Schooluniform... voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schooluniform... voor of tegen?

Voor
200 (55%)
Tegen
107 (29%)
Neutraal
54 (14%)

Totaal aantal stemmen: 361

hetbommeke

Re: Schooluniform... voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:38

Ik ben ook voor, al is het alleen maar omdat ik dan een dochter heb die binnen 5 min is aangekleed ipv een uur voor de kast staat en dan nog niet weet wat ze moet aantrekken 8)7

En dan ben ik af van de discussie over wát ze heeft aangetrokken, soms zijn het combinaties waar mijn tenen krom van gaan staan.

En dochterlief is 6 jaar, dus dat belooft nog wat in de toekomst.

Verder weet ik niet of er minder gepest gaat worden, dan is er inderdaad wel wat anders zoals bril, beugel, model haar, haarkleur etc.

Door het uniform is wel iedereen "gelijk" op school en dus geen verschil in Zeeman-kleding of dure merk-kleding. En de verschillen tussen arm en rijk zullen altijd blijven. Daarnaast zijn er ook "rijke" ouders die het niet nodig vinden hun kind in dure merkkleding te steken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:45

Knoffer schreef:
Over die pesters en snobs, dat komt natuurlijk ook niet alleen door de kleding, daar hebben de ouders imo ook een rol. Opvoeding. Wat fatsoen bijbrengen.

Wat betreft die 'onderlinge strijd'. Dat is ook een deel van de ontikkeling. Je leert dat je bent wie je bent en je niet teveel zorgen moet maken over wat anderen van jouw kledingkeuze vinden. Je mag je eigen mening en smaak hebben en je moet dat van anderen ook respecteren.

Nou, ga dat die ouders maar vertellen. Die hebben beide een goede baan en "kopen hun kinderen af" met dure kleding. Moet toch gecompenseerd worden niet dan? Stuk opvoeding ontbreekt dan vaak.
Ze zijn natuurlijk niet allemaal zo. ;)

Wat die ontwikkeling voor eigen kleding en persoontjes betreft: kans genoeg, een kind is ongeveer 5100 uur per jaar in de dagkleding.... daarvan maximaal 1100 uur op school.

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:58

Ook ik heb voor gestemd, ik zie een school uniform als zeer positief.

Zoals de meeste hier al aangeven, is het inderdaad zo dat pesterijen niet echt veel minder zijn als er een uniform gedragen wordt. Wel creëert het een stuk meer rust en eenheid binnen de groep, waardoor er minder agressie is onderling. Dit zijn dingen die ik ook zelf zie als ik in Engeland ben.

Iets wat ik misschien nog wel belangrijker vind, is dat uniformen een bepaalde vorm van discipline bijbrengen bij de scholieren (ze zijn op een of andere manier ook serieuzer bezig met leren) en zorgt het daarnaast voor een stuk minder afleiding binnen het onderwijs dat ze volgen.

Het is me ook opgevallen dat de uniformen van tegenwoordig best hip zijn en veel kinderen dragen ze ook gewoon op straat na school als ze met vriendjes gaan spelen. Het is een persoonlijke smaak, maar zelf vind ik het ook gewoon mooi staan en kinderen vinden altijd een manier om zich te uiten als individu (haar, sieraden enz.).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:18

slimmerik schreef:
De nadruk wordt erg gelegd op gepest worden. Maar het heeft ook iets te maken met de financiën die bepaalde mensen gewoon niet hebben om merkkleding of duurdere kleding te kopen.

Er komen steeds meer mensen die er financieel niet al te best voor staan. Een-volwassene huishoudens etc. Deze mensen gaan soms zover dat er toch merkkleding gekocht wordt waardoor men financieel nog dieper in de put raakt.

Of de kinderen die dus (ongewenst) in Wibra of Zeeman kleding lopen gaan zichzelf onzeker gedragen en dagen zo uit tot doelwit zijn. Echt ik ken voorbeelden van kinderen die zich er heel onprettig onder voelen dat er niet veel geld is voor kleding.

Ik heb een vraag aan de tegenstanders van uniformen: Is de financiële thuissituatie bij jullie van die mate dat er weinig middelen zijn voor aankoop kleding? Dus zijn jullie ouders of jullie zelf aangewezen op de Wibra en Zeeman?

