Dodenherdenking, zometeen weer even stil.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Beli

Re: Dodenherdenking, zometeen weer even stil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:53

Wij moeten vroeger altijd tijdens de verenigings les 2 min stil staan.
Als je niet stil kon blijven staan moest je afstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:55

Beli schreef:
Wij moeten vroeger altijd tijdens de verenigings les 2 min stil staan.
Als je niet stil kon blijven staan moest je afstappen.

Bij mijn zus was dat ook een keer met de les! Toen moesten ze allemaal naast elkaar gaan staan en hun cap afzetten :) Mooi gezicht!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:00

Juul schreef:
ik geleerd heb verder te kijken dan mijn neus lang is en zoveel mogelijk te proberen geen vooroordelen te hebben

Da's altijd een goed iets vind ik :) Maar wel erg lastig, betrap mezelf helaas ook weleens op vooroordelen. Maar met bewustzijn kom je al een heel eind :)

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 00:43

Ben het ook vergeten,
Vind het geen morele verplichting om precies op dat moment die oorlog te herdenken.
dat bepaal ik zelf wel.

Ben wel altijd stil voor anderen, en doe dan ook meestal wel mee.
Ben absoluut niet tegen de herdenking, maar vind wel dat iedereen dat voor zichzelf mag bepalen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 00:50

Ik heb me echt groen en geel geergerd trompet speelt, stopt dus stilte mn buurman zet zn MUZIEK aan |o echt ik was woest, die vlag hij zal ook niet doorhebben waar dat voor is tis een engelsman en hij heeft geen tv maar echt hoor ik heb het hem ook even vriendelijk gevraagd (sarcastisch) van jij weet zeker niet wat dodenherdenking is _-:( . hij nee werd nog bijna geirriteerd ook. was zich totaal niet bewust van dit feit. Verdere scoren 5 auto's 2 fietsers en een tram in de verte die ik hoorde en mn buurman. Hij maakt nu nog herrie. Zegt tie ik zal de muziek uitzetten , JA nou is het niet meer nodig.
Ach volgend jaar beter, zucht.......

Heb ook een keer te paard gezeten, erg bijzonder ze waren muisstil

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 00:57

franka75 schreef:
Ik heb me echt groen en geel geergerd trompet speelt, stopt dus stilte mn buurman zet zn MUZIEK aan |o echt ik was woest, die vlag hij zal ook niet doorhebben waar dat voor is tis een engelsman en hij heeft geen tv maar echt hoor ik heb het hem ook even vriendelijk gevraagd (sarcastisch) van jij weet zeker niet wat dodenherdenking is _-:( . hij nee werd nog bijna geirriteerd ook. was zich totaal niet bewust van dit feit. Verdere scoren 5 auto's 2 fietsers en een tram in de verte die ik hoorde en mn buurman. Hij maakt nu nog herrie. Zegt tie ik zal de muziek uitzetten , JA nou is het niet meer nodig.
Ach volgend jaar beter, zucht.......

Heb ook een keer te paard gezeten, erg bijzonder ze waren muisstil

Wie ben jij om iemand te verplichten stil te zijn? :?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:07

Op het moment dat iemand het niet weet, zou je hem wat informatie kunnen geven.
Dat jij op dat moment supreme niet stil bent, maar bezig bent anderen informatie te geven over het hoe en waarom, daar gaat niemand over vallen.
Ik heb ook een keer op 4 Mei moeten werken. Op een helpdesk. Voor de Duitse Markt. De telefoon ging bij mij om 8 uur even 2 minuten van de haak.
Mijn Duitse Collega's keken me raar aan. Vonden het onzin, maar deden mee.
Later vertelden ze me dat ze op dat moment kippenvel kregen.
Wij werkten in het centrum van Amsterdam, en toen ze naar huis gingen moesten ze langs de Dam.
Veel volk nog steeds op de been, bloemstukken ed.
Daags daarop zeiden ze dat dat heel veel indruk op ze had gemaakt.

Dus wie ben jij om te eisen dat iemand stil is?
Als het onwetendheid is, kun je voorlichting geven.
Als het echt bewust de stilte verstoren is, vind ik het ronduit een gebrek van respect.
Je hoeft er echt zelf niet bij stil te staan, maar hou je snater en respecteer dat een ander dat wel doet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:17

hij hoeft van mij niet stil te zijn maar de muziek keihard aanzetten kan je gewoon niet maken als je een beetje respect in je achterwerk heb, Ik heb het hem verteld maar weet je heel veel mensen om je heen hebben het erover, het verbaasd me gewoon dat je het dan niet weet. zoiets hoor je te weten als je in nederland al 7 jaar woont . Op de dam staat toch ook iemand met een tulband stil te wezen. Daar had ik echt respect voor

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:21

Als je niet weet wat 4 Mei, 20.00 uur betekend, omdat je uit het Enge Land komt, dan kun je daar toch begrip voor opbrengen? Oke, als je hier al 7 jaar zit kun je je afvragen onder welke steen de beste man geleeft heeft....
Aan jou de taak om hem te vertellen wat 4 Mei, 20.00h inhoudt. Aan hem om zich daar misschien volgend jaar aan te houden. Als hij dan nog in NL is....
En als je hem uitlegt waarom 4 Mei, 20.00h zo belangrijk voor ons is, kun je meteen uitleggen waarom iedere feest viert (i.e. degenen die vrij krijgen) is op 5 Mei....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-05-11 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:22

Wel gaaf dat je het zo hebt meegemaakt en dat ze kippevel hadden. Nu op het moment is het echt een klere herrie boven mn hoofd van de zelfde buurman.
Cassidy schreef:
Op het moment dat iemand het niet weet, zou je hem wat informatie kunnen geven.
Dat jij op dat moment supreme niet stil bent, maar bezig bent anderen informatie te geven over het hoe en waarom, daar gaat niemand over vallen.
Ik heb ook een keer op 4 Mei moeten werken. Op een helpdesk. Voor de Duitse Markt. De telefoon ging bij mij om 8 uur even 2 minuten van de haak.
Mijn Duitse Collega's keken me raar aan. Vonden het onzin, maar deden mee.
Later vertelden ze me dat ze op dat moment kippenvel kregen.
Wij werkten in het centrum van Amsterdam, en toen ze naar huis gingen moesten ze langs de Dam.
Veel volk nog steeds op de been, bloemstukken ed.
Daags daarop zeiden ze dat dat heel veel indruk op ze had gemaakt.

Dus wie ben jij om te eisen dat iemand stil is?
Als het onwetendheid is, kun je voorlichting geven.
Als het echt bewust de stilte verstoren is, vind ik het ronduit een gebrek van respect.
Je hoeft er echt zelf niet bij stil te staan, maar hou je snater en respecteer dat een ander dat wel doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:23

Politie inschakelen, geluidsoverlast.
Dat vind ik dus echt niet kunnen...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:24

Dat heb ik dus ook gedaan maar tis zo iemand die alleen heel veel blowt en drinkt. met zn vriendjes,. alshij niet drinkt valt er wel mee te praten maar anders niet

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:25

Ik was werken, ik werk bij de Mc, net als elk jaar gaat daar alle aparatuur uit en informeren wij de gasten dat we 2 min stil gaan zijn, personeel is stil, aparatuur is stil, alles, op een enkel klein kindje in het restaurant na. Daarna wordt alles gestart en duurt het hooguit tien minuten voordat gasten hun eten hebben, nog nooit heeft iemand bij mijn weten daar een probleem van gemaakt...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:25

Inderdaad maar dan weet tie dat ik gebeld heb.

Cassidy schreef:
Politie inschakelen, geluidsoverlast.
Dat vind ik dus echt niet kunnen...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:26

Gaaf zeg
_Lot schreef:
Ik was werken, ik werk bij de Mc, net als elk jaar gaat daar alle aparatuur uit en informeren wij de gasten dat we 2 min stil gaan zijn, personeel is stil, aparatuur is stil, alles, op een enkel klein kindje in het restaurant na. Daarna wordt alles gestart en duurt het hooguit tien minuten voordat gasten hun eten hebben, nog nooit heeft iemand bij mijn weten daar een probleem van gemaakt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:26

Eh...fijn zo´n buurman.
Ik weet niet of je huurt, of dat je een koophuis hebt, maar ik zou als ik zou huren, even klagen bij de woningbouwvereniging...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:27

franka75 schreef:
Inderdaad maar dan weet tie dat ik gebeld heb.

Dus? Is dat erg? Moet jij over je heen laten lopen en om half 2 's nachts die herrie accepteren omdat je bang voor hem bent?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:30

nee das waar en ik kan wel een keer gaan klagen ik ken mn mensjes ik huur inderdaad. Maar houd dr gewoon jiet van al kan je hem vaak ook op straat horen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:30

Heino schreef:
jesito schreef:
Maar naar mijn mening vallen er nog steeds teveel doden door allerlei onzin.

Absoluut!
Moet zeggen dat ik dodenherdenking daarom ergens wel lastig vind, als je bedenkt dat de geschiedenis zich gewoon voortzet/herhaalt

Klopt, ik zat door omstandigheden op de fiets naar huis vanuit stal om kwart voor 8 dus kon helaas niet op tijd thuis zijn en op de bank zitten.
Via 3FM heb ik mijn 2 minuten stilte gehouden, met het geluid live vanuit de Dam.

Daarna hadden ze bij 3FM een aantal smsjes ontvangen waaronder 1 van een jongen die zei, dat ie niet alleen de mensen van de oorlog herdacht maar ook zijn kameraad die afgelopen donderdag om kwam bij (ik meende) bermbom in 1 van de oorlog voerende landen.
Vond ik op zijn manier, wel 'mooi' om te horen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:33

Ja inderdaad ik had een keer iemand op bezoek uit sri lanka, en toen ik zat te herdenken met hem zei hij dit gebeurd daar nu nog steeds , en toen had ik zoiets van slik.
Ik kan me er gewoon ook zo aan ergeren dat het mensen blijkbaar niet boeit mn buurman is er dus zo een. En hij kan het wel dat weet ik, hij is niet achterlijk.
Laatst bijgewerkt door franka75 op 05-05-11 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:33

franka75 schreef:
nee das waar en ik kan wel een keer gaan klagen ik ken mn mensjes ik huur inderdaad. Maar houd dr gewoon jiet van al kan je hem vaak ook op straat horen.

Als je hem regelmatig hoort, zul je niet de enige zijn.
Als de overlast dermate erg is, en er meerdere buren last hebben, is het mogelijk dat deze waarde Engelsman toch uit zijn huis gezet wordt...
Als jij de politie niet belt, en een ander doet het ook niet, blijven jullie slachtoffer van deze herriemaker.
Ik zou zo niet kunnen wonen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:35

franka75 schreef:
Ja inderdaad ik had een keer iemand op bezoek uit sri lanka, en toen ik zat te herdenken met hem zei hij dit gebeurd daar nu nog steeds , en toen had ik zoiets van slik.
Ik kan me er gewoon ook zo aan ergeren dat het mensen blijkbaar niet boeit mn buurman is er dus zo een. En hij kan het wel dat weet ik, hij is niet achterlijk.

We herdenken op 4 Mei niet alleen de slachtoffers van WOII, maar ook de mensen in Sri Lanka, die nog steeds door oorlogen omkomen. Had je je bezoeker misschien kunnen vertellen.
En idd, het blijft slikken als je je beseft dat het vandaag de dag nog steeds gaande is....

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:40

ja ik heb een heel gesprek met hem gehad toen was erg interessant maar op dat moment besefte ik me dat even. Tis vreselijk wat er i de wereld gebeurd. Tis nu stil boven pfffff eindelijk.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 01:42

Ik werk 'savonds in een magazijn en ik was net een Pool aan het uitleggen dat we even later naar het aquarium (waar de leidinggevenden zitten) zouden gaan voor de 2 minuten stilte, en net op dat moment werd het omgeroepen (10 voor 8 ofzo). Dus iedereen die kant, eer iedereen er is duurt het wel 5 minuten. Ook alle Polen waren er. Was wel mooi om met zo'n 50 man, waarvan meerendeel Pool twee minuten stil te zijn..

Ik herdenk niet alleen de gebeurtenissen en doden van WO2, maar ook mijn opa die moest werken in Duitsland en mijn neef die in het leger zit en ooit uitgezonden zal worden, ik dacht aan hem om hem in mijn eigen gedachten te kunnen steunen dat als ie een keer uitgezonden wordt, hij heelhuids thuis zal komen. En natuurlijk denk ik aan al die mannen en vrouwen (danwel leger, danwel burger) die momenteel in een oorlogssituatie zitten.

edit: Heb het gedichtje even opgezocht, en toen haar grootvader de foto uit ging leggen rolden de tranen over mijn wangen. Zo simpel, maar zo mooi!!

xRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:33

Ik moest eigenlijk werken tot half 9.
Maar gelukkig was ik om kwart voor 8 al klaar en kon ik thuis 2 minuten stil zijn en naar de tv kijken.
Als ik niet eerder klaar was geweest was ik gewoon op het werk 2 minuten stil geweest.

Ik doe dit uit respect voor mijn oma en opa, maar ook voor alle andere die toen zijn gestorven.
En voor ons land hebben gevochten.