Alphen, zelfmoordactie in winkelcentrum, 7 doden + dader

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:41

Ongelovelijk, ik heb er geen andere woorden voor :n

Rienn

Re: Alphen a/d rijn.Zelfmoord in overvolle winkelcentrum 4 doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:46

Wow! Ik kom net thuis na een super gezellige middag aan het water en lees gelijk dit op Twitter.

Wat erg! Heb er geen woorden voor.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:47

Daar had een vriendinnetje van mij bij kunnen zijn.. Ze wou vandaag gaan shoppen maar werd gebeld of ze kon werken.. Wat was ik opgelucht toen ik bedacht dat zij was gaan werken vandaag..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:50

ik heb zelf ook een keer midden in een schietpartij gestaan, en het enige wat de mensen dan doen is rennen... gewoon rennen als een stel idioten en niet kijken waar heen... vreselijk :n alleen al dat je iedereen ziet rennen geeft je meer angst. Je kan door zo'n mensenmassa worden omver gelopen en op de grond vallen, je kan je geliefde kwijt raken etc...

echt vreselijk wat die mensen daar moeten hebben meegemaakt :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:54

Rock schreef:
Maar voor je op dat punt bent... Ik snap dat als je eenmaal zo ver heen bent dat je niet meer weet wat je doet... maar zoiets gaat niet van de ene op de andere dag...

Er zijn helaas HEEL veel mensen die enorm in de knoop komen. Om/door wat voor oorzaak/reden met een machteloze woede zitten waar ze niets mee kunnen, met een wrok naar de maatschappij al of niet terecht/rationeel.
Ook is het niet helder indentificeerbaar of, wanneer iemand op wat voor manier zal ontploffen.
Potentieel is bij lange na niet hetzelfde als ook daadwerkelijk doén.

Als voorbeeld inhakend op het niet zekere ex-militair zijn;
Vooraf gaat NL niet massaal de straat op tegen jonge mensen naar een oorlogshaard in Verweggistan sturen. Ook mag geestelijke opvang niet te veel kosten en is met reïntegratie logischerwijze niet alles mogelijk.
We weten allemaal dat er veel beschadigd en met gevaarlijke vaardigheden terugkomen in een vacuüm. Dat was met Indonesië zo, met Libanon, met Sarajevo, nu met Afghanistan en met Libië wéér.

Achteraf weet iedereen altijd alles en is er een schuldige die nooit de maatschappij, de burgerij zelf is.
Of dat nu met een soldaat is, een hard werkende ondernemer die zich kapot gemaakt voelt of een sociaal betrokken geest is die door een overdaad aan leed totaal onstpoort.
´Debiel´ noemen is totaal verkeerd. Kijk naar de moord op Fortuyn, naar de aanslag op Koningenendag. Gewone mensen ontspoort door ???

Vreselijk, doch voorkomen?? In een behoorlijke opressieve politiestaat als de VS komen dit soort krankzinnige dingen nog vaker voor.
Er zijn helaas heel veel in de knoop zittende potentieel geweldadige mensen en meer druk, minder vrijhied, maakt de kans op niet escalatie alleen maar groter. Hoe minder er mag hoe meer spanning.
Waar zitten nog uitlaatkleppen, ´ontsnappings´mogelijkheden?
Dat combineert niet goed met meer gekwelde zielen.

Ondertussen kan ik me gewoon niet voorstellen wat zich daar voor ontreddering en leed moet afspelen.
Wil ik me niet voorstellen hoe dat moet zijn als het de dagelijkse situatie is zoals in de Gaza strook, Israel of Afghanistan, Iraq, Ivoorkust etc.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:55

Mijn moeder belde me daarnet ook al of alles oke bij me is.
Ik was gelukkig bij mijn paard een dorp verder op dus ik heb er helemaal niets van mee gekregen.

Het is de laatste tijd wel hommeles in Alphen. Vorig jaar ook al die flat die opgeblazen/ontploft is. :(

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:59

Nou ik vind je toch echt wel een behoorlijke DEBIEL als je dit doet. Als je militair bent weet je waar je aan begint en dat je trauma's kunt oplopen, maar om zoiets te doen? Nee hoor dan ben je gewoon echt heel gek.

Meisje van 6 jaar is inmiddels overleden. Verschikkelijk zal je kind maar zijn.

Georgette

Wat verschrikkelijk dit. Heel veel sterkte voor iedereen die mensen (via via) kennen die er bij betrokken zijn geweest.

Rosebud

ik zag het ook net op tv.. verschrikkelijk.. heb hier gewoon geen woorden voor :n
Heeel veel sterkte voor de nabestaande :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:00

Afschuwelijk dit, en ook jammer van de speculaties die meteen opkomen.
Het is menselijk, maar niet passend.
Heel veel sterkte voor de mensen die dit hebben meegemaakt en alle nabestaanden.

Miepie77

samantha5 schreef:
Nou ik vind je toch echt wel een behoorlijke DEBIEL als je dit doet. Als je militair bent weet je waar je aan begint en dat je trauma's kunt oplopen, maar om zoiets te doen? Nee hoor dan ben je gewoon echt heel gek.

van trauma's kan je gek worden, het leger had hem beter moeten begeleiden en anders uit de samenleving halen

janouk

In shock. Wat een vreselijk nieuws. Ongelooflijk.
Heel veel sterkte voor alle nabestaanden en betrokkenen. :(:)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:02

Vreselijk, ik ben er helemaal van ontdaan. Niet dat het wat uitmaakt, maar het is redelijk dicht bij mijn woonplaats. Wat een trauma´s zullen de mensen hebben die dit gezien hebben, en wat een verdriet voor degenen die een geliefde moeten missen!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:04

Het is de laatste tijd elke keer raak in Alphen. Paar maanden terug in de Argonstraat (flat opgeblazen), vorige week een auto doorzeeft met 2 doden en nu dit. Het heeft waarschijnlijk niks met elkaar te maken hoor, maar het is ineens wel een hoop achter elkaar..
Woon zelf in ter aar, vlakbij Alphen. Het is gewoon niet te begrijpen, zo dichtbij huis. Natuurlijk weet je dat dit soort verschrikkelijke dingen gebeuren, maar je verwacht nooit dat het zo dichtbij ook is. Je denkt dat dat ergens anders gebeurd, ver van huis.

Heel veel sterkte voor alle nabestaanden, en voor de mensen die erbij waren. Zoiets staat op je netvlies gebrandt. :(:)

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:07

Ik ving iets op van een camouflagepak, en het eerste wat in me opkwam was het misschien iemand van defensie is die door het lint is gegaan door de bezuinigingen? Dat zou het pak en het wapen misschien wel verklaren. Of is dit een raar idee van mij?

Aah ik zie dat 't al vaker werd genoemd (overheen gelezen)... Maar die kans is er dus wel? Bah, vreselijk..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:08

Het is nog helemaal niet officieel bevestigd dat het om een militair gaat.

Gut, die verslaggever van de NOS is ook niet erg fijn bezig met vragen stellen.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:09

Mensen, waarom loopt iedereen zo te speculeren over de dader en wordt er niet afgewacht totdat er meer informatie komt vanuit televisie en radio?!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:10

Georgette schreef:
Mensen, waarom loopt iedereen zo te speculeren over de dader en wordt er niet afgewacht totdat er meer informatie komt vanuit televisie en radio?!

Dat vind ik dus ook heel storend. Er worden meteen allerