Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 18:37

mika11 schreef:
Dus mensen zijn eigenlijk niet rampen-moe maar Afrika-moe.
Dat kan ik me best voorstellen want ondanks alle hulp sinds minimaal 70 jaar verandert er niet veel.

Omdat er op een onzinnige manier hulp geboden wordt...
Men moet de "regeringen" daar eens aanpakken, anders zal er nooit wat veranderen. En ondertussen worden er alleen maar verwijten gemaakt naar de bevolking, terwijl die alleen maar slachtoffer zijn en er het beste van proberen te maken. Bah :r

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:38

Marjoow schreef:
astridelise schreef:
70 jaar geleden moest mijn moeder op de lagere school al geld inzamelen voor zielig Afrika, 40 jaar geleden moest ik op de lagere school al geld inzamelen voor zielig Afrika, nu moeten mijn kinderen nog steeds op de lagere school geld inzamelen voor zielig Afrika!
Over 20 jaar moeten waarschijnlijk mijn kleinkinderen op de lagere school geld inzamelen voor zielig Afrika!

Wat is hiermee je punt?

Dat het waarschijnlijk nooit zal ophouden die armoe en het leed

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:42

Citaat:
Wat is hiermee je punt?

Het wordt in stand gehouden door de 'politiek' aldaar, het volk wordt dom en arm gehouden

dus dweilen met de kraan open.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:45

Colway schreef:
Het wordt in stand gehouden door de 'politiek' aldaar, het volk wordt dom en arm gehouden

Dus laat ze maar lekker de hongerdood sterven???

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:46

sarabande schreef:
Colway schreef:

Hoe wil je een land helpen dat zichzelf niet wil helpen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:47

Marjoow schreef:
sarabande schreef:

Ik heb het niet over een land of over heersers, ik heb het over mensen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:48

Citaat:

zeg ik dat?

Citaat:
Meld dit bericht

Citaat:
Ik heb het niet over een land of over heersers, ik heb het over mensen

Ze moeten al die hoge mensen daar opruimen, maar volgens mij heeft de rest van de wereld (de rijke landen althans) er ook maar al te veel baat bij dat er een groot verschil blijft tussen arm en rijk

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:01

Colway schreef:
Ze moeten al die hoge mensen daar opruimen, maar volgens mij heeft de rest van de wereld (de rijke landen althans) er ook maar al te veel baat bij dat er een groot verschil blijft tussen arm en rijk

Ja dat is helaas zo, het westen en nu ook China haalt daar delfstoffen weg en betaalt de machtshebbers, de bevolking krijgt er niets van

Dus in plaats van maar geld pompen in mensen die voortdurend de dupe zijn, zou wellicht een omslag bij de multinationals beter zijn. Maar wie moet dat doen ze hebben vaak ook veel invloed in de westerse regeringen

Marjo

Re: Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:43

Hoe lang doneren we nou al geld aan Derde wereld landen? Hoeveel geld is er al niet verloren gegaan in wapens, oorlogen en dat soort bullsh*t?
Eten of geld wat je ernaartoe stuurt word onderschept door rebellen, hoe wil je die mensen gaan helpen?

Daarom zeg ik, stop maar eens met het pamperen van de regeringen daar. Laat ze eerst het geld wat ze hebben steken in de dingen die nodig zijn. Als ze dit hadden gedaan na de eerste grote droogte daar, was het nu allang geen probleem meer geweest.

Tuurlijk is het zielig voor al die mensen die er niets mee te maken hebben, maar op deze manier veranderd er niets. Als we zo doorgaan is er over 30 jaar nog niets veranderd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:29

Regeringen worden allang niet meer gepamperd en geen voedselhulp sturen betekent de zekere dood voor die mensen, daar kies je dus voor???

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:12

Er zijn nu vliegtuigen heen met voedsel.Komt het wel bij de mensen zelf? of word het weer onderschept door de regering daar?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:17

Het voedsel wordt effectief onder begeleiding direct naar de kampen in Mogadishu gebracht
De kampen in het binnenland kunnen helaas nog niet bereikt worden omdat de machthebbers daar geen westerse invloed wensen en honger ontkennen
En de hulpverleners tot op heden hun goedkeuring niet kopen of het voedsel op de bonnefooi bij hen achterlaten
Er is dus duidelijk een omslag in de uitvoering

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:26

Wat heeft het dan voor zin? Op deze manier geef je de mensen die het nodig hebben níets, en krijgen de rebellen lekker te eten.

Er moet gewoon iets veranderen daar. Zo kunnen we niet doorgaan, want dan is er ovve 50 nog niets veranderd. Weer een hongersnood en dan voeren we deze discussie opnieuw!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:32

Marjoow schreef:
Wat heeft het dan voor zin? Op deze manier geef je de mensen die het nodig hebben níets, en krijgen de rebellen lekker te eten.

Er moet gewoon iets veranderen daar. Zo kunnen we niet doorgaan, want dan is er ovve 50 nog niets veranderd. Weer een hongersnood en dan voeren we deze discussie opnieuw!

Lees je wel wat er staat :?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:47

sarabande schreef:
Het voedsel wordt effectief onder begeleiding direct naar de kampen in Mogadishu gebracht
De kampen in het binnenland kunnen helaas nog niet bereikt worden omdat de machthebbers daar geen westerse invloed wensen en honger ontkennen
En de hulpverleners tot op heden hun goedkeuring niet kopen of het voedsel op de bonnefooi bij hen achterlaten
Er is dus duidelijk een omslag in de uitvoering

Dat is wel mooi om te horen,zit er tenminste al iets verandering in.
Nu dan alleen nog de mensen in kampen die in het binnenland zitten proberen te voorzien van voedsel.
Maar dat gaat ook wel lukken binnen de kortste keren.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:45

MelanieB schreef:
Sappos schreef:
Na het drama met het geld wat men aan Haiti gedoneerd heeft (en toen met de Tsunami ook) ben ik niet meer zo vrijgevig naar dat giro 555. Ik wil inderdaad niet dat het in verkeerde handen terecht komt en ik wil zelf zien dat de mensen geholpen worden. Beste zou zijn om er zelf heen te gaan maarja is ook niet makkelijk. Maar nee ik ga dus geen geld overmaken, hoe sneu dan ook

:j

Maar de kinderen blijven daar ook geboren worden, constant is elke vrouw zwanger. Dus meer kinderen = nog meer nood.
Misschien kunnen ze gelijk ook eens nog meer voorlichting geven of de vrouwen steraliseren ofzo voor het geld?

Dat snap ik ook niet..
Ik bedoel die mensen hebben hun kinderen nodig om voor hun te werken ook, op het land, met vee etc.. maar het is net of ze beseffen dat de ramp daarmee alleen maar groter word.. meer mensen=meer voedel nodig. Het klinkt misschien ontzettend banketstaaf en ik gun die mensen ook hun gezin en liefde.. Maar het is gewoon erg ingewikkeld..

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 13:57

Macs: Dat is denk ik iets waar wij niet over kunnen oordelen.. Wij leven niet in die armoede...
De reden dat daar zo'n hoog geboortecijfer is heeft met allerlei dingen te maken: er moet iemand voor de ouders en hun "land"/dieren zorgen als ze oud zijn, kinderen (zoons) staan daar vaak voor status, het gebrek aan voorbehoedsmiddelen (wat van hun, vaak christelijke, geloof vaak niet mag), en ga zo maar door.. Dan lijkt het heel logisch om te denken dat het alleen maar voor meer monden zorgt die gevoed moeten worden, maar er komt veel meer bij kijken helaas..

En dan dus de belangrijke kanttekening dat van de 10 kinderen vaak een hele bult sterft; het is vanuit hun oogpunt dus heel logisch dat ze veel kinderen krijgen, dat betekent dat ze meer zekerheid hebben..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:02

Vroeger hadden we in Nederland toch ook grote gezinnen? 10 tot 15 kinderen was helemaal niet raar hoor.
En ook hier was er echt wel armoede onder de grote gezinnen.Uiteraard niet zó erg als in Afrika,maar toch.
Ook hier verbouwden grote gezinnen veel eigen groente en fruit in de tuin [toen hadden we nog hele grote tuinen],men deed alles in weckpotten enzo.In Afrika hebben ze dit helaas niet en kennen ze dit ook niet.
Maar het aantal kinderen doet weinig ter zake w.b.t. de honger daar.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:08

Colway schreef:
Citaat:
Wat is hiermee je punt?

hier ben ik het wel enigsinds mee eens... de armoe in dat land en het leed onder de mensen word zoiezo niet beter..
die mensen weten niet wat laptops zijn enz...

