Wat is er mis met ramptoerisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:23

Wamhorse schreef:
Dat zijn in mijn ogen dan geen ramptoeristen maar omstanders die komen helpen. Ramptoeristen zijn mensen die alleen maar voor de lol gaan kijken.

Ik kan me dat lol niet voorstellen waar iedere keer over wordt gesproken. Ik denk dat heel veel mensen nieuwsgierig zijn.

Bij het ene ongeval kwam ik terug van de paarden en kon ik de weg niet nemen, dus 'stuitte' op het ongeluk. Mijn ex ging over het lint heen om te vragen wat er aan de hand was aan zijn collega's. Uiteindelijk heeft hij mij erbij geroepen om identificatie te doen. In eerste instantie weerden het ambulancepersoneel mij omdat ze dachten dat ik een pottekijker was. Dat begrijp ik wel. Achteraf kwamen ze naar me toe om hun excuses aan te bieden omdat ze niet wisten dat ik door de politie erbij was gehaald. Dat had voor mij niet gehoeven want ik kan me best voorstellen dat als mensen constant op je vingers kijken, je daar geen behoefte aan hebt.

In feite word ik dan ook beschouwd als ramptoerist omdat de hulpdiensten ter plaatse waren en daar heb ik toch moeite mee want voor mij was dit ook een vervelende ervaring.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:25

MamboBeach schreef:
slimmerik schreef:
Ik denk om erachter te komen wat er mis is met ramptoerisme dat je je moet kunnen verplaatsen in de slachtoffers van de ramp. Als je dat niet kunt kom je er pas achter als jezelf slachtoffer bent.

Ja, en als bepaalde 'ramptoeristen' er niet zouden zijn zouden ze ook niet kunnen helpen...

Dat zijn dan geen ramptoeristen. Mensen die actief helpen zijn hulpverleners. Ramptoerisme zijn mensen van: ik stond erbij en ik keek erna.....

Not done in mijn ogen maar daar zijn gewoon de meningen over verdeeld.....

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:29

Pffff wat een moraalridders hier.. ik denk dat 90% van de mensen die hier het hardst roepen hoe slecht je bent als je gaat kijken er het snelst bij zijn als er iets gebeurt. Dat zit nou eenmaal in de aard van (de meeste) mensen.. even kijken wat er aan de hand is.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:30

puma schreef:
Pffff wat een moraalridders hier.. ik denk dat 90% van de mensen die hier het hardst roepen hoe slecht je bent als je gaat kijken er het snelst bij zijn als er iets gebeurt. Dat zit nou eenmaal in de aard van (de meeste) mensen.. even kijken wat er aan de hand is.

en bedankt voor de voor oordelen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:33

Wamhorse schreef:
Paar jaar geleden is er in de buurt een moord gepleegd, voordat je het wist stond de hele wijk vol met van die ramptoeristen en een lol wat ze hebben en spannend dat het was. BAH BAH BAH ik werd er hondsberoerd van, als het aan mij ligt kun je dergelijke ramptoeristen niet hard genoeg aanpakken. Op dat moment stonden ze alleen maar flauw te doen en ze waren tot last.

Het moge duidelijk zijn dat dat niet is wat ík zou doen en ook niet iets is wat ik goedkeur. Ik denk trouwens de meesten niet die hier eerlijk toegeven dat ze wel staan te kijken als er wat gebeurt.

slimmerik

Re: Wat is er mis met ramptoerisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:36

puma schreef:

Ik herken me iig niet in je post.

Het is wel zo dat sinds ik een EHBO diploma heb wel afga op groepen mensen rond een slachtoffer vóórdat er hulpdiensten zijn. Gewoon even kijken of ik kan helpen. Laatst op een feest werd er ook omgeroepen of er een arts in de zaal was. Nou ben ik geen arts maar kan dus wel eerste hulp verlenen.

Ben dus naar de persoon in kwestie gegaan die midden in een grote kring mensen lag en vreselijk beroerd was. Heb tot de ambulance er was dus kundige hulp kunnen verlenen. Slachtoffer voelde zich vréselijk met al die starende mensen. Heb dus deel van de zaal laten ontruimen door zaaleigenaar. Alleen echtgenote erbij gelaten.

Als ik niets kan doen..... zul je me absoluut nooit bij een ongeluk of ramp zien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 19:19

Rommulus, nogmaals, ik sta niemand op de vingers te kijken, ik zal altijd op afstand blijven, maar goed, t wordt weer een "typisch bokt" topic.
Diablo: Ik schaar mezelf niet onder de "freaks" die lolletjes gaan maken, in de weg lopen, zich ermee gaan bemoeien en er heftig op los speculeren. Ik vind het interessant, niet meer en niet minder

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:22

Opzich niet veel.. als je het zo zegt.

Maar als iemand op de grond half ligt te sterven.. vind ik het gewoon zo.. onrespectvol staan tegenover diegene. Stel, je zou zelf een ongeluk krijgen en er slecht aan toe zijn maar nog wel bij bewustzijn.. dan zie je al die mensen om je heen staan en staren naar je... Zou ik ook niet echt prettig vinden.

Maar ik snap het wel hoor, nieuwsgierigheid is gewoon een eigenschap die veel mensen hebben. Waaronder ikzelf.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:31

dat doe je wel !!
dacht je dat het voor de hulpverleners uit maakt of dat jij er vol op staat of op 10 meter afstand staat ???

nee

"typisch bokt" ???? ik vind (en het is mijn mening) dat jij door het maken van dit topic je probeert goed te praten dat jij een ramp toerist bent
en je probeert nog niet eens de problemen te zien !

en ik ben de enige die het nog niet eens heb gesproken vanuit het oogpunt van het slachtoffer
er worden genoeg voorbeelden genoemd waarom je het niet zou moeten doen doe daar eens wat mee
en blijf het niet goed praten wand het valt niet goed te praten
op afstand staan ..... maakt geen verschil

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:37

Citaat:
Deze mensen, ramptoeristen genoemd, bieden meestal geen hulp maar kunnen juist de hulpverleners hinderen door massaal in de weg te staan. Er zijn zelfs ramptoeristen die actief hulpverleners het werken bemoeilijken of verhinderen, zoals bij een grote brand in Zaandam op 4 maart 2009.[1]

De term 'ramptoerisme' is in de jaren negentig van de twintigste eeuw ontstaan, maar het verschijnsel zelf bestaat al veel langer. Ramptoerisme wordt vandaag de dag algemeen gezien als moreel en ethisch verwerpelijk, maar wordt toch steevast bedreven bij een ramp.

Aldus Wiki :Y)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:46

rommulus schreef:
dat doe je wel !!
dacht je dat het voor de hulpverleners uit maakt of dat jij er vol op staat of op 10 meter afstand staat ???

nee

"typisch bokt" ???? ik vind (en het is mijn mening) dat jij door het maken van dit topic je probeert goed te praten dat jij een ramp toerist bent
en je probeert nog niet eens de problemen te zien !

en ik ben de enige die het nog niet eens heb gesproken vanuit het oogpunt van het slachtoffer
er worden genoeg voorbeelden genoemd waarom je het niet zou moeten doen doe daar eens wat mee
en blijf het niet goed praten wand het valt niet goed te praten
op afstand staan ..... maakt geen verschil

Natuurlijk maakt dat verschil! Er wordt niet voor niets op zoveel meter afzetlint gezet als dat nodig is. Dat dat gedaan wordt in bepaalde situaties zegt natuurlijk heel veel en zou absoluut niet moeten...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:51

de psychologische druk blijft ook na dat lintje

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:51

Ik vind het een beetje raar om toe te kijken hoe anderen liggen te lijden. Dan kan je zeggen dat je kijkt om de hulpdiensten aan het werk te zien, maar ondertussen ligt er wel iemand in levensgevaar op de grond, of zit klem in een auto. Stel je eens voor dat jij dat bent, en dan staan er allemaal mensen om je heen te loeren. Sorry maar als ik er nog toe in staat was zou ik ze even gauw vertellen om op te donderen want de situatie is al vervelend genoeg... Helpen kunnen en zullen ze toch niet...

Dat is ook een kant die belicht mag worden...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 20:18

ik heb het niet over 10 meter en ik heb het ook niet over 20 meter, nogmaals, je maakt er veel meer van dan het is

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:20

Bij mij thuis moest anderhalf jaar geleden met spoed de ambulance komen. De hulpverleners waren in huis bezig en ik kon op de achtergrond de ramptoeristen horen omdat de buitendeuren open waren. Ik kan je vertellen dat als je zelf betrokken bent bij narigheid dat je niet zit te wachten op de opmerkingen en speculaties van de buitenstaanders. Echt te walgelijk voor woorden. :( Voor de hulpverleners en mensen die wel nuttig bezig waren niets dan goeds trouwens.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:22

stef, als jij nou het slachtoffer bent van een ernstige aanrijding en je zit klem in je auto met meerdere botbreuken en de motor is net in brand gevlogen. Hoe zou je het dan vinden dat er op ruime afstand tig man staat te kijken hoe jij in de penarie zit?

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:27

GaelleS schreef:
Hmm ja zou het ook niet leuk vinden als ik slachtoffer was... Met 30 man tegelijk helpen gaat ook niet lukken he :p

Was dat maar waar meestal heb je veel kijkers en juist maar weinig of die helemaal niet helpen. En dan nog er zo op staan dat de lucht op raakt....
Files die ontstaan door kijk eens naar de andere rijbaan..... hulpverleners in de weg lopen of zelfs mee bemoeien. Ergste vind ik nog dat mensen niet beseffen wat het met een slachtoffer doet al die gapers!
Ben geen heilige maar kijk of ik wat kan betekenen en anders loop ik door! Kijk inderdaad anders op tv zie je veel meer........ en daar heeft niemand last van. Is trouwens toestemming gevraagd aan de betrokkenen.
Oja ik heb in de hulpverlening gewerkt en ken mensen die ook in de hulpverlening werken maar dan andere tak.......
Laatst bijgewerkt door moonvw op 15-04-11 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:31

Ja en dan ben je ineens moraalridder, maar ik kan met zekerheid zeggen dat ik nooit de behoefte heb gehad om andermans leed te aanschouwen. Zeker niet na de misselijk makende opmerkingen gehoord te hebben van de echte ramptoeristen in der tijd.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:35

nee dat maak ik niet...
jij probeert het goed te maken

situatie 1
stel jou vader heeft een beroerte
hij kan haast niet praten, zit half verlamd in zijn stoel, kwijlt en heeft zijn ontlasting laten lopen
jullie zitten buiten in jullie achtertuin ambulance ed zijn al onder weg of zijn aanwezig en jij ziet mensen kijken vanuit hun balkonnetje die een 100 meter verder wonen

hoe zul jij je voelen (en dan zwijg ik nog maar over je vader die niet eens kan zeggen dat ie ze ziet kijken hoe hij zichzelf bescheten heeft)

situatie 2
jou huis staat in de lichterlaaie en het halve dorp staat te kijken hoe al jou herinneringen en jou achterbleven dieren levend mee verbranden

hoe zul jij je voelen ....

situatie 3
brandweer is aan het blussen
er zijn een 50 man al aan het verzamelen om te kijken hoe hard het wel niet brand
brandweer is al aanwezig
door dat het huis langs een groot kruispunt staat rijd er veel verkeer langs
doordat er zoveel mensen staan raken ook de automobilisten zeer geïnteresseerd van wat daar allemaal niet gebeurt (de vlammen zijn niet te zien vanaf de weg)
ook die ene bestuurder ziet niet dat het verkeerslicht al weer even op rood staat en dus het optrekkende verkeer over het hoofd ziet wat even min aan het uitvogelen is wat al die mensen daar doen

dit is mijn laatste poging je te laten in zien hoe fout het is om dit soort dingen te doen
je bent verdorie geen 16 meer !!
zie je zelf dan echt niet in hoe verkeerd het is om bij calamiteiten te gaan staan kijken !!
ook niet vanaf een afstand
ook niet als jij zeker weet dat jij niet in de weg staat

ik had altijd wel een redelijk hoge pet op van je gezien reacties en je vermogen om ook andere oogpunten serieus te nemen
maar hier???...

nee die hoge pet kan ik inmiddels wel afnemen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:45

stef schreef:
Diablo: Ik schaar mezelf niet onder de "freaks" die lolletjes gaan maken, in de weg lopen, zich ermee gaan bemoeien en er heftig op los speculeren. Ik vind het interessant, niet meer en niet minder

Ik bedoelde jou er ook niet mee, ik ben net als jij.

Qimm schreef:
stef, als jij nou het slachtoffer bent van een ernstige aanrijding en je zit klem in je auto met meerdere botbreuken en de motor is net in brand gevlogen. Hoe zou je het dan vinden dat er op ruime afstand tig man staat te kijken hoe jij in de penarie zit?

Ik ben dan wel niet Stef, maar ik denk (ik weet het niet zeker, heb het gelukkig nog niet zó erg hoeven meemaken) dat me dat op dat moment weinig kan schelen.

Rommulus, al die situaties die jij schetst, zijn heel erg, maar ik denk echt dat het merendeel van de mensen daar naar kijkt (verwijs ik weer naar die man op de Dam, waar veel mensen stonden te kijken hoe hij in brand stond). Nouja, zijn we met zijn allen verwerpelijk en slecht.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:49

Wat een slap excuus zeg.
Ik heb het aan den lijve ondervonden en ik kan je vertellen dat het echt heel erg is als mensen naar jouw leed staan te kijken, wat hun motieven ook zijn, voor de slachtoffers is het echt vreselijk dat geloer en die zogenaamde interesse.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:52

dit soort situaties gebeuren dagelijks
in wat voor situatie zou jij het dan wel rechtvaardigen ???
wanneer iemand een bloedneus heeft ??? ik kan je vertellen dat die persoon zich ook knap banketstaaf voelt

ik sta heel dicht bij hulp verlening ed
ik ben ook al een keer als lotus uit een auto geknipt en ik voelde me ook niet prettig en de hulpverlening ook niet, ook al was het een oefening

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:53

Het is niet te rechtvaardigen, maar ik denk dat mensen eerst zelf slachtoffer moeten zijn geweest voor ze beseffen hoe ellendig de ramptoeristen zijn. Helaas heeft niet iedereen evenveel inlevingsvermogen en mededogen met zijn medemens.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:54

Betteke schreef:
Wat een slap excuus zeg.
Ik heb het aan den lijve ondervonden en ik kan je vertellen dat het echt heel erg is als mensen naar jouw leed staan te kijken, wat hun motieven ook zijn, voor de slachtoffers is het echt vreselijk dat geloer en die zogenaamde interesse.

Was dat tegen mij bedoeld? Er werd toch gevraagd hoe je je ZOU voelen? Natuurlijk kan ik niet weten hoe ik op die drie situaties zou reageren.....ik zeg alleen hoe ik denk dat ik me zou voelen.

Ik ben trouwens (al eerder geschreven ook) wel betrokken geweest bij een aanrijding. Weliswaar niet zo erg als de situaties die hier door Rommulus beschreven werden, maar ik werd aan gereden door een auto en werd met de ambulance afgevoerd. Er stonden veel mensen te kijken, maar het kon me echt niet schelen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:55

het is alleen jammer dat er veel sporenvernietiging is door derden.
zo loopt het onderzoek veel vertraging op als er sporen onderzoek is.

als je wilt weten hoe hulpdiensten werken kun je me pben :")
schrijf er scriptie over .