130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:27

Huertecilla schreef:
Nessa schreef:
En ja, ik erger me blauw aan die mensen die 100 rijden waar je 120 mag.

Waarom :?

Ze hoeven maar 60 te kúnnen op de snelweg en 40 op de autowegen.

omdat ik dan niet door kan rijden :+

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 18:28

MamboBeach schreef:
Nog een keer hoor :D waarom leerde mijn instructrice dat dan?

En met autorijlessen :)* leer je dan te rijden met minimumsnelheid? :)*

Houd de maximale snelheid aan en je rijd mee met het verkeer.
Maar de mens wilt eenmaal niet aan de snelheid aanhouden en rijden dus niet mee met het verkeer... :)*.
Heb je wel eens gevraagd wat voor verkeer?
Moet je met de desbetreffende verkeer mee rijden die 10 km/u sneller gaan of met de verkeer die de maximum snelheid behoud?

Daarnaast over het inhalen:
Je mag alleen inhalen wanneer de automobilist of vrachtwagen minder dan 100 km/u rijd als je op de 100 km/u snelweg rijd.
De extra gas dat je mag geven geld alleen om veilig voor de vrachtwagen weer rechts in te voegen daarna moet je de 100 km/u weer aanhouden.
Laatst bijgewerkt door kensha op 29-11-11 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:28

Nessa schreef:
omdat ik dan niet door kan rijden :+

:') Maar dat wil HC niet begrijpen... :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:29

MamboBeach schreef:
Huertecilla schreef:

Ja en?

Meer kans op ongelukken!

Euh nee.
Alleen door de inhalers.

Risico = kans x ernst van de gevolgen.
Bij het toenemen van de snelheidn neemt de kand evenreedig en de ernst bijna exponentieel toe.

Je ergeren in het verkeer is óók een risicoverhogende factor en nee dat ligt niet bij de rustiger rijder.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:29

Huertecilla schreef:
Ze hoéven geen 120 en 100 is een vrij ´harde´ grens mbt veiligheid.
Met 80 of 90 heb je nog een redelijke een kans bij een fout van een ander. Zowel mbt het compemnseren als bij een botsing. Bij 120 vrijwel niet.

Het is wel een beetje zo.

Blaas je met je toegestane 130 over een tweebaanssnelweg, komt er een mafkees bij een oprit tussen twee vrachtwagens door meteen op de linkerbaan aanzetten. Oeps.

De reden dat mijn instructrice vond dat ik mee moest gaan in het verkeer, was ook deels omdat ik anders 30 op de snelweg had gereden de eerste keer :+
Je moet wel leren met je rijlessen om ook met hogere snelheden om te gaan natuurlijk.
Als je helemaal niet mee kan komen met het verkeer dan durf je duidelijk niet en dat is niet de bedoeling van rijlessen, dat je daarna nog steeds als een 106-jarige opa met een kapotte bril rijdt..

Weer een andere keer vond zij de toegestane 80 op smalle landweggetjes weer te gevaarlijk.
Ze wees hierop altijd op eigen inzicht.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:30

Ik vind het niet erg, die 10 km extra op sommige wegen, maar het levert echt niks op in tijd in nederland, dus wat is het nut van hard rijden. Het nadeel is ook nog dat als je dan minder dan 100 moet rijden in andere zones, je al het gevoel hebt dat je kruipt.
Dat is nu al zo. Dat is wat de problemen veroorzaakt, mensen die moeite hebben met gas terugnemen war het moet, niet zo zeer waar hard wordt gereden waar het kan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:32

kensha schreef:
MamboBeach schreef:
Nog een keer hoor :D waarom leerde mijn instructrice dat dan?

En met autorijlessen :)* leer je dan te rijden met minimumsnelheid? :)*

Houd de maximale snelheid aan en je rijd mee met het verkeer.
Maar de mens wilt eenmaal niet aan de snelheid aanhouden en rijden dus niet mee met het verkeer... :)*.
Heb je wel eens gevraagd wat voor verkeer?
Moet je met de desbetreffende verkeer mee rijden die 10 km/u sneller gaan of met de verkeer die de maximum snelheid behoud?

