Wie heeft de schuld van de wereldwijde crisis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:30

Huertecilla schreef:
De huurprijs gaat gelijk op met koop´waarde´.

Huurprijs is sterk afhankelijk van het aanbod.....vastgoedsector laat op dit moment heus wel de gebruikelijke kapitalisatiefactoren los. Er zijn veel huurwoningen op de markt gekomen de laatste jaren, waaronder veel appartementen. Veel particulieren die hun vorige woning niet verkocht krijgen hebben met toestemming van de banken gekozen voor tijdelijke verhuur om de dubbele hypotheek te kunnen betalen. In 2008 was er een beperkt aanbod bij de divere verhuurbureau's.....nu hangen de etalages vol met woningen. Vastgoedboer vangt liever wat minder huur dan dat hij leegstand heeft. Voor wat betreft de woningbouwcorporaties geldt een heel ander regime omdat die sector idd zwaar gesubsidieerd is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:06

Spiritdancer schreef:
Huertecilla schreef:
De huurprijs gaat gelijk op met koop´waarde´.

Huurprijs is sterk afhankelijk van het aanbod.....vastgoedsector laat op dit moment heus wel de gebruikelijke kapitalisatiefactoren los.

Dat schrijf ik :)*

Citaat:
Dat lost zich nu heel rap op

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:19

W_W schreef:
een verwijzing naar de nieuwe wereld die volgens hem uit de as van de crisis tevoorschijn komt.

Hoop doet leven.

Ik zie dat niet gebeuren.

De gevestigde orde van kleptocraten vaart extreem wel bij de ´crisis´ en heeft de macht.
Meer dan doekjes voor het bloeden en scheten in een netjes gaan er niet komen.
Onderstussen blijft het verschil in rijkdom gewoon toenemen.

De kleptocratie betrerft geen verlicht heerser met vazallen maar is een pluriforme groep die nog multi-nationaal is ook.
De geschiedenis heeft nog nooit een rijke heersende klasse vrijwillig afstand zien doen van macht en rijkdom.
Daar is altijd een revolutie voor nodig.

De ´crisis´zal tzt wel een herstel kennen doch de toegenomen verschillen in rijkdom zullen gehandhaafd blijven. Het onroerend goed blijft van de bankiers, de schulden aan de bank blijven bestaa en de oberheidstelorten zullen door de burgerij betaald moeten worden. Alles met/door arbeid van de burger waardoor het verschil in rijkdom nog meer zal toenemen.

Intellectuelen kunnen daarover bomen en modellen over opstellen doch in elk model moeten de kleptocraten macht en rijkdom inleveren. Dat gaat niet vrijwillig gebeuren en ze hebben wel alle macht.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:29

Ik vind het jammer dat de "kleptocraten'' (weer zo'n leuk modewoord) als een soort van criminelen worden weggezet, terwijl de werkelijke criminelen, die de samenleving bakken vol geld kosten, op geen enkele manier in het hele verhaal worden betrokken.

Het geld dat verspild wordt aan mensen die ten onrechte een uitkering opstrijken, of mensen die jarenlang moeten worden opgesloten vanwege allerlei misdrijven (moet je eens kijken wat gevangenisstraffen onze samenleving kosten), allemaal geld dat in onderwijs, zorg, etc gestoken had kunnen worden als wij ons allemaal als burger wat fatsoenlijker zouden gedragen. Nogmaals: ook het geld dat wij kwijt zijn aan politie en ME om een stel apen tijdens voetbalwedstrijden in bedwang te houden. Dat zijn WIJ, dat is onze samenleving. dat zijn de 'gewone burgers'.
Ik durf zelfs als voorbeeld te noemen de mensen die misbruik maken van de te hoge werklast bij justitie, door bezwaar te maken tegen boetes voor te hard rijden omdat ze ervan uit gaan dat door het gebrek aan tijd de boetes dan maar werden kwijtgescholden (geen tijd voor behandeling van al die zaken). In plaats van de consequenties te aanvaarden voor het overtreden van glasheldere regels.
Of bijvoorbeeld al dat afval dat wij met z''n allen op straat flikkeren, omdat we geen rotzooi in de auto willen hebben. Waarvoor vervolgens mensen betaald moeten worden om het op te ruimen. Wel goed voor de werkgelegenheid, tis maar hoe je het bekijkt..

