Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Daarom vroeg ik het 
Jolliegirl schreef:Rianneke : Maar wij drinken dus wel de melk van die besmette koeien??? Want dit gaat in één grote tank allemaal bij elkaar, en wordt opgehaald. 15.000 liter? meer zelfs geloof ik...
Of begrijp ik nu iets verkeerd?
Jolliegirl schreef:Hmm naja, het blijft niet mijn ding.. Maar zo heeft iedereen zijn/haar dingen toch?
Zo zou ik nooit een type pensionpaard willen zijn wat dus een uur of 16 tegen tralies aan staat te kijken, even een ochtendje het weiland in mag (en dan het liefst alleen want stelt dat een ander trapt of bijt!) om vervolgens savonds nog een uurtje gereden te worden en daarna weer gezellig tegen de tralies aan staat te kijken. Dan ben ik liever melkkoe! Die beesten zijn net kindjes voor ons
Lizet1994 schreef:@ jolliegirl, ik neem het ook niet te letterlijk, ik weet wie je bent en hoe je over dieren denkt. Ik wil jou er ook niet op aanspreken, want weet dat je inmiddels iemand bent die weet wat ze zegt.
Alleen zijn er een hoop mensen die denken dat alles in de veehouderij ZWART is,, en daar ken ik heel slecht tegen..
Ik ben tijdens mijn opleiding op stage veel verschillende koeienstallen tegengekomen en één keer ben ik echt een geweldige stal tegengekomen. De koeien waren ook veel kalmer en niet schuw voor mensen. De boer was overigens ook een erg vrolijk type.
De koeien hadden een gigantische potstal en waren niet met extreem veel dus konden lekker op stro liggen, er werd echt heel ruim gestrooid en het stonk niet. In de zomer kregen ze daar nog weidegang bij.
dus biologisch wordt 'm sowieso niet, en ik geloof dat biologisch ook niet altijd zo geweldig is. Ik kies voor safe en eet gewoon zo min mogelijk dat van dieren afkomstig is. 
Nee daar ben ik het ook niet mee eens maar da's weer een hele andere discussie.
Uiteindelijk koopt mijn moeder nu wel iets minder, maar niet veel.
Marloez schreef:Suzanne F. schreef:Tja die koe wordt toch wel geslacht, of jij het nou wel of niet eet.
Zelfde als met die kip, dat varken en de paarden.
Je moet doen waar je je goed bij voelt. Ik eet geen paardenvlees, is een principekwestie. Maar de paarden blijven toch wel geslacht worden of ik het nou wel of niet eet.
Als er minder vraag naar is zullen er ook minder dieren gefokt en geslacht worden.
Lizet1994 schreef:Even door de duidelijkheid, bijna elke bevalling die hier gebeurt op 1 of 2 na in een jaar zijn wij bij.
Verder als het kalf eruit is, word het meteen verder de stal uitgetrokken naar de andere stal. Ze zien mekaar hier dus vrijwel niet.

Inmiddels mis ik het ook niet meer en merk ik zelfs enige afkeer ervoor.
En dat voor een voormalig vleesmonster.. 

Hoewel ik door mijn paard ook op veel boerderijen heb gestaan waar niet leuk met koeien werd omgegaan of in de buurt van. Marloez schreef:Ik heb zelfs gezien dat een kalfje weer even bij zijn moeder werd gedaan omdat ze een bepaalde bacterie in haar melk had die het kalf dan opdronk zodat het weg ging. Die melk kon niet voor menselijke consumptie gebruikt worden en zelf de bacterie 'wegmelken' was meer werk dan het kalf even laten drinken. Gevolg; kalf en koe weer een trauma erbij. De moeder heeft 2-3 dagen onophoudelijk staan loeien afgezonderd van de kudde aan de rand van het hek.
Lekkere boer... En oei wat een moeite is het om de melk van die koe er uit te houden! Dat is ook 1 minuut meer werk dan het normale melken... Pfff als je ziet hoeveel moeite wij doen voor de koeien dan is dat echt een wereld van verschil
Marloez schreef:Ik zou zelf wel een vleeskoeienbedrijf willen runnen, met een eigen slacht'kamer' op het terrein zodat de dieren ook niet hoeven te reizen richting slachthuis. En dan het vlees ook zelf verkopen in eigen winkel.
Zou je het vlees dan ook zelf eten?
Rianneke schreef:Dat vind ik wel erg grappig om te lezen dat je dat als vega wel zou willenZou je het vlees dan ook zelf eten?
) en als anderen het wel graag eten heb ik liever dat ze 'goed behandeld' vlees eten en daar wil ik graag een handje bij helpen! Ik zie het al helemaal voor me, winkeltje, en een eigen ateliertje waar ik kunst verkoop met als onderwerp de koeien natuurlijk.