Worden dieren vermenselijkt???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 17:32

Anoli schreef:
Ragebol1977 schreef:
Ik zou het dus ook niet in mijn kop halen om vogels af te schieten omdat ze mijn dak vernielen. De fauna en flora waren er eerst en toen pas kwamen de boerderijen met rieten daken.
Weer een typisch gevalletje waar estetisch belangrijker is dan functionailteit. Met een minder mooi pannendak had je dit probleem niet en hoeft er ook niets afgeknald worden.

Toch vervloek ik de bedreigde huismus omdat ze bij ons onder de dakpannen gaan zitten nestelen en dus alle isolatiemateriaal eruit trekken en in de tuin gooien, ze schijten al mn was onder die buiten hangt te drogen...

Ik schiet ze dan wel niet af maar ik verjaag ze wel door speciale dakpannen te plaatsen waar ze niet meer onder kunnen nestelen...
Doe dat maar lekker 6 straten verderop.

Dat bedoel ik dus met dat de waarde verandert met de omstandigheden......zitten die mussen onder de pannen van iemand anders...dan is dat helemaal leuk en gezellig..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:34

Wat denk je, dat ik die marter in gedachten niet zijn nekkie ontelbare keren heb omgedraaid???
Natuurlijk wel, maar tussen denken en doen zit een heel verschil. En mijn gevoel voor fatsoen staat niet toe om zomaar iets of iemand te doden.

Er was laatst trouwens een mooi programma op NGC. 2 Mannen in de jungle, moesten daar overleven met wat de jungle te bieden had. Op een gegeven moment konden ze makkelijk 2 parende slangen vangen. Dit zou hun eerste vleesmaaltijd in een paar dagen zijn, veel eiwitten en voedingsrijk.
De mannen keken er naar en zeiden: "ik heb nog niet zoveel honger dat ik nieuw leven op wil eten"

"Leven" is iets waar je voorzichtig mee om moet gaan. Doden is in mijn ogen alleen gerechtvaardigd wanneer je het ook opeet.

Wat de huismus betreft, ze kunnen niet anders aangezien er nergens meer een heg te vinden is. Heel vervelend, dat begrijp ik.
Toch zou de aanplant van meer heggen het probleem deels kunnen oplossen. Aan de andere kant begrijp ik best dat mensen daar niet veel trek in hebben. Ik vind het ook niet leuk dat de duiven mijn terras onderschijten. Tja, t is niet anders, ik heb een boom in mijn tuin, dus ook vogels en ja.....vogels schijten. Ik gooi liever een emmertje met sop over de poep, hang mijn wasje wel aan de andere kant en geniet van het gekoer dan dat ik me ga ergeren.

Adriana

Re: Worden dieren vermenselijkt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:49

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:58

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, geen tijd voor nu, maar ik snap niet wat 'vermenselijken' met het stukje in de openingstekst te maken heeft????? Vermenselijken vind ik meer dat er mensen zijn die het zielig vinden dat bv paarden 24/7 buiten staan, terwijl veel paarden (de mijne in elk geval :D ) daar het vrolijkst van wordt.

In het stukje mis ik vooral het respect voor dieren en ja, daar heb ik problemen mee. Dode ganzen hun kop er af trekken, tjongejonge, wat is dat nou weer voor zielig spelletje??? En de bio-industrie vind ik een respectloze sector (ik ben dan ook meer dan 20 jaar vegetarier). Dus ik denk dat ik niet zozeer dieren vermenselijk, nee hoor, mijn paard loopt al jaren zonder deken buiten, mijn konijnen leven samen, hebben veel vrijheid en leven ook gewoon buiten. Het gaat om een vorm van respect. Ik vind massa industrie met dieren, entertainment met wilde dieren en eerder genoemd spelletje met dode dieren gewoon heel respectloos. En dat mag wel gestopt worden, ja. :j

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:04

Ik denk dat het commentaar in de laatste zin heel diep is. Ondanks het feit dat veel mensen denken niet meer in God te geloven, zijn ze toch allemaal bezig iets hogers te zoeken. Dus zien we iets in dieren wat er niet is, namelijk menselijke trekjes en persoonlijkheden. We zouden het liefst nog willen dat ze konden praten. Dat hebben we te denken aan alle fabeltjes met pratende dieren, gecombineerd met het op een ondierlijke manier houden van huisdieren. We zijn de vreemdste diersoort op aarde, omdat we namelijk andere dieren controleren en onderwerpen aan onze grillen. Volgens mij doet geen enkele andere diersoort dat. Natuurlijk zijn er diersoorten die gebruik maken van andere diersoorten, zoals de gemiddelde parasiet en het gemiddelde roofdier. Maar er is in principe geen enkel dier dat echt fokt met andere dieren. In de natuur is het keiharde selectie die zwakkere individuen laat sterven om door te gaan met diegenen die de ontberingen wel doorstaan.

Dan is het ook nog eens zo dat we de natuurlijke selektie volledig overboord gegooid hebben. tot voor 100 jaar geleden was het normaal dat zwakkere dieren door ziektes, hongersnood en dergelijke stierven, tegenwoordig halen we er de D.A. bij en fokken we daarna vrolijk verder met een dier dat door de evolutie normaal gesproken gedoemd was om te sterven.

Overigens geldt het voor ieder levend wezen zo dat geboorte de direkte aanleiding is tot het sterven van dat wezen. Dat betekent dat ieder levend wezen ergens aan doodgaat. De natuur heeft geen schattige spuitjes bedacht om dieren een vreedzame dood te laten sterven. Normaal gesproken sterft ieder dier dus op de een of andere ellendige manier. Slachten is een vorm van euthanasie, waarbij hooguit de hoofddoelstelling anders is (het verkrijgen van de eetbare delen van het dier in plaats van het voorkomen van een pijnlijke dood). En iedereen kan zich afvragen wat erger is voor een dier: sterven van ouderdomskwalen, honger, ziekte, roofdieren of door een slager.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:07

Je vergeet een ding.... Het gaat mij niet zozeer om het slachten, als wel de hele weg daarvoor. Dieren die onnatuurlijke voeding krijgen om zo snel mogelijk te groeien of dikker te worden, het massale houden van dieren op een relatief kleine ruimte, om maar niet over het antibiotica gebruik te zwijgen. Nee, ik vind daar niets fijns aan.

En mensen die er genot uit halen door dode ganzen hun kop er af te trekken, tja, het is maar waar je je lol vandaan moet halen. Ik kan wel wat leukers bedenken. ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:10

Twiggy: ik denk dat TS ook bedoelde dat het ganstrekken nou niet bepaald het onderwerp was, maar eerder de zoektocht van de mens naar iets hogers.

Volgens mij heb ik het daarboven ook over de hele rits daarvoor, namelijk het onderwerpen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:21

Ik weet niet of ik 'in God geloven' en een 'bepaalde vermenselijking door de liefde voor je (huis)dieren' als vergelijking kan zien. Ik geloof zelf overigens niet in God, wel dat er veel meer is tussen hemel en aarde, maar de kerk e.d. is niet mijn ding. Ik hou wel zielsveel van al mijn dieren. Ze horen bij het gezin. Maar het heeft naar mijn idee niets te maken met een vervanging voor religie. Maar goed, wie ben ik? Ja, ik praat tegen ze, hele verhalen soms :D , maar ik hou wel rekening met hun dierlijke behoeften. Ze tolereren ons en ach, ik geloof oprecht dat ze me heel lief vinden en niet alleen omdat ze bij mij voer krijgen. Ze hebben hier hun basis, maar ze zullen me ook best een rare vinden. :+

De mensheid is ontzettend wreed. Veel veel wreder dan dieren. Ik ken geen wredere wezens hier op aarde dan de mens. Jullie?

Maar goed, sorry, ik heb niet alles gelezen.... ben tig dingen tegelijk aan het doen momenteel hier thuis en moet eigenlijk internet maar even afsluiten, haha....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:40

Veel dieren kunnen al niet meer zonder de mens overleven.
Zoals onze eigen paarden waarschijnlijk. De pony's misschien nog wel, die zijn nog wat meer 'oerpaard' gebleven.
Maar de doorgefokte paarden, ik denk niet dat zij het in het wild lang zullen volhouden.

Honden stammen van oorsprong allemaal af van de wolf. Tot aan het toypoedeltje aan toe.
Maar die kunnen echt niet meer zonder de mens overleven.

Aan het fokken van bepaalde hondenrassen zie je al dat de mens er in doorgeslagen is.
Zoals de sharpei met alle rimpels waar ze heel veel last van kunnen hebben.
Sommige mensen vinden het prachtig maar het is absoluut niet normaal voor een hond.
Net zoals bloedhonden die heel vaak ontstoken ogen hebben door hun onnatuurlijke plooien in de kop.
Boxers en verwante rassen met een stompe neus, die altijd snurken en weinig kunnen bewegen door een te korte neus en veel te snel buiten adem zijn. En hoe stomper de neus, des te hogere punten krijgt zo'n hond op een keuring.
En zo kun je nog wel een heel lijstje afwerken.

Voor het dier zelf helemaal niet prettig om zo te leven, maar de mens vindt hem er zo leuk, stoer, lief uitzien.
Dat is ook vermenselijking. Er worden dieren gekweekt die de mens leuk vindt.
Maar er wordt helemaal niet afgevraagd hoe het voor een dier is om zo te moeten leven.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:58

papagroom schreef:
Dat bedoel ik dus met dat de waarde verandert met de omstandigheden......zitten die mussen onder de pannen van iemand anders...dan is dat helemaal leuk en gezellig..

Ik bedoel het niet letterlijk 6 straten verderop :roll: , maar meer als laat ze een andere plek zoeken als mijn huis, er zijn nog zat heggen etc te vinden in de parken en dergelijke die er in mijn omgeving zijn.

Ragebol1977 schreef:
Wat de huismus betreft, ze kunnen niet anders aangezien er nergens meer een heg te vinden is. Heel vervelend, dat begrijp ik.
Toch zou de aanplant van meer heggen het probleem deels kunnen oplossen. Aan de andere kant begrijp ik best dat mensen daar niet veel trek in hebben. Ik vind het ook niet leuk dat de duiven mijn terras onderschijten. Tja, t is niet anders, ik heb een boom in mijn tuin, dus ook vogels en ja.....vogels schijten. Ik gooi liever een emmertje met sop over de poep, hang mijn wasje wel aan de andere kant en geniet van het gekoer dan dat ik me ga ergeren.

Het is niet anders? Tuurlijk wel wij "verjagen" de mus uit onze tuin, door onze tuin zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor ze.
Bij de druivenrank hangen ritselende papiertjes zodat ze de druiven niet volledig opeten en onze oogst verloren gaat voor de wijn.
De konijnen krijgen hun voer alleen in het gedeelte waar de mussen niet bij kunnen, anders vreten die het weg voordat de konijnen de kans krijgen.

Helaas hebben wij buren (geen idee welke van de 12) die elke dag brood voeren en hierdoor blijven we veel mussen in de tuin houden.
Vogels hoeven nu helemaal niet meer bijgevoerd te worden, ze hebben nu genoeg keuze in insecten.

Tja de was ergens anders hangen, ik wou dat dat kon, maar dat lukt niet en aangezien we geen zin hebben om voor elke was de droger aan te zetten hangen we het liever buiten op.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:18

Tja en zo staat iedereen anders in het leven. Ik ben minder tijd en ergernis kwijt aan een emmertje met sop over de stenen gooien dan mijn 30 meter hoge acacia vol te hangen met ritselende papiertjes.
En ik wil juist graag vogels in mijn tuin. Dat betekent natuurlijk evenwicht ten opzichte van insecten, zo hoef ik ook niet met spuitbussen etc aan de gang.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:31

Twiggy2008 schreef:
De mensheid is ontzettend wreed. Veel veel wreder dan dieren. Ik ken geen wredere wezens hier op aarde dan de mens. Jullie?

Beetje dualistisch. Ik ken geen enkel roofdier dat een prooidier maar eens lekker gaat verwennen (om het dan later maar op te eten). Binnen de diersoort is er vaak sociaal gedrag, buiten de diersoort is dat er maar bar weinig. Op een bepaalde wijze is juist de mens het meest empathische wezen wat er is, maar doet een mens andere dieren ook wreedheden toe. Voor een tijger werkt dat anders. Een tijger doodt gewoon zijn prooi (niet op een diervriendelijke wijze, zoals mensen dat vaak proberen te doen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:45

joostvangestel schreef:
Twiggy2008 schreef:

Beetje dualistisch. Ik ken geen enkel roofdier dat een prooidier maar eens lekker gaat verwennen (om het dan later maar op te eten). Binnen de diersoort is er vaak sociaal gedrag, buiten de diersoort is dat er maar bar weinig. Op een bepaalde wijze is juist de mens het meest empathische wezen wat er is, maar doet een mens andere dieren ook wreedheden toe. Voor een tijger werkt dat anders. Een tijger doodt gewoon zijn prooi (niet op een diervriendelijke wijze, zoals mensen dat vaak proberen te doen).

Een dier beseft dat niet... een mens kan wel beseffen. En als je dan wel het besef hebt en het desondanks toch kiest voor de wrede methode... dan kan een mens best ontzettend wreed zijn vind ik.
Een dier kan niet kiezen uit verschillende moordmethodes, de pijnloze of de gruwelijke...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:14

Hier nog een voorbeeld van een hondenras, door mensen zo gefokt om zijn uiterlijk.
Dit is vast niet de mooiste hond van dit ras, maar laat wel zien hoever mensen gaan.
Als je het dan over de waarde van leven hebt voor een dier.
Zo'n hond heeft geen normaal leven doordat hij zo misvormd wordt gefokt.
Maar sommige mensen vinden het schattig en leuk.

http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... r-mops.jpg

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:31

joostvangestel schreef:
Ik denk dat het commentaar in de laatste zin heel diep is. Ondanks het feit dat veel mensen denken niet meer in God te geloven, zijn ze toch allemaal bezig iets hogers te zoeken. Dus zien we iets in dieren wat er niet is, namelijk menselijke trekjes en persoonlijkheden. We zouden het liefst nog willen dat ze konden praten. Dat hebben we te denken aan alle fabeltjes met pratende dieren, gecombineerd met het op een ondierlijke manier houden van huisdieren. We zijn de vreemdste diersoort op aarde, omdat we namelijk andere dieren controleren en onderwerpen aan onze grillen. Volgens mij doet geen enkele andere diersoort dat. Natuurlijk zijn er diersoorten die gebruik maken van andere diersoorten, zoals de gemiddelde parasiet en het gemiddelde roofdier. Maar er is in principe geen enkel dier dat echt fokt met andere dieren. In de natuur is het keiharde selectie die zwakkere individuen laat sterven om door te gaan met diegenen die de ontberingen wel doorstaan.

Dan is het ook nog eens zo dat we de natuurlijke selektie volledig overboord gegooid hebben. tot voor 100 jaar geleden was het normaal dat zwakkere dieren door ziektes, hongersnood en dergelijke stierven, tegenwoordig halen we er de D.A. bij en fokken we daarna vrolijk verder met een dier dat door de evolutie normaal gesproken gedoemd was om te sterven.

Overigens geldt het voor ieder levend wezen zo dat geboorte de direkte aanleiding is tot het sterven van dat wezen. Dat betekent dat ieder levend wezen ergens aan doodgaat. De natuur heeft geen schattige spuitjes bedacht om dieren een vreedzame dood te laten sterven. Normaal gesproken sterft ieder dier dus op de een of andere ellendige manier. Slachten is een vorm van euthanasie, waarbij hooguit de hoofddoelstelling anders is (het verkrijgen van de eetbare delen van het dier in plaats van het voorkomen van een pijnlijke dood). En iedereen kan zich afvragen wat erger is voor een dier: sterven van ouderdomskwalen, honger, ziekte, roofdieren of door een slager.

bingo......ik ben niet gelovig...maar het artikel stelt wel tot nadenken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:57

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:21

Ja, honden kleertjes...

Goed mijn hond heeft ze ook.
Maar dit was eenmalig. Hij moest helemaal kort en is een lang harig ras. Het was winter en dat beest wilde echt niet meer naar buiten. Nou vestje voor hem gekocht. Ging het weer.
Als ik die hem nu aantrek lijkt ie wel een worst met al dat haar. Voor de winter kopen wij wel een regendek want hij blijft erg lang nat en gaat dan ook heel erg stinken.

Maar een ketting of jurk komt niet op mijn hond. Vind het raar en helemaal nergens over gaan. Je maakt je hond er niet blij mee. Ook een chi is een hond die het niet boeit of ie een mooi jurkje aan heeft.

Wat dacht je van dierenpsychologen. Waarom is het in godsnaam nodig?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 11:58

En waarom moet elke hond tegenwoordig in hemelsnaam op cursus........

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:22

De honden hoeven ook niet op cursus, t zijn de baasjes die op cursus moeten.
Vroeger gaf je je hond een rotschop als hij niet luisterde. Men wist niet beter.
Je hond , als je een hond had was geen huisdier maar een werkdier, hij had een taak. Trok de kar, hoedde de schapen of bewaakte de koets.
Aangezien we tegenwoordig schapengaas hebben, een auto en je door de politie van de straat wordt geplukt als je met een voddenkar aan de haal gaat, is een hond nu een huisdier. Het heeft een hele andere functie.
De maatschappij is ook veranderd, er zijn meer mensen op de aarde gekomen. In deze maatschappij is een hond gehoorzame hond een must als je je buren en familie te vriend wil houden.
Natuurlijk kan je je hond nog altijd gehoorzaam krijgen door hem die rotschop te verkopen, t zal best werken.
Op cursus leert een mens niks anders dan zijn of haar hond te lezen. De lichaamstaal en nonverbale signalen en daar op de juiste manier te reageren.
Een mens is een kuddedier, aan cursussen doen meerdere mensen met hun hond mee dus het is een stuk leuker dan in je eentje die rotschop verkopen.
Ook bij een mens werkt positieve associatie erg goed, als je iets zonder stress en boosheid kan bereiken doe je dat liever dan je dagelijks kwaad te maken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:56

Ragebol1977 schreef:
Aangezien we tegenwoordig schapengaas hebben, een auto en je door de politie van de straat wordt geplukt als je met een voddenkar aan de haal gaat, is een hond nu een huisdier. Het heeft een hele andere functie.
.

Spreek voor jezelf, mijn border collie is een werkhond, die komende herfst mijn schapen mee gaat helpen naar huis te brengen (lopen hier vrij in de heuvels over de zomer).
Je hebt natuurlijk wel gelijk wat betreft het overgrote merendeel van de nederlanse hondenpopulatie ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:09

Ragebol1977 schreef:
De honden hoeven ook niet op cursus, t zijn de baasjes die op cursus moeten.
Vroeger gaf je je hond een rotschop als hij niet luisterde. Men wist niet beter.
Je hond , als je een hond had was geen huisdier maar een werkdier, hij had een taak. Trok de kar, hoedde de schapen of bewaakte de koets.
De maatschappij is ook veranderd, er zijn meer mensen op de aarde gekomen. In deze maatschappij is een hond gehoorzame hond een must als je je buren en familie te vriend wil houden.
Natuurlijk kan je je hond nog altijd gehoorzaam krijgen door hem die rotschop te verkopen, t zal best werken.
Op cursus leert een mens niks anders dan zijn of haar hond te lezen. De lichaamstaal en nonverbale signalen en daar op de juiste manier te reageren.
Een mens is een kuddedier, aan cursussen doen meerdere mensen met hun hond mee dus het is een stuk leuker dan in je eentje die rotschop verkopen.
Ook bij een mens werkt positieve associatie erg goed, als je iets zonder stress en boosheid kan bereiken doe je dat liever dan je dagelijks kwaad te maken.

Kan het hier alleen maar helemaal mee eens zijn! :j
Op de border collie van Kugger na dan ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:33

mika11 schreef:
Hier nog een voorbeeld van een hondenras, door mensen zo gefokt om zijn uiterlijk.
Dit is vast niet de mooiste hond van dit ras, maar laat wel zien hoever mensen gaan.
Als je het dan over de waarde van leven hebt voor een dier.
Zo'n hond heeft geen normaal leven doordat hij zo misvormd wordt gefokt.
Maar sommige mensen vinden het schattig en leuk.

http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... r-mops.jpg

Als ex-paraveterinair kan ik je vertellen dat bij veel rassen mij het huilen nader staat dan het lachen...

Denk aan de

sharpei - Huid is zó gerimpeld dat er heel vaal smetplekken en ontstekingen ontstaan, de huid is vaak overladen met blaasjes die wanneer ze kapot gaan een heel gat achterlaten in de huid

Caverlier king charles sp - Schedel is in 90% van de gevallen te klein, waardoor er zo'n giga druk op de hersenen ontstaat dat ze de hele dag door helse pijnen lijden, om nog maar niet te spreken van het hartprobleem wat bij zo ongeveer álle caveliertjes voorkomt

Duitse herder - HD ED, Dwerggroei met alle gevolgen van dien, rugproblemen, etc

Mopshondjes - altijd benauwd, maar dan ook altijd... te vergelijken met een mens die de rest van zn leven alleen nog door 1 rietje kan ademhalen maar wel gaat sporten en traplopen en dergelijke

en zo kan ik nog wel even doorgaan, bij katten hetzelfde...
Het is walgelijk dat mensen dit doen voor hun eigen plezier... wat is er mis met het vuilnisbakkenrasje dat zo lelijk is dat het daarom juist weer mooi is...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:53

Ik eet vlees maar een ander hoeft niet voor mij te bepalen of ik hypocriet ben of niet. Ik kan me niet vinden in het artikel en dan het gedeelte van de combinatie van ganzenkoppentrekken en vermenselijken van dieren.
Ik vind de boodschap dier eruit gaat gewoon fout. Zo geef je kinderen (mensen) mee dat dit kan en mag.
En vervolgens zijn we dan weer verbaasd en kwaad als we met oud en nieuw weer allemaal eenden terugvinden met rotjes in hun kont of katten aan hun staart vastgebonden aan een auto ofzo.
Alleen al uit dat oogpunt mag het van mij verboden worden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:59

Nicolletje: helemaal gelijk, mishandeling uit baldadigheid moet gewoon echt verboden zijn. Wat ganzentrekken betreft gaat het eerder om een stuk respect wat kennelijk mist, hoewel de gans daar niets van voelt. Denk wel dat de boodschap van dat spel vooral verkeerd aan kan komen bij kinderen.

Lamar: besef is iets dat de mens scheidt van de dieren. Zo kan een mens beseffen dat hij/zij iets heeft fout gedaan, bij een dier is dat gevoel er niet (geconditioneerd na straffen/belonen wel). Aan de ene kant zijn er dus heel wrede mensen, maar juist ook heel emphatische mensen. Overigens, een kat die eerst leuk speelt met een muis of kuikentje voordat die het opeet, scoort bij mij ook vrij hoog op de wreedheidladder.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:22

Dat spelen heeft een functie. De jachtskills worden zo verfijnt. Maar inderdaad, leuk ziet het er niet uit.