Reanimeren: ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:36

patatkraam schreef:
wie is er precies verplic ht hulp te verlenen dan?

iedereen?

Niet zulke rare vragen stellen...
Als er hulp geboden wordt, hoef je er niet met 10 man bovenop te duiken nee!

Maar als jij hulp kan bieden, moet je dit doen!

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:37

Jolliegirl schreef:
patatkraam schreef:
wie is er precies verplic ht hulp te verlenen dan?

iedereen?

Niet zulke rare vragen stellen...
Als er hulp geboden wordt, hoef je er niet met 10 man bovenop te duiken nee!

Maar als jij hulp kan bieden, moet je dit doen!

Het is geen rare vraag.

Ik bedoel als ik at random langs loop en iemand krijgt een hartaanval moet ik dan wat doen

ik bedoel niet dat je er met zijn 10 en op moet springen

dus bestempel mn vraag niet als raar als je hem verkeerd intepreteert

Jolliegirl

Re: Reanimeren: ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:38

Ik dacht dat je het sarcastisch bedoelde ;)

Ja, jij bent dan verplicht hulp te verlenen.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:39

oke kan ik niet meer dat ter zijde.
;) ;) ;) ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:40

Jij kan geen hulp verlenen?

Iedereen kan hulp verlenen.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:42

nope

zou of door een verstandsverbijstering niets weten of het gewoon niet weten

hooguit 112 bellen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:42

Jolliegirl, je hoeft niet zo aangebrand te reageren. Omdat jij een nare ervaring hebt gehad, betekent dit niet dat anderen niet mogen/kunnen nadenken over hun grenzen bij een reanimatie (zowel bij toedienen als zelf slachtoffer zijn). Integendeel, als je van te voren zelf over nadenkt kan het net helpen denk ik.

@patatkraam: Ik weet dat in België je moet helpen, maar wel naar je eigen kunnen. Kun je niet reanimeren of raak je in paniek, dan is het ook ok als je 'gewoon' de ambulance belt en hulp zoekt.
Weet niet hoe dat in Nederland zit.

@Iedereen: hoe denken jullie over mond op mond beademing? Ook niet in iedere situatie evident vind ik.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:47

patatkraam schreef:
hooguit 112 bellen.

Dan kan je wel hulp verlenen. 112 bellen hoort daar ook bij! :j
Voel je dus niet schuldig als het je overkomt.. ook jij kan iets doen.

BS : dit was niet aangebrand bedoeld, integendeel! :)

BS : Mond op mond.. ik riep altijd dat ik iemand die bloed had, niet zou beademen.... Het tegendeel is bewezen.
Voorzorgsmaatregelen treffen. :)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:47

Ik zou me niet schuldig voelen hoor.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:50

@patatkraam. draai het eens om, het is een dierbare van je die neer gaat, dan hoop je neem ik aan ook dat mensen hulp verlenen (tenzij het slachtoffer dat niet wil en dat ook duidelijk aangeeft dmv ketting oid)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:51

patatkraam schreef:
Ik zou me niet schuldig voelen hoor.

Goedzo.

Als je maar iéts doet als het nodig is. Al is het 112 bellen. je ontfermen over getuigen, aansturen van personen, ambulance opwachten..

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:52

Polly schreef:
@patatkraam. draai het eens om, het is een dierbare van je die neer gaat, dan hoop je neem ik aan ook dat mensen hulp verlenen (tenzij het slachtoffer dat niet wil en dat ook duidelijk aangeeft dmv ketting oid)

Mweh

ik vind het gewoon poedersuiker dat anderen over mijn leven zouden kunnen beslissen, snap je?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:54

patatkraam schreef:
Mweh

ik vind het gewoon poedersuiker dat anderen over mijn leven zouden kunnen beslissen, snap je?

Als je niet gereanimeerd wilt worden, dan kun je dit aangeven dmv een ketting bijvoorbeeld.. :)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:54

Als jullie me tegen komen weten jullie genoeg :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:55

patatkraam schreef:

Jij bent zo anoniem!! :P
Enige wat ik van jou krijg, is honger! :+

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:56

Jolliegirl schreef:
patatkraam schreef:

Jij bent zo anoniem!! :P
Enige wat ik van jou krijg, is honger! :+

Ik heb een foto in mijn profiel hoor. Goed zoeken. :Y)

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:59

vuurneon schreef:
Oma heeft een verklaring om niet te reanimeren... zou ze voor mijn voeten in elkaar zakken, dan zou ik haar ook absoluut niet gaan reanimeren :n
Ik laat haar liever gaan.... op haar leeftijd en met haar kwalen is de kans zeer klein dat ze er goed uitkomt. Dan liever haar laten gaan, want dat is een stuk vrediger (en ook haar wens, dus hopelijk zal de zorg bv ook niet de ambu bellen...)

