Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:12

rockwitch schreef:
Sorry maar hier moet ik even op reageren. Mensen met overgewicht doen het niet allemaal zelf, heb je wel eens mensen gezien die aan de prednison ofzo zitten? Of andere rotzooi van medicijnen waardoor ze ontzettend aankomen? Dat soort opmerkingen kloppen dus echt helemaal niet.

Over het onderwerp van het topic, ja laat maar zelf betalen, ze zuipen zelf ...

Dat bedoelde ik eerder dus ook, je kunt geen grens trekken. JIJ zegt "ze doen het zelf", maar iemand die eet "doet het ook zelf". Is aankomen door prednison een ziekte. Ja tuurlijk. Is aankomen door een eetverslaving een ziekte? Da's al een stuk grijzer, maar je zou nog steeds "ja" kunnen zeggen. Is comazuipen een ziekte? Nu roept natuurlijk iedereen in koor "nee". Maar iemand die zich in coma zuipt door een alcoholverslaving dan? Waarom een eetverslaving wel uitsluiten hiervan en een alcoholverslaving niet?

Het is TE grijs om ergens een lijn te trekken. Gaat nie lukken nie ...

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:14

hoe triest het ook is, je moet wel onmiddellijk hulp krijgen, maar uiteraard zelf betalen.
Waarom moet de hele gemeenschap, wij dus met z'n allen, betalen voor het domme gedrag van een ander?

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:24

Dus als men van het paard klettert ook maar gewoon laten liggen, is ook een hobby met gevaren, die we willens en wetens er voor overhebben.

We hebben het over pubers , die niet eens bij de gevolgen stil staan.. Heb ik ook gehad op die leeftijd, was onbezorgd en dacht op die leeftijd ook dat ik de wereld bij de ballen had. En nee heb geen coma gezopen (dat had je toen nog niet), maar had vast mijn zwakheden op die leeftijd.

Anoli

Re: Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:33

In eerste instantie zeg ik "ja" laat ze maar dik betalen, want je drinkt zelf bewust zoveel alcohol. Aan de andere kant... waarschijnlijk zullen de ouders wel die rekening betalen en leren die kids nog niks.

Wel vind ik dat ze er de consequenties van mogen voelen, want elke ambulance die moet komen voor een comazuiper kan niet komen voor iemand met een hartaanval/beroerte/etc...

Dus wel die ambu gewoon laten komen maar in het ziekenhuis verplicht alcoholprom. laten testen, zitten ze boven een bepaalde grens dan ambu-kosten laten betalen en verplicht 1 maand vrijwilligerswerk doen op een afdeling met mensen die alzheimer hebben of iets in die richting. Op die manier worden ze pas met de neus op de feiten gedrukt want waar ik me nog meer aan stoor dan het comazuipen zelf is dat de jeugd er zo lachwekkend over doet (drinken/roken/etc) Ze hebben absoluut niet door of willen het niet door hebben wat ze zichzelf aan doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:47

Yes laat ze de rekening maar zelf ophoesten, neem maar een extra krantenwijk of wat dan ook, niet alles maar voor lief laten nemen.

Iris82 schreef:
Nee. Want waar trek je de grens?
Roken is ook slecht voor je, moet je alle rokers dan ook maar hun eigen ziekenhuiskosten laten betalen?
En drugsgebruikers? Ik vind niet dat je mensen wel moet laten betalen voor het een, maar niet voor het ander.

Ik vind het toch wel anders. Comazuipen is een bijna acute gevolg van teveel zuipen. Dit gebeurd dus op 1 avond. Roken doe je jaren en dat is een verslaving. Maar comazuipers hebben iets te bewijzen tegenover anderen, of willen zichzelf wegcijferen. Dus een geheel eigen keus om jezelf volledig lam te zuipen. Daar zul je dan ook de consequenties voor moeten dragen. Want je hebt er niet alleen jezelf mee, maar ook de mensen waarmee je dus de avond aan het vieren bent, en je ouders en ook de eigenaar van het pand waarin het gebeurd allemaal mensen die zich zorgen maken om jou, en dan komt daar ook nog bij dat er dus een heel team aan medische mensen (ambulancepersoneel, eerstehulp medewerkers en eventueel intensive cair personeel) ingezet moet worden, omdat jij geen maat weet te houden en in een hele korte periode just for fun zoveel alcohol drinkt dat er dus zoveel mensen met je aan de slag moeten, om te vechten voor je leven.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:50

je kunt ook verslaafd zijn aan alcohol. En er zijn wel meer dingen die je in 1 avond of in 1 sec voor elkaar kunt krijgen waarvoor de ambulance moet komen en die in feite ook je eigen schuld zijn?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:54

Ik vind dit een zorgewekkende tendens dat een burgemeester zoiets zegt, eigen schuld dikke bult zelf betalen en bijvoorbeeld ook dat evenementen zelf politie-inzet moeten gaan betalen. Straks is het ook ziektekosten door een sport (bijvoorbeeld paardrijden), zelf betalen! Dat is waar het naar toe gaat.

En als alles op de mensen zelf verhaald wordt, waar betalen we dan nog belasting voor?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:57

Het laten betalen voor de ambulance lijkt redelijk, maar... stel je de mogelijke gevolgen voor, als een groep vrienden besluit om niet te bellen voor hun laveloze vriend, om hem niet met een dure rekening op te schepen...

Oftewel: zelf betalen werkt idd drempelverhogend... om de ambulance te bellen. Ook als er al iemand in coma (en in levensgevaar) is.

Verder: waar trek je de grenzen? En als iemand een comazuiper lijkt, maar in feite rommel in het drinken kreeg en daardoor overgevoelig werd voor alcohol. Wordt dat gesteggel met de verzekeraar en de rechter over wel/niet betalen, dan gaat dat de gemeenschap uiteindelijk meer kosten dan besparen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:35

Yonker schreef:
Mijn eerste reactie.... dalijk worden we nog een tweede VS.
Nee dit moeten ze niet invoeren, dan kan je voortaan iedereen laten liggen. Rokende mensen, mensen met overgewicht, mensen met ondergewicht, mensen die drugs gebruiken, toevallig een ongeluk zelf veroorzaakt?? Ja laat maar liggen hoor!! Waar gaat het dan met de maatschappij heen?? Geef ze eerder maar een cursus!!

Het is toch niet zo, dat we zeggen: Laat maar liggen!
We zeggen alleen: Laat maar zelf betalen!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:37

Zoolgangster schreef:
Het laten betalen voor de ambulance lijkt redelijk, maar... stel je de mogelijke gevolgen voor, als een groep vrienden besluit om niet te bellen voor hun laveloze vriend, om hem niet met een dure rekening op te schepen...

Oftewel: zelf betalen werkt idd drempelverhogend... om de ambulance te bellen. Ook als er al iemand in coma (en in levensgevaar) is.

Verder: waar trek je de grenzen? En als iemand een comazuiper lijkt, maar in feite rommel in het drinken kreeg en daardoor overgevoelig werd voor alcohol. Wordt dat gesteggel met de verzekeraar en de rechter over wel/niet betalen, dan gaat dat de gemeenschap uiteindelijk meer kosten dan besparen.

Rommel in het drinken, daar hebben ze onderzoeken voor en die voeren ze ook ten allen tijde uit!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:51

[***] schreef:
Yes laat ze de rekening maar zelf ophoesten, neem maar een extra krantenwijk of wat dan ook, niet alles maar voor lief laten nemen.

Iris82 schreef:
Nee. Want waar trek je de grens?
Roken is ook slecht voor je, moet je alle rokers dan ook maar hun eigen ziekenhuiskosten laten betalen?
En drugsgebruikers? Ik vind niet dat je mensen wel moet laten betalen voor het een, maar niet voor het ander.

Ik vind het toch wel anders. Comazuipen is een bijna acute gevolg van teveel zuipen. Dit gebeurd dus op 1 avond. Roken doe je jaren en dat is een verslaving. Maar comazuipers hebben iets te bewijzen tegenover anderen, of willen zichzelf wegcijferen. Dus een geheel eigen keus om jezelf volledig lam te zuipen. Daar zul je dan ook de consequenties voor moeten dragen. Want je hebt er niet alleen jezelf mee, maar ook de mensen waarmee je dus de avond aan het vieren bent, en je ouders en ook de eigenaar van het pand waarin het gebeurd allemaal mensen die zich zorgen maken om jou, en dan komt daar ook nog bij dat er dus een heel team aan medische mensen (ambulancepersoneel, eerstehulp medewerkers en eventueel intensive cair personeel) ingezet moet worden, omdat jij geen maat weet te houden en in een hele korte periode just for fun zoveel alcohol drinkt dat er dus zoveel mensen met je aan de slag moeten, om te vechten voor je leven.

Pardon??
Roken heb je ook voor gekozen destijds!! Roken kies je net zo erg voor als voor comazuipen. Ga nou niet vertellen dat het niet zo is.
Roken = meelopen met de rest.
Comazuipen = meelopen met de rest.
Tendance schreef:
Yonker schreef:
Mijn eerste reactie.... dalijk worden we nog een tweede VS.
Nee dit moeten ze niet invoeren, dan kan je voortaan iedereen laten liggen. Rokende mensen, mensen met overgewicht, mensen met ondergewicht, mensen die drugs gebruiken, toevallig een ongeluk zelf veroorzaakt?? Ja laat maar liggen hoor!! Waar gaat het dan met de maatschappij heen?? Geef ze eerder maar een cursus!!

Het is toch niet zo, dat we zeggen: Laat maar liggen!
We zeggen alleen: Laat maar zelf betalen!

Ja en wat als ze het niet kunnen betalen???
Laat je ze dan de volgende keer liggen?? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:01

Yonker schreef:
Pardon??
Roken heb je ook voor gekozen destijds!! Roken kies je net zo erg voor als voor comazuipen. Ga nou niet vertellen dat het niet zo is.
Roken = meelopen met de rest.
Comazuipen = meelopen met de rest.

Het gaat om de "trend' dat jongeren tegenwoordig door stoer te doen in 1 avond zoveel alcohol naar binnen werken en aan zichzelf voorbij gaan dat dit hun leven kan eissen.. en dat in 1 avondje

Je kunt moeilijk stellen dat je in avondje zo doorpaft (sigaretten) dat je hierdoor (comapaffen) in het ziekenhuis moet worden opgenomen.
Ik bedoel alleen maar aan te geven, dat je met roken er ook echt wel zelf voor kiest, (ik rook overigens niet) maar dat de gevolgen niet met zoveel getalen per avondje voorkomen. Het gaat dan om een meerjaren traject.
Als je teveel drinkt en je bent normaal dronken, en je beledigd een politieagent, ga je ook een nachtje de cel in... ja das niet handig van je geweest en hopelijk leer je daarvan.
Maar alle aandacht en heisa om het comazuipen houdt het wel in stand. Alle mensen die zich zorgen maken om je, en alle mensen dievoor je leven vechten... das niet iets om maar voor lief te nemen. Dat is een bewuste keuze van je avondspendering geweest. (dus geen life-time)....
Hopelijk zo iets duidelijker verwoord :)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:04

Ja dat is iets beter verwoord idd. Maar toch vind ik dat roken en comazuipen op 1 lijn ligt. Dat is ook een trend die er (helaas) nog steeds is. En sommige mensen zijn zo verslavingsgevoelig dat ze al snel verslaafd zijn aan roken. Het is een meerjarenproject maar ook daar heb je zelf voor gekozen en daar zijn waarschijnlijk veel meer medische kosten aan (als het mis gaat). Ik wil het comazuipen niet goedpraten, zeker niet!! Vind het echt te belachelijk voor woorden. Maar er zijn ook andere maatregelen te bedenken, want waar trek je de grens. Je moet die jongeren een cursus geven, die ze zelf moeten betalen of waar ze voor moeten werken. Zodat ze zich meer bewust worden van de gevolgen van het comazuipen. Het laten betalen van de ambulance komt toch alleen maar neer op de ouders en deze kunnen er vaak niets aan doen. Pubers zijn pubers...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:06

Je kan in dat geval ook iedereen die een zelfmoordpoging heeft gedaan maar de rekening presenteren. Ze hebben het immers zichzelf aangedaan :n

Helaas, zo werkt het dus niet echt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:07

Yonker schreef:
Ja en wat als ze het niet kunnen betalen???
Laat je ze dan de volgende keer liggen?? ;)

Nee, betalen kunnen ze wel eventueel in periodes, regelingen, inhouden op loon etc.
En de volgende keer kan dat net zo hard weer.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:08

Yonker schreef:
Ja dat is iets beter verwoord idd. Maar toch vind ik dat roken en comazuipen op 1 lijn ligt. Dat is ook een trend die er (helaas) nog steeds is. En sommige mensen zijn zo verslavingsgevoelig dat ze al snel verslaafd zijn aan roken. Het is een meerjarenproject maar ook daar heb je zelf voor gekozen en daar zijn waarschijnlijk veel meer medische kosten aan (als het mis gaat). Ik wil het comazuipen niet goedpraten, zeker niet!! Vind het echt te belachelijk voor woorden. Maar er zijn ook andere maatregelen te bedenken, want waar trek je de grens. Je moet die jongeren een cursus geven, die ze zelf moeten betalen of waar ze voor moeten werken. Zodat ze zich meer bewust worden van de gevolgen van het comazuipen. Het laten betalen van de ambulance komt toch alleen maar neer op de ouders en deze kunnen er vaak niets aan doen. Pubers zijn pubers...

Iemand die te veel rookt, wordt vaak niet met een ambulance opgehaald, maar komt zelf met gezondheidsproblemen in het ziekenhuis.
En over de kosten die gemaakt worden in het ziekenhuis wordt hier in dit forum niet gesproken.
Ontopic = ambulance
Laatst bijgewerkt door Tendance op 07-07-11 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:09

Dat kost toch ook geld?? ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:10

Yonker schreef:
Dat kost toch ook geld?? ;)

Ik heb er nog wat bijgezet

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:11

Dat is wel erg zwart/wit gezien.
Sorry maar dat komt op hetzelfde neer. Allebei medische kosten.
En ik met mijn overgewicht, als ik een hartaanval krijg?? Moet ik dan ook de ambulance zelf gaan betalen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:15

Komt zeker niet op hetzelfde neer!
In het ziekenhuis zijn meerdere bedden, dus is er plek voor die comazuiper, die met longkanker, maar ook iemand die per toeval en hartinfarct heeft. Als een ziekenhuis 2 ambulances bezet heeft door comazuipers en er iemand een hartinfarct krijgt en er zijn geen ambu's meer, dan sterft er dus iemand door een comazuiper. Die man/vrouw met longkanker was zelf per auto in het ziekenhuis gekomen.
Ik vind dat er dus wel degelijk verschil zit in medische kosten of kosten voor de ambu.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:17

ik vind dat coma zuipers echt wel zelf hun ambulance mogen bellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:19

NathalietjeB schreef:
ik vind dat coma zuipers echt wel zelf hun ambulance mogen bellen...

Daar ben je dan echt niet meer toe in staat.. want je bent helemaal van de wereld..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:23

Coma is coma... Ik zie het al voor me: Hallo ik lig hier in coma, kunt u me halen met de ambu? Oh u komt eraan? Nou dan wacht ik even!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:25

Tendance schreef:
Coma is coma... Ik zie het al voor me: Hallo ik lig hier in coma, kunt u me halen met de ambu? Oh u komt eraan? Nou dan wacht ik even!

_O- _O-
Idd iemand die in coma is kan niet zelf bellen denk ik zo :')

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:27

Tenzij die ook schizofreen is... Misschien kan z'n alterego dan bellen???