Ragdollcat schreef:Ik vind dit ook zo erg, die biggetjes die al snel na de geboorte kunnen lopen in die ellendige rotroosters, hoe kunnen ze er nou lopen met hun kleine pootjes? die steken er gewoon doorheen.
En ja die dieren lijden en ze doen er niks aan, geen hulp en of dierenarts, gewoon toekijken en dood laten gaan en dan huppekee in de afvalbak voor rendac.
Waarom niet gelijk inslapen en of een schietpen in de kop als ze toch niet sterk genoeg zijn? dan is dat al stukken beter. En aub ruim die zooi op, als er biggen doodgeboren zijn, even opruimen ipv te lang laten liggen.
Hoezo geen hulp/toekijken tot ze dood gaan???? Echt... lees je wel de reactie van anderen?? Waar háál je t vandaan??? Ik denk dat de zorg rondom t werpen bij varkens beter is dan bij paarden.
Niet opruimen??? Als er een zeug 's nachts bigt dan wordt de nageboorte en evt doodgeboren biggetjes 's morgens meteen opgeruimd. Hoe kóm je erbij dat dat te lang blijft liggen? Echt om zo'n posts kan ik me echt kwaad maken, duidelijk geval van totaal geen kennis van de sector en maar wat in t rond staan zwammen.
Tuurlijk zijn er rotte appels, maar gelukkig blijven die niet lang bestaan.
Wat is er zoal te zien in t filmpje, een zeug die verwerpt (goh schokkend hoor) een varken die kruisverlamming heeft en die al netjes appart zit in een hok, zodat zijn mede vrienden hem niet kunnen plagen. En de opmerking die voorbij kwam dat dit heel veel voorkomt, laat ik je uit die droom helpen, álle varkens die naar t slachthuis gaan, moeten zelfstandig met juist beengebruik de vrachtwagen op kunnen lopen, anders mogen ze niet eens mee. Het komt dus gelukkig maar zelden voor dat dit gebeurt. Zuig dus aub geen dingen uit je duim! Soms door spelen en springen op elkaar, m.a.g. uitglijden en kruisverlamming. Of een zeug die zwaar gebigt heeft en hierdoor een beschadiging aan de zenuwen in t bekken heeft opgelopen. Deze dieren worden bekeken en dan besloten of ze wel een kans krijgen of niet. Zo niet, dan volgt euthanasie. Zo ja, dan wordt er alles aangedaan om ze weer in de benen te lrijgen. Lees een rubber mat eronder, of in een uitloop met stro of zaagsel, of apaart in een hokje zodat t varken rust krijgt, meerdere keren per dag overeind zetten zodat de achterpoten goed doorbloedt blijven en het dier niet "doof " wordt aan de zenuwen aan de achterkant. Soms duurt t een week voordat ze weer kunnen lopen, soms maar een dag. En tuurlijk krijgen deze dieren een pijnstiller gespoten. Dus om te zeggen dat er niks aan wordt gedaan?? Doodgelegen biggetjes. Tja helaas dit gebeurt.. meestal door onrust in de stal.. dus na t nachtelijke bezoekje van Ongehoord, zullen ze 's morgens daar wel puin hebben kunnen ruimen.. als je begrijpt wat ik bedoel. Een biggetje (pasgeboren) die een gedeelte huid mist op de rug, dit is aangeboren en is niks aan te doen. Komt gelukkig niet vaak voor. Deze big die 's nachts is geboren, zal de volgende ochtend uit zijn lijden worden verlost.
Een big met hersenvliesonsteking, tja heel sneu, maar kan voor komen. Zo'n dier wordt meteen behandeld zodra t gezien wordt. Dus de big in t filmpje is óf al behandeld of heeft t net gekregen. En ja dat kan heel snel gaan. 's morgens huppelt ie nog door t hok en 's middags kan ie al plat liggen. Dus hoe sneller je de big behandeld hoe meer kans ie heeft om te overleven. Is de prognose slecht, dan volgt euthanasie. Soms kun je al aan zien komen dat de big hersenvliesontsteking krijgt. Ze gaan apart staan van hun vriendjes en kunnen hun hoofd een beetje scheef houden, of wat "onzeker" lopen, of onrustige ogen hebben. Als je dan meteen behandeld, dan komt die big er wel door. Gebeurt dit 's nachts, dan is de prognose veel minder gunstig.
Navelbreuken, in t filmpje aangeduidt met "gezwel", tja ook dit kan aangeboren zijn (zwakke buikwand ter hoogte van de navel). Over t algemeen hebben ze hier geen last van en spelen ze even hard met de anderen mee. mocht t problemen gaan geven, bv dat er een wond ontstaat, dan wordt zo'n dier afgezonderd, zodat de anderen er niet aan kunnen bijten (een varken is een omnivoor, alleseter!). Mocht dit niet snel opknappen, dan ook volgt euthanasie. Navelbreuken zijn erfelijk en je ziet t soms in een periode vaker als een bepaalde beer vaak is gebruikt.
Nja ik kan nog wel even door gaan, maar ben bang dat sommige hier hun mening/beeld al gevormd hebben en niet voor rede vatbaar zijn..