nou wil ik eigenlijk zeggen van laat moeder natuur de gang gaan....(zeggen ze toch ook altijd met dieren en nou krijg ik heel bok over me heen)
en ja ik weet dat het enorm hard klinkt maar t land is gewoon heel arm er zal altijd geld heen blijven gaan enkel gaat t niet naar de mensen maar naar de mensen met veel geld waarvan de zakken graag gevuld wil worden..

nee sorry hier geen cent die erheen gaat...mijn geld gaat al ongevraagd naar griekenland :x :x

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:48

Macs schreef:
Ik bedoel die mensen hebben hun kinderen nodig om voor hun te werken ook, op het land, met vee etc.. maar het is net of ze beseffen dat de ramp daarmee alleen maar groter word.. meer mensen=meer voedel nodig. Het klinkt misschien ontzettend banketstaaf en ik gun die mensen ook hun gezin en liefde.. Maar het is gewoon erg ingewikkeld..

Echt heel erg, maar vaak is het niet de barende vrouw zélf die daarover beslist want met die dichtgenaaide lippen doet het namelijk héls veel pijn, elk kind moet weer opnieuw opengeknipt worden.
Nee, de man besluit zo, nu wil ik een 3e, 4e jongere vrouw om nóg meer kinderen te laten baren en zo gaat dat maar door....
En uiteindelijk worden de wat oudere vrouwen aan hun lot overgelaten want de nieuwe is interessanter, of de vader wordt vermoord en daarom zie je zo veel moeders met kinderen op stap.

edit.

Toen de natuur nog hun gang ging en alle nomaden redelijk vreedzaam rondtrokken, geheel afhankelijk van de natuur, ging het ook prima...
Ze kenden misschien geen weckpotjes maar andere dingen, zoals vlees drogen.
Laatst bijgewerkt door Nic op 28-07-11 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:50

Kijk dat maakt het verhaal al anders.. dat wist ik niet...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:52

De vrouw heeft geen ene fluit te vertellen in die landen ;( en die is het grootste slachtoffer van dit alles.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:00

Ik denk dat als men zou weten dat de hulp wél op de plekken komt waar het nodig is men veel meer zou geven!
Kijk naar Haïti, zóveel miljoenen zijn er gegeven en nog leven de mensen daar in tenten die onder water lopen!
Het is hetzelfde als met de goede doelen, de directeuren rijden in dikken auto's en hebben een salaris waar je steil van achterover slaat, nou sorry maar daar geef ik niet meer aan.
Ik vind het heel erg dat er daar kinderen sterven van de honger maar laten ze eerst eens iets aan geboortebeperking doen en die hoge pieten hun bezit eens verdelen onder de mensen want het geld blijft aan de strijkstok hangen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:19

chanicha schreef:
Ik denk dat als men zou weten dat de hulp wél op de plekken komt waar het nodig is men veel meer zou geven!
Kijk naar Haïti, zóveel miljoenen zijn er gegeven en nog leven de mensen daar in tenten die onder water lopen!
Het is hetzelfde als met de goede doelen, de directeuren rijden in dikken auto's en hebben een salaris waar je steil van achterover slaat, nou sorry maar daar geef ik niet meer aan.
Ik vind het heel erg dat er daar kinderen sterven van de honger maar laten ze eerst eens iets aan geboortebeperking doen en die hoge pieten hun bezit eens verdelen onder de mensen want het geld blijft aan de strijkstok hangen.

Ja maar je kan toch niet zeggen:laat ze maar doodhongeren daar,eerst moeten die hoge pieten maar wat doen [wat ze nooit doen] en pas dan geven we hulp.Dat kán je toch niet maken?
Niet iedereen zal daar geholpen worden of het overleven,maar elk gered mens is er een.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:21

Ja zeker, maar als je een tientje doneert en er komt maar 1 euro aan, uiteindelijk, dan is dat toch wel heel erg zonde en dat geeft toch een gevoel van over de balk gesmeten in plaats van nuttig besteed.
Ik denk dat dat nogal meehelpt waarom mensen niét doneren.
Plus het idee ervan dat met al die hulp, ook deze armoede maar blijft doorgaan.... Je houdt het dan eigenlijk zelf in stand.
Zo denk ik erover.
Laatst bijgewerkt door Nic op 28-07-11 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt