Uitkering/bijstand een vetpot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:22

en als ze niet bijverdiend gaat het snel fout denk ik maar dan nog is dit wel prive voor je vriendin he ;)

VillaNeusjes

Re: Uitkering/bijstand een vetpot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:39

Ik heb een WIA uitkering , omdat die minder is dan het minimum wordt die aangevuld met een toeslag tot minimum bijstandsniveau (zo is het mij uitgelegd) Dat is achthonderd nogwat in totaal. Daarnaast heb ik recht op huurtoeslag (200 in mijn geval ) en zorgtoeslag (70 geloof ik ) Het is geen vetpot en ik kom elke maand net uit. Vakantie geld gaat op aan rekeningen en als je 3 jaar of langer op bijstandsniveau zit dan kun je langdurigheids toeslag aanvragen. ( waar je ook nog aan heel veel andere dingen moet voldoen) De hoogte daarvan verschilt per gemeente en is een eenmalig bedrag per jaar. Verder nog bijzondere bijstand die je kunt aanvragen.

Maar alles bij mekaar is het (voor mij dan , en dit is voor alleenstaande berekend) heus geen vetpot. Als ik aan het eind van de maand net (niet) uitkom dan heb ik het goed gedaan.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:49

IMJ schreef:
Dat dacht ik ook Ship, een huisje vinden waar je schoon kan maken op wisselende tijden (iom werkgever?)?
Is al gauw 30-40 euro in de week, kan je misschien je paard aanhouden. Tis dan zwart maar is het niet zo dat een schoonmaakhuisje is toegestaan (tot een bepaald max. uiteraard?)

150 euro schijn je wit te mogen bijverdienen per maand naast een uitkering, maar vind maar iets waarbij je hier niet overheen gaat, kennis van me is hier nu mee bezig maar alles gaat erover heen, ja of je zou een krantenwijk moeten nemen, wit dan (tegen het minimumloon (9.40) zou dit max 3.5 uur per week zijn)

bijstandsniveau voor een alleenstaande is overigens 848 per maand en niet ruim 1200, 1200 krijg je alleen indien je een kind hebt, heb ik nagevraagd omdat ik ook die verhalen hoorde en ik van de WIA minder krijg, maar helaas zolang je niet onder de 848 zit gaan ze niets aanvullen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:56

pubelia schreef:
IndianLady schreef:
Niet Aangeboren Hersenafwijking

Nee dat heb je fout!

Niet aangeboren hersenLETSEL ;) Is iets anders als een afwijking ;)

Volgende keer zou ik het appreciëren als je het gewoon zegt en niet zo schreeuwerig met dat uitroepteken ;)

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:59

Maar een uitkering/bijstand hoeft toch geen vetpot te zijn? Tuurlijk als je afgekeurd bent, moet je jezelf gewoon goed kunnen onderhouden, maar als je kan werken is het natuurlijk geen stimulans om te gaan werken als je een vette uitkering krijgt.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:23

wythlove schreef:
Maar een uitkering/bijstand hoeft toch geen vetpot te zijn? Tuurlijk als je afgekeurd bent, moet je jezelf gewoon goed kunnen onderhouden, maar als je kan werken is het natuurlijk geen stimulans om te gaan werken als je een vette uitkering krijgt.

voor de bijstand ben ik het met je eens, vind het zowiezo bizar dat mensen dit verkiezen boven werken, maar zelf zit ik nu 5 jaar in de WIA/WAO en dat bedrag is echt heel laag en ik kan niet gaan werken dus wat voor motivatie hebben ze hier dan voor? en vanaf januari word het nog krapper aangezien de zorg en huurtoeslag omlaag gaan en ik kan geen kant op dus nogmaals waarom?

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:25

Zoals ik al zei, vind ik het anders voor mensen die zijn afgekeurd.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:54

Er is al een hoop gezegd maar ik heb helaas ook een periode in de bijstand gezeten toen kreeg ik 640 euro (even afgerond) daar kan je echt net van rondkomen. Je hebt echt geen ruimte om flink te shoppen of lekker uit eten te gaan. Ik heb dan geen kindje waarvoor je dus een hoger bedrag krijgt maar logischerwijs heb je met een kindje ook meer uitgaven dus blijft het gelijk. Kleding haal je bij de zeeman eten bij de aldi en bij andere winkels enkel met bijv 35% extra korting. Nu heb ik een baan en verdien gemiddeld net een 100 tot 200 euro meer in de maand waardoor ik nog steeds geen luxe heb maar het zijn wel mijn centen en kan ik het voor mezelf ook beter verantwoorden als ik een keer uit eten wil of dergelijke. Bijstand was voor mij meer onderhouds geld waarvan ik mijn lasten kon betalen. Ik werkte trouwens wel op oproepbasis 1 keer in de 2 weken tijdens mijn bijstand wat ik dus ook netjes afdroeg. Maar dat is mijn verhaal. snap echter niet hoe jouw vriendin zo rond kan komen, lijkt mij dat ze toch ergens een geldschieter heeft zitten of haar kindje komt een hoop te kort..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:14

