Eén op de drie platen moet Nederlandstalig.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:04

ik luister al verrekte weinig naar de radio, de meeste muziek irriteert me mateloos...als er dan ook nog zo veel NL talige bullshit op moet komen, dan gaat ie zeker weten helemaal de boycot in

maar nee, ik vind het geen taak van de overheid om zich te bemoeien met de inhoud van radio programma's, dat is een zaak van de bedrijven zelf...dat ze zich er bij de publieke omroep mee bemoeien, prima, die krijgen subsidie en zouden juist een platform moeten zijn voor minder toegankelijke dingen en NL producten
maar de commerciele zenders zouden er wat mij betreft vrij in moeten zijn
en daarnaast, we zijn verdorie niet 1 of ander communistisch land waar de overheid uitmaakt waar we naar luisteren

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:35

Sonja_vR schreef:
en daarnaast, we zijn verdorie niet 1 of ander communistisch land waar de overheid uitmaakt waar we naar luisteren

En degene die dat wil zit in een groep (want een partij in democratische zin is het nog steeds niet) die zich Partij Voor de Vrijheid noemt, wiens vrijheid eigenlijk?????

Anoniem

Re: Eén op de drie platen moet Nederlandstalig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:00

Dát lijkt me een heel goede vraag.

Ik ben er ook nog niet achter wiens vrijheid gediend is met het bestaan van de PVV. De mijne niet, daar ben ik al wel achter.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:15

Vrijheid voor mensen die graag in een fascistisch land wonen :)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:15

Ik hoor mijn vader al mopperen. Hij luistert altijd naar radio 2, maar als 1 op de 3 straks Nederlandstalig wordt, vrees ik dat hij een andere zender moet gaan zoeken :D

Oh ja, de top 2000 is geen probleem hoor. Je krijgt gewoon 2x normale leuke liedjes en vervolgens een smartlap :D

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:50

Yamcha schreef:
Dát lijkt me een heel goede vraag.

Ik ben er ook nog niet achter wiens vrijheid gediend is met het bestaan van de PVV. De mijne niet, daar ben ik al wel achter.

Als ik de PVV zo hoor af en toe dan geloof ik dat het vooral Wilders' vrijheid is.. Dat hij mag doen wat hij wil. (vind hem toch een beetje op Hitler lijken af en toe :o )

Jakkes een top2000 met 2 leuke liedjes en dan een smartlap.. zou heel zonde zijn

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:51

De top drie wil nog wel

- hotel california
- bohemian rhapsody
- Boudewijn de groot: avond

Maar dan moet het zoiets worden

deep purple
led zeppelin
gordon

pink floyd
coldplay
blöf

coldplay
meat loaf
willeke alberti

allan parsons
metallica
jan smit

adele
pink floyd
andré hazes

u2
pink floyd
koos alberts

golden earing
gun n roses
Jannes

animals
dire straight
zangeres zonder naam

et cetera

Blegh

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:59

ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik snap het wel. De nl zenders worden betaald door het volk. Dit zijn publieke omroepen ( hoewel je haast zou denken dat ze commercieel zijn aan de hoeveelheid reclame die ze toch draaien). Om de nederlandse muziekindustrie gaande te hoduen, moeten de platen gedraaid worden en verkocht worden. Zonder zendtijd, geen verkoop. Dus ik snap dat er een persentage nl muziek gedraaid moet worden. Vooral omdat onze maatschappij toch al erg aan het ver-engelstaligen is. Maar het punt blijft dat er gewoon weinig platvorms zijn voor de nederlandstalige muziek en dat willen ze nu dus via radio af gaan dwingen.
Ik zou het wetsvoorstel steunen als het om nederlands gemaakte producten gaat, want ik ben het geheel eens dat nederlandse bands meer steun kunnen gebruiken ( en dan hebben we het niet over de al bekende en al stabiele bands). Misschien is het zo dat we niet meer van nederlands talige muziek houden, juist omdat we het haast niet meer horen. Ik geloof dat er best nog goede nederlands talige muziekanten zijn, die idd wel wat meer zendtijd mogen krijgen. Nou hoef ik ze persoonlijk niet allemaal mooi te vinden, maar voor de jongeren is het geen slecht idee om eraan bloodgesteld te worden. Misschien dat hun nederlandse taal er wat op vooruit kan gaan ipv sms taal te gebruiken.

Dat er een wetsvoorstel is voor dit soort dingen is onzin, ze zouden misschien het toegewezen geld kunnen aanpassen naar hoeveel nederlands product er gedraaid wordt op een radio en gewoon een bonus geven voor elk nederlands talig liedje binnen bepaalde uren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:03

Nja, ik ben toch opgegroeid met Engelstalige muziek (althans, daar lag de nadruk op. Luisterde met mn vader bijv altijd naar MJ) en met mijn taalontwikkeling is het helemaal goed gekomen hoor :=

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:19

amyz schreef:
Nja, ik ben toch opgegroeid met Engelstalige muziek (althans, daar lag de nadruk op. Luisterde met mn vader bijv altijd naar MJ) en met mijn taalontwikkeling is het helemaal goed gekomen hoor :=

Hahahaha, dat geloof ik best! :D
maar beetje eigen cultuur zou in mijn ogen niet slecht zijn ( zegt het meisje dat helemaal geen nederlands talige muziek luisterd!)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:20

LecyTinker schreef:
Dat er een wetsvoorstel is voor dit soort dingen is onzin, ze zouden misschien het toegewezen geld kunnen aanpassen naar hoeveel nederlands product er gedraaid wordt op een radio en gewoon een bonus geven voor elk nederlands talig liedje binnen bepaalde uren.

