Menino schreef:ik vind het wel egoïstisch, je kiest voor jezelf en doet je omgeving een hoop pijn. Je kan ook ervoor vechten zoveel mogelijk van je leven te maken en die pijn je omgeving te besparen. Dat zal mss een zware weg zijn, mss niet de leukste, en in sommige gevallen is zelfmoord mss een hele begrijpelijke uitweg. Maar zelfmoord pleeg je wel voor jezelf, op een moment dat je nog niet weet wat het leven je nog voor moois (of niet) kan bieden.
ik veroordeel mensen die zelfmoord (willen) plegen helemaal niet, omdat ik snap dat er soms geen andere uitweg lijkt te zijn. Maar je doet het voor jezelf, en anderen doe je er -in de meeste gevallen- een hoop pijn mee. Terwijl je nooit met zekerheid kunt zeggen dat je hele leven altijd maar slecht zal zijn. Sterker nog dat is een vrij pessimistische benadering, en daar kan heel vaak aan gewerkt worden.
En eje omgeving kiest er voor jou een hoop pijn te doen omdat ze je niet kwijt willen... Op het moment dat iemand zelfmoord pleegt denkt ie dat het leven uitzichtloos is.Anders pleeg je geen zelfmoord.
Edit: geen gezegde dat meer waarheid omvat dan "hoop doet leven"