Ik heb ook lange tijd een uitkering gehad na een ongeval, door problemen met mijn werkgever kon ik niet in de WAO. Mijn dokters wilden niet dat ik weer aan het werk ging en ook het UWV hadt mij vrijgesteld van solocitatieplicht. Ondanks dat heb ik toch nog meerdere jaren gewerkt weliswaar aangepast. Nu gaat dat inmiddels helaas niet meer.

Wel moet ik zeggen dat chronisch hoofdpijn erg vervelend is en heel veel energie vreet. Ik heb diut nu zo'n 12 jaar.

Inmiddels heb ik geen uitkering meer daar ik getrouwd ben en in het buitenland woon.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:33

Miepie77 schreef:
IMJ schreef:
Dat dacht ik ook Ship, een huisje vinden waar je schoon kan maken op wisselende tijden (iom werkgever?)?
Is al gauw 30-40 euro in de week, kan je misschien je paard aanhouden. Tis dan zwart maar is het niet zo dat een schoonmaakhuisje is toegestaan (tot een bepaald max. uiteraard?)

150 euro schijn je wit te mogen bijverdienen per maand naast een uitkering, maar vind maar iets waarbij je hier niet overheen gaat, kennis van me is hier nu mee bezig maar alles gaat erover heen, ja of je zou een krantenwijk moeten nemen, wit dan (tegen het minimumloon (9.40) zou dit max 3.5 uur per week zijn)

bijstandsniveau voor een alleenstaande is overigens 848 per maand en niet ruim 1200, 1200 krijg je alleen indien je een kind hebt, heb ik nagevraagd omdat ik ook die verhalen hoorde en ik van de WIA minder krijg, maar helaas zolang je niet onder de 848 zit gaan ze niets aanvullen

Oh ja? Ik kom soms bedragen tegen van 75 of 95 euro (vergoeding voor vrijwilligerswerk bv en daar zit weer een maximum aan waar je binnen het jaar tegenop loopt), maar dat kan ook nog eens per gemeente verschillen. Een baantje waarmee ik 150 euro extra zou hebben per maand zonder daarop aan bijstand en toeslagen in te leveren zou ik ook wel willen, maar zover ik de regels heb doorgelezen van mijn gemeente kan dat dus echt niet.

Dit zijn helaas wel regels die het eventueel weer aan het werk gaan lastig maken. Deeltijd baantjes lonen niks, want wat je verdient wordt 100% op je uitkering gekort. Maakt de stimulans om toch nog wat zelf te verdienen 0. Geen extra inkomen en minder tijd voor allerlei besparende activiteiten als meerdere winkels afgaan voor de aanbiedingen, zelf dingen maken, etc. Dus gaan je kosten van levensonderhoud omhoog zonder dat je inkomen meestijgt. Dat maakt het niet zo raar dat veel mensen eenmaal in de bijstand er niet meer uit komen/willen. Die weten dat een baan van 40 uur met misschien 100 euro meer per maand veelal meer kosten meebrengt dan die baan extra oplevert. Armoedeval heet dat met een mooi woord ook wel. Als daar al compensatie voor is/was zal die met dit kabinet rap wegbezuinigd worden.

(Bijstand is volgens mijn bankrekening 877.70 voor alleenstaande.)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:37

Het verschijnsel wat jij beschrijft heet de 'armoedeval'.
Soms blijven mensen bewust in de bijstand, omdat ze er financieel op achteruit zouden gaan als ze zouden gaan werken.
Niet omdat het loon lager is dan de bijstand, maar omdat er allerlei kortingen vervallen als je weer aan het werk gaat.

