occupy Wallstreet, protesten tegen kapitalistisch systeem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: occupy Wallstreet, protesten tegen kapitalistisch systeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 21:31

Vrij nemen is een optie. Dat kan ik alleen helaas niet ivm onderwijs en dus vast aan schoolvakanties. Maar in het weekend ga ik wel even ergens occupien. Ik denk Den Haag, omdat je daar wat makkelijker met de auto kan komen en ik zie mezelf nog niet in de tram of op de fiets met mijn tentje en de hele rataplan. :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:41

Huertecilla schreef:
Niet alle banen zijn ma tot vrij negen tot vijf electra.
Enneh... dan ga je niet sporten ... of zo = prioriteiten stellen.

Bedankt, HC, dat wist ik echt nog niet.

En misschien is dat sporten wel medisch noodzakelijk? Mijn gezondheid is namelijk prioriteit nr. 1
En het gaat mij natuurlijk niet om mij zelf, maar de gewone werknemer zal niet altijd in staat zijn om langdurig vrij te nemen, vandaar dat ik mij afvraag welke mensen nu vooral (langdurig) deelnemen aan dit soort demonstraties. Als je in Limburg of Friesland woont, is het ook niet heel gemakkelijk (naast je baan en gezin) om even op en neer te gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:44

Arabesk schreef:
Vrij nemen is een optie. Dat kan ik alleen helaas niet ivm onderwijs en dus vast aan schoolvakanties. Maar in het weekend ga ik wel even ergens occupien. Ik denk Den Haag, omdat je daar wat makkelijker met de auto kan komen en ik zie mezelf nog niet in de tram of op de fiets met mijn tentje en de hele rataplan. :+

Ook mensen die niet werkzaam zijn in het onderwijs, kunnen niet altijd vrij nemen in deze periode (misschien zijn de vakantiedagen inmiddels op?) Weekend is een goede optie, maar als je jonge kinderen hebt, zijn die kinderen misschien wel je prioriteit in het weekend.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:45

@Electra: Vanmorgen bij Giel Beelen was er ook een stukje over dit gebeuren in Utrecht. Diegene aan wie de reporter vroeg wat voor werk ze deden als ze niet in een tentje in Utrecht zaten, die gaven na een beetje mokken aan geen werk te hebben.

Ik heb verder dit topic niet doorgelezen, maar ik vind de mensen die om niets (dus niet de mensen die het echt nodig hebben) teren op de zak van de staat ( en dus ook mijn zak) net zo erg als de graaiers.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:47

Heel veel mensen komen even een uurtje of wat langs. Diegenen die daadwerkelijk op het Beursplein slapen zijn inderdaad veel studenten, maar er zijn ook mensen die gewoon werken en in plaats van na het werk naar huis te gaan naar het Beursplein gaan en hun tentje betrekken. Ook zijn er een paar gepensioneerden die er hun kamp hebben opgeslagen. En ja, er zitten werklozen tussen.

En waarom is het voor een werkloze die gewoon aan z'n sollicitatieplicht voldoet zo erg om daar te gaan zitten in plaats van thuis?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:49

Heb ze zien zitten in Amsterdam, in de stromende regen. M'n vader vond het in ieder geval geweldig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 21:52

essiedepessie schreef:
@Electra: Vanmorgen bij Giel Beelen was er ook een stukje over dit gebeuren in Utrecht. Diegene aan wie de reporter vroeg wat voor werk ze deden als ze niet in een tentje in Utrecht zaten, die gaven na een beetje mokken aan geen werk te hebben.

Ik heb verder dit topic niet doorgelezen, maar ik vind de mensen die om niets (dus niet de mensen die het echt nodig hebben) teren op de zak van de staat ( en dus ook mijn zak) net zo erg als de graaiers.

Een vriend van me is met een HTS chemie opleiding twee jaar werkeloos geweest in de jaren 80, en hij wilde écht wel. Werd stapelgek van het thuiszitten.

Ook ik ben 2 jaar terug ontslagen omdat er drastisch bezuinigd moest worden bij mijn werkgever, ineens stond er 13 man op straat. Ik was de enige die al wat anders had goddank, maar dat komt omdat er een tekort is aan mensen met mijn opleiding.

Werkeloos wil niet altijd zeggen dat je een lazy steuntrekker bent.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 21:53

Electra63 schreef:
Arabesk schreef:

Ook mensen die niet werkzaam zijn in het onderwijs, kunnen niet altijd vrij nemen in deze periode (misschien zijn de vakantiedagen inmiddels op?) Weekend is een goede optie, maar als je jonge kinderen hebt, zijn die kinderen misschien wel je prioriteit in het weekend.

Ja dat snap ik helemaal. Ik kan dus ook dit weekend geen paardje rijden als ik ga occupieen, maar ja, dan maar eenmalig occupien. Het is tenslotte ook niet naast de deur.

Wat ben jij? Nou parttime-demonstrant :+ _O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:57

mick75 schreef:
Heel veel mensen komen even een uurtje of wat langs. Diegenen die daadwerkelijk op het Beursplein slapen zijn inderdaad veel studenten, maar er zijn ook mensen die gewoon werken en in plaats van na het werk naar huis te gaan naar het Beursplein gaan en hun tentje betrekken. Ook zijn er een paar gepensioneerden die er hun kamp hebben opgeslagen. En ja, er zitten werklozen tussen.

En waarom is het voor een werkloze die gewoon aan z'n sollicitatieplicht voldoet zo erg om daar te gaan zitten in plaats van thuis?

Dat begrijp ik, Mick. Als je daar in de buurt woont, kan je inderdaad gemakkelijk een uurtje langs gaan. Woon je wat verder weg (en heb je bijvoorbeeld kinderen) wordt het al moeilijker om na je werk even langs te gaan.
En inderdaad, die werkeloze kan na zijn sol.plicht langs gaan, hij/zij heeft daar waarschijnlijk iets meer tijd voor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:00

Arabesk schreef:
essiedepessie schreef:

Een vriend van me is met een HTS chemie opleiding twee jaar werkeloos geweest in de jaren 80, en hij wilde écht wel. Werd stapelgek van het thuiszitten.

Ook ik ben 2 jaar terug ontslagen omdat er drastisch bezuinigd moest worden bij mijn werkgever, ineens stond er 13 man op straat. Ik was de enige die al wat anders had goddank, maar dat komt omdat er een tekort is aan mensen met mijn opleiding.

Werkeloos wil niet altijd zeggen dat je een lazy steuntrekker bent.

Dat hoor je mij niet zeggen. Ik weet dat er mensen thuis zitten door bezuinigingen.

Jij kan je paard inderdaad een weekend lekker laten staan, maar met (kleine) kinderen is dat wat moeilijker.

Daarom was mijn vraag, welke mensen demonstreren er ? En dan langdurig, niet een uurtje na het werk één keer per week.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:02

@Arabesk: die vallen onder de mensen die het echt nodig hebben.

tenzij ze zich weer te goed voelen om tijdelijk iets aan te nemen wat onder hun "stand" is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 22:09

essiedepessie schreef:
@Arabesk: die vallen onder de mensen die het echt nodig hebben.

tenzij ze zich weer te goed voelen om tijdelijk iets aan te nemen wat onder hun "stand" is.

andere vriend van me wilde tussen twee banen in ook aan het werk, maakte niet uit wat. Maar ze wilden hem niet -> te oud dus te duur. Hij wilde echt alles aannemen, zakjes plakken etc, maar kwam er nergens in.

(Een blik Polen opentrekken is goedkoper)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 22:10

Maar goed, laat die werkelozen maar occupieen. Het gaat er om dat het áántal mensen daar zo groot mogelijk is en dan is hun achtergrond niet zo belangrijk.

Voor tegenstanders is het wel makkelijk om het af te doen als 'oh dat zijn toch maar werkelozen'. Er zitten ook mensen bij die vrij hebben genomen of zelfs eentje die ontslag had genomen om te gaan reizen, maar nu al een tijd in een tentje zit in A'dam.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:22

Ik denk dat sowieso het grootste deel van de occupiers lokaal is. Het ontstaat niet voor niets ook op diverse plaatsen, waar door het bereikbaarder wordt voor meer mensen. De mensen zijn ook veel gevarieerder dan bij de meeste protesten uit het recente verleden. Dit is een echte volksbeweging, en niet gekaapt door een of andere organisatie met een eigen, vaak dubbele, agenda. De mensen die er zitten zijn mensen zoals jullie en ik.

Ze hadden ook met z'n allen op het Beursplein, het Malieveld of het Museumplein kunnen gaan zitten. Had in aantal een stuk indrukwekkender geweest, maar daarmee had je hele grote groepen die wel mee willen doen, al dan niet part-time, buitengesloten. En dit is juist een beweging vanuit ontevreden burgers en niet vanuit bestaande politieke en maatschappelijke organisaties. Het maakt dus niet uit of je links bent of rechts, of je een kantoorbaan hebt, bouwvakker bent of student, oud of jong. Verandering is er nodig en dat moet zo duidelijk mogelijk worden en op zoveel mogelijk plaatsen, zodat er nooit gezegd kan worden van "dat cluppie beroepsdemonstranten daar in Amsterdam..." Het is een beweging van jou, van mij, van everyone who cares!

En al ga je er maar een uurtje heen en bezoek je een lezing, of praat je wat met de mensen. Is toch ook goed?

Dat vind ik het bijzondere aan deze beweging. Aan de ene kant is het allemaal heel erg chaotisch, maar aan de andere kant is er aan veel meer gedacht dan bij welke demonstratie/ actie voorheen dan ook. Juist het lokale aspect, waardoor het bereikbaar wordt voor iedereen die het hele systeem zat is en vind dat er dingen grondig moeten veranderen. Je hoeft niet zo ver meer te reizen, er zijn occupiers in heel veel plaatsen, ook kleinere, en na het weekend komen er waarschijnlijk weer wat plaatsen bij. Je kan tussen het winkelen door even langs gaan en je sympathie uitspreken. Je kan ook je tent meenemen naar weet ik veel waar, deze voor het lokale gemeentehuis opzetten en op een stuk karton schrijven dat je van de occupy-beweging bent en kijken wat er gebeurt. En alles ertussenin.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:26

Mooi gezegd, Mick.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:07

Electra63 schreef:
Mijn gezondheid is namelijk prioriteit nr. 1

Jij mauwt dat je het raar vindt dat die mensen zomaar tijd hebben terwijl het er gewoon op neerkomt dat jij er geen prioriteit aan geeft.
Het verschil is dat jij smoezen hebt om niet te gaan en zij redenen om wel te gaan
Dat is prima, doch neuzel er gewoon niet over dat je niet begrijpt dat die mensen tijd hebben.
Die máken tijd en jij vindt het daarvoor niet belangrijk genoeg.
Simpel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:43

Wat een flauwe discussie zeg, laat iedereen in zijn waarde, de een maakt of heeft wel tijd en de ander niet.

Ik vind het goed dat die mensen daar zitten, wie of wat ze zijn en waarom ze tijd hebben, doet dat er wat toe? Of waarom ik er niet zit?

Laten we deze discussie vooral niet op dit niveau gaan voeren hier zeg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:56

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:
Mijn gezondheid is namelijk prioriteit nr. 1

Jij mauwt dat je het raar vindt dat die mensen zomaar tijd hebben terwijl het er gewoon op neerkomt dat jij er geen prioriteit aan geeft.
Het verschil is dat jij smoezen hebt om niet te gaan en zij redenen om wel te gaan
Dat is prima, doch neuzel er gewoon niet over dat je niet begrijpt dat die mensen tijd hebben.
Die máken tijd en jij vindt het daarvoor niet belangrijk genoeg.
Simpel.

Wat fijn dat jij toch altijd zo snel een goede conclusie kan trekken HC _/-\o_
Ik mauw niet, ik ben ook niet tegen de beweging. Ik hoef jou ook geen uitleg te geven over mijn persoonlijke situatie, maar ik ben op dit moment niet in staat om aan zoiets mee te doen.
Ik ben blij dat ik nog leef, inmiddels weer werk (ik wil het mijn werkgever niet aandoen om vrij te vragen na een lange arbeidsongeschiktheid) en ik moet mijn rust op tijd nemen en sporten om aan mijn herstel te werken. En dit is allemaal niet overdreven. Dus voordat jij je conclusies trekt en mensen beschuldigt van mauwen en smoezen verzinnen, kan je jezelf misschien eens verplaatsen in anderen of is dat moeilijk als je ver weg woont?
Ik vraag me dus af, wat JIJ er aan doet om de "wereld" te verbeteren? Of predik je alleen op Bokt?