De belastingbetaler betaalt ook voor de publieke radio. Radio 2 draait muziek die de luisteraars van deze meest beluisterde zender prettig vinden om naar te luisteren. Het gaat de politiek niet aan, en gelukkig hebben ze daar ook geen mogelijkheid toe, om de inhoud van een programma voor te schrijven.

Alleen als het kwetsend en beledigend is zouden er stappen ondernomen kunnen worden, maar daar is de PVV in het algemeen nu weer juist niet tegen.

Ik zie meedeinmuziek, zoals dat in de motie omschreven wordt niet als een bijdrage aan iemands culturele opvoeding

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:25

tja, het is wel al jaren zo dat de nl omroepen strafsommen moeten betalen omdat ze niet genoeg nederlands product hebben gedraait, dus er zitten zeker regels aan vast.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:36

Nogmaals het gaat niet over Nederlands product, maar Nederlandse meedeinmuziek, zoals het letterlijk omschreven werd in de motie

Waar kan ik vinden dat de Nederlandse omroepen strafsommen moeten betalen????

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:42

Het gaat om Nederlandstalig niet om Nederlandse bandjes. Laat die mensen lekker naar 100%NL luisteren of naar één van de vele piratenzenders. Gruwel: Corry Konings. Dat wil je toch niet horen.
Waar bemoeien ze zich mee.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:03

nee nee, ik weet dat het om nederlandstalige muziek gaat... niet nederlands product. Ik bedoelde daarmee dat er duidelijkw el regels opgelegd kunnen worden met betrekking tot dat soort dingen. Het blijven publieke omroepen!

Google het maar, dan vind je er genoeg info over op het net!

VonDutchJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:04

RADIO HOLLANDIO! _/-\o_

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:10

LecyTinker schreef:
nee nee, ik weet dat het om nederlandstalige muziek gaat... niet nederlands product. Ik bedoelde daarmee dat er duidelijkw el regels opgelegd kunnen worden met betrekking tot dat soort dingen. Het blijven publieke omroepen!

Niet met betrekking tot de inhoud van de zenders.
Dat is namelijk een hellend vlak.

Gaan we dan straks zeggen dat bepaalde woorden niet meer gebruikt mogen worden. Of dat een debat over een bepaalde politieke maatregel niet meer mag? Of dat het aangenomen personeel een afspiegeling moet zijn van alle geloven, of juist van maar 1 geloof. Gaan we berufsverbote instellen?? Zodra de overheid zich gaat bemoeien met dergelijke inhoud, dan zit je al gauw in een hele nare discussie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:11

LecyTinker schreef:

Nee ik wil graag expliciet van jou zien dat er strafsommen betaald worden voor het te weinig draaien van Nederlandse muziek.
Ik zal wel wat dom :o? zijn, maar ik ken die regel niet en als jij dat zegt kan je het dus op schrift laten zien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:12

ik kan ze ook niet vinden :n

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:12

Anya schreef:
ik kan ze ook niet vinden :n

Jij bent ook :o? :P

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:13

niks, ik heb rood haar :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:14

Anya schreef:
niks, ik heb rood haar :D

Dat is alleen maar de buitenkant :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:25

Anya schreef:
LecyTinker schreef:

Niet met betrekking tot de inhoud van de zenders.
Dat is namelijk een hellend vlak.Gaan we dan straks zeggen dat bepaalde woorden niet meer gebruikt mogen worden. Of dat een debat over een bepaalde politieke maatregel niet meer mag? Of dat het aangenomen personeel een afspiegeling moet zijn van alle geloven, of juist van maar 1 geloof. Gaan we berufsverbote instellen?? Zodra de overheid zich gaat bemoeien met dergelijke inhoud, dan zit je al gauw in een hele nare discussie.

+:)+ Dat is dus ook mijn "probleem". Wie bepaalt wat?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:54

wordt dood gegooit met huidige situatie, kan het zo snel ook niet vinden. Maar ik weet dat er een gedoe was omdat ze gekort werden op staatgeld omdat ze niet voldeden aan de hoeveelheid nederlands product die verplicht gedraait moest worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:00

LecyTinker schreef:
wordt dood gegooit met huidige situatie, kan het zo snel ook niet vinden. Maar ik weet dat er een gedoe was omdat ze gekort werden op staatgeld omdat ze niet voldeden aan de hoeveelheid nederlands product die verplicht gedraait moest worden.

Je moet geen dingen uit je duim zuigen en als waarheid verkopen, dat schept verwarring

Daarbij gaat het hier om de Nederlandse Radio2