terugkeer van gulden, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:31

Maar waardoor is de euro in de afgelopen jaren zo in waarde gestegen ten opzichte van de dollar? Grotendeels door de bankencrisis destijds.

Natuurlijk hebben de zwakkere economieën van Z-EU ook een slechte invloed. Die zijn altijd al zwak geweest maar die moesten destijds bij de euro in vond men (kun je ook over discussiëren natuurlijk).
Maar feit was dat zij jarenlang niet aan de 'financiele' eisen hebben voldaan.
Daarom vind ik ook dat iedereen aan dezelfde strenge eisen moet voldoen als waar de nieuwe euro-landen (zoals de Baltische Staten, Polen, Tsjechie, Slowakije) aan moeten voldoen voordat ze uberhaupt de euro mogen invoern. Kun je daar niet aan voldoen? Dan geen euro.

Anoniem

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:36

Aan welke financiele eisen konden ze dan niet voldoen?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:38

Staatsschuld te hoog, e.d.

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:08

Ik wil echt niet terug naar de Gulden. Toen ik nog een klein meisje was, kwam er de euro. Daar ben ik aan gewend en het is handig dat we ook in het buitenland kunnen betalen met dezelfde munt.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:34

Sorry dat ik het zeg, maar wat een ongefundeerde uitspraken komen hier voorbij. Misschien is het verstandig om eerst eens iets te lezen over de EU en de monetaire unie. Hier: http://bit.ly/tP30vK is een rapport van de SER (Sociaal-Economische-Raad) met veelgestelde vragen over Europa en de euro.

Dat wij zo ontzettend benadeeld worden door de EU is absoluut niet waar. Per Nederlander wordt er ongeveer €180 aan belasting betaald aan de EU. Daarvoor terug worden allerlei projecten gefinancierd door de EU. Het noorden van Nederland is gelijk gesteld aan landen als Spanje en hier wordt onwijs veel geld naartoe gepompt. Vergeet de Nederlandse boeren niet, die zonder geld vanuit de EU niet zouden overleven. En dan de verbeterde handelspositie door de EU en de euro. Dit levert jaarlijks per Nederlander tussen de €1800 en €2200 op. Dat is het 10-voudige van wat er aan belasting wordt betaald.

Terug gaan naar de gulden is voor ons niet haalbaar en ook totaal niet wenselijk. Op de korte termijn kost het enorm veel om het in te voeren. Én op de lange termijn zorgt het voor een veel slechtere handelspositie. Heel misschien naar de Duitse Mark, samen met Duitsland. Maar dan zal alles hier ook niet terug gaan naar gulden prijzen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:21

Ik wilde wat typen, maar eigenlijk heeft Depende al gezegd wat ik wilde zeggen.

Mensen kijken alleen direct naar wat de euro hun 'gekost' heeft en hoe de prijzen zijn veranderd. Maar in het grote plaatje heeft de euro onze economie ook een hoop opgeleverd. Bedrijven die onderhandelen met andere landen in Europa zijn bijvoorbeeld veel meer geld kwijt aan overboekingen, koerswisselingen e.d. om nog even wat toe te voegen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:27

ze hadden nooit aan de euro moeten beginnen......maar helaas is dat nu te laat,als de gulden nu terug zou komen zou dat een ramp worden.....

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:34

tja ik ken de gulden tijd nog goed,, maar ik zou het nu als een vreemde munt gaan zien,, waarvan ik de waarde niet weet. ik denk dat het een grote flop gaat worden mochten we terug gaan..

wel weer leuk hoor de gulden tijd doet me denken aan gezellig samen aan de thee,, waarom weet ik niet.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:45

De gulden was wel echt iets Nederlands.. nadeel bij omschakeling naar de Euro was dat alle prijzen gelijk mee zijn gestegen muv het salaris, alles werd duurder (eerst 1,50 gulden voor een brood, daarna 1,50 euro voor een brood). Nee, ik had ook liever de gulden gehouden.
Maar om nu na 10 jaar terug te schakelen lijkt niet verstandig omdat we er ook veel winst mee hebben gemaakt (export, investeringen, handel, etc.). Ik verwacht dat het onderzoek van de PVV daar ook zo'n beetje op uit zal komen.

