Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:51

_Roosmarijn_ schreef:
@Colorado: Waar heb jij die dingen gezien? In de stal met eigen ogen of een filmpje? Dat is wat ik me altijd afvraag.

Minder vlees eten is wel mogelijk. In de cijfers is al te zien dat er afgelopen jaar minder vlees is gegeten dan daarvoor als ik het me goed herinner.

Filmpjes, documentaires en boeken. Wat uiteraard af kan wijken, maar als het iets goeds zou zijn zouden al die filmpjes, documentaires en boek(en) er niet zijn. Althans, niet op deze manier :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:05

_Roosmarijn_ schreef:
Juul, jij zou dus het liefst willen dat niemand meer vlees eet en een koe alleen voor de melk wordt gebruikt en als grasmaaier in de achtertuin?
Wat moet er dan met het wereldvoedselprobleem?

Het wereldvoedelprobleem is er nu toch ook, ondanks al die koeien, kippen en schapen dus zoveel maakt dat niet uit. En daarbij, en nu ga ik iets heel grofs en voor velen misschien barbaars zeggen, gaat het nog steeds om "the survival of the fittest". We kunnen wel het wereldvoedselprobleem aan willen pakken, maar dat gaat niet lukken als de wereld niet groter wordt. Stel dat we het wereldvoedselprobleem opgelost zouden hebben, dan zouden we binnen no time zonder aarde zitten. Er passen nou eenmaal niet zoveel mensen op de wereld.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:48

_Tara_ schreef:
Ragdollcat schreef:
Natuurlijk weet ik hoe het eraan toe kan gaan in NL en buitenland in slachthuizen.

Ik kan alleen maar 1 ding zeggen, ik vind het walgelijk en respectloos, ik eet ook geen vlees/vis en gevogelte/kip.

Ik vind het eigenlijk ook maar smerig en vies, het zijn dode dieren/kadavers.

Het enigste wat ik acceptabel vind is: natuurvolkeren die op dieren jagen, dieren hebben tot op het allerlaatste moment vrije leven gehad zoals dat hoort en er worden niets verspild en ze doden alleen dieren die ze nodig hebben om over te leven.

Van mij mag het ook minder hoor met dieren fokken voor vlees, mensen kunnen best minder vlees gaan eten.

Dat idee gaat mij ook steeds meer tegenstaan inderdaad.

Ik vraag me nu overigens wel af hoe je over jagen denkt? Dus geen natuurvolk maar gewoon een westerling om 't zo maar even te noemen :P

Een westerling is van alle gemakken voorzien van een supermarkt dus jagen is niet toegestaan, en er zijn veel te westerlingen, nee dat gaat niet en mag niet en tja een westerling is geen natuurvolk en in europa is bijna geen echte grote wilde vrije natuur he, laat dat maar liever over aan natuurvolkeren over de hele wereld daar waar ze nog leven en voorkomen.

_Tara_

Re: Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:09

Ik heb 't dan meer over de jacht als natuurbeheer :P Niet dat we met pijl en boog door de parken gaan :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:42

Ragdollcat schreef:
Een westerling is van alle gemakken voorzien van een supermarkt dus jagen is niet toegestaan, en er zijn veel te westerlingen, nee dat gaat niet en mag niet en tja een westerling is geen natuurvolk en in europa is bijna geen echte grote wilde vrije natuur he, laat dat maar liever over aan natuurvolkeren over de hele wereld daar waar ze nog leven en voorkomen.

Jagen is met een jachtvergunning en naar gelang de aangewezen jachtperiode voor bepaalde dieren wel toegestaan hoor.
Voor een heel aantal diersoorten is er ook in Europa veel natuur. Niet alleen grote natuurgebieden maar natuur is ook gewoon om je heen. :j Dan praat ik niet over dieren in begrazingsprojecten maar bijv. wel over hazen en aalscholvers die zich aan veranderende omstandigheden aanpassen en ineens leven op industrieterreinen en in grachten.
Is de jacht op een haas wel goed?

Overigens liever een dood dier/kadaver dan levend en wel al gebeurt dat weleens per ongeluk met een vlieg ofzo..

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:13

dots83 schreef:
sorry maar na de eerste alinea had ik het al gehad...... geen onderscheid tussen mens en dier nog even en ze krijgen stemrecht!!!!!
Maar jullie zitten allemaal op bokt dus hebben iets met paarden neem ik aan. Dat is dan niet zielig dat wij voor ons plezier iedere dag een uur bij een paard op zijn rug gaan zitten??? Niet dus. Dat doen we ook voor ons plezier en lol vragen we ook niet of een paard dat wel wil. Is ook niets mis mee, ze kunnen de hele dag doen waar ze zin in hebben hoeven maar een uurtje per dag te werken, de meeste mensen werken 8 uur per dag.
Stoppen met vlees eten? Moet ieder voor zich weten ik vind het onzin. Een koe gaat zowiezo een keer dood hoor

Peter Singer is toch een wereldwijd zeer gerespecteerde filosoof, je neemt niet eens de moeite om zijn tekst te lezen en 'weerlegt' het korte stukje dat je wel hebt gelezen ook nog eens met een drogreden. Dat doet je standpunt geen goed :D

Ik ben niet tegen het eten van vlees. Wel tegen het houden van dieren op een afgrijselijke manier zoals nu gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:27

_Roosmarijn_ schreef:
[naam], jij zou dus het liefst willen dat niemand meer vlees eet en een koe alleen voor de melk wordt gebruikt en als grasmaaier in de achtertuin?
Wat moet er dan met het wereldvoedselprobleem?

Hoho je leest verkeerd ;)
Ik zeg niet dat ik het zou willen, ik zeg dat het een logisch vervolg zou zijn op wat nu al gaande is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:29

_Roosmarijn_ schreef:
Ja, daar heb je helemaal gelijk in.
Maar vlees heb je nodig om volledig te eten. Wordt er geen vlees gegeten, dan heb je een wereld probleem met ondervoedde mensen. Ze hebben niet te weinig eten maar gewoon niet de juiste verhouding.

Hoe verklaar je dan dat vegetariers vaak gezonder schijnen te zijn dan mensen die vlees eten? Ik ben vegetarier, maar zéker niet ondervoed. En ik krijg ook niet teveel verzadigd vet en andere slechte stoffen binnen die in vlees zitten :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:49

Juul schreef:
Hoe verklaar je dan dat vegetariers vaak gezonder schijnen te zijn dan mensen die vlees eten? Ik ben vegetarier, maar zéker niet ondervoed. En ik krijg ook niet teveel verzadigd vet en andere slechte stoffen binnen die in vlees zitten :)

Kan ook komen doordat veel vegetariers bewuster bezig zijn met hun eten? Overigens heb je bij de mensen die wel vlees eten ook veel variatie qua hoeveelheid veel die ze eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:06

fransje23 schreef:
[naam] schreef:

Kan ook komen doordat veel vegetariers bewuster bezig zijn met hun eten? Overigens heb je bij de mensen die wel vlees eten ook veel variatie qua hoeveelheid veel die ze eten.

Ja maar wat ik ermee wil zeggen, is dat je geen vlees nodig hebt in een volledige voeding, zoals Rozemarijn beweert :) Dat is gewoon onzin.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:14

Juul schreef:
Ja maar wat ik ermee wil zeggen, is dat je geen vlees nodig hebt in een volledige voeding, zoals Rozemarijn beweert :) Dat is gewoon onzin.

Als je geen dierlijke producten neemt moet je wel vitamine B12 in de gaten houden.

Maar Rozemarijn sluit zich in een iets latere post dan die jij gequote hebt aan bij mijn post. Die iets genuanceerder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:37

fransje23 schreef:
[naam] schreef:

Als je geen dierlijke producten neemt moet je wel vitamine B12 in de gaten houden.

Maar Rozemarijn sluit zich in een iets latere post dan die jij gequote hebt aan bij mijn post. Die iets genuanceerder is.

Dierlijke producten en vlees is toch wel een verschil. Ik heb al eerder aangegeven dat ik wel melk drink (B12) en eieren en vis eet :)

Maar idd, die post van Rozemarijn had ik overheen gelezen. Maar mensen veranderen ook. Er is sowieso nog maar weinig over van de mens zoals die ooit (bedoeld) was.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:57

Was het niet zo dat de honger in de wereld een groot deel opgelost zou worden wanneer niemand meer vlees at? Omdat er zo verschrikkelijk veel landbouwgrond gebruikt word voor het verbouwen van diervoeder. Heb ik in elk geval wel vaker gelezen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:59

Gelukkig laat de boer waar ik de paarden heb staan regelmatig een koe slachten, daar koop ik een gedeelte van voor in de vriezer.

