Mens boven dier? Waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mens boven dier? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:12

zoals bij een wilde kudde, daar heb je toch ook een leider? die bepaalt waar de kudde heengaat, leid de kudde naar drinkplaatsen ed?
natuurlijk zou het moeilijk zijn, aangezien mensen lang niet zo snel zijn als paarden, mensen geen gras eten ed, maar toch zou ik het wel doen

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:04

En dan zou je overlijden: mensen hebben zeker in het wild, granen, vruchten, noten en vlees nodig. En geen van die dingen kan een paard je bij helpen. Bovendien zal een mens een schuilplaats nodig hebben want we overleven het niet zonder warme kleren en onderdag en vuur, zeker niet in de winter. En ook daar kan een paard je niet bij helpen.
paarden kunnen heel goed zelf overleven in het wild, en een gnoe oid in een kudde opnemen kan nog wel, maar dieren als varkens, honden of mensen? nee dat zie ik niet gebeuren.

Overigens: brengt me er op: een soort bavianen bij Gibraltar staan erom bekent dat die pups ontvoeren van hun moeder, voeden, en idd opnemen in de groep, als een soort van waakhond. Paar keer docu over gezien, heel bijzonder! Maar, bavianen zijn instaat gebruik te maken van gereedschap tot op zekere hoogte. en tja, er zijn maar heel weinig diersoorten die daar genoeg inteligentie voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:09

ooh dat is wel apart! weet je nog hoe die docu heet?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:11

ehhh, nee, is al tijdje geleden dat ik die gezien heb, ergens op national geografic channel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:30

ooh jammer, had het wel graag gezien :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:21

eefj33 schreef:
zoals bij een wilde kudde, daar heb je toch ook een leider? die bepaalt waar de kudde heengaat, leid de kudde naar drinkplaatsen ed?
natuurlijk zou het moeilijk zijn, aangezien mensen lang niet zo snel zijn als paarden, mensen geen gras eten ed, maar toch zou ik het wel doen

Nou, mijn paard kan dat echt niet hoor. Die verdwaalt al op de Veluwe. Gooi weleens de teugels helemaal los om te kijken of ie zo slim is om weer richting trailer te komen maar in tegenstelling tot zijn moeder bakt ie er helemaal niks van. Uiteindelijk draait het er altijd op uit dat ik moet zoeken naar bewegwijzering of iemand de weg moet vragen want als het aan mijn paard ligt kom ik nooit het bos weer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 01:11

Die van mij is een volleerd leider, als je bij hem de teugels loslaat loopt hij zelfstandig een rondje waarbij hij er altijd voor zorgt dat hij zowel het tankstation als de cafetaria passeert :+
en hij weet ook wat "eigenbelang" betekent

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 02:28

daNiielle_ schreef:
Logisch gezien staat er bij.
Denk niet dat je vooraf kan bedenken hoe je in zon situatie gaat handelen.
Maar een dier laten zitten vind ik even zielig als een mens.

Ik moet er gewoon even op reageren. Je hebt hartstikke gelijk.
Een dik jaar geleden stond het appartementsgebouw waar ik woonde in brand.
Ik en mijn vriend zijn toen als enigen wakker geworden, en hebben de brandweer gebeld. Zijn onmiddellijk beginnen evacueren.
Toen iedereen 5 minuten later buiten stond, begonnen onze buren te zeuren dat hun honden nog binnen zaten..

Kom op! Dat doe je toch niet! De rook was ontzettend, en het café op de begane grond brandde lustig verder. En die arme dieren zaten dus nog boven. Gelukkig was de brand meteen geblust, maar kom op!

Ik probeer trouwens mijn paard als mijn gelijke te behandelen. Ik probeer er ook steeds aan te denken dat mijn honden ook een eigen wil hebben, en misschien liever een keertje niet spelen. Ofzo, je begrijpt me wel. We proberen af te wisselen qua voeding -wij eten ook niet elke dag hetzelfde- en ik probeer niks te doen waarvan m'n hond in de stress schiet. Ik ga elke dag trouw naar m'n paard, al is het maar om dr te poetsen.

Maar daar schuilt het gevaar net een beetje in, denk ik. De honden, die worden door ons gevoederd. Wij beslissen wanneer we uit wandelen gaan, en wanneer ze geborsteld worden. Wij hebben als het ware een groot deel van de controle over hen in onze handen. Wij verzorgen hen. En daardoor plaatsen we onszelf misschien boven hen. Hetzelfde met mijn paard. Ik wil haar niet vals, gemeen, oneerlijk, ... wat dan ook behandelen, maar op het einde van de dag ben ik haar eigenaar. Ze is van mij. Net zoals mijn auto van mij. Ik bekijk het zelf niet zo afstandelijk, maar veel mensen doen dit wél. Tel daarbij het feit, dat je je paard letterlijk de baas moet zijn - hoe eerlijk je haar ook behandeld, jij moet de leider zijn - en daardoor vind een deel deel van de maatschappij de mens belangrijker als het dier.

Wij doden dieren. Eten ze op. Veel mensen hebben ook niet echt een band met dieren. Een groot deel van de bevolking heeft een huisdier; een hond, een kat, ... Maar veel mensen moeten niets weten van dieren, vinden dat ze te hard ruiven, je er te vaak mee naar buiten moet, vinden de DA een geldrover, of houden er gewoonweg niet van. Ik zet mezelf niet boven een paard, maar als ik een spin op m'n been zie kruipen, mep ik die wel ontzettend weg (vieze beesten!). Dus zet ik mezelf in feite wel boven een spin (soms letterlijk dan :+) En als je dus met geen enkel dier een band hebt, en ze alleen maar bekijkt als 'een dier' ipv 'een vriend', denk ik dat je jezelf sneller belangrijker vind dan een dier.

Over het brandvoorbeeld trouwens nog eens. Als mijn huis in brand staat, haal ik eerst m'n moeder er uit, en dan de hond. Maar ik zal wel alles doen wat ik kan, om de hond er ook uit te halen. Maar m'n moeder gaat natuurlijk wel voor. Want ja, m'n moeder is belangrijker. Maar als ik moet kiezen, tussen een vreemde of mijn hond.. Het hangt er maar vanaf wat je belangrijker vind.

Edit; typo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:18

@ hierboven: Honden en mensen zijn niet hetzelfde qua voedselbehoefte he. Mensen hebben variatie nodig, de meeste dieren hebben juist baat bij een zo sober mogelijk menu... :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:29

Ik verkies een dier gelijk of boven een mens.

Pas zei iemand tegen me: Ik vind een mens dat wordt mishandelt toch wel veel erger dan dat een dier dat overkomt.
:r

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:55

Juul schreef:
@ hierboven: Honden en mensen zijn niet hetzelfde qua voedselbehoefte he. Mensen hebben variatie nodig, de meeste dieren hebben juist baat bij een zo sober mogelijk menu... :)

Dit is sowieso bij honden en katten het geval: 1 merk voer is beter dan steeds wisselen, kunnen de darmen vervelend op reageren. Nou moet ik zeggen dat het mijn hond volgens mij niet eens kan schelen wat ze eet en ikzelf verveel me als ik elke dag hetzelfde moet eten..

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:08

Vraag aan de mensen die dieren boven de mens/zichzelf zetten;
Als het om een kwestie van leven of dood gaat, zou je dan voor een dier kiezen of voor jezelf? Met andere woorden: zou jij voor een dier sterven?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:01

Bij een kwestie op leven en dood zal ik ten alle tijden proberen om het dier te redden,ook al loopt mijn eigen leven dan gevaar.
Wat jij bedoelt: kiezen, ik dood of het dier dood? tja dat lijkt me niet moeilijk he.Iedereen kiest dan uiteraard voor zijn/haar eigen leven.Er zal niemand zeggen als die voor de keuze staat: tja dan ga ik maar dood,me dier blijft leven.Dit zal niemand doen,en als iemand zegt dat die zelf dood zal gaan en het dier laten leven?ik denk dat die dan liegt.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:09

riannhuh schreef:
Als het om een kwestie van leven of dood gaat, zou je dan voor een dier kiezen of voor jezelf? Met andere woorden: zou jij voor een dier sterven?

Ik vindt het in vele gevallen eerder egoistisch om te kiezen om zelf dood te gaan en het dier te laten leven.
Want ja als je dier overlijdt dan heb je daar als het goed is veel verdriet van.
Maar als jij overlijdt wat gebeurt er dan met het dier?
Ik heb 3 katten zitten die dan de rest van hun leven in een asielhokje mogen slijten.
Er zit er 1 bij die heel mischien nog een huis vindt maar die andere 2 wil echt niemand hebben.
Ik heb er zelfs eentje die door het grootste deel van de mensen afgemaakt zou worden.
Dus dan leef ik liever met het verdriet van het dier dat ik heb verloren dan dat mijn dieren de rest van hun leven in een hokje moeten slijten.
Liever dat er een overlijdt dan dat het dier een rot leven heeft en doodongelukkig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:12

JunkDeLuxe schreef:
daNiielle_ schreef:
Logisch gezien staat er bij.
Denk niet dat je vooraf kan bedenken hoe je in zon situatie gaat handelen.
Maar een dier laten zitten vind ik even zielig als een mens.

Ik moet er gewoon even op reageren. Je hebt hartstikke gelijk.
Een dik jaar geleden stond het appartementsgebouw waar ik woonde in brand.
Ik en mijn vriend zijn toen als enigen wakker geworden, en hebben de brandweer gebeld. Zijn onmiddellijk beginnen evacueren.
Toen iedereen 5 minuten later buiten stond, begonnen onze buren te zeuren dat hun honden nog binnen zaten..

Kom op! Dat doe je toch niet! De rook was ontzettend, en het café op de begane grond brandde lustig verder. En die arme dieren zaten dus nog boven. Gelukkig was de brand meteen geblust, maar kom op!

Ik probeer trouwens mijn paard als mijn gelijke te behandelen. Ik probeer er ook steeds aan te denken dat mijn honden ook een eigen wil hebben, en misschien liever een keertje niet spelen. Ofzo, je begrijpt me wel. We proberen af te wisselen qua voeding -wij eten ook niet elke dag hetzelfde- en ik probeer niks te doen waarvan m'n hond in de stress schiet. Ik ga elke dag trouw naar m'n paard, al is het maar om dr te poetsen.

Maar daar schuilt het gevaar net een beetje in, denk ik. De honden, die worden door ons gevoederd. Wij beslissen wanneer we uit wandelen gaan, en wanneer ze geborsteld worden. Wij hebben als het ware een groot deel van de controle over hen in onze handen. Wij verzorgen hen. En daardoor plaatsen we onszelf misschien boven hen. Hetzelfde met mijn paard. Ik wil haar niet vals, gemeen, oneerlijk, ... wat dan ook behandelen, maar op het einde van de dag ben ik haar eigenaar. Ze is van mij. Net zoals mijn auto van mij. Ik bekijk het zelf niet zo afstandelijk, maar veel mensen doen dit wél. Tel daarbij het feit, dat je je paard letterlijk de baas moet zijn - hoe eerlijk je haar ook behandeld, jij moet de leider zijn - en daardoor vind een deel deel van de maatschappij de mens belangrijker als het dier.

Wij doden dieren. Eten ze op. Veel mensen hebben ook niet echt een band met dieren. Een groot deel van de bevolking heeft een huisdier; een hond, een kat, ... Maar veel mensen moeten niets weten van dieren, vinden dat ze te hard ruiven, je er te vaak mee naar buiten moet, vinden de DA een geldrover, of houden er gewoonweg niet van. Ik zet mezelf niet boven een paard, maar als ik een spin op m'n been zie kruipen, mep ik die wel ontzettend weg (vieze beesten!). Dus zet ik mezelf in feite wel boven een spin (soms letterlijk dan :+) En als je dus met geen enkel dier een band hebt, en ze alleen maar bekijkt als 'een dier' ipv 'een vriend', denk ik dat je jezelf sneller belangrijker vind dan een dier.

Over het brandvoorbeeld trouwens nog eens. Als mijn huis in brand staat, haal ik eerst m'n moeder er uit, en dan de hond. Maar ik zal wel alles doen wat ik kan, om de hond er ook uit te halen. Maar m'n moeder gaat natuurlijk wel voor. Want ja, m'n moeder is belangrijker. Maar als ik moet kiezen, tussen een vreemde of mijn hond.. Het hangt er maar vanaf wat je belangrijker vind.

Edit; typo.

Hier sluit ik mij bij aan!
Maar er is wel een ding; mijn ouders (vooral vader) vinden dat de mens boven het dier staat...

