Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:07

Ik vind die korven maar ondingen, heb ze zelf wel thuis liggen omdat mijn pony's herstellende van bevangenheid waren en ik ze in de winter wel op de wei wilde laten lopen, omdat hun kale wei een kraterlandschap was. Nu staan ze op een kale wei en mogen zo nu en dan even op de gewone wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:08

Kan ze dan niet in een paddock met bv graszaadhooi?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:09

Yamcha schreef:
Kan ze dan niet in een paddock met bv graszaadhooi?

Nope, dit werkt goed voor haar. Staat ze al ruim 10 jaar mee :)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:11

Aan de ene kant is dit topic gewoon grappig,
aan de andere kant raak ik zwaar geirriteerd.

Hoezo hou je zo een bord voor je kop? Er worden feiten genoemd,
maar dat vínd je niet waar.
Kleine vergelijken; 3+3=6 "Nee dat vind ik niet, ik vind dat het 8 is"

Kunnen is iets anders dan wat goed is.
Ik kán me volvreten met chocola, maar dit is niet goed.
Ik kán vastgezet worden door iemand waardoor ik gek van verveling word, maar dit is niet goed.

Nog een kleine vergelijking:
Ik word door mijn ouders niet goed behandelt(voorbeeld!!), ze willen alleen wat leuks met me doen
als het hun uitkomt.
Voor derest stoppen ze me in mijn kamer met een bed een flesje water en een brood.
Dat kán.
Die muren komen waarschijnlijk op me af, ik ga me dood vervelen. Ga nutteloze rondjes lopen.
Uiteindelijk word ik hier zo gek van dat ik aan mezelf ga plukken, of aan mijn bed(dan worden mijn ouders boos en plakken ze mijn vingertoppen af). Of ik ga met mijn hoofd tegen de muren slaan, dan zetten ze me zo vast dat ik dat niet meer kan.

Word ik hier gelukkig van? Nee, maar het KAN wel.

En dan nu het paard:
Staat op stal. Heeft water en hooi tot zijn beschikking. Komt eruit wanneer baas iets wil doen.
Voor derest staat paard in zijn stal.
Dat kan.
Paard gaat zich toch vervelen. Begint zijn hooi op te eten, knaagt aan de randen van de stal of gaat luchtzuigen (nouja band erom heen maar he). Om toch aandacht te krijgen gaat het paard tegen de wand schoppen. Ajoh, rubberemat of kluisteren. Kan het ook niet meer.

Word paard hier gelukkig van? Nee, maar het KAN wel.

Nu is dit heel extreem, maar het gebeurt wel. Is het goed? Nee. Het kan.

Je paard de hele dag op stal zetten kan.
Je paard de hele dag op de wei zetten kan.
Je paard op stal zetten is niet goed voor hem.
Je paard op het land zetten is wel goed voor hem.
En als je paard niet op het land kan, dan maar in een grote zand paddock.

annebe

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:11

Wij hebben een keuze.. Een paard word een keuze opgelegd!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:12

Hier ga ik niet eens op reageren. Jij hebt duidelijk níet gelezen.

mika11

Arabesk schreef:
mika11 schreef:
Ze is een enorme veelvraat die zich letterlijk dood eet, dus zij kan niet 24/7 op de wei.

er stond laatst nog op de voorpagina van bokt een nieuwsbericht dat paarden net zo veel schransen als ze korter op de weide staan, ze proppen zich dan letterlijk zsm vol met gras

Dan zou een paddock paradijs systeem een betere optie zijn.

