Ex-vrouw Marc Dutroux kan vervroegd vrijkomen uit gevangenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:54

Ik vind de mensen die roepen dat ze maar teruggezet moet worden in de samenleving zodat ze gelynched wordt of dat ze de dame in kwestie zelf wel even martelen/pijnigen/hetzelfde aandoen/opsluiten in een kelder etc. etc. eens goed moeten bedenken wat dat van hen maakt en of ze dan eigenlijk wel een haar beter zijn dan Martin.

Zonder verstand van zaken roepen dat mensen 'zomaar' worden vrijgelaten of dat levenslang in Nederland helemaal geen levenslang is, schiet me echt in het verkeerde keelgat. Controleer even de feiten voordat je allerlei verwensingen gaat lopen roepen.

In Nederland is het zo dat strafrecht niet gebaseerd is op het toebrengen van een gelijksoortig leed als de slachtoffers hebben ervaren. Dat zou ook niet kunnen, want je KUNT iemand zijn zoon of dochter niet teruggeven. Dat komt nooit meer goed. Het doel van het strafrecht is het beschermen van de maatschappij en ervoor zorgen dat de dader weer terug kan in de maatschappij. Het mag NOOIT gaan om oog om oog, tand om tand, want wie straft dan degene die mevrouw Martin heeft gemarteld? Ook zij heeft een moeder en een vader. Zelfs de meeste verschrikkelijke moordenaar heeft nog rechten. Zou mooi zijn als het niet zo was, stel (en die mogelijkheid is er altijd!) dat je onschuldig vast komt te zetten en mensen van jou dus ook maar vinden dat je opgehangen of wat dan ook mag worden... Dan piep je wel anders.

Ik snap dat het heel frustrerend is, maar het strafrecht is gemaakt in de periode van de Verlichting, dus mensen hadden het hoog op met het beschermen van de burger tegen de overheid. Dat zie je hier ook terug, een vrijheidsberovende straf moet in principe zo kort mogelijk duren. Daarom is het mogelijk dat, indien er bewijs is dat de dader 'zijn leven gebeterd heeft', hij vervroegd vrij mag komen. Dat, en de voorwaarden, zijn wettelijk geregeld. Je kunt niet zomaar ineens besluiten: o, maar in dit geval willen we het niet.

Dit moet je los (kunnen) zien van het leed van de slachtoffers. Heel cru gezegd, maar voor hun is geen enkele straf hoog genoeg. Juist daarom moet dat niet de strafmaat worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 01:35

Ze moest een uurtje of twintig 'werken' in het klooster voor haar onderhoud. Hoe zwaar zal het zijn, in een klooster? Ik moet een hele week fulltime vollebak er tegenaan gaan om mijn gewoon onderhoud te kunnen bekostigen, en dan heb ik nog geen schulden.

Het hele verhaaltje rond voorwaardelijke invrijheidsstelling is mooi. Maar dan blijf ik bij hetzelfde punt in deze specifieke zaak: Als Martin eind jaren tachtig door dezelfde rechtbank veroordeeld was geweest voor haar aandeel in ontvoering en verkrachting, dan was ze wettelijk beschouwd als recidivist en had ze nooit een derde kans gehad. Alleen door dit detail doet het gerecht alsof heel die affaire toen nooit heeft bestaan, de ontvoeringen en moorden in de jaren negentig haar eerste veroordeling zijn en krijgt ze juridisch gezien dus een "tweede" kans. Ze is toen ook vervroegd vrijgelaten onder diezelfde wet! Toen heeft men ook beoordeeld dat mevrouw haar leven wel gebeterd had en een tweede kans verdiende! Dat is toch gewoon krom. Ze heeft na haar eerste veroordeling alle tijd gehad om zich zo ver mogelijk van die man weg te houden en ze is gebleven. Sterker nog, ze was op de hoogte van dat haar man een verkrachter was en is daarna evengoed met hem getrouwd. En toen ze Julie en Melissa opgesloten hadden, is Dutroux een tijdje opgepakt geweest en had ze alle mogelijkheid om een einde aan deze verschrikking te maken. Maar ze koos nog liever voor twee onschuldige kinderen te laten verhongeren in een vieze kelder. Ze heeft nooit enig antwoord gegeven op de vragen van nabestaanden, nooit enige vorm van duidelijkheid wat er precies gebeurd is. Moeite voor een schadevergoeding heeft ze ook niet gedaan. Moest ik echt berouw hebben, ik zou mezelf tot de laatste cent uitkleden om mijn slachtoffers nog maar iets te kunnen geven en al helemaal geen erfenis stiekem verstoppen. Het is gewoon triest.

Rinske

Re: Ex-vrouw Marc Dutroux kan vervroegd vrijkomen uit gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 07:42

Eens met Kwanyin, deze vrouw heeft al een keer een 2e kans gekregen omdat ze zogenaamd haar leven zou hebben gebeterd. Nou, daar is bitter weinig van terecht gekomen hè?
Mocht ze nou weer slachtoffers maken, krijgt ze dan nog een 4e, 5e of 6e kans? Zou ze elke keer haar leven hebben gebeterd? Nee, daar geloof ik niet in. Ze had het kunnen stoppen en heeft dat niet gedaan. Ook bij haar 2e kans dus niet. Daarom vind ik dat ze niet vrij zou mogen komen.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:30

O, ik ben het helemaal met jullie eens dat ik haar ook liever niet zie vrijkomen hoor... Maar het mag voor de wet nu eenmaal. Het hele idee is dat, stél het zou niet een Mme. Martin zijn, maar een bokker Rinske of Kwanyin (of wie dan ook) die daar een beetje onschuldig vastzit, of toch echt heel veel berouw heeft van die ene vlaag van verstandsverbijstering waardoor ze haar man heeft gewurgd... Dan is het toch wel heel zuur als in de wet staat dat je ergens recht op hebt, maar omdat de media je zaak zo hebben uitgeknepen dat het volk roept om publieke executie, en dat ook gewoon krijgt.

Het gaat hier blijkbaar om een wet die speciaal voor de zaak-Dutroux in het leven is geroepen, waar een hele troep politici vóór hebben gestemd, maar nu diezelfde daders die betrokken waren bij die zaak aanspraak willen maken op die wet, zijn ze ineens allemaal tegen!

Mevrouw Vanderhoven, de moeder van één van de slachtoffers, gaf deze reactie naar aanleiding van het mogelijk vervroegd vrijkomen van Martin:
‘Er zijn regels opgesteld om de individuele rechten van burgers te beschermen tegen het optreden van de overheid. Helaas profiteren daar ook mensen van die daar strikt genomen geen recht op hebben, maar daarom moet het hele systeem niet worden afgeschoten. Als Martin aan de wettelijke voorwaarden voldoet, gelden die regels ook voor haar en moeten wij dat kunnen respecteren.’

Als zij, de moeder van één van de vermoorde meisjes, dit besef kan hebben, waarom kan het grootste gedeelte van de rest van de mensen dat niet zien? Het is prima om te zeggen, deze wet voldoet niet, hij moet veranderd, maar dan moet je dat bij de politiek aangeven en zorgen dat dat gebeurt, je kunt niet zomaar roepen o, deze wet zint me nu even niet, we schuiven hem voor dit geval even aan de kant.
Het is echt naar dat mensen zoals zij recht hebben op vervroegde vrijlating, maar wat mij betreft, liever 10 mensen te kort in de gevangenis, dan één te lang, zoals bij Lucia de B bijvoorbeeld.

Ik vond dit een interessant en leerzaam artikel, over de Wet-Lejeune:
http://www.knack.be/opinie/columns/john-maes/de-wet-lejeune-bestaat-al-lang-niet-meer/opinie-4000168566205.htm

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:56

De wet lejeune is niet speciaal in leven geroepen in de zaak Dutroux? Die bestond al langer. Zoals ik al schreef, Michel Martin(en Dutroux zelf!) zijn ergens begin jaren negentig al eens vrijgelaten onder dezelfde wet.
En het blijft gewoon knal hetzelfde punt. Ja, mooi voor mensen die een tweede kans in hun leven verdienen. Martin heeft al meer dan twee kansen gehad om haar leven te beteren en doet het nog steeds niet. Blijft krom, en mevrouw Vandenhoven zal een van de weinige nabestaanden zijn die haar leven de strijd maar heeft opgegeven, welke moeder zou anders vinden dat de medeverantwoordelijke voor de afschuwelijke dood van haar dochter een tweede kans verdient?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:38

Er zijn wel degelijk moeders die dat zullen vinden, al zijn die zeer dun bezaaid. Maar goed, da's een ander verhaal. Dat Martin vrij is gekomen, is 1 ding. Het is volgens de wet, het wordt vele malen per jaar toegepast, en onder de andere vrijgelatenen bevinden zich ongetwijfeld ook bijvoorbeeld moordenaars. Martin wordt als een uitzonderlijk geval beschouwd in de media, omdat de hele Dutroux-zaak zo gevoelig ligt (en logisch ook!). Maar de wet maakt dat onderscheid tussen haar de andere gevangenen niet.