Daarnaast over het inhalen:
Je mag alleen inhalen wanneer de automobilist of vrachtwagen minder dan 100 km/u rijd als je op de 100 km/u snelweg rijd.
De extra gas dat je mag geven geld alleen om veilig voor de vrachtwagen weer rechts in te voegen daarna moet je de 100 km/u weer aanhouden.

Aan bovenstaande maak ik op dat je het dus niet begrijpt, dat dacht ik al aan je vorige post te lezen. :)

Het heeft niets met snel, sneller, snelst te maken. Als je op een autoweg zit is het raadzaam om 100 te rijden zo dat je met het verkeer 'mee rijdt' zo dat mensen geen gekke capriolen uithalen om je in te halen bijvoorbeeld. Dat is wat ze bedoelen met het verkeer mee rijden.

Als je hier met 40 km per uur op de weg rijdt en de politie rijdt achter je, dan zullen de meeste je laten stoppen om te vragen wat er aan de hand is. Is er niets aan de hand, dan vragen ze je ook om mee te rijden met het verkeer.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:34

Huertecilla schreef:
MamboBeach schreef:

Meer kans op ongelukken!

Euh nee.
Alleen door de inhalers.

Dus waarom met het verkeer mee rijden, denk je?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:34

MamboBeach schreef:
Hahahaha, wil je nu zeggen dat ze het niet wist terwijl het haar beroep was/is? :?
Dat wordt je ook geleerd he, wat het minimum is en maximum! Maar waarom wordt alles je dan niet geleerd op minimumsnelheid? Mijn andere instructeur ook overigens, die heeft dat werk 50 jaar gedaan, zal het denk ik toch wel weten! Altijd is mij geleerd om mee te rijden met het verkeer.

1. Als jou niet goed bijgebracht is wat het minimum is, dan is dat een manko in jouw opleiding.

Omdat je onder normale omstandigheden het maximum is wat mág, is dat de snelheid waarbij je autorijden moet beheersen.
Dat je zo snel moet kúnnen rijden onder normale omstandigheden maakt niet dat je zo snel moét rijden.
Sneller = onveiliger.
2. Het is een serieus manko als je dat niet geleerd hebt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:35

MamboBeach schreef:
Huertecilla schreef:

Alleen door de inhalers.

Dat geldt ook voor de inhalers :)*

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:35

Ik vind de 30-km zones echt een gevaar.
Ik heb aan zo'n zone gewoond en niemand reed 30 en bijna niemand gaf voorrang aan de zijwegen.
Maar daar mogen ze niet controleren.

Ik vind 30 km zones (behalve in echte woonwijken met drempels en bochtjes) een schijnveiligheid.

edit: ik reageerde op Lusitana.
Laatst bijgewerkt door Nic op 29-11-11 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:36

Nicolletje schreef:
Huertecilla schreef:
Ze hoéven geen 120 en 100 is een vrij ´harde´ grens mbt veiligheid.
Met 80 of 90 heb je nog een redelijke een kans bij een fout van een ander. Zowel mbt het compemnseren als bij een botsing. Bij 120 vrijwel niet.

Het is wel een beetje zo.

Blaas je met je toegestane 130 over een tweebaanssnelweg, komt er een mafkees bij een oprit tussen twee vrachtwagens door meteen op de linkerbaan aanzetten. Oeps.

De reden dat mijn instructrice vond dat ik mee moest gaan in het verkeer, was ook deels omdat ik anders 30 op de snelweg had gereden de eerste keer :+
Je moet wel leren met je rijlessen om ook met hogere snelheden om te gaan natuurlijk.
Als je helemaal niet mee kan komen met het verkeer dan durf je duidelijk niet en dat is niet de bedoeling van rijlessen, dat je daarna nog steeds als een 106-jarige opa met een kapotte bril rijdt..

Weer een andere keer vond zij de toegestane 80 op smalle landweggetjes weer te gevaarlijk.

