Fietsers vs ruiters: van wie is de weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:54

Ethelate schreef:
Kev, maak je niet zo druk joh ;)
Op een wielerforum irriteren ze zich aan de paarden, en de stront die ze achterlaten.
Wij aan (bijna) alle wielrenners..
Dat ga je hier echt niet rechtpraten :P
Hee Eefje, dat rechtpraten was ook niet de bedoeling ;) Het was meer m'n doel om wat aan de bewustwording te werken. Als er maar één die dit topic ziet zelfs maar even nadenkt en daarna beseft dat hij/zij het wél goed doet ben ik al tevreden.
+ het zou wel leuk zijn als die muts die me bijna onder d'r lompe Volvo reed meeleest en voortaan schrik heeft van het fietspad :')

Ethelate schreef:
HLPhoto schreef:
We hebben het nl. in al deze dingen over stille fietsers.. Werd gisteren namelijk ook ingehaald door een Prius die elektrisch reed en toch zeker 70 km/h. Had m op tijd gezien, bestuurder gedroeg zich voorbeeldig en haalde me heel ruim in, maar je hoort ze echt niet. Is de elektrische auto de volgende zondebok van de ruiter, of - komt ie weer - gaan we ook allemaal zelf nadenken? ;)

Maareh, 70 km/h elektrisch, dat is knap of het is een plug-in ;)
Geen idee, maar een verbrandingsmotor had ik gehoord en hij kwam me met een fiks tempoverschil voorbij zetten.

V.w.b. m'n snelheidsmetertje: Het aantal kilometers dat de GPS aangeeft over een bepaalde afstand klopt exact met m'n snelheidsmeter, dus die is correct ge-ijkt.. (bijv. in Duitsland 12.6 km rechtdoor over een B-weg was 12580m volgens de fietsteller)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:10

Breghje schreef:
Echter een paard dat totaal nergens meer op reageert is imho dusdanig hersendood dat ik dat dier toch echt even naar de da laat gaan voor onderzoek.

Je leest niet.

Schrikken mag :)*

Het gedrag erná hoort van de ruiter af te hangen. Betrouwbaar zeker.
Een kraktervol, ongebroken paard kan uit ervaring geleerd hebben dat het in diens beste belang is om naar de ruiter te luisteren. Dát is opvoeden en beleren. Dat het paard wíl wat de ruiter wil.

Wanner jij het verschil niet begrijpt is dát het probleem; begrip.

Een groot probleem voor paarden is, is dat de meeste ruiters voor hun rijdier als een schip in de nacht zijn. Slechts een enkeling heeft een betekenisvolle relatie met wederzijds vertrouwen.
Niet zelden weet het paard uit ervaring zelfs dat de ruiter niet de vertrouwen is en alleen maar éxtra stress veroozaakt. Benen krijpen, teugels trekken, met wat pech nog een spoor en zweep erbij.
Netjes gezegd verlaagt dat de drempel voor het paard om na de schrikreflex te besluiten zelf actie te ondernemen.
Het paard vlucht dan van de ruiter naar áánleiding van de schrik.
Wederom heel voorspelbaar en geen paardprobleem.

Onder de streep erger ik me als ruiter niet aan wielrijders en niet aan ´crossers´. Niet meer of minder dan aan andere individuele weggebruikers.
Áls ik me al meer aan een bepaalde groep erger, dan is dat aan ruiters; groépjes ruiters. Niet aan locals, maar aan de toeristen uit NW Europa.
Die geven onvoldoende ruimte en beheersen hun paard onvoldoende om vlot en veilig te kunnen passeren ongeacht of je ze inhaalt of tegenkomt.
Samengevat gedragen ze zich als gevaarlijke verkeersdeelnemers door gebrek aan vaardigheid. Brengen zelfs de bomzekere paarden die alles al hebben meegemaakt nog in de stress 8)7
Ze hebben die slechte naam ook bij de landbouwers en.... de fietsers _O-
De beste optie is om er met een wijde boog omheen te gaan. Met een trekker of op de fiets kan dat niet zo makkelijk als te paard of de ´crosser´. Vandaar de slechte roep.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-08-11 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:15

baretta schreef:
Maar niet iedereen wil dezelfde "cursusleider" :D en niet ieder paard/ruiter/menner heeft dezelfde mogelijkheden, qua financiën of intelligentie.

