NathalietjeB schreef:chevax schreef:Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om kinderen uit te leggen dat "Zwarte Piet niet zwart is vanwege roet uit de schoorsteen, maar omdat het een slaaf was". Kan er nu eigenlijk eens helemaal niks meer worden genomen zoals het is en moet overal een diepere betekenis aan worden gehangen? Als ik vanavond kook, zal ik dan mijn dochter uitleggen dat kruiden en specerijen vroeger door de VOC werden verhandeld en dat daarvoor slaven werden gebruikt? Zullen we de rendieren voor de slee van de kerstman verbieden omdat het dierenmishandeling is om ze door de lucht te laten vliegen? Bluesmuziek op de radio; zullen we het dan meteen hebben over het ontstaan van blues, dat dat een uitlaatklep voor slaven op de plantages was?
[/quote]Citaat:Ja.. leer je kinderen dat er meer zit achter de oppervlakte... Waarom niet? Schaam je je ervoor dat de specerijen door de WIC (West Indie...) werd opgehaald? En de VOC verantwoordelijk was voor het verhandelen van slaven? Leer je kinderen dat slaven niet mochten spreken en het via zang deden of speciale manier hoeden knoopten om te laten zien wat de nieuwtjes van de dag waren!
uh sorry hoor maar volgens mij zijn we nu anno 2011 bijna 2012 welke tebiel gaat nu nog bekant alles over vroeger tegen ze kinderen vertellen. we leven niet meer in de slavernij tijd we leven in het nu waarom zou je kinderen dat gaan vertellen wat hebben die kinderen eraan? zie het meer nut er niet zo van.
mij kan t niet zoveel schelen eigenlijk wat er vroeger gebeurden leef toch nu? heb her en der wat van meegekregen van vroeger o.a oorlog met hitler maar waarom zou ik in t oude blijven hangen ik zou zeggen sinterklaas is een kinderfeest staat dat je niet aan blijf je lekker binnen en vier je t niet
Het is uitermate oppervlakkig om zo te denken en dat dingen niet meer genomen kunnen worden zals het is. Er zit een diepere betekenis achter dingen. Als je dat niet begrijpt heb jij de diepgang van een strijkplank vrees is.
Hmm ik vind dat toch wel een nonchalante opmerking.
Ik denk dat we zeker NOOIT mogen vergeten dat er vroeger slaven waren en dat Hitler probeerde te regeren en alle vreselijke dingen die elkaar is aangedaan. Tuurlijk leven we nu maar moeten zeker waken dat vroeger zich niet herhaalt.