Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:00

NathalietjeB schreef:
chevax schreef:
Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om kinderen uit te leggen dat "Zwarte Piet niet zwart is vanwege roet uit de schoorsteen, maar omdat het een slaaf was". Kan er nu eigenlijk eens helemaal niks meer worden genomen zoals het is en moet overal een diepere betekenis aan worden gehangen? Als ik vanavond kook, zal ik dan mijn dochter uitleggen dat kruiden en specerijen vroeger door de VOC werden verhandeld en dat daarvoor slaven werden gebruikt? Zullen we de rendieren voor de slee van de kerstman verbieden omdat het dierenmishandeling is om ze door de lucht te laten vliegen? Bluesmuziek op de radio; zullen we het dan meteen hebben over het ontstaan van blues, dat dat een uitlaatklep voor slaven op de plantages was?

Citaat:
Ja.. leer je kinderen dat er meer zit achter de oppervlakte... Waarom niet? Schaam je je ervoor dat de specerijen door de WIC (West Indie...) werd opgehaald? En de VOC verantwoordelijk was voor het verhandelen van slaven? Leer je kinderen dat slaven niet mochten spreken en het via zang deden of speciale manier hoeden knoopten om te laten zien wat de nieuwtjes van de dag waren!

uh sorry hoor maar volgens mij zijn we nu anno 2011 bijna 2012 welke tebiel gaat nu nog bekant alles over vroeger tegen ze kinderen vertellen. we leven niet meer in de slavernij tijd we leven in het nu waarom zou je kinderen dat gaan vertellen wat hebben die kinderen eraan? zie het meer nut er niet zo van.
mij kan t niet zoveel schelen eigenlijk wat er vroeger gebeurden leef toch nu? heb her en der wat van meegekregen van vroeger o.a oorlog met hitler maar waarom zou ik in t oude blijven hangen ik zou zeggen sinterklaas is een kinderfeest staat dat je niet aan blijf je lekker binnen en vier je t niet

Het is uitermate oppervlakkig om zo te denken en dat dingen niet meer genomen kunnen worden zals het is. Er zit een diepere betekenis achter dingen. Als je dat niet begrijpt heb jij de diepgang van een strijkplank vrees is.
[/quote]

Hmm ik vind dat toch wel een nonchalante opmerking.
Ik denk dat we zeker NOOIT mogen vergeten dat er vroeger slaven waren en dat Hitler probeerde te regeren en alle vreselijke dingen die elkaar is aangedaan. Tuurlijk leven we nu maar moeten zeker waken dat vroeger zich niet herhaalt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:00

ik denk dat mensen het heel erg overtrekken als ze een probleem gaan maken van de huidskleur van zwarte pieten.
hoe het ook is ontstaan, de kinderen van nu zien alleen een vrolijke oude kerel op een paard met een stel dansende acrobaten om hem heen op een boot die cadeautjes uitdeelt.
daar gaat het om voor kinderen, dat je chocola en een fiets krijgt ;)

niks mis mee om ergens persoonlijk niet mee eens te zijn of er een bepaalde mening over te hebben. dat recht hebben we allemaal, maar op het moment dat je feestvreugde van kleine kinderen afpakt omdat je je gelijk moet halen ( hier bedoel ik niemand persoonlijk mee, maar gewoon in het algemeen) vind ik je gewoon gemeen.
dus, gezond discussieren prima! maar hou het daar bij, en ga niet de harten van kleine kindertjes breken, daar hebben ze niks aan, doe je ze alleen verdriet mee.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:01

Jongens, wordt er hier niet enorm doorgedraafd? Het gaat over Zwarte Piet en nu komen we bij Hitler en alle verschrikkingen die de geschiedenis ons heeft geleerd.

chevax

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:02

Fred Kroket: nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of jouw ouders je vroeger het slavernij-verhaal hebben verteld? Of heb ik daar ergens overheen gelezen?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:04

chevax schreef:
Jongens, wordt er hier niet enorm doorgedraafd? Het gaat over Zwarte Piet en nu komen we bij Hitler en alle verschrikkingen die de geschiedenis ons heeft geleerd.

Wat doet die er nou weer bij.... Sjongejonge zeg... Ik vind het een beetje naar dat ik een (al zeg ik het zelf) pittige inmening heb in deze discussie en dan wordt er een soort van "oude koeien uit de sloot halen mentaliteit" gegooid en dan halen ze deze koe er nog even uit...

Ik vind de toon van de discussie niet prettig meer en mijn standpunt is meermalen op een nette manier verteld en uitgelegd en ik houd het hierbij..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:05

lees ik nou heel verkeerd of kwam de hitler opmerking juist van jou fred_kroket?
in die quote die hierboven staat toch?
Laatst bijgewerkt door abeltje_xx op 14-11-11 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:06

abeltje_xx schreef:
ik denk dat mensen het heel erg overtrekken als ze een probleem gaan maken van de huidskleur van zwarte pieten.
hoe het ook is ontstaan, de kinderen van nu zien alleen een vrolijke oude kerel op een paard met een stel dansende acrobaten om hem heen op een boot die cadeautjes uitdeelt.

niks mis mee om ergens persoonlijk niet mee eens te zijn of er een bepaalde mening over te hebben. dat recht hebben we allemaal, maar op het moment dat je feestvreugde van kleine kinderen afpakt omdat je je gelijk moet halen ( hier bedoel ik niemand persoonlijk mee, maar gewoon in het algemeen) vind ik je gewoon gemeen.
dus, gezond discussieren prima! maar hou het daar bij, en ga niet de harten van kleine kindertjes breken, daar hebben ze niks aan, doe je ze alleen verdriet mee.

Heh ben ik dan zo stout geweest? Die heb ik nooit gehad.

voor de rest mee eens

Fred_Kroket

chevax schreef:
Fred Kroket: nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of jouw ouders je vroeger het slavernij-verhaal hebben verteld? Of heb ik daar ergens overheen gelezen?

Yep... gewoon verteld wat het is en wat het was en waarom Zwarte Piet zo krom praat. (dat vroeg ik namelijk...) En ik heb niet gehuild ik ben mijn jeugd prettig doorgekomen en vier nog steeds Sinterklaas (ik vind als er dan mensen gaan roepen over afschaffen... ik wil het namelijk niet afschaffen dat ze die rot gedichten moeten afschaffen... Ik kan het namelijk niet...)

Fred_Kroket

abeltje_xx schreef:
lees ik nou heel verkeerd of kwam de hitler opmerking juist van jou fred_kroket?

Nou dacht het niet en ik wil dat je hier even je excuus aanbied... Ik begin niet over Hitler in een discussie die totaal niet over Hitler gaat...

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:07

AaronYve schreef:
abeltje_xx schreef:

Heh ben ik dan zo stout geweest? Die heb ik nooit gehad.

voor de rest mee eens

hahaha, een houten tol of een pop dan :D

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:08

NathalietjeB schreef:
mij kan t niet zoveel schelen eigenlijk wat er vroeger gebeurden leef toch nu? heb her en der wat van meegekregen van vroeger o.a oorlog met hitler maar waarom zou ik in t oude blijven hangen

Even beter lezen wie met wat strooit?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:08

Fred_Kroket schreef:
abeltje_xx schreef:

Nou dacht het niet en ik wil dat je hier even je excuus aanbied... Ik begin niet over Hitler in een discussie die totaal niet over Hitler gaat...

oh nee hij kwam van nathalietje geloof ik, even verkeerd gelezen. kan gebeuren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:11

Ik denk dat ze bedoeld vroeger en nu zijn er veel wat kwaadaardigheden aan elkaar toegedaan.
En aan sommige word er blijven aangehangen terwijl andere al vergeten zijn.
Vorige keer was ik op een buurtfeest waarbij iemand zei jullie hebben vroeger aan slavernij gedaan. Na een doodnormale multiculturele discussie.
Nou ik heb niet aan slavernij gedaan, mijn ouders en grootouders en hun grootouders ook niet..

Net als de sint hoe oud is dat verhaal, het heeft een twist gekregen met een mooi verhaal die in de maatschapij past en ons leert over vreugde. Waarom blijven hangen aan het oude...