Raar verschijnsel dus: als je de hele dag op je reet zit verdien je meer dan als je 40 uur per week zou werken :7

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:43

Het minimum loon voor een volwassene van 40 uur in de week is toch wel ietsje meer dan 877.70!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:02

als het allemaal klopt, dan is 877,70 maar 70% van het minimumloon. maar dat betekent wel een andere belastinggroep, vergoedingen die wegvallen als je weer wat meer gaat verdienen etc. En voor werkende ouders komt er dan ook de bijdrage van het kinderdagverblijf bij, wat je niet nodig hebt als je thuis bent.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:09

Met een gewoon minimum loon heb je ook nog recht op heel veel toeslagen en vergoedingen.
Kinderdagverblijf wordt dan bijna geheel vergoed.
Volgens mij zit je dan ook nog steeds in dezelfde belastinggroep, maar dat weet ik niet zeker?

Als je geen 40 uur wilt of kunt werken dan kun je qua inkomsten waarschijnlijk net zo goed in de bijstand/uitkering blijven, maar een full time baan is toch een stuk beter!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:10

weet ook niet helemaal hoe het zit hoor, heb geen bijstand, maar dat begreep ik van een moeder die ik ken die wel bijstand heeft.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:19

Pfff altijd dezelfde discussies over bijstand/uitkering e.d en vaak wordt het een welles/nietes topic van mensen met een uitkering tegenover mensen die graag ook "zoveel" geld willen hebben.

Ik zie vaak mensen die niet kunnen werken opkomen voor hun situatie, er is iid een groot verschil in uitkering en inkomen. Voor de duidelijkheid het volgende:

In de bijstand kom je afhankelijk van je gemeente ook in aanmerking voor een heleboel tegemoetkomingen.
In bijvoorbeeld de gemeente Goes is het volgende geregeld:
- 150 p/j voor vergoeding sociale activiteiten (efteling, concerten e.d.)
- Je hoeft geen gem.belastingen en waterschapbelasting te betalen (scheelt je gemiddeld 400e p/j)
- Langdurigheidstoeslag bij 5 jaar of langer in de bijstand: 350e p/j
- Eindejaarsuitkering: 50e p/j
- Witgoedregeling: per 5 jaar een wasmachine / gasfornuis en koelkast vergoed voor totale waarde 1200e
- Laptop/ computer gratis bij het hebben van schoolgaande kinderen of 65jaar of ouder
- Fiets gratis per 5 jaar
- Allerhande vergoedingen voor mensen met kinderen
- Bijzondere bijstand voor extra onkosten (als je gaat verhuizen e.d)
- Collectieve zorgverzekering, geeft je tot 20% korting op ziekenkostenverzekering
- etc etc

En dan nog de toeslagen die geregeld zijn volgens de belastingdienst (zorg-, huur-, kinder- en kindgebonden toeslag)

Ik kan me dus voorstellen dat er mensen zijn met een minimum inkomen die raar zitten te kijken naar iemand met een uitkering die wat minder moeite hebben met rondkomen. Ik zeg zeker niet dat het een vetpot is, er zitten een hoop nadelen en regels aan.

Alle mensen met WIA/ WAO en WA-jong hebben krijgen deze vergoedingen NIET, hebben een inkomen dat vaak gelijk staat met de bijstandsnorm en zijn vaak ook nog eens in hun fysieke of mentale gesteldheid beperkt!!
Dat is pas krom..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:22

Dat laatste is idd erg krom!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:26

Ìk heb een WIA en ik heb WEL recht op langdurigheids toeslag, Bijzondere bijstand etc.
Langdurigheidstoeslag krijg je overigens als je minimaal 3 jaar op minimum inkomen zit niet 5. Dat is standaard bij elke gemeente (wettelijk geregeld)

Wat je zegt klopt dus niet helemaal Yel.
Wel is het zo dat er verschillende regelingen zijn die sommige gemeentes wel of niet hebben. Zo heeft gemeente Kampen een declaratieregeling (100 euro per jaar) voor bijv sporten (sociale activiteiten) Zwolle heeft dit weer niet.

Of je iets wel of niet krijgt in de WIA ligt eraan hoe hoog je uitkering is. Als jij altijd veel verdient hebt en dan in de WIA komt kan je uitkering hoger zijn dan bijstands niveau, dan heb je idd geen recht op de meeste vergoedingen , maar als jij op minimum hoogte zit (bijstands niveau) heb je dat dus wel.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:04

dat zit ik ook en ja heel krom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:10

Door alle prijsverhogingen voor de middengroep die net onderaan de middengroep zit of in het midden en in giga hoge loonbelastinggrens komt te vallen als je even hebt overgewerkt voor wat extra geld, die gaat langzaam op bijstandsniveau terugzakken kwa besteedbaar inkomen, maar wel op een last die eens zo veel is als de bijstander en dus falliet gaat.

Nu dus ook 60.000 mensen meer dan vorig jaar die hun hypotheek niet meer kunnen betalen...ook wij merken net als onze vrienden dat het besteedbaar inkomen steeds minder wordt en dat er niet meer bezuinigd kan worden...dat de enge grens steeds dichter bij komt.

Nog een paar jaar en de werkende man met een laag inkomen, zonder subsidies heeft het net zo zwaar als de thuiszittende uitkeringslevende medeburger en die krijgt dan geld voor bv die nieuwe wasmachine en die werkende kan het eigenlijk net niet betalen en gaat voor een candy van 200 euro en ziet een mooie van 500 door de bijstandsmens naar de kassa rollen... :+ :D

Klinkt raar, maar daar gaan we wel naar toe.....let op mijn woorden, de armen steeds armer de rijken steeds rijker en de middengroep flink uitgedund die het zo lang mogelijk uithouden maar niet echt meer de eindjes aan elkaar kunnen knopen.

Kijk eens hoe druk de Lidle is en die is nu ook open tot 20.00 uur en op zondag middag, net als de Appie Hein... :+ en bij de Lidle niet alleen meer de Polen met hun bierblikjes, maar de net geklede kantoor pik..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:17

goh wat ben jij zielig :x :n wat een zelfmedelijden

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:18

Poeh...heb niet alle pagina's gelezen hoor, moet ik eerlijk bekennen. Daar zal ik me nog wel eens voor zetten. Maar ik werk bij de sociale dienst. Een alleenstaande moeder die zelfstandig woont krijgt inderdaad 90% (totaal) van het minimumloon. Ze heeft ook recht op allerlei regelingen, belastingvoordelen en toeslagen. Al met al is het voor de gemiddelde alleenstaande moeder "beter" om in de bijstand te blijven, dan te gaan werken tegen 110% van het minimumloon. Klinkt gek, en het is ook krom, maar zodra je boven de 110% komt vervalt het recht op veel bijzondere regelingen. De huurtoeslag gaat naar beneden, er moeten weer gemeentelijke belastingen betaald worden enz.enz. Meer inkomen, maar dus ook veel meer lasten, waardoor er per saldo onder de streep minder over blijft. Raar he!?

Maar deze levensstijl zal ze niet lang volhouden, vrees ik voor haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:20

quote="Miepie77"]goh wat ben jij zielig :x :n wat een zelfmedelijden[/quoteJe ]

Je zult het wel tegen mij hebben he??? Natuurlijk verwacht ik wel een antwoord zoals deze..want dat is makkelijk. Maar ook eens gaat jullie potje leeg zijn en dan ben jij zielig...

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:20

Jilleroo; klopt, excuses.

Ligt idd aan de hoogte van de uitkering, wat ik met bovenstaand verhaal ook probeerde aan te geven is dat je het met bijstand zowiezo (afhankelijk van de gemeente) krijgt, terwijl je in andere uitkeringen in de meeste gevallen rond hetzelfde inkomen zit, maar net buiten al die regelingen zit.
Een uitkering op basis van een vorig inkomen kan natuurlijk veel hoger of lager liggen, dan gaat die vlieger idd niet op.

In mijn geval ben ik vanuit de bijstand naar WA-jong gegaan en heb ik het nu financieel slechter dan met de bijstand. Mijn netto inkomen ligt ongeveer 30,- per maand hoger dan de bijstandsnorm en daardoor val ik idd niet binnen alle regelingen. Met een netto extra van ruim 400e, loop ik o.a het kwijtschelden van de belastingen mis wat voor hetzelfde bedrag staat.
Alle extra's tellen ook niet, en bijzondere bijstand wordt niet verleend aangezien ik boven de bijstandsnorm leef.
Je zou zeggen dat de bijstand het laagste van het laagste is, maar in de praktijk is dat dus niet waar.
Dat wilde ik aangeven met bovenstaand bericht.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:21

russel schreef:
quote="Miepie77"]goh wat ben jij zielig :x :n wat een zelfmedelijden[/quoteJe ]

Je zult het wel tegen mij hebben he??? Natuurlijk verwacht ik wel een antwoord zoals deze..want dat is makkelijk. Maar ook eens gaat jullie potje leeg zijn en dan ben jij zielig...

ik zit 100% in de WIA, dus wat nou jullie, t is wel duidelijk hoe jij over mensen die een uitkering hebben denkt, worden allemaal over een kam geschoren