Ov chipkaart, ergenis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen ov-chipkaart

Ik ben voor
72 (28%)
Ik ben tegen
165 (66%)
Geen mening
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 250

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:10

Hoezo laat maar? Ik weet hoe Bijlmer-Arena eruit ziet en ik weet gewoon dat de ns-poortjes openstaan.
Je gooit nu iets de wereld in dat helemaal niet waar is, wat een ander dan weer fijn overneemt.
Bovendien vroeg ik gewoon sirieus of je niet toevallig voor een metropoortje stond, dat kan toch?

Ik lees zoveel onbenullige onwaarheden in dit topic, zo komen die dus in leven en dat is jammer.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:10

Sorry dat ik het zeg, maar er komen hier verhalen voorbij dat ik denk van tsja... dan ben je toch echt niet zo snugger bezig :+ zo moeilijk is het namelijk écht niet. Er zitten nadelen aan, natuurlijk, maar er wordt wel drama van gemaakt zeg... bijv hoe moeilijk kan inchecken zijn, je kijkt toch naar het schermpje? :?

Enne, ik was net nog op Bijlmer ArenA, die poortjes staan gewoon open hoor. Dat soort dingen bedoel ik dus.
Want nee, die staan nooit allemaal dicht, omdat je voor de trein nog steeds kaartjes kunt gebruiken en niet alleen OV.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:19

Op Schiphol kunnen toeristen diverse soorten GVB dagkaarten kopen bij het vvv in aankomsthal 2. De ako en de NS verkoop de ov-chip kaarten en o.a. bij de AH to go kan je de kaart opladen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:21

En dus bij alle treinkaartjesautomaten :j daar staan er ook een hoop van.
Merk de laatste tijd dat die dingen het wel eens niet doen op sommige stations, dan kan niemand inchecken (palen doen het dan ook niet) of kaartjes kopen. Handig. :n Verwachten ze dat iedereen een kaartje gaat kopen bij de balie. Ja eh, daar staat me dan een rij... :7

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:27

En dan heb je nog mazzel dat je een balie hebt :D Ik wilde laatst een kaartje kopen, automaat stuk. conducteur aangesproken en
mocht er 3 haltes later uit om even snel een kaartje te halen en weer terug in te springen.
Beetje jammer dat alleen dat laatste nou net weer niet lukte en de trein gewoon lekker zonder mij wegreed.
Ja goede service bij de ns.. Had ik toen toch maar mijn ov-chipkaart gebruikt en ingecheckt, want die deden het wel :P.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:29

Nah, als dat gebeurt zijn ze hier met de controles wel begripvol, niemand kreeg een boete verder - althans ik heb dat nog niet meegemaakt in het treinstel waar ik dan zat. Als jij je trein moet halen en je moet eerst nog een kwartier in de rij staan, dat werkt natuurlijk niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:24

Nouja goed, toen ik er langs wilde was het dan zeker net geïntroduceerd de chipkaart, er stond ook allemaal controle.
Je beschuldigt me gewoon van liegen!

mayniac_val

Re: Ov chipkaart, ergenis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:26

Waar zegt Fiffill dan dat je liegt?
Ze zei alleen dat de meeste mensen hier 'problemen' hebben met de ov chipkaart omdat ze niet snugger bezig zijn. And I totally agree, sommige mensen kijken gewoon echt niet verder dan hun neus lang is.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:28

Ik ging toen ik naar de stad ging ook met de bus en checkte in, maar de terugreis checkte ik uit en hoorde pieppiep maar het licht was wel groen, en de buschauffeur zei dat het goed was. Dus ik naar huis, dag erna weer en staat er -0,44 op mijn pasje! :wow: Terwijl er eerst nog 20 opstond!
Er was iets misgegaan met het apparaat en ik kreeg het geld wel teruggestort, maar schaamde me diep toen ik zwart moest rijden toen ik geen tegoed meer had.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 19:31

Jasmijn159 schreef:
Biggers schreef:
-Anonieme chipkaart is TOTAAL niet anoniem.
-Slechthorende of doven weten niet of ze in of uitgecheckt zijn.

Staat toch op het schermpje?

En jij denkt dat die mensen helemaal gaan vullen om te kijken of ze zijn in of uitgecheckt.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 13-11-11 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:40

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:50

Nicolletje schreef:
Ik heb het idee dat studenten of andere mensen die de kaart toch wel krijgen, er minder problemen mee hebben dan de incidentele reiziger
Een hoop mensen laten tegenwoordig het OV toch echt links liggen als optie:

http://www.telegraaf.nl/overgeld/consum ... hip__.html

Omdat ik mijn oogjes en hersentjes gebruik ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:51

Nicolletje schreef:
Nouja goed, toen ik er langs wilde was het dan zeker net geïntroduceerd de chipkaart, er stond ook allemaal controle.

