Aanslag Oslo + Schietpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tjoppie

Re: Aanslag Oslo + Schietpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:22

Bizar, hoe meer je er over hoort hoe bizarder je het gaat vinden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:50

_Covergirl_ schreef:
Vreselijk, helemaal toen vanmorgen pas bekend werd hoeveel slachtoffers er zijn. Langzamerhand komen steeds meer feiten en cijfers boven water.
De verhalen van jongeren die het overleefd hebben, net op nos nieuws...brrr. Die zijn voor
het leven getekend. :(:)

Inderdaad, verschrikkelijk en onbeschrijflijk.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:21

tjoppie schreef:
Bizar, hoe meer je er over hoort hoe bizarder je het gaat vinden.

Dat inderdaad..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:24

vriendin van mij uit Noorwegen is helemaal kapot, van de week een vriend verloren aan kanker en er waren vrienden van haar aanwezig op het eiland. Haar ex is helaas dood geschoten, een paar vrienden worden nu vermist.

Echt verschrikkelijk bruut wat daar is gebeurd, zo'n man heeft echt geen ziel. Heb er echt geen woorden voor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:52

En dan komt het ineens wel heel dichtbij, als je dat soort berichten hoort :(:)

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:59

Zo akelig. Ik ben er echt helemaal van ontdaan.
Ik las net over een meisje die zich achter de rots verstopte, waar hij op stond om mensen dood te schieten. Ze kon hem horen ademen.
En nog een ooggetuige meld dat het leek alsof hij zo uit een nazifilm kwam. Zo kalm als hij rondliep...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:30

Zon keurig uitziende blonde Noor die welbewust mensen neerschiet, als een soort genocide, het is heel eng

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:32

SteffiiY schreef:
Vanmiddag foto op het nieuws gezien dat een kind om zijn leven smeekt.. wat erg zeg..

Hebben ze dat openbaar gedaan? Hoe kan dat dan? Sattelietbeelden of?

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:39

sarabande schreef:
Zon keurig uitziende blonde Noor die welbewust mensen neerschiet, als een soort genocide, het is heel eng

Inderdaad. Op de foto die ze steeds vertonen lijkt hij een nette burger, maar dat zegt niks natuurlijk. Het is ronduit verschrikkelijk...

SaskiaKur schreef:
SteffiiY schreef:
Vanmiddag foto op het nieuws gezien dat een kind om zijn leven smeekt.. wat erg zeg..

Hebben ze dat openbaar gedaan? Hoe kan dat dan? Sattelietbeelden of?

Ik denk vanuit een helikopter? het geeft in ieder geval een huiveringwekkend beeld.
Laatst bijgewerkt door Mischa op 23-07-11 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:41

*Excuus, dubbelpost

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:45

Tja ik haal uit geen enkel nieuws dat de pvv daadwerkelijk inspiratie is geweest voor zijn daad.
Maar dan nog, zo iemand had Sinterklaas aan kunnen hangen, zo iemand is ziek in het hoofd en zoekt naar wat dan ook om boos op te zijn.

Een kennis van mij werkt bij de Noorse krant VG, een paar honderd meter verderop. Chaos hier, zegt ie.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:22

Maar op diverse PVV-fora word feest gevierd. Heb opmerkingen voorbij zien komen van dat die 80 linkse jongeren een schrale troost zijn voor alle moorden en verkrachtingen van nette, rechtse mensen en nog veel erger, tot complete lofbetuigingen naar de dader aan toe en zelfs oproepen om hier hetzelfde te doen bij linkse groepen, hoewel die laatsten snel werden verwijderd.

Ik vind het dieptriest wat er is gebeurd, heb er geen woorden voor. Moord is IMO nooit goed te praten, onder geen enkele omstandigheid. Mijn medeleven gaat uit naar de slachtoffers, en hun nabestaanden. Ik hoop dat zij dit ooit een plekje kunnen geven. Hun leven zal nooit meer hetzelfde zijn, deze beelden krijgen ze nooit meer uit hun hoofd.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:42

echt verschrikkelijk wat hier is gebeurd hoor. veel sterkte voor de nabestaanden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:48

mick75 schreef:
Maar op diverse PVV-fora word feest gevierd. Heb opmerkingen voorbij zien komen van dat die 80 linkse jongeren een schrale troost zijn voor alle moorden en verkrachtingen van nette, rechtse mensen en nog veel erger, tot complete lofbetuigingen naar de dader aan toe en zelfs oproepen om hier hetzelfde te doen bij linkse groepen, hoewel die laatsten snel werden verwijderd.

Daar staat je verstand bij stil

100erden gezinnen die een geliefd kind zijn verloren, het ergste dat je als ouder kan gebeuren, zoveel verdriet, wat een zieke mensen zijn dat |(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 01:15

Ik geloof dat verhaal niet zo, van die PVV fora die feest zouden vieren, Wilders heeft meteen toen bekend werd wat er was gebeurd in Noorwegen, zijn afschuw uitgesproken.
Bovendien, wat valt er te vieren voor die aanhangers? Het had niets met PVV te maken, wat er gebeurde. Dus kan ik me niet voorstellen dat echte PVV-ers feest vieren. Ben zelf geen PVV-er trouwens, maar ik vind niet dat er foute berichten moeten rondgaan over zoiets, dat stookt alleen maar mensen op. En wat er kan gebeuren als je mensen opstookt, dat hebben we dus in Oslo gezien...

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:35

@Ikwashier : link met het verhaal http://www.aftenposten.no/meninger/sign ... 181327.ece

Wat wij hier niet kunnen begrijpen is,waarom het een uur duurde voor die engerd werd opgepakt.
Hij heeft heel 'rustig' dat hele eiland rond kunnen gaan om meer slachtoffers te maken.

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:08

Omdat ze op een eiland zaten (waar neem ik aan geen politiebureau is) en omdat hij 2 wapens had waar hij mee schoot, gok ik zo...

Feest vieren op PPV forums geloof ik ook niet zo in... :n Zullen dan eerder blood and honor of stormfront forums geweest zijn. Er stond idd nergens dat hij pvv aanhanger was oid of dat wilders hem geinspireerd had. (Ja, dat stond in de kop van het krantenartikel, hij heeft dat zelf nooit gezegd.) Wilders made him do it! :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:27

@noordje: het heeft zéker lang geduurd. Misschien ging alle aandacht van de politie naar wat er in het centrum gebeurd was? Dat het op een eiland gebeurde zal ook meegespeeld hebben. Maar wat een gruwelijk idee, dat die engerd zo lang zijn gang kon gaan, kil en berekenend...

@ Logic: ik denk inderdaad dat het de minder frisse fora waren waar mensen "feest" vierden... Net wat je typt, Stormfront en dergelijke...

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:28

kijk maar eens op www.fok.nl er is een document gevonden met 1500 pagina`s van die man.
Staat precies omschreven wat hij ging doen..

zieke gast

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:35

Volgens de eerste berichten zou de politie om 17.02 uur, kort nadat de eerste schoten waren gelost, al een melding hebben binnengekregen. Politiecommissaris Sissel Hammer van het district Nordre Buskerud zei zondag tegen het Noorse persbureau NTB dat dit niet waar is. Zijn korps zou volgens het preliminaire logboek om 17.27 uur de eerste melding hebben gekregen.
Om 17.52 zou de eerste politiepatrouille op de oevers tegenover het eiland zijn aangekomen, waar ze moet wachten op een te vorderen boot. Een speciale arrestatie-eenheid is om 18.09 uur ter plekke en gaat om 18.25 uur aan land op Utoya. Twee minuten later wordt Anders Behring Breivik aangehouden.

bron:telegraaf

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:42

Ik vind het werkelijk ónvoorstelbaar dat iemand zoiets kan doen!!!!! Komt er net op t.v. voorbij 'Hij wil aan de rechter uit gaan leggen hoe hij tot die daad is gekomen'.................. ALSOF DAT DAAR EEN UITLEG VOOR MOGELIJK IS!?!?!?!?!?
Hij riep 'gewoon' die jongelui bij elkaar om ze vervolgens af te slachten..................
De doodstraf is werkelijk de enige straf die mogelijk is!!! Zo eentje kan gewoon niet rond blijven lopen............
Wát een angst moeten die kinderen hebben gehad.......

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:48

Idd Logic :de 1e melding kwam om 17,27 binnen. (laten we de eerdere tijd vergeten)
OM 17.52 was de 1e politie terplaatse,die moesten wachten op hun eigen boot.
18.27 is die griezel aangehouden.
Waarom hebben die 1e politielui helemaal niets gedaan.Een half uur wachten!! Dat is lang hoor.
En ondertussen gaat die vent lekker op z'n gemakkie door.
We snappen er niets van.

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:58

Dat is idd erg lang.
Even proberen te relativeren. :Y)
We hebben het over noorwegen. Niet zo dichtbevolkt als NL. (zal noordje vast weten :D ) Iemand die een idee heeft waar de politie vandaan moest komen en hoelang dat rijden is? Dat de politie op een boot moest wachten is idd erg dom. :j Misschien een ander opslag depot? Zo ja, hoever was dát dan rijden? En de duur van de vaartocht toen de boot er dan wel eindelijk was? Hoever ligt dat eiland eigenlijk van de kust? Hadden ze geen scherpschutters kunnen inzetten? Of was het daar te ver voor?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:01

Konden ze geen helikopter in zetten?

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:10

Hebben ze ook gedaan, maar de afstanden hier zijn gewoon groter dan in Nederland. De politie heeft boten en helikopters gestuurd.

In Noorwegen is het onbegrip groot. Mensen zeggen echt vaak "Ik dacht dat het overal zou kunnen gebeuren, maar niet in Noorwegen" .... Natuurlijk naief, maar wel de gedachte die hier heest.
Er zijn nu berichten van 97 doden op Utøya en 7 doden in Oslo. Vreselijk. Een vriendin van mij was in het gebouw in Oslo 15 minuten voor de bom af ging. Ik ken meerdere mensen die vrienden zijn verloren op Utøya....

Het was 800 m van de kust naar het eiland. Er staan bomen en gebouwen. Ik denk dat een scherpshutter dat niet aandurft met zo veel mensen er om heen.

Wat ook erg veel schade heeft gedaan is dat deze man als politie was gekleed en mensen pas door hadden dat iets fout was toen hij begon te schieten. Ik heb verschillende oog-getuigen berichten gelezen en die zeggen ook dat veel doden zijn gevallen toen ze naar veiligheid probeerde te zwemmen in het water... dit was niet warmer dan 8 graden.

Noorwegen huilt. Ik ook.
Laatst bijgewerkt door Suzann3 op 24-07-11 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt