De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:39

Ragdollcat schreef:
Ik vind dit ook zo erg, die biggetjes die al snel na de geboorte kunnen lopen in die ellendige rotroosters, hoe kunnen ze er nou lopen met hun kleine pootjes? die steken er gewoon doorheen.

En ja die dieren lijden en ze doen er niks aan, geen hulp en of dierenarts, gewoon toekijken en dood laten gaan en dan huppekee in de afvalbak voor rendac.

Waarom niet gelijk inslapen en of een schietpen in de kop als ze toch niet sterk genoeg zijn? dan is dat al stukken beter. En aub ruim die zooi op, als er biggen doodgeboren zijn, even opruimen ipv te lang laten liggen.

Dan heb je dat wel verkeerd begrepen.
Elke big is geld waard, dus een varkenshouder doet er echt wel wat aan om een big te redden.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:42

Ragdollcat schreef:
Ik vind dit ook zo erg, die biggetjes die al snel na de geboorte kunnen lopen in die ellendige rotroosters, hoe kunnen ze er nou lopen met hun kleine pootjes? die steken er gewoon doorheen.

En ja die dieren lijden en ze doen er niks aan, geen hulp en of dierenarts, gewoon toekijken en dood laten gaan en dan huppekee in de afvalbak voor rendac.

Waarom niet gelijk inslapen en of een schietpen in de kop als ze toch niet sterk genoeg zijn? dan is dat al stukken beter. En aub ruim die zooi op, als er biggen doodgeboren zijn, even opruimen ipv te lang laten liggen.

Hoezo geen hulp/toekijken tot ze dood gaan???? Echt... lees je wel de reactie van anderen?? Waar háál je t vandaan??? Ik denk dat de zorg rondom t werpen bij varkens beter is dan bij paarden.
Niet opruimen??? Als er een zeug 's nachts bigt dan wordt de nageboorte en evt doodgeboren biggetjes 's morgens meteen opgeruimd. Hoe kóm je erbij dat dat te lang blijft liggen? Echt om zo'n posts kan ik me echt kwaad maken, duidelijk geval van totaal geen kennis van de sector en maar wat in t rond staan zwammen.

Tuurlijk zijn er rotte appels, maar gelukkig blijven die niet lang bestaan.

Wat is er zoal te zien in t filmpje, een zeug die verwerpt (goh schokkend hoor) een varken die kruisverlamming heeft en die al netjes appart zit in een hok, zodat zijn mede vrienden hem niet kunnen plagen. En de opmerking die voorbij kwam dat dit heel veel voorkomt, laat ik je uit die droom helpen, álle varkens die naar t slachthuis gaan, moeten zelfstandig met juist beengebruik de vrachtwagen op kunnen lopen, anders mogen ze niet eens mee. Het komt dus gelukkig maar zelden voor dat dit gebeurt. Zuig dus aub geen dingen uit je duim! Soms door spelen en springen op elkaar, m.a.g. uitglijden en kruisverlamming. Of een zeug die zwaar gebigt heeft en hierdoor een beschadiging aan de zenuwen in t bekken heeft opgelopen. Deze dieren worden bekeken en dan besloten of ze wel een kans krijgen of niet. Zo niet, dan volgt euthanasie. Zo ja, dan wordt er alles aangedaan om ze weer in de benen te lrijgen. Lees een rubber mat eronder, of in een uitloop met stro of zaagsel, of apaart in een hokje zodat t varken rust krijgt, meerdere keren per dag overeind zetten zodat de achterpoten goed doorbloedt blijven en het dier niet "doof " wordt aan de zenuwen aan de achterkant. Soms duurt t een week voordat ze weer kunnen lopen, soms maar een dag. En tuurlijk krijgen deze dieren een pijnstiller gespoten. Dus om te zeggen dat er niks aan wordt gedaan?? Doodgelegen biggetjes. Tja helaas dit gebeurt.. meestal door onrust in de stal.. dus na t nachtelijke bezoekje van Ongehoord, zullen ze 's morgens daar wel puin hebben kunnen ruimen.. als je begrijpt wat ik bedoel. Een biggetje (pasgeboren) die een gedeelte huid mist op de rug, dit is aangeboren en is niks aan te doen. Komt gelukkig niet vaak voor. Deze big die 's nachts is geboren, zal de volgende ochtend uit zijn lijden worden verlost.
Een big met hersenvliesonsteking, tja heel sneu, maar kan voor komen. Zo'n dier wordt meteen behandeld zodra t gezien wordt. Dus de big in t filmpje is óf al behandeld of heeft t net gekregen. En ja dat kan heel snel gaan. 's morgens huppelt ie nog door t hok en 's middags kan ie al plat liggen. Dus hoe sneller je de big behandeld hoe meer kans ie heeft om te overleven. Is de prognose slecht, dan volgt euthanasie. Soms kun je al aan zien komen dat de big hersenvliesontsteking krijgt. Ze gaan apart staan van hun vriendjes en kunnen hun hoofd een beetje scheef houden, of wat "onzeker" lopen, of onrustige ogen hebben. Als je dan meteen behandeld, dan komt die big er wel door. Gebeurt dit 's nachts, dan is de prognose veel minder gunstig.
Navelbreuken, in t filmpje aangeduidt met "gezwel", tja ook dit kan aangeboren zijn (zwakke buikwand ter hoogte van de navel). Over t algemeen hebben ze hier geen last van en spelen ze even hard met de anderen mee. mocht t problemen gaan geven, bv dat er een wond ontstaat, dan wordt zo'n dier afgezonderd, zodat de anderen er niet aan kunnen bijten (een varken is een omnivoor, alleseter!). Mocht dit niet snel opknappen, dan ook volgt euthanasie. Navelbreuken zijn erfelijk en je ziet t soms in een periode vaker als een bepaalde beer vaak is gebruikt.
Nja ik kan nog wel even door gaan, maar ben bang dat sommige hier hun mening/beeld al gevormd hebben en niet voor rede vatbaar zijn..

Cassidy

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:52

Wat wil je met dit filmpje bereiken, beste TS?

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:39

Famke160301 schreef:
Ragdollcat schreef:

Hoezo geen hulp/toekijken tot ze dood gaan???? Echt... lees je wel de reactie van anderen?? Waar háál je t vandaan??? Ik denk dat de zorg rondom t werpen bij varkens beter is dan bij paarden.
Niet opruimen??? Als er een zeug 's nachts bigt dan wordt de nageboorte en evt doodgeboren biggetjes 's morgens meteen opgeruimd. Hoe kóm je erbij dat dat te lang blijft liggen? Echt om zo'n posts kan ik me echt kwaad maken, duidelijk geval van totaal geen kennis van de sector en maar wat in t rond staan zwammen.

Tuurlijk zijn er rotte appels, maar gelukkig blijven die niet lang bestaan.

Wat is er zoal te zien in t filmpje, een zeug die verwerpt (goh schokkend hoor) een varken die kruisverlamming heeft en die al netjes appart zit in een hok, zodat zijn mede vrienden hem niet kunnen plagen. En de opmerking die voorbij kwam dat dit heel veel voorkomt, laat ik je uit die droom helpen, álle varkens die naar t slachthuis gaan, moeten zelfstandig met juist beengebruik de vrachtwagen op kunnen lopen, anders mogen ze niet eens mee. Het komt dus gelukkig maar zelden voor dat dit gebeurt. Zuig dus aub geen dingen uit je duim! Soms door spelen en springen op elkaar, m.a.g. uitglijden en kruisverlamming. Of een zeug die zwaar gebigt heeft en hierdoor een beschadiging aan de zenuwen in t bekken heeft opgelopen. Deze dieren worden bekeken en dan besloten of ze wel een kans krijgen of niet. Zo niet, dan volgt euthanasie. Zo ja, dan wordt er alles aangedaan om ze weer in de benen te lrijgen. Lees een rubber mat eronder, of in een uitloop met stro of zaagsel, of apaart in een hokje zodat t varken rust krijgt, meerdere keren per dag overeind zetten zodat de achterpoten goed doorbloedt blijven en het dier niet "doof " wordt aan de zenuwen aan de achterkant. Soms duurt t een week voordat ze weer kunnen lopen, soms maar een dag. En tuurlijk krijgen deze dieren een pijnstiller gespoten. Dus om te zeggen dat er niks aan wordt gedaan?? Doodgelegen biggetjes. Tja helaas dit gebeurt.. meestal door onrust in de stal.. dus na t nachtelijke bezoekje van Ongehoord, zullen ze 's morgens daar wel puin hebben kunnen ruimen.. als je begrijpt wat ik bedoel. Een biggetje (pasgeboren) die een gedeelte huid mist op de rug, dit is aangeboren en is niks aan te doen. Komt gelukkig niet vaak voor. Deze big die 's nachts is geboren, zal de volgende ochtend uit zijn lijden worden verlost.
Een big met hersenvliesonsteking, tja heel sneu, maar kan voor komen. Zo'n dier wordt meteen behandeld zodra t gezien wordt. Dus de big in t filmpje is óf al behandeld of heeft t net gekregen. En ja dat kan heel snel gaan. 's morgens huppelt ie nog door t hok en 's middags kan ie al plat liggen. Dus hoe sneller je de big behandeld hoe meer kans ie heeft om te overleven. Is de prognose slecht, dan volgt euthanasie. Soms kun je al aan zien komen dat de big hersenvliesontsteking krijgt. Ze gaan apart staan van hun vriendjes en kunnen hun hoofd een beetje scheef houden, of wat "onzeker" lopen, of onrustige ogen hebben. Als je dan meteen behandeld, dan komt die big er wel door. Gebeurt dit 's nachts, dan is de prognose veel minder gunstig.
Navelbreuken, in t filmpje aangeduidt met "gezwel", tja ook dit kan aangeboren zijn (zwakke buikwand ter hoogte van de navel). Over t algemeen hebben ze hier geen last van en spelen ze even hard met de anderen mee. mocht t problemen gaan geven, bv dat er een wond ontstaat, dan wordt zo'n dier afgezonderd, zodat de anderen er niet aan kunnen bijten (een varken is een omnivoor, alleseter!). Mocht dit niet snel opknappen, dan ook volgt euthanasie. Navelbreuken zijn erfelijk en je ziet t soms in een periode vaker als een bepaalde beer vaak is gebruikt.
Nja ik kan nog wel even door gaan, maar ben bang dat sommige hier hun mening/beeld al gevormd hebben en niet voor rede vatbaar zijn..

Ik kan het hier niet anders als eens zijn .. netjes verwoord .

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:52

keshia schreef:
ik vind ook dat de partijen die de varkenshouderij altijd zwart maken, eens niet zo eenzijdige info moeten geven, en eens om de tafel moeten met de echte boeren, en niet organisaties die menen het wel te weten hoe het gaat in de stal.

voor alle mensen die zich afvragen hoe het er nu echt aan toe gaat, ga eens kijken bij een van de tientallen zichtstallen, en vraag daar alle vragen die je hebt, de boer zal je er zeker te woord staan.
ook op het gebied van bedrijfresultaten zal deze boer je het nodige uit kunnen leggen.

En dat willen ze niet. Ze willen het gesprek niet aangaan met de landbouworganisaties. Wel roepen en schreeuwen, maar praten ho maar... Ik moet zeggen dat je dan beter met organisaties als De Dierenbescherming en Eyes on Animals te maken kan hebben. Tuurlijk hebben ook zij kritiek, maar ze gaan wel aan de overlegtafel zitten en samen met de bedrijfsorganisaties komen ze tot constructieve gesprekken waar daadwerkelijk resultaten uit komen. Organisaties als Ongehoord en Wakker Dier heb je helemaal niets aan. Ze stoppen veel geld in misleidende, ongenuanceerde filmpjes, maar bereiken er niets mee, behalve veel onrust en stemmingmakerij.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:52

HLPhoto schreef:
kiepejanie schreef:
Ik zeg dat, als je de filmpjes bekijkt zie je dat, maar ze moeten maar eens over komen, ff bellen en ze mogen bij ons in de stallen
Dat is een optie natuurlijk. Ben regelmatig in je buurt, misschien eens een korte videorondleiding in elkaar knallen voor ze en aanbieden :+

;) Genoeg materiaal voor handen, hè Kevin. ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:54

Ragdollcat schreef:

Sorry, maar je hebt volgens mij geen idee hoe het in een kraamstal eraan toe gaat. Je hebt ook duidelijk niet de berichten gelezen van de mensen hier die hier dagelijks werken.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:03

Denk dat we ook niet moeten vergeten dat dierwelzijn echt heel streng gecontroleerd wordt in nederland (veehouderij doel ik dan op) en de normen constant veranderden in voordeel van de dieren .

Ik ben als (boerin) ben bijna 20 jaar vegetarier geweest in mijn jonge leven dit omdat ik tegen de bioindustrie was kistkalveren enz .. Maar dit is niet meer van deze tijd dieren voor vlees of andere consuptie doeleinden hebben het echt niet slecht ik eet dan ook echt met smaak en zonder een naar gevoel een lekker stukje vlees . Natuurlijk kunnen er dingen beter maar dat is overal zo een paard in een box van 3 bij 3 22 uur per dag is ook niet goed voor zijn welzijn . Konijnen vogels hamster en andere kleine huisdieren in kooitjes stoppen is ook een soort van ophokken levenslang .. Ik denk dat we moeten proberen dingen in de juiste verhoudingen te zien .. en niet na aanleiding van een filmpje allerlei aannames doen .

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:07

Ragdollcat schreef:

Hoe kom jij aan deze informatieve onzin!! :(
Ga nou niet hersenloos rondschreeuwen, want dit is echt de grootste onzin!
Of jij moet het zelf 1 keer meegemaakt hebben..maar dat is dan echt grote uitzondering.
Zoals er zoveel randdebielen rondlopen op deze wereld.

Elke big en elk varken is de boer een hoop waard en de boer zal er alles aan doen zijn veestapel gezond te houden!
Het is zijn leven en eten, en daar doet de boer een hoop voor.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:19

Ga ik het nog een keer proberen want ik denk dat ik niet de enige ben die zich dit afvraagt.. Welk vlees moet je dan kopen dat goed is voor zowel varken als boer? Kennelijk is biologisch vlees dus ook niet alles las ik al.. Dus wat wel? :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:21

Beide wel en beide niet, want er zitten altijd rotte boeren tussen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:23

amyz schreef:
Ga ik het nog een keer proberen want ik denk dat ik niet de enige ben die zich dit afvraagt.. Welk vlees moet je dan kopen dat goed is voor zowel varken als boer? Kennelijk is biologisch vlees dus ook niet alles las ik al.. Dus wat wel? :)

Als je echt geen vlees wil eten van de standaard dieren (is niets mis mee, maar kan me echt wel voorstellen en daar heb ik ook respect voor, dat je liever vlees eet van een dier wat een natuurlijker leven heeft gehad. Dan zou ik zeggen: scharrelvlees. Of ga naar een slager waar ze bijvoorbeeld streekproducten verkopen. Vlees van boeren uit de buurt. Er zijn slagers die bewust vlees van dieren verkopen die ze zelf bij de boer uitkiezen. Maar moet je wel wat moeite voor overhebben om deze te zoeken.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:24

Inderdaad amyz, dat vraag ik me nu ook af na dit filmpje.

Omdat ik al geen suiker mag is het bijna niet te doen om ook 100% vegetarisch te eten. Ik zal dus m.n. op mijn brood wel wat vlees eten. Waar doe ik nu goed aan voor boer en dier? En ook: hoe voorkom ik dat ik straks zelf met een resistentie bacterie-infectie kom te zitten vanwege het overmatige gebruik van antibiotica?
Laatst bijgewerkt door BabbieB op 28-06-11 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:26

Ik eet geen varkensvlees krijg daar erge jeuk van,jammer dat mensen het zo massaal blijven eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:30

Maar deze mensen denken wel erg veel aan de hyginische maatregelen zeg :+
En bij elke geboorte is er kans op miskraam of dooie biggetjes. En ja laten we vooral in de zieke stal gaan filmen. En 's nachts lijkt meestal alles erger. En een boer kan niet hele nacht de wacht houden om te kijken als alles wel goed met de varkens. En een varken kan acuut een verlamming krijgen. Hadden wij eerder bij de schapen ook last van. Toen we 's avonds ging kijken niks mis met schaap andere dag lagen ze half verlamd in het hok.

Tuurlijk er zullen wel eens stallen bijzitten waar het niet goed voor elkaar is. Maar dat is bij paarden, schapen en koeien net zo. Wil wedden dat je ook wel zo'n filmpje kunt maken over paarden.
Dus moeten we allemaal maar geen vlees meer gaan eten? Terwijl een mens een alles-eter is?
Nee bedankt, ik ben weer blij als er vanavond weer een heerlijk stukkie vlees op mijn bord ligt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:32

BBreedveld schreef:
Inderdaad amyz, dat vraag ik me nu ook af na dit filmpje.

Omdat ik al geen suiker mag is het bijna niet te doen om ook 100% vegetarisch te eten. Ik zal dus m.n. op mijn boord wel wat vlees eten. Waar doe ik nu goed aan voor boer en dier? En ook: hoe voorkom ik dat ik straks zelf met een resistentie bacterie-infectie kom te zitten vanwege het overmatige gebruik van antibiotica?

Dat is een probleem waar de veehouderij hard aan werkt. Er wordt met man en macht eraan gewerkt om het AB-gebruik heel fors terug te dringen. Dit in samenwerking met de DA's, de boeren, de regering, de GD, etc. etc. Want dat is wel iets waar echt wat aan gedaan moet worden!

