PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:05

gohya schreef:
Ze kunnen toch ook d.m.v. dossiers van doktoren zien of het ernstig is en de persoon idd. hulp moet hebben? Ik begrijp niet hoe men kan frauderen,je moet n.l. van al je ziekte's enz. dossiers opsturen [kopieën].

Maar een ziekte op zich zegt niet zoveel over iemands functioneren. Gelukkig houdt het indiceren iets meer in dan alleen maar op dossier beoordelen of iemand ergens voor in aanmerking komt. Bovendien wordt steeds meer verwacht dat je alle persoonlijke kenmerken van iemand in kaart brengt voordat je een advies uitbrengt of een indicatie stelt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:07

Hoe zit het eigenlijk met de PDD-NOS kinderen die met een "rugzakje" onderwijs volgen, houdt dat ook op?
Weet iemand daar iets van?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:10

Dat de rugzakjes in het onderwijs op de schop gaan is al langer bekend. Hoe dat precies wordt ingevuld weet ik eigenlijk niet. Mijn vriendin is zo'n RT-leerkracht, zij heeft daar veel mee te maken.

Citaat:
De bezuinigingen zorgen namelijk voor een afbraak van het onderwijs aan kinderen met een beperking. Extra financiering voor kinderen met bijvoorbeeld het Downsyndroom wordt afgeschaft, steunpunten voor autisme worden opgeheven, de middelen voor ambulante begeleiding voor scholen worden gehalveerd, expertisecentra (REC's) voor onderwijs aan kinderen met een handicap worden afgeschaft en speciale scholen moeten 10 procent van hun budget inleveren. En de invloed van ouders op de schoolkeuze voor hun kind zal afnemen.

http://www.cg-raad.nl/actueel/nieuwsber ... ectID=1641

Zoolgangster

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:22

Kortom, er wordt flink bezuinigd, maar de goeien zullen wel weer onder de slechten lijden...
Staat tegenover dat ik ook een jongere heb meegemaakt, die me op een gegeven moment vroeg naar welk land ze nu weer eens op vakantie zou gaan, ze was (van haar pgb) in een groot deel van Europa al geweest... Maar dat is misschien ook een manier ouders van kinderen met een gedragsproblematiek (netjes gezegd) te ontlasten. Maar zo'n vakantie zou natuurlijk ook in NL kunnen. Bovendien heb ik altijd zoiets van: spiegel je met al die buitenlandse vakanties (het ging om 3000 euro!) iemand niet een levensstijl voor, die ze later zelf nooit op kunnen brengen doordat ze door hun beperkingen geen goedbetaalde baan kunnen krijgen...

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:21

Ik wil hier graag even mee reageren, ik dacht in dit topic meer informatie/ ervaringen te krijgen over de veranderingen van het PGB aangezien dit ook mij aangaat.
Kom ik terecht in een topic waarin men elkaar schaamteloos gaat beoordelen "ik kan me moeilijk voorstellen dat jij autischtisch bent" e.d, en waarin iedereen wel iemand kent die misbruik maakt.

BIJ DEZE: bel de belastingtelefoon, bel misdaad anoniem of weet ik het welke instantie als je denkt er zoveel vanaf te weten dat jij wel weet waarneer er misbruik wordt gemaakt!!! BAH

Er worden hier zoveel frustraties neergeknalt omdat mensen zelf te weinig geld hebben om leuk op vakantie te gaan (want schijnbaar gaat iedereen met PGB leuk op vakantie naar Afrika :s ), er worden hier zoveel scheve blikken uitgedeeld dat ik mezelf rot zou schamen!
Tuurlijk zijn er mensen die misbruik maken, maar er zijn ook duizenden die baat hebben bij hun PGB en zelfs niet zonder kunnen.

Citaat:
"Diablo": Ik heb drie meiden, heel errug druk, maar niemand die mij betaalt om voor mijn kinderen te zorgen hoor. En die arme bijstandsmoeder ook niet, die krijgt niets. Kan al helemaal niet naar Disney, kan überhaupt niet op vakantie.

Kinderen zijn een keuze, een ziekte (erboven op) niet, een ziekte betekend meer zorg, simpel toch.
En een bijstandsmoeder krijgt ook een vergoeding voor zijn/haar kinderen om sport en sociale activiteiten te betalen!