Huertecilla schreef:
Ja, en???
Als het resultaat geen ´betrouwbaar veilig´ is, dan is de openbare weg een brug te ver.

De risicos verbonden aan de beperkingen van de ruiter/mennen mogen niet op de andere gebruikers van de openbare ruimte worden afgewenteld.

Je hebt gelijk, maar WIE gaat bepalen wat "de norm" is en nog belangrijker, CONTROLEREN ??
"Paardrijden" heeft de laatste 20 jaar zo'n vlucht genomen en een diversiteit aan "disciplines" gekregen, met elk hun eigen ideeën en waarden, dat het schier onmogelijk is/lijkt om één duidelijke lijn te trekken. Wil je de rest dan verbieden of de "illegaliteit" injagen ??
Grondige opleidingen van lesgevers is belangrijk, maar zolang de "geldstroom"belangrijk blijft en op de eerste plaats lijkt te komen, hou je "kinderen die kinderen lesgeven" en mensen die het "goed bedoelen" maar de ervaring missen of niet gebruiken, want dan "loopt mijn lesklant weg".
Voldoende beloning en waardering voor mensen die je serieus en duidelijk de paardenregels bijbrengen is daar erg belangrijk bij. En dat is nou net het meest heikele punt daarin.
Als je serieus aan het verkeer wilt deelnemen als (gemotoriseerd) bestuurder moet je je eerst bewijzen bij een (door de overheid) gecontroleerd orgaan. Als je, bv als 12-jarige, 5 baklesjes gehad hebt, vinden de een heleboel (maneges/instructeurs) het NIET gek om even een "leuk buitenritje" te doen. En een groot aantal ouders/naasten accepteerd dat klakkeloos. Die instelling is het grootste probleem. Onwetendheid en een vals gevoel van veiligheid. En dat verander je heeeeeel moeilijk, want het gaat wel om bedrijven en inkomens. Bovendien is de haalbaarheid van de controle onmogelijk in de huidige maatschappij. En dan doen "we" wat "iedereen" doet, nl. de regels buigen en klagen en zichzelf schoonpraten als er iets gebeurd.
Realiteitsbesef is ook belangrijk. Zeker bij het ombuigen van de "gevestigde normen"

Huertecilla schreef:
Paardrijden is geen recht en het in gevaar brengen van anderen en het paard daarmee is ronduit onacceptabel.

Auto- en motorrijden (vb.) is ook geen recht en toch is iedereen bekend met de uitwassen, die steeds vaker geaccepteerd, gekopieërd en goedgepraat worden.

Huertecilla schreef:
´Ja, maar ik heb niet de mogelijkheden voor betrouwbaar veilig rijden op de openbare weg ´= ´Nee, ik kan niet op de openbare weg want ik heb niet de middelen voor betrouwbaar veilig´ :)*

Dat besef moet wel goed aangeleerd worden.

Grtz.

Nojoukus

Re: Fietsers vs ruiters: van wie is de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:33

Misschien moeten de verkeersregels ook eens voor iedereen duidelijk worden: ik heb een zeer braaf en verkeersmak paard en het maakt mij dus niet uit of ik op de weg of op het fietspad mag/moet rijden, maar ik ben weleens door de politie op één en dezelfde weg eerst van het fietspad afgestuurd, om verderop door collega-agenten weer het fietspad op te worden gestuurd, dus wat moet je daarmee dan?!?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:35

Huertecilla schreef:
Breghje schreef:
Echter een paard dat totaal nergens meer op reageert is imho dusdanig hersendood dat ik dat dier toch echt even naar de da laat gaan voor onderzoek.

Je leest niet.

Schrikken mag :)*

Het gedrag erná hoort van de ruiter af te hangen. Betrouwbaar zeker.
Een kraktervol, ongebroken paard kan uit ervaring geleerd hebben dat het in diens beste belang is om naar de ruiter te luisteren. Dát is opvoeden en beleren. Dat het paard wíl wat de ruiter wil.

Wanner jij het verschil niet begrijpt is dát het probleem; begrip.

Een groot probleem voor paarden is, is dat de meeste ruiters voor hun rijdier als een schip in de nacht zijn. Slechts een enkeling heeft een betekenisvolle relatie met wederzijds vertrouwen.
Niet zelden weet het paard uit ervaring zelfs dat de ruiter niet de vertrouwen is en alleen maar éxtra stress veroozaakt. Benen krijpen, teugels trekken, met wat pech nog een spoor en zweep erbij.
Netjes gezegd verlaagt dat de drempel voor het paard om na de schrikreflex te besluiten zelf actie te ondernemen.
Het paard vlucht dan van de ruiter naar áánleiding van de schrik.
Wederom heel voorspelbaar en geen paardprobleem.

Onder de streep erger ik me als ruiter niet aan wielrijders en niet aan ´crossers´. Niet meer of minder dan aan andere individuele weggebruikers.
Áls ik me al meer aan een bepaalde groep erger, dan is dat aan ruiters; groépjes ruiters. Niet aan locals, maar aan de toeristen uit NW Europa.
Die geven onvoldoende ruimte en beheersen hun paard onvoldoende om vlot en veilig te kunnen passeren ongeacht of je ze inhaalt of tegenkomt.
Samengevat gedragen ze zich als gevaarlijke verkeersdeelnemers door gebrek aan vaardigheid. Brengen zelfs de bomzekere paarden die alles al hebben meegemaakt nog in de stress 8)7
Ze hebben die slechte naam ook bij de landbouwers en.... de fietsers _O-
De beste optie is om er met een wijde boog omheen te gaan. Met een trekker of op de fiets kan dat niet zo makkelijk als te paard of de ´crosser´. Vandaar de slechte roep.

Ik lees wel.

Ik blijf lezen dat alleen ruiters slecht zijn, slecht opgevoede paarden hebben en dat alleen paarden die amper schrikken de weg op mogen, waar de andere weggebruikers volgens jou heilig zijn en niks fout kunnen doen terwijl er genoeg voorbeelden van beiden kanten overigens zijn waarin wordt toegegeven dat ook andere weggebruikers best wel eens hun door henzelf bestuurde voertuig niet altijd volledig onder controle hebben vanwege de opgebouwde snelheid.

Prima.
Ik heb ondertussen iets of wat begrip voor sommige weggebruikers (behalve voor de randdebiel die mijn paard aanreed ) maar ik lees dat jij dat nooit zult hebben voor ander ruiters. Veel plezier HC!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:41

baretta schreef:
baretta schreef:
Maar niet iedereen wil dezelfde "cursusleider" :D en niet ieder paard/ruiter/menner heeft dezelfde mogelijkheden, qua financiën of intelligentie.

Huertecilla schreef:
Ja, en???
Als het resultaat geen ´betrouwbaar veilig´ is, dan is de openbare weg een brug te ver.

De risicos verbonden aan de beperkingen van de ruiter/mennen mogen niet op de andere gebruikers van de openbare ruimte worden afgewenteld.

Je hebt gelijk, maar WIE gaat bepalen wat "de norm" is en nog belangrijker, CONTROLEREN ??

Doe niet zo idioot.

De norm is dat het alle verkeersdeelnemers ervan uit kunnen gaan dat de ruiter diens rijdier veilig en betrouwbaar beheerst.
Dat is elementair wegenverkeersreglement :)*

De politie handhaaft dat. Hoort dat te handhaven.
Wanneer dat volgens de publieke opinie onvoldoende gehandhaafd wordt, regelt men dat vlot met een verbodsbord of APV. De voorbeelden zíjn er al :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:48

Nojoukus schreef:
Misschien moeten de verkeersregels ook eens voor iedereen duidelijk worden: ik heb een zeer braaf en verkeersmak paard en het maakt mij dus niet uit of ik op de weg of op het fietspad mag/moet rijden, maar ik ben weleens door de politie op één en dezelfde weg eerst van het fietspad afgestuurd, om verderop door collega-agenten weer het fietspad op te worden gestuurd, dus wat moet je daarmee dan?!?

Dat is 8)7
Daar heb je gewoon gelijk in.
Je kan probéren te vragen of ze hun collegas even willen oproepen want je moet verkeersaanwijzingen door een agent opvolgen doch dat wordt lastig als die tegenstrijdig zijn.

