H_Nalanta schreef:Er staat trouwens nergens in de Bijbel dat cremeren niet mag, begraven deden ze in de Bijbel als eerbied voor de personen.
Het verbranden van een lichaam heeft in de Bijbel met schande en straf te maken.
Dat van dat cremeren en de urnenmuur was een voorbeeld.
Er is in ons land een groep orthodoxe Christenen.
Dat kun je eigenlijk niet vergelijken met de 'gewone, gemiddelde' kerk in Nederland, zoals de PKN.
Ik denk dat de schipper ook een orthodox Christen is.
Zelf ben ik hier in een gemeente opgegroeid waar in verhouding veel orthodoxe kerken zijn.
Daarom snap ik zo'n beetje hoe de schipper denkt.
Het lijkt voor ons allemaal heel zwartwit en niet te begrijpen.
Maar van het zondige/het kwaad moet je je afkeren en daar wil je niet mee omgaan.
Dus dan stond hij in zijn recht om de werknemer te ontslaan. (volgens de gedachtengang van de schipper dan)
Over de urnenmuur nog een keer. Als voorbeeld van het 'orthodoxe'.
Hier nog een stukje van een intervieuw wat hier in onze gemeente dus speelt:
De discussie over de nog immer ontbrekende urnenmuur in de Gemeente Elburg werd deze week weer nieuw leven ingeblazen met een interview dat Algemeen Belang-raadslid Freek van der H. heeft gegeven in de regiokrant Veluweland.
"Wij houden hem tegen, omdat we weten dat een gedeelte van de Elburgse bevolking moeite heeft met zo'n muur. Zij worden dan met iets geconfronteerd wat zo veraf staat van hun eigen geloofsbeleving. De gevolgen van een urnenmuur kunnen voor sommige mensen groot zijn. Voor sommige Christenen is het moeilijk om de muur te zien omdat ze tegen cremeren zijn. Het is dan telkens weer pijnlijk voor die mensen om de muur te zien als ze op de begraafplaats komen. Daarom hebben we acht jaar geleden een compromis voorgesteld. Waarin wel plaats is voor urnen, maar op een manier dat niemand er op een voor hem pijnlijke wijze mee wordt geconfronteerd."