Ik weet dus wat ik eet: rundvlees van een koe die twee weideseizoenen in de wei heeft gelopen, die als kalf bij de moeder is gebleven, die langzaam gegroeid is op ruwvoer en in de stal voldoende ruimte heeft gehad om te bewegen.
Dat vlees is echt veel lekkerder dan een stukje supermarkt vlees, wat dan vaak nog verpest is met een smerige marinade.

De meeste mensen weten niet meer hoe een puur en eerlijk stukje vlees smaakt.

Eieren komen van mijn eigen kippen die ik met biologisch graan voer, die in de tuinscharrelen en zo hier en daar een worm of slak mee pikken.

Verder probeer ik zoveel mogelijk de biologische variant van voedsel te kiezen, meer smaak zonder toevoegingen en dan liever een klein stukje echt lekker i.p.v. een groot stuk van dubieuze kwaliteit, dan is biologisch niet echt duurder.

Vegetarisch eten is niet per definitie ongezonder, maar het vraagt wel veel discipline om zo te eten dat er geen tekorten ontstaan. En vegetarisch kan ook heel lekker zijn, ik wissel het af en voel me daar goed bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:02

julius_juut schreef:
Was het niet zo dat de honger in de wereld een groot deel opgelost zou worden wanneer niemand meer vlees at? Omdat er zo verschrikkelijk veel landbouwgrond gebruikt word voor het verbouwen van diervoeder. Heb ik in elk geval wel vaker gelezen.

Nou je het zegt, volgens mij heb ik dat ook ooit ergens gelezen ja!

Iets gevonden:

Geen vlees

Een wereldmaaltijd is alles behalve karig. De FAO berekende dat bij een eerlijke verdeling de volgende hoeveelheden voedsel dagelijks per persoon kunnen worden gegeten (en zelfs meer dan dat): 267 gram tarwe, 273 gram rijst, 275 gram maïs, 60 gram gerst, 95 gram overige granen, 135 gram aardappelen, 164 gram wortel-en knolgewassen, 27 gram peulvruchten, 288 gram groenten, 204 gram fruit, 254 gram ruwe suiker, 258 gram melk, 60 gram vis en 49 gram (keuken) olie.

De wereldmaaltijd bevat dus geen vlees. Overconsumptie van vlees, met name in het Westen, is een van de belangrijkste oorzaken van het wereldvoedselprobleem. Op vruchtbare landbouwgronden worden vaak veevoedergewassen zoals soja en tapioca geteeld voor de export. Daardoor kan er voor de lokale bevolking niet voldoende voedsel worden geproduceerd.

Nederland bijvoorbeeld gebruikt voor veevoedergewassen in ontwikkelingslanden twee tot drie maal zoveel landbouwgrond als in eigen land. Granen bevatten zes à zeven maal zoveel (plantaardige) eiwitten als vlees. En vlees kan goed worden vervangen door een combinatie van granen en peulvruchten.

Te veel vlees is bovendien slecht voor de gezondheid, het veroorzaakt kanker en hart- en vaatziekten. Ook is het meeste vlees afkomstig uit de bio-industrie, wat veel dierenleed veroorzaakt. In bescheiden mate en met andere methoden kan vlees wel aan het werelddieet worden toegevoegd.

Hoewel het hardnekkige beeld blijft bestaan dat voedselschaarste de oorzaak is van de honger in de wereld, is dit dus beslist niet het geval. Intensievere landbouwmethoden zijn onnodig en vormen slechts een handelsproduct van de bedenkers. Zo gooit een gemiddeld Nederlands gezin volgens Milieu Centraal per jaar zo'n 165 kilo voedsel weg. Dit is ongeveer zes winkelwagentjes vol. Drie hiervan bevatten brood-, vlees- en drankresten. De andere drie wagentjes zitten vol met voedsel dat nog in de verpakking zit.
( http://www.ravagedigitaal.org/2001_2002/0213a13.htm )

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:04

tiwi1969 schreef:
Gelukkig laat de boer waar ik de paarden heb staan regelmatig een koe slachten, daar koop ik een gedeelte van voor in de vriezer.

Ik weet dus wat ik eet: rundvlees van een koe die twee weideseizoenen in de wei heeft gelopen, die als kalf bij de moeder is gebleven, die langzaam gegroeid is op ruwvoer en in de stal voldoende ruimte heeft gehad om te bewegen.
Dat vlees is echt veel lekkerder dan een stukje supermarkt vlees, wat dan vaak nog verpest is met een smerige marinade.

De meeste mensen weten niet meer hoe een puur en eerlijk stukje vlees smaakt.

Eieren komen van mijn eigen kippen die ik met biologisch graan voer, die in de tuinscharrelen en zo hier en daar een worm of slak mee pikken.

Verder probeer ik zoveel mogelijk de biologische variant van voedsel te kiezen, meer smaak zonder toevoegingen en dan liever een klein stukje echt lekker i.p.v. een groot stuk van dubieuze kwaliteit, dan is biologisch niet echt duurder.

Vegetarisch eten is niet per definitie ongezonder, maar het vraagt wel veel discipline om zo te eten dat er geen tekorten ontstaan. En vegetarisch kan ook heel lekker zijn, ik wissel het af en voel me daar goed bij.

Zo doen wij het ook, met nog dat verschil dat we nog lamsvlees van eigen opfok eten, daar weet ik zeker van dat die een heel goed leven hebben gehad :j

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:28

_Roosmarijn_ schreef:
Ja natuurlijk weet ik dat. Maar wol van schapen gebruiken ze ook. Ze scheren die ook, en dat is niet voor de lol. Ik zeg toch ook grotendeels en niet volledig. En het was een voorbeeld. Ik had net zo goed de kip en het ei kunnen gebruiken. Neem aan dat je wel snapt wat ik bedoel? :).

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, maar je schreef:
_Roosmarijn_ schreef:
Vergeet trouwens niet dat er wel dieren móéten worden geslacht, want kleding waar komt dat dat grotendeels vandaan. Juist, uiteindelijk van het schaap.

En schapen móéten niet worden geslacht voor de wol, net zomin als kippen móéten worden geslacht voor de eieren.
_Roosmarijn_ schreef:
En ik zeg niet dat wij meer vlees moeten gaan eten vanwege het voedselprobleem. Ik zeg dat we het niet volledig kunnen stoppen. Even goed lezen. ;)

_Roosmarijn_ schreef:
Wordt er geen vlees gegeten, dan heb je een wereld probleem met ondervoedde mensen. Ze hebben niet te weinig eten maar gewoon niet de juiste verhouding.

Je zegt niet dat we het vleeseten niet volledig kunnen stoppen, je legt een verband tussen vlees eten en een wereldprobleem dat zou ontstaan als er geen vlees meer zou worden gegeten. Niet alleen zou dat probleem niet ontstaan, het is zelfs zo dat ondervoeding in grote delen van de wereld juist een gevolg is van westers vleesconsumptie. Dus niks even goed lezen, maar even goed schrijven en eerst even goed uitzoeken hoe de zaken in elkaar steken.

_Roosmarijn_ schreef:
edit; Nog even een toevoeging, suggereer je nou dat ik niet weet waar het vandaan komt? Ik heb genoeg bio-industrie stallen gezien en ook biologische stallen, en ja, ook de scharrelkippen. Je reactie komt trouwens een beetje aanvallend over, dit lijkt me niet de bedoeling van dit topic? :)

Ik heb absoluut de indruk dat jij prima weet hoe bio-industrie er uit ziet en een redelijk beeld hebt van de Nederlandse veehouderij in de breedte (dus incl. biologisch). Ik vind alleen dat je je nog iets meer moet verdiepen in de precieze samenhang van agrarische productie (voedsel tot en met kleding) en de verhoudingen tussen verschillende delen van de wereld voordat je je kunt uitspreken over de noodzaak van slachten van dieren of de noodzaak van het eten van vlees. Je noemt bijvoorbeeld vitamine B12 maar:

Vitamine B12 wordt uitsluitend geproduceerd door micro-organismen. Dieren en planten kunnen geen B12 aanmaken. Dieren dekken hun behoefte door deze micro-organismen bij zich te dragen, zoals de meeste herkauwers, of door andere dieren te eten, of door producten te eten waarin zich veel micro-organismen bevinden, zoals (hun eigen) uitwerpselen. Ook in de menselijke darm komen micro-organismen voor die in symbiose met de mens B12 produceren. Deze micro-organismen bevinden zich echter in een deel van darmen waar de B12 niet meer kan worden opgenomen. Daarom zijn mensen afhankelijk van een externe bron van B12: dierlijke producten of voor veganisten: B12 pillen.

Deze info komt van de site vegetarisme.nl, maar is eenvoudig te controleren. Jij stelde dat vlees noodzaak is om volledig te kunnen eten. Dat is - ik zeg het nog eens - niet waar.

Tot slot: ik kan me heel goed voorstellen dat mijn reactie een beetje aanvallend overkomt. Neem dat in elk geval niet persoonlijk, want dat is niet de bedoeling. Ik vind het erg leuk dat je zo geïnteresseerd en betrokken bent bij dit onderwerp en de tijd neemt de discussie te voeren, ik zou zelfs graag meer tijd hebben om mee te discussiëren. Welke keuze jijzelf maakt over het eten of gebruiken van dierlijke producten is voor mij geheel niet van belang. Ik erger me alleen aan de onjuiste en onvolledige uitspraken die je doet en ik hoop je - dankzij of ondanks - mijn misschien niet altijd even aardige reacties toch de moeite zult nemen om iets beter uit te zoeken hoe het echt zit. En dat je net iets zorgvuldiger gaat opschrijven wat je bedoelt. Nu zal ik in plaats van aanvallend wel belerend overkomen, waarvoor bij bijvoorbaat mijn excuses :x . 't Is echt niet zo bedoeld maar op zo'n scherm is het lastig kritiek te geven zonder dat het vervelend overkomt.

edit: ook sorry als ik het topic door de war gooi door zo laat terug te komen op die post, maar ik wilde toch graag even een reactie geven

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:42

Ik denk niet dat het een oplossing is als iedereen stopt met vlees eten. Melk en verschillende andere producten hebben we toch echt nodig en er gaan nou eenmaal regelmatig dieren dood, moeten we die dan allemaal maar verbranden? Dat zou toch doodzonde zijn.. Die dieren opeten scheelt ook weer graan en andere producten.
En wat vinden de vegetariers dan dat er met alle dieren die door ons gefokt zijn moet gebeuren? Uit laten sterven? Allemaal dood maken en verbranden? Wat doen we met gebieden die niet geschikt zijn voor akkerbouw maar wel voor veeteelt (bergschapen etc)? Ook dood laten gaan? Waar halen we dan de mest vandaan voor de landbouw?

Gelukkig zie ik het niet zo snel gebeuren dat de hele wereldbevolking stopt met vlees eten, maar het zou echt super oneconomisch zijn en alleen maar slechter voor iedereen.

Ik ben wel voor minderen hoor, maar helemaal stoppen lijkt me onmogelijk.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:48

Lepeltje schreef:
Ik denk niet dat het een oplossing is als iedereen stopt met vlees eten. Melk en verschillende andere producten hebben we toch echt nodig en er gaan nou eenmaal regelmatig dieren dood, moeten we die dan allemaal maar verbranden? Dat zou toch doodzonde zijn.. Die dieren opeten scheelt ook weer graan en andere producten.
En wat vinden de vegetariers dan dat er met alle dieren die door ons gefokt zijn moet gebeuren? Uit laten sterven? Allemaal dood maken en verbranden? Wat doen we met gebieden die niet geschikt zijn voor akkerbouw maar wel voor veeteelt (bergschapen etc)? Ook dood laten gaan? Waar halen we dan de mest vandaan voor de landbouw?

Gelukkig zie ik het niet zo snel gebeuren dat de hele wereldbevolking stopt met vlees eten, maar het zou echt super oneconomisch zijn en alleen maar slechter voor iedereen.

Ik ben wel voor minderen hoor, maar helemaal stoppen lijkt me onmogelijk.. :j

De 'beschaafde' Westerse wereld zie ik wel stoppen met vlees eten, over een heleboel jaar. Wat jij nu beschrijft is het abrupt stoppen met vlees eten, en wat je dan met alles aanmoet, maar zoiets gaat natuurlijk nooit zo abrupt. Dat gaat met de jaren, heel geleidelijk. En dat merk je nu al.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:02

Dan nog zou het gewoon niet economisch zijn, wil je dan een compleet dierloos land? Ik zou het prima vinden als we geen dieren meer fokken met als enige bestemming voedsel maar je blijft er toch altijd hebben die sterven en het is gewoon een beetje raar als je daar geen gebruik van maakt en ze niet opeet. Wil je ook de heideschaapjes/schotse hooglanders/herten/zwijnen etc uit de bossen halen?

Als we alleen dat vlees zouden eten zou dat natuurlijk een stuk minder zijn en het zou een stuk prijziger zijn, net als heel veel andere levensmiddelen want er wordt echt belachelijk veel vleesafval verwerkt in producten. Als je alle producten met melk of iets van slachtafval erin weg gaat halen blijft er bar weinig over.

Ik zie het niet voor me dat het vleeseten ooit gaat stoppen, ik hoop dat het diervriendelijker wordt maar helemaal geen vlees meer eten is gewoon echt niet de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:16

Waarom moeten dieren meteen allemaal verwijderd worden als we ze toch niet opeten? Die redenering snap ik toch niet helemaal := En melk mag er van mij gewoon blijven, net als eieren. Alleen die ontzettend overmatige vleesproductie mag van mij gewoon stoppen, en ik denk ook gewoon dat er een goede kans is dat die een keer gaat stoppen. Vroeger haalden mensen hun vlees/ melk/ eieren gewoon bij de boer. Alleen nu is de economie zo ver doorgeslagen dat alles massaproductie moet zijn. Maar als je je een beetje hebt verdiept in de werking van de economie, weet je ook dat daar een keer een ommekeer in gaat komen :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:23

Sja eigenlijk zijn we het gewoon eens dan toch? :P
Jouw compleet stoppen met vlees eten gaat gewoon niet samen met wel nog melk en eieren produceren. Dan gaan er gewoon dieren bij dood en die niet opeten zou niet heel handig zijn.
Dus als je wil dat er uiteindelijk geen vlees meer wordt gegeten moet je gewoon geen dieren meer houden of de dieren die wel worden gehouden niet opeten als ze aan hun einde zijn. Ik wil alleen zeggen dat dat toch niet gaat gebeuren want dat gaat nog veel slechter voor de economie zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:32

Er gaat echt geen boer gezellig koetjes houden voor de melk en als ze uitgeproduceert is leuk houden om mee te knuffelen. En die kalfjes och... daar gaan we gewoon naar kijken! datzelfde geld voor de kipjes. En varkens?? die moeten we maar gaan bekijken in de dierentuin omdat het zeldzame dieren worden.
Ochnee... dierentuinen zijn ook zielig natuurlijk...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:34

Bij de productie van dierelijke producten als eieren en zuivel blijf je altijd met een aantal dieren, manlijke/ oude, zitten die een soort 'bijproduct"zijn. Voor de voortplanting heb je niet zoveel manlijke dieren nodig en kippen die niet meer leggen heb je ook weinig aan. Nu worden een heel aantal van dat soort dieren nog gebruikt als vlees of als dierlijke bijproduct in diervoeder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:37

Juul schreef:
De 'beschaafde' Westerse wereld zie ik wel stoppen met vlees eten, over een heleboel jaar. Wat jij nu beschrijft is het abrupt stoppen met vlees eten, en wat je dan met alles aanmoet, maar zoiets gaat natuurlijk nooit zo abrupt. Dat gaat met de jaren, heel geleidelijk. En dat merk je nu al.

Ik denk van niet. In het beschaafde westen vind je de meeste grootverbruik vlees-eters, voor het grootste deel van de werledbevolking is vlees te duur om vaak te eten.

Overigens is het stoppen van telen van veevoeders in de derde wereld geen echte oplossing. Die landen draaien juist nog een beetje op het inkomen wat dat oplevert. Als ze alleen hun eigen voedsel daar gaan telen missen ze ook weer inkomsten.