Het verandert verder niet dat de wegenverkeerswet helder is met heldere logica erachter.
Als een agent je anders aangeeft, dan is dat zwaarwegender.
Je mag het, tenzij om diréct gevaar te vermijden, niet zélf besluiten.
Wat direct gevaar vermijden is, is ook omschreven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:48

HLPhoto schreef:
Ik blijf hameren op verkeersmak maken zolang jij blijft hameren op de fout van de wielrenner - heb je de essentie van die 2 posts ook gelezen? ;)

Waarom passen dan veel van je fietsgenoten de snelheid niet aan? En waarom gaan ze er niet met een bocht om heen? (zoals bijvoorbeeld ook tijdens autorijlessen aan automobilisten geleerd wordt)
Ik pas me aan aan de andere verkeersdeelnemers, met mijn verkeersmakke paard, en ik verwacht dat andere ook op mij anticiperen.
Als het ijzelt dan pas je ook je snelheid aan aan de op dat moemnt geldende omstandigheden. Als ik met mijn paard voetgangers of andere verkeersdeelnemers nader pas ik mijn snelheid en bewegingen aan.

Natuurlijk is het het niet verkeersmak zijn geen probleem van de andere verkeersdeelnemers(of dat zou het niet moeten zijn...dat het wel eens anders gaat klopt natuurlijk ook.. En ja dat gaat ook wel eens mis)

Als wielrenners zich aanpassen aan de omstandigheden daar ter plaatsen en mijn paard schrikt evengoed nog....ja dat valt inderdaad geheel onder mijn verantwoording. De problemen(klein of groot) die daar uit voortkomen zal ik moeten oplossen. Je zal mij dan ook niet horen mopperen op de wielrenner.

Ik heb het over wielrenners die zich niet aanpassen aan de verkersregels... en of dat op zondag middag hier in de straat is waar mijn peuter dan gevaar loopt of dat ik met mijn paard me op de weg begeef...daar kom ik er teveel van tegen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:19

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:09

@ HC,

een opvallend item uitzoeken om je betoog te staven, is net zo kort door de bocht als zeggen dat alle ruiters/menners geen benul van de verkeersregels hebben.
Leuk dat je een duidelijke eigen mening hebt en daar volledig achterstaat, maar ik ben in het verkeer liever anticiperend en defensief, dan rechtenopeisend en denkend dat er niets kan gebeuren als iedereen zich aan de regels houd. Zowel lopend, op de fiets, met de auto(met of zonder trailer) of met de vrachtwagen.
De wegenverkeerswet staat idd vol duidelijke regels, meesten gemaakt in een tijd met veel minder verkeersdrukte en "recreatief verkeer" (zoals ruiters en menners), maar ook met 2 "kapstokartikelen" waarin duidelijk staat, dat IEDERE verkeersdeelnemer zich zodanig dient te gedragen dat hij/zij geen gevaar oplevert voor andere verkeersdeelnemers. Dat noem IK een elementair onderdeel.
Dat houd dus ook in dat je bij situaties met o.a. dieren, er rekening mee houdt dat die onvoorspelbaar KUNNEN reageren. Net zo goed als dat je in een woonwijk niet overal "volle bak" 50 rijdt en dan de ouders van het, door jou, platgereden kind verwijt dat het zijn koters niet opvoedt, omdat ze zo de straat oplopen en een deuk in je mooie bolide veroorzaken.
Zoals al een paar maal aangegeven, belangrijk is een mentaliteitsverandering van de samenleving, die inhoud dat men ten alle tijde rekening moet houden met de eventuele onvolkomenheden van een ander.

En die van die "handhavende politieagent" ?? De meesten weten NIETS van paarden en hun rechten en plichten. Een heleboel zijn echter wel bereid om te luisteren naar onderbouwde argumentatie. En die enkele boswachter......... Daar verschillen de meningen nog wel eens over, als het over toepassen en kennis van regels gaat. Bovendien wordt er de komende jaren bij SBB, 50 % of meer bezuinigd, dus minder boswachters, minder kennis (want geen meer geld voor bijscholingscursussen) en meer gekken in het bos, want minder controle. De gemiddelde agent bemoeit zich echt zo weinig mogelijk met zulke dingen. Komen ze ook niet voor rare dingen te staan, waar ze niets mee kunnen.

Bovendien als je mijn opmerkingen goed doorleest, zul je zien dat we, qua intentie, niet eens zo heel ver van elkaar afzitten. Alleen de weg ernaartoe gaat een andere kant op.

