Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:00

Wat heeft zich aanpassen en niet andersom met het Wilhelmus kennen te maken?

Ik ben zeker trots om mijn natiolaliteit. En kritisch tegelijkertijd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:02

Toen ik in Frankrijk woonde heb ik ook het Franse volkslied geleerd. Ik vond wel dat dat zo 'hoorde'. Het is toch een deel van het land waar je bent, een belangrijk deel zelfs. Een volkslied staat meestal voor iets waar het land trots op is of dat de identiteit benadrukt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:13

Maar ik wil aangeven dat je gevoelens (trots, samenhorigheid enz) niet kunt opleggen.
Het leren van het volkslied maakt niet dat iemand opeens trots e.d. is zodra die het volkslied beheerst.
Net zoals het niet kennen van het volkslied niet per definitie betekent dat iemand niet trots e.d. is op zijn land.

Dat iemand het volkslied kent, maakt hem/haar ook geen betere of waardevollere of beter geïntergreerde burger.
Daarom noem ik het vooral een symbolische politieke maatregel. Speelt in op het gevoel van (veel) Nederlanders, maar je schiet er in praktijk weinig concreets mee op. Daarin ben ik het eens met Heino.

(edit: aangevuld).

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:24

Heino schreef:
Waar sláát dit op??? Ik vind Fransen die in hun eigen taal blijven l*llen ook bloedje irritant. En Engelsen die zich niet aan onze verkeersregels aanpassen ook. En Spanjaarden die een siësta eisen ook.
Waarom in vredesnaam moet een Marokkaan verplicht inburgeren en een Griek of Pool niet???

Dat slaat op heel veel dingen. Overigens is het zo dat als de Grieken nog even zo doorgaan, ze binnenkort worden overgedragen aan een andere werelddeel (Ik stel voor Antartica). Ik ben Nederlander, ik praat op een gemiddelde dag 4 talen door elkaar heen. ongeveer 40% daarvan is Fins, 30% Engels, 20% Nederlands, 10% Duits.

Engelsen die links willen rijden in Nederland zijn gewoon strafbaar. Net zoals dat men hier niet zomaar in peniskoker of dames topless over straat mag lopen, zoals dat in vele culturen gewoon is.

Qua volkslied vind ik deze discussie nogal de bespottelijke kant opgaan. Ik heb in Canada en in Finland gewoond. Ken van beide volksliederen de eerste regels. Heb van beide volksliederen ook de gehele tekst doorgenomen. Weet me ook met respect te gedragen als het volkslied ten gehore wordt gebracht in die landen.

Natuurlijk kan ik er veel meer herkennen: Duitse, Belgische, Franse, Engelse, Russische, enz. En gelukkig wordt er bij officiele gelegenheden wel aangekondigd dat het volkslied eraan komt en je ziet meestal aan de omstanders wat ze dan gaan doen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:30

Het in strijd met de EU-regels om EU-burgers een inburgeringsplicht op te leggen, vandaar dat Grieken en Polen niet hoeven in te burgeren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:31

joostvangestel schreef:
Qua volkslied vind ik deze discussie nogal de bespottelijke kant opgaan. Ik heb in Canada en in Finland gewoond. Ken van beide volksliederen de eerste regels. Heb van beide volksliederen ook de gehele tekst doorgenomen. Weet me ook met respect te gedragen als het volkslied ten gehore wordt gebracht in die landen.

Natuurlijk kan ik er veel meer herkennen: Duitse, Belgische, Franse, Engelse, Russische, enz. En gelukkig wordt er bij officiele gelegenheden wel aangekondigd dat het volkslied eraan komt en je ziet meestal aan de omstanders wat ze dan gaan doen.

Dan is er toch geen enkel probleem? Je bent ervan op de hoogte, hebt hem gelezen, kunt hem herkennen :) Doe je in ieder geval al je best :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:59

Evelli: ik heb sowieso geen probleem, ik ben al Nederlander :D

Overigens krijgen kinderen in Nederland gewoon geschiedenis op school. Daar wordt wel het een en ander verteld over de vaderlandse geschiedenis (dat er veel zijn die blijkbaar niet opgelet hebben is een ander verhaal).

Als je inhoudelijk ingaat op het Wilhelmus, wat die tijd betekend heeft voor de katholieke Nederlanden en Nederlanders, tja, dan kan je een heel andere insteek bekijken. Beneden de rivieren zijn we eeuwenlang maar een "overzees grondgebied" geweest, met heel andere rechten dan mensen uit de 7 Provinciën. Maar ik denk dat dat niet relevant is. Er is ooit (nog niet zo gek lang geleden) besloten dat het Wilhelmus het Nederlands volkslied is. Als iemand dat wil veranderen, veel sukses. Ik denk dat je dan wel een heel tijdje verder bent in de politieke molen :D

Ieder volkslied op de wereld heeft als doelstelling om het vaderlandsgevoel weer te geven. Wat dat betreft misschien niet zo relevant voor immigranten, maar het is wel belangrijk voor de immigrant te begrijpen dat het volkslied bepaalde gevoelens opwekt bij de inboorlingen.

Overigens, als etnische Brabanter ken ik ook het Limburgse volkslied.

Keet

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:05

Nee, maar je hebt ook die van Canada en Finland gelezen enzo ;) dat bedoel ik.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:10

Op school heb ik echt 0,0 vaderlandse geschiedenis gehad. En dat kwam niet omdat ik niet oplette, maar omdat het niet gegeven werd.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:22

Arwen: ben je in Nederland naar basisschool en middelbare school geweest? Vind ik nogal een kwalijke zaak..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:23

Ja. Ik had ook wel een slechte basisschool (montessori, niet dat het daaraan lag, maar wel als het slecht geleid wordt). Op de middelbare school hadden we alleen thema's en daar kwam Nederland niet in voor.

Ik kan me dus voorstellen dat er meer van die scholen zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:38

Ik schijn geen normen en waarden te hebben, want ik ken het Wilhelmus niet. :o?
Wat een onzin wordt hier weer allemaal geschreven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:43

Electra63 schreef:

Nouuuuu, die zal je wel hebben hoor.....,

.......alleen niet de goede }> ;) :D

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:45

Electra63 schreef:

Ach kom, als het Wilhelmus ingezet wordt herken je dat toch wel?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:49

@electra, ik weet niet waar jij dat zo letterlijk gelezen hebt?

@heino, mn eigen mening is n beetje dubbel over open grenzen.. namelijk, zou ik het n gek idee vinden als ik 500meter verder woon dan.waar ik nu woon, zou moeten inburgeren. die belgen zijn net zo nl als ik en andersom..
terwijl spanjaarden bijv wel weer heel andere gebruiken hebben tov ons, of wij van hun..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:00

Vala schreef:
Electra63 schreef:

Ach kom, als het Wilhelmus ingezet wordt herken je dat toch wel?

Iedereen die wel eens voetbal gekeken heeft herkend het wel...ze hebben het op de laatste WK best lang uitgehouden met voetbal.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:02

Precies. Daarom.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:02

Evelli schreef:
Anya schreef:
Maar het moet allemaal Nederlandser dan Nederlands. Net zoals het idiote voorstel om omroepen te verplichten 30% Nederlandstalige muziek te draaien. Je zult maar niet van Nederlandstalig houden.. dat wordt meer CD's in de auto leggen dus.

Dat voorstel geldt alleen voor Radio 2, van de publieke omroep dus. Genoeg commerciele zenders om voor de rest uit te kiezen. Beetje overdreven. Zie dit artikel.
Daarnaast zijn er meer zenders die een dergelijke afspraak/minimale eis hebben, zoals 100%NL ;)
Vind het prima dat je het voorbeeld erbij haalt, maar zorg dan wel dat je correcte info gebruikt en niet al te veel overdrijft

Citaat:
Bij de stemmingen in de Tweede Kamer werd de sfeer wel heel erg jolig. De PVV-motie die Radio 2 verplicht tot het draaien van 35 procent Nederlandstalige muziek, verkreeg vanmiddag een meerderheid.

Volgens indiener Martin Bosma moet worden vastgelegd dat Radio 2 tussen 07.00 en 19.00 uur ten minste 35 procent muziek van Hollandse bodem draait. CDA, VVD én SP steunden de motie van de PVV.

Het gaat niet om muziek van Nederlandse bodem, maar om Nederlandstalige muziek. Goh leuk.. Een zender waar ik graag naar luister en waar de Nederlandse spruitjescultuur me met Jan Smit, Gordon en aanverwante levensliedzang door de strot wordt geduwd.

Gelukkig maakte iemand al de opmerking dat "de raggende mannen" ook Nederlandstalig is. Maar het tekent wel de visie op cultuur van onze bestuurders. Als het te moeilijk, ingewikkeld, anders of apart is.. als het je niet gelijk commercieel of vaderlandslievend naar de strot vliegt, is het fout.

