EHEC bacterie eist nog meer levens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: EHEC bacterie eist nog meer levens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:31

Maar miss. zijn alleen die komkommers onderzocht en de rest van het afval niet?
Als ze van de w.c. afkomen en ze wassen hun handen niet,bacterie zit dan al op de deurklink en w.c bril.
Dan gaan ze komkommer maken,het afval waar de bacterie op is gekomen gooien ze weg.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:33

Het lijkt me toch niet dat ze alleen de komkommerresten testen en er zullen best ook wel andere etensresten in die prullenbak gelegen hebben. Normaal gesproken wast iedereen ook zijn handen als ze van de wc afkomen en dan is zo'n bacterie ook wel van de handen af.
Voordat je met eten aan de gang gaat was je toch zeker je handen lijkt me.

Maar we zullen het afwachten. Het is voor het eerst dat ze sporen van de bacterie hebben terug gevonden dus dat is in ieder geval een beginnetje. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:38

Ik ken genoeg mensen hoor die de handen niet wassen na het w.c. bezoek en vóór het eten.Mja das ieder zijn eigen keuze.
Ben heel benieuwd of het exact dezelfde bacterie is.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:05

Als ik eerlijk ben, was ik mijn handen alleen met water na de wc. Kan best zijn dat er dan wel eens een bacterie achterblijft.

Kun je misschien vies vinden, maar als ik elke keer als ik naar het toilet ga mijn handen met zeep was blijft zitten mijn handen binnen de kortste keer onder het exzeem. Het is juist helemaaaaal niet goed om zo vaak je handen met zeep te wassen. Je wast daarmee veel van de goede bacterien op je huid weg en maakt ruimte voor de slechte.

Ik ben uberhaubt van mening dat de Nederlandse cultuur een veeeeel te hoge hygiene heeft. Een beetje viezigheid kan echt geen kwaad. Tuurlijk zijn dit soort uitbraken uitzonderingen en moet je dan natuurlijk wel extra voorzichtig zijn, maar normaal gedurende de dag, vind ik dat nederlanders over het algemeen veel te panisch zijn wat betreft hygiene.

Bovendien hoeft verspreiding echt niet perse via de ontlasting te zijn door de fecal-oral route. Als die bacterie op groente zit, kan die makkelijk overspringen op andere groenten als die in de buurt van elkaar hebben gelegen lijkt mij.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:42

@Shiloh
Ik ben het helemaal met je eens! veel mensen zijn véél te hychiënisch.
Doordat ze zowat geen bacteriën binnen krijgen,maakt het lichaam ook geen antistoffen aan tegen de bacterie.Je weerstand is dan ook niet echt hoog,en áls je dan een bacterie binnen krijgt,is je lichaam niet sterk genoeg om die te doden,met het gevolg;je word ziek.
Veel wassen is idd. ook slecht voor de huid,je huid word er droog en dun van.
Ik was ook niet elke keer me handen,ook niet als ik een paardendrol heb geraapt.
En ik ben al jaren nooit meer ziek,niet eens een verkoudheid gehad.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:46

Je hoeft niet de hele dag door je handen te wassen (en ik kan mezelf niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst verkouden ben geweest) maar het lijkt me toch wel normaal dat je je handel wel goed wast voordat je etenswaar aanraakt?
Zo ben ik tenminste lang geleden wel opgevoed.

Maar goed dit is allemaal off topic, ze zullen echt niet alleen de afvalresten van de komkommer hebben onderzocht maar waarschijnlijk wel het hele huis.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:52

Woon in Duitsland, eet alles en leef nog steeds. Had het er laatst nog met een DA over die zei dat wanneer je het al ergens moest zoeken, dan eerder in dierlijke producten als in geitenkaas.

Duitsland maakt weer eens ophef om niks, sinds een week of twee gaan hier geruchten de ronde dat dit een bio-wraakactie is ivm met de dood van Bin Laden, of van Mister Laden himself, als een soort van "afscheidswraakactie". :+ :')

Ach jaaaaa....... :roll:

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:57

Beetje vreemde uitspraak van die DA als ik de wiki doorlees:
De meest gebruikelijke besmettingsbronnen zijn: niet goed verhit of rauw vlees, niet gepasteuriseerde melk of vruchtensappen en rauwe groenten.

Het kan dus best geitenkaas zijn maar ook net zo goed een komkommer.

Dit gaat overigens wel over de al bekende bacterie, van de nieuwe weten ze dat natuurlijk nog niet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:40

ThePast03 schreef:
Beetje vreemde uitspraak van die DA als ik de wiki doorlees:
De meest gebruikelijke besmettingsbronnen zijn: niet goed verhit of rauw vlees, niet gepasteuriseerde melk of vruchtensappen en rauwe groenten.

Het kan dus best geitenkaas zijn maar ook net zo goed een komkommer.

Dit gaat overigens wel over de al bekende bacterie, van de nieuwe weten ze dat natuurlijk nog niet.

Nee, de DA zei dus eerder in dierlijke producten dan in groenten gezien de soort bacterie. Heb ik trouwens al van veel meer mensen gehoord.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:05

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:00

Een aanslag? en dat doen ze dan alleen maar in het noorden van Duitsland?
Nee dit is geen aanslag geweest,dan hadden ze wel het hele land genomen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:19

Ja hoor, er is weer eens iets aan de hand en men denkt gelijk aan een aanslag.

Nee dat geloof ik niet.

Het kan goed zijn dat je het nooit vind, het kan in de meest onzinnige dingen zitten, het hoeft echt niet de meest voor de hand liggende groenten of vlees te zijn.

Zo was er bij dat programma van animal planet, killer outbreaks, een aflevering en die ging ook over een vorm van E.coli die heel aggressief was. Niet dezelfde als waar het nu om draait, maar dus ook een andere. Daar bleven maanden lang mensen ziek worden, en werd dus op een gegeven moment wel duidelijk dat het niet in groente of vlees kon zitten, want dat zou in de tussentijd al bedorven zijn. Na heeeeel lang zoeken, bleek het in chocolat chip cookie dough (koekdeeg) te zitten van een bepaalde leverancier. Ik bedoel, daar denk je toch niet snel aan.

Mensen hebben bij dit soort onderzoek naar de bron snel de neiging om in hokjes te denken en te kijken naar de meest voor de hand liggende dingen. Terwijl je JUIST hierbij zo ruim en opendekkend mogelijk moet zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:58

Nou de komkommer is veilig verklaard door de duitsers,het zit dus niet in de komkommer.Net als de sla en tomaat,ook veilig verklaart.
De Taugé blijft nog verdacht.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:02

Hier stond vanmorgen in de krant dat EHEC is gevonden op kiemen van rode bieten in Kerkdriel. Wel een andere stam dan die in Duitsland, ook niet duidelijk of even schadelijk. Gelukkig koken we rode bieten altijd flink. Van rode-bieten-tauge heb ik nog nooit gehoord.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:05

Oke nu zijn de rode bieten aan de beurt,wat zal de volgende groente zijn?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:10

Absoluut geen idee. Maar als ik het goed heb worden meer dan 50% van de mensen die in aanraking komen met de bacterie ziek (zie het Walkerton drama). Dus er met 5000 zieken zijn er niet meer dan 10000 mensen in aanraking geweest. Dat betekent of een heel specifiek levensmiddel of een heel specifieke leverancier van dat levensmiddel. Vergeet niet dat Hamburg een stad van 1,8 Miljoen mensen is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:19

Ja óf het is een mens die deze bacterie bij zich draagt en daarmee iedereen besmet.
Er hoeft maar 1 persoon deze bacterie bij zich te dragen en duizenden mensen worden besmet.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen besmet zijn door groente's.In heel europa worden dezelfde groente's gegeten en nergens was iemand besmet,alleen in Noord Duitsland.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:26

Ik denk dat die optie is uitgesloten. Je kan echt niet onbewust honderden mensen tegelijkertijd infecteren. Daarnaast zou de bron zelf het eerste slachtoffer zijn. Op een gegeven moment kwamen er honderden gevallen per dag bij. Als mens-op-mens besmetting echt een grote factor was, hadden we nu geen afname van besmettingen, maar een explosieve toename.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:40

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
Het momenteel standaard preventief is totaal van de zotte.
Het zit zelfs helemaal niet zelden als ingredient in dierenvoeder. Tetracycline in vogelvoer is een berucht voorbeeld.

Dat vind ik ook. Mag eindelijk wel eens wat aan gedaan worden. Al vrees ik dat je dan de bioindustrie moet afschaffen of zo.. je kan -denk ik- geen miljoen varkens (hier aan de kust bv) zo dicht bij mekaar in gesloten stallen houden zonder die beesten continu onder de medicatie te houden.

Het gaat andersom gebeuren.
Di bio-industrie welke dit probleem veroorzaakt gaat uitgebreid worden naar industrieel plantkweken.
Het kleinschalig houden van dieren is vrijwel kapotgereguleerd in het belang van het industrieel produceren van vlees.
Wat nu aan de hand is door die vlessfok gaat uitdraaien op wegreguleren van versgroente.
Alles onder het mom van veilig voor de consument wordt meer en meer onder de controle van grote conglomeraten gebracht met grootgebruik van rommel van big pharma.

Het eten van een slow grow paprika tjokvol vitamine-C of een ditte zongerijpte smaaktomaat van een gemengd bedrijf wordt onmogelijk en de consument krijgt zo ´verplicht´ een opgeblazen waterpaprika/watertomaat uit een gesloten systeem en een potje pillen.
In het belang van de consument. En die gelooft dat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:40

Maar alle mensen die besmet zijn, zijn allemaal opgenomen in een ziekenhuis en kunnen dus niet verder besmetten.Ook de eerste persoon is vast opgenomen geweest,maar heeft daarvoor al iemand anders kunnen besmetten.En je hoeft ook niet meteen al doodziek te worden als je besmet bent,dus ondertussen kunnen ze weer andere besmetten voor ze zo ziek worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:43

citaat:In het belang van de consument. En die gelooft dat.

Nou ik geloof dat dus echt niet.
Het draait allemaal om geld,hoe sneller en goedkoper een groente/vlees gekweekt word hoe sneller het geld oplevert.Tijd kost geld!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:52

Ik geloof ook niet zo in mens op mens besmettingen. Dat risico ligt bij bacterien echt een stuk lager, omdat je dan echt vaak direct contact moet hebben. Het zal vast gebeuren, maar ik kan me niet voorstellen dat dat zo snel zo'n verpreiding zou veroorzaken. (neem hepatitis, een van de varianten daarvan kan alleen via een fecal oral route verspreid worden. Nu is het natuurlijk een wijd verspreidde ziekte, maar als dat net zo explosief zou verspreiden als deze EHEC dan zou de hele wereld inmiddels al besmet zijn en dat is niet zo).

virussen verspreiden over het algemeen een stuk sneller omdat je daar vaak verspreiding via de lucht hebt (ook niet altijd, aangezien hepatitis ook een virus is, maar vaak dus wel)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:10

@Shiloh
Maar als het in een groente moet zitten,waarom dan alleen in Noord Duitsland deze bacterie?
De groente's die Duitsland krijgt,krijgen andere landen toch ook aangevoerd?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:16

Misschien gaat het maar om een enkele hectaren oogst. Er hoeft maar een klein stukje oogst bestrooid te zijn met de mest van een koe die die EHEC bij zich droeg en het kan raak zijn. Maar niet ALLE groenten hoeven ermee besmet te zijn. Gewoon een gedeelte oogst die in noord duitsland terecht is gekomen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:21

Hmm,dat zóu idd.kunnen,maar vind het dan wel erg toeval.
Miss. komen we nog de juiste bron te weten v.d. besmetting,of word het in de doofpot gestopt [net als de dode vogels die uit de lucht vielen] en horen we er niets meer over.

Iemand nog iets gehoord over de bacterie die op het komkommerafval zat bij mensen in Noord duitsland?
Ze hadden toch de EHEC bacterie gevonden op dat komkommerafval in de afvalbak.
Dat was dan niet deze variant EHEC want komkommer is veilig verklaart.
Laatst bijgewerkt door gohya op 10-06-11 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt