Langstudeerboete komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:45

eilleen333 schreef:
LuvdaTossa schreef:
Ik vind de regeling wel goed en word een beetje ongepast van die boe-roepende studenten. Ga in plaats van boe-roepen maar studeren :P Een extra studie, een bestuurjaar zijn alleen maar extra's en wellicht dat er nu eens goed wordt gedacht om zoiets te gaan doen.

Alsof elke lang-studeerder alleen maar feest heeft gevierd ;) . Soms lukt iets gewoon niet, hoe hard je ook je best doet. Omdat je emotioneel niet zo lekker in je vel zit, omdat er iets gebeurd in familiesfeer, je ziek ben geweest. Dat wordt hier niet gemeld, en daar ontstaat een beetje ophef over.

Als het niet lukt omdat je de capaciteiten niet hebt, dan vraag ik me echt af wat je op hoger onderwijs doet. Ben je heel erg op de praktijk gericht dan is wellicht een MBO opleiding veel handiger. Daar krijg je veel meer praktijk en stages en kan je makkelijk starten en doorstromen. Daarnaast ga je makkelijker door de tentamens heen en dat is voor je gemoedsrust veel fijner. Imo kan je beter in je vel zitten bij een MBO opleiding die je redelijk goed afgaat dan een HBO/WO opleiding waarbij je er ontzettend aan trekken moet en wellicht veel teleurstellingen krijgt als je tentamens (weer) niet haalt.

Over het ziek zijn in alle facetten heb ik het niet. Daar zullen ongetwijfeld regelingen voor komen die er nu ook zijn met extra stufi en dergelijke. Dat wordt wel op een nette manier opgelost, daar kun je wel vanuit gaan. Het gaat mij om de 'normale' student.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:47

Als jij neurochirurg wordt in de tijd die voor die studie staat, prima! Mijn zegen heb je. Als dat niet lukt, jammer maar helaas. Zelf dokken :j
En als je dan naast je studie achter de kassa moet staan om je studie te kunnen bekostigen, nou en? Krijg je niks van.
Ik vond het werken in de visfabriek echt niet leuk hoor, het werk an sich. Als je thuis komt niet weten hoe snel je in de douche moet komen, alles ruikt naar vis, je staat kou te lijden van hier tot tokio (ben zelfs een keer onderuit gegaan door de kou :+ ) maar ach, hard werken en de dag was zo om.

JuliaMaria: Dat zeg ik ook nergens, echter zijn juist de lagere functies functies waar straks óók problemen komen, want men voelt zich te goed om vieze handen te krijgen of zich letterlijk krom te werken.
Ik zeg ook nergens dat men niet moet gaan studeren, ik zeg alleen: (nogmaals) studie afronden in de tijd die daarvoor staat. Red je dat niet: Jou probleem.

*en nu ga ik werken*

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:48

eilleen333 schreef:
maaikemuis schreef:
Als je gaat studeren, dan is je eerste verantwoordelijkheid je studie halen in de tijd die daarvoor staat met een jaar uitloop. Als je dat met de hakken over de sloot redt, dan zou je je niet moeten inlaten met extra activiteiten. Pas als je echt zo goed bent dat je deze activiteiten naast je studie kunt doen, dan pas zou je dit ook moeten doen. Het kaf gaat naar mijn idee van het koren gescheiden worden.

MAar je kan er ook langer over doen zonder extra activiteiten en toch goed je best doen. En dan wil dat niet zeggen dat je een kneus bent in je latere beroep. Je kan een goede dierenarts zijn, maar er 9 jaar over doen. Sommige mensen presteren in de practijk heel goed, maar op tentamens minder...

De studielast van een studie staat er niets voor niets. Als jij (ziekte buiten beschouwing gelaten) je studie niet redt binnen die 6 jaar, dan ben je er toch misschien niet zo geschikt voor. Praktijktechnisch ben ik erg goed, in mijn vak assisteer ik dagelijks artsen bij operaties. Sommige operaties zou ik zonder problemen zelfstandig uit kunnen voeren met de kennis en de ervaring die ik bezit. Echter, geneeskunde studeren zal er niet inzitten bij mij, ik zou het niet goed genoeg doen met de theorie. Het had wel gekund, maar dan was ik idd 10 jaar verder geweest. En dan had ik misschien best wel een goede chirurg kunnen worden, maar de opleiding zou niet geschikt geweest zijn voor mij. Daarom heb ik voor de next best thing gekozen. HBO, hetgeen wel recht deed aan mijn capaciteiten.

