Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:40

Ik heb net Lost Boys gekeken en dat het eenzijdig belicht is vind ik ook wel een "pluspunt" namelijk zij filmt wat deze mensen meemaken en hoe zij hier in staan, of het nou 'waar' is of niet, het is hún waarheid en dagelijkse leven.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:19

Heb je gelijk in Nicolletje. In de docu 'Lost Mother' is er inderdaad ook niemand die even met Nel om de tafel komt zitten. Heb de docu net gekeken en ik vond het echt supershocking. Arme kinderen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:10

19LindA83 schreef:
En waarbij er na dit soort uitzendingen meteen een brief naar medewerkers word verstuurd dat ze absoluut niet met media mogen praten. Nee want vaak de mensen op de werkvloer zijn degene die ''gedwongen'' worden naar protocollen van bovenaf te handelen. En die door bezuinigingen dit soort maatregelingen moeten treffen om nog veilig en verantwoorde zorg te kunnen bieden..

Daar hebben niet alle medewerkers zich aan gehouden := Ik heb van meerdere ex-begeleiders van Brandon gehoord dat zodra hij een mooie kamer kreeg zonder vastgeketend te zijn hij de kamer én de begeleiders kort en klein sloeg... Wat moet je dan als hulpverlener?? Wat je zegt, met de middelen die men heeft kán men niet anders.

Over het hulp weigeren: ergens zei moeder dat ze niet wilde komen praten met een gezinsbegeleider omdat dat toch niks zou helpen. Die instelling snap ik wel, maar het is geen constructieve instelling :)

En over de overleden kinderen: het is maar de vraag of er zónder BJZ minder doden gevallen zouden zijn. Ik betwijfel het :) Er werken ménsen bij BJZ en andere instellingen. Geen beesten die het alleen om het geld en de cijfertjes draait :) Mensen die zich jarenlang schuldig voelen omdat ze een cliënt naar huis gestuurd hebben die zich daarna van kant gemaakt heeft. Mensen die zich schuldig voelen omdat ze kinderen als Savannah niet uit huis gehaald hebben. Het blijft mensenwerk, en je moet de risico's afwegen en dan een gok nemen.

easygoing

Re: Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:16

Een gok nemen? Hoe kan je in godsnaam gokken met mensenlevens? Fijne hulpverlening het is zo net een dagje renbaan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:22

easygoing schreef:
Een gok nemen? Hoe kan je in godsnaam gokken met mensenlevens? Fijne hulpverlening het is zo net een dagje renbaan.

En in het geval van deze moeder nemen ze eens een keer het zekere voor het onzekere en dan is het weer niet goed... Je moet nu eenmaal risico's afwegen, je kunt niet elk kind opnemen/uit huis plaatsen/een OTS geven. Dat er in dit geval misschien onterecht te rigoreus gehandeld is heb ik liever dan dat ze te onvoorzichtig worden en kinderen in gevaarlijke thuissituaties laten.
De hulpverlening had Tristan nooit mogen laten gaan, Brandon had juist nooit vastgebonden mogen worden en Savannah had direct uit huis geplaatst moeten worden. Pas achteraf kan je zeggen wat het beste had geweest.

Weet je, hulpverlening doet het nooit goed, ik heb mijn zegje (als hulpverlener) gedaan, I'm out :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:22

Dat jij liever het zekere voor het onzekere neemt snap ik, maar daarmee kun je het keven van een moeder grondig kapot maken. Ik heb moeders radeloos gesproken, die gek werden van de eindeloze dreiging van BJZ. Altijd bang dat àls ze niet medewerkten aan hulp die niet hielp, de kinderen weggehaald werden.
En als huloverlener heb ik daar geen enkel goed woord over. Het is ook in het belang van het kind dat een ouder zich gesteund voelt. Dat is hulp verlenen. Niet tegenover een ouder staan. Want de gezinnen die ik ken werd er ingrepen maar vooral op basis van het Protocol, en niet op basis van de hulp raag. Het is imo echt verbijsterend hoe hulpverleners in het vrijwillig kader bij kritiek meteen grijpen naar dwingen.

En ook bjz heeft simpelweg geld te verdienen, productie te draaien. Geld te verdienen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:26

Ik vind het zo sneu he..
Die jongen die zomaar het huis uitgezet werd (die kevin) heeft al 2 x zelfmoord proberen te plegen.
En je kan dat toch ook niet vragen van een moeder en kind(eren)! ''Of ik of jij eruit''
En anders zou de gemeente hem er zelf uithalen ..gadver.. hoe je zo'n gezin nog meer uit mekaar kan scheuren!! :r

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:30

Ik heb de aflevering bekeken. Met tranen in m'n ogen! Het klinkt heel cru; Bureau Jeugdzorg moet direct geruimd worden of minder macht krijgen! Hoe men hier handelt is echt zwaar on-professioneel!

Ten eerste is Jeugdzorg met erg gevoelige zaken bezig. Dan is het opletten geblazen dat er geen fouten worden gemaakt. En natuurlijk laat iedereen wel eens een steekje vallen, maar zeker (en dan spreek ik vanuit mezelf) is het belangrijk dat er heel zorgvuldig gehandeld word! En daar ontbreekt het hier!

Mijn oren klapperden met het stukje van de SOA- test! Waar haalt Jeugdzorg in hemelsnaam het smerige lef vandaan om aangifte te doen op basis van... Ja op basis van wat eigenlijk? VERMOEDENS!!! En dat zou professioneel zijn? Elke gek die kan wel bedenken dat dit ver onder de maat is!

En als broer weer thuis komt. Moet andere broer direct het huis uit! Word er gebeld met een instelling, waar moet hij vannacht slapen? WETEN ZE NIET :( !!!!!!!!! Zijn die gasten niet helemaal lekker daar???? Weten ze niet! Het is toch te belachelijk voor worden om te bevelen dat iemand het huis uit moet, om vervolgens geen verblijfplaats voor diegene te hebben?

En dat rapportages verdraaid worden! Het gaat hier om mensen! Denk eens na!

En natuurlijk laat moeder ook steken vallen en is ze niet perfect, maar de manier waarop zij behandeld word! Ik kan me voorstellen dat ze helemaal gek wordt hiervan! Ik heb diep diep respect voor deze vrouw! Wat een doorzettingsvermogen! Daar kunnen heel veel mensen een voorbeeld aan nemen!

En dat het verhaal eenzijdig belicht is heeft Jeugdzorg helemaal aan zichzelf te danken! Zij willen tenslotte niet meewerken aan een reportage!

En ik weet wel waarom! De watjes!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:35

silfie35 schreef:
Ik heb de aflevering bekeken. Met tranen in m'n ogen! Het klinkt heel cru; Bureau Jeugdzorg moet direct geruimd worden of minder macht krijgen! Hoe men hier handelt is echt zwaar on-professioneel!

Ten eerste is Jeugdzorg met erg gevoelige zaken bezig. Dan is het opletten geblazen dat er geen fouten worden gemaakt. En natuurlijk laat iedereen wel eens een steekje vallen, maar zeker (en dan spreek ik vanuit mezelf) is het belangrijk dat er heel zorgvuldig gehandeld word! En daar ontbreekt het hier!

Mijn oren klapperden met het stukje van de SOA- test! Waar haalt Jeugdzorg in hemelsnaam het smerige lef vandaan om aangifte te doen op basis van... Ja op basis van wat eigenlijk? VERMOEDENS!!! En dat zou professioneel zijn? Elke gek die kan wel bedenken dat dit ver onder de maat is!

En als broer weer thuis komt. Moet andere broer direct het huis uit! Word er gebeld met een instelling, waar moet hij vannacht slapen? WETEN ZE NIET :( !!!!!!!!! Zijn die gasten niet helemaal lekker daar???? Weten ze niet! Het is toch te belachelijk voor worden om te bevelen dat iemand het huis uit moet, om vervolgens geen verblijfplaats voor diegene te hebben?

En dat rapportages verdraaid worden! Het gaat hier om mensen! Denk eens na!

En natuurlijk laat moeder ook steken vallen en is ze niet perfect, maar de manier waarop zij behandeld word! Ik kan me voorstellen dat ze helemaal gek wordt hiervan! Ik heb diep diep respect voor deze vrouw! Wat een doorzettingsvermogen! Daar kunnen heel veel mensen een voorbeeld aan nemen!

En dat het verhaal eenzijdig belicht is heeft Jeugdzorg helemaal aan zichzelf te danken! Zij willen tenslotte niet meewerken aan een reportage!

En ik weet wel waarom! De watjes!

_/-\o_ _/-\o_

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:38

De hulpverlening is gebonden aan handen en voeten. Moet blijkbaar ijzer met handen breken. Sinds wanneer ligt de verantwoordelijkheid voor wat iemand van zijn/ haar leven maakt, bij een zorginstelling?!

Nee, 9 kinderen op de wereld zetten en vervolgens kwaad spreken als je het zélf vernaggelt met die 9 kinderen, dat de instellingen niets voor je doen. Hou toch op met jammeren en pak jezelf samen. Neem als moeder je verantwoordelijkheid! Hoe komt een meisje van die leeftijd aan een SOA, toch niet van een pakje appelsap? Waarom zijn die 2 jongens zó beschadigd door hun vader, waar was moeder toen?

Het is altijd heel makkelijk wijzen met een vingertje naar wat er mis gaat bij een hulpverlener...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:39

Nee het is niet makkelijk wijzen. Maar waarom gaat hulpverlening niet naast de ouder staan in plaats van er recht tegenover?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:42

Chubby schreef:
De hulpverlening is gebonden aan handen en voeten. Moet blijkbaar ijzer met handen breken. Sinds wanneer ligt de verantwoordelijkheid voor wat iemand van zijn/ haar leven maakt, bij een zorginstelling?!

Nee, 9 kinderen op de wereld zetten en vervolgens kwaad spreken als je het zélf vernaggelt met die 9 kinderen, dat de instellingen niets voor je doen. Hou toch op met jammeren en pak jezelf samen. Neem als moeder je verantwoordelijkheid! Hoe komt een meisje van die leeftijd aan een SOA, toch niet van een pakje appelsap? Waarom zijn die 2 jongens zó beschadigd door hun vader, waar was moeder toen?

Het is altijd heel makkelijk wijzen met een vingertje naar wat er mis gaat bij een hulpverlener...

Pff tot je kinderen worden afgepakt waar jij voor gevecht hebt en zelf klappen hebt ontvangen voor je kinderen van je eigen man.
Die vrouw heeft ook klappen gehad, ook alles moeten meemaken.

Dat mensen dit nog DURVEN te zeggen dat het haar eigen schuld is!

:n

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:45

Pauline schreef:
Nee het is niet makkelijk wijzen. Maar waarom gaat hulpverlening niet naast de ouder staan in plaats van er recht tegenover?

Ik geloof nooit dat het de bedoeling is van een hulpverlener om een hulpvrager dwars te zitten (andersom wel). Dit gezin heeft al zóveel jaren problemen en uiteindelijk wil moeder niet meer geholpen worden. Je kunt als hulpverlener nog zo graag willen, in dit soort situaties gaat dat nooit meer lukken.

Bedenk dat de hulpverlening niet altijd vrijwillig wordt aangevraagd. Dit soort zaken komt zó hard binnen, gaat zo diep je privacy in en dringt je bij het eerste contact eigenlijk al de verdediging in. Praktisch geen énkele ouder die in een dergelijk traject komt, zal direct aan kunnen geven dat die behoefte aan hulp inderdaad bestaat, want dat is falen in het kwadraat.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:46

Elin_ schreef:
Pff tot je kinderen worden afgepakt waar jij voor gevecht hebt en zelf klappen hebt ontvangen voor je kinderen van je eigen man.

Hoe lang laat jij je vent je kinderen in elkaar jassen? Hoe lang laat jij je kinderen misbruiken? Hoe lang laat jij je kinderen beschadigen?

Heel sneu inderdaad voor 'Nel' dat ze dat heeft moeten meemaken. Maar staat dat niet los van wat voor de kinderen het beste is?
Laatst bijgewerkt door Chubby op 23-07-11 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:46

Heino schreef:
Ik vind het een raar verhaal en krijg als hulpverlener de kriebels van deze moeder.

Er kloppen gewoonweg een aantal dingen niet:
- Een kind een SOA? Sorry, maar wie het dan ook gedaan mag hebben (en nee ik geloof niet dat Bergsche Bos dat gedaan heeft), je hoort je kind te beschermen tegen dit soort dingen
- Moeder laat kind in huis blowen en staat toe dat hij thuis zit te niksen. Als moeder hoor je voor je kind te zorgen, ze zich zo optimaal laten ontwikkelen en dat gebeurt op deze manier niet
- Kevin slaat moeder, moeder kan hem duidelijk niet aan. Ja, dan vind ik uit huis plaatsen het beste
- Je gaat toch niet met je kinderen op de achtergrond een dergelijk interview doen???
- Waar komt dat verhaal van Destiny vandaag dat ze misbruikt is door dr broer? Dat soort verhalen komen niet zomaar in de wereld
- Moeder geeft niet echt een normaal wereldbeeld aan dr kinderen mee ("kudde Turken trakteren")
- Moeder heeft dr kinderen destijds niet voldoende beschermd tegen het geweld van vader
- Waarom moest die Kevin nou weg, omdat anders de jongste kinderen meegenomen zouden worden? Waarom? Dat is me niet duidelijk, maar dat zal ook echt niet voor niks zijn
- Bergsche Bos is niet zomaar een instelling, daar kom je niet zomaar terecht, dus Destiny zal echt geen lieverdje zijn, waardoor dan ook veroorzaakt. En als kind dusdanige gedragsproblemen heeft dat het thuis alleen maar verergert/moeder het niet aankan, is uithuisplaatsing misschien het beste

Verder:
- Moeder moet tekenen voor de verslagen van Jeugdzorg, dat ze ze ingezien heeft en dat ze het eens is met het opgestelde verslag
- Moeder weigert te praten met een gezinsbegeleider, da's weigeren van hulp en da's ook niet slim (want ja, dan onthoud je je kinderen van zorg)

Wat voor belang heeft Jeugdzorg in vredesnaam bij het uithuisplaatsen van kinderen? Weet je wat dat kost?

En tuurlijk laat Jeugdzorg steken vallen. Dat de kinderen in een gevangenis geplaatst zijn ipv een goede instelling vind ik heel kwalijk. Dat mensen een kwartier in de wacht staan voor ze iemand van Jeugdzorg te spreken krijgen vind ik ook belachelijk. Ik kan me op basis van deze (sterk gekleurde) docu echt wel voorstellen dat moeder niet voldoende in staat is om voor haar kinderen te zorgen. Uithuisplaatsen kan dan nodig zijn, maar moet in mijn ogen altijd gericht zijn op herstel van de opvoedsituatie.

Maar bedenk ook dat we door ons kabinet 20% extra moeten bezuinigen op de GGZ. En je moet roeien met de middelen die je hebt...

Ik wil even reageren op jou opmerking dat moeder haar kinderen niet genoeg beschermd zou hebben.

Ik weet niet of jij het stukje net gemist hebt, dat de 2 broers buiten staan te praten nadat er 1 uit huis moest! De grote broer zei dat hij niet zijn moeder de schuld moest geven want:

- Als ze weer het huis uit gezet worden kwam mama ze weer binnen halen etc. etc. etc. Jij gaat mij niet vertellen dat die moeder toen steken heeft laten vallen! Die moeder heeft er zo keihard voor gevochten om haar kinderen te beschermen!

Ik kan jou reactie dus ook niet helemaal plaatsen!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:48

Chubby schreef:
Elin_ schreef:

Hoe lang laat jij je vent je kinderen in elkaar jassen?

Hoe kun je daarover oordelen ? als je bont en blauw geslagen word ... en hij bedreigd je etc.
Tot je er zelf in staat of soort gelijke situatie (hoop ik natuurlijk niet voor je :) ) zal je pas beseffen hoe moeilijk dat is.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:49

Chubby schreef:

Hier moet je even iets gas terug nemen! Die SOA is ontdekt toen zij in Bergse Bos zat! Moeder heeft direct haar zoons laten testen en allebei hadden ze geen SOA! Ik denk niet dat het helemaal terecht is om dan moeder hiervoor op haar kop te geven!

En als je een beetje goed naar die docu had gekeken, had jij ook wel gezien dat Jeugdzorg heel fout bezig is hier! En dan heb ik het niet over fouten maken, maar over rapportages etc. verdraaien! Dat doe je niet per ongeluk!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:50

Elin_ schreef:
Tot je er zelf in staat of soort gelijke situatie (hoop ik natuurlijk niet voor je :) ) zal je pas beseffen hoe moeilijk dat is.

Ik weet hoe moeilijk dat is. En daarom kan ik ook zeggen dat het los moet staan van de hulpverlening aan de kinderen.

Ik kan nóg zo mijn best doen als moeder, als het onvoldoende resultaat heeft, blijft dat een onvoldoende situatie voor de kinderen en moet daarvoor hulp geregeld worden.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:51

Elin_ schreef:
Chubby schreef:
Hoe lang laat jij je vent je kinderen in elkaar jassen?

Hoe kun je daarover oordelen ? als je bont en blauw geslagen word ... en hij bedreigd je etc.

Sorry maar als het over je kinderen gaat die mishandeld worden dan heb je maar sterk te zijn en weg te gaan. Punt. Hoe moeilijk dat ook is.

Je hebt ze op de wereld gezet en dan hoor je ze te beschermen. Tot de dood als het moet desnoods.
Geen excuses mogelijk als je het mij vraagt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:52

Dat kunnen alleen mensen zeggen die er niet in hebben gezeten denk ik....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:53

Nicolletje schreef:

Waarschijnlijk. Degen die wél deden wat ze moesten doen waren op tijd weg.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:53

silfie35 schreef:
Hier moet je even iets gas terug nemen! Die SOA is ontdekt toen zij in Bergse Bos zat! Moeder heeft direct haar zoons laten testen en allebei hadden ze geen SOA! Ik denk niet dat het helemaal terecht is om dan moeder hiervoor op haar kop te geven!

En als je een beetje goed naar die docu had gekeken, had jij ook wel gezien dat Jeugdzorg heel fout bezig is hier! En dan heb ik het niet over fouten maken, maar over rapportages etc. verdraaien! Dat doe je niet per ongeluk!

Ik ga in deze casus ook BJZ helemaal niet verdedigen. Ik was er zelf niet bij. Maar bedenk dat dit van één kant wordt belicht en dat verdraaien ook in het woordenboek van moeder staat ;)

Je kunt een SOA ontdekken waar en wanneer je wilt, dat zegt niet veel over het oplopen van de besmetting. In een situatie als deze, waar sprake is of is geweest van seksueel misbruik van jonge kinderen binnen het gezin, lijkt het me niet meer dan logisch dat je het risico niet wilt nemen dat het afkomstig is van iemand die nu nog in het gezin verblijft.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:55

Overigens: m.i. moet in dit soort gevallen niet het slachtoffer, maar de dader uit huis geplaatst worden. Dát is wat scheef gaat bij veel te veel casussen. De verkeerde wordt gestraft.

Ik weet dat daar in R'dam nu aan gewerkt wordt ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:56

BraveSpots schreef:
Nicolletje schreef:

Waarschijnlijk. Degen die wél deden wat ze moesten doen waren op tijd weg.

Dit vind veelnte kort door de bocht..:n

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:57

Chubby schreef:
Pauline schreef:

Ik geloof nooit dat het de bedoeling is van een hulpverlener om een hulpvrager dwars te zitten (andersom wel). Dit gezin heeft al zóveel jaren problemen en uiteindelijk wil moeder niet meer geholpen worden. Je kunt als hulpverlener nog zo graag willen, in dit soort situaties gaat dat nooit meer lukken.

Bedenk dat de hulpverlening niet altijd vrijwillig wordt aangevraagd. Dit soort zaken komt zó hard binnen, gaat zo diep je privacy in en dringt je bij het eerste contact eigenlijk al de verdediging in. Praktisch geen énkele ouder die in een dergelijk traject komt, zal direct aan kunnen geven dat die behoefte aan hulp inderdaad bestaat, want dat is falen in het kwadraat.

Er bestaat wel degelijk behoefte aan hulp van dergelijke instanties door ouders, ouders die met de rug tegen de muur staan omdat het met hun kinderen serieus niet goed gaat en wat doet bjz inderdaad helemaal geen flikker behalve de foute inschattingen maken dan en dossiers sluiten die nog helemaal niet gesloten hadden mogen worden. En dat jij niet geloofd dat een hulpverlener een hulpvrager niet dwars wil zitten is een heel foute inschatting van je.