Interessant topic.
Heb al een tijdje meegelezen, maar tot nu toe nog niet gereageerd.
Blue_Eyes schreef:Ik heb een puntje van kritiek: het had allemaal wel wat simpeler en ondubbelzinniger gekund

Maar ik denk als ik ooit de kans krijg om dat face to face aan Hem te vragen, dat Hij daar vast een goede verklaring voor heeft

Volgens mij is dat onduidelijke, voor meerdere interpretaties vatbare nu net wat de bijbel (maar ook andere 'heilige' boeken) tot een eeuwenlange bestseller heeft gemaakt.
Juist doordat mensen hun hele leven kunnen blijven zoeken naar wat nu net dé juiste uitleg is, blijft het voor velen ook levenslang interessant. Iedereen kan zijn eigen betekenis erin zoeken, vinden, met anderen bespreken en weer bijstellen. Waarom zouden mensen
(behalve door sociale druk) nog steeds regelmatig bij elkaar komen om over de (hun) betekenis van de bijbel en geloof te praten als die al eeuwen vast zouden liggen? Waarom zijn er zoveel verschillende stromingen ontstaan die allemaal hun eigen uitleg van (grotendeels) dezelfde tekst hebben?
Heel anders ligt dat bijvoorbeeld bij een verkeerstheorie-examen, waarvoor je eenmalig ondubbelzinnige regels moet leren die op het moment zelf en zeker in de rest van je leven daarna weinig interessant zijn om je mee bezig te houden. Daarover zijn nauwelijks discussiebijeenkomsten, verkeersregel-kringen, etc. terwijl die regels voor onze overleving vaak wel belangrijker zijn. Het feit dat die regels zo ondubbelzinnig zijn opgesteld maakt dat mensen hun interesse erin verliezen. Ze leren ze omdat dat moet of nuttig is, maar verder dan dat gaat het niet. Ze raken mensen niet persoonlijk en iemand kan er niet zijn hele ziel en zaligheid in kwijt of juist in vinden.
Dat laatste is trouwens gelijk mijn kritiekpunt op de grote religieuze stromingen die hun aanhangers niet de vrijheid laten over de interpretatie na te denken. In dergelijke stromingen zijn de teksten niet meer dan verplichte regels die mensen in hun hoofd stampen, vaak ook (verplicht) naleven, maar zonder daarbij zelf na te denken.