Prima als mensen helemaal happy worden van Nederlandstalig. Uit hun dak gaan bij een piratenfestijn of een marktoptreden van Gordon o.i.d. Ik vind toevallig andere dingen leuk. En ik heb last van hun keuze als ze die mij gaan voorschrijven, zeker op een publieke omroep. Dat zaken worden voorgeschreven op een 'doelgroepenzender' prima. Dat dient een ander doel.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:03

hahaha inderdaad wat een onzin! Ik ken twee regels en dan houd het op..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:10

Kennis van het volkslied: opstaan als iedereen ineens gaat staan bij een bepaald deuntje?
Lijkt me een logisch onderdeel van een inburgeringscursus wat hoort bij normen en waarden van een land.
Laten ze dan in die geluidsfragmenten van de cursus gelijk ook beierende klokken (zondag/iemand overleden), 1e maandag van de maand alarm en de sirene's van de hulpdiensten opnemen.
Dan heb je alle belangrijke geluiden van Nederland in een blok. Vertel je nog wat over 2 minuten stilte op 4 mei en klaar ben je.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:19

Anya schreef:
Het gaat niet om muziek van Nederlandse bodem, maar om Nederlandstalige muziek. Goh leuk.. Een zender waar ik graag naar luister en waar de Nederlandse spruitjescultuur me met Jan Smit, Gordon en aanverwante levensliedzang door de strot wordt geduwd.

Gelukkig maakte iemand al de opmerking dat "de raggende mannen" ook Nederlandstalig is. Maar het tekent wel de visie op cultuur van onze bestuurders. Als het te moeilijk, ingewikkeld, anders of apart is.. als het je niet gelijk commercieel of vaderlandslievend naar de strot vliegt, is het fout.

Prima als mensen helemaal happy worden van Nederlandstalig. Uit hun dak gaan bij een piratenfestijn of een marktoptreden van Gordon o.i.d. Ik vind toevallig andere dingen leuk. En ik heb last van hun keuze als ze die mij gaan voorschrijven, zeker op een publieke omroep. Dat zaken worden voorgeschreven op een 'doelgroepenzender' prima. Dat dient een ander doel.

Off Topic:
Vandaag is bekend geworden dat Kink FM per 1 oktober stopt. Jullie mogen weten dat ik daar goed ziek van ben. Nu bliijft alleen nog studio Brussel over voor muziek die ik leuk vind. Gelukkig is dat Belgisch dus dat zal wel blijven.

The Scene is ook Nederlandstalig...denk alleen dat dat nou net niet het Nederlandstalige is wat ze voor ogen hebben.

Verder denk ik er helemaal het zelfde over Anya....

Terug naar de jaren 50,...leuk gezellig....dat is het gevoel wat ik erbij krijg.sarcastisch bedoeld he.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:39

Anya schreef:

De motie kan niet opgelegd worden de minister kan het alleen adviseren. PVVer Bosman duidde ook uitdrukkelijk niet op Nederlandse artiesten (zoals eerder gesuggereerd, Anouk etc) maar op volkse meedein muziek.

Radio 2 heeft niet voor niets de meeste luisteraars, ze hebben al aangekondigd dat Den Haag niet uit maakt wat zij draaien

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:42

Te belachelijk gewoon dat ze op wat voor een manier dan ook invloed proberen uit te oefenen op de programering of muziekkeuze van een zender.
Bij de zorg moet de markt z'n werk doen maar op een radiozender willen ze overheidsinvloed???? Heel erg raar.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:50

NatasjavE schreef:
Te belachelijk gewoon dat ze op wat voor een manier dan ook invloed proberen uit te oefenen op de programering of muziekkeuze van een zender.
Bij de zorg moet de markt z'n werk doen maar op een radiozender willen ze overheidsinvloed???? Heel erg raar.

Dat doen ze bij de TV toch ook? Lingo mocht van JP niet van de buis en sommige programma's zouden niet binnen het publieke bestel thuishoren? Heel gek dat ze nog steeds het voorbeeld van de BBC aandragen (waar gewoon Britain's got Talent wordt uitgezonden)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:00

Nog even en we krijgen verplicht de bonte dinsdagavondtrein terug, wordt Mies Bouwman uit de kast gerukt en mag je vol spanning kijken wie de Berend Boudewijn TV stoel wint.

En dan mag je met recht als volk zeggen: En wat hebben wij gewonnen Pierre?

Wij hebben xenofobie en bekrompenheid gewonnen :j
Laten we daar vooral trots op zijn.
Wij hebben het recht gewonnen dat de overheid voorschrijft wat wij leuk moeten vinden, voorschrijft tot ver over de drempel van mijn voordeur wanneer ik voldoende Nederlander ben om mij Nederlander te noemen. Waarbij ik dan tenminste nog het voordeel heb dat mijn voorouders weliswaar Frans waren, maar dat de Hugenoten allang vergeten zijn. Ik kan me permitteren het 'geschift' te vinden wat ze voorstellen :j