Vlees noch vis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:49

picobello schreef:
Geen kaas, geen melk, heb zelf kippen, heb geen paard dus ook geen zadel en draag 99% gympies van stof. Ik haat circussen en ook een dierentuin vind ik niet leuk. En ja, ik ben dus zo iemand die een vlieg uit mijn soep reanimeert...En nee niemand is perfect, ik zeker ook niet. Maar ik probeer wel bewust te zijn van wat ik doe en waar voedsel/producten vandaan komen.

Oke, dat vind ik dan toch echt netjes :j

Om het dikgedrukte stukje heb ik smakelijk gelachen :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:50

_Tara_ schreef:
OldSkipper schreef:
Tja en jouw vader schiet prachtige herten neer voor de lol.... ^) Nee dan ben je goed bezig...

Jagers hebben vaak veel en veel meer verstand van en liefde voor de natuur dan de gemiddelde mens. Duidelijk een opmerking van iemand die geen idee heeft wat jagen inhoudt...

Dank je, Tara![/quote]

mmm...ik ben niet tegen de jacht...absoluut niet.
Maar ik zie hier toch andere dingen gebeuren in mijn achtertuin.
Drijfjachten achter zwijnen aan,jachthonden die een zwijn levend verscheuren....als je dat geluid hoort eet je nooit meer zwijn.Mijn paard is drie dagen van slag geweest.
Half aangeschoten herten die liggen te kreperen ergens.
Als een jager goed schiet en in 1 of 2x doodt zeg ik niets....dan is het goed vlees.
Maar wat hier gebeurt is dat veel advocaten en rechters in het weekend komen jagen.
Hebben daar grof geld voor betaalt,en na het middagmaal,meestal een bbc...en de nodige flessen wijn....het niet helemaal duidelijk meer zien.Dus ook niet raak schieten.

En niet roepen dat ik er niets vanaf weet.Ik weet hoe het er hier aan toegaat.
Ik zie dat al 23 jaar.
Uiteraard gaat het in Nederland beter en netter en in Duitsland natuurlijk ook.
Maar hier in frankrijk niet.
Je hebt hier natuurlik wel goede jagers,ik en er een paar....maar zelfs die gaan anders kijken als er een edelhert in het vizier komt....en die blik heeft weinig te maken met liefde voor het dier en natuur hoor :o

picobello

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:53

@Adil: Tja, sommige mensen vinden mij raar ;)
Overigens ben ik NIET tegen het eten van vlees. Alleen de productie zoals die nu is kan ik niet mee leven. En zeker de productie van vis niet. Maar iemand die zijn eigen dieren mest met liefde en respect en dan slacht heb ik geen problemen mee. (ik zou het zelf alleen niet kunnen, mietje als ik ben)

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:58

DeadxStar schreef:
esther_sonja schreef:
Wij eten ook elke dag vlees of vis.. := Eigenlijk vinden we allemaal dat het lekkerst van de hele maaltijd..

Wij ook elke dag.. De ene keer een filetlapje, de andere keer kip (eigenlijk gevogelte), de andere keer schnitzel, etc..
Ik ben gek op vlees, en ben eerlijk gezegd ook niet van plan dat te veranderen.. :=
Ik eet alleen geen vis, maar dat is omdat ik het niet lekker vind. En eet ook geen paard, dat vind ik ook niet lekker.
Wild vind ik ook niet lekker..

Om het te gooien op 'weinig empathie voor dieren' vind ik echt belachelijk..

Ik vind veel mensen hypocriet daarin.. (Sorry) Ik vind, of je eet vlees, of je eet het niet.
En niet van 'ja maar ik eet maar 2 of 3 keer per week vlees'.. Alsof dat verschil maakt..?
Net als vegetariërs, die wel bont dragen, of leer. Dat vind ik net zo hypocriet :D