: (niet mijn cnaaf, hoor!) een cavia heeft een tumor. heeft een operatie nodig, die kost 180 euro. de eerste keer doen de eigenaren het wel. de tweede keer, als er weer een tumor is, zeggen ze: als hij er last van gaat krijgen, laten we hem inslapen.
Maar ik weet het soms ook niet....
Dit kon ook
: een cavia heeft een tumor. heeft een operatie nodig, die kost 180 euro. de eigenaren vinden het te duur. slapen hem in.
Wat is nou betuuuur?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:14

Moontje1991 schreef:
riannhuh schreef:

Ik vindt het in vele gevallen eerder egoistisch om te kiezen om zelf dood te gaan en het dier te laten leven.
Want ja als je dier overlijdt dan heb je daar als het goed is veel verdriet van.
Maar als jij overlijdt wat gebeurt er dan met het dier?
Ik heb 3 katten zitten die dan de rest van hun leven in een asielhokje mogen slijten.
Er zit er 1 bij die heel mischien nog een huis vindt maar die andere 2 wil echt niemand hebben.
Ik heb er zelfs eentje die door het grootste deel van de mensen afgemaakt zou worden.
Dus dan leef ik liever met het verdriet van het dier dat ik heb verloren dan dat mijn dieren de rest van hun leven in een hokje moeten slijten.
Liever dat er een overlijdt dan dat het dier een rot leven heeft en doodongelukkig is.

Dat dacht ik ook... mijn konijnen(en cnaafs) wil waarschijnlijk écht niemand hebben!
Die cavia's zijn nog te doen... het ene konijn ook... maar die andere, was als het aan anderen lag ingeslapen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:57

riannhuh schreef:

Als ik bijvoorbeeld zelf in een brandende stal zou staan samen met een paard, zou ik niet weten waar ik het zoeken moet. Ik zou waarschijnlijk uit alle macht proberen het paard te bevrijden, en daarbij zelf ook omkomen omdat het niet lukt. Maar ik zou het mezelf nóóit kunnen vergeven om weg te gaan om mezelf te redden, en het paard te laten omkomen..

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:03

Mensen hebben geluk gehad met de evolutie. In de dierenwereld probeert de een boven de andere te staan. Dat is nu eenmaal zo. (Ik schaar mensen ook onder dieren).

Of ik voor een dier zou sterven: ligt eraan of dat dier mij veel waard is denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:25

maar is eigenlijk gwn zo...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 01:29

Juul schreef:

Maar je gaat toch op z'n minst op zoek naar WAT je hond graag lust? Je schotelt hem/haar toch niet zomaar wat voor?
En met afwisseling bedoel ik niet 'elke dag van de week wat anders' hoor. Mijn honden hebben de hele dag door brokken ter beschikking, en 's avonds krijgen ze gekookte gepofte rijst voor honden, met daar de ene keer brood onder, dan weer eens kippenniertjes, of gewoon een blik nat hondenvoer. Af en toe geef je hen toch een snoepje, of een bot om op te kauwen?

Ik bedoel echt lettelijkr: JIJ hebt controle over wat ie eet (tenzij hij in de tuin vogels ofzo gaat opeten :+). JIJ haalt de brokken, de blikken, de snoepjes, ... in huis. JIJ hebt de controle. Sommigen vinden dit gewoon vanzelfsprekend, als het ware een normale verantwoordelijkheid.. Anderen vinden daardoor dat de hond blindelings naar hen moet luisteren, want 'zij zorgen ervoor dat ie eten in zn bakje heeft zitten'. En net zulke mensen vinden zichtzelf belangrijker.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:40

Is heel simpel: als ik ooit voor de keuze kom of ik een dier moet redden of een mens, dan is de keuze echt vreselijk simpel: De mens wordt gered.

Dus staat de mens boven het dier. Er zijn nog wel een heleboel andere redenen waardoor het zo is, maar ik denk dat het zinnetje hierboven aangeeft waar het over gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:11

joostvangestel schreef:
Is heel simpel: als ik ooit voor de keuze kom of ik een dier moet redden of een mens, dan is de keuze echt vreselijk simpel: De mens wordt gered.

Dus staat de mens boven het dier. Er zijn nog wel een heleboel andere redenen waardoor het zo is, maar ik denk dat het zinnetje hierboven aangeeft waar het over gaat.

mee eens! :=