Vegetariër zijn nutteloos?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Escalutia

Re: Vegetariër zijn nutteloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:24

Ja idd de opvoeding en het natuurlijke is eraf, maar of dit er echt onderleid, betwijfel ik..

Buiten dat is de reden van weg halen niet alleen zodat wij het melk kunnen drinken hoor. Er vanuitgaande dat een kalfje 5 liter op een dag drinkt, en onze koeien 30 liter op een dag geven valt dit wel mee.
In een gewone loopstal wat de meest gangbare koeienstal is, is het houden van kalf bij de moeder niet mogelijk alleen als je ze beide helemaal apart zet, en dit is econmisch gezien niet te doen.
Als we nu genoeg ruimte zouden hebben en het allemaal niet zoveel zou kosten is het wel een optie, maar die tijd zal wel nooit aanbreken.

Het is niet natuurlijk meer helaas, de mens heeft de overhand genomen op de beesten. En ook ik vind het wel eens jammer dat het niet op een andere manier kan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:26

Dus gaat het om geld als ik het goed begrijp?

Het heeft toch ook met risico van verdrukking te maken?
Als het kalf bij de moeder loopt en de moeder moet gemolken worden e.d?

Maarja, deze dingen verander je toch niet meer... '' het is nou eenmaal zo ''

Kalfje 5 liter?
Maak daar maar 10 van.... als het niet meer is..
Op de boederij waar ik paarden verzorgde, gaf ik 4 kalfjes de fles.. die kregen elk een halve emmer vol... Dat waren emmers van 20 liter... Gingen 4/5 emmers doorheen per dag.. :=

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:32

Ah ja, het is net hoe je t bekijkt, in het begin drinken ze net 5 liter op een dag, en uiteindelijk 10 inderdaad.

Ja, ook dat ze natuurlijk allemaal in 1 ruimte leven, en niet alle koeien even lief zijn voor elkaar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:33

Oh op die manier! :j Daarom vroeg ik het :P

Hmm naja, het blijft niet mijn ding.. Maar zo heeft iedereen zijn/haar dingen toch? :)

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:19

Ja klopt, en zo is dat met allees alleen wordt er iets teveel over 1 kam gehaald. En dat vind ik erg jammer, omdat de koeien en pinken hier zoveel mogelijk buiten lopen als het land t toelaat..

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:23

Ik bekijk dat kleinschaliger. Als het voor jezelf maar een verschil maakt toch?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:27

Jolliegirl schreef:
Rianneke : Maar wij drinken dus wel de melk van die besmette koeien??? Want dit gaat in één grote tank allemaal bij elkaar, en wordt opgehaald. 15.000 liter? meer zelfs geloof ik...
Of begrijp ik nu iets verkeerd?

Het heeft met de afweerstoffen te maken en daar testen ze op. Zodra een koe afweerstoffen tegen para aanmaakt is dat een soort alarm van deze koe word binnenkort ziek en als ie echt ziek is mag de melk natuurlijk ook niet meer naar de fabriek toe... Ze hebben een termijn van 6 weken vastgestelt waarin de melk nog veilig is en na die 6 weken mag je de melk van die koe niet meer aan de fabriek leveren...

Jolliegirl schreef:
Hmm naja, het blijft niet mijn ding.. Maar zo heeft iedereen zijn/haar dingen toch?

:j Zo zou ik nooit een type pensionpaard willen zijn wat dus een uur of 16 tegen tralies aan staat te kijken, even een ochtendje het weiland in mag (en dan het liefst alleen want stelt dat een ander trapt of bijt!) om vervolgens savonds nog een uurtje gereden te worden en daarna weer gezellig tegen de tralies aan staat te kijken. Dan ben ik liever melkkoe! Die beesten zijn net kindjes voor ons :o

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 23:52

Lizet1994 schreef:
@ jolliegirl, ik neem het ook niet te letterlijk, ik weet wie je bent en hoe je over dieren denkt. Ik wil jou er ook niet op aanspreken, want weet dat je inmiddels iemand bent die weet wat ze zegt.

Alleen zijn er een hoop mensen die denken dat alles in de veehouderij ZWART is,, en daar ken ik heel slecht tegen..

Mocht ik zo overgekomen zijn; dat is absoluut niet het geval. :) Ik ben tijdens mijn opleiding op stage veel verschillende koeienstallen tegengekomen en één keer ben ik echt een geweldige stal tegengekomen. De koeien waren ook veel kalmer en niet schuw voor mensen. De boer was overigens ook een erg vrolijk type. :P De koeien hadden een gigantische potstal en waren niet met extreem veel dus konden lekker op stro liggen, er werd echt heel ruim gestrooid en het stonk niet. In de zomer kregen ze daar nog weidegang bij.

Helaas heb ik ook vreselijke stallen gezien, meer dan me lief is. Ik ben altijd veel in het buitengebied vanwege m'n pony die ik vaak bij boeren stal. En omdat je in de supermarkt nu eenmaal niet goed kunt zien aan een stuk vlees wat voor leven het heeft gehad ben ik maar gewoon helemaal geen vlees gaan eten. Ik woonde toen nog bij mijn ouders en die konden biologisch niet betalen.

Ik ben nu een arme student :P dus biologisch wordt 'm sowieso niet, en ik geloof dat biologisch ook niet altijd zo geweldig is. Ik kies voor safe en eet gewoon zo min mogelijk dat van dieren afkomstig is. :D

Mensen die paarden in hokjes aanhalen.. pff waarom wordt dat toch altijd aangehaald. :+ Nee daar ben ik het ook niet mee eens maar da's weer een hele andere discussie. :))

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:01

Marloez schreef:
Mensen die paarden in hokjes aanhalen.. pff waarom wordt dat toch altijd aangehaald

Omdat veel mensen die hun paard in zo'n hokje opsluiten voor zeg minimaal 16 uur per dag wel lopen te "zeuren" over de koeien die het bijv. zo slecht hebben :o En dat vind ik niet echt "eerlijk"...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:07

Ik ben ongeveer vanaf dit jaar veel minder vlees gaan eten, simpelweg omdat ik er niet meer echt van genoot dus ik vond het onzin om het dan te eten. Ik dacht: dat is mooi, dan kan mijn moeder ook minder vlees kopen. Nee dus, m'n ouders dachten: ha, lekker meer vlees voor mij. :') Uiteindelijk koopt mijn moeder nu wel iets minder, maar niet veel.
En zo gaat het volgens mij overal, mensen eten veel te veel vlees.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:52

Wat zou meer stress geven? Een kalfje direct na de geboorte weghalen bij de moeder, en ze dus geen kennis hebben kunnen maken en er dus geen inprentingsfase is geweest. Of t Kalf een paar dagen of weken of maanden bij de moeder laten en daarna van elkaar scheiden.....

Mijn ervaring is dat na directe scheiding zowel moeder als kalf er geen hinder van hebben. Erger wordt t als ze elkaar dus wel hebben leren kennen (en uren, dagen, weken of maanden samen zijn geweest). Dan is er een echt rouwproces aan de gang, zeer triest voor koe en kalf. Tja en moederloos groot worden..zolang ze maar samen staan en niet alleen, dan groeien ze gewoon op tot normale koe.

Er werd hier ergens verteld dat doordat koeien en kalfjes direct gescheiden worden, t logisch is dat koeien niet naar hun kalf omkijken omdat ze nooit geleerd hebben om voor een kalfje te zorgen en omdat hun moeder hen dat ook niet heeft kunnen leren. Das onzin. Zodra je een koe de kans geeft om haar kalf te leren kennen en andersom (en dat is al na minuten tot enkele uren!) komt meteen haar moederinstinct omhoog en zal ze haar kalf verzorgen en zogen. Neem ja daarna t kalfje weg, dan is de koe in rouw en zal om haar kind roepen. Voorkom je dat ze elkaar leren kennen, dan ben je dat moederinstinct voor en zal de koe niet rouwen. De koe hoeft dus niet te leren van haar moeder om voor een kalf te zorgen. Als ze de kans krijgen en wat tijd, is iedere koe een goede moeder. Das namelijk instinct.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:59

Ik doe het vooral voor mezelf. Ik eet geen vlees en geen vis omdat ik me daar goed bij voelde, en voel.
Ik was vrij jong toen ik ervoor koos om vegetariër te worden en toen was het een principekwestie. Het is zielig voor de dieren, als ik geen vlees eet worden er minder dieren geslacht, hebben er minder dieren een slecht leven en dus at ik geen vlees meer.
Inmiddels ben ik ouder en daarmee heb ik ook meer kennis van de hele vleesindustrie. Ik drink heel veel melk, en ik weet ook heus wel dat melkkoeien het niet altijd goed hebben. Veganist worden zou de ideale oplossing zijn, maar dat is gewoon te lastig en te onhandig. Daarnaast mis je naar mijn idee dan gewoon echt veel voedingsstoffen.
Daarom probeer ik op mijn manier mijn steentje bij te dragen door vegetariër te zijn. Al moet ik zeggen dat dat me nu erg gemakkelijk af gaat, want ik moet er niet aan denken ooit nog vlees te eten.
Maar vooral voor mijn eigen gevoel is het dus fijn :)

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:12

Even door de duidelijkheid, bijna elke bevalling die hier gebeurt op 1 of 2 na in een jaar zijn wij bij.
Verder als het kalf eruit is, word het meteen verder de stal uitgetrokken naar de andere stal. Ze zien mekaar hier dus vrijwel niet.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:15

Precies Lizet1994, en dus geen verdrietige koe!

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:19

Marloez schreef:
Suzanne F. schreef:
Tja die koe wordt toch wel geslacht, of jij het nou wel of niet eet.
Zelfde als met die kip, dat varken en de paarden.
Je moet doen waar je je goed bij voelt. Ik eet geen paardenvlees, is een principekwestie. Maar de paarden blijven toch wel geslacht worden of ik het nou wel of niet eet.

Als er minder vraag naar is zullen er ook minder dieren gefokt en geslacht worden.

Idd, ik ben zelf ook vegetariër, ik krijg altijd te horen nou ze worden toch wel geslacht, maar als er steeds meer vlees in de winkels blijft liggen, gaan ze minder bestellen, worden er minder dieren geslacht, en minder dieren voor het vlees gefokt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:28

Als mensen minder vlees eten, is er minder vraag naar vlees. Daarbij wens ik niet mee te doen aan dat enorme dierenleed in die industrie. Ik kan dat met mijn geweten namelijk gewoon niet rijmen. Bovendien voel ik me stukken gezonder, sinds ik geen vlees meer eet. Het is vaak een combinatie van factoren waarom iemand besluit geen vlees meer te eten. Ik doe het al 20 jaar niet meer, geen vlees en vis meer eten. Vis ook niet, nee, gezien het enorme leeg vissen van de oceanen. Om het nog maar niet te hebben over wat de visserij de natuur aan doet, door op een bepaald soort vis te vissen.

En voor de rest ga ik zo bewust mogelijk om met producten van leer e.d. Ik ben geen veganist, he. Maar je zult bij mij geen leren bank in huis vinden. ;)

Het is maar wat je nutteloos noemt. Als niemand ergens een statement in neemt, verandert er ook nooit wat. Ik heb in mijn vriendenkring toch genoeg mensen die bewust al dan geen vlees eten, wat vaker vegetarisch eten e.d. Dat was 10, 20 jaar geleden toch anders, toen was ik nog 'apart'. Inmiddels zijn er zoveel mensen die vlees wat minder in de hoofdrol hebben of zelf ook vegetarier zijn geworden. Dat vind ik al fijn. :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:36

Twiggy2008 schreef:
Het is maar wat je nutteloos noemt. Als niemand ergens een statement in neemt, verandert er ook nooit wat.

Hier heb je zeker gelijk in hoor... Een beter begin begint altijd bij jezelf :o

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:32

Ik vind het zeker niet nutteloos hoor om vegatarier te zijn! Alleen zijn er een hoop mensen, die toch een iets ander beeld hebben van de veehouderij dan dat t er meestal werkelijk aan toe gaat.

Er is in deze wereld of naja laten we even naar nederland een hoop te verbeteren qua dierenhouding, ik kan alleen niet tegen uitspraken, die op vrijwel 1 beeld of plaatje gebaseerd zijn...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 10:13

Lizet1994 schreef:
Even door de duidelijkheid, bijna elke bevalling die hier gebeurt op 1 of 2 na in een jaar zijn wij bij.
Verder als het kalf eruit is, word het meteen verder de stal uitgetrokken naar de andere stal. Ze zien mekaar hier dus vrijwel niet.

Dat is al een stuk beter dan hoe ik het vaak om me heen heb zien gebeuren. Ik heb zelfs gezien dat een kalfje weer even bij zijn moeder werd gedaan omdat ze een bepaalde bacterie in haar melk had die het kalf dan opdronk zodat het weg ging. Die melk kon niet voor menselijke consumptie gebruikt worden en zelf de bacterie 'wegmelken' was meer werk dan het kalf even laten drinken. Gevolg; kalf en koe weer een trauma erbij. De moeder heeft 2-3 dagen onophoudelijk staan loeien afgezonderd van de kudde aan de rand van het hek. Als ik dat zo zie kost het me geen moeite meer om van alle dierlijke producten af te blijven. :=

Ik weet zeker dat er bedrijven zijn die echt goed handelen, maar dat kan ik niet zien als ik ergens in de snackbar een rundvleeskroketje bestel. Daarom maar gewoon geen vlees. :P Inmiddels mis ik het ook niet meer en merk ik zelfs enige afkeer ervoor. :D En dat voor een voormalig vleesmonster.. :x

Ik zou zelf wel een vleeskoeienbedrijf willen runnen, met een eigen slacht'kamer' op het terrein zodat de dieren ook niet hoeven te reizen richting slachthuis. En dan het vlees ook zelf verkopen in eigen winkel. :D

@Lizet1994: Klopt. Dat gebeurd ook vaak, maar ik heb alles met eigen ogen zien gebeuren en dat is dan ook de reden waarom het me zo tegenstaat. In real doet alles me veel meer dan vanaf een plaatje. Als ik geen agrarische opleiding richting dier had gedaan at ik nu wss nog steeds vrolijk hamburgers & kroketjes. :P Hoewel ik door mijn paard ook op veel boerderijen heb gestaan waar niet leuk met koeien werd omgegaan of in de buurt van.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:26

Marloez schreef:
Ik heb zelfs gezien dat een kalfje weer even bij zijn moeder werd gedaan omdat ze een bepaalde bacterie in haar melk had die het kalf dan opdronk zodat het weg ging. Die melk kon niet voor menselijke consumptie gebruikt worden en zelf de bacterie 'wegmelken' was meer werk dan het kalf even laten drinken. Gevolg; kalf en koe weer een trauma erbij. De moeder heeft 2-3 dagen onophoudelijk staan loeien afgezonderd van de kudde aan de rand van het hek.

:(:) Lekkere boer... En oei wat een moeite is het om de melk van die koe er uit te houden! Dat is ook 1 minuut meer werk dan het normale melken... Pfff als je ziet hoeveel moeite wij doen voor de koeien dan is dat echt een wereld van verschil :o

Marloez schreef:
Ik zou zelf wel een vleeskoeienbedrijf willen runnen, met een eigen slacht'kamer' op het terrein zodat de dieren ook niet hoeven te reizen richting slachthuis. En dan het vlees ook zelf verkopen in eigen winkel.

Dat vind ik wel erg grappig om te lezen dat je dat als vega wel zou willen :D Zou je het vlees dan ook zelf eten? :o

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 10:33

Rianneke schreef:
Dat vind ik wel erg grappig om te lezen dat je dat als vega wel zou willen :D Zou je het vlees dan ook zelf eten? :o

Nee dat denk ik niet. M'n gedachtegang is dan; hoe minder ik er van eet hoe meer er voor anderen over blijft. Dus 'minder koeien om te slachten'. Ik heb het niet meer nodig (ik merk dat ik zelfs misselijk wordt van het idee de laatste tijd :P ) en als anderen het wel graag eten heb ik liever dat ze 'goed behandeld' vlees eten en daar wil ik graag een handje bij helpen! Ik zie het al helemaal voor me, winkeltje, en een eigen ateliertje waar ik kunst verkoop met als onderwerp de koeien natuurlijk. _O-