Radio 538 DJ's voorkomen zelfmoord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:52

Menino schreef:
ik vind het wel egoïstisch, je kiest voor jezelf en doet je omgeving een hoop pijn. Je kan ook ervoor vechten zoveel mogelijk van je leven te maken en die pijn je omgeving te besparen. Dat zal mss een zware weg zijn, mss niet de leukste, en in sommige gevallen is zelfmoord mss een hele begrijpelijke uitweg. Maar zelfmoord pleeg je wel voor jezelf, op een moment dat je nog niet weet wat het leven je nog voor moois (of niet) kan bieden.

ik veroordeel mensen die zelfmoord (willen) plegen helemaal niet, omdat ik snap dat er soms geen andere uitweg lijkt te zijn. Maar je doet het voor jezelf, en anderen doe je er -in de meeste gevallen- een hoop pijn mee. Terwijl je nooit met zekerheid kunt zeggen dat je hele leven altijd maar slecht zal zijn. Sterker nog dat is een vrij pessimistische benadering, en daar kan heel vaak aan gewerkt worden.

En eje omgeving kiest er voor jou een hoop pijn te doen omdat ze je niet kwijt willen... Op het moment dat iemand zelfmoord pleegt denkt ie dat het leven uitzichtloos is.Anders pleeg je geen zelfmoord.

Edit: geen gezegde dat meer waarheid omvat dan "hoop doet leven"

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:02

Ayasha schreef:
Tenzij je kinderen hebt en er mee in zit.... En je voor de keuze staat Het leven dat je niet meer trekt of je kinderen.

De zus van mijn vriendin heeft zelfmoord gepleegd. Ze laat twee kinderen van 17 en 19 achter, sterker nog, haar zoon van 17 heeft haar zelf aangetroffen!
Ze had alles van te voren tot in de details geregeld, een huis voor de hond, huis voor de kinderen, afscheidsbrieven etc.

Maar nooit, echt maar nooit heeft iemand het zien aankomen. Als je wilt, dan ga je. Dan twijfel je niet dan ga je, en doe je het.

Er is ontzettend veel lef voor nodig om een eind aan je leven te maken. Dan moet je echt zo kapot zijn in je hartje, dat je gewoon geen andere uitweg ziet.
Dan denk je er echt niet aan om een goed beluisterde radio zender te bellen.

Ik vind dit soort dingen echt respectloos naar anderen mensen toe. Zeker voor de nabestaanden van mensen die wel die keuze gemaakt hebben zonder het aan te kondigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:04

Ayasha schreef:
Menino schreef:
ik vind het wel egoïstisch, je kiest voor jezelf en doet je omgeving een hoop pijn. Je kan ook ervoor vechten zoveel mogelijk van je leven te maken en die pijn je omgeving te besparen. Dat zal mss een zware weg zijn, mss niet de leukste, en in sommige gevallen is zelfmoord mss een hele begrijpelijke uitweg. Maar zelfmoord pleeg je wel voor jezelf, op een moment dat je nog niet weet wat het leven je nog voor moois (of niet) kan bieden.

ik veroordeel mensen die zelfmoord (willen) plegen helemaal niet, omdat ik snap dat er soms geen andere uitweg lijkt te zijn. Maar je doet het voor jezelf, en anderen doe je er -in de meeste gevallen- een hoop pijn mee. Terwijl je nooit met zekerheid kunt zeggen dat je hele leven altijd maar slecht zal zijn. Sterker nog dat is een vrij pessimistische benadering, en daar kan heel vaak aan gewerkt worden.

En eje omgeving kiest er voor jou een hoop pijn te doen omdat ze je niet kwijt willen... Op het moment dat iemand zelfmoord pleegt denkt ie dat het leven uitzichtloos is.Anders pleeg je geen zelfmooord.

dat kun je dus niet met zekerheid zeggen, het leven lijkt op zo'n moment uitzichtloos. Maar dat kunnen hele korte momenten zijn die tot hele grote wanhoop kunnen leiden (met fatale acties tot gevolg, zo is het een bekend verschijnsel dat tijdens de examenperiodes er ee stuk meer zelfmoorden gepleegd worden) . Die periodes kunnen ook langer duren... Maar er is altijd nog een vrij aanwezige kans dat zon wel weer gaat schijnen ooit (tenzij iemand een progressieve ziekte heeft oid waardoor iemand heel ongelukkig is, maar een depressie is niet progressief ) Alleen als iemand al jaren 24/7 een grondige doodswens heeft kun je diegene niet tegenhouden. Maar ik denk dat dat maar een kleine groep mensen is hoor. En dan zou het ook niet beperkt gebeleven zijn tot 2 zelfmoordpogingen verspreid over een aantal jaren. Dat betekent dus dat er ook genoeg periodes dat het leven nog wel uitzicht had.

