de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:36

xchanel01 schreef:
precies, als ze levenslang opgesloten zitten, moeten ze elke dag in en uit aan hun daad denken.

Dat is nu het probleem, de meeste van die criminiele zijn pshychopaten. Hebben geen geweten of inlevingsvermogen wat ze zo gevaarlijk maakt. Ik denk idd dat je ze beter ken onthoofden ofzo, kost ons minder geld en ze kunnen niemand meer wat aandoen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:36

mylittlejoy schreef:
Vjestagirl schreef:
Hmmm. En die overvaller die een winkel overviel met een pistool, en €50 stal maar waarvan de eigenaar geen oog meer dicht doet? En doorrijden bij een ongeval zonder dodelijke afloop? En die 18 jarige die uitgedaagd door zijn vrienden een open staand raam in klimt, een horloge mee pakt, waarna de eigenaars van het huis niet meer naar bed durven?

Even offtopic, maar ik denk wel dat als je van tevoren weet dat je daarvoor wordt afgescheept naar een eiland met seriemoordernaars waar je op jezelf bent aangewezen, je wel 3x nadenkt voor je zoiets doet. De preventieve werking van de huidige straffen is natuurlijk miniem. Als je alleen maar kijkt naar hoe iedereen in dit topic denkt over de gevangenis (ach, in een celletje met een PS2 en TV) is dat niet bijzonder afschrikkend. Zwaardere straffen zouden wel een grotere preventieve werking hebben denk ik.

Terug ontopic: die mensen functioneren uberhaupt niet normaal en moeten nooit meer in de maatschappij kunnen terugkeren. Je kan (of zou moeten kunnen) simpelweg na een 76-voudige moord niet meer vrij rondlopen!

In de VS krijg je veel hogere straffen dan hier in Nederland. En zitten er daar (verhoudingsgewijs) minder mensen in de gevangenis? Nee, het werkt totaal niet afschrikkend.

Snoevie

Re: de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:37

dat is zo,maar moet je mensen die 76 mensen hebben vermoord dan zo vrij rond laten lopen,of na een paar jaar zitten weer weg sturen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:44

HorseTopShop schreef:
Aan de ene kant een heel goed idee, maar als je ziet hoeveel mensen er onschuldig veroordeeld zijn waar ze jaren later achter komen.
Je zou maar de doodstraf gekregen hebben en ze komen erachter dat je helemaal niet schuldig was.

Alleen bij echte harde bewijzen mag men van mij de doodstraf invoeren, scheelt zeker geld.

Maar soms is het juist goed om de daders heel hard te straffen door levenslang op te sluiten, maar dan aub geen luxe zeg, met internet/peeskamertje/tv/boeken. Alleen keiharde bed en 4 muren.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:44

Illusion schreef:
lifeofmarit schreef:
hij heeft dan zo veel slechts gedaan, laten wij niet zo diep zakken als hem en zijn leven afnemen.
levenslang alleen oplsuiten met oud brood en water is veel beter.

Dus wij betalen ons hele leven voor die gek.. Opsluiten met oud brood en water gebeurt niet. Gevangenissen zijn voor veel mensen zelfs een 'beter' onderkomen dan wat ze hadden. Nee opgeruimd staat netjes

eens , water en brood gebeurt idd niet en ze krijgen bij goed gedrag ook nog de kans om onder begeleiding met verlof te gaan , dat is al vaak fout gegaan , hoewel de doodstraf dan mischien wel makkelijk is voor de dader , ben ik toch voor , iemand zei hier dat executie ook duur is , maar dat kan ook heel goedkoop natuurlijk , over 27 jaar kan die mafkees als ie vrij komt zijn "werk" weer oppakken en verder moorden .
Voor de nabestaanden wel zo fijn als zo'n gek definitief wordt uitgeschakelt lijkt me zo .

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:46

Ik ben tegen de doodstraf

Als je ziet hoeveel mensen er onschuldig veroordeeld zijn waar ze jaren later achter komen helemaal niet schuldig was

En dat de echte dader gewoon vrij rond loopt

Ben wel voor levenslang op sluiten

Daarbij mogen de straffen ook veel strenger worden

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:50

Ik ben meer voor de middeleeuwse oplossing: Alle idioten bij elkaar in een kerker gooien, beetje water en een beetje stro en laat ze het samen maar uitvechten! Kost ook niet zo veel ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:05

Als het 100 procent zeker te weten de dader is ben ik er niet tegen maar wegstoppen in een kamer met een laagje water kan ook...

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:10

Doodstraf? Hmm, bij psychopaten vind ik dit nog kunnen. Je kan deze mensen toch nooit terug in de maatschappij plaatsen. Mensen zoals Dutroux, De Gelder etc.. mogen ze voor mijn part ook martelen, kwestie van hun lichamelijk te laten voelen wat een emotionele pijn andere mensen eraan over hebben gehouden. Maar wie weet ben ik wel een beetje extreem hierin. Desondanks vraag ik me af of degene die zo'n gruwelijke acties en seriemoorden plannen en uitvoeren wel mensen zijn en enig besef hebben van wat ze aanrichten...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:27

Roepen om de doodstraf komt voort uit dezelfde onderbuikgevoelens als het plegen van moorden omdat iets aan de maatschappij je niet bevalt en je een daad wilt stellen, en dat was nou precies wat Breivik deed...
Wat de kosten van levenslang betreft: wat denken jullie wat tientallen jaren procederen kost om te proberen aan de doodstraf te ontkomen? Want dat is de praktijk in westerse landen waar de doodstraf nog wel is.
Om Breivik de doodstraf te kunnen geven, zal de doodstraf moeten worden ingevoerd. Invoeren van de doodstraf betekent in de praktijk dat er niet alleen bewezen engerds gedood gaan worden, maar dat er ook onschuldige mensen omgebracht gaan worden,
daar zijn meerdere gevallen van bekend, en wie weet hoeveel er nooit bekend zijn geworden...

Willen mensen dat op hun geweten hebben? Dat hun roep om wraak nog meer onschuldige mensen de dood injaagt?

Maar dat Breivik zo lang mogelijk wordt opgesloten, daar ben ik het mee eens. Gewoon omdat hij te gevaarlijk is.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:50

Dit is een hele moeilijke kwestie. Doodstraf of levenslang. Het lijkt me heel beangstigend voor hem,
om de doodstraf te krijgen, nog heel wat jaren te blijven zitten en dan van de een op de andere
dag zeggen: "Meekomen jij, vandaag ben jij aan de beurt". Zo een angsten gun ik hem wel. Van mij
mag dit zo gaan... (Laat maar lekker lijden zou ik zo zeggen).
Doodstraf is toch een leven dat je ontneemt. Geen waardig leven idd...
Maar jammer genoeg krijg je met die doodstraf je geliefden die je daar hebt moeten afgeven niet mee terug.

Ik kan je alleen zeggen als het mijn dochter was die vermoord was door zo een gek?
Dan was ik in alle staten. Die zou levend niet eens de rechtzaak inkomen. Die martelde ik echt. :r

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:24

Zoolgangster schreef:
Roepen om de doodstraf komt voort uit dezelfde onderbuikgevoelens als het plegen van moorden omdat iets aan de maatschappij je niet bevalt en je een daad wilt stellen, en dat was nou precies wat Breivik deed...
.

Echt zo mee ONEENS!! Hoe kun je nu zeggen dat dat uit dezelfde gevoelens komt??? Bijvoorbeeld die idioot in Noorwegen kiest er compleet zelf voor om al die mensen af te slachten. Als er dan een doodstraf zou zijn, weet hij van te voren welk risico hij loopt. De mensen die door hem zijn vermoord, hadden werkelijk geen enkele keuze!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:26

Kentaro schreef:
Zoolgangster schreef:

Echt zo mee ONEENS!! Hoe kun je nu zeggen dat dat uit dezelfde gevoelens komt??? Bijvoorbeeld die idioot in Noorwegen kiest er compleet zelf voor om al die mensen af te slachten. Als er dan een doodstraf zou zijn, weet hij van te voren welk risico hij loopt. De mensen die door hem zijn vermoord, hadden werkelijk geen enkele keuze!

Maar het komt wel voort uit hetzelfde gevoel. Een onvrede, een beslissing dat mensen niet verdienen om te leven, of eigenlijk, dat het beter is voor de maatschappij als ze niet leven...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:28

Dat gevoel heb ik bij die kerel zeker....
Maar nogmaals, hij zou dan van te voren weten waar hij aan begint en kiest er dan zelf voor om dat risico (de doodstraf) te lopen!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:33

Kentaro schreef:
Maar nogmaals, hij zou dan van te voren weten waar hij aan begint en kiest er dan zelf voor om dat risico (de doodstraf) te lopen!!

Niet helemaal waar, omdat er geen doodstraf is.

Maar in zijn ogen hoorden die andere mensen niet in de maatschappij... Waar jij vindt dat hij er niet hoort en dat de maatschappij beter af is zonder, vond hij dat de maatschappij beter af is zonder die 90 man...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:37

Daarom schreef ik ook 'zou hij' Er dan vanuit gaande dat de doodstraf er zou zijn.

Maar ik vind het heel wat anders of ik of een ander persoon zou vinden of iemand wel of niet in de maatschappij zou horen of dat iemand iets doet waardoor hij/zij niet meer in de maatschapij zou horen!! Stel je voor (is dus echt een stel je voor he, NIET dat ik dat vind!!) dat ik mensen met tattoo's niet in de maatschappij zouden horen, zou het toch van de zotte zijn wanneer ik die mensen zomaar 'af zou maken'. Terwijl als iemand zo'n gruweldaad als in Noorwegen uitvoerd, hij daadwerkelijk iets heeft gedaan dat absoluut niet door de beurgel kan!!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:38

Vjestagirl schreef:
Kentaro schreef:

Niet helemaal waar, omdat er geen doodstraf is.

Maar in zijn ogen hoorden die andere mensen niet in de maatschappij... Waar jij vindt dat hij er niet hoort en dat de maatschappij beter af is zonder, vond hij dat de maatschappij beter af is zonder die 90 man...

90 Mensen die hij niet eens persoonlijk kende? Ik hoop dat ik het verkeerd zie, maar heb jij nou zelfs begrip voor
wat die Anders heeft gedaan?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:41

Ik vind hem laten lijden dan een beter plan := .. Beetje water en vooral alleen laten...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:47

Nee, ik heb geen begrip voor wat hij heeft gedaan. Maar ik kan wel snappen waar het vandaan komt.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:50

Zoolgangster schreef:
Wat de kosten van levenslang betreft: wat denken jullie wat tientallen jaren procederen kost om te proberen aan de doodstraf te ontkomen? Want dat is de praktijk in westerse landen waar de doodstraf nog wel is.
Om Breivik de doodstraf te kunnen geven, zal de doodstraf moeten worden ingevoerd. Invoeren van de doodstraf betekent in de praktijk dat er niet alleen bewezen engerds gedood gaan worden, maar dat er ook onschuldige mensen omgebracht gaan worden,
daar zijn meerdere gevallen van bekend, en wie weet hoeveel er nooit bekend zijn geworden...

Willen mensen dat op hun geweten hebben? Dat hun roep om wraak nog meer onschuldige mensen de dood injaagt?

Maar dat Breivik zo lang mogelijk wordt opgesloten, daar ben ik het mee eens. Gewoon omdat hij te gevaarlijk is.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik neem me altijd weer voor om niet meer mee te doen in deze discussie, maar weer is het niet gelukt :')

Ik ben absoluut tegen de doodstraf, dat moge duidelijk zijn. Diverse redenen zijn hier al genoemd. Ik weet niet meer precies wie ik quote, maar deze is altijd blijven hangen: "de beschaving van een land kan men meten aan de manier waarop men omgaat met zijn gevangenen".
Laatst bijgewerkt door Figaro op 26-07-11 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:51

__Robijn__ schreef:
Ik ben in deze situatie ook voor de doodstraf.

Eens, maar wat zijn dan uiteindelijk de criteria waar een zaak aan moet voldoen, voordat tot doodstraf besloten wordt?? Waar ligt de grens????

Het probleem is dat die in praktijk niet te trekken is, zonder dat er onschuldige mensen worden gedood.
En dat is voor mij echt onoverkomelijk.
Het zal je man/kind/vader maar zijn....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:54

MariekeA schreef:
__Robijn__ schreef:
Het zal je man/kind/vader maar zijn....

Nee heb je liever dat het je man/kind/vader is die op zo'n manier 90 mensen om brengt???????

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:56

mirka1994 schreef:
xchanel01 schreef:
precies, als ze levenslang opgesloten zitten, moeten ze elke dag in en uit aan hun daad denken.

Dat is nu het probleem, de meeste van die criminiele zijn pshychopaten. Hebben geen geweten of inlevingsvermogen wat ze zo gevaarlijk maakt. Ik denk idd dat je ze beter ken onthoofden ofzo, kost ons minder geld en ze kunnen niemand meer wat aandoen.

BRON? Wat een onzin :n Criminelen worden onderzocht dor het PBC. Psychopaten komen in een ander kanaaltje terecht.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:58

Natuurlijk geen begrip voor deze daad en zeker ook niet voor waar het vandaan zou kunnen komen.
Er is niets in de wereld dat een dergelijk begrip rechtvaardigt. Eng dat mensen dat anders kunnen zien.

Herinvoeren van de doodstraf? Een dikke nee.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:58

Kentaro schreef:
Nee heb je liever dat het je man/kind/vader is die op zo'n manier 90 mensen om brengt???????

Hiermee speel je heel erg in op het gevoel van iemand. Niemand hier is gelukkig met wat er in Oslo heeft plaats gehad, iedereen veroordeelt de daad van deze man.

Strafrecht is ontwikkeld om aan de ene kant een zo objectieve be(/ver)oordeling mogelijk te maken en aan de andere kant slachtoffers en maatschappij genoegdoening te geven.