Nu is biologisch vlees al wat dat betreft een stuk beter, want in de biologische veehouderij zijn strengere regels rondom AB-gebruik. Niet zomaar preventief geven enzo. Dus als je daar bang voor bent, zou ik biologisch vlees eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:34

Of zelf een varken kopen en die vestmesten. Weet je zeker dat er geen AB in zit :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:35

love_western schreef:
Of zelf een varken kopen en die vestmesten. Weet je zeker dat er geen AB in zit :D

Als die niet ziek word ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:36

:') Beide wel en niet. Ehh. Zou met liefde scharrelvlees bij de slager halen maar dat is op t moment gewoon écht te duur voor ons. Maar wil wel graag vlees eten waarmee ik de boeren dan help om hun varkens het beste leven te geven :j Als ik het zo lees is een biologisch leven ook niet alles, dus moeilijk hoor.. Ik geniet ook van mn stukkie vlees en probeer ook eens per week vegetarisch te eten, zal iig de kiloknallers laten liggen voortaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:41

MiniBoots schreef:
love_western schreef:

Als die niet ziek word ;)

die kans bestaat, maar dan kun je zelf ab mininmaliseren :D

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:41

Beste Ellis,

Je heb een goed beeld gegeven hoe het gaat, maar moeten we nu nog accepteren dat zeugen vastgebonden worden op betonnen vloeren liggen geen stro hebben en in kleine hokken moeten zitten en maar biggen moeten poepen e.d. En ja ik weet hoe het gaat mijn oom is varkenshouder!
Het varken is intelligenter dan een hond. En toch misbruiken we hem, als we dit met een hond doen schreeuwd iedereen moord en brand. Nu is het ach, het is maar een varken. Het wordt nu echt tijd dat we met meer respect met deze dieren om moeten gaan.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:43

yarrah schreef:
Beste Ellis,

Je heb een goed beeld gegeven hoe het gaat, maar moeten we nu nog accepteren dat zeugen vastgebonden worden op betonnen vloeren liggen geen stro hebben en in kleine hokken moeten zitten en maar biggen moeten poepen e.d. En ja ik weet hoe het gaat mijn oom is varkenshouder!
Het varken is intelligenter dan een hond. En toch misbruiken we hem, als we dit met een hond doen schreeuwd iedereen moord en brand. Nu is het ach, het is maar een varken. Het wordt nu echt tijd dat we met meer respect met deze dieren om moeten gaan.

Dan is jouw oom absoluut geen goede varkensboer, betekent niet dat het overal zo is.
Of je ziet alleen wat je wilt zien.
En ook voor de rest wat je zegt....ga eens op een aantal bedrijven mee werken, dan hoor ik je graag nog eens.
Varkens zitten niet hun hele leven in kleine hokken, enkel de zeugen die biggen moeten ivm veiligheid en ziektes.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:56

Voor iedereen die wel vertrouwd vlees wil eten; zoek een paar medestanders, kies een varkensboer uit, bespreek een varken en laat dit slachten. Je kunt dan je vlees bewerkt zien worden en rechtstreeks van het varken sorteren en inpakken. Verser dan vers! Je moet dan echter wel bij een vleesbedrijf zijn en niet bij een opfokbedrijf.. ;)

Er zijn trouwens ook kleinschalige slagers aan huis bij een boerderij. Weet dat ze er zijn, maar durf niet te zeggen waar of wie...

Zo doen wij het ook al jaren (alleen onze eigen koe dan) of een varken van mijn oom en bevalt ons prima!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:59

Nicolletje schreef:
Ik heb ook weleens op tv gezien dat als je varkens buiten laat lopen (denk aan biologisch) dat mensen dan ziek kunnen worden van het vlees als ze het niet goed doorbakken.
Ook weer niet goed dus.

touchofpink schreef:
De reden dat deze dieren zo gehouden worden valt niet alleen te verwijten aan de veehouders maar vooral aan de consument. Kijk eens eerlijk naar jezelf wat kies jij als je kunt kiezen uit de kiloknaller in de supermarkt of een stuk veel duurder biologisch vlees?

Laatst was er geloof ik biologische hamlapjes in de aanbieding voor pak 'm beet 2.50 per 250 gram. En PAL maar dan ook echt PAL daarnaast de kiloknaller van 2.50 per kilo hamlap. En het verschil is niet bepaald te zien zo met het blote oog, alleen wel véél meer hamlap voor hetzelfde geld. Dan moet ik mezelf ook toespreken hoor: nee ik kwam hier voor de biologische!!

Varkensvlees is sowieso ongezond en je moet het altijd goed doorbakken, dus dat argument gaat niet op. :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:00

@Yarrah: zeugen vastbinden is allang verboden. En groepshuisvesting is meer en meer aan het opkomen en straks verplicht.

Over AB: ik zou me trouwens meer zorgen maken over wat we binnen krijgen via ons drinkwater. Zoals hormonen uit de pil. Die kunnen ze niet zuiveren uit het water.