_O- _O- _O-

Als je niet mee kan komen met het verkeer, dan geen rijbewijs hoor als het aan mij zou liggen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:36

Wat een ophef zeg :=

Persoonlijk erger ik me echt blauw aan mensen die traag rijden. Om de een of andere reden heb ik meestal de mazzel dat ik daar achter beland :') Vooral die leuke oude mensjes die met 80 op de snelweg ineens zien dat ze moeten invoegen en vergeten dat er achter hun auto ook nog een wereld bestaat. Man o man, heb al váák remmen mogen testen.
Punt is denk ik niet zo zeer dat hogere snelheid een probleem oplevert, maar vooral dat (inderdaad) de verschillen met de trage automobilisten zo groot worden. Vrachtwagens etc, tsja, als ik helemaal rechts rijd en even niet naar een andere rijstrook kan wisselen wéét ik dat er op die baan tragere automobilisten/vrachtwagens/aanhangcombinaties rijden dus houd ik daar rekening mee. De problemen ontstaan doorgaans als trager verkeer even vergeet dát ze onder de maximumsnelheid rijden en ergens op de middelste strook gaan rijden. T zou allemaal een stuk vlotter gaan als iedereen op de weg rekening zou houden met elkaar/snelheid. Heb je geen haast en rijd je onder de maximumsnelheid? Dan houd je zo veel mogelijk rechts. En dan houd je het andere verkeer in de gaten zodat je niet onverhoopt op een ''snellere'' rijstrook belandt. Rijd je boven de maximumsnelheid dan houd je zo veel mogelijk links. Haal je in, dan doe je dat met een voldoende snelheid zodat je niet het halve verkeer ophoudt omdat je te traag inhaalt. Moet je zo nodig 160, ga je niet iemand opdouwen die 135 rijdt :+ Zie je een enorme grille in je binnenspiegel opdoemen maak je dat je als de sodemieter dat je aan de kant gaat want die idioot belandt vanzelf ergens in de vangrail en das beter dan in je kofferbak :+
Is het werkelijk zo gecompliceerd allemaal? Als ik kijk naar wat ik meemaak op de weg wel. Terwijl het toch allemaal kwestie van gezond verstand/veilig rijden is. Iedereen moet op de weg gewoon een beetje rekening houden met anderen. En nee, das níet 30 rijden waar je 50 mag terwijl niemand om je heen kan (want die idioten tref ik dus altijd weer :') ). Hoe minder rijstroken, hoe meer men zich moet houden aan de geldende snelheid. Ik vergis me ook wel eens in een snelheid, tot ik dan zie dat degene achter me erg dicht op me zit, dan geef ik netjes gas bij. Zelf ga ik ook dichter achter iemand zitten die te traag rijdt, geeft ie gas bij neem ik weer afstand.

Het is verdorie allemaal zo moeilijk niet maar weggebruikers zijn van die vreselijke egoïsten doorgaans :+ En het zijn díe mensen die het hele verkeer ophouden.

En dat bij slechte weersomstandigheden aanpassingsvermogen vereist is lijkt me toch duidelijk, dat heeft weinig te maken met de maximumsnelheid. Maar jeetje, alsof 130 zo'n drama is :+ Ik ben er blij mee als ik op een halflege 4-baansweg rijd hoor :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:37

Huertecilla schreef:
MamboBeach schreef:
Hahahaha, wil je nu zeggen dat ze het niet wist terwijl het haar beroep was/is? :?
Dat wordt je ook geleerd he, wat het minimum is en maximum! Maar waarom wordt alles je dan niet geleerd op minimumsnelheid? Mijn andere instructeur ook overigens, die heeft dat werk 50 jaar gedaan, zal het denk ik toch wel weten! Altijd is mij geleerd om mee te rijden met het verkeer.

1. Als jou niet goed bijgebracht is wat het minimum is, dan is dat een manko in jouw opleiding.

Omdat je onder normale omstandigheden het maximum is wat mág, is dat de snelheid waarbij je autorijden moet beheersen.
Dat je zo snel moet kúnnen rijden onder normale omstandigheden maakt niet dat je zo snel moét rijden.
Sneller = onveiliger.
2. Het is een serieus manko als je dat niet geleerd hebt.