Wat een onzin. Alle kleine beetjes helpen. Als iedereen spontaan één keer per week vlees minder zou eten, zou er al minder vraag zijn, en zouden minder dieren geslacht worden. Doel bereikt. De keuze tussen 99% vegetarisch en 100% vegetarisch is puur uit principe, en niet omdat dat éne broodje frikadel eens in het half jaar zal uitmaken. Het is juist enorm hypocriet om te zeggen dat je altijd vlees eet juist 'omdat het toch niets uitmaakt' (niet dat ik jou die woorden in je mond leg overigens ;) ).
Ik ben zelf vegetarisch en ik koop ook geen leren schoenen of bontjassen meer (niet dat ik dat laatste ooit gedaan heb), en het ergste vind ik nog als mensen vlees eten zonder respect of bewustzijn of het volledig normaal vinden dat mede aardgenoten geslacht worden voor iets waar geen enkele noodzaak voor is. Er is zo veel lekker eten, groente, deegwaren, kazen, dat de reden 'het is zo lekker' voor mij écht niet meer opgaat. Chocoladetaart of vet gebak vind ik goddelijk, maar dat eet ik ook niet elke maaltijd, al zou ik het gerust wegkrijgen. Kwestie van zelfdiscipline.
Ik ben blij dat steeds meer mensen zich bewust worden van de gevolgen van vlees of vis eten en dat er steeds meer campagnes komen als 'meatless monday'. Weet niet of iemand toevallig het artikel in de VARA-gids over deze docu had gelezen? Daarin werd vermeld hoe belachelijk men reageerde toen aangekondigd werd dat de VPRO-kantine een week lang geen vlees of vis zou verkopen. Mensen die hun lidmaatschap op zeiden, weigerden nog een stap in de kantine te zetten, de directie uitscholden, BELACHELIJK. Ik snap niet hoe je zo primair en kinderachtig kunt reageren op iets als een onderdeel van je maaltijd.

Anyways, heb de documentaire zelf nog niet gezien, ga hem maar eens kijken. Kan ik mezelf weer op de borst kloppen dat ik wel vegetarisch ben, heerlijk :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:00

OldSkipper schreef:
Een ziek aangereden dier mag je zeker uit zijn lijden verlossen. Maar een mooi gezond dier afknallen omdat er "teveel" zijn (er zijn er niet te veel, wij mensen pikken te veel ruimte in!) gaat er bij mij echt niet in als 'liefde voor de natuur"

Als je vindt dat mensen te veel ruimte inpikken, wat doe je dan nog op de wereld? Even grof gezegd.

DeadxStar schreef:
esther_sonja schreef:
Wij eten ook elke dag vlees of vis.. := Eigenlijk vinden we allemaal dat het lekkerst van de hele maaltijd..

Wij ook elke dag.. De ene keer een filetlapje, de andere keer kip (eigenlijk gevogelte), de andere keer schnitzel, etc..
Ik ben gek op vlees, en ben eerlijk gezegd ook niet van plan dat te veranderen.. :=
Ik eet alleen geen vis, maar dat is omdat ik het niet lekker vind. En eet ook geen paard, dat vind ik ook niet lekker.
Wild vind ik ook niet lekker..

Om het te gooien op 'weinig empathie voor dieren' vind ik echt belachelijk..

Ik vind veel mensen hypocriet daarin.. (Sorry) Ik vind, of je eet vlees, of je eet het niet.
En niet van 'ja maar ik eet maar 2 of 3 keer per week vlees'.. Alsof dat verschil maakt..?
Net als vegetariërs, die wel bont dragen, of leer. Dat vind ik net zo hypocriet :D

Natuurlijk maakt dat wel verschil. Of je nou 7 keer per week of 2-3 keer per week vlees eet. Minder vleesconsumptie leidt uiteindelijk tot minder vleesproductie. Dus ja, dat maakt zeker verschil.

@ Geerke: Je hebt overal rotte appels tussen zitten natuurlijk. Vervelende is alleen dat mensen vaak of geen verstand hebben van de jacht en hun mening al klaar hebben of alleen de negatieve dingen ervan mee krijgen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:01

geerke schreef:
_Tara_ schreef:

Jagers hebben vaak veel en veel meer verstand van en liefde voor de natuur dan de gemiddelde mens. Duidelijk een opmerking van iemand die geen idee heeft wat jagen inhoudt...

mmm...ik ben niet tegen de jacht...absoluut niet.
Maar ik zie hier toch andere dingen gebeuren in mijn achtertuin.
Drijfjachten achter zwijnen aan,jachthonden die een zwijn levend verscheuren....als je dat geluid hoort eet je nooit meer zwijn.Mijn paard is drie dagen van slag geweest.
Half aangeschoten herten die liggen te kreperen ergens.
Als een jager goed schiet en in 1 of 2x doodt zeg ik niets....dan is het goed vlees.
Maar wat hier gebeurt is dat veel advocaten en rechters in het weekend komen jagen.
Hebben daar grof geld voor betaalt,en na het middagmaal,meestal een bbc...en de nodige flessen wijn....het niet helemaal duidelijk meer zien.Dus ook niet raak schieten.

En niet roepen dat ik er niets vanaf weet.Ik weet hoe het er hier aan toegaat.
Ik zie dat al 23 jaar.
Uiteraard gaat het in Nederland beter en netter en in Duitsland natuurlijk ook.
Maar hier in frankrijk niet.
Je hebt hier natuurlik wel goede jagers,ik en er een paar....maar zelfs die gaan anders kijken als er een edelhert in het vizier komt....en die blik heeft weinig te maken met liefde voor het dier en natuur hoor :o

Dat klinkt inderdaad niet zo lekker....Inderdaad heb je ook onder de jagwers van die schietgeile mannekes met te veel geld zitten die het niet gaat om de natuur of beheer, maar het om het schieten en het aansluitende opscheppen over hun troffee, helaas.....

Godzijdank ken ik alleen maar goede jagers. Ben ik daarom bevooroordeeld, ja, zou goed kunnen. Zoals gezegd ken ik alleen maar goeie jagers. Mijn zus, vader en broer jagen, met veel liefde en respect voor de natuur. De vriendin van mijn brioer kreeg laatst nog een sms toen mijn broer aan het jagen was: "Niks geschoten, een prachtige bok gezien, veel te goed voor het afschot, heb ik laten lopen". Om maar een heel klein voorbeeldje te noemen.

En mijn zus heeft huilend op de hoogzit gezeten toen ze (in opdracht van de jachtopziender) ook reekalven af moest schieten omdat er veeeeeeel te veel liep o.a. door een hele zachte winter.

Echte jagers zijn geen mensen zonder gevoel die graag dieren doden. Zoals mijn vader altijd mooi zegd: "Jagers jagen niet om te doden, maar doden omdat ze jagen".
Laatst bijgewerkt door Adil op 31-05-11 11:03, in het totaal 2 keer bewerkt

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:02

Van al die onderzoeken zou je bijna bang worden om uberhaupt wat in je mond te stoppen!
Alles is bijna slecht voor je en kankerverwekkend.
Laten we ook benadrukken dat kanker OOK genetisch bepaald is.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat je een goede balans in je voedingspatroon houdt. Volgens mij moet je gewoon van alles wat binnenkrijgen om aan al je vitaminen en mineralen te voldoen. Dus granen, groenten, fruit, noten, zuivel, vlees en vis. Daarbij komt dat voor iedereen die balans anders is. Bij het ene paard werkt toch ook een ander voedingspatroon goed dan bij een ander paard? Zo ook bij mensen.

Zelf eet ik geen vis. 1 omdat ik het niet lust en 2 vind ik de vangst ervan ZO dieronvriendelijk! De vis gaat dood doordat ze uiteindelijk stikken. Dit is voor ons hetzelfde als verdrinken. Ik vind het er heel naar uitzien en heel dieronvriendelijk.

Wat betreft het houden, de opfok, het vervoer én de slacht van de dieren vind ik dat er inderdaad schrijnende gevallen tussenzitten.
Mijn vriend is chauffeur bij een varkens handel (en een echte carnivoor, ik hoef het niet te proberen géén vlees bij de maaltijd te doen) en daar ga ik soms bij mee. Sommige stallen zijn erg donker en wordt je niet vrolijk van, maar andere hebben ruime stallen en bij elke stal een uitloop zodat ze naar buiten kunnen. Die laatste is niet biologisch, maar heeft het beste met de dieren voor. De dieren zijn ook sterker en gezonder, dat kun je zien.
Daarnaast mag mijn vriend geen varkens met een gebrek vervoeren. Soms hebben ze een gebroken poot opgelopen of een tumor, dan mogen ze niet verkocht worden aan het slachthuis en heeft de boer er dus geen inkomsten van. Dit zorgt er voor dat ze beter op de dieren letten en er beter ervoor zorgen.
Indien er toch per ongeluk één mee wordt genomen met een gebrek, dan worden deze in het slachthuis direct geslacht om ze uit hun lijden te verlossen. De boer krijgt voor dit dier geen geld.

Wat ik vooral belachelijk vindt zijn de prijzen in de supermarkten! Ik weet wat de boer voor prijzen krijgt en er gaat nogal wat overslag overheen voordat het in de supermarkt belandt! Zo ook met groente en fruit.
Als boeren voor eerlijk vlees eerlijke prijzen krijgen en wij het als consument voor een eerlijke prijs af kunnen nemen, dan wordt het welzijn van de dieren ook verbeterd.

Vaak haal ik mijn groenten, fruit en vlees bij de boerderijwinkel bij mij in de buurt. Ik weet waar het vandaan komt en hoe het is verbouwd/gefokt. Daarnaast eet ik zelf pasta zonder vlees, maar met behoorlijk wat champignonnen. Daar wordt van gezegd dat ze vleesvervangend zijn, weet iemand toevallig waar het onderzoek daarnaar staat?
Sorry voor het lange verhaal.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:02

Hier ook zo goed als elke dag vlees en als de kids er niet zijn eet ik vis :j

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:03

Adil schreef:
Ach ja, wat betreft "prachtige herten", ik denk dat je op de foto in mijn profiel doelt. Zoiets noem je een Caribou en dat is een rendiersoort. Geschoten in de bergen van de Yukon, Canada.

En wat was er mis met dit prachtige dier waardoor jouw vader t dood schoot? Volgens mij was het gewoon een heel gezond, prachtig , sterk dier wat nog midden in zijn leven stond! En omdat jouw vader t leuk vind ze af te knallen heeft het beest het met z'n leven moeten bekopen!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:06

retivi schreef:
Van al die onderzoeken zou je bijna bang worden om uberhaupt wat in je mond te stoppen!

Ach je kan rustig dingen eten hoor :P Liefst bio en geen dingen eten waar ingredienten op staan die je niet kent. Dan kun je nog maar 1/10e van de producten uit de reguliere supermarkt eten maar dan minimaliseer je wel de gekke dingen die je in je lijf stopt.
Wat betreft kanker/ziek worden, volgens mij ligt dat ook voor een groot deel aan hoe je in je vel zit. Gewoon lekker naar buiten, beetje wandelen, op de fiets je boodschappen doen enz. Problemen die je met mensen hebt uitpraten, niet de dingen opkroppen bv. Denk dat je dan wel al een heel end bent :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:08

OldSkipper schreef:
Tja en jouw vader schiet prachtige herten neer voor de lol.... ^) Nee dan ben je goed bezig...

ook aan het afschieten van herten zitten veel regels ;) zo mag je bijv geen hinde afschieten die een kalf heeft en gaat de voorkeur meestal naar oudere dieren. Ik vind jagen juist goed voor het natuurbeheer. Bijvoorbeeld zwijnen, er waren echt teveel op de veluwe en zwijnen die mollen letterlijk de grond en maken bomen kapot omdat ze wortels eten. Er waren gewoonweg teveel. Dat heet natuurbeheer en zorgt er dus voor dat alles in balans blijft. Bijvoorbeeld een overschot aan herten levert ook veel problemen op, vooral in de winter. Dan zullen de herten verhongeren omdat er niet genoeg voer is voor die beesten om te overleven. ook de boomschorst is op een gegeven moment op. Dus het meest humane dat je dan kan doen is een aantal neer laten schieten zodat ze niet hoeven te leiden en de rest niet hoeft te verhongeren. De herten die neer geschoten worden, worden bewust gekozen,. Bijvoobeeld dus de wat oudere herten, die waarschijnlijk de winter niet zouden overleven of zieke herten en ga zo maar door. Ik eet veeeeeeel liever een hertenbiefstuk dan een iets van een varken hoor. Herten hebben heerlijk kunnen rondrennen en vind het alleen maar goed dat ze meestal ook voor consumptie worden gebruikt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:11

@ Geerke, naar mijn weten mogen honden helemaal niet in de zwijnen of herten bijten, ze mogen de dieren niet verwonden. Het is de taak van de hond om ze op te sporen en de taak aan de jager om ze te schieten en doden, niet andersom :n dat is volgens mij ook ten strengste verboden in NL dacht ik. mijn nicht, haar vriend en mijn oom die jagen ook en hebben ook 2 jachthonden (Duitse staanders) en die mogen enkel de prooi halen, en mogen absoluut niet doden. Als het dier nog leeft is het de taak van de jager om er alsnog een einde aan te maken... Lijkt me idd niet fijn om dat gekrijs van een zwijn te horen

Adil

OldSkipper schreef:
Adil schreef:
Ach ja, wat betreft "prachtige herten", ik denk dat je op de foto in mijn profiel doelt. Zoiets noem je een Caribou en dat is een rendiersoort. Geschoten in de bergen van de Yukon, Canada.

En wat was er mis met dit prachtige dier waardoor jouw vader t dood schoot? Volgens mij was het gewoon een heel gezond, prachtig , sterk dier wat nog midden in zijn leven stond! En omdat jouw vader t leuk vind ze af te knallen heeft het beest het met z'n leven moeten bekopen!

Niks, dit beest was zo fit als ik weet niet wat, maar een oude stier die plaats moest maken voor meerdere jonge stieren voor meer genetische diversiteit en dus meer gezondere dieren in de kudde (afgezien van het overschot daar).

Daaaaaar had je niet aan gedacht, he? ;) :+

En ik herhaal nog een keer graag:

"Jagers jagen niet om te doden, maar doden omdat ze jagen"

Denkn daar maar eens over na.
Laatst bijgewerkt door Adil op 31-05-11 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lest

Kana schreef:
Sinds een aantal maanden ben ik heel erg bezig met wat ik eet, loop ook steeds tegen het wel/geen vlees dilemma aan.

Ik heb absoluut geen moeite met het eten van vlees, mits het dier een goed leven heeft gehad en humaan is geslacht. Maar dan krijg je het probleem waar krijg ik dat vlees vandaan? Het keurmerk Biologisch vertrouw ik niet helemaal, dat staat ervoor dat het voedsel wat de dieren hebben gegeten clean is en zonder chemische rotzooi, ja prima maar hoe zit het dan met de leefomstandigheden?
Iemand meer informatie
? ben me al een hele tijd aan het inlezen maar ik heb het gevoel dat wat je ook 'kiest' het heeft altijd wel slechte kanten voor het milieu ofwel voor jezelf.

Op deze site is meer informatie te vinden over het keurmerk biologisch ten opzichte van veehouderij. Zoals je kunt zien gaat dat een stuk verder dan alleen het voedsel wat de dieren eten.

http://www.skal.nl/Home/Artikelen/tabid ... fault.aspx

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:13

_Tara_ schreef:
retivi schreef:

Ach je kan rustig dingen eten hoor :P Liefst bio en geen dingen eten waar ingredienten op staan die je niet kent. Dan kun je nog maar 1/10e van de producten uit de reguliere supermarkt eten maar dan minimaliseer je wel de gekke dingen die je in je lijf stopt.
Wat betreft kanker/ziek worden, volgens mij ligt dat ook voor een groot deel aan hoe je in je vel zit. Gewoon lekker naar buiten, beetje wandelen, op de fiets je boodschappen doen enz. Problemen die je met mensen hebt uitpraten, niet de dingen opkroppen bv. Denk dat je dan wel al een heel end bent :j

Klopt helemaal! Volgens mij gaat het er gewoon om dat je een goede balans hebt in ALLES wat je doet!
Voldoende beweging, goede voeding, niet te veel en niet te weinig van alles, niet te veel stress etc.etc.
Volgens mij is dit een principe die al eeuwenoud is en vroeger meer 'het leven' als 'een levensstijl' was. Wat dat betreft terug naar het verleden denk ik!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:14

lifaya schreef:
@ Geerke, naar mijn weten mogen honden helemaal niet in de zwijnen of herten bijten, ze mogen de dieren niet verwonden. Het is de taak van de hond om ze op te sporen en de taak aan de jager om ze te schieten en doden, niet andersom :n dat is volgens mij ook ten strengste verboden in NL dacht ik. mijn nicht, haar vriend en mijn oom die jagen ook en hebben ook 2 jachthonden (Duitse staanders) en die mogen enkel de prooi halen, en mogen absoluut niet doden. Als het dier nog leeft is het de taak van de jager om er alsnog een einde aan te maken... Lijkt me idd niet fijn om dat gekrijs van een zwijn te horen

Klopt helemaal, Lifaya. Ook onze Duitse staande is erop getraint bij het apporteren het wild niet stuk te bijten en ze mogen al helemaal niet achter het wild aan, alleen ook al vanwege het gevaar dat ze dan in de vuurlinie komen en groot gevaar lopen.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:17

Adil schreef:
Niks, dit beest was zo fit als ik weet niet wat, maar een oude stier die plaats moest maken voor meerdere jonge stierem voor meer genetische diversiteit en dus meer gezondere dieren in de kudde (afgezien van het overschot daar).

Ik hoef er niet over na te denken, ik vind dat je de natuur zijn gang moet laten gaan, op een dag was die stier vanzelf van zijn troon gestoten door een jonge stier. Daar hoef je je als mens helemaal niet mee te bemoeien.

Misschien moet je het eens anders om bekijken, wat als er een hert of van mij part een Caribou langs komt in jouw gezin met een geweer. Die schiet je vader af omdat ie plek moet maken voor een jongere verzie.. dan zou je het ineens niet kunnen begrijpen... Wij 'mensen' zijn ook maar beesten hoor... Nederland is ook veel te vol.. dat gaan we toch ook niet uitdunnen door alles maar af te schieten waarvan je vind dat t er niet meer tussen hoort.

Als wij minder ruimte in nemen, hebben de dieren plek genoeg..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:19

Adil schreef:
lifaya schreef:

Klopt helemaal, Lifaya. Ook onze Duitse staande is erop getraint bij het apporteren het wild niet stuk te bijten en ze mogen al helemaal niet achter het wild aan, alleen ook al vanwege het gevaar dat ze dan in de vuurlinie komen en groot gevaar lopen.

En dat vergeten veel leken helaas. Ze denken dat het iets is als Frank en Frey ofzo :') Mensen oordelen echt veeeeel te snel als het over jagen gaat. Wat ook leuk is, mijn tante is prepareur (hoe je het ook zegt :P ) en die zet dus wel eens beesten op die geschoten zijn of plooid (heet dat zo :') ) de huiden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:23

OldSkipper schreef:
Adil schreef:
Niks, dit beest was zo fit als ik weet niet wat, maar een oude stier die plaats moest maken voor meerdere jonge stierem voor meer genetische diversiteit en dus meer gezondere dieren in de kudde (afgezien van het overschot daar).

Ik hoef er niet over na te denken, ik vind dat je de natuur zijn gang moet laten gaan, op een dag was die stier vanzelf van zijn troon gestoten door een jonge stier. Daar hoef je je als mens helemaal niet mee te bemoeien.

Misschien moet je het eens anders om bekijken, wat als er een hert of van mij part een Caribou langs komt in jouw gezin met een geweer. Die schiet je vader af omdat ie plek moet maken voor een jongere verzie.. dan zou je het ineens niet kunnen begrijpen... Wij 'mensen' zijn ook maar beesten hoor... Nederland is ook veel te vol.. dat gaan we toch ook niet uitdunnen door alles maar af te schieten waarvan je vind dat t er niet meer tussen hoort.

Maar wij als mensen willen graag natuur in Nederland/Duitsland maar we willen er ook wonen. Jij woont ook in een huis toch? Die "natuur" moet nou eenmaal beheerd worden. Dat regelt zichzelf jammer genoeg echt niet. Neem bv de ganzen waar er nu veel te veel van zijn. Een oorzaak daarvan is dat er veel te weinig vossen zijn. Geloof mij dat de jagers het liefst ook zouden willen dat de natuur zichzelf in stand zou houden. Maar zo is 't gewoon niet. Daar is te weinig ruimte voor.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:29

OldSkipper schreef:

We zijn al veel te veel in de natuur geintegreerd om ons terug te trekken. Als je je had verdiept, was je over vele onderzoeken gestruikelt waarin men heeft geprobeerd de "natuur" zijn gang te laten gaan met als resultaat: Eerst het verminderen van diverse soorten dieren, dan het verdwijnen van diverse soorten dieren om uiteindelijk met alleen de echte overlevinskunstenaars als eksters, mussen, kraaien etc. over te blijven.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:31

Ik meld alvast dat ik niet het topic helemaal heb gelezen, maar heb al in een ander topic hier mijn mening overgegeven.
Wat ik jammer vind is dat (misschien pech voor mij) als ik iemand tegen komen die geen vlees eet, dit direct heel fanatiek verdedigt/verkondigt. Alsof hun mening als enige telt; tis zielig voor de dieren dus het is niet goed.

