Wakker dier: rellen met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:19

Ook hier complimenten voor de discussie!! zeer prettig om te lezen, eindelijk een aantal mensen die wel weten waar ze het over hebben. Natuurlijk blijven er ook mensen reageren die niet weten waar ze over praten :n

Toen ik zo de meningen over Wakker Dier las, kon ik niet anders dan me er bij aansluiten; acties die nergens toe leiden en totaal niets bijdragen. Het deed me eerlijk gezegd, denken aan Wilders; die neemt ook de meest extreme voorbeelden en probeerd daar mensen mee te trekken :)

wat betreft mijn mening; ik ben totaal niet tegen intensieve veehouderij, als het maar goed gebeurd. En biologisch is niet altijd logisch. Waar altijd extreme voorbeelden worden genomen van de intensieve veehouderij; eentje van de biologische pluimveehouderij. Omdat bij biologische kippen de snaveltjes niet geknipt worden, word soms tot over de 50% (!!!) van de kippen doodgepikt door de rest. En deze dieren hebben alle ruimte etc, dus daar zal het niet aan liggen.
Daarbij; legbatterij word inderdaad verboden, maar om het heel zwart-wit te stellen: wil je je kippen zo gezond mogelijk houden en dus zo weinig mogelijk antibiotica gebruiken (andere actuele discussie ;)) stop ze in een legbatterij: veel gezonder word het niet. Alleen kunnen ze hun soortspecifieke gedrag niet uiten, das dan weer jammer :n

En dan nog een laatste puntje van mijn kant: maak onderscheid tussen burgers en consumenten!!! hier en daar gebeurd het wel, maar realiseer je dat een burger het beste wil voor het dier, maar in de winkel veranderd in een consument die zijn boodschappen zo goedkoop mogelijk wil hebben.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:55

Jup ook mijn complimenten! en ik sluit me aan bij jullie.. ik blijf het even volgen en mochten er vragen zijn over varkenshouderij, melkveehouderij of geitenhouderij kun je bij mij terecht.. ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal niets van de kippen tak weet :o

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:06

Sta ook open voor vragen. sMieke, netjes verwoord meid, kan het niet meer dan met je eens zijn!

en ben blij dat je hier de discussie bent aangegaan, heb me vandaag op hyves en facebook al een partij op zitten naaien over alle vooroordelen en alles onderuit kunnen halen.. Gelukkig ook veel mensen die het met ons eens zijn!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:20

@ sMieke en s Sanne
_/-\o_ Ik ga helemaal met jullie antwoorden mee. En tjee een dikke pluim voor jullie dat jullie t zo netjes verwoorden en uitleggen. Deze varkens/koeienboerin heeft soms te snel last van lange teentjes...probeert dan wel netjes uitleg te geven, maar meestal wordt t hier en daar toch weer een beetje scherp...nja valt ook soms niet mee om rustig te blijven als boeren weer in een slecht daglicht worden geplaatst en ik me dus ook aangesproken voel. Tuurlijk ben ik gek op onze dieren, we werken er hard voor om zo goed mogelijk voor ze te zorgen en doen dit dan ook met veel plezier...en dan weer zo'n natrap...
Nogmaals een dikke pluim voor jullie beiden!

Over "ongehoord"...tjee voor dit soort volk heb ik totaal geen respect...stiekum ergens binnen sluipen en uren rondhangen in de stallen om te filmen... en ja dat moeten uren geweest zijn, ze hebben nl. verrekte goed moeten zoeken om de navelbreuken (gezwellen genoemd door "ongehoord") en andere dingen te kunnen vinden. Alles achter elkaar plakken en voíla, de sector wordt weer compleet zwart gemaakt, alsof aangevreten staarten de standaard is...pfff. Zeer jammer dat ze zo een zeer eenzijdig beeld geven van varkensstallen... als ze ballen hadden dan hadden ze ten eerste gewoon overdag aangebeld en dan gefilmt. Ik weet zeker dat ze op die bedrijven alles zouden mogen zien. En dan hadden ze de varkens die nu op film staan ook gezien. En ten tweede hadden ze de burgers een juiste indruk moeten geven, en dus álles filmen, dus ook de zeugen met biggen die er gewoon netjes bij liggen en niet alleen een zieke zeug die aan t verwerpen is.

Ik zou woedend zijn als ze bij ons zouden inbreken in de stal, daar waren ze nog niet klaar mee. Niet alleen omdat ze met hun p*ten van andermans erf moeten afblijven (hoe zou jij t vinden als een stel idioten 's nachts bij je paardje gaan staan filmen en je paardje heeft een wond die jij overigens al behandeld hebt en zij dit filmpje later in de media verspreiden met als titel,"Paardenmishandeling/verwaarloost paard"? Volgens mij krijg je dan ook redelijk last van woede en boosheid, want wat hebben ze in godsnaam in jouw stal te zoeken??), maar ook t risico van ziekte insleep bij die varkens. Stel dat er sluimerend varkenspest zou heersen, ze zouden dit dan ongemerkt van t ene bedrijf naar t andere kunnen slepen, gevolg varkens ziek, ruimen! En bedankt "ongehoord". Dit is wel een extreem voorbeeld, maar bv een simpel griepvirus is zo overgebracht, en dáár kunnen varkens ook flink ziek van zijn.

Zo nu ga ik nog even de laatste pagina van dit topic lezen en dan ben ik weer bij. (Gister geen tijd gehad om te bokken).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:41

Zelf ben ik niet voor de intensieve veehouderij, maar ook niet perse voor de biologische houderij.
De runderhouderij vind ik over het algemeen intensief prima. Zeker het melkvee heeft het over het algemeen prima. Vleesvee zou ik de keizersnedes% naar beneden willen hebben (en dan kan het nog steeds behoorlijk intensief) maar voor de rest op de plaatsen waar ik ben geweest weinig problemen.

Varkenshouderij verbeterd de laatste jaren flink maar daar ben ik op een heel ander punt tegen de intensieve veehouderij. Namelijk het antibiotica-gebruik dat op veel houderijen veel te hoog ligt. (soms over de 300 dagen per jaar per standplaats). Dit is voornamelijk een mentaliteitskwestie i.c.m. management. Een (groot) deel van het probleem komt namelijk door het vele homogeniseren van de koppels (waardoor gehele lichtingen doorgesmet worden). Soms zelfs vleesvarkens die achterblijven bij jongere dieren leggen (waardoor ze de volgende lichting doorsmetten). Overigens dan wel weer complimenten voor de varkenshouders die onder de 3 dagen per jaar per standplaats zitten. En dit zijn ook grote bedrijven.

De legkippensector is er één waarbij beter op karakter geselecteerd moet worden. Al weer een paar jaar terug (uit mijn hoofd gezegt 2006) is er een onderzoek van de WUR geweest naar agressiviteit onder legkippen en hoe dit terug te dringen. Het blijkt dat met 2 generaties selecteren op karakter de agressiviteit met 25-30% omhoog of omlaag gefokt kan worden. Zelf probeer ik voornamelijk rondeel-eieren te kopen en als ik niet bij de ah ben dan haal ik vrije uitloop eieren. Biologisch vind ik in dit geval niet nodig. Bij mijn ouders thuis (ik ben student) hebben we gewoon een aantal kippen. Dat zijn de vriendelijkste eieren en is voor mij later dan ook het plan.

De vleeskippensector ben ik wel helemaal voor biologisch, al werd het vanwege de prijs toch vaak scharrel, als compromis (tja, student). Daar vind ik de intensieve houderij gewoon zielig. En met deze heb ik directe ervaring, dan wel in een proefopstelling (en dus meer dan het dubbele aan gebruikelijke ruimte (geschat op 10-15kg/m2 bij slacht) en groepen van 10 dieren gesorteerd op geslacht). Later heb ik de dieren ook mogen ontleden en dus ook gezien hoe het er van binnen dan uitziet als ze zo hard hebben mogen groeien.

Met geiten heb ik geen ervaring, met varkens voornamelijk theoretisch. Met schapen ook weinig, maar voornamelijk positief. Over varkens had ik trouwens wel meer mogelijkheden maar ik krijg zelf ontzettend snel last van geirriteerde slijmvliezen/luchtwegen/etc. dus ik was zo snel mogelijk weer weg, en weer, voornamelijk in proefopstelling (en dus meer ruimte, meer afleiding).

Op dit moment ben ik trouwens vegetariër, maar minder voor ethische redenen en meer voor gezondheidsredenen. Iemand noemde trouwens dat soja een probleem was door vegetariers en dat wil ik nog wel even recht trekken. soja is verwerkt in veevoeder, en er zit een voerconversie van 1:2 (1 kg vlees, 2 kg voer) bij goede vleeskuikens. 1:3 bij varkens. Rund lag nog hoger maar kan ik even niet vinden.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:49

tja heel leuk de theorie maar werkt dit allemaal zo in de praktijk?
en wat wil je met de ''achterblijvers''? want die kun je niet meeleveren aan de 25 kg biggen ook is het voor de big niet goed als hij onderdrukt word door veel zwaardere biggen.. dan wordt hij/zij zegmaar het pispaaltje

wat zijn je ervaringen in de praktijk?

Mizora

Re: Wakker dier: rellen met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:01

Mijn eigen ervaringen zijn zeer beperkt, maar ik krijg les van mensen met een hele hoop praktijkervaring (onderzoekers, veeartsen, (ex)veehouders).

De achterblijvers blijven altijd een probleem, dat zal ik niet ontkennen. Maar voor een deel zijn er zoveel achterblijvers doordat de achterblijvers overgelegd worden. De toch al zwakkere biggen raken makkelijker geinfecteerd en raken daardoor achter terwijl de sterkere biggen de infectie makkelijker aankunnen.

Een oplossing zou kunnen zijn door de echte achterblijvers, bij elkaar te zetten en deze dus als het ware te isoleren van de rest. Hierdoor voorkom je verdere verspreiding. Ik kan wel eens gaan graven in de bieb van de wur als je onderzoeksresulaten wil zien. Ik heb dit met pathofysiologie gehad recentelijk. (in dit geval van Leo van Leengoed) maar mijn aantekeningen en mijn boek liggen bij mijn ouders thuis en daar ben ik waarschijnlijk de komende anderhalve week niet, dus de exacte gegevens die ik toen kreeg kan ik nu niet opzoeken.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:05

tja gegevens vind ik op dit moment niet heel interessant omdat ik mijn big daar niet groeiend mee krijg.. maar ik snap het. Wij leggen altijd achterblijvers bij een pleegzeug dus dan is de infectie niet hoog want ze komen uit dezelfde werpweek. Tijdens het spenen worden ze gelijk gesorteerd op grootte en komen dus de kleintjes bij de kleintjes en de grote bij de grote. dit om inderdaad de infectie druk tegen te gaan en om de rangorde gelijk te houden ;)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:22

Onze zeugen wierpen allemaal op dezelfde dag (vrijdag). Voorheen sorteerden we ze aan t einde van die werpdag. Kleintjes bij de kleintjes, grote bij de grote. Ook alles op aantal, dus bv bij elke zeug 12 biggen(of 13 - 14 afhankelijk van hoeveel biggen geboren waren). Zaterdag 's avonds of zondags 's morgen bekeken we dan welke zeug er geen 12 (of meer ) aan kon. Die achtergebleven biggetjes legden we dan bij een pleegzeug, of een zeug die een heel klein worpaantal had. (pleegzeug moest wel een mooi uier hebben met mooi kleine speentjes, zodat de ieniemienies ook een kans hadden).
We kregen teveel last van streptococcen door dat gemix aan t einde van dag 1. We zijn daar toen meegestopt. Gewoon de tomen bij elkaar laten. alleen als er meer als 14 bij lagen eraf halen en bij een pleegzeug leggen. En op zaterdagavond/zondagmorgen hetzelfde, achterblijvers eraf plukken en bij een pleegzeug. Doordat de tomen bij elkaar bleven, geen of zeer weinig last van streptococcen. Ben tdus wel een beetje eens met Mizora, mixen doet vaak meer kwaad dan goed. En ookal zie je er op de biggenstal weinig van en lijkt t goed te gaan, in de mesterij komen de problemen en de uitval.

Bij onze vleesvarkens leggen we ook nooit geen varkens terug. Als er een afdeling geladen wordt en er blijven nog een paar kleintjes over, dan leggen we die nooit terug naar een andere afdeling. Zij gaan dan samen naar een aparte afdeling, die ook gedeeltelijk als ziekenboeg dient. Als ze dan t juiste gewicht bereikt hebben, gaan ze alsnog samen weg.

Ik begrijp wel dat dit niet overal mogelijk is, niet iedereen heeft zo'n extra aparte afdeling.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:05

Vergeet niet dan een mambo ook uitkomst kan bieden. (het moederloos opfokken van biggen). Feit is alleen dat dit financieel en ruimtelijk gezien niet altijd mogelijk is.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:54

Ja kan ook. Is ziekte-technisch beter. Ben zelf toch meer fan van een pleegzeug. Zeugenmelk is beter dan kunstmelk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 00:28

Mizora schreef:
En met deze heb ik directe ervaring, dan wel in een proefopstelling (en dus meer dan het dubbele aan gebruikelijke ruimte (geschat op 10-15kg/m2 bij slacht) en groepen van 10 dieren gesorteerd op geslacht). Later heb ik de dieren ook mogen ontleden en dus ook gezien hoe het er van binnen dan uitziet als ze zo hard hebben mogen groeien.

Dierwetenschapper? Welk vak was dit toch? ANU? Toegepaste dierbio? weet het niet meer... maar kan me het nog wel herinneren ja.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:24

Jep, dierwetenschapper. Inderdaad ANU (principles of animal nutrition). Om het verschil in de maagkwaliteit te zien bij vleeskippen bij meelvoer en brokvoer. De magen van de meelgevoerde kippen waren tweemaal zo groot en gespierd en zagen er gezonder uit. Heel gaaf.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:26

sSanne schreef:
Teleurgesteld ben ik in ongehoord, wakkerdier, de dieren bescherming etc. wat is het een laffe en zwakke actie om deze mooie sector op deze onrealistische manier neer te zetten!

Natuurlijk gaan er dieren dood, er sterven ook regelmatig mensen. Natuurlijk wordt ongeveer 1% van de biggen dood geboren, maar er zijn ook baby´s die dood geboren worden. Natuurlijk worden er biggen dood gelegen, maar het is niet voor niets dat de zeug in een box zit, hierdoor wordt dat aantal verlaagd. In de natuur zouden veel meer biggen sterven.

Lieve mensen, ik heb voldoende ervaring in de varkenssector om jullie te vertellen dat het beeld dat ongehoord op dit moment creëert totaal niet realistisch is. Het is absoluut niet zo dat ik de feiten niet wil onderzien, maar ongehoord laat realistisch beeld zien!

Als jullie nog vragen hebben waarom bepaalde dingen gebeuren etc. stel ze gerust. Het zou jammer zijn als zo'n mooie sector door zoiets kapot wordt gemaakt!

Maar denk je zelf niet dat het ook bij een aantal wel mis kan zijn?

Ik denk toch dat er heus wel goede boeren zijn, maar dat er ook zeker stallen zijn waarbij het wel fout gaat en veel ellende is.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:44

Bijna alle stallen waar ze geweest zijn hebben iets ''speciaals'''.
Een keurmerk oid. Deze bedrijven krijgen geen keurmerk als er iets niet klopt.

Op ieder bedrijf vind je wel wat. zeker als je ervan uit gaat dat er vaak meer als 300 beesten op een bedrijf lopen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:05

Mizora schreef:
Jep, dierwetenschapper. Inderdaad ANU (principles of animal nutrition). Om het verschil in de maagkwaliteit te zien bij vleeskippen bij meelvoer en brokvoer. De magen van de meelgevoerde kippen waren tweemaal zo groot en gespierd en zagen er gezonder uit. Heel gaaf.

Dat was zeker een erg interessant vak. Hoewel ze op dit gebied een stuk zouden kunnen oplossen door gewoon meer ruwvoer door het eten te stoppen. Groeien ze wellicht iets minder hard, maar wel een stuk beter voor die kipjes.

Was het ongehoord die van de week op het nieuws was? dat ze die stallen waren binnengedrongen en stiekem beelden hebben gemaakt? Ik vond dat zo'n raar bericht. Helemaal geschokt om een dood biggetje. Toen had ik echt zoiets van, dat kan toch prima een paar uurtjes geleden gebeurd zijn, dat dat biggetje is doodgedrukt door de zeug? (het gebeurd minder snel in die systemen waar de big beperkt is in ruimte, maar het kan nog steeds gebeuren) Of een andere reden. Met zoveel varkens in je stal, ja, daar kun je niet 24/7 bij elk hok blijven staan of je een doodgegaan biggetje a la minute red. Vond het echt een HELE rare actie. Persoonlijk zou ik als boer aangifte doen van inbraak.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:16

Hallo,

Ik ben bezig met een project en moet daarvoor meningen verzamelen van zoveel mogelijk mensen.
Het gaat over de Veehouderij en je hoeft er totaal geen verstand van te hebben.

Willen jullie mij helpen en het even invullen? het duurt denk ik 5 min.

link:

http://www.thesistools.com/bewusteveehouderij2011

HEEEEEL ERG BEDANKT!!

Groetjes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:23

Mizora schreef:

wat vreemd...ik dacht dat kippen steentjes en harde granen nodig hadden om de boel goed te verteren?
Ik zie mijn kippen tenminste regelmatig kleine steentjes eten.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:33

sMieke schreef:
Hallo,

Ik ben bezig met een project en moet daarvoor meningen verzamelen van zoveel mogelijk mensen.
Het gaat over de Veehouderij en je hoeft er totaal geen verstand van te hebben.

Willen jullie mij helpen en het even invullen? het duurt denk ik 5 min.

link:

http://www.thesistools.com/bewusteveehouderij2011

HEEEEEL ERG BEDANKT!!

Groetjes!

Ingevuld!

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:35

Het is jammer dat zulke organisaties als wakkerdier en ongehoord veelal alleen de eccessen laten zien wat betreft de veehouderij. Als zij echt een verbetering zouden willen bereiken dan zouden zij met landbouworganisaties om de tafel moeten gaan zitten in plaats van bedrijven binnensluipen en foto's/filmpjes maken die de halve waarheid vertellen en alleen een moment opname is die er zo helemaal niet uit hoeft te zien. Ik vind het heel erg dat zij door middel van een foto die het beeld vertekend de veehouderij in een verkeerd daglicht zetten.
Er is altijd wel een dier dat iets mankeert en tegenwoordig verliest de veehouder zo'n 10% van zijn dieren. Maar wanneer een veehouder niet goed voor zijn dieren zou zorgen heeft hij zich zelf er mee te pakken zijn inkomen wordt hierdoor geschaad en hij moet er wel van leven.
Natuurlijk zijn er bedrijven die de regels aan hun laars lappen maar gelukkig is er de AID om hier heel goed op te letten. Wanneer er iets niet klopt op het bedrijf staan ze heel snel op je stoep met dikke boetes en controleren dan ook echt alles.
Ik ben niet voor een intensieve veehouderij, deze beesten hebben het vaak nog beter dan op een kleinschalige houderij. De grootschaligere bedrijven worden goed in de gaten gehouden en gekeurd, het keurlogo verdienen ze echt niet zomaar.
Organisaties die stiekem 'snachts bedrijven binnensluipen zitten bij mij wel echt verkeerd, zoiets doe je gewoon niet en bovendien is het ook nog strafbaar, het enige waar zij naar opzoek zijn is iets maar dan ook iets hoe klein dan ook om te laten zien maar ze zien niet de rest van het bedrijf. Er kunnen wel 1000 gezonde koeien rondlopen maar dan nog maken ze een foto van die ene die niet helemaal top is. Dat vind ik heel naar dat de boeren zo in de zeik worden genomen.
Ze zouden het echt niet bij ons op het bedrijf moeten proberen....

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:48

Elevien schreef:
@ Niezel: geloof me... je wordt niet blij van "verdoofd" castereren ;( Ik heb beide methoden mogen meemaken en ik ben nog steeds voor het onverdoofd casteren (het liefst helemaal niet casteren, maar dat terzijde...). Bij het verdoofd castreren worden de biggetjes in een "klem" gelegd zodat ze goed stil liggen. Ik weet niet of je wel eens een big hebt vast gehouden? Die krijsen als een klein kind als ze druk op hun lichaampje voelen, dit doen ze dus niet uit pijn maar uit paniek. Vervolgens krijgen ze een masker over hun neus heen en krijgen lucht die (volgens mij) uit 70% CO2 en 30% zuurstof bestaat. Kortom: je zorgt ervoor dat de hersenen te weinig zuurstof krijgen en je maakt ze dus gewoon bewusteloos. Lekkur diervriendelijk!

Uit onderzoeken van Wageningen UR kwam naar voren dat een big VEEL meer stress naderhand met het verdoofd castreren ondervind. En daar schrok ik behoorlijk van... want stress is echt killing voor een dier en dat probeer je juist te voorkomen met verdoofd castreren. Voor de rest lag het (tijdelijke en korte) pijnniveau natuurlijk wel hoger bij onverdoofd castreren. Maar ik vraag me af wat erger is: of heel eventjes pijn of een lange nasleep van stress....

Maar gelukkig(!) is het verdoofd castreren een tijdelijke oplossing. Het wordt namelijk verboden om varkens überhaupt te castreren :)

Hoe denk je dat je hond en kat gecastreerd worden? Dat is ook een mengsel van narcosemiddel en zuurstof..

En dan nog.. Dan zijn ze maar bewusteloos.. Ze voelen dan wel niks..
Als ik mag kiezen of mijn baarmoder er onverdoofd uitgaat of dat ik een mep met een hamer tegen mijn kop mag krijgen, kies ik toch echt voor het tweede..

Het is wel een extreem uiterste wat ik nu als voorbeeld pak, maar het is wel zo..

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:51

@Angela_28 dankjewel!!!

@ nine, in zeker zin heb je gelijk. maar een groot deel van de biggen worden niet meer wakker door de comb. van de stof en stress van tevoren. varkens kunnen heel slecht tegen stress.. tegenwoordig worden steeds minder varkens gecastreerd. De consument klaagt dan wel over stinkend vlees maar als er uitgelegd word waarom gaan ze meestal wel akkoord. dus wat mij betreft stoppen met castreren het is tevens nog rotwerk ook ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:55

Oke dat ben ik dan wel weer met je eens.. Vind het daarom ook vaak moeilijk waar de grens getrokken moet worden tussen realistisch werken (en bijbehorende kosten) en dierenwelzijn.. (volg je me nog?) :)

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:03

zo heb je kuiken die in 6 weken volwassen kippen zijn

deze kuikens kunnen door hun gewicht niet eens meer normaal lopen zitten of staan

in deze 6 weken hebben de kuikens mege voer gehad om te groeien
en zit vol medicatie zodat de kuikens in hun groei proces niet ziek worden

en meeste mensen eten dit soort vlees en vinden heerlijk zonder te weten wat de gevolgen zijn

de consument wil goedkoop vlees maar heeft geen idee hoe de dieren gehouden wordt

zelfde verhaal gaat bij zoveel dieren zo

er zijn nu supermarkten die gaan kijken of ze vlees kunnen kopen waar de dieren beter leefwijze krijgen en langzaam groei proces hebben

duurt langer maar wel meer respect voor het dier en je heb beter en gezonder vlees

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:07

klopt Sporten...daar is niets aan gelogen.
Omdat de boeren zoveel antibiotica gebruiken hebben wij nu last van resistente bacterieen.
En dat heb ik ook maar uit het nieuws van een tijdje terug...je moet niet de waarheid verdoezelen natuurlijk.