Ja dat geloof ik wel. Maar mijn merrie schranst ook als ze 24/7 op de wei staat :o
Eigenlijk met al haar eten, ze wordt ook snel dik, dus ik moet het wel goed in de gaten houden.
De boer waar ik sta heeft een dam gemaakt van het weiland richting de stallen, vlakbij de paddock.
Misschien is het dan een idee om mijn paard met een maatje af toe in de paddock te zetten?
In principe mogen ze van de boer 24/7 buiten blijven staan maar juist door het vraatzuchtige gedrag van mijn paard had ik besloten haar 's nachts binnen te zetten (wel met nog een ander paard, niet alleen)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 12-04-11 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

annebe schreef:

en zo voor ELK DIER.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:14

annebe schreef:

dan moet je hem lekker in het wild uitzetten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:14

Marjoow schreef:
Nee, daar ben ik het níet mee eens.

Er zijn genoeg stallen die onwijs ruim en licht zijn. Mooie stalbedekking e.d., hier kunnen ze makkelijk een paar uurtjes in doorbrengen.

Paarden zijn gedomesticeerd. Dit kun je niet vergelijken met wilde paarden. Een KWPN kun je NIET vergelijken met een Przewalski. Simpel.
Paarden evolueren en wennen ook aan het feit dat ze leven in een stal. Weidegang moet aanwezig zijn, maar NIET 24/7.

Zeker paarden die voor de sport gebruikt worden, kun je niet 24/7 in de wei zetten.

Ik word een beetje moe van al die mensen op bokt die denken dat er alleen maar KWPNers bestaan :+ . Overigens ken ik KWPNers die het 24/7 buiten prima doen, maar dat terzijde. ;)
Er lopen zat paarden EN pony's rond die een dikke wintervacht krijgen en het prima doen buiten. Het gros doet het prima buiten en dan heb ik het over gezonde paarden. Dat is mijn ervaring met zo'n 40 jaar passie voor paarden hebbend. :)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:15

annebe schreef:

Dat is precies wat ik met dat voorbeeld wil zeggen.
Ik kan wel in een kamer gaan zitten van twee bij twee. Maar ik kan er ook uit wanneer ik wil.

Oh ik heb trouwens dit hele topic gevolgt hoor.

Dat paarden gek doen op het land is niet gek trouwens als ze altijd op stal staan en ze eindelijk
zelf mogen bepalen hoe ze hun energie eruit laten. Dan doen ze gek. Laat ze er langer staan en ze doen
niet meer gek. Af en toe spelen ze of rennen ze wat. Maar dat overdreven gesjees neemt duidelijk af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:16

annebe schreef:

En dat geeft je als mens een enorme verantwoordelijkheid.

Jessicajoann

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:18

En die verantwoordelijkheid moet je nemen. Anders is dieren houden niks voor jou.
Of zeg ik iets heel stoms.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:19

Miepie77 schreef:
annebe schreef:

dan moet je hem lekker in het wild uitzetten

:roll:
Die is oud......
Natuurlijk houden gaat niet, nee. Paardgericht houden wel. Dat is een keus die het paard niet heeft. Jij wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:19

Marjoow schreef:
Ik zit niet op Deurne ;)

Ik heb toch wel aardig wat geleerd over conditiescore bepalen, en ik denk dat je niet om onze lesstof heen kunt wat dat betreft ;)
Ik doe Barneveld, de beste groene MBO school van NL ;)

Nou, laat ik nou iemand kennen die die opleiding ook gedaan heeft en dat is echt niet iemand met heel veel kennis, hoor. Ze heeft al jaren paarden, maar dat zegt dus helemaal niets. En laat ik maar helemaal niet beginnen over hoe jullie daar leren bekappen, want daar ben ik erg van geschrokken, heel eerlijk gezegd. ;(

Ik ben het wel met Arabesk eens, dat vrijwel alle opleidingen in NL gericht zijn op de ruiters. Niet op de paarden. Helaas.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:21

Twiggy2008 schreef:
Marjoow schreef:

Er zijn genoeg stallen die onwijs ruim en licht zijn. Mooie stalbedekking e.d., hier kunnen ze makkelijk een paar uurtjes in doorbrengen.

