'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:33

Incest vind ik een heel hard woord, het heeft niks met sexualiteit te maken.
Maar ik vind een kind van 3,4,5 jaar aan de borst ook niks. Ik krijg daar ook de rillingen van.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:33

Ok maar meer mensen zeggen het en ik ben het ermee eens, want ja een kind van 5 jaar dat aan jouw borst zuigt, sorry maar dat vind ik erg tever gaan, zeker als een moeder zegt dat het een lekker gevoel geeft, dan wordt ik misselijk.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:34

Ik geloof ook niet dat je een man en een baby moet vergelijken nee.

Het belangrijkste vind ik gewoon dat zowel moeder als kind zich goed voelen bij de voeding, ongeacht wat die is.
Wel heb ik,als ik nu in mijn babyalbum kijk van vroeger, al een iell idee om mezelf als baby bij mij moeder te zien drinken op de foto's. Dat zal best door de cultuur van tegenwoordig komen, maar zo ben ik wel opgegroeid, dus die normen en maatstaven hanteer ik ook en gaat mijn kind dus ook doen. VRaag me dan toch af hoe dat zit met kinderen in de leeftijd van 4 jaar. Die willen groot zijn, geen baby gevonden worden, meedoen met volwassenen etc. Hoe leer je dat kind dan als hij of zij bij een vriendje gaat spelen,of tussen de middag op school een beker melk krijgt? Maken ze dat verschil makkelijk, laten moeders die hun kinderen zolang bv geven wel wennen aan alle andere voeding? Mag toch hopen van wel. Gaat dat kind zich niet anders vinden dan de rest? Ben daar oprecht benieuwd naar.

Ik snap nogmaals de vergelijking naar bijbel en middeleeuwse praktijken niet. Dan moet je dat met je hele levenstijl doen, en volgens mij zijn er nog maar erg weinig mensen die zo leven in dit land. Dat is echt appels met peren, zelfde met een paard wel of geen deken vanwege rijden, in de natuur worden ze ook niet gereden.
Wij als mensen veranderen de natuur nu eenmaal. Vroeger gingen kinderen niet naar school, werkten vrouwen niet etc. Was geen ruim assortiment kindervoeding etc.Totaal andere situatie.

Ik heb trouwens geen probleem met voeden in het openbaar, mits dat wel discreet gebeurt. Ik zit er echt niet op te wachten om tijdens mijn maaltijd een blote borst van een andere vrouw voor mijn neus te hebben. Gelukkig zie je het niet veel dat het op die manier gebeurd :P En dat heeft er niets mee te maken dat ik tegen dit natuurlijke verschijnsel ben maar wel met het feit dat ik in een andere cultuur ben opgegroeid en dat dus niet als prettig ervaar. Zelfde dat iedereen raar op zou kijken van een naakte man die over straat loopt. Naakt is niet meer zo normaal als vroeger, of het nu om het voeden van een baby gaat of om een nudist :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:34

Kwanyin schreef:
Ondanks of het normaal is in andere culturen of duizend jaar geleden of moeder het gewoon een goed/oergevoel doet geven, blijf ik me afvragen wat er op sociaal vlak gebeurt met kinderen die extréém lang (meer dan 3 of 4 jaar) aan de borst zitten. Hoe gaan leefdtijdsgenoten daar (eventueel later) op reageren? Word tzo'n kind niet gepest 'hah! toen jij 6 was zat je nog aan je mama's tiet baby!' . Dit zijn dingen die ik mij voor ogen haal, als ik terugdenk aan mijn kleuter en kindertijd en de redenen dat sommige kinderen wel eens gepest werden. Ik heb het nu dus wel aan heel lang borstvoeding geven, een of twee jaar weet ik niet of het mijn ding zou zijn maar dat laat ik een beetje als keuze aan de moeder.

En ik blijf erbij, ik zou echt niet tot een leeftijd gezogen willen hebben waarbij ik het mij later nog terug zou kunnen herinneren :') . Misschien ben ik de enige rare hierin maar zo ben ik wel :') .

Dat is wel iets om als moeder rekening mee te houden als je je peuter of kleuter nog voedt. Duidelijke afspraken maken dus. Alleen binnenshuis en op bepaalde tijden, verder niet om zeuren en zeker niet ongevraagd 'graaien'.
Die leeftijd is zeker hard tegen elkaar en ik zou dan zelf er ook zeker voor zorgen dat de leeftijdsgenootjes er niet mee geconfronteerd worden, puur omdat het maatschappelijk (nog) niet is geaccepteerd en inderdaad gevolgen kan hebben voor je eigen kind.

Chaos

Re: 'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:35

Ik ken iemand die het doet. Ik heb haar voor gek verklaard en heb medelijden met het kind want die valt overal buiten de boot en word gepest omdat hij nog aan mams tiet zuigt. Ik zou hem ook pesten, arm ding.

Suzanne F.

Ragdollcat schreef:
Ok maar meer mensen zeggen het en ik ben het ermee eens, want ja een kind van 5 jaar dat aan jouw borst zuigt, sorry maar dat vind ik erg tever gaan, zeker als een moeder zegt dat het een lekker gevoel geeft, dan wordt ik misselijk.

Kan het begrijpen, ik vind het ook niks. En dat lekkere gevoel, hm ja dat klinkt mij ook vreemd in de oren. Maar ik denk dat als ze lekker zegt, dat ze prettig bedoelt. En dan meer prettig in de vorm van, even een moment samen, een intiem knuffelmoment. Maar niet sexueel prettig.

odetteke

Mijn zoontje heeft tot zijn 3e verjaardag bv gehad. Het streven was eerst de eerste 2 weken, toen 6 weken, toen 3 maandena, toen een half jaar, toen een jaar en daarna de.door who aanbevolen termijn van 2 jaar. Daarna kwam er mexicaanse griep en moest er gekozen worden tussen enten of niet. Ik heb toen gekozen voor niet enten, maar de bv nog even door boven geven tot het griepseizoen voorbij was.

Ik moet zeggen dat ik de laatste 2 jaar het mooiste vond. Hij kreeg alleen 's ochtends nog en alleen als hij ziek was nog tussendoor. Vooral die ochtenden waren erg fijn, lekker samen in bed liggen, weer wegsoezelen, geen hongerig kind waarvoor je de keuken in hoeft te duiken voor papflessen enzo :j maar omdat de voedingen alleen 's ochtends waren ook geen getrek aan kleding en voeden in het openbaar meer.

De echte grens voor mijzelf was het moment dat hij echt herinneringen zou krijgen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:36

Ragdollcat schreef:

Als je met zulke dingen gaat gooien, zou je je er misschien eens in moeten verdiepen.

Als je een baby aan de borst hebt, en deze baby drinkt, komt het hormoon oxytocine vrij. Dit is het knuffelhormoon.
Wat gebeurt er dan bij de meeste vrouwen? Juist, ongelooflijk veel liefde die vrij komt, vlinders in de buik etc. Dus ja, ik vind het voeden HEERLIJK!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:37

Chaos schreef:
Ik ken iemand die het doet. Ik heb haar voor gek verklaard en heb medelijden met het kind want die valt overal buiten de boot en word gepest omdat hij nog aan mams tiet zuigt. Ik zou hem ook pesten, arm ding.

Ja want het is ook abnormaal, kind is in staat gewoon voedsel te eten. Kijk dat is ook eerlijk en zo denk ik er ook over en wat Lusitano zegt ben ik ook ermee eens.

Arme kinderen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-09-11 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:37

Chaos schreef:

Hm ja op de schoolleeftijd hoor je niet meer aan mama's tiet te zuigen, dat lijkt mij ook niet.

Ik denk wat Ragdollcat bedoelt, is dat als het jochie nog ouder wordt en het al andere gevoelens gaat krijgen, het tietverhaal door de war gaat halen met sexualiteit. Maar dan is hij al wel wat ouder dan 4 of 5 jaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:39

Suzanne F. schreef:
Chaos schreef:

Hm ja op de schoolleeftijd hoor je niet meer aan mama's tiet te zuigen, dat lijkt mij ook niet.

Ik denk wat Ragdollcat bedoelt, is dat als het jochie nog ouder wordt en het al andere gevoelens gaat krijgen, het tietverhaal door de war gaat halen met sexualiteit. Maar dan is hij al wel wat ouder dan 4 of 5 jaar.

Dank je wel dat bedoel ik juist, een baby of een kind van 1 a anderhalf jaar oke, maar zeker geen kind van 4 of 5 jaar en ouder, dat vind ik zo afstotelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:40

Dat kan, dat jij het persoonlijk afstotelijk vindt, maar dat wil nog niet zeggen dat die moeders iets verkeerd doen, of wel?

Ik vind ook dingen die jongeren tegenwoordig uitspoken afstotelijk, maar ik ga het niet veroordelen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:41

Ik zou nu denken dat ik mijn dochter met 4 ook niet meer aan de borst hoef, 4 is toch wel de max voor mijn gevoel nu. Maar als ze 4 is en het loopt allemaal nog lekker en we genieten er zo van, kan het heel goed dat ik er anders over ga denken. Dat zie ik dan wel.
Het enigste dat ik dan niet meer zal doen is buitenshuis voeden, doe ik nu eigenlijk al niet meer. Ze krijgt BV op verzoek maar buiten de deur krijgt ze gewoon wat anders te drinken aangeboden en dat vindt ze ook prima.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:42

Ik denk dat dát ook het belangrijkste is, dat je als moeder blijft bepalen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:43

Het is jouw eigen keuze, toch? Jouw kind jouw borst.

Maar ik vind het heel erg raar, het is voor babys bedoeld die nog geen vast voedsel kan eten.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:44

En weet je wat nou nog het meest maf is in deze?
Dat ik gewoon keihard een raclame van Nutrilon onderaan het topic krijg :oo .

Maar goed, even on-topic.
Veel reacties zijn erg overtrokken, iedereen verdedigt zijn standpunt, maar ik denk dat je als je geen ervaring hebt je ook niet zo fel voor of tegen kunt zijn.

Ik heb ook 2 kids, beiden hebben borstvoeding gehad, de oudste 16 mnd, de jongste 20 mnd.
En ja toen ze baby waren voedde ik overal, toen ze groter werden en vaste voeding kregen (begonnen met 6 maanden, omdat de darmen het dan pas beter verdragen) werden de voedingen minder, gewoon omdat ze dan ook minder drinken en dan hoef je niet meer overal te voeden. 's Morgens en 's avonds thuis was uiteindelijk voldoende. Een flesgevoed kind blijft ook niet op 8 flessen per dag.
Omdat er bij de 2e ook nog bij kwam dat hij echt een stug fles weigeraar was ben je blij dat je borstvoeding geeft. Toen hij ouder werd en de neiging kreeg aan mijn kleding te gaan trekken heb ik hem met veel moeite geleerd uit een beker te drinken en zodra ik (en niet iemand anders in mijn omgeving) merkte dat hij wilde drinken bood ik hem de beker aan en dat ging uiteindelijk heel soepel.
Uiteindelijk zijn ze allebei uit zichzelf gestopt en was er geen stress voor nodig.
Borstvoeding past zich aan aan het kind, qua samenstelling en hoeveelheid, het is een heel natuurlijk proces. Zelfs toen ik volgens de wet niet meer mocht kolven op m'n werk, sloeg ik de voedingen overdag over, terwijl ik ze thuis nog wel gaf. Geen enkel probleem gehad met teruglopen van voeding of spanning in m'n lijf.

Ik kan me voorstellen dat mensen zich storen aan openbaar voeden, maar het kan heel discreet, heel provocerend gaan zitten voeden gaat me ook te ver.

Ik denk dat als we elkaar wat meer zouden repecteren, de meeste reacties niet nodig zouden zijn.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:44

Ja dat denk ik ook. Ik wil graag lang voeden en op verzoek maar zit niet te wachten op een kind van 2 dat tijdens het winkelen ineens de borst wil hebben, of op een verjaardag o.i.d. Nee ze weet nu al heel goed dat ze dan gewoon wat anders krijgt. Voor mij zijn die drie voedingen die ze nu krijgt echt vervanging van de koemelk die ze anders moet hebben. Niet vervanging van al het andere dat ze eten kan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:47

Ik heb het voor mijn neus zien gebeuren: jochie van 4 was gevallen en had pijn. Dus de oplossing? mama's tiet.
Tja, voordeel was kind was wel rustig. Maar om een 4 jarige te horen vragen om de tiet (ja letterlijk) vond ik toch een beetje ehhh apart. Kind haalde de borsten ook al keurig uit de bh en stopte ze weer terug toen hij klaar was :=
En ik vind persoonlijk als ze er zo bewust om kunnen vragen van: mama mag ik de tiet? Dat ze dan toch echt té oud zijn.... Maar deze moeder zei ook dat ze het zo fijn vond, lekker momentje met haar kind. En dan denk ik toch, dat kan toch ook anders op die leeftijd??? Dit was de jongste de andere kids waren veel ouder en daarmee is ze ook niet zo lang doorgegaan.
De jongste lekker klein houden misschien? Bang dat ze mama niet meer nodig hebben? De laatste keer voeden zo lang mogelijk rekken omdat het besef anders zo hard aankomt?
Ik weet het niet, ik vind het maar apart... Als een kind al (goede) zinnen kan vormen om moeders borsten te vragen, lijkt het voor mij tijd om maar te stoppen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:49

Dat vind ik wel heel raar. Dus als het kind zinnen kan maken heeft het niets meer aan moedermelk.
Ik vind het geweldig hoe mijn dochter sochtends als ik haar uit bed til vraagt 'bors? bors?' <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:49

Zoals Nathalie het doet vind ik normaal en ook gezond, maar een kind van 4 wat aan de borst getroost MOET worden omdat hij anders niet rustig word vind ik niet normaal. Wij kregen ook niet altijd een dropje als we vielen of ons bezeerden vroeger. Soms is een aai over je bol genoeg. Je kan je kind ook klein houden omdat je dat zelf zo fijn vindt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:51

Sommige mensen hebben moeite met het accepteren van bepaalde dingen. Zo ook het opgroeien van hun (jongste) kind. Dat moet geen beweegreden zijn, mijn inziens, om te blijven voeden.
Maar zoals gezegd, voor mijn gevoel is een maand of 24-30 voor mij ook echt de max.

(en over dat accepteren heb ik nog wel een leuk voorbeeld, stel kreeg hun 3e kind, wederom een jongen terwijl ze perse een meid wilden. Kind heeft jarenlang in meisjeskleren, met lang haar en meisjesnaam rondgelopen, totdat de kleuterschool toch wel in ging grijpen).

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:52

Nee dat is ook niet mijn ding. Maar is niet direct in verband met langvoeden natuurlijk.
Ik heb ook een hekel aan kinderen van 4 die met een speen lopen of nog limonade tutteren uit een flesje...

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:52

Nathalie schreef:
Dat vind ik wel heel raar. Dus als het kind zinnen kan maken heeft het niets meer aan moedermelk.
Ik vind het geweldig hoe mijn dochter sochtends als ik haar uit bed til vraagt 'bors? bors?' <3

Die tijd hoop ik ook te krijgen. Zie het al voor me Ruben die wakker wordt enorme smile en dan vragen of hij wat mag drinken <3

Over het knuffel hormoon dat wist ik niet. Wordt altijd wel helemaal verliefd op hem, die vlinders in me buik herken ik ook.
Vond het eerst apart dat ik dat voelde maar machtig je houd ook zoveel van je kind. Op een mama zoon manier en niet op een andere rare manier.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:53

Daarom hebben sommige partners het ook zo moeilijk met BV. Als moeder die voedt deel je op die momenten een echt moeder-kind intiem moment en daar kan niemand tussenkomen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:54

Mijn man is vaak 'jaloers' inderdaad. Maar dat hebben we prima opgelost. Ik voed regelmatig in zijn armen en zo knuffelen we met zijn drietjes. Hij gaat over de haartjes van onze dochter en knuffelt ons lekker allebei. Komt er ook een beetje knuffelhormoon bij hem vrij. ;) Genieten... <3