'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:40

manic schreef:
Rokers zijn veel goedkoper voor de werkgever.... die krijgen namelijk veel minder vaak RSI door alle pauzes die ze nemen. Heb ook al eens overwogen om maar te gaan roken zodat ik mischien eindelijk eens van de pijn in mijn rug/schouder af kom.

Overigens zijn beeldschermwerknemers verplicht iedere 2 uur een pauze te nemen.

Klopt, en daar houd ii me dan ookzo strikt mogelijk aan. Niet eens omdat ik rook, maar idd tegen de RSI en om gewoon mn gedachten even anders te zetten. Blijf ik een stuk scherper van.

Toen ik een half jaar terug bij mijn huidige bdrijf begon (8u per dag achter een beeldscherm) was ik dan ook meer dan verbaasd dat mijn collega's daar dus echt nooit pauze hielden. Er was een roker en die werkte smiddags langer door, terwijl de rest gewoon 4 uur achter elkaar doorwerkt.
Op de opmerking dat je bij beeldschermwerk niet langer dan 2 uur achter je beeldscherm mag zitten kreeg ik de opmerking "maar we lopen toch regelmatig naar de printer?" :roll:

Ik probeer mijn niet rokende collega's dus zoveel mogelijk te stimuleren om mee te gaan roken of op een andere manier even bij die pc weg te lopen voor langer dan een halve minuut naar de printer. Niet minder pauze voor rokers, maar méér pauze voor niet-rokers!

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:10

Enne... hoe zit het eigenlijk met ondergewicht?? dat is toch ook hardstikke ongezond? en iemand van 1.65 m die 35 KG weegt gaat sneller dood dan iemand van 1.65 m die 120 KG weegt! lijkt mij....
dus die ook maar korten op salaris!! :+

XoNo

Re: 'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:20

Blaze: nee, mensen met ondergewicht moeten er geld bij hebben :D

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:03

Ja dan kunnen ze meer eten kopen. En mensen met overgewicht minder. Zo werkt dat...

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:09

duChambre schreef:
Ja dan kunnen ze meer eten kopen. En mensen met overgewicht minder. Zo werkt dat...

:')

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:21

Prima regel, veel van de rokers in mijn werkkring gaan elke 20 minuten eventjes roken en zijn dan een minuut of 7 a 10 weg, dat is op een hele dag heel veel en dan zit jij gewoon braaf door te werken dus prima, meteen een goede reden om te stoppen met roken naast dat het heel ongezond is voor jezelf en de mensen en dieren om je heen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:33

Miepie77 schreef:
Prima regel, veel van de rokers in mijn werkkring gaan elke 20 minuten eventjes roken en zijn dan een minuut of 7 a 10 weg, dat is op een hele dag heel veel en dan zit jij gewoon braaf door te werken dus prima, meteen een goede reden om te stoppen met roken naast dat het heel ongezond is voor jezelf en de mensen en dieren om je heen.

Jee, na het meeroken van mensen, krijgen we nu ook het meeroken van dieren?
Maakt het nog uit welke dieren? Geldt dit ook voor vissen? _O-

Ik denk dat jij een beetje overdrijft, ik was een stevige roker, maar iedere 20 min. naar buiten om te roken, lijkt me wat veel.
Misschien moet je er minder op letten en je niet zo ergeren. :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:48

Electra63 schreef:
Miepie77 schreef:

Jee, na het meeroken van mensen, krijgen we nu ook het meeroken van dieren?
Maakt het nog uit welke dieren? Geldt dit ook voor vissen? _O-

Ik denk dat jij een beetje overdrijft, ik was een stevige roker, maar iedere 20 min. naar buiten om te roken, lijkt me wat veel.
Misschien moet je er minder op letten en je niet zo ergeren. :D

dieren hebben ook longen en dus het is ook ongezond voor hen, misschien onbelangrijk voor jou, maar dat zegt meer over jezelf. Als je een peuk in een aquarium laat vallen zijn binnen een uur de vissen dood, was vanmorgen op t RTL nieuws. En ja als je steeds een van de weinigen bent die er altijd is, omdat meer dan de helft buiten of in het rookhok is, ja dat is irritant, ik werk nl wel voor mn geld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:01

