Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Arabesk schreef:mika11 schreef:Ze is een enorme veelvraat die zich letterlijk dood eet, dus zij kan niet 24/7 op de wei.
er stond laatst nog op de voorpagina van bokt een nieuwsbericht dat paarden net zo veel schransen als ze korter op de weide staan, ze proppen zich dan letterlijk zsm vol met gras
Dan zou een paddock paradijs systeem een betere optie zijn.
Marjoow schreef:Nee, daar ben ik het níet mee eens.
Er zijn genoeg stallen die onwijs ruim en licht zijn. Mooie stalbedekking e.d., hier kunnen ze makkelijk een paar uurtjes in doorbrengen.
Paarden zijn gedomesticeerd. Dit kun je niet vergelijken met wilde paarden. Een KWPN kun je NIET vergelijken met een Przewalski. Simpel.
Paarden evolueren en wennen ook aan het feit dat ze leven in een stal. Weidegang moet aanwezig zijn, maar NIET 24/7.
Zeker paarden die voor de sport gebruikt worden, kun je niet 24/7 in de wei zetten.
annebe schreef:Wij hebben een keuze.. Een paard word een keuze opgelegd!
Marjoow schreef:Ik zit niet op Deurne![]()
Ik heb toch wel aardig wat geleerd over conditiescore bepalen, en ik denk dat je niet om onze lesstof heen kunt wat dat betreft
Ik doe Barneveld, de beste groene MBO school van NL
Twiggy2008 schreef:Marjoow schreef:Nee, daar ben ik het níet mee eens.
Er zijn genoeg stallen die onwijs ruim en licht zijn. Mooie stalbedekking e.d., hier kunnen ze makkelijk een paar uurtjes in doorbrengen.
Paarden zijn gedomesticeerd. Dit kun je niet vergelijken met wilde paarden. Een KWPN kun je NIET vergelijken met een Przewalski. Simpel.
Paarden evolueren en wennen ook aan het feit dat ze leven in een stal. Weidegang moet aanwezig zijn, maar NIET 24/7.
Zeker paarden die voor de sport gebruikt worden, kun je niet 24/7 in de wei zetten.
Ik word een beetje moe van al die mensen op bokt die denken dat er alleen maar KWPNers bestaan. Overigens ken ik KWPNers die het 24/7 buiten prima doen, maar dat terzijde.
![]()
Er lopen zat paarden EN pony's rond die een dikke wintervacht krijgen en het prima doen buiten. Het gros doet het prima buiten en dan heb ik het over gezonde paarden. Dat is mijn ervaring met zo'n 40 jaar passie voor paarden hebbend.
Twiggy2008 schreef:Marjoow schreef:Ik zit niet op Deurne![]()
Ik heb toch wel aardig wat geleerd over conditiescore bepalen, en ik denk dat je niet om onze lesstof heen kunt wat dat betreft
Ik doe Barneveld, de beste groene MBO school van NL
Nou, laat ik nou iemand kennen die die opleiding ook gedaan heeft en dat is echt niet iemand met heel veel kennis, hoor. Ze heeft al jaren paarden, maar dat zegt dus helemaal niets. En laat ik maar helemaal niet beginnen over hoe jullie daar leren bekappen, want daar ben ik erg van geschrokken, heel eerlijk gezegd.![]()
Ik ben het wel met Arabesk eens, dat vrijwel alle opleidingen in NL gericht zijn op de ruiters. Niet op de paarden. Helaas.
Twiggy2008 schreef:Marjoow schreef:Nee, daar ben ik het níet mee eens.
Ik word een beetje moe van al die mensen op bokt die denken dat er alleen maar KWPNers bestaan. Overigens ken ik KWPNers die het 24/7 buiten prima doen, maar dat terzijde.
![]()
Er lopen zat paarden EN pony's rond die een dikke wintervacht krijgen en het prima doen buiten. Het gros doet het prima buiten en dan heb ik het over gezonde paarden. Dat is mijn ervaring met zo'n 40 jaar passie voor paarden hebbend.
Marjoow schreef:Nogmaals: Ik doe Paraveterinair niet Paardenhouderij
Maargoed, ik denk toch niet dat een school zomaar als beste groene MBO school word gekozen, en goed aangeschreven staat in het buitenland.
Citaat:Alsof de stal heel erg slecht is. Natuurlijk, het is niet natuurlijk voor een paard, maar de meeste mensen hebben geen wild paard meer... En als je paard toch dagelijks buiten komt, en in een stal tussen allemaal andere paarden staat, hij lekker brokjes krijgt, een bos hooi, en voldoende water. Wat is dan zooooo slecht aan het stalleven ?
Twiggy2008 schreef:Hmmm, nou, ik zie nog weides zat leeg staan hier. Er wonen hier veel mensen met grond, waar ze geen moer mee doen. Kreeg laatst nog een weiland gratis aangeboden, zo'n 4 a 5 hectare. Maar ja, ik wil een bak e.d., dus is voor mijn geen optie. Ik vind dat als een pensionstal, manege zo graag paarden wil houden, ze maar paddocks moeten maken bij ruimtegebrek. Verzin iets, doe iets, hou er gewoon rekening mee dat een paard niet zo lang op stal hoort. Maar ja...... Daarom, het gaat al jaren vooral om het gemak en de wil van de ruiters, maar niet daadwerkelijk om de paarden. Hoe kun je dan zeggen dat je zoveel van paarden houdt? Ojee, nu zeg ik iets hards, maar ik meen het echt.... Ik snap NIET hoe je als paardenliefhebber een paard zo lang op kunt sluiten. Hoe je jezelf aan kunt kijken en kunt beweren dat je er goed voor bent. Zo. Ik heb gezegd.