En het is niet zozeer de Euro denk ik waar de problemen zitten, maar de EU. Strengere eisen voor toetreding en gelijkheid in beleid/financiën. Kijk naar Griekenland; die kwamen erin met 6% staatsschuld terwijl het uiteindelijk toen al om 12% ging.. Het verhaal van Spanje & Italië is inmiddels ook bekend.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:51

De gulden was direct gekoppeld aan de Duitse Mark. Die hield de waarde stabiel, waardoor de gulden een waardevaste munt was en onze welvaart zo kon groeien.

Als we nu de gulden zouden herinvoeren, zonder dat de Duitsers de Mark herinvoeren, hebben we een compleet instabiele munt die het hoogstwaarschijnlijk slechter zou doen dan de Euro. Al is het maar vanwege de export, die een zeer groot deel van de Nederlandse inkomsten beheerst.

Een gulden herinvoeren zonder een waardevaste en stabiele munt op de achtergrond leidt alleen maar tot nog hogere kosten en een inzakkende export. Wat de kosten nog weer opdrijft. Dus tenzij een of andere Aziatisch of Zuid-Amerikaans land de rol van de Duitse Mark van destijds overneemt lijkt het mij een bar slecht idee dat alleen maar nog meer geld gaat kosten. En als zo'n land dat wel doet hangt het maar net af van de voorwaarden die zij stellen. Zij hebben dan de stabielste munt, dus zij bepalen. Net zoals de Duitse economie voor een groot deel de Nederlandse economie bepaalde. En dan moet ik zeggen dat ik denk dat cultuurtechnisch gezien de Duitse economie en manier van denken een stuk dichter bij de onze staat dan die van een vreemde mogendheid.

Op dit moment dus vooral niet doen!

Oja, ik was fel tegen de invoering van de Euro en ben dat, onder de omstandigheden waarin dat is gebeurd nog steeds. Ik heb die hele Euro nooit gewild. Maar je moet wel rekening houden met de huidige situatie, en je mening daarop aanpassen. Stug vasthouden aan het verleden heeft geen enkel nut en daar bereik je ook niets mee.

Ja, er is enorm geprofiteerd van de invoering van de Euro, en er is nog meer misbruik gemaakt van de invoering. Maar het terugdraaien kan niet, en een herinvoering leidt vrijwel onherroepelijk tot dezelfde misstanden.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 02:15

Zal een beetje schrikken zijn als we de gulden terug gaan krijgen, stel dat je een huis wilt kopen voor 4 ton euro, dan zou je zo'n slordige 8,2 ton guldens op tafel moeten leggen, da's bijna een miljoen!

Nee, zonder gekheid we moeten er echt alles aan doen om de euro te behouden, desnoods een Z_euro en een N-euro.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:10

KellyG schreef:
wat is jullie mening
vasthouden aan de euro, of terug naar de gulden, en waarom?

Het is kortzichtige luchtfietserij.
Isolationisme als product van economische druk.

Je kan de tijd niet terugdraaien en juist het kleine vooral van doorvoerhandel etende NL heeft enorme economische voordelen bij een monetair grenzenloze EG.

Dat NL op een gasbel zit is een economische luxe, een extra. Een eigen mini-munteenheid maakt daar een stúk grotere afhankelijkheid van.

Samengevat:
1. Prijzen gaan niet terug omlaag in guldens.
2. Het verlies van het grensloze voordeel weegt veel zwaarder dan het hardheidsvoordeel van de gasbel.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:18

pfff.. Het is toch logisch dat prijzen hoger worden over een tijd van 10/15 jaar.
Algemene inkomsten zijn ook omhoog gegaan.

Lijkt me nogal naïef om te denken dat de prijzen dan weer omlaag gaan, terwijl
je dus wel 'meer' blijft verdienen :')

Er zal nog eerder weer een stijging komen in dat geval. Bovendien is omschakelen
ook weer erg kostbaar. Ik zeg: Laten we bij de euro blijven

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:19

Huertecilla schreef:
KellyG schreef:
wat is jullie mening
vasthouden aan de euro, of terug naar de gulden, en waarom?

Het is kortzichtige luchtfietserij.
Isolationisme als product van economische druk.

Je kan de tijd niet terugdraaien en juist het kleine vooral van doorvoerhandel etende NL heeft enorme economische voordelen bij een monetair grenzenloze EG.

Dat NL op een gasbel zit is een economische luxe, een extra. Een eigen mini-munteenheid maakt daar een stúk grotere afhankelijkheid van.

Samengevat:
1. Prijzen gaan niet terug omlaag in guldens.
2. Het verlies van het grensloze voordeel weegt veel zwaarder dan het hardheidsvoordeel van de gasbel.

Ja, dat denk ik dus ook :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:19

Ik kan wel een emotioneel oordeel gaan geven, maar ik vind dat zo'n grote beslissing moet worden gebaseerd op kennis en wetenschap. En die heb ik niet (voldoende) om er een zinnig woord over te kunnen zeggen. Ik ben benieuwd of deskundigen tot een eenluidend oordeel kunnen komen (wat ik er tot nu toe van begrijp neigen die vooral naar euro behouden). Het lijkt me echt zo'n beslissing waarvan je pas achteraf kunt zeggen welke optie het verstandigst was, omdat succes mede afhankelijk was van factoren die je niet vooraf kunt sturen of voorspellen. Economie is immers emotie.

Niets iets om zo maar even te doen in ieder geval. Die indruk krijg ik wel van de pvv die niets liever ziet dan de terugkeer van de gulden. Maar waar dat op is gebaseerd? Vooral op emotie volgens mij. Gevaarlijk. Ze roepen eerst dat de gulden terug moet keren en gaan vervolgens onderzoek doen naar de gevolgen. Niet een volgorde die vertrouwen in hun kennis en kunde oproept over dit onderwerp bij mij.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:31

Volgens mij heeft de PVV vooral sponsors die baat (denken te) hebben bij een verzwakt europa....

Nederland profiteert idd zoals depende zegt van de Euro, volgens mij is Flevoland ooit nog een ontwikkelingsregio geweest, dat heeft Lubbers ooit voor ons geregeld. ;)

Aan de andere kant heeft de euro ook stabiele, sterke economieen als Nederland nodig, als die eruit stappen geeft dat bijzonder veel onrust.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:35

@Sidera Ik vind jou reactie op Hc geniaal!! :D :D

De pvv doet dit om zichzelf weer in 'the picture' brengen. Ze denken dat Henk en Astrid er ook zo over denken dus komen ze met dit populistisch gel*l.

Dat de euro nu in een negatief daglicht staat komt omdat we euro's naar Griekenland brengen. We doen dit zodat we er over een paar jaar weer goed aan kunnen verdienen. (Wat we de afgelopen jaren ook al flink gedaan hebben.) :$

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:42

nee, gulden is zo ouderwets :+

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:44

Eigenlijk verdient het niet eens een antwoord, alles wat de PVV blaat over de euro en europa. Slaat helemaal nergens op. Alle Europa standpunten die zij ooit hebben gehad raken kant nog wal (achteraf andere criteria mbt asielzoekers/verblijfsvergunningen is bijvoorbeeld iets wat praktisch onmogelijk is etc.)

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:49

Volgende stap alle grenzen weer dicht binnen europa?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:52

Ja en we kolonialiseren ook weer een paar buitenlanden... Slavernij herinvoeren ook goed idee? En wellicht vrouwenkiesrecht afschaffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:53

Onhandig ivm. reizen. :D Ik weet nog wel wat voor hel ik doormoest op een schooltripje naar engeland, wuh!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:56

Naar Engeland moet je nog steeds je paspoort mee nemen en tonen voor controle, en ze betalen daar ook nog steeds in Ponden. Dus slecht voorbeeld.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:17

@Manegepaard :o? ??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:31

Ze hadden nooit aan de euro moeten beginnen. Ben er nooit voor geweest. Ik reken ook nog altijd om in guldens in mijn hoofd :o (en dat is echt shocking, man, wat is het leven ontzettend duur geworden in een paar jaar tijd!). Maar goed, terug naar de gulden lijkt me onmogelijk. We zitten gewoon in de nesten nu, het is niet anders.