Prima, die ene keer dat jij er was zaten toevallig wel de poortjes dicht wat anders nooit voorkomt :j
Nee echt, die poortjes gooien ze nooit dicht om de simpele reden dat je met de trein nog niet altijd met een chipkaart hoeft te reizen ;) weet je zeker dat je niet bij de metropoortjes stond?

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:56

mayniac_val schreef:
Nicolletje schreef:
Ik heb het idee dat studenten of andere mensen die de kaart toch wel krijgen, er minder problemen mee hebben dan de incidentele reiziger
Een hoop mensen laten tegenwoordig het OV toch echt links liggen als optie:

http://www.telegraaf.nl/overgeld/consum ... hip__.html

Omdat ik mijn oogjes en hersentjes gebruik ;)

En wat als je (als toerist zijnde) de Nederlandse taal niet machtig bent, én voor 't eerst te maken krijgt met dit systeem, zonder daar enige uitleg over te krijgen? Dan snap er niks van, terwijl je toch echt wel je hersenen en ogen gebruikt..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:01

OV in NL is nooit zo toeristvriendelijk geweest... :n

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:03

Fiffill schreef:
Nicolletje schreef:

Prima, die ene keer dat jij er was zaten toevallig wel de poortjes dicht wat anders nooit voorkomt :j
Nee echt, die poortjes gooien ze nooit dicht om de simpele reden dat je met de trein nog niet altijd met een chipkaart hoeft te reizen ;) weet je zeker dat je niet bij de metropoortjes stond?

Dat vroeg ik ook al, maar toen werd er aangebrand gereageerd...

Ik denk trouwens dat studenten, die eigenlijk als ov-chipkaart proefkonijnen zijn gebruikt, er minder problemen mee hebben,
omdat ze open staan voor nieuwe dingen. Niet omdat ze dat ding in hun schoot geworpen hebben gekregen.
Mijn moeder is redelijk a-technisch, maar staat wel open voor nieuwe dingen en digitalisering, zij heeft hier dan ook geen enkel
probleem mee gehad, terwijl zij in de trein niet verplicht is om een chipkaart te gebruiken.

Het scheelt al zoveel als je gewoon even rustig leest en nadenkt i.p.v meteen denkt dat doe ik niet, want dat is nieuw en dus eng..

Btw, kom vaak genoeg toeristen tegen in Amsterdam en die lopen er zo mee weg hoor dat ov-chipkaart ding.
Soms even een kleine uitleg, maar de meeste snappen meteen hoe het werkt.
In sommige landen hebben ze zelfs gelijksoortige middelen, in Londen kan je ook reizen op een saldo kaart hoor.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:08

Ik woon in de regio Rotterdam, dus heb al een behoorlijke tijd een OV-chip. Ik vind het ideaal, behalve als ik moet uploaden. Dan niet eens het uploaden zelf, maar dat ik incheck en er luid gepiept wordt, ik sta 0.50 cent in de min en ik kan in de tram/bus niet uploaden dus moet een kaartje kopen, tot ik uitkan stappen bij een punt waar ik kan opladen.
Ik zou het handig vinden als je in de tram bij de "standaard controleur" die altijd mee rijdt en je kaart checkt, ook zou kunnen uploaden voor een klein bedrag ( tot 10 euro ).
Verder vind ik het makkelijk, nooit meer strippen tellen, niet twijfel hoeveel zones ik nu precies moet hebben, dat regelt ie allemaal zelf en het uitchecken is gewoon iets wat in je systeem moet komen.

Begin 2012 is mijn OV-chipkaart al verlopen,zolang heb ik hem al!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:09

@Donkerblauw: dat heb je in wel meer landen :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:25

Ik vind het vooral heel irritant dat je je saldo niet makkelijk kan controleren. Ik reis meestal gratis (student) maar heel af en toe moet ik buiten de gratis uren een keer met de bus (lees echt eens in de 3 maanden ofzo) en dan weet ik echt niet meer of ik 3 maanden terug mijn kaart had opgeladen??

Hier doen die kastjes in de bus het trouwens ook vrij vaak niet en dat is ook heel onhandig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:26

mayniac_val schreef:

Doorgaans gaat het in andere landen een stuk eenvoudiger. Want wees nou eerlijk, wie bedenkt er nou dat je een chipkaart bij een supermarkt haalt, ik duidelijk niet.
Maar inderdaad was de strippenkaart ook een onding, die kon je ook nooit ergens kopen.
Ik snap ook niet waarom NL zonodig zelf het wiel moet uitvinden ipv bijv even naar Londen, Parijs of Barcelona te kijken.
Het laatste woord over het gebruik van de klantgegevens is ook nog niet gesproken durf ik te wedden.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:36

Sizzle schreef:
mayniac_val schreef:

Doorgaans gaat het in andere landen een stuk eenvoudiger. Want wees nou eerlijk, wie bedenkt er nou dat je een chipkaart bij een supermarkt haalt, ik duidelijk niet.
Maar inderdaad was de strippenkaart ook een onding, die kon je ook nooit ergens kopen.
Ik snap ook niet waarom NL zonodig zelf het wiel moet uitvinden ipv bijv even naar Londen, Parijs of Barcelona te kijken.
Het laatste woord over het gebruik van de klantgegevens is ook nog niet gesproken durf ik te wedden.