Ik rook niet meer, dus ik voel me niet aangesproken.
Maar zoals al eerder gezegd, ik ken collega's die tig x op een dag naar de toilet gaan, tig x koffie gaan halen, tig x naar huis bellen, tig x op internet zitten, enz. enz.
En ik heb geen aquarium, maar wie laat nu haar peuk in een aquarium vallen? Zonde van die peuk ;)

Ik vind, dat het ieder zijn/haar eigen verantwoordelijkheid is of je rookt tijdens werkuren (er van uitgaand dat de werkgever geen bezwaar heeft). Het ligt aan het soort werk dat je doet, in een winkel kan je misschien moeilijker even weglopen als op kantoor. Het gaat erom of aan het eind van de dag/week/maand het werk (goed) gedaan is, waarvoor je wordt betaald.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:01

@Mieppie
Van een scheut chloor gaan je vissen ook dood en iedereen die dat vrolijk in zijn wc spuit (en ja dat geldt voor alle standaard schoonmaak producten).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 03:57

als een persoon zijn.haar werk tot tevredenheid van de opdrachtgever/baas uitvoert
dan boeit het verder niet of die persoon rookt, te zwaar is, te licht is of flaporen of voor mijn part aambeien heeft lijkt me ...
mocht een niet noodzakelijk iets tot veel verzuim leiden dan is dat aan de werkgever/opdrachtgever om hier actie in te ondernemen ,
of als collegaas die er onder lijden dit aan te kaarten bij die persoon of bij leidinggevende ..
beetje boel bullshit om dit loontechnisch te gaan regelen terwijl ieder persoon anders is , ook iedere roker verschilt, ook iedereen met overgewicht verschil..
ook de groep mensen met aambeien zijn allemaal individuen die alles op hun eigen manier aanpakken ...dus laten we vooral alles op 1 hoop gooien :+

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 04:44

Laten we het omdraaien: de mensen die gezond leven, een gezondheids premie (dus meer salaris) geven. :))

Nee hoor, onzin. Onderscheid maken op deze manier neigt erg naar discriminatie.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:06

Goh wat kunnen mensen zich ergeren aan hun collega's pauze gedrag zeg... Mischien handiger om dat met je baas bespreken dat het hier op bokt te pleuren. Kennelijk weet die het niet of heeft die er geen problemen mee...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:26

Miepie77 schreef:

Wat dat betreft is het nieuwe werken echt ideaal. Je komt op een tijdstip wat je het beste uit komt, je gaat wanneer je wil, en je salaris stijgt afhankelijk van hoe goed je functioneert.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:38

ik vind het ontzettend overdreven.
En dat rokers vaker ziek zijn ? Dan hebben ze mij zeker nog niet gevraagt.
In die jaren dat ik aan het werk ben heb ik mij misschien 3 tot 5 keer ziek gemeld.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:52

Ik sleur mijn niet rokende collega's juist een paar keer per dag mee naar buiten om even van de plek te komen. (beeldschermwerk) Terwijl we een rondje van 10 minuutjes lopen rook ik mijn sigaretje en we komen allemaal weer fris en fruitig op de werkplek. Het kan dus ook anders....
Er is bij ons geen enkele discussie op dit vlak. Je krijgt tussen de 6 en 7% van je werktijd pauze van de baas. Dat wordt gewoon goed bijgehouden. En zit je daar ver boven heb je een probleem met de baas. Maar als je er ver onder zit word je er ook op aangesproken.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:22

moyra schreef:
ik vind het ontzettend overdreven.
En dat rokers vaker ziek zijn ? Dan hebben ze mij zeker nog niet gevraagt.
In die jaren dat ik aan het werk ben heb ik mij misschien 3 tot 5 keer ziek gemeld.

En dat is het mooie aan gemiddeldes! ;) dat jij qua ziekteverzuim ver onder het gemiddelde zit wil nog niet zeggen dat de gemiddelde roker geen hoger ziekteverzuim kan hebben dan de gemiddelde niet roker.

Iedereen kent ook wel een oud opatje dat 95 is geworden met 5 jenevers en 2 pakjes sigaretten per dag... Toch leven rokers korter.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:39

Miepie77 schreef:
ja dat is irritant, ik werk nl wel voor mn geld.

Rokers roken natuurlijk alleen maar onder werktijd, die worden rokend rijk :D

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:50

Quellian schreef:
Rokers roken natuurlijk alleen maar onder werktijd, die worden rokend rijk

Dat is weer eens iets anders als slapend rijk worden :Y)

odetteke schreef:
En dat is het mooie aan gemiddeldes! dat jij qua ziekteverzuim ver onder het gemiddelde zit wil nog niet zeggen dat de gemiddelde roker geen hoger ziekteverzuim kan hebben dan de gemiddelde niet roker.

Je hebt altijd uiterste... Ken een vrouwtje die echt een gezondheidsfreak is. Veel groente en fruit en zelfgeperste sappen en dergelijke etc etc. Maar die was vaker ziek dan de andere collega's... Tsjah misschien een overdosis aan vitamientjes? :7
De 1 is sneller ziek en de ander meld zich sneller ziek. Bij de 1 hoeft er maar een scheet dwars te zitten en ze zijn ziek... Ik moet echt uhm bijna omvallen wil ik niet werken :o En als ik dan een keer ziek ben val ik ook geregelt flauw omdat ik toch teveel doe :7

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:09

manic schreef:
Goh wat kunnen mensen zich ergeren aan hun collega's pauze gedrag zeg... Mischien handiger om dat met je baas bespreken dat het hier op bokt te pleuren. Kennelijk weet die het niet of heeft die er geen problemen mee...

Nou, ik heb het eerlijk gezegd niet zo op collega's die klagen bij hun baas over andere collega's. ;)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:38

Ik rook, en ben vaak ziek, maar zie zegt dat dat te maken heeft met roken?
Men kan mij dan beter gaan korten omdat ik reuma heb en daarom helaas vaker ziek ben dan ik zou willen dan omdat ik rook.
Overigens heb ik nog never nooit in de baas zn tijd gerookt :n
Bij mijn vorige werkgever hadden ze dat mooi opgelost, je hebt een half uur middag pauze en 30 minuten vrij te verdelen over de dag. Dit kon dus 2x 15 minuten zijn als koffie pauze of in meerdere keren opgedeeld om tussendoor te kunnen roken :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:39

Miepie77 schreef:
dieren hebben ook longen en dus het is ook ongezond voor hen, misschien onbelangrijk voor jou, maar dat zegt meer over jezelf. Als je een peuk in een aquarium laat vallen zijn binnen een uur de vissen dood, was vanmorgen op t RTL nieuws. En ja als je steeds een van de weinigen bent die er altijd is, omdat meer dan de helft buiten of in het rookhok is, ja dat is irritant, ik werk nl wel voor mn geld.

Misschien moet jij je collega's hierop aanspreken ipv meteen alle rokers over 1 kam scheren :)
En dat het schadelijk is voor alles om je heen, ja...als we zo gaan beginnen...er zijn onderzoeken dat de uitlaatgassen in een grote stad veel schadelijker zijn dan een sigaret.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:28

Sonia_vR ja precies!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:18

Ik heb nu geen rokende collega's meer maar toen ik ze nog wel had, stoorde ik me er niet zo aan eigenlijk. Iedereen werkte hard, of ze nu rookpauzes hadden of niet. Vind de post van Manic wel een goede eigenlijk. Hier wel durven piepen maar op werk niets zeggen :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:07

XoNo schreef:
En dat het schadelijk is voor alles om je heen, ja...als we zo gaan beginnen...er zijn onderzoeken dat de uitlaatgassen in een grote stad veel schadelijker zijn dan een sigaret.

Woon je lekker buiten op het platteland als niet-roker, moet je elke dag naar de stad of naar een industrieterrein met volop vrachtwagens en zware industrie om te werken.
Of op een zichtlocatie aan de A2 :7
Als het tegenzit vliegt er nog een chemiepak in de fik naast je en als je echt pech hebt zit je dagelijks in ijskoude vervuilde airco ziek te worden :z

Ik zeg: dan beter helemaal niet werken, dat is gezonder! :Y)