On topic:
Ik vroeg het mij dus gewoon af. Omdat je af en toe in de media hoort, dat het alleen studenten en werkelozen zijn die tijd en de gelegenheid hebben om te demonstreren. En als je een baan en kinderen hebt en niet in de buurt van A'dam woont, maar in Limburg lijkt het mij moeilijk.
Dit is verder geen beschuldiging of conclusie, maar gewoon een normale vraag.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:11

Zeer interessant onderzoek over wíe er nou eigenlijk meedoet aan Occupy Wall Street: http://nos.nl/artikel/305410-occupiers- ... ocent.html

Ik vind het echt prachtige beweging! Op 15 oktober was ik de hele dag in Amsterdam, afgelopen zondag in Den Haag en zaterdag ga ik weer naar Amsterdam. En ik werk full time. Ik woon vlakbij Eindhoven, koop een Kruidvat treinkaartje... Ik doe wat ik kan, en dat doet iedereen. Hulde voor het beetje mensheid dat deze wereld nog kent. Ik zag op tv iemand met een prachtige spandoektekst die precies de spijker op zn kop slaat wat betreft de mensen die ons maar een stelletje ''k*t hippies'' (pow news) vinden: ''Todat jij wakker wordt, vecht ik voor jou!"

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:19

Toekie,
Thanks, jammer dat het wel een onderzoek is over de betogers in New York, ik ben benieuwd naar de betogers in Nederland.
Ik vind de betogers geen k*t-hippies. Hahah, ik ben regelmatig op Bokt beschuldigd dat ik een theedrinkende linkse knuffelaar ben. :D De waarheid ligt in het midden. :P

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:36

De betogers in Nederland worden in ieder geval door de media niet belangrijk of interessant genoeg bevonden. Een onderzoek zal vanuit eigen initiatief moeten komen...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:43

Toekie schreef:
De betogers in Nederland worden in ieder geval door de media niet belangrijk of interessant genoeg bevonden. Een onderzoek zal vanuit eigen initiatief moeten komen...

Ik zag net wel een stukje op het nieuws: lege tentjes en vooral studenten. Van de week hoorde ik ook dat er 's avonds vooral feestjes zijn. Daarom vraag ik mij af, in hoeverre de beweging hier in Nederland serieus genomen moet worden. Nederland is niet echt het land van de demonstraties.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:56

Jij stapt dus met beide voeten in de mediaberichtgeving. Eerst zien, voelen... dan geloven. Het beeld wat op 15 oktober op tv werd geschetst was niet hoe het daadwerkelijk was. De media doen er flauwtjes over, benadrukken vooral de negatieve punten. De realiteit is dat het Beursplein propvol staat en ze uit moeten wijken naar een grotere ruimte. De media doen geloven dat wij Nederlanders niet warmlopen voor een massaal ''nee'' tegen de huidige maatschappij. Zolang iedereen braaf in de maat blijft lopen, verandert er nooit wat. Solidariteit kent geen grenzen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:06

Ik wil inderdaad over het algemeen eerst vooral zien en dan geloven. Ik neem nooit klakkeloos dingen aan van mensen. Het gros van de mensen heeft een (verborgen) agenda en/of eigen belang.
Ik vind het wel grappig om te lezen, dat de media altijd beschuldigd wordt van links/sociaal/partijdig enz., maar als ik jullie moet geloven klopt dit beeld van de media niet.
En sommigen moeten/willen braaf in de maat blijven lopen, omdat anders de hypotheek niet betaald kan worden of de kinderen niet verzorgd kunnen worden. Je kan je natuurlijk afvragen wat braaf in de maat lopen is? Ik vind het vooral achterhaald dat je geen cent te makken moet hebben om "tegen" te mogen/kunnen zijn.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:22

Ik heb journalistiek gestuurd dus ik weet hoe het gaat. Media zijn altíjd partijdig. Of dat nou links (VARA, VPRO) of rechts (POW, WNL) is. Dat begint al bij het kiezen van je onderwerpen, de invalshoek. Dat geeft op zich niets, als men zich daarvan bewust is. En dat zijn de meesten niet. Hetzelfde geldt voor politiek, macht en hoe er met ons geld wordt omgegaan. Als makke schapen volgen we maar. En hoe een ander het heeft interesseert ons al helemaal niet meer. Want punt is, het gaat nog niet slecht genoeg in Nederland. Men moet eerst zelf de pijn voelen, voordat hij mogelijk het idee krijgt dat het zo niet langer kan. Gelukkig is er nu een beweging die wél opkomt voor zichzelf én zijn medemens. Politieke voorkeur en inkomen hebben hier helemaal niets mee te maken. Gewoon, solidariteit. Ik werk, betaal belasting, huur, ziektekostenverzekering, en ik heb niets te klagen. Maar ik zeg wel hardop ''NEE'' tegen de huidige gang van zaken, de verhuftering van de samenleving, de hebzucht. En wanneer ik de mogelijkheid heb, laat ik mijn stem horen. Voor mij en voor jou.