Electra63 schreef:Gummie,
Mensen die door een willekeurige voorbijganger in elkaar zijn geslagen vind ik niet in dezelfde categorie als de anderen vallen?
Mensen die roken en/of bier drinken en dit kunnen betalen, mogen natuurlijk best klagen over een lastenverhoging, waarom niet? Iedereen mag natuurlijk zelf uitmaken waar je jouw geld aan uitgeeft. Los van het feit of het gezond is. De verhogingen zijn soms absurd en niet te begrijpen.
Leraren die door kinderen de ziektewet in worden gepest, zitten misschien niet op de juiste plaats? Niet dat ik dit pestgedrag goedpraat, maar ik vraag mij altijd af, waarom de éne leraar wel en de ander niet gepest wordt? Volgens mij, heeft dit te maken met natuurlijk overwicht.
En dan kan je het nog doortrekken, er is ook pestgedrag op de werkvloer, veroorzaakt ook ziekteverzuim.
Eerlijk gezegd, snap ik niet wat het rijtje misstanden/vandalisme door de samenleving te maken heeft met de wereldwijde crisis?
De reden dat ik er over begin, is dat naar de overheid wordt gewezen, naar banken, naar rijken, dat zij de schuld zijn aan de crisis. Ik heb het eens over een andere boeg gegooid: banken en rijken zijn slechts een klein deel van de samenleving waar wij met z'n allen voor verantwoordelijk zijn. En in mijn ogen hebben we de neiging om het maar bij de overheid of de meer draagkrachtigen neer te leggen, terwijl er aan de andere kant heeeeeeeeeeeeeel veel geld wordt uitgegeven aan het in toom houden van schofterig gedrag. Ik vind dat we daar te makkelijk overheen stappen. De inzet van politie en ME bij voetbalwedstrijden kost miljoenen, allemaal omdat een stel apen zich niet kan gedragen. De inzet van schoonmaakploegen om grafiti te verwijderen en afval uit bermen te plukken kost bakken met geld. En zo zijn er nog tig dingen waar onze belastingcenten naartoe gaan, en waar bespaard op kan worden gewoon door je netjes te gedragen en anderen aan te spreken op schofterig gedrag.
Ik vind het dus te eenzijdig om te wijzen naar banken en mensen met geld, terwijl de overige mensen ons ook handenvol kosten. Al dat geld dat nu allemaal richting hufterigheid gaat, had in belangrijke dingen gestoken kunnen worden. En toch zie ik niemand hier dat noemen. Dat is net zo goed belastinggeld, dat is net zo goed onze verantwoordelijkheid.
Ik begrijp dat er mensen zijn die vinden dat de consumptiemaatschappij de prullenbak in zou moeten, maar wij zijn die maatschappij. Wij zijn die mensen die consumeren. Dan moeten we daar ook beginnen, bij die mensen, bij onszelf. Ik vind dat er tegenwoordig sterk de neiging is om maar te roepen dat politie en overheid niet deugen, hun taak niet goed doen, etc. Maar ook de politie en de overheid, zijn wij. Dat zijn onze vaders, moeders, zonen, dochters, echtgenoten. Het is geen aparte klasse die de rotzooi veroorzaakt of op moet ruimen.
Maar nogmaals: de banken hoeven echt niet vrijgepleit te worden! En ik ben van mening dat wij inderdaad vrijheid moeten hebben, ook qua uitgeven van ons geld, maar ook moeten begrijpen dat ons geld nodig is om de samenleving in balans te houden. En we moeten ons denk ik ook realiseren dat wij het in Nederland helemaal niet zo slecht hebben, en dat we niet alles als een recht moeten zien. Als je genoeg geld hebt, kun je inderdaad extra's kopen. Als je dat niet hebt, en je koopt al die extra's en roept dan dat je de dupe bent van de overheid, dan neem je geen verantwoordelijkheid voor het feit dat je nu eenmaal niet meer kunt uitgeven dan er binnenkomt. En dan heb ik het niet over de mensen die het echt zwaar hebben, zoals alleenstaande bijstandsmoeders bijvoorbeeld (vind ik!). Dan heb ik het over de mensen die verwachten dat alles wel geregeld wordt, dat je er zelf niets voor hoeft te doen, dat problemen door anderen opgelost moeten worden.