Paarden zijn gedomesticeerd. Dit kun je niet vergelijken met wilde paarden. Een KWPN kun je NIET vergelijken met een Przewalski. Simpel.
Paarden evolueren en wennen ook aan het feit dat ze leven in een stal. Weidegang moet aanwezig zijn, maar NIET 24/7.

Zeker paarden die voor de sport gebruikt worden, kun je niet 24/7 in de wei zetten.

Ik word een beetje moe van al die mensen op bokt die denken dat er alleen maar KWPNers bestaan :+ . Overigens ken ik KWPNers die het 24/7 buiten prima doen, maar dat terzijde. ;)
Er lopen zat paarden EN pony's rond die een dikke wintervacht krijgen en het prima doen buiten. Het gros doet het prima buiten en dan heb ik het over gezonde paarden. Dat is mijn ervaring met zo'n 40 jaar passie voor paarden hebbend. :)

Ik neem KWPN als voorbeeld van een zeer gedomesticeerd ras. Door alle kruisingen is dit toch wel een groot voorbeeld van het hedendaags geevolueerde paard.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:22

Twiggy2008 schreef:
Marjoow schreef:
Ik zit niet op Deurne ;)

Ik heb toch wel aardig wat geleerd over conditiescore bepalen, en ik denk dat je niet om onze lesstof heen kunt wat dat betreft ;)
Ik doe Barneveld, de beste groene MBO school van NL ;)

Nou, laat ik nou iemand kennen die die opleiding ook gedaan heeft en dat is echt niet iemand met heel veel kennis, hoor. Ze heeft al jaren paarden, maar dat zegt dus helemaal niets. En laat ik maar helemaal niet beginnen over hoe jullie daar leren bekappen, want daar ben ik erg van geschrokken, heel eerlijk gezegd. ;(

Ik ben het wel met Arabesk eens, dat vrijwel alle opleidingen in NL gericht zijn op de ruiters. Niet op de paarden. Helaas.

Nogmaals: Ik doe Paraveterinair niet Paardenhouderij ;)
Maargoed, ik denk toch niet dat een school zomaar als beste groene MBO school word gekozen, en goed aangeschreven staat in het buitenland.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:24

Twiggy2008 schreef:
Marjoow schreef:

Joviban heeft zelfs 2 kwpners dag en nacht buiten

en ik heb een arabier en een arabier x kwpn

En dat sportpaarden niet buiten kunnen is onzin; http://www.hipposeternity.nl zij rijdt Z-weetikveel met paarden die 24/7 buiten staan
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-04-11 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:25

Marjoow schreef:
Nogmaals: Ik doe Paraveterinair niet Paardenhouderij ;)
Maargoed, ik denk toch niet dat een school zomaar als beste groene MBO school word gekozen, en goed aangeschreven staat in het buitenland.

Nou, dan hou ik mijn hart vast, als dat de beste groene MBO opleiding zou moeten zijn. Ik vond het schrikbarend, echt waar. :j

Ik heb een kruising Fjord x Anglo Arabier en geloof me, die is als een Przewalski, echt waar! Hij lijkt er fysiek ook nog echt op, hahaha. :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:26

Waar zeg ik dat die paarden niet naar buiten kunnen? QUOTE ME PLEASE?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:28

Sportpaarden kunnen alleen maar zogenaamd niet naar buiten, omdat de eigenaren bang zijn voor blessures (en hoe meer je ze binnen houdt, hoe gekker ze gaan doen en wie heeft daar geen begrip voor, als je het wezen paard echt goed snapt), omdat de eigenaren per se willen scheren, maar ach, je hebt eventueel nog dekens, als je dat toch zo graag wilt doen en omdat ze bang zijn voor grasbuiken, te weinig energie en meer van dat soort excuses. Dus..... de mens bedenkt dit. Het paard, al dan niet gebruikt voor de sport, doet het prima buiten, hoor. Echt wel! ;)

En ik geef deze reactie even op het 'algemene beeld' wat sommige mensen schijnen te hebben over dat sommige paarden niet buiten kunnen blijven. Een gezond, normaal paard kan prima buiten blijven. In alle weersomstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:29

Als je kijkt naar alle stalondeugden, de bekende stalbenen etc. kan je toch zelf ook al wel bedenken dat een paard niet goed af is in een stal? Maarja, wij mensen kijken vanuit ons eigen idee en kijken wat enigszins mogelijk is binnen wat wij graag zouden willen. En daarbinnen past het feit dat een paard niet gelijk dood neervalt als hij 22/7 in een stal staat. We wegen de voordelen dus gewoon op tegen de nadelen. En we maken onszelf wijs dat het niet zo heeel erg is dat een paard 22/7 in een stal staat aangezien hij 'toch wel oud wordt'.

Ik vraag mezelf ook bijna wekelijks af of we niet de stallen collectief kunnen afschaffen en alle paarden (én andere dieren) naar buiten kunnen gooien waar ze thuishoren, maarja, dan zit je met het ruimteprobleem wat we zelf gecreëerd hebben.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:31

Citaat:
Alsof de stal heel erg slecht is. Natuurlijk, het is niet natuurlijk voor een paard, maar de meeste mensen hebben geen wild paard meer... En als je paard toch dagelijks buiten komt, en in een stal tussen allemaal andere paarden staat, hij lekker brokjes krijgt, een bos hooi, en voldoende water. Wat is dan zooooo slecht aan het stalleven ?

Het is slecht omdat een paard soms om zo klein opervlakte staat en zich dood verveeld. Een paard hoord 24/7 buiten met schuilstal (vind ik)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:33

Hmmm, nou, ik zie nog weides zat leeg staan hier. Er wonen hier veel mensen met grond, waar ze geen moer mee doen. Kreeg laatst nog een weiland gratis aangeboden, zo'n 4 a 5 hectare. Maar ja, ik wil een bak e.d., dus is voor mijn geen optie. Ik vind dat als een pensionstal, manege zo graag paarden wil houden, ze maar paddocks moeten maken bij ruimtegebrek. Verzin iets, doe iets, hou er gewoon rekening mee dat een paard niet zo lang op stal hoort. Maar ja...... Daarom, het gaat al jaren vooral om het gemak en de wil van de ruiters, maar niet daadwerkelijk om de paarden. Hoe kun je dan zeggen dat je zoveel van paarden houdt? Ojee, nu zeg ik iets hards, maar ik meen het echt.... Ik snap NIET hoe je als paardenliefhebber een paard zo lang op kunt sluiten. Hoe je jezelf aan kunt kijken en kunt beweren dat je er goed voor bent. Zo. Ik heb gezegd. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:37

Twiggy2008 schreef:
Hmmm, nou, ik zie nog weides zat leeg staan hier. Er wonen hier veel mensen met grond, waar ze geen moer mee doen. Kreeg laatst nog een weiland gratis aangeboden, zo'n 4 a 5 hectare. Maar ja, ik wil een bak e.d., dus is voor mijn geen optie. Ik vind dat als een pensionstal, manege zo graag paarden wil houden, ze maar paddocks moeten maken bij ruimtegebrek. Verzin iets, doe iets, hou er gewoon rekening mee dat een paard niet zo lang op stal hoort. Maar ja...... Daarom, het gaat al jaren vooral om het gemak en de wil van de ruiters, maar niet daadwerkelijk om de paarden. Hoe kun je dan zeggen dat je zoveel van paarden houdt? Ojee, nu zeg ik iets hards, maar ik meen het echt.... Ik snap NIET hoe je als paardenliefhebber een paard zo lang op kunt sluiten. Hoe je jezelf aan kunt kijken en kunt beweren dat je er goed voor bent. Zo. Ik heb gezegd. :o

Tja, jij kreeg een megaweiland aangeboden waar je nee tegen zegt omdat je een bak ed wil. Is dat dan niet ook een beetje je eigen belang voorop stellen, of zie ik dat verkeerd? :)