Kijk, ik vind het fijn om te lezen dat dit voor sommige mensen wel bespreekbaar is! Hopelijk is iedereen in de familie en van de zorg hiervan op de hoogte. Maar er kan natuurlijk altijd iets buitenshuis gebeuren, dus vind ik een ketting/ penning geen overbodige luxe.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:00

Mijn oma is inmiddels 89 en al een keer of 3 gereanimeerd. Vreselijk vond ze het. Haar botten konden het prima hebben hoor en met een defibrilator breek je geen botten. Die hebben een hoger slagingspercentage. Ik heb BHV gedaan en deze cijfers waren mij al bekend. Je doet het niet om iemand te laten overleven, je doet het om iemand de kans te geven om te overleven. Als je niks doet, gaat ie zeker dood. :j Volgens mij weet ik niet beter dan dat ongeveer 1% van die mensen het haalt. Met defibrilator is het percentage hoger.

Mijn oma vond het vreselijk dat ze gereanimeerd was. Ze zag haar man al en haar vriendinnen en moest weer terug. Bijna-dood ervaring dus. Ze is alleen, in een rolstoel en ze kan nog heel weinig. Zit dag in dag uit in een verzorgingshuis. Die was woest dat ze gereanimeerd werd. Ze had vrede met haar dood. 2 jaar geleden dus afgesproken dat er niet meer gereanimeerd zou worden. Ze had nog 3 maanden te leven dan. Goed afgelopen augustus waren we bij haar om haar 89e verjaardag te vieren. Ik vind het verdrietig om haar zo te zien. Ze was zo vitaal nog 2 en een half jaar geleden en nu zo afhankelijk. Ze woonde toen zelfs nog in een aanleunwoning en ging nog wekelijks koersballen. Het was voor iedereen beter geweest, als ze toen was overleden aan de herseninfarct die haar vloerde, dan was haar deze ellende bespaard gebleven. Ik weet zeker dat er meer 'oudjes' zo denken als mijn oma. Dus idd moeten er goede afspraken komen.
Een hond slaap je in als ie er zo aan toe is en bij mensen blijven we er naar kijken, tot ze eindelijk vanzelf doodgaan. Wat heeft de hond het dan toch goed!

Daar staat echter wel mijn buuf tegenover. Ik mag meemaken dat ik met de 86 die zij is, nog zo vitaal en ondernemend kan zijn! Dan wil ik wel gereanimeerd worden! En ach, het huis er naast wordt geteisterd door een rotziekte. Dan liever sterven aan hartfalen. Dat gaat vlugger en je hebt er als slachtoffer beduidend minder last van.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:05

Mette dan blijft de vraag welke ik ben maar goed :')
totaal off topic O:)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:05

niet je berichten verwijderen damn

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:26

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:28

Ik ken iemand die hem toen niet op zak had en moest reanimeren. Daarna had ie hem altijd bij hem. Als je moet reanimeren, komen er al allerlei dampen uit zo iemand zijn mond en dat is echt heel erg vies! Dat was wat hij me vertelde. Ik heb tot nu toe alleen Annie en cornuiten gereanimeerd. Ik hoop dat dat zo blijft. :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:30

Hier nog 1 Idefix. Hoewel ik inmiddels zat overleden mensen heb meegemaakt, maar ja reanimeren in een hospice is niet zo netjes :+

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:35

Absoluut, als je werkt in een dergelijke omgeving heb je meer met de dood te maken, dan op het schoolplein van de basisschool. :o Deze man was net onderweg naar de douche, na een stevig robbertje volleybal. Zijn teamgenoot heeft het wel gered door hem overigens. Dat vind ik het benoemen wel waard.

Ik kan me voorstellen dat een aantal mensen in een hospice kiezen om te sterven. Er is ook niks ergs aan dood gaan. Als het maar niet te veel pijn doet. De nabestaanden hebben er meestal meer moeite mee dan de dode zelf. Ja toch? Vooral als je al een rijk leven achter je hebt. Een geliefd iemand gaat natuurlijk altijd te vroeg, maar als iemand na een ziekbed of van ouderdom overlijdt, dan kan bijna iedereen daar vrede mee hebben, lijkt me.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:03

BraveSpots schreef:
Jolliegirl, je hoeft niet zo aangebrand te reageren. Omdat jij een nare ervaring hebt gehad, betekent dit niet dat anderen niet mogen/kunnen nadenken over hun grenzen bij een reanimatie (zowel bij toedienen als zelf slachtoffer zijn). Integendeel, als je van te voren zelf over nadenkt kan het net helpen denk ik.

@patatkraam: Ik weet dat in België je moet helpen, maar wel naar je eigen kunnen. Kun je niet reanimeren of raak je in paniek, dan is het ook ok als je 'gewoon' de ambulance belt en hulp zoekt.
Weet niet hoe dat in Nederland zit. Zelf ben ik niet ervaren genoeg om er iets over te zeggen

@Iedereen: hoe denken jullie over mond op mond beademing? Ook niet in iedere situatie evident vind ik.

Hier op de opleiding zeggen ze dat het eruit gaat gaan, van vroeger meerdere keren is het nu al twee keer.
Bij kinderen is het belangrijker bij volwassenen niet, omdat er al bij het pompen drukverschil komt.
Dus bij niet evidente momenten zeggen ze gewoon laten