Waar ik WEL wakker van zou kunnen liggen, dat is dat er tegenover het klooster een school te vinden is. En Martin heeft zich al eerder schuldig gemaakt aan verkrachting, is daar destijds voor veroordeeld zo had ik begrepen, dus of dit nou zo'n goed plan is... Ik denk het niet! Dat is de kat op het spek binden in zo'n geval. Je gaat een pedo ook niet naast een kinderdagverblijf plaatsen.

Ofwel ze passen de wet aan, ofwel ze voeren de huidige wet uit zoals die bedoeld is, maar het lijkt mij dat ze hoe dan ook moeten kijken naar omgevingsfactoren. En in dit geval schort het daar misschien wel aan.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:22

Tja, uiteindelijk gaat ze toch een rot leven tegemoet, of ze nu in de cel zit of niet. Mensen haten haar, ze kan niet buiten komen of wordt uitgejoeld, heeft waarschijnlijk geen vrienden what so ever, weinig geld etc. Dan maar goed dat er weer een plaats vrij is voor iemand die gevaarlijker is voor de maatschappij (want eerlijk is eerlijk: volgens mij is die vrouw enkel een gevaar voor haarzelf).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:13

Enkel voor zichzelf? Nja, dat risico om dat uit te vinden, vind ik behoorlijk groot. Ik geloof nooit dat ze vrede zal nemen met dat klooster. Ze ontsnapt vroeg of laat wel, denk ik.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:12

zag dit verschijnen op facebook, moest wel even lachen :)

Afbeelding

ik blijf het erg en onterecht vinden dat ze vrij is

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:18

Tieneke schreef:
Enkel voor zichzelf? Nja, dat risico om dat uit te vinden, vind ik behoorlijk groot. Ik geloof nooit dat ze vrede zal nemen met dat klooster. Ze ontsnapt vroeg of laat wel, denk ik.

Ik denk dat mensen haar gevaarlijker voorstellen dan ze werkelijk is...vergeet niet dat ze helemaal in de greep van Dutroux zat (wat haar schuld niet wegneemt natuurlijk)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:34

Ik vraag me af waarom de ophef steeds pas ontstaat nadat een "bekende" dader (door de media-aandacht) naar de regels van de wet wordt behandeld. Er zijn haar vele andere daders voorgegaan, die ook ernstige delicten op hun naam hebben. Hoor je nooit wat over.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:25

Omdat dit één van de bekendste criminelen van België is, omdat ze recidivist is (voorwaarde is dat ze dat niet is!!!) en omdat ze kinderen mee heeft omgebracht, nadat ze ze heeft helpen verkrachten en uithongeren. Er zijn niet veel kindermoordenaars, denk ik, die vrij komen.

Ik denk dat ze enorm goed kan manipuleren, zoals Dutroux het haar geleerd heeft, en daarom minder gevaarlijk lijkt dan dat ze is. En anders kan ze gemakkelijk in een ander z'n greep vallen, als ze werkelijk zo naïef is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:43

Je hebt een aantal zeer zeer grote misdadigers wiens daden zo groot zijn dat ze tot een andere categorie behoren. Blijkbaar niet alleen bij mij, maar bij heel veel mensen. Marc Dutroux en co, Fourniret, Horion, Pandy,...allemaal stuk voor stuk moordenaars die waarschijnlijk nooit meer vrijkomen.
Ook ik vind het schokkend dat mensen die meehelpen aan meermaalse kinderontvoering, kinderverwaarlozing, kinderopsluiting, kinderverkrachting en kindermoord zich na ocharme 16 jaartjes terug een vrij mens kunnen noemen. Michelle Martin is geen vrouw die je in de maatschappij wilt. Michelle Martin is geen vrouw die je langs je wilt hebben wonen.