De schofterigheid van mensen die vinden dat alles een recht is, en niks en plicht. Dat 'de overheid het maar moet oplossen'. Die kant wordt onderbelicht. Dat we de andere kant opkijken als we zien dat iets niet in de haak is, omdat het ons pakie an niet is.

Alle inkomsten die wij mislopen, alle uitgaven die wij moeten doen omdat mensen in onze samenleving gewoon lak hebben aan allerlei regels en fatsoensnormen. En ja, dan noem je banken, etc. Die worden echt niet vrijgepleit hier. Maar om alles daar op te schuiven...

joostvangestel

Re: Wie heeft de schuld van de wereldwijde crisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:53

Qua huizenprijzen moet je er wel aan denken dat de prijzen een combinatie zijn van grondprijs, materialenprijs en uurloon. Materiaalprijs is de laatste jaren sterk gestegen (onder meer door energieprijzen, maar ook door een redelijk chronische tekort aan grondstoffen). De grondprijs is het enige echte speculatieve element, en grond is in Nederland echt schaars, anders dan in vele andere landen. Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat het bouwklaar maken van grond (riolering, elektra, gas e.d.) ook redelijk veel geld kost. Hoe verder van de bewoonde wereld, hoe duurder (of je moet oplossingen zoeken met beerputten, aggregaten, olietanks, etc.)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:14

gummie schreef:
Ik vind het jammer dat de "kleptocraten'' (weer zo'n leuk modewoord).

´Modewoord´?
Voor joú is het wellicht nieuw maar dat ís het echt niet.

Ze is de drijvende kracht achter de consumptiemaatschappij.

Steek er gerust een kaarsje voor op.

Van mij mag er de vlam ín.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:38

Al met al mooi kloten...ik moet de laatste tijd verdomme mijn baas achter zijn gat aanbellen om mijn salaris over te maken. Hij zegt dat hij laat betaald omdat zijn klanten hem veel te laat betalen. Laat zijn beste klant nou de gemeente zijn....die er al om bekend staan altijd te laat te betalen. Dit is verdorie de overheid,het lijkt toch nergens op.Als ik belasting moet betalen aan de gemeente mag ik ook niet te laat betalen.Wie ik de schuld van de crisis moet geven weet ik niet,maar ik weet wel dat hardwerkende mensen allemaal de klos zijn,en dat het nu toch ergens op moet houden,130 euro zorg betalen per maand bijvoorbeeld,man waar gaat dit nog over!! En het eind is nog lang niet in zicht vrees ik. Ik vond laatst nog een oude kassabon uit de guldentijd, de boodschappen zijn meer dan verdubbeld in prijs,echt waar,maar onze salarissen niet! De euro invoeren was zeker een van de grootste fouten uit de Nederlandse geschiedenis.Al met al worden mensen heel angstig gemaakt,en wij draaien overal voor op. Maar wij kunnen de wereld echt niet verbeteren,en de griezels die dat wel kunnen geven te veel om geld om bepaalde dingen anders te gaan doen. :(

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:57

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
Ik vind het jammer dat de "kleptocraten'' (weer zo'n leuk modewoord).

´Modewoord´?
Voor joú is het wellicht nieuw maar dat ís het echt niet.

Ze is de drijvende kracht achter de consumptiemaatschappij.

Steek er gerust een kaarsje voor op.

Van mij mag er de vlam ín.

Van de hele post citeer je alleen dit ene stukje? Terwijl de kern in het gevolg zat? Uit jouw conclusie leid ik af dat jij denkt dat ik wil zeggen dat ik voor 'de kleptocraten' ben en er een kaarsje voor opsteek? Net zoals mensen ook automatisch denken dat je Wilders stemt als je het niet eens bent met de manier waarop er over hem gesproken wordt?
Wat ik zeg is dat de andere kant, de werkelijke criminaliteit die door mensen in ons midden gepleegd wordt, onderbelicht blijft.

Het valt me echt op dat in veschillende topics over de kern van verschillende betogen heen gelezen wordt, om er maar dat halve zinnetje uit te plukken waar het nu net niet helemaal over ging... En ja, ik vind 'kleptocraat' een modewoord, evenals 'de gewone burger'. Ik ga me namelijk steeds meer afvragen wie het nu precies zijn die tegenstellingen vergroten in de samenleving... Het over 1 kam scheren van mensen, alles in het negatieve trekken.