pinuts

Re: Langstudeerboete komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:57

ik snap ook niet hoe studenten verlenging zelf betalen.. want je krijgt na die 4 jaar toch geen stufie meer? Hoe word dat betaalt dan?? hardstikke duur zon extra jaar

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:59

pinuts schreef:
ik snap ook niet hoe studenten verlenging zelf betalen.. want je krijgt na die 4 jaar toch geen stufie meer? Hoe word dat betaalt dan?? hardstikke duur zon extra jaar

Lenen :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:02

Eefske schreef:
pinuts schreef:

Lenen :j

Of een duale studie, zodat je in je 3e en 4e jaar aan het werk bent, omdat dan je stufi stopt ;) (mijn geval) Nu zou ik het misschien wel kunnen betalen, die boete, juist omdat ik voor werk ipv stage heb gekozen met mijn opleiding. Maar toch krom, dat je(ik) gestraft wordt, omdat je ziek bent geweest, je hebt laten uitschrijven, maar wel dat jaar kwijt bent.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:02

kun je dan nog wel bij duo lenen? Dan moet je wel heel veel lenen.. en ff 1750 euro ophoesten..

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:07

stef schreef:
Als jij neurochirurg wordt in de tijd die voor die studie staat, prima! Mijn zegen heb je. Als dat niet lukt, jammer maar helaas. Zelf dokken :j
En als je dan naast je studie achter de kassa moet staan om je studie te kunnen bekostigen, nou en? Krijg je niks van.
Ik vond het werken in de visfabriek echt niet leuk hoor, het werk an sich. Als je thuis komt niet weten hoe snel je in de douche moet komen, alles ruikt naar vis, je staat kou te lijden van hier tot tokio (ben zelfs een keer onderuit gegaan door de kou :+ ) maar ach, hard werken en de dag was zo om.

JuliaMaria: Dat zeg ik ook nergens, echter zijn juist de lagere functies functies waar straks óók problemen komen, want men voelt zich te goed om vieze handen te krijgen of zich letterlijk krom te werken.
Ik zeg ook nergens dat men niet moet gaan studeren, ik zeg alleen: (nogmaals) studie afronden in de tijd die daarvoor staat. Red je dat niet: Jou probleem.

*en nu ga ik werken*

Jemig mens je komt nu zelf gewoon over alsof je van binnen keihard baalt dat je zelf niet hebt gestudeerd ofzo? Dikke pluim voor je hoor dat je in een fabriek hebt gestaan. De meeste scholieren beginnen met zulk soort baantjes. Niemand die hier zegt zich te goed te voelen voor minder opgeleiden. Maar als ik werk kan doen waar ik meer plezier en uitdaging uit kan halen door eerst een studie te volgen dan ga ik dat lekker doen. Kennelijk hebben we gewoon veel mensen in Nederland die in staat zijn te studeren.
Waarom ga je niet gezellig naar Polen even wat extra reclame maken zodat er nog meer hierheen komen en dat vieze werk waar wij ons veeel te goed voor voelen kunnen doen.. pffff

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:10

pinuts schreef:
kun je dan nog wel bij duo lenen? Dan moet je wel heel veel lenen.. en ff 1750 euro ophoesten..

Ja, volgens mij kan je lenen zolang je nog studeert (en dus bij een universiteit staat ingeschreven).
En inderdaad zo'n studieschuld loopt ontzettend hard op. Als ik zie wat ik nu al moet bijlenen om rond te komen...

En nu ga ik maar eens studeren. Voordat mensen hier denken dat ik een luie student ben die te veel feest en zo'n 10 jaar over haar studie gaat doen voor de lol ;)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:12

Dit zorgt (voor mij) voor een heleboel problemen..

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:25

stef schreef:

*en nu ga ik werken*

mijn punt van een tijdje terug over achter de kassa gaan werken ging er dus niet over om naast mn studie achter de kassa te gaan, maar toen ik was uitgeloot ik ervoor koos om toch te beginnen met studeren en niet te gaan werken, maar dat ik nu dus gestraft ga worden voor dat ik ben gaan studeren in dat ene jaar.

En naast je studie achter de kassa gaan staan om het te bekostigen, er zijn studies waarnaast je dus vrijwel geen tijd hebt om te werken, doe je dat wel dan doe je er dus alleen maar NOG langer over.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:32

idd, ik volg zon studie. als je achterstand krijgt, heb je een groot probleem want het gewone huiswerk is al heel erg veel ( tot half 1 snachts doorwerken is vrij normaal ) Als er dus ook maar iets in je priveleven gebeurd heb je al snel een probleem..

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:36

welke studie volg je dan? :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:00

pb;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:06

winnietje3 schreef:
Jemig mens je komt nu zelf gewoon over alsof je van binnen keihard baalt dat je zelf niet hebt gestudeerd ofzo? Dikke pluim voor je hoor dat je in een fabriek hebt gestaan. De meeste scholieren beginnen met zulk soort baantjes. Niemand die hier zegt zich te goed te voelen voor minder opgeleiden. Maar als ik werk kan doen waar ik meer plezier en uitdaging uit kan halen door eerst een studie te volgen dan ga ik dat lekker doen. Kennelijk hebben we gewoon veel mensen in Nederland die in staat zijn te studeren.
Waarom ga je niet gezellig naar Polen even wat extra reclame maken zodat er nog meer hierheen komen en dat vieze werk waar wij ons veeel te goed voor voelen kunnen doen.. pffff

Met uitspraken als "duf achter de kassa gaan zitten" vind ik de mensen die die uitspraken doen dus overkomen alsof ze zich daar te goed voor vinden. En er zijn ook genoeg mensen die zich daar te goed voor vinden :j
Ik balen dat ik niet gestudeerd heb? No way. Ik heb keurig mijn MBO afgerond en ben daarna gaan werken en hoef niet bij de overheid te bedelen.

Overigens geld voor mijn berichten altijd: Wie de schoen past trekke hem aan....

Waarom ik niet naar polen ga? Wat is dit voor onzin bericht? :?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:09

Bij de overheid bedelen? Kom nou zeg. Sorry, vind dit een erg kwetsende en onzinnige uitspraak.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:09

pinuts schreef:
idd, ik volg zon studie. als je achterstand krijgt, heb je een groot probleem want het gewone huiswerk is al heel erg veel ( tot half 1 snachts doorwerken is vrij normaal ) Als er dus ook maar iets in je priveleven gebeurd heb je al snel een probleem..

Dat hangt ook erg van de student af hoor. Ik ken studenten die vrij gemakkelijk de zwaardere studies met hun vingers in de neus halen. Ook als ik naar mezelf kijk dan heb ik het redelijk gemakkelijk gedaan. Sommige jaren heb ik er nog twee/drie dagen bij gewerkt naast mijn studie, terwijl sommige studiegenoten gewoon tijd te weinig hadden om door alle stof heen te komen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:14

eilleen333 schreef:
Ben benieuwd hoe dit zit voor opleidingen als geneeskunde en diergeneeskunde. Die opleidingen duren al 6 jaar. 1 jaar vertraging op 4 jaar is wat anders dan 1 jaar vertraging op 6 jaar... Eigenlijk zouden die studenten dan 1,5 jaar mogen uitlopen. In dat geval kan ik het nog net redden hoop ik. Als deze regel voor mij geen uitzondering kan maken (migraine en privé situatie), ga ik het niet redden om het laatste jaar van mijn studie te betalen. Tof... 5 jaar mijn best gedaan, en alsnog geen diploma). Mijn lening kan volgens mij gewoon niet hoog genoeg om dat te betalen, zeker omdat ik dan ook geen stufi meer krijg...

Niet gelijk panieken :P Je krijgt 2 jaar. niet 1 jaar. 1 jaar voor je bachelor en 1 jaar voor je master. Een studie van 6 jaar mag je dus 8 jaar over doen.

En nogmaals, de wet wordt per 1 september aanstaande aangenomen, maar de boetes gaan pas in vanaf september 2012!!
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 07-07-11 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:16

Maar hoe zit het met switchen dan? Als je van opleiding veranderd?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:18

dikke pech.

Tenzij je tweede opleiding er 1 is die je voor het eerst in zorg of onderwijs start, alleen dan komt de teller weer op 0.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:19

ik snap je even niet? Die je voor het eerst in zorg of onderwijs start?

Dus van bv. maatschappelijk werkster naar psychologie over gaan kan niet? Nouja, dan zal je alles moeten terg betalen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:20

En waarom komt bij die studies de teller wel op 0 dan?

