Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:27

chipieke schreef:
Ons land, onze regels, onze wetten en daarmee basta.

Zijn ze het niet eens? Dat ze dan teruggaan naar hun eigen land?

Ik kom het verdorie overal tegen dat halal vlees!

Zullen wij hun dan ook eens onverdoofd castreren, opensnijden, etc?

Van mijn part mogen ze het overal verbieden, over gans de wereld. Maar dat zal waarschijnlijk wel nooit gebeuren.

Mooi gesproken! :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:34

colette_007 schreef:
klopt en ik weet hoe het eruit ziet, volgens mij ontken ik dat helemaal niet. maar ik vind dat ze beter hun energie kunnen steken in:
mega-stallen
varkens transporten naar spanje met tientallen dooie varkens per transport
dit gebeurd naar mijn mening op 'grotere schaal' dan wat ze nu aan willen gaan pakken maargoed.

dat kan je wel willen veranderen maar de regering heeft ervoor gekozen de kleine boer het onmogelijk te maken en te zorgen dat er alleen nog maar mega stallen bestaan..

daarnaast is nederland een enorm groot export land,het meeste vlees wordt ge-exporteerd ( en nee niet varkentjes daarmee bedoeld,maar vlees van geslachte dieren,zo zijn japan en china zulke enorme afnemers van vlees welke niet willen dat bijvoorbeeld vlees geent is tegen ziektes,waardoor de veestapel niet geent wordt hier tegen bv mond en klauw zeer,die landen zullen dan geen vlees meer afnemen en tja..economisch gezien een strop)

hoe dan ook zoveel dieren op bedrijven in een klein land als nederland betekend minder m2 per dier..

alsnog kan je als consument als je dat niet wil kiezen voor diervriendelijk vlees,zo zijn er zat boeren die hun dieren "vee vriendelijk"houden,en waar je delen van een koe/varken/schaap kan kopen...dus keuze is geheel aan de consument...

en dan blijf ik nog steeds vinden,hóe rot ook een leven geweest is,de dood kan snel en pijnloos geregeld worden,de strot doorsnijden is gewoon barbaars,niet meer van deze tijd en onnodig lijden,al heeft het betreffende dier een wereld leven gehad!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:36

dus omdat we een exportland zijn en niet voldoende oppervlakte hebben is het wel goed om alles op een hoop te doen? En dan is het maar aan de consument om te kiezen tussen een kip van 4euro en een kip van 15euro?
:n wat mij betreft gaan ze dat eerst maar eens veranderen

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:39

colette_007 schreef:
dus omdat we een exportland zijn en niet voldoende oppervlakte hebben is het wel goed om alles op een hoop te doen? En dan is het maar aan de consument om te kiezen tussen een kip van 4euro en een kip van 15euro?

nee dat is niet goed en ja daar moet ook wat aan veranderen............ maar je moet ergens beginnen en dan is dit een heel goed begin

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:41

tja zo werkt het in de wereld van handel en geld...

de boeren die die bedrijven hebben houden hun kop boven water door die export...het is nu eenmaal niet anders... (vandaar dat kleine boeren bedrijven falliet zijn gegaan,die kunnen niet op boeren tegen die massa producenten,en dat is wat de regering in de hand heeft geholpen,maar vergis je niet,vlees export is een groot deel van de nederlandse economie,dat kan je niet zomaar veranderen)

maar er zijn wel alternatieven voor consumenten om vlees te kopen,alleen ja,dan ben je vaak veel duurder uit,omdat dit geen "massaproducten" zijn...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:41

alex66 schreef:
colette_007 schreef:

nee dat is niet goed en ja daar moet ook wat aan veranderen............ maar je moet ergens beginnen en dan is dit een heel goed begin

Dit is ook goed, daar zeg ik niets van (al vraag ik me af of het echt helpt). Maar het is wél schijnheilig. Wijs maar naar een ander. Hoe was het spreekwoord ook alweer? Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Maar dat kan Nederland niet, helaas.....Nederlanders zijn er erg goed in om hun eigen misstappen goed te praten en alleen maar over een ander te roepen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:52

dan nog begrijp ik niet wat het rechtvaardigd om dieren in nederland omwille van een geloof (meer is het niet) op zo'n manier te doden??

maw zeg je,als er hier vietnamezen komen wonen mogen die rustig hun hond langzaam ophangen voor ie opgegeten wordt, als ie maar een goed leven gehad heeft? en anders daar mogen we niets van zeggen,omdat wij varkentjes/kippen in de bio-industrie hebben zitten??

een dier kán snel en pijnloos gedood worden,waarom dan een andere methode(langzame stressvolle dood) goedkeuren,omdat je er altijd maar rekening mee moet houden dat we zelf ook wel iets verkeerds doen??

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:05

Diablo schreef:
Dit is ook goed, daar zeg ik niets van (al vraag ik me af of het echt helpt). Maar het is wél schijnheilig. Wijs maar naar een ander. Hoe was het spreekwoord ook alweer? Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Maar dat kan Nederland niet, helaas.....Nederlanders zijn er erg goed in om hun eigen misstappen goed te praten en alleen maar over een ander te roepen.

hoezo over een ander roepen??? zijn moslims en joden geen nederlanders dan?
en inderdaad zullen we dan ook maar honden gaan eten die opgehangen zijn of apen levend de hersenen uitlepelen .... dat is cultuur moet kunnen toch.
of nee dat kan niet! maar zodra er een geloof bij komt kijken moet het wel mogen....... belachelijk.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:23

Jullie begrijpen me duidelijk niet en/of lezen mijn posten ook niet goed. Ik vind het GOED dat er een verbod komt, ik ben tégen onverdoofd slachten. Maar ik vind ook dat Nederland zijn energie beter/ook had kunnen steken in een dierwaardig leven voor onze slachtdieren.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 18-04-11 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:27

Diablo schreef:
Jullie begrijpen me duidelijk niet en/of lezen mijn posten ook niet goed. Ik vind het GOED dat er een verbod komt, ik ben tégen onverdoofd slachen. Maar ik vind ook dat Nederland zjn energie beter/ook had kunnen steken in een dierwaardig leven voor onze slachtdieren.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Op dit moment zie ik eerlijk gezegd liever een dier dat een geweldig leven heeft gehad en onverdoofd geslacht wordt, dan een dier dat een poedersuiker heeft gehad en een verdoving krijgt bij het slachten...

Ashley5760

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:22

Toch raar dat het bij kippen dan nog niet hoeft := dat is toch ook hartstikke zielig.

Goed dat ze het 'beter' willen maken, maar vind dit heel nederlands, en 'verdoofd' klinkt ook zo verzachtend en liefelijk, mooie politieke term doodschieten is ook weer zo gruwelijk...

Tja ik blijf erbij verbeter eerst de leef omstandigheden, en deze relatief kleine groep laat die (nog) met rust daarnaast werk je illegale slachting+stelen van schapen zo enorm in de hand.

Ik vind het best maar dan komt mevr thiemen ook maar op mijn schaapjes passen... Ze zijn al eerder weg gehaald en in het bos (onverdoofd!!) Geslacht en toen zaten er nog baby's in ook!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:33

Tjee zijn hier dan echt geen agrariërs die zich behoorlijk beledigd voelen? Ik vind t verschrikkelijk dat mensen onverdoofd slachten "goedkeuren" zolang t dier een super leven heeft gehad, want dat is nog altijd beter als de dieren die in de "bio- industrie" leven!

Ja Wij hebben een agrarisch bedrijf. Met varkens en koeien. En die hebben t prima naar hun zin! Ik ben dan ook heel blij dat als ze uiteindelijk op mijn bord belanden ze een fijn leven hebben gehad én een op een dierwaardige (lees stress-en pijnvrije) manier geslacht zijn. Verdooft dus!

Enne vergeet niet dat mega bedrijven ook heel klein begonnen zijn en in de loop van de decennia uitgegroeit zijn tot het bedrijf wat ze nu zijn! Door goed ondernemerschap zijn ze doorgegroeit. Mede doordat stilstand achteruitgang betekent, verdwijnen er veel kleinere bedrijven. De door de overheid gestelde eisen op t gebied van welzijn, milieu enz enz (let op! in NL gelden zo ongeveer de strengste eisen ter wereld!!) vragen heel wat investeringsvermogen van onze agrariërs, het is dus doorgroeien ( en dus de extra kosten beter kunnen spreiden) of helaas stoppen, omdat de bank de geldkraan dichtdraait doordat er onvodoende vermogen is en uiteindelijk over zal blijven.
Ik vind dat zeer erg voor de kleinere bedrijven, want die zijn net als de grotere bedrijven, vroeger boer geworden omdat ze van dieren houden en graag met dieren werken.

Voelt als een trap in de rug al die lompe uitspraken over de "bio-industrie" . We doen erg ons best om de dieren t zo goed mogelijk naar de zin te maken en nog worden we voor dierenmishandelaars en weet ik niet wat al meer uitgemaakt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:34

er zijn natuurlijk al veel "verbeteringen" in de dierhouderij doorgevoerd,zo zijn kistkalfjes verboden,deze staan nu in een grote box met soort genootjes en hebben de varkens stro gekregen enz,blijft natuurlijk heel moeilijk om op de massaproductie bedrijven heel diervriendelijk te werken,en tuurlijk kan het altijd nóg beter,maar haal dan ook je eigen vlees bij een zorgvuldig uitgekozen boerderij waar je vind dat de dieren naar jou mening het beste verzorgd worden vandaan,alleen betaal je dan een poepske meer voor vlees,en tja,dat wil de zuinige hollander nu vaak ook weer niet...

en tis de consument die zo graag het blanke kalfvlees zo lekker vind,als wij dat allemaal niet meer zouden kopen,en de rest van de wereld ook niet meer,zal het houden van kalfjes vanzelf anders gaan worden..

tis en blijft toch het vraag en aanbod spel....

alleen is het houden van de dieren voor verbetering vatbaar,maar dan nog vind ik dat het doden van een dier,zo snel en pijnloos mogelijk moet gaan...

en walgelijk dat er gewoon dieren van een ander gejat worden en zo vreselijk gedood worden... :(

colette kan me voorstellen dat je daar echt heel boos van wordt...

en famke,ik heb een eigen stal gehad waar een deel kippenmest schuur was en daar werd je echt niet vrolijk van :n ,maar zeker de koeien vind ik in nederland het helemaal niet zo heel slecht hebben hoor...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:19

Ik keur het niet goed! Maar als ik het voor het zeggen had zou ik andere prioriteiten stellen!
Mss hebben die halal beesten wel een slecht leven dat kan best, maar doe daar iets aan! En dan in de algemeenheid van nederland en als dat goed is ga dan verder met dit soort dingen, zo zou IK het doen.
En ik weet niet waar men het hier vandaan haalt dat ik het goedkeur.

Daarnaast zit ik behoorlijk in het agrarische leven en zie veel (koeien) bedrijven waar een koe echt een goed leven heeft, maar dat de boeren steeds meer de koeien (moeten) binnenhouden vind IK een slechte ontwikkeling. Nog niet over de meeste kippen-varkens gesproken die 2x daglicht zien opweg naar de 'stal' en opweg naar het slachthuis...
DAAR zou ik eerst verbetering willen zien, ik ben niet zo'n miemel die de gemiddelde ideeen van de party voor de dieren goedkeurt, vaak vind ik het gezeik om niks, het principe is heel aardig maar de manier waarop tja...
Zo kan ik nog wel een tiental voorbeelden noemen van dingen die 'verboden' zijn maar waardoor het leed JUIST erger is geworden.
Neem bv het verbod op couperen bij trekpaarden. NU "moeten" alle veulens op transport naar frankrijk en laten het daar doen en dan weer terug, hoeveel stress levert dat wel niet op voor een veulen!
Schapen mogen ook niet gecoupeerd worden, wat denk je van al die miaze, ik ga niet om de 2weken heel die beesten scheren (en geen andere boer met mij, dus blijft men couperen) dus onzin regel.
Wat denk je van de hondenfokkerij met alle inteelt waardoor misvormingen ontstaan en dieren gefokt worden (met papier!!) Die gewoon heel hun leven pijn hebben.
Zo zijn er nog veel meer grovere kromme dingen door debiele wetgeving. Die mss wel meer leed veroorzaken dan het doen voorkomen...
Van dierenliefde komt dierenleed is een heel 'mooi' gezegde....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:25

Persoonlijk ben ik er vooral voor dat indien ritueel slachten blijft toegestaan, er véél strenger wordt toegezien op de regels waarop de rituele slachtingen plaatsvinden. De regels van ritueel slachten zijn indertijd uitgevonden om de dieren juist MINDER te laten lijden, door zware eisen te stellen aan de scherpte van het mes, hoe het gedaan moet worden om stress bij het dier te voorkomen, enzovoorts. Voordat die regels er waren ging het er een hoop minder diervriendelijk aan toe. Verdoven was (nog) geen optie.

Eventuele misstanden komen vooral voor omdat sommige rituele slachters hun eigen regels aan de laars lappen.

Dus is het vrij eenvoudig: vertel de moslims en de joden maar dat ze naar hun hel gaan als ze die dieren niet netjes om het leven brengen en geef er maar een flinke straf in dit leven bij als ze over de streep gaan.

Overigens, is het ook zo dat verdoving op zichzelf niet altijd zonder pijn verloopt. Dus mijn vraag is waar deze discussie dan ophoudt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:28

Het mocht eens tijd worden dat ons land hier een verbod op gaat leggen.
Onze boeren moeten aan stricte vegunningen en regelwetgevingen voldoen terwijl onze "gasten" hiermee weg komen ivm hun geloof.
Schiet mij maar lek....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:46

Alsof uw gasten geen regels en eisen hebben?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:42

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:50

Dat is een foute conclusie in die link, het gaat hier om de 4de plek wat aantal meldingen betreft, en dat is heel wat anders dan 4de plek wat dierenleed betreft. Je zou dan ook kunnen stellen dat in NL de mensen het meest betrokken zijn bij de dieren en sneller leed erkennen en melden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:53

daar heb je een punt ;)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:25

Off topic

@colette_007 ... de trekpaard veulens moeten helemaal niet naar frankrijk ze moeten gewoon niet meer gecoupeerd worden.... einde probleem en dierenleed.
woest wordt ik als ik weer een veulen zonder staart zie ;(

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:49

Ik ben erop tegen dat dieren teveel moeten lijden tijdens het ritueel slachten. Het ritueel slachten zelf ben ik niet op tegen. Hoort bij de grondwet van het Joodse en Islamitische geloof. En ik respecteer dat geloof omdat ik voor vrijheid van geloof ben.

Wel hoop ik dat voor de tijd dat na de snede en tot de dood een bedwelming wordt gevonden zodat die dieren zo min mogelijk hoeven te lijden. Ook het aantal rituele slachtingen zou wat mij betreft naar beneden mogen. En hierop mag de handhaving en het toezicht wel een stuk scherper.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:59

Daarom staat 'moet' ook tussen aanhalingstekens....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:03

xDramaQueen schreef:
Jeetje wat een issues hebben mensen hier, je hoeft het toch niet te eten?

@ Darwin, ze gaan dan heus niet terug naar hun "eigen" land, dan krijg je waarschijnlijk wat jolliegirl zegt..

Als je bij de KFC gaat eten eet je ook halal ;)

Vind dat er een manier van slachten moet zijn en dat is het slachten in nijkerk
zag pasgeleden ook nog een walgelijke foto van het halalslachten tis dierenmishandeling!

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:43