Schooluniformen verhullen het verschil van arm en rijk. Iets wat in deze maatschappij zich steeds meer begint af te steken. En makeup en sieraden idioterie kan de school natuurlijk prima tegen optreden.

Nou, ik was dochter van een bijstandmoeder en moest als tiener zelfs mijn eigen kleding maar betalen omdat moederlief er nog 3 had te kleden...
Ik liep dus ook wel eens in Zeemannetjes en Wibratjes.

En toch ben ik geen voorstander van een schooluniform, kinderen vinden altijd wel iets om zich van de ander te onderscheiden, de wijk waarin je woont zegt vaak al genoeg...

Pesten heeft niet zoveel met kleding te maken, kinderen zoeken vanaf een jaar of 8 naar sociale gelijkheid, ze ontwikkelen dan een wij-zij gevoel (daarvoor is de rangorde in de klas puur wie het hardst met de schep kan slaan) en kliekjes en afkomst worden dan belangrijker, ja.
Als er eenmaal gepest wordt, is kleding/uiterlijk wel een goede om te pesten omdat je daar een ander flink mee kan raken maar het is een gevolg, geen oorzaak.
Gebrek aan assertiviteit of niet goed binnen de groep passen, en een agressiever schoolklimaat is de oorzaak en dat los je niet op met iedereen witte kniekousen.

Pesten op scholen heeft te maken met het schoolklimaat en de bereidheid van leerkrachten om daartegen op te treden op een adequate manier.
Er zullen altijd kinderen zijn die buiten de groep vallen, om wat voor reden dan ook, maar de volwassenen in de school zullen dat in de hand moeten houden.

Discipline door uniformen dragen ben ik sowieso tegen: waarom zou mijn kind zijn eigen identiteit moeten opgeven voor een instituut? Wat draagt dat bij aan zijn persoonlijke vorming?

Voor het leren maakt het niet uit, een kind gaat zich echt niet beter concentreren omdat iedereen een blauwe trui draagt.

Wat ik me trouwens afvraag: ik zie bij die uniformen vaak een broek voor de jongens, maar een rokje voor de meisjes. Is dat rokje verplicht, of mag je als meisje dan bijvoorbeeld ook een broek dragen?

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:02

Biggers schreef:
Nrkee schreef:
Tegen, als iemand bijv. gepest word om zijn rode haar zal een uniform weinig veranderen.. Kinderen zijn nou eenmaal bitchezz

Moet ik denk ik niet persoonlijk opvatten?

Nee natuurlijk niet, is maar un voorbeeld.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:23

Biggers schreef:
Adamootje schreef:
Schooluniformen hebben voordelen als het gaat om het gepest op school (zeker in de 1e en 2e klas van de middelbare school lijkt merk wel een heel grote issue te zijn). Maar uiteindelijk is kleding vaak niet de reden waarom kinderen elkaar pesten. Dus als ze deze uniformen willen aanschaffen speciaal om die reden, denk ik dat het niet eens de moeite waard is.

Dat ligt ook aan uiterlijk, bouw, hoe je praat, wat je zegt. En dat soort dingen.

Deze mensen hebben problemen thuis. Of hebben het probleem zelf. Dat er geestelijk iets niet goed is.

Dat is dus wat ik zeg: Kleding is vaak niet de reden waarom kinderen elkaar pesten. Er bestaan namelijk veel meer redenen waarom ze elkaar pesten. Burka aanschaffen met stemvervorming dan maar? :+
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 15-09-11 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:25

Nou bij ons op school word je echt niet gepest om je kleding hoor, niet in onze klas in ieder geval. Lijkt me niet echt leuk om in een uniform te moeten. Maar op zich wel lekker makkelijk, om niet iedere ochtend kledingcrisis te hebben. :=

Als het schooluniformen à la gossip girl zijn heb ik er geen problemen mee. :D

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:32

marjolein_el schreef:
Nou bij ons op school word je echt niet gepest om je kleding hoor, niet in onze klas in ieder geval. Lijkt me niet echt leuk om in een uniform te moeten. Maar op zich wel lekker makkelijk, om niet iedere ochtend kledingcrisis te hebben. :=

nee, dan heb ik er ook niet zo'n probleem mee... Maar ze zullen vast geen schooluniformen verplicht stellen op het HBO? :7

