joostvangestel schreef:Ik denk dat het commentaar in de laatste zin heel diep is. Ondanks het feit dat veel mensen denken niet meer in God te geloven, zijn ze toch allemaal bezig iets hogers te zoeken. Dus zien we iets in dieren wat er niet is, namelijk menselijke trekjes en persoonlijkheden. We zouden het liefst nog willen dat ze konden praten. Dat hebben we te denken aan alle fabeltjes met pratende dieren, gecombineerd met het op een ondierlijke manier houden van huisdieren. We zijn de vreemdste diersoort op aarde, omdat we namelijk andere dieren controleren en onderwerpen aan onze grillen. Volgens mij doet geen enkele andere diersoort dat. Natuurlijk zijn er diersoorten die gebruik maken van andere diersoorten, zoals de gemiddelde parasiet en het gemiddelde roofdier. Maar er is in principe geen enkel dier dat echt fokt met andere dieren. In de natuur is het keiharde selectie die zwakkere individuen laat sterven om door te gaan met diegenen die de ontberingen wel doorstaan.
Dan is het ook nog eens zo dat we de natuurlijke selektie volledig overboord gegooid hebben. tot voor 100 jaar geleden was het normaal dat zwakkere dieren door ziektes, hongersnood en dergelijke stierven, tegenwoordig halen we er de D.A. bij en fokken we daarna vrolijk verder met een dier dat door de evolutie normaal gesproken gedoemd was om te sterven.
Overigens geldt het voor ieder levend wezen zo dat geboorte de direkte aanleiding is tot het sterven van dat wezen. Dat betekent dat ieder levend wezen ergens aan doodgaat. De natuur heeft geen schattige spuitjes bedacht om dieren een vreedzame dood te laten sterven. Normaal gesproken sterft ieder dier dus op de een of andere ellendige manier. Slachten is een vorm van euthanasie, waarbij hooguit de hoofddoelstelling anders is (het verkrijgen van de eetbare delen van het dier in plaats van het voorkomen van een pijnlijke dood). En iedereen kan zich afvragen wat erger is voor een dier: sterven van ouderdomskwalen, honger, ziekte, roofdieren of door een slager.
bingo......ik ben niet gelovig...maar het artikel stelt wel tot nadenken....