Ik kan me een aflevering op tv (geen idee welk programma) van heel veel jaren geleden herinneren, waar een dikke (ze was echt dik) veganiste met camera achter haar aan naar Groenland ging. Hier wonen natuurlijk Inuits, die leven op zeehondenvlees. Zij ging die mensen daar er even van overtuigen dat het heel erg verkeerd was om die zeehonden te doden voor vlees en dat ze 100% vegetarisch moesten gaan leven. Er kwam maar 1x per jaar een gigantisch vrachtschip met een lading levensmiddelen, dus niet alleen groente en fruit.
Dan vraag ik me af waar je verstand zit. Prima dat jij geen vlees eet, om welke reden dan ook, dat respecteer ik. Maar ik wil wel gewoon elke dag vlees eten, ik weet waar het vandaan komt en wat er mee gebeurt. Ieder z'n keuze, maar ga niet proberen mij te overtuigen. Dan krijg ik het gevoel alsof ik een of andere Jehova-getuige voor m'n neus heb, die van geen wijken weet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:43

Sommige mensen doen nu volgens mij alsof wij mensen niet bij de natuur horen :')
Net als veel andere dieren eten we vlees en we hebben nog steeds een jachtinstinct. Weleens gezien hoe leeuwen een buffel uit elkaar scheuren voordat het dier fatsoenlijk op de grond ligt?

Dat is natuur en het is niet fraai. Natuur behoort ook helemaal niet fraai te zijn. Het is bloeddorstig, lelijk en gemeen.

Dan is een kogeltje door de kop van een hert misschien zo erg nog niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:47

OldSkipper schreef:
Adil schreef:

Ik ben een enorme dierenliefhebber en kan genieten van al het wild dat ik regelmatig zie. Prachtig :j . Maar ik heb er geen moeite mee als er goed gejaagd wordt. Als het dier wordt opgegeten en zoveel mogelijk wordt benut, dan heb ik hier echt geen moeite mee - we zijn nou eenmaal omnivoren en daar hoort dus ook een stukje vlees bij. Ik weet wel dat er genoeg vleesvervangende producten zijn, maar een stukje vlees is toch wel erg lekker. Liever een stuk vlees van een dier met een heerlijk leven dat dan goed geschoten wordt. Liever dat dan een zielige koe die nog nooit daglicht heeft gezien :)

Edit: om nog even te reageren op de beginpost: ik ben ook een van die mensen die vrijwel dagelijks vlees eet. Zo ben ik opgegroeid en een lange tijd was ik me er niet van bewust dat het niet nodig was. Bord voor mijn kop misschien, maar zo ging het nou eenmaal. Echter is het niet zo dat ik mijn ogen sluit voor dergelijke berichten. Als dierenliefhebber wil ik ook niet dat het vlees op mijn bord afkomstig is van een dier dat verschrikkelijk heeft geleden of een slecht leven heeft gehad. Daarom koop ik (hoewel dit ook niet altijd even geweldig is) af en toe ook biologisch vlees als mijn beperkte studentenbudgetje dat toelaat.

Ook ben ik me er wel van bewust dat er genoeg vleesvervangende producten bestaan, maar als de hele wereldbevolking opeens zou overstappen op vleesvervangende groenten- en granen, dan komen er enorme andere problemen. In Nederland hebben we denk ik niet eens genoeg ruimte om genoeg te kunnen verbouwen. Bovendien is vlees nou eenmaal een stabielere voedselbron. Een droge zomer, insectenplagen of andere oorzaken voor een slechte oogst zouden enorme problemen kunnen veroorzaken als iedereen daar afhankelijk van zou zijn. Ik zou het fantastisch vinden als dieren diervriendelijker geslacht zouden worden, maar ik weet niet hoe ik daar zelf aan zou kunnen bijdragen. Biologisch vlees koop ik zo vaak als mijn budget toelaat, maar ik ben niet van plan om vegetarier te worden :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-05-11 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:48

loveshadow schreef:
Liever een stuk vlees van een dier met een heerlijk leven dat dan goed geschoten wordt. Liever dat dan een zielige koe die nog nooit daglicht heeft gezien :)

Maar misschien is het juist beter dat die koe uit z'n leiden wordt verlost dan het hert dat nog jaren rond had kunnen huppelen ;)

We zullen er nooit uitkomen :P

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:49

loveshadow er zijn heel weinig koeien die nooit buiten komen. Weet niet wie je dat vertelt heeft, maar dat is een fabeltje die de voorstanders voor biologisch vlees de wereld in hebben geholpen.