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:34

Adamootje schreef:
marjolein_el schreef:

nee, dan heb ik er ook niet zo'n probleem mee... Maar ze zullen vast geen schooluniformen verplicht stellen op het HBO? :7

Ach je weet het maar nooit, nou misschien later op m'n universiteit. haha nou eerst m'n vwo maar halen. :+

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:39

Alsof een schooluniform gaat zorgen dat er meer geld thuis is. Zo'n uniform is écht niet goedkoper hoor. Kleren in de winkels worden in massaproductie gemaakt, zo'n uniform niet. Met een beetje hoop zijn er een paar duizend kinderen die dat uniform dragen, dus ligt de prijs per kleding stuk gewoon hoger. En dan nog? Moeten de ouders én voor school kleren aanschaffen én voor in de vrije tijd nog is. Ookal kunnen ze in hun vrije tijd wel wibra of zeeman dragen, je zit nog altijd met dubbele kosten. Dus dat lost helaas niet echt veel op :Y)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:46

Dat is inderdaad ook nog een punt, al zouden de schooluniformen "gesponsort" worden door de school, dan gaan kinderen toch niet de hele dag in hun uniform lopen.

En wanneer zien veel scholieren elkaar? Juist buiten school, ergens in het dorp etc. Ik denk niet dat er problemen mee opgelost gaan worden, het enigste is dat iedereen weet op welke school je zit, kan soms ook nog een reden zijn om mensen te pesten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:53

verootjoo schreef:
Danique_G schreef:
p.s: Over rokjes gesproken. Lodesteijn college in Amersfoort hebben zij geen uniformen maar meisjes moeten wel verplicht rokjes boven de knie dragen, is een calvinistische school

Een reformatorische school is dat ipv calvinistisch... Maar zit wel iets anders in elkaar dan dat de meiden alleen maar rokken dragen.

Onder de reformatie valt Lutheranisme en Calvinisme.
Ik leg mijn kleding altijd de avond van te voren klaar. En als zij niet kunnen oefenen met het kiezen van kleding tijdens de middelbare school zal het later een drama worden want dan hebben zij geen ervaring.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:00

Xjosee schreef:
Dat is inderdaad ook nog een punt, al zouden de schooluniformen "gesponsort" worden door de school, dan gaan kinderen toch niet de hele dag in hun uniform lopen.

Idd. En zou het niet een veel beter idee zijn om ipv schooluniformen te sponsoren, dit geld te steken in de aanpak van de oorzaak? Het pesten zelf?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:08

ik stem voor, redenen zijn al genoemd, minder gezeur over merken en outfit combinaties, ik zou het ook niet erg vinden een uniform te hebben, heb zelf een paar uniform-combinaties puur omdat ik ze leuk vind :)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:17

Ik ben VOOR. Vind het dan wel jammer dat je niet leuke kleding ed aan kan, maar hier voorkom je wel mee dat er onderscheid komt tussen kinderen. Op Curacao (waar ik naar toe ga, zoals sommigen wel weten) is een uniform iets heel normaals, dus ik moet er toch wel aan wennen. :=

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:16

Zolang scholen nog vrolijk hun ogen sluiten voor pesten helpt dat uniform nergens voor. (Gisteren nog een schrijnend verhaal gehoord over een jongetje dat al vanaf kleuters gepest wordt, school vond hem een allemansvriendje en vond de moeder een aansteller, kind wordt door GGD onderzocht: ernstig gepest, geen vriendjes. Volgens school wordt er op hun middelgrote school helemaal niet gepest... Dan bloedt je hart toch? Hij is een heel aardige jongen, beleefd, sociaal. Beetje té. Trek een uniform om hem heen, maar hij zal toch te zachtaardig blijven.)

Verder vraag ik me af, als zoveel ouders de druk van merkkleding en erbij horen voelen bij hun kinderen en dat zo erg vinden dat ze naar een extreme maatregel als het schooluniform grijpen, is het dan niet tijd dat we het tij keren?
Is het ook niet gewoon de taak van ouders om hun kinderen te leren de paasei naar de nering te zetten, en dat als je je in schulden moet steken voor een trui, dat er dan echt iets niet goed zit bij je?

(Mijn zoon heeft trouwens voor het eerst in zijn leven merkkleding gekregen, gewoon omdat hij die dingen leuk vond en ze op internet goedkoop te bestellen waren. Eigenlijk vind ik het zelf aanstellerij dat die merkjes dan óp de trui staan ipv erin := )

En voor de meiden die zon moeite hebben sochtends voor de spiegel: zoek een set leuke kleren bij elkaar in de winkel, en koop die 7 keer. :D

EDIT: whaha, leuk om te zien wat de boktcensuur doet met een onschuldige Nederlandse uitdrukking. :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:31

Mijn ouders zitten, zogezegt goed in 't geld. En ik heb nooit in zeeman oid rondgelopen. Om 't zo maar te zeggen. maar ondanks dat en ondanks dat ik er volgens mij gewoon normaal uit zag, geen gek haar, geen kromme neus, geen flaporen. Werd ik tóch gepest. Dus voor die reden zou ik zeggen, nee 't maakt toch niks uit. Voor anderen reden. Tja... weet ik niet, volgens mij maakt 't niks uit hoor.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:03

ik ben tegen...
met schooluniform haal je het pesten niet weg, ten eerste de 'armere' moeten een tweedehans uniform kopen, terwijl de 'rijkere' een opmat uniform hebben.
ten 2e, die jongen met die 'lelijke' sproeten en dat 'vreemde' rode haar, blijft nog steeds dat rode haar en die sproeten houden, evenals dat meisje met die jampot glazen.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:08

Tegen, een schooluniform zal niks veranderen aan het pestgedrag. :n

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:34

het gaat niet alleen om 't pestgedrag he. "'t gaat ook over niet die duren 'armani kleding' niet meer zoveel te hoeven kopen voor deze die dat dus níet kunnen betalen. En wellicht door die uniformen, wat meer geld voor de wat armere onder ons voor ándere leukere dingen... vakanties bijv.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:52

helemaal voor! Ik vind het zo naar dat sommige gewoon uitgelachen worden om hun kleren, er niet bij horen enzenz.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:56

Degene die geen armani kleding kunnen betalen hoeven dat toch niet te kopen? Ik heb zat vriendinnen met wat minder geld, maar ook wat met meer geld. Althans, dit is hoe ik dat zie, ik zal zelf mensen niet afkeuren op hun kleding. Anderen misschien wel, en voor de mensen die dat wel doen is een schooluniform inderdaad een optie zodat ze hun pestgedrag in ieder geval niet meer op kleding zullen uiten. En daarnaast is er altijd wel diegene met scheve tanden, flaporen of een dikke buik. En dat verbergt een schooluniform niet.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:09

Tegen, zoals eerder genoemd zou het pesten echt niet afnemen. Pesters zullen altijd wel wat anders vinden om iemand om te pesten. Daarnaast ben ik juist voor zelfexpressie, hierdoor leer je wie je bent en het niet uiten van wat je bent kan behoorlijk frustrerend zijn. Daarnaast los je het probleem van "wel te betalen kleding en niet te betalen kleding" niet op. De een heeft het nou eenmaal wat breder dan de ander. Hiermee moet je in mijn ogen maar mee leren leven want wanneer je volwassen bent betekend het ook niet dat je gelijk dat soort dure kleding kan veroorloven. Hoe dan ook, verschil blijft er toch. In plaats van geld gaan uitgeven aan dit soort onbenullige dingen kunnen ze dat beter in het onderwijs stoppen om de kinderen te leren dat er verschillen zijn en die te respecteren/accepteren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:13

wendyP schreef:
helemaal voor! Ik vind het zo naar dat sommige gewoon uitgelachen worden om hun kleren, er niet bij horen enzenz.

En dan los je het op die manier op? Los het liever op door die kinderen wat te leren over pesten dan vat je de koe bij de horens, maar door het zo op te lossen verberg je alleen de symptomen!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:15

ik ben tegen.

het maakt niet uit, de ene haalt zijn uniform bij de zeeman, de andere bij bjorn borg of gucci.
dus je blijft verschil houden.

het enige dat ooit zou werken is dat de school ZELF de uniformen levert en er streng op toeziet dat iedereen die ook maar 1 afwijkend kledingstuk draagt gestraft wordt. zo ook voor schoenen.
niet standaart : zwarte schoenen, nee die schoenen, die kleur alleen een andere met doktersvoorschrift ( denk aan steunzolen)

anders zal het verschil altijd blijven.