:') Tuurlijk HC! Wat wil je heerlijk doordrammen, maar echt, je krijgt je zin niet! Ze zullen het beter weten dan jij, denk je niet! :D :)*

En je leest niet goed, het eerste wat ze je leren is maximum en minimum. B-) Even bij de les blijven, jongen!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 18:38

Dan zou 70% van het verkeer geen rijbewijs hebben voor het te hard rijden van de maximale toegelaten snelheid.

Je hebt een rijbewijs zodat je kan laten zien dat je kan rijden en je aan de "Verkeersregels!" kan houden.
Echter mensen houden eenmaal van doortrappen en houden dus niet aan de verkeer regels!
Laatst bijgewerkt door kensha op 29-11-11 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:39

Huertecilla schreef:
MamboBeach schreef:

Dat geldt ook voor de inhalers :)*

Jij begrijpt er echt niets van he?! _O- Sorry hoor, ik wil je best wat leren maar dan moet je ook even je best doen om het te begrijpen! :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:39

Nicolletje schreef:
[

Ze had gelijk.
In principe is op buitenwegen 60 een veel veiliger norm en dan 80 waar de omstandigheden boven normaal veilig zijn.

Het eigen inzicht is zoals je hier kan lezen zowat standaard vervangen door maximum snelheid rijden met irritatie over degenen met ander inzicht daarover.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:40

MamboBeach schreef:
En je leest niet goed, het eerste wat ze je leren is maximum en minimum. B-) Even bij de les blijven, jongen!

Jee dan zijn er veel slechte leerlingen; bijna niemand weet wat de minima zijn |(

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:41

Huertecilla schreef:
MamboBeach schreef:

Jee dan zijn er veel slechte leerlingen; bijna niemand weet wat de minima zijn |(

Hoe kom je daar nu bij?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:50

Praktisch gezien vind ik ook het fijn om te kunnen doorrijden en wat sneller op de plaats van bestemming te zijn.

Maar toch vind ik de voordelen van een verhoging van de snelheidslimiet niet opwegen tegen de nadelen. Als ik niet vanuit mijn gevoel maar vanuit mijn verstand de zaak overdenk, kan ik eigenlijk tot geen andere conclusie komen (al past die niet in mijn straatje). Nadelige gevolgen van de verhoging van de maximum snelheid: verzwaring van de mileubelasting, verslechtering van de leefomgeving van mensen die bij de snelwegen wonen, de afname van verkeersveiligheid want een forse toename van het aantal verkeersongevallen is door wetenschappers berekend, een forse toename van het verbruik van fossiele brandstoffen, als 130 het max. is gaan we 140 rijden waardoor de nadelige gevolgen nog meer toenemen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:54

amyz schreef:
En nee, das níet 30 rijden waar je 50 mag terwijl niemand om je heen kan (want die idioten tref ik dus altijd weer :') ).

Tja. Je zal maar een pan soep van oma mee hebben gekregen....

Meerijden is bij mij vooral bijgeleerd in de zin van: niet een uur treuzelen voordat je eindelijk eens oversteekt.
Een half uur de weg blokkeren om die fietser van 300 meter verderop voor te laten.
Ruim van te voren beginnen met kijken, in plaats van op het laatste moment Oja, een kruispunt! REM
Niet BOVENOP je rem gaan staan bij het eerste bordje van je afrit.
Snelheid maar VOORAL ruimte maken als je een vrachtwagen wil inhalen, in plaats van aan de laadbak gaan kleven.
Zorgen dat ik door kan blijven rollen bij stoplichten in plaats van gas-rem-gas.
Dat soort dingen.

Vooral vrouwen kunnen andermans snelheden niet makkelijk inschatten is me opgevallen en ik heb dus echt aangeleerd hoe ik iemand zijn snelheid het beste kan inschatten.
Ik ken mensen (vrouwen) die dat echt niet kunnen.
Ook heeft ze mij geleerd hoe ik moet kijken en hoe ik gebruik kan maken van de situatie (zoals in de winter geen bladeren aan de bosjes of alvast vóór het obstakel kijken in plaats van ertegenaan)
Klinkt misschien stom maar ik zie genoeg voorbeelden om me heen die dat niet geleerd hebben en pas op het kruispunt beginnen te kijken en dan klagen "ik zie niks, wat een onoverzichtelijk stuk hier".

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:56

En wat te denken van oudere karretjes, die ondanks dat ze gewoon gekeurd, verzekerd en toegestaan zijn op ELKE Nederlandse weg, maar in de praktijk niet boven de 100 uit kunnen komen? Moeten de eigenaren daarvan maar hun rijbewijs inleveren of een grotere, duurdere auto kopen? Omdat ANDEREN zich daaraan ergeren? Moet niet gekker worden!

Mijn koekblikkie is gewoon goedgekeurd, recentelijk. Maar gaat echt niet harder dan 100, tenminste, zonder dat je gek wordt van het lawaai en getril. En ik rij dus niet harder dan 100. Klaar. Ik blijf wel op de rechterbaan en indien mogelijk achter een vrachtwagen of een aanhanger, of ander trager verkeer. Ik haal niet in, daar zie ik het nut niet echt van in (plus dat dat met mijn autootje toch wel een ietwat hachelijke onderneming is). Als ik te laat ben had ik maar eerder weg moeten gaan, dat ga ik niet inhalen met harder rijden en thuis komen doe ik ook gewoon, hooguit 1 minuut later.

Maargoed, met m'n vorige koekblik (dat iets meer "auto" was) reed ik ook rustig, anders zoop ie zo gruwelijk veel. Het aparte is wel dat ik met dat ding veel minder van de weg af gedrukt werd, minder bumperklevers had,niet uitgescholden werd bij stoplichten en minder ander agressief gedrag over me heen kreeg dan met mijn huidige autootje, terwijl m'n huidige auto sneller optrekt en mijn rijstijl hetzelfde is gebleven.

Ik las ook nog ergens de opmerking dat bij mist afremmen gevaarlijk is... Bij mist gewoon doorknallen terwijl je niets kan zien van wat er voor je gebeurt, dat is pas gevaarlijk! Tempo moet je aanpassen naar de omstandigheden op die plaats en op dat moment. Niet botweg de maximumsnelheid aanhouden omdat dat nou eenmaal mag. In Frankrijk geldt er bij regen en slecht weer een andere maximumsnelheid dan bij normaal weer. Dat is niet zonder reden! (en in mijn ogen een hele goede maatregel).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:58

Dappere uitspraak op een forum gedomineerd door vrouwen :+

En ja, als ik een pan soep voor oma, of oma zelf ( :+ ) vervoer rijd ik óók met het verkeer mee.

De andere dingen die je aanhaalt.... :? Wie heeft het daarover? Zijn inderdaad dingen waaraan ik me erger in het verkeer, absoluut, maar zijn ze relevant?

Overigens beweer (in elk geval) ik nergens dat mensen niet onder de maximumsnelheid mogen rijden, wél dat diegenen een beetje rekening dienen te houden met de rest van het verkeer :) Kleine moeite als je het mij vraagt. Ik houd bijv ook rekening met ouwe bakkies die voor me staan bij het stoplicht, daar ga ik niet op zitten mopperen als ze ergerlijk traag optrekken. Wel raak ik geïrriteerd als een of andere dikke Mercedes met een slakkengangetje optrekt :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:02

Mick75 er zijn van die idioten die ineens bovenop hun rem gaan staan en 40 gaan rijden bij een spatje regen.
Dat heb ik zelf nog meegemaakt laatst, die dacht blijkbaar ojee het regent mij nu wat te hard. Je zag ook echt ineens niks meer zo hard ging het.
Maar die trapt dus BOVEN op zijn rem op de A2 en rijdt bijna in stilstand de vluchtstrook op.

Amyz die andere dingen die ik aanhaal werden (bij mij althans) op het hoopje "meekomen met het verkeer" gegooid, NIET dat je verplicht de maximumsnelheid moest aanhouden onder de noemer "meekomen".

mika11

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:05

Ik rijd haast nooit op de snelweg, meestal hier een beetje in de omgeving.
Maar als ik een keer op de snelweg ben, rijd ik ook niet hard.
Helemaal als ik bv naar Amsterdam moet (bv Schiphol).
Dan ben ik zo bezig met de goede weg te nemen, en alle borden te volgen.

Ik denk dat ik de volgende keer een hele file achter me aan zal hebben. :')