Mensen met zelfmoordneigingen zijn vaak bang voor morgen, terwijl ze niet weten wat de dag er na hen brengt ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:05

Tja van mijn vriendin hadden wed het wel kunnen zien aankomen achteraf bekeken (maar ja achteraf is makkelijk natuurlijk.) en die heeft het toch echt gedaan :)

Menino: en die redelijkheid heb je niet meer op dat punt. Dat is het hem net. :)

Anoniem

Re: Radio 538 DJ's voorkomen zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:07

precies! Maar die onredelijkheid is niet rationeel... Daarom moeten mensen die nog wel in staat zijn rationeel te denken zo iemand helpen, totdat diegene zelf weer rationeel kan denken en de realiteit kan inzien.

Er zijn maar weinig mensen die met hun gezonde verstand tot de keuze voor zelfmoord kunnen komen,

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:08

Daar heb ik dus mijn bedenkingen over want rationeel of niet, leven met dat gevoel en dat idee lijkt mij een onmogelijke opgave

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:11

Gevoel gaat op en neer, als een golfbeweging. Die hele wanhopige gevoelens gaan dus ook weer weg, zaak is om er in de tussentijd op een goede manier mee om te gaan. Dat moet je vooral zelf doen, maar soms heb je daar hulp bij nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:12

Hoe weet je dat zo zeker bromfiets? :)
Dat ze weggaan...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:13

Omdat ik het zelf meemaak ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:16

dus iedereen is gelijk aan jou?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:18

Dat zeg ik niet. Maar er zijn verschillende studies over gedaan, bv de studie van Marsha Linehan waar ik mijn antwoord op baseer. En die gevoelens zijn altijd van tijdelijke aard, hoe wanhopig je ook bent het gaat over. Of in uitputting of bv een gevoel van leegte, maar het gaat weg. Je moet het uitzitten zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:19

dit is een discussie zonder einde vrees ik :D Maar ik denk dat je door dat 'gevoel' het perspectief een beetje kwijt raakt, en dingen uit z'n verband trekt.
Dat gevoel kan óók morgen weg zijn, het kan over een jaar weg zijn...
Maar er vanuit gaan dat het nooit weg gaat, is niet de beste optie lijkt me... In mijn ogen is een situatie maar zelden écht uitzichtloos. Maar dat kan ik nu met mijn verstand beredeneren. Ik kan me de wanhoop en het gevoel van een suïcidaal persoon me heel goed voorstellen... :o Maar dan leun je dus -in de meeste gevallen- veel meer op je emoties en niet meer op je verstand..
En dat verstand kan een hoop pijn en verdriet van je nabestaaden besparen. En als je zelf niet meer in staat bent je 'verstand te bereiken'. Tja, dan zul je hulp nodig moeten hebben net zolang tot dat je dat wel weer kan.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:20

Dat klopt menino :j Je denkt dan vanuit je gevoel.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:21

Op zich vind ik het wel goed dat die DJ's het geprobeerd hebben te voorkomen. Andere kant, als deze persoon echt dood wil, dan lukt het toch wel een keer. Dat de mensen die het altijd roepen het niet doen gaat niet altijd op hoor. :n Wat al gezegd is, het kan ook als een golfbeweging gaan. Denk dat wij daar niet over kunnen oordelen.

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:40

Jemig, wat een impact moet dat hebben gehad op die twee DJ's en wat een ongelooflijke naastenliefde en knap dat ze dit uit alle macht proberen en de alarmdiensten gebeld hebben. Wat een respect voor die mensen: _/-\o_ _/-\o_

Ik hoop dat er voor Yvonne ook een uitweg komt.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:35

Erg jammer dat er ook in dit topic weer niet op een respectvolle manier iets besproken kan worden, elkaars mening respecteren is toch niet zo moeilijk? :roll:

Vond het echt een onwijs indrukwekkend fragment.. DJ's hebben echt heel wat werk moeten verrichten hier. Ontzettend knap van ze. Zo'n avond vergeet je de rest van je leven niet meer. Toen Kimberley na het gesprek begon te huilen kreeg ik ook wel even tranen in mn ogen.. Het is voor hun ook niet niks..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:37

Debbie : Ik zie nergens respectloze dingen staan.... :)
Een fikse discussie kan soms wel op zn plek zijn... o.a ik en ayasha vanmiddag.
Is toch prima berederneerd en de meningen zijn prima uitgesproken :j
geen ruzie, geen kwaadheid, geen respectloze reacties.... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:52

Hmm, volgens mij zijn er genoeg mensen die hun zelfmoord "aankondigen".
Elk mens is anders, de een is een binnenvetter de andere extraverter, dat maakt niet dat ze hun daad niet plegen. Wel denk ik dat een extraverte persoonlijkheid iets meer kans heeft om te overleven omdat zijn omgeving eerder hulp in zal roepen.

Volgens mij had Antonie Kamerling ook meerdere keren erover gesproken dat hij het leven niet meer zag zitten , ook in interviews sprak hij daar wel eens over.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:18

Ik vind het absoluut geen schreeuw om aandacht als in sensatie zoeken.

Als je goed luistert hoor je de vrouw zeggen dat haar gelukkige momenten zijn als ze naar deze radiozender luistert, naar deze DJ's. Ze zegt ook dat ze de laatste anderhalf jaar alleen nog maar naar hen luistert.

Dan is het voor mij geen hele onlogische stap om in je 'laatste momenten' deze mensen te bellen. Ik ben trouwe luisteraar van BNR en je gaat toch een soort van 'band' met bepaalde DJ's ontwikkelen, omdat je ze dag in dag uit hoort.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:23

Ik moet zeggen, toen ik het stukje las dacht ik ook eerst van nouja da's iemand die aandacht wil ed. Maar dan hoor je het en denk je toch tja, die vrouw heeft het écht zwaar en moest echt even haar hart kunnen luchten. Al begon ze niet meteen te tateren over hoe slecht het allemaal wel is.

Ik vind dat de DJ's het goed opgevangen hebben, dikke pluim, geen idee wat ik zelf zou doen in zulke situatie... Hopelijk komt alles goed en dan is alle heisa toch niet voor niets geweest.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:28

ik heb dit gister toen ik in bed nog ff radio ging luisteren live gehoord, pfoe was wel ff wat. Ik zat ook echt van bel de politie ofzo! Maar daar waren ze achter de schermen dus mee bezig, op een gegeven moment hoorde je die vrouw van er staat iemand voor de deur, is het een luisteraar ofzo? En toen erna werd er opgehangen en toen werd er door kim en martijn dus uitgelegd dat ze achter de schermen de politie hadden gebeld en die hadden getraceerd waar vandaan gebeld werd.

Wat iemand zei over het achter de schermen door laten gaan, grote kans dat die vrouw zelf ook de radio aan had staan, dus als je haar dan van de zender af gaat halen heb je kans dat ze meteen op hangt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:29

Jolliegirl schreef:
Debbie : Ik zie nergens respectloze dingen staan.... :)
Een fikse discussie kan soms wel op zn plek zijn... o.a ik en ayasha vanmiddag.
Is toch prima berederneerd en de meningen zijn prima uitgesproken :j
geen ruzie, geen kwaadheid, geen respectloze reacties.... :)

Ik was ook al aant zoeken waar _O- Er kwam hier en daar wat sarcasme boven maar dat heeft niks met respectloos te maken IMO :=

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:37

Misschien een beetje cru, maar is het bij nog niemand opgekomen dat het wel eens een (hele slechte) publiciteitsstunt van 538 zou kunnen zijn? Naar mijn weten worden bellers eerst gescreend voor ze in de uitzending belanden. En dan zet ik wel vraagtekens bij de beweegredenen van 538 om zo iemand de uitzending in te sturen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:40

Dat kwam ter sprake bij RTL Boulevard, dat dat in de nacht dus niet gebeurt en dat dat misschien wel handig zou zijn, een screening.
Ik mag aannemen dat dit geen publiciteitsstunt is van 538.

Ze wisten wel dat het over zelfmoord ging maar niet dat deze vrouw dat daadwerkelijk van plan was.
Laatst bijgewerkt door MamboBeach op 08-06-11 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:41

Ik ken de zender niet maar met welk nut?