Strippenkaart moest je ook bij de supermarkt halen? Volgens mij haalden we die dingen in Budapest ook bij de super.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:43

Om maar even met het bewijs te komen dat de prijs dus wel ruim verdubbeld is.

De prijs van een strippenkaart hier in Brabant was 22,80 voor 45 strippen, binnen Breda ben je standaard 2 strippen kwijt dit geeft een enkele rit prijs van 1,01 euro. Ik heb standaard 3 ritten op een dag wat mij dus een totaalbedrag per dag gaf van 3,03 euro.
Het zijn 2 korte ritjes van een kwartier en 1 lange rit van een half uur.
De rit van een half uur kost me nu

Traject Reistarief Gereduceerd
reistarief OV-Chipkaart
Basistarief € 0,79 € 0,52*
€ 1,35 € 0,89*
Totaal € 2,14 € 1,41*
Dus 1,01 euro tegenover 2,14 euro
Ik heb nu dan wel een dalurenabo erop staan dus betaald ik 1,41 euro alsnog 0,40 cent meer als met de strippenkaart.
Mijn korte ritten kosten

reistarief OV-Chipkaart
€ 0,49 € 0,32*
Totaal € 1,28 € 0,84*

reistarief OV-Chipkaart
€ 0,63 € 0,42*
Totaal € 1,42 € 0,94*

Door de 40% korting ben ik voor de korte reizen wel minder kwijt maar dit zijn prijzen van website maar daadwerkelijk ben ik een stuk meer kwijt dan aangegeven staat.
Daarbij komt bij dat mijn laatst aangegeven reis 9 van de 10 keer voor 9 uur plaats vindt.

Uitgaande van de prijzen zoals ze op de site aangegeven staan zou ik per dag 3,19 euro kwijt zijn incl korting zonder korting zou dit zelfs een bedrag van 4,84 euro dus een verschil van 1,81 euro.

Vorige week was er een storing met het systeem in de bus, de chauffeur had alles gereset waardoor er vervolgens de eindhalte van de route kwam te staan met uitchecken kon ik mooi betalen alsof ik bij die halte ben geweest.

Nee ik heb dus gestemd dat ik tegen ben.

Nog een voorbeeldje wat nu een stuk duurder is geworden.
Mijn beste vriendin woont in utrecht hier kon ik met 2 dagkaartjes van 3 euro heen en terug naar toe met de bus (brabantliner) Dus 6 euro en nog 3 strippen van centraal naar haar huis.
Dit is dus ook komen te vervallen en volgens de ov site ben ik voor enkele rit een bedrag van 7,14 kwijt tot centraal dan nog een bedrag van 0,84 euro naar haar huis. Dus enkele reis ben ik 7,98 kwijt dan moet ik natuurlijk ook nog terug dus retourtje kost me nu 15,96 inplaats van 7,51

Zo bewijs genoeg????

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:46

En je hebt hierbij ook rekening gehouden met dat de strippenkaart ieder jaar weer bijna een euro duurder is geworden? Want dat deel mis ik een beetje.

Hoelang geleden is het dat je die strippenkaart gekocht hebt? :).

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:53

@Kaula een week voor invoering chipkaart laatste buskaart gekocht dus ja ik houdt rekening met verhoging, als ik daar naar moet kijken zou ik helemaal triest worden. Een half jaar geleden was het nog 22,20 een jaar of 5 geleden was het nog rond de 16 euro voor 45 strippen.

Nee ik ben niet om te banketstaaf dat ik dom ben of onzin verkoop het is gewoon de waarheid waar niemand om heen kan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:57

liedje89 schreef:
Ik vind het vooral heel irritant dat je je saldo niet makkelijk kan controleren. Ik reis meestal gratis (student) maar heel af en toe moet ik buiten de gratis uren een keer met de bus (lees echt eens in de 3 maanden ofzo) en dan weet ik echt niet meer of ik 3 maanden terug mijn kaart had opgeladen??

Hier doen die kastjes in de bus het trouwens ook vrij vaak niet en dat is ook heel onhandig.

Hier staan gewoon saldo-leesautomaten bijv op het perron van de tram. Hou je je kaart voor en dan leest hij je saldo.
Zoiets kan volgens mij ook gewoon bij de kaartjesautomaten van de NS :)

Oh enne, verschil kaartje in de bus vs OV chipkaart is hier 2 euro. In het voordeel van de OV chipkaart. Dus het is niet waar dat de prijzen overal verdubbeld zouden zijn...