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:13

ik kan hier zo kwaad om worden -:(- ,alleen maar omdat er een aantal radicale linkse figuren met een zieke geest rondlopen in dit land zouden wij allemaal onze cultuur moeten afschaffen,alleen maar om zogenaamd politiek correct te zijn,en ik altijd maar denken dat je je moest aanpassen als je ging emigreren
nu moet ik wel zeggen dat je kinderen op schoot zetten van sinterklaas tegenwoordig toch wel een risico inhoud,katholieke kerk?heilige?seksueel kindermisbruik?
:){

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:13

Fred_Kroket schreef:
Zwarte Piet is niet (ik herhaal gewoon nog een keertje hoor... geen probleem... |o ) zwart door roet maar omdat het een slaaf is. Dat is de achtergrond en niets anders.

Wat mij betreft gaat het hier mis. Ik heb de serie over slavernij niet gezien dus heb maar even wat gegoogled, maar de herkomst van Zwarte Piet als personage is - op z'n best - niet helemaal duidelijk. Er komen demonen, heidenen en moslims in voor. Net als het Sinterklaasverhaal zelf (waar komt dat paard eigenlijk vandaan, en sinds wanneer heeft dat een naam?) verandert het in de loop der tijd en kent het verschillende versies. Dat heb je zo met folklore. Het spijt me zeer, maar de stelling dat Zwarte Piet een slaaf is klopt gewoon niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:17

Fred_Kroket schreef:
chevax schreef:

Yep... gewoon verteld wat het is en wat het was en waarom Zwarte Piet zo krom praat. (dat vroeg ik namelijk...) En ik heb niet gehuild ik ben mijn jeugd prettig doorgekomen en vier nog steeds Sinterklaas (ik vind als er dan mensen gaan roepen over afschaffen... ik wil het namelijk niet afschaffen dat ze die rot gedichten moeten afschaffen... Ik kan het namelijk niet...)

Mij is het niet verteld en daar ben ik op mijn beurt ook niet minder om geworden. Volgens mij ben ik desondanks toch wel opgegroeid tot een redelijk tolerant persoon ;-). Zo zie je maar dat het waarschijnlijk niet het Zwarte Piet-verhaal is dat er voor zorgt dat mensen discrimineren, maar dat discriminatie bij een groep mensen er helaas ergens is "ingegoten".

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:18

Fred kroket wil alleen maar van ons horen dat we begrijpen dat piet een slaaf was van de Sint.
Kunnen we dat niet even met zijn allen ja fred kroket zeggen. Ze wil het feest niet afschaffen dus...

Laat onze kinderen lekker Sinterklaas vieren, zonder dat wij of onze kinderen zich druk moeten maken over religie, discriminatie, cultuur. Kunnen we gewoon lekker genieten dat Piet een goeierd is, dat hij snoep en kadotjes uitdeelt. Laat kinderen voor die tijd lekker onschuldig en genieten van een van de meest magische dingen in je leven (als kind zijnde).

Kunnen wij de ballen hebben om te staan voor onze tradities waar iedereen vrij is om deze met ons te delen zonder dat ze worden afgepakt?
Laat Sint zijn kruis houden en piet zijn kleurtje daarom houden we toch van ze?

Wij, wij volwassenen zorgen ervoor dat er discriminatie is, kinderen die kennen dat niet die accepteren gewoon... moeten we die onschuld weg gaan nemen? En waarom nemen we die onschuld weg door zo krampachtig te doen?

Laat de geschiedenislessen de plek zijn om te leren over slavernij en niet het sinterklaasfeest!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:20

Wat een gezeik om niets zeg, dadelijk mogen we hier niets meer zeggen... Echt, niet te begrijpen waar mensen zich druk om maken!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:20

neres schreef:
Laat onze kinderen lekker Sinterklaas vieren, zonder dat wij of onze kinderen zich druk moeten maken over religie, discriminatie, cultuur. Kunnen we gewoon lekker genieten dat Piet een goeierd is, dat hij snoep en kadotjes uitdeelt. Laat kinderen voor die tijd lekker onschuldig en genieten van een van de meest magische dingen in je leven (als kind zijnde).

Kunnen wij de ballen hebben om te staan voor onze tradities waar iedereen vrij is om deze met ons te delen zonder dat ze worden afgepakt?

Wij, wij volwassenen zorgen ervoor dat er discriminatie is, kinderen die kennen dat niet die accepteren gewoon... moeten we die onschuld weg gaan nemen? En waarom nemen we die onschuld weg door zo krampachtig te doen?

Laat de geschiedenislessen de plek zijn om te leren over slavernij en niet het sinterklaasfeest!

_/-\o_

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:21

Precies! En Wikipedia is al helemaal geen betrouwbare bron. Daar kan iedereen maar wat op zetten.
Dus Fred Kroket; wat jij steeds beweert is net zomin een feit. Feit is dat volgens mij de meeste kinderen zwarte piet niet als een allochtoon zien die buitengesloten moet worden of als minderwaardig gezien. De kinderen die dat wel doen (als ze er al zijn) hebben blijkbaar foute ouders. ;)

En als jij je beledigd voelt wanneer iemand roept "zwarte piet op een paard" komt dat omdat jij je beledigd voelt.
Wanneer ze zouden roepen dat je "een bejaarde op een paard" bent, hoe zou je dan reageren? :) Waarschijnlijk zou je moeten lachen of hooguit je schouders ophalen.
Ik zal je zeggen dat ik vaak voor Sinterklaas "uitgescholden" wordt omdat mijn paard op zijn schimmel lijkt en ik blank ben. Ik heb me echter nog nooit beledigd gevoeld, ondanks het feit dat ik niet graag als een oude, lelijke kerel (met nepbaard en maf rood pak) gezien wordt.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:34

Nou ik vond en vind het een geweldig kinderfeest, en over een paar weken speel ik weer piet( ja zwart).
Samen met wat andere collega's waaronder een "zwarte" ;) man.
En elk jaar zeggen we weer, dat is makkelijk scheelt weer schminken.
En hij lacht er om, want om eerlijk te zeggen is het niet fijn zo vol met schmink.
Het is een oud hollands feest, en we gaan er weer vol voor en wel met accent, want toen we het een jaar niet deden vroegen de kinderen wat praat piet gek, het lijkt die en die wel(allemaal bekende kinderen)
Ik denk dat daar het met een accent praten vandaan is gekomen, om niet herkent te worden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:35

abeltje_xx schreef:
neres schreef:

_/-\o_

Ik zeg ook amen! :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:42

Ik word zo moe van al dat gezeik over discriminatie... Momenteel wordt alles als discriminatie gezien! Negerzoenen mogen ook geen negerzoenen meer genoemd worden.. zwarte piet moet verboden... Blanke vla heb ik ook al vaak voorbij zien komen... Mogen we straks ook geen varkensvlees meer eten omdat andere culturen dat 'onrein' zouden vinden? etc etc 8)7

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:46

Fred_Kroket:
Waarom rijd je paard?
Aangezien je alleen het oorspronkelijke wil zien en niet het huidige. Paard is ook alleen maar bedoeld als slaaf voor de mens. Dat is de geschiedenis.
Geschiedenis heet niet voor niks geschiedenis, het is geweest, het is er nu niet meer. Anders zou het geen geschiedenis heten.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:03

Begrijp dat we onze kinderen moeten leren dat zwarte piet een slaaf is van sinterklaas, dat die dom is en vooral niet dat hij een goede vriend is en zwart kan zijn van het roet van de schoorsteen. Leren we onze kinderen dan juist niet discrimineren? Wat vroeger was was vroeger.. Let it go!!!!

Snap je punt niet Fred.. Dat gezever over wel of geen slaaf.. Pfffff!!!!!!!!!!!!!!! Alsof dat er nog toe doet anno 2011!! Wees blij dat we aan onze kinderen leren dat zwarte piet goed is en niet slecht voor onze kinderen leren dat een zwart persoon slecht is. Want kinderen denken niet verder...

Ik vind het echt complete onzin!!! Zwarte piet is zwart ja... En is leuk voor kinderen! Net als de rest van het hele sinterklaas gebeuren.. Wat een gezeik!

En heel vervelend voor mensen als Fred zich zo gediscrimineerd voelen (maar geloof niet dat dat door het sinterklaasfeest an sich komt), dat meen ik oprecht. Jammer dat je dat zo ervaren hebt terwijl het juist zo leuk hoort te zijn. Maar nu ben je ouder en wijzer en zul je moeten weten dat kinderen niet verder kijken dan hun neus lang is maar bij zwarte piet (en misschien zoals jij zegt een zwart persoon) denken aan een leuk persoon die cadeautjes komt brengen. De rest interesseert een kind niet!