EDIT: Trouwens dit topic doet me denken aan een oud topic waarin het hebben van een WAJONG en paarden met een scheef oog werd bekeken. Toen bleken mensen ook al niet in staat te zijn in te zien dat het hebben van WAJONG of PGB geen extratje is, maar simpelweg betekend dat je zonder niet in staat bent op een normale manier aan de maatschappei deel te nemen.
Nogmaals Bah!
Laatst bijgewerkt door fliertje6 op 07-06-11 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:50

@Yel
Ik ben het met je eens!
Die enkeling die misbruikt maakt v.d. PGB moet je buiten beschouwing laten w.b.t. de PGB.
Het is echt niet simpel hoor om de PGB op te lichten,je krijgt die pas toe gewezen na een zware keuring én alle dossiers van je arts/ziekenhuis.
Ik ken veel mensen die PGB hebben maar ben er nog niet 1 tegen gekomen die ermee op vakantie gaat.
Ik denk dat er veel mensen niet goed weten wát PGB precies inhoud,wát je ermee kan doen enz.
Men hoort er iets over [fraude] en dan zijn veel mensen met PGB maar aanstellers of oplichters.Ja ze zitten er miss. wel tussen,maar ik kan het me echt niet voorstellen.Ik weet hoe moeilijk het is om een PGB uberhaupt toegewezen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:51

Ach Yel, misschien kennen wel te veel mensen te veel gevallen die niet door de beugel kunnen en dan krijg je dit soort reakties.

Ik wil ook wel subsidie om aan sport te kunnen doen....kinderen kies je voor en als je niet genoeg inkomen hebt om ze alles te bieden, moet het maar met wat minder. Ik kreeg vroeger ook geen sport van mijn ouders, omdat ze het niet hadden en subsidie was er toen ook niet.

Kinderen maak je samen, dus samen verantwoordelijk voor extra's....onderhand vind ik het wel erg scheef getrokken als ik merk waar subsidies aan verspeelt worden. Mogen we dat niet vinden en zeggen?

Dit land is verstikt van de moraalridders en je MOET het altijd eens zijn met de kommer en kwel situaties die snielig klinken.

De echte behoeftigen hebben vaak veel trots, die hoor je niet, de echte zieken die het echt nodig hebben, die hoor je vaak niet omdat die niet kunnen brullen, hebben daar vaak weer niet de ingangen voor.

Maar de brullers die vinden dat ook zij recht hebben op meer, meer, meer, meer hoor je des te harder.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:55

Peerke_ schreef:
Ik snap wel dat de overheid er in moest gaan snijden, immers werd er heeeel veel misbruik van gemaakt.
Iedereen heeft een hobby, iedereen betaald die zelf, dus ook als je een PGB hebt.
Maar opeens gingen allerlei bedrijven op de rekening erbij zetten dat het "verantwoorde zorg" was.
Ik ken zelfs mensen die de stalling van de pony gingen betalen van het PGB, want het kind had dan een dier om te kunnen vertrouwen.
Allerlei boeren gingen activiteiten aanbieden als zijnde zorgboerderij, kind kon wel daar blijven a 45 euro per uur. Verdient lekker als je 10 kinders hebt rondlopen.
En zo zijn er nog 100 voorbeelden, dit soort mensen hebben het voor een hele grote groep verpest.

Natuurlijk zijn er mensen die het echt nodig hebben, voor deze mensen vind ik het ook heel erg dat de overheid er zo in moet snijden.
Maar als je bekijkt hoeveel misbruik er van wordt gemaakt, moest er een oplossing komen!

Heel eerlijk gezegd was dit ook mijn eerste gedachte toen ik het bericht las.
Uiteraard heel zuur voor de mensen die het wél nodig hebben maar is het niet overal zo? Dat de mensen die het zichzelf makkelijk maken terwijl ze het niet verdienen het verpesten voor de rest? Dit is niet het eerste geval waar ik dat zie, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar, hoe hard het ook is.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:01

@Gohya, bedankt!

Citaat:
De echte behoeftigen hebben vaak veel trots, die hoor je niet, de echte zieken die het echt nodig hebben, die hoor je vaak niet omdat die niet kunnen brullen, hebben daar vaak weer niet de ingangen voor.

Ja dat zal het zijn.
Dat is altijd zo'n kul, als je deze uitspraak omdraait zeg jij dus eigenlijk dat er geen echte behoeftigen in het PGB zitten, nou denk dat je daar wel wat mensen blij mee hoor.
Geloof me het kost meer trots om de aanvragen op de bus te doen en je te laten ondervragen door wildvreemden. Het kost heeeel veel trots te moeten toegeven dat je zonder PGB niet in staat bent sommige dingen te doen, dus die vergelijking gaat naar mijn idee niet op!

Citaat:
Maar de brullers die vinden dat ook zij recht hebben op meer, meer, meer, meer hoor je des te harder.

Citaat:
Ik wil ook wel subsidie om aan sport te kunnen doen

Tja ik wil ook van alles, maar daar gaat het bij PGB echt niet om hoor! Het gaat erom wat je niet kan, en daar wordt een voorziening in getroffen, heel wat anders dan maar wat willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:07

Citaat:
"YelJa dat zal het zijn.
Dat is altijd zo'n kul, als je deze uitspraak omdraait zeg jij dus eigenlijk dat er geen echte behoeftigen in het PGB zitten, nou denk dat je daar wel wat mensen blij mee hoor.
Geloof me het kost meer trots om de aanvragen op de bus te doen en je te laten ondervragen door wildvreemden. Het kost heeeel veel trots te moeten toegeven dat je zonder PGB niet in staat bent sommige dingen te doen, dus die vergelijking gaat naar mijn idee niet op!

Volgens mij lees jij iets wat ik niet zeg, nl ik zeg niet dat er geen echte behoeftigen zijn.....en volgens mij spreek jij je nu heel erg tegen in je laatste alinea.

Feitelijk zeggen we het zelfde ;)

En ja Nederland is een land van subsidies en een land van de subsidiebedriegers....helaas en dat komt doordat de regels niet worden gecontroleerd. Iedere brutale rakker kan zomaar van alles aanvragen en juist door die brutaliteit lukt het altijd weer.

Eerst was het de kindebijslag van kinderen in het buitenland van kinderen die niet eens bestonden, toen de bedrijfjes van de buitenlandse medemens die geen bedrijfjes waren, toen de WAO waar de vrouw van de marokkaanse man die na een paar keer rugpijn hadden en in de WAO vluchten, schandaal nummer zoveel en nu naar de PGB, onderweg nog wat andere subsidies die onterecht zijn.

Het kost de overheid miljarden en de belastingbetaler mag het ophoesten en de zorgbehoeftigen worden weggedrukt...

Maar elke situatie van de zorgbehoeftigen zal nu wel onder de loep gelegd worden en dan komt de uitgemolken pot toch nog daar waar het hoort en dat is de opzet van dit allemaal...dus laten we niet te hard brullen, want als je het echt nodig hebt, krijg je het wel.

Ik weet er nog een de Mantelzorg, ook al een uitgemolken geheel. Zo weer als je regelmatig voor je moeder stofzuigt, verleen je mantelzorg en krijg je eenmalig 100 of was het 150 euro....toch jereinste kul???? Dus stofzuigen voor je moeder is tegenwoordig iets wat de overheid moet betalen????Maar goed sociaalleven in Nederland is toch al asociaal de laatste jaren...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:12

Probeer maar eens een traplift aan te vragen,oke dat is dan via het WMO [de gemeente] maar ook de zorg dus.Echt niet dat je die zomaar krijgt,met jaren lang vechten heb je kans er een te krijgen.Iemand met 2 krukken die zich letterlijk naar boven moet slepen en met heel veel pijn,wat moet die nog bewijzen?
Het is echt niet zo simpel allemaal PGB en/of WMO.
iemand die PGB krijgt en je ziet er vanaf de buitenkant niets van,word er vaak gezegd:moet je kijken die krijgt PGB,die profiteerd er lekker van.Maar wat er van binnen mis is zien en weten ze niet.
De persoon die ik verzorg vecht nu nog steeds [al 3 jaar] voor een traplift.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:14

Goed dat het op de schop gaat. Zoals het de laatste jaren ging, kan het écht niet meer. Dan gaat de maatschappij kapot aan de kosten. Ik hoop dat ze in ieder geval het misbruik eruit kunnen filteren en mensen nog die zorg geven die ze echt nodig hebben. Het is misschien jammer van alle leuke uitjes en leuke dingen, maar in de situatie van tegenwoordig niet meer dan noodzakelijk.

Ik hoop snel dat ze met nieuwe voorstellen komen, zodat de onzekerheden ook weg zijn rondom de nieuwe plannen.

Toch ben ik er wel voor om alle subsidies eens goed te gaan bekijken. Nederland is een land geworden waarin iedereen maar de hand aan het ophouden is. Niet alleen in de zorg, maar ook op andere vlakken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:15

@russel
Stofzuigen is de huishouding doen en hiervoor krijg je geen PGB.
Voor huishouding moet je bij het WMO zijn en geloof me,die zeggen: je hebt een dochter/zoon,tante,die kan je helpen in de huishouding.

Je moet "Remy" zijn wil je hulp in de huishouding toegewezen krijgen.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:19

russel schreef:
Yel schreef:
Ja dat zal het zijn.

Volgens mij lees jij iets wat ik niet zeg, nl ik zeg niet dat er geen echte behoeftigen zijn.....en volgens mij spreek jij je nu heel erg tegen in je laatste alinea.

Nee, ik bedoel te zeggen dat het heel veel trots kost om toe te geven dat je zonder PGB niet verder komt, en dus een aanvraag doen voor het PGB enorm veel trots kost. Hitte van de strijd ;)

Maargoed, ik vind het persoonlijk heel erg dat mensen zo over het PGB kunnen denken en vooral denken voor een ander te kunnen beslissen wat goed voor hem/haar is.
Hoe vaak het woord profiteren & misbruik genoemd word is echt beschamend, en het lijkt me sterk dat iedereen zo iemand kent (en dan nog, dan had je daar aangifte van moeten doen, hadden we nu niet met deze maatregel gezeten!!)

LuvdaTossa schreef:
Het is misschien jammer van alle leuke uitjes en leuke dingen, maar in de situatie van tegenwoordig niet meer dan noodzakelijk.

Leuke uitjes en leuke dingen? Serieus? ;(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:29

LuvdaTossa schreef:

Het is misschien jammer van alle leuke uitjes en leuke dingen, maar in de situatie van tegenwoordig niet meer dan noodzakelijk.

Sommige mensen hebben de klok ergens horen luiden?
Leuke uitjes en leuke dingen?
Welke leuke uitjes en dingen?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:31

gohya schreef:
Probeer maar eens een traplift aan te vragen,oke dat is dan via het WMO [de gemeente] maar ook de zorg dus.Echt niet dat je die zomaar krijgt,met jaren lang vechten heb je kans er een te krijgen.

Gohya hier ben ik het dus totaal niet met je eens. Natuurlijk wordt niet iedere aanvraag voor een traplift zomaar toegekend, je praat toch over een investering van 5000-8000 euro. Dus er wordt wel gekeken naar of iemand hem echt nodig heeft en of bijvoorbeeld verhuizen een optie zou zijn. Maar als een traplift de oplossing is dan wordt die gewoon geleverd en niet pas na een paar jaar. In geval van jouw kennis zal er wel een reden voor zijn dat ze hem tot nu toe nog niet heeft gekregen.

gohya schreef:
@russel
Stofzuigen is de huishouding doen en hiervoor krijg je geen PGB.
Voor huishouding moet je bij het WMO zijn en geloof me,die zeggen: je hebt een dochter/zoon,tante,die kan je helpen in de huishouding.
Je moet "Remy" zijn wil je hulp in de huishouding toegewezen krijgen.

Ook hier ben ik het niet met je eens. Van (gezonde) inwonende familieleden wordt inderdaad verwacht dat zij de huishoudelijke taken uitvoeren, het is immers ook hun huishouden. Echter valt de zorg van een uitwonend familielid niet onder deze gebruikelijke zorg. Veel mensen vragen een PGB aan om hun (uitwonende) dochter/zus/tante te betalen om bij hun het huishouden te doen.

Waar Russel op doelt is het mantelzorgcompliment wat een mantelzorger kan ontvangen als deze langdurig mantelzorg levert of heeft geleverd. Over het algemeen gaat deze zorg overigens wel wat verder dan alleen stofzuigen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:34

Ik ben ook wel erg benieuwd naar alle leuke uitjes enzo, dan moeten we die hier toch ook eens gaan inplannen.
Er zal best worden gefraudeerd met PGB's (zoals overigens met álle zaken waarmee geld is gemoeid, neem alleen al hoeveel werknemers onder werktijd internetten enzo ;) , maar verder dan mensen die hier roepen "die heeft vast z'n pony via een PGB geleased" komt het toch niet.

Ik heb voor mijn dochtertje een PGB. Een erg noodzakelijk PGB, gezien haar stoornis. En dat is nodig om haar thuis de zorg te kunnen geven die zij nodig heeft. Die zorg wordt ingekocht en met elke zorgverlener, instantie of wat dan ook, wordt een contract afgesloten. Kopieën van die contracten gaan jaarlijks mee naar de verstrekkende instantie. 2x per jaar moeten wij de uitgaven (terecht) verantwoorden. Ik heb 1x een klein bedrag niet goed verantwoord (€40,-) en werd daar meteen over gebeld. Dus volgens mij valt het gigantisch frauderen reuze mee, ondanks dat er best eea mis zal gaan.
En als de regering fraude met overheidsgelden aan wil pakken, is het misschien een tip om de eigen onkostendeclaraties eens scherp onder de loep te nemen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:37

gohya schreef:
LuvdaTossa schreef:

Ik heb genoeg van het PGB gezien om daar daadwerkelijk een uitspraak over te doen.

Pretparken, attractieparken, diverse sporten, weekendjes weg; dat versta ik onder leuke dingen en leuke uitjes. Dat was volgens mij ook vrij 'normaal'. Mijn moeder heeft een lange tijd een PGB kind gehad. Ook heb ik vrienden met een PGB kindje en een nichtje met een rugzakje. Alhoewel die laatste er geen gebruik van maakt. Mijn oom en tante willen zichzelf redden en niet de hand ophouden. Daardoor zijn ze erg creatief geworden en hebben al leuke dingen kunnen regelen voor mijn nichtje en soortgelijke kinderen.

De oudtante van mijn vriend had de traplift binnen twee weken trouwens! Dus het kán wel.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:42

LuvdaTossa schreef:
gohya schreef:
LuvdaTossa schreef:

Ik heb genoeg van het PGB gezien om daar daadwerkelijk een uitspraak over te doen.

Pretparken, attractieparken, diverse sporten, weekendjes weg; dat versta ik onder leuke dingen en leuke uitjes. Dat was volgens mij ook vrij 'normaal'. Mijn moeder heeft een lange tijd een PGB kind gehad. Ook heb ik vrienden met een PGB kindje en een nichtje met een rugzakje. Alhoewel die laatste er geen gebruik van maakt. Mijn oom en tante willen zichzelf redden en niet de hand ophouden. Daardoor zijn ze erg creatief geworden en hebben al leuke dingen kunnen regelen voor mijn nichtje en soortgelijke kinderen.

De oudtante van mijn vriend had de traplift binnen twee weken trouwens! Dus het kán wel.

Fijn dat jouw oom en tante zichzelf zo kunnen bedruipen. Misschien kun je het ook omdraaien en is er dan voldoende zorg? Stoer dat ze dat zeggen ("wij hebben geen PGB nodig"), maar soms doe je daar je kind wel mee te kort? Dat klinkt misschien hard en vervelend, maar dat is nu precies de manier waarop mensen die wel een PGB hebben hier worden benaderd.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:54

gohya schreef:
Probeer maar eens een traplift aan te vragen,oke dat is dan via het WMO [de gemeente] maar ook de zorg dus.Echt niet dat je die zomaar krijgt,met jaren lang vechten heb je kans er een te krijgen.Iemand met 2 krukken die zich letterlijk naar boven moet slepen en met heel veel pijn,wat moet die nog bewijzen?
Het is echt niet zo simpel allemaal PGB en/of WMO.
iemand die PGB krijgt en je ziet er vanaf de buitenkant niets van,word er vaak gezegd:moet je kijken die krijgt PGB,die profiteerd er lekker van.Maar wat er van binnen mis is zien en weten ze niet.
De persoon die ik verzorg vecht nu nog steeds [al 3 jaar] voor een traplift.

Misschien is die persoon te bescheiden en komt niet genoeg op voor zijn/haar rechten?
Dat is wat ik bedoelde in een vorig mailtje dat het heel belangrijk is dat degene die indiceert genoeg mensenkennis heeft om de schreeuwerds (die heel goed weten wat hun rechten zijn maar plichten aan hun laars lappen) en de ik-wil-anderen-niet-tot-last zijn uit elkaar kan houden.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:58

chevax schreef:
Fijn dat jouw oom en tante zichzelf zo kunnen bedruipen. Misschien kun je het ook omdraaien en is er dan voldoende zorg? Stoer dat ze dat zeggen ("wij hebben geen PGB nodig"), maar soms doe je daar je kind wel mee te kort? Dat klinkt misschien hard en vervelend, maar dat is nu precies de manier waarop mensen die wel een PGB hebben hier worden benaderd.

Er is zeker voldoende zorg :j Zij komt niets te kort. Net als haar broertje zonder 'problemen'.

Er zijn toch meer kinderen die tekort gedaan worden doordat hun ouders bijvoorbeeld minder te besteden hebben? En dan staat de basiszorg, de noodzakelijke zorg, voor mij buiten kijf van chronisch zieken/ kinderen met een rugzakje. Alleen met nadruk op noodzakelijke zorg, waar iedereen toegang tot moet hebben.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:00

Maar er is een sterk verschil tussen "iets tekort komen" of "zorg in moeten kopen". Dat eerste is geen basis-behoefte, het tweede (voor mijn dochtertje) wel.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:00

Silvia schreef:
Misschien is die persoon te bescheiden en komt niet genoeg op voor zijn/haar rechten?

Of misschien is er gewoon geen indicatie voor een traplift?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:02

chevax schreef:
Ik ben ook wel erg benieuwd naar alle leuke uitjes enzo, dan moeten we die hier toch ook eens gaan inplannen.
Er zal best worden gefraudeerd met PGB's (zoals overigens met álle zaken waarmee geld is gemoeid, neem alleen al hoeveel werknemers onder werktijd internetten enzo ;) , maar verder dan mensen die hier roepen "die heeft vast z'n pony via een PGB geleased" komt het toch niet.

Ik heb voor mijn dochtertje een PGB. Een erg noodzakelijk PGB, gezien haar stoornis. En dat is nodig om haar thuis de zorg te kunnen geven die zij nodig heeft. Die zorg wordt ingekocht en met elke zorgverlener, instantie of wat dan ook, wordt een contract afgesloten. Kopieën van die contracten gaan jaarlijks mee naar de verstrekkende instantie. 2x per jaar moeten wij de uitgaven (terecht) verantwoorden. Ik heb 1x een klein bedrag niet goed verantwoord (€40,-) en werd daar meteen over gebeld. Dus volgens mij valt het gigantisch frauderen reuze mee, ondanks dat er best eea mis zal gaan.
En als de regering fraude met overheidsgelden aan wil pakken, is het misschien een tip om de eigen onkostendeclaraties eens scherp onder de loep te nemen.

Stel dat je 500 euro in de maand pgb krijgt. Je hebt zorg ingekocht en nog 100 euro over. Je leest iets over een opvang wat je kunt declareren via je pgb. Handig, denk je, die opvang heb ik niet echt nodig maar ik heb nog 100 euro over. Die kan ik daar voor gebruiken. Heb ik mooi mijn 500 euro op.

In mijn ogen is dit ook oneigenlijk gebruik van het pgb. Er worden behoeftes gecreeerd omdat het toch wordt vergoed. Ik denk dat dat ook een van de redenen is dat het pgb uit de hand loopt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:04

Dat er mensen zijn die zeggen:wij hebben geen PGB nodig,we regelen het zelf wel,prima.
Maar er zijn ook mensen die dat niet zonder PGB kunnen regelen.
En ik vind "hand ophouden" een kwetsende uitspraak voor mensen die wél moeten hun hand ophouden.