Maar goed, we hebben wel allemaal recht op onze mening. En ik zal die van jou uiteraard respecteren. En daarom zou ik het ook interessant vinden als je misschien jouw mening zou willen geven over:
- mensen die frauderen met uitkeringen
- mensen die afval op straat gooien dat door gemeentewerkers weer moet worden opgeruimd
- mensen die iedere week een slof sigaretten en 2 kratten bier kopen maar wel klagen over een lastenverhoging van 50 euro
- mensen die de aanwezigheid van politie en ME bij voetbalwedstrijden en in het uitgaansleven noodzakelijk maken
- mensen die voor de lol bushokjes slopen
- mensen die in het ziekenhuis belanden door met alcohol achter het stuur te gaan zitten, of veel te hard rijden en uit de bocht vliegen, of geen helm op een scooter willen dragen, of in elkaar geslagen zijn door een willekeurige voorbijganger
- mensen die leraren de ziektewet in pesten
- etc. etc. etc.

Want daar gaan heeeeeeeeeeel veel belastingcenten heen, maar daar hoor ik niemand over klagen. Wij zijn de samenleving.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:55

Gummie,
Mensen die door een willekeurige voorbijganger in elkaar zijn geslagen vind ik niet in dezelfde categorie als de anderen vallen?

Mensen die roken en/of bier drinken en dit kunnen betalen, mogen natuurlijk best klagen over een lastenverhoging, waarom niet? Iedereen mag natuurlijk zelf uitmaken waar je jouw geld aan uitgeeft. Los van het feit of het gezond is. De verhogingen zijn soms absurd en niet te begrijpen.

Leraren die door kinderen de ziektewet in worden gepest, zitten misschien niet op de juiste plaats? Niet dat ik dit pestgedrag goedpraat, maar ik vraag mij altijd af, waarom de éne leraar wel en de ander niet gepest wordt? Volgens mij, heeft dit te maken met natuurlijk overwicht.
En dan kan je het nog doortrekken, er is ook pestgedrag op de werkvloer, veroorzaakt ook ziekteverzuim.

Eerlijk gezegd, snap ik niet wat het rijtje misstanden/vandalisme door de samenleving te maken heeft met de wereldwijde crisis?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:24

Electra63 schreef:
Gummie,
Mensen die door een willekeurige voorbijganger in elkaar zijn geslagen vind ik niet in dezelfde categorie als de anderen vallen?

Mensen die roken en/of bier drinken en dit kunnen betalen, mogen natuurlijk best klagen over een lastenverhoging, waarom niet? Iedereen mag natuurlijk zelf uitmaken waar je jouw geld aan uitgeeft. Los van het feit of het gezond is. De verhogingen zijn soms absurd en niet te begrijpen.

Leraren die door kinderen de ziektewet in worden gepest, zitten misschien niet op de juiste plaats? Niet dat ik dit pestgedrag goedpraat, maar ik vraag mij altijd af, waarom de éne leraar wel en de ander niet gepest wordt? Volgens mij, heeft dit te maken met natuurlijk overwicht.
En dan kan je het nog doortrekken, er is ook pestgedrag op de werkvloer, veroorzaakt ook ziekteverzuim.

Eerlijk gezegd, snap ik niet wat het rijtje misstanden/vandalisme door de samenleving te maken heeft met de wereldwijde crisis?

De reden dat ik er over begin, is dat naar de overheid wordt gewezen, naar banken, naar rijken, dat zij de schuld zijn aan de crisis. Ik heb het eens over een andere boeg gegooid: banken en rijken zijn slechts een klein deel van de samenleving waar wij met z'n allen voor verantwoordelijk zijn. En in mijn ogen hebben we de neiging om het maar bij de overheid of de meer draagkrachtigen neer te leggen, terwijl er aan de andere kant heeeeeeeeeeeeeel veel geld wordt uitgegeven aan het in toom houden van schofterig gedrag. Ik vind dat we daar te makkelijk overheen stappen. De inzet van politie en ME bij voetbalwedstrijden kost miljoenen, allemaal omdat een stel apen zich niet kan gedragen. De inzet van schoonmaakploegen om grafiti te verwijderen en afval uit bermen te plukken kost bakken met geld. En zo zijn er nog tig dingen waar onze belastingcenten naartoe gaan, en waar bespaard op kan worden gewoon door je netjes te gedragen en anderen aan te spreken op schofterig gedrag.

Ik vind het dus te eenzijdig om te wijzen naar banken en mensen met geld, terwijl de overige mensen ons ook handenvol kosten. Al dat geld dat nu allemaal richting hufterigheid gaat, had in belangrijke dingen gestoken kunnen worden. En toch zie ik niemand hier dat noemen. Dat is net zo goed belastinggeld, dat is net zo goed onze verantwoordelijkheid.

Ik begrijp dat er mensen zijn die vinden dat de consumptiemaatschappij de prullenbak in zou moeten, maar wij zijn die maatschappij. Wij zijn die mensen die consumeren. Dan moeten we daar ook beginnen, bij die mensen, bij onszelf. Ik vind dat er tegenwoordig sterk de neiging is om maar te roepen dat politie en overheid niet deugen, hun taak niet goed doen, etc. Maar ook de politie en de overheid, zijn wij. Dat zijn onze vaders, moeders, zonen, dochters, echtgenoten. Het is geen aparte klasse die de rotzooi veroorzaakt of op moet ruimen.

Maar nogmaals: de banken hoeven echt niet vrijgepleit te worden! En ik ben van mening dat wij inderdaad vrijheid moeten hebben, ook qua uitgeven van ons geld, maar ook moeten begrijpen dat ons geld nodig is om de samenleving in balans te houden. En we moeten ons denk ik ook realiseren dat wij het in Nederland helemaal niet zo slecht hebben, en dat we niet alles als een recht moeten zien. Als je genoeg geld hebt, kun je inderdaad extra's kopen. Als je dat niet hebt, en je koopt al die extra's en roept dan dat je de dupe bent van de overheid, dan neem je geen verantwoordelijkheid voor het feit dat je nu eenmaal niet meer kunt uitgeven dan er binnenkomt. En dan heb ik het niet over de mensen die het echt zwaar hebben, zoals alleenstaande bijstandsmoeders bijvoorbeeld (vind ik!). Dan heb ik het over de mensen die verwachten dat alles wel geregeld wordt, dat je er zelf niets voor hoeft te doen, dat problemen door anderen opgelost moeten worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:48

gummie schreef:
En daarom zou ik het ook interessant vinden als je misschien jouw mening zou willen geven over:

Ik begrijp niet dat regels die de samenleving overeengekomen zijn niet door de overheid gehandhaafd worden. Dat is de voornaamste taak van de overheid.
Het Nederlandse lakse en totaal gestoorde ´gedogen´ (van wat wettelijk niet mag) stimuleert burgerlijke ongehoorzaamheid en beloont ongewenst gedrag. Je krijgt wat je beloont.

Dat verandert echter niets aan de economische structuur van onze westerse samenleving die fundamenteel rampzalig is. Een consumptiemaatschappij en groeieconomie zijn doodlopende wegen naar schuldslavernij en inkomensverschillen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:19

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
En daarom zou ik het ook interessant vinden als je misschien jouw mening zou willen geven over:

Ik begrijp niet dat regels die de samenleving overeengekomen zijn niet door de overheid gehandhaafd worden. Dat is de voornaamste taak van de overheid.
Het Nederlandse lakse en totaal gestoorde ´gedogen´ (van wat wettelijk niet mag) stimuleert burgerlijke ongehoorzaamheid en beloont ongewenst gedrag. Je krijgt wat je beloont.

Dat verandert echter niets aan de economische structuur van onze westerse samenleving die fundamenteel rampzalig is. Een consumptiemaatschappij en groeieconomie zijn doodlopende wegen naar schuldslavernij en inkomensverschillen.

Hoe zie jij dan de "ideale" maatschappij?
Het grootste deel van de beroepsbevolking in de westerse samenleving moet toch werken voor zijn/haar geld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:01

Electra63 schreef:
Het grootste deel van de beroepsbevolking in de westerse samenleving moet toch werken voor zijn/haar geld.

Waar schrijf ik dan van niet?