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:22

stef schreef:
winnietje3 schreef:

Met uitspraken als "duf achter de kassa gaan zitten" vind ik de mensen die die uitspraken doen dus overkomen alsof ze zich daar te goed voor vinden. En er zijn ook genoeg mensen die zich daar te goed voor vinden :j
Ik balen dat ik niet gestudeerd heb? No way. Ik heb keurig mijn MBO afgerond en ben daarna gaan werken en hoef niet bij de overheid te bedelen.

Overigens geld voor mijn berichten altijd: Wie de schoen past trekke hem aan....

Waarom ik niet naar polen ga? Wat is dit voor onzin bericht? :?

Mijn reactie was inderdaad wat overtrokken maar jouw berichten riepen erg veel irritatie bij mij op. Ik heb zelf ook achter de kassa gezeten. Ik voel me niet beter dan cassieres omdat ik het werk niet meer wil doen. Ik vond het simpelweg gewoon geestdodend voor mezelf. Het was gezellig met collega's en op zich een uurtje kassadraaien kan best leuk zijn, maar keer op keer vond ik het saai worden en ik had voor mezelf meer uitdaging nodig. Wellicht geldt dit voor meer mensen. Ik snap best wat bedoelt met mensen die zich misschien te goed voelen. Toen ik in het ziekenhuis schoonmaakte stond er ook een aziatische chirurg gigantisch arrogant naar me te kijken. Tsja.. Moet hij weten. In zijn cultuur zijn ze al helemaal van de hierarchie. Dikke ass voor hem.
Maar het is niet zo dat iedereen die hoger opgeleid is zich automatisch ook te goed voelt voor bepaalde functies.

Om nog even weer to the point te komen: je reacties kwamen op mij over alsof iedereen die het niet eens met deze regel maar gewoon moet kappen met studeren en maar gewoon moet werken en dat het niet uit maakt wat en dat ons met zn allen niet te goed moeten voelen maar gewoon moeten werken omdat we er niets van krijgen.

Daar was ik het gewoon even flink niet mee eens en ik kreeg de indruk dat je niet echt begrip hebt voor mensen die graag willen studeren en waarom en dat het niet is dat ze zich te goed voelen voor iets maar omdat ze misschien wel een droom hebben voor een bepaald beroep en daar is dan een papiertje voor nodig

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:23

Ja, als je van opleiding switched, en de tweede opleiding die je start is een opleiding in onderwijs of zorg (en je eerste opleiding was dat niet) dan gaat de teller weer op 0 van het aantal jaren dat je studeert. Is je tweede opleiding buiten de zorg of onderwijs of was je eerste opleiding dat ook al, dan loopt de teller van het aantal jaren gewoon door en zul je op den duur boete moeten betalen.

Ik heb geen idee of psychologie onder zorg valt, zou best kunnen. Dat kan ik in dat wetsvoorstel niet terug vinden.

Ik heb hem al eens eerder gelinkt, en heb ook het idee dat mensen de eerste paar pagina's niet echt gelezen hebben, want ik heb dit allemaal al eens uitgelegd. Maar mocht je precies willen weten hoe het zit, lees dan dit:
http://www.eerstekamer.nl/behandeling/2 ... nle2g4.pdf

@MyWishMax, lijkt me nogal wiedes, omdat dat gewoon de twee belangrijkste sectoren zijn, waarin hard mensen nodig zijn, met name in onderwijs. Dus ik denk dat ze willen voorkomen dat mensen niet naar die sectoren willen overstappen omdat ze anders te duur uit zijn.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:27

Weet iemand misschien of je sowieso 2 jaar extra mag doen over je studie (dus bijv. als je 4 jaar over je bachelor doet en gewoon 1 jaar over je master, of je dan ook extra moet betalen?), of dat je echt alleen maar een jaar extra over je bachelor en een jaar extra over je master mag doen?

Mijn situatie is als volgt: anderhalf jaar ingeschreven geweest bij een hbo-opleiding, ik zit nu op de universiteit. Moet ik straks in jaar 3 al meer gaan betalen, ook al rond ik deze bachelor zonder vertraging af? Omdat ik al 1,5 jaar ingeschreven was bij een hbo...

De hbo-opleiding was overigens een lerarenopleiding en nu doe ik psychologie, dus beiden in het onderwijs of de gezondheidszorg..

Ik vind het mooi klote. Heb een jaar keihard gewerkt om de rest van mijn studie te kunnen betalen en nu moet ik alsnog gaan lenen. :(

Bedankt voor dat wetsvoorstel, trouwens. Maar ik kom er niet echt doorheen als leek :o veels teveel verwijzingen waar ik veels te weinig van snap.