Grtz.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 21:54

NatasjavE schreef:
Waarom passen dan veel van je fietsgenoten de snelheid niet aan? En waarom gaan ze er niet met een bocht om heen? (zoals bijvoorbeeld ook tijdens autorijlessen aan automobilisten geleerd wordt)
Ik pas me aan aan de andere verkeersdeelnemers, met mijn verkeersmakke paard, en ik verwacht dat andere ook op mij anticiperen.
Waarom moet ik verantwoording afleggen voor de acties van m'n fietsgenoten? Vind verantwoording afleggen over m'n eigen acties vaak al een zware dobber :+

Als ik een gok moet doen: onwetendheid. Je mag in Nederland zonder kennis van wat dan ook op een fiets stappen en over het algemeen hebben fietsers overal min of meer voorrang (lees: rijd er één aan met bijv. de auto en je bent altijd fout).

Het komt echter een beetje over alsof je de essentie van m'n posts niet WIL zien, dus ik zal 'm nog éénmaal uitleggen:
a) op het moment dat ik met een paard de openbare weg op ga en ik kies daarvoor een route waarbij het verkeer dat me gaat passeren alles behalve controleerbaar is zal ik er alles maar dan ook alles aan doen om te zorgen dat ik dat paard op dat moment echt onder controle heb. Gaat het om een paard dat ik niet ken, of dat niet zo goed mogelijk verkeersmak is of het gebeurt - zoals nu - in een periode dat ik al een tijd niet meer dagelijks met paarden in aanraking ben geweest.. dan gebeurt het niet, want dan kies ik een andere route of ik blijf op eigen terrein. gebeurt het wél, dan probeer ik overig verkeer zoveel mogelijk te ontzien of - indien nodig - van informatie te voorzien zodat ze op een ongevaarlijke manier om mijn paard heen kunnen.
b) als een wielrenner me met 40 km/h wil passeren op een fietspad, dan is dat misschien niet helemaal de goede manier en zal ik indien mogelijk misschien een opmerking maken om z'n kennis wat te updaten, maar het blijft z'n goed recht om dat te doen. denk dus niet dat ik 'm de huid vol zal schelden op basis van een stukje kennis dat ie in principe niet hoeft te hebben, het blijft mijn verantwoording om ook dan m'n paard onder controle te hebben en in eerste instantie de wielrenner zelf op te merken c.q. te zorgen dat mijn paard die wielrenner opmerkt.
c) op het moment dat ik met de fiets op pad ga en ik fiets harder dan de gemiddelde fietser pas ik me aan door een knalgele fiets met hydraulische remmen, een goed werkende bel en prettig stuurgedrag te hebben. dient het noodlot zich aan dan kan ik in veel gevallen dus alsnog de botsing voorkomen. de kennis dat fietsers ergens fietsen en soms harder gaan dan veredeld wandeltempo horen mensen WEL te hebben, hier komen we namelijk allemaal zowel in de stad als in het buitengebied mee in aanraking (zelfs als we al klein zijn).

NatasjavE schreef:
Als wielrenners zich aanpassen aan de omstandigheden daar ter plaatsen en mijn paard schrikt evengoed nog....ja dat valt inderdaad geheel onder mijn verantwoording. De problemen(klein of groot) die daar uit voortkomen zal ik moeten oplossen. Je zal mij dan ook niet horen mopperen op de wielrenner.

Ik heb het over wielrenners die zich niet aanpassen aan de verkersregels... en of dat op zondag middag hier in de straat is waar mijn peuter dan gevaar loopt of dat ik met mijn paard me op de weg begeef...daar kom ik er teveel van tegen..
de meeste testosteronrijders kiezen geen route om hun eigen huis maar sowieso een stuk weg waar ze zo min mogelijk belemmerd worden in hun snelheid. natuurlijk is het zo dat er uitzonderingen zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:00

baretta schreef:
ik ben in het verkeer liever anticiperend en defensief,

Dat is exáct wat ik schrijf wat goed is :)*

Het negeren van verkeersregels echter is alleen toegestaan indien nodig voor het vermijden van direct gevaar.
Wat ´direct gevaar´ is, is omschreven.

Fietsers en ruiters hebben beiden een plek op de weg. Dat is in het wegenverkeersreglement keurig geregeld.
De wetgever heeft met goede reden deze twee gescheiden en wel ter bescherming van de fietsers. De ruiterij heeft niet het recht dat te negeren. Dit gebeurt echter massaal en daarbij gedraagt de ruiterij zich in de regel niet bepaald als dgegen die illegaal op het fietspad rijdt.

Ook heeft de ruiterij massaal geen benul van haar verantwoordelijkheid voor een betrouwbaar veilig rijdier. Dat een paard een dier is, ligt alleen bij de ruiter. Bij níemand anders.

Dat de ruiterij dit anders ziet is nu net het probleem :)*
Het is verder jullie eigen toekomst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:25

Waar maak je uit op dat "de ruiterij" dat anders vindt. Diegene die hier in dit topic reageren vinden helemaal niet dat ruiters boven de regels gaan. Ik niet in iedergeval.

Ik kom overal ruiters tegen die de verkeersregels juist toepassen. Natuurlijk heb je een er tussen zitten die het ook niet zo nou nemen met de regels of het gewoon echt niet begrepen hebben.

Ik kom ook veel gewone fietsers tegen...en he wat leuk, dat gaat vrijwel altijd goed. Nattuurlijk kom ik ook pubers tegen die met z'n drieen naast elkaar fietsen...maar dat gaat meestal langzaam en alles is te overzien.

Maar veel van de wielrenners die ik tegenkom, en echt niet alleen als ik te paard ben(juist vaker als ik auto zit of zelf fiets), vliegen door het verkeer alsof ze Jezus in burger zijn en iedereen kan zich daar maar naar voegen.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:12

@ HC,

je intenties zij goed EN duidelijk, alle ruiters/menners moeten zich meer bewust worden van wat de "gevaren en gevolgen" van paarden in het verkeer zijn. En de africhtring van hun paard afstemmen op probleemloos en zonder overlast deelnemen daaraan.
Helemaal mee eens.
Alleen in een gedoogland als Nl, waar iedereen (gelukkig :? ) alle mogelijkheden krijgt om zijn eigen mening te uiten en regels ter discussie te stellen, is het "opvoeden" van één, hele grote en diverse doelgroep, een enorme, zoniet onmogelijke, zaak. Mits er idd DUIDELIJKE regelgeving EN handhaving is. En medewerking en begrip van de overige verkeersdeelnemers. Want als een welwillende groep kun je de "wereld niet redden", maar je kunt wel een "aanzet tot" geven.
Alleen moet je dan zo veel mogelijk mensen meekrijgen in je gedachtengang en dan vind ik, dat je je goedbedoelde overtuiging en adviezen iets te belerend en dwingend brengt en zodoende mensen afstoot van een belangrijk onderwerp.

GRtz.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 11:18

@ baretta: mee eens, maar het is ook wel zo dat de groep in kwestie weigert eens bij het paard weg te lopen, op de fiets te stappen en te kijken hoe het "voelt". waar de goede intenties best wel van het fietstopic van shirleyp af stralen verbaast het me op dit forum al langer dat mensen hoe dan ook niet willen inzien dat er naast kop ook nog munt bestaat.

het feit dat dit topic vol staat met "ja maar die fietsers" onderstreept dat des te meer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:34

HLPhoto schreef:
het feit dat dit topic vol staat met "ja maar die fietsers" onderstreept dat des te meer.

´Ja, maar´ als in Nee, we hoeven ons niet aan de regels te houden want wij vinden dat ánderen voor ons onveilig zijn.
Wij rijden nu eenmaal op een onvoorspelbaar dier waar iedereen rekening mee moet houden en omdat ze dit niet doen hebben wij het recht om te doen wat ons goeddunkt.

Aangezien dit een Nederlands ruiterforum is (met voornamelijk vrouwen) zal je bij de meerderheid geen klankbord vinden voor de andere kant van die medaille in het verkeer :)*
Dat is een schrille tegenstelling met wat ik als paardrijdende noppenrijder op nopperforums ervaar. Daar heb ik zelfs pm´s met bedankjes over uitleggende info over ruiters/paarden gekregen. Aanzienlijk meer dan de enkele dwaas terwijl in de ruiterij de vergelijkbare dwaas de overgrote meerderheid is.
Het verschil is opvallend.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:21

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:46

Huertecilla schreef:
HLPhoto schreef:

´Ja, maar´ als in Nee, we hoeven ons niet aan de regels te houden want wij vinden dat ánderen voor ons onveilig zijn.
Wij rijden nu eenmaal op een onvoorspelbaar dier waar iedereen rekening mee moet houden en omdat ze dit niet doen hebben wij het recht om te doen wat ons goeddunkt.

Je generaliseert nu wel heel erg. Je hoeft niet alles te vergoeilijken, maar jij doet alsof jij de enige bent die het goed doet en als missie hebt, om ten koste van alles iedereen van je gelijk te halen en de ruitersporters van je visie te overtuigen.

Huertecilla schreef:
Aangezien dit een Nederlands ruiterforum is (met voornamelijk vrouwen) zal je bij de meerderheid geen klankbord vinden voor de andere kant van die medaille in het verkeer :)*

Dat is een vervelende, naar discriminatie neigende, opmerking die geen onderbouwing heeft.

Huertecilla schreef:
Dat is een schrille tegenstelling met wat ik als paardrijdende noppenrijder op nopperforums ervaar. Daar heb ik zelfs pm´s met bedankjes over uitleggende info over ruiters/paarden gekregen. Aanzienlijk meer dan de enkele dwaas terwijl in de ruiterij de vergelijkbare dwaas de overgrote meerderheid is.
Het verschil is opvallend.

Het verschil in beoefenaars, hun leeftijd en hun belevingswereld is ook totaal anders verdeeld, maar daarom is een andere beleving of een nietaangeleerde onwetenheid, nog geen reden om het merendeel maar als "dwaas" te classificeren.
Zo'n uitspraak zegt meer over jou dan je denkt.

En gebruik svp :)* wat minder :)*. Ik vind dat erg belerend overkomen, waardoor je je impact verliest.

Grtz.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:04

Baretta schreef:
maar ik ben in het verkeer liever anticiperend en defensief, dan rechtenopeisend en denkend dat er niets kan gebeuren als iedereen zich aan de regels houd.

Als iedereen zich aan alle regels zou houden kan er niks gebeuren, daarom zijn die regels er ook. Noem maar een een voorbeeld van een ongeluk wat zelfs dan niet voorkomen had kunnen worden wanneer men zich aan verkeersregels of ook algemene gedragsregels had gehouden...Ik ben al hard aan het nadenken, maar ik kan niet zo snel op een voorbeeld komen eerlijk gezegd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:05

Ongelukken door weersomstandigheden :j Maar goed, dat is wel een beetje off topic.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:11

Blue_Eyes schreef:
Ongelukken door weersomstandigheden :j Maar goed, dat is wel een beetje off topic.

Dan heb je je niet aangepast aan de verkeerssituatie en weersituatie en breek je dus de regels. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je hier zelfs een dikke boete voor krijgt wanneer je een ongeluk bouwt onder dergelijke omstandigheden.

Het is overigens niet offtopic imo.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:14

OK, dan reageer ik er toch nog even op ;)

Sommige dingen kun je gewoon niet voorkomen. Het is mij zelf gelukkig nooit gebeurd, maar ik ken wel iemand die naar huis reed terwijl het erg hard waaide en een tak op haar voorruit kreeg, waardoor ze van de weg af raakte en een andere auto meenam de greppel in. Daar kun je niet op anticiperen - soms kun je ervoor kiezen de weg niet op te gaan, maar er zijn situaties waarin je geen keus hebt :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:21

Blue_Eyes schreef:
OK, dan reageer ik er toch nog even op ;)

Sommige dingen kun je gewoon niet voorkomen. Het is mij zelf gelukkig nooit gebeurd, maar ik ken wel iemand die naar huis reed terwijl het erg hard waaide en een tak op haar voorruit kreeg, waardoor ze van de weg af raakte en een andere auto meenam de greppel in. Daar kun je niet op anticiperen - soms kun je ervoor kiezen de weg niet op te gaan, maar er zijn situaties waarin je geen keus hebt :)

Oke, dat is inderdaad een voorbeeld ja, echt een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Kon zelf gewoon zoals eerder gezegd geen voorbeeld noemen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:23

Graag gedaan :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:20

HLPhoto schreef:

Vergeet ook [VN] Ruiter en paard komen in botsing met een motor in Diever niet.

Inderdaad typerend.

Ik heb echter een piezel terug op dit topic nog een veeg uit de pan gekregen dat het flauw is om een dergelijk topic erbij te halen als argument _O-

Het is simpelweg hoog tijd voor een écht paardrijbewijs via het RDW.
Wellicht ook een basiskeuring voor de verkeerzekerheid van een paard.
In feite dat wat de militaire rijproef, de vader van de FEI dresuurproef, ooit was; een toets van ruiter en paard op geschiktheid voor het eggie.
Vanwege de grote verantwoordelijkheid een minimum leeftijd van 18 jaar.