Werken voor je eten in duuurzaam verantwoord verband is echter iets heel anders dan werken voor afbetaling van reeds geconsumeerde op de toekomst beleende groei.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:07

Eerlijk gezegd, begrijp ik jouw manier van schrijven en/of reageren sowieso niet. ;)
Tussen werken voor je eten en werken voor afbetaling van reeds geconsumeerde op de toekomst beleende groei, zit nog wel wat hoor. Niet alles is zwart/wit, je hebt ook nog wel wat grijs daartussen.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:19

gummie schreef:
De reden dat ik er over begin, is dat naar de overheid wordt gewezen, naar banken, naar rijken, dat zij de schuld zijn aan de crisis. Ik heb het eens over een andere boeg gegooid: banken en rijken zijn slechts een klein deel van de samenleving waar wij met z'n allen voor verantwoordelijk zijn. En in mijn ogen hebben we de neiging om het maar bij de overheid of de meer draagkrachtigen neer te leggen, terwijl er aan de andere kant heeeeeeeeeeeeeel veel geld wordt uitgegeven aan het in toom houden van schofterig gedrag. Ik vind dat we daar te makkelijk overheen stappen. De inzet van politie en ME bij voetbalwedstrijden kost miljoenen, allemaal omdat een stel apen zich niet kan gedragen. De inzet van schoonmaakploegen om grafiti te verwijderen en afval uit bermen te plukken kost bakken met geld. En zo zijn er nog tig dingen waar onze belastingcenten naartoe gaan, en waar bespaard op kan worden gewoon door je netjes te gedragen en anderen aan te spreken op schofterig gedrag.

Echter die kosten komen uiteindelijk ook weer tengoede aan de economie in de vorm van salaris en bedrijfswinst waar belasting over wordt afgedragen. Die agenten en grafiiti-schoonmakers besteden hun salaris ook weer aan kosten voor levensonderhoud en belastingen. Vervolgens is het cirkeltje weer rond!

Probleem is gewoon dat er teveel geld is uitgegeven tegenover de waarde van de welvaart........daarnaast heeft er door aanhoudende belastingdruk en enorme kapitaalvlucht plaatsgevonden dmv heimelijke bankrekeningen en vermogende mensen die naar landen in de wereld vertrokken zijn waar ze meer leven krijgen voor hun geld. 1/3 van al het geld wat bestaat in de wereld is ondergebracht in Zwitserland.....het is niet voor niks dat er sinds de 2008 een enorme politieke en juridische druk staat op dat land om het bankgeheim op te heffen. Dit is het resultaat van decennia lang sociaal-democratie......er zit gewoon een grens aan wat mensen willen uitgeven aan de verzorgingsstaat. Landen zoals Zwitserland krijgen nu de zwarte piet toegespeeld dat ze onderdak bieden aan crimineel geld, maar het is voor veel mensen een vluchthaven tegen een onverzadigbare de roverheid die liever elk eigen initiatief van de burger om zeep helpt en de burger het liefst afhankelijk maakt van diezelfde overheid middels allerlei toeslagen en ander faciliteiten onder het motto: Eerst alles inleveren en vervolgens bepalen wij als overheid wat je wel of niet van ons krijgt.

Daarnaast hebben we te maken met een enorme verborgen werkeloosheid middels door de overheid gecreeerde banen. Niet alleen bij de overheid maar ook diverse semi-overheidsnistanties die belast zijn met de uitvoering en toezicht van allerlei zinloze regelbrei die alleen maar belemmerend werken voor de groei van de economie. Regels, regels, regels......we kunnen er geen genoeg van krijgen. Ook deze mensen besteden hun salaris aan kosten van levensonderhoud en belasting echter hun produktiviteit ten behoeve van de economie is nul, nul. Dat is wat al die links banketstaaf-rechts vullers nog steeds niet door hebben!

De wal keert vanzelf het schip op dit moment.......jammer alleen dat er nu ook een hoop onschuldigen hardwerkende en ook bescheiden levende mensen het slachtoffer zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:30

Spiritdancer schreef:
Echter die kosten komen uiteindelijk ook weer tengoede aan de economie in de vorm van salaris en bedrijfswinst waar belasting over wordt afgedragen. Die agenten en grafiiti-schoonmakers besteden hun salaris ook weer aan kosten voor levensonderhoud en belastingen. Vervolgens is het cirkeltje weer rond!

Een voorbeeld van dat dit geld <-> arbeid niet verdwijnt.

Citaat:
Probleem is gewoon dat er teveel geld is uitgegeven tegenover de waarde van de welvaart........daarnaast heeft er door aanhoudende belastingdruk en enorme kapitaalvlucht plaatsgevonden dmv heimelijke bankrekeningen en vermogende mensen die naar landen in de wereld vertrokken zijn waar ze meer leven krijgen voor hun geld. 1/3 van al het geld wat bestaat in de wereld is ondergebracht in Zwitserland.....

Wederom is de werkelijke waarde niet wég.
Alleen van de consument naar een paar % van de bevolking gegaan.
De overbesteding is/was belenen op de toekomst.
Door het barsten van het groeimodel, het belenen op de toekomst is de overbesteding nu schuld aan.... die paar %.
Zowel individuele schulden als staatsschulden.
Beiden moeten uiteindelijk door degenen die de existentiële arbeid verrichten afgelost worden.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:03

Huertecilla schreef:
Wederom is de werkelijke waarde niet wég.

Het is mondiaal gezien niet weg.....maar het is wel (tijdelijk) weg uit ons systeem. Simpel gezegd....die Euro's zijn nu Zwitserse Franken geworden. Jammer alleen dat de bezitter van dat geld er niets meer mee kan doen in ons systeem voordat hij eerst belasting heeft afgedragen. Omdat men het om die reden ook juist onttrokken heeft aan ons systeem is de kans klein dat het geld ooit (legaal) terugkomt en hier weer wordt uitgegeven. Dus in ons systeem is het geld min of meer waardeloos geworden omdat het niet besteedbaar is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:56

Huertecilla schreef:
gummie schreef:

En daar zit dus ons verschil van denken :) Want ik zeg in feite: ik begrijp niet dat de samenleving de regels niet nakomt maar wel klaagt over de overheid. Terwijl jij zegt dat je niet begrijpt dat de regels niet gehandhaafd worden ;) En in mijn ogen leggen je dan de verantwoordelijkheid van de mensen volledig in handen van de overheid, en dat is nu juist wat ik zo slecht vind. Namelijk dat mensen zelf niet eens wat meer verantwoordelijkheid nemen :)

Dat jij de structuur van de westerse samenleving rampzalig vindt had ik wel begrepen :) Ook daar denken we anders over, maar dat is al besproken :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:58

Spiritdancer schreef:

Dat klopt! :) Maar het bepaalt volgens mij wel hoe het geld verdeeld wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:07

gummie schreef:
Spiritdancer schreef:

Dat klopt! :) Maar het bepaalt volgens mij wel hoe het geld verdeeld wordt.

Ook dat is in dit geval helemaal top.
Het is ook geen geld wat aan tulpenhandel of overconsumtie wordt uitgegeven. Het gaat gewoon rond in de maatschappij.
Het is geen bijdrage aan het groter worden van inkomensverschillen.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:09

gummie schreef:
En in mijn ogen leggen je dan de verantwoordelijkheid van de mensen volledig in handen van de overheid, en dat is nu juist wat ik zo slecht vind. Namelijk dat mensen zelf niet eens wat meer verantwoordelijkheid nemen

Dat is niet zo moeilijk om te verklaren: De mensen zijn jarenlang betutteld door de overheid... wildgroei aan onzinnige regels, de overheid heeft gemeend alles maar te moeten regelen voor mensen. Of het nu om inkomen gaat, zorg of simpele zaken zoals hoe snel je ergens mag rijden. Overal is wel een vergunning voor nodig of een regeltje voor. Op deze wijze creeer je vanzelf afhankelijkheid bij de mensen ontneem je de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Dit is graag wat de overheid wilde......nu hebben ze het gekregen en is het weer niet goed.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:15

Spiritdancer schreef:
gummie schreef:
En in mijn ogen leggen je dan de verantwoordelijkheid van de mensen volledig in handen van de overheid, en dat is nu juist wat ik zo slecht vind. Namelijk dat mensen zelf niet eens wat meer verantwoordelijkheid nemen

Dat is niet zo moeilijk om te verklaren: De mensen zijn jarenlang betutteld door de overheid... wildgroei aan onzinnige regels, de overheid heeft gemeend alles maar te moeten regelen voor mensen. Of het nu om inkomen gaat, zorg of simpele zaken zoals hoe snel je ergens mag rijden. Overal is wel een vergunning voor nodig of een regeltje voor. Op deze wijze creeer je vanzelf afhankelijkheid bij de mensen ontneem je de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Dit is graag wat de overheid wilde......nu hebben ze het gekregen en is het weer niet goed.

Ook mee eens! Ik hoop niet dat ik nu iemand voor het hoofd stoot, maar dat wat hierboven beschreven wordt is een linkse opvatting :) Alles moeten regelen voor mensen, een overdaad aan regels, afhankelijkheid creeeren, verantwoordelijkheid ontnemen. En dat is niet mijn mening, dat is gewoon wat je op school leert, wat je ook kunt vinden in de grondbeginselen van partijen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:20

Huertecilla schreef:
Ook dat is in dit geval helemaal top.
Het is ook geen geld wat aan tulpenhandel of overconsumtie wordt uitgegeven. Het gaat gewoon rond in de maatschappij.
Het is geen bijdrage aan het groter worden van inkomensverschillen.

Jij hebt het over verdeling over de mensen, dus over kleinere inkomensverschillen etc. Ik heb het over een andere verdeling. Ik probeerde aan te geve dat er meer geld voor de zorg, het onderwijs, etc was geweest, en er ook wellicht meer mensen opgeleid werden voor die zorg en dat onderwijs, ipv dat het wordt uitgegeven aan het in toom houden van relschoppers en het uitdelen van bekeuringen. De banenverdeling zou anders geweest zijn, en de geldstromen naar verschillende doelen in de samenleving... Want of je nu agent of docent wordt, belasting betaal je. Dus daar zit het probleem niet in. De werkgelegenheid zou dan veranderen in een richting die gunstig is voor de hele samenleving. Maar goed, dat is een utopie misschien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:35

gummie schreef:
Jij hebt het over verdeling over de mensen, dus over kleinere inkomensverschillen etc. Ik heb het over een andere verdeling. Ik probeerde aan te geve dat er meer geld voor de zorg, het onderwijs, etc was geweest, en er ook wellicht meer mensen opgeleid werden voor die zorg en dat onderwijs, ipv dat het wordt uitgegeven aan het in toom houden van relschoppers en het uitdelen van bekeuringen. De banenverdeling zou anders geweest zijn, en de geldstromen naar verschillende doelen in de samenleving... Want of je nu agent of docent wordt, belasting betaal je. Dus daar zit het probleem niet in. De werkgelegenheid zou dan veranderen in een richting die gunstig is voor de hele samenleving. Maar goed, dat is een utopie misschien.

Natuurlijk. Dat geld had ook aan onderwijs en gezondheidszorg kunnen worden besteed. Het is echter niet weg en gaat rond dus komt vanzelf weer daarvoor beschikbaar.
Niet zo als het geld wat aan de oorlog in Afghanistan wordt besteed; dát gaat wel naar de kleptocratie :)*

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:19

@ Huertecilla: ik ben van mening dat je je te veel achter populistische termen verschuilt. Daardoor vind ik de reacties die steeds maar over kleptocraten, tulpenhandel en groeiende inkomensongelijkheid totaal ongenuanceerd. Want waaruit blijkt feitelijk de toename van inkomensverschillen? En kan je een alternatief noemen voor de huidige westerse economie die in jouw ogen niet deugt? En is de reden die jij aandraagt voor de crisis feitelijk te ondersteunen? En hoe onderbouw je de term kleptocraten? Want klepto = stelen. Jij hebt het over de stelende macht. Kun je dat met feiten ondersteunen? En dan bedoel ik feite zoals het CPB aandraagt, of feiten die op de site van het ministerie van financien te vinden is bijvoorbeeld. Ik heb namelijk nog geen 1 vaststaand feit gezien waarmee je jouw mening onderbouwt.

De bankencrisis is ontstaan in de VS, waar de Lehman-brothers leningen gaven die niet door de mensen konden worden terugbetaald. Een deel van die leningen (hypotheken) is overgenomen dor oa nederlandse banken. Hierdor zijn ook de nederlandse banken in de problemen gekomen... Lehman viel om. Hier een artikel over banken in de VS en waarom zij als orzaak van de crisis gezien kunnen worden. Dat heeft niets met kleptocratie in Nederland te maken. Ook niet met de vrije markt economie. Jij ziet banken als criminelen, stelenden. Ik wil graag precies weten waarom dat volgens jou is. De uitleg over tulpenhandel, etc begrijp ik niet, vind ik vaag, zit vol met onverklaarde terminologie.

http://www.nieuwpierke.be/forum_voor_democratie/nl/node/338
http://www.cpb.nl/persbericht/329165/cep-2009-nederland-verkeert-diepe-recessie
http://www.cpb.nl/publicatie/de-kredietcrisis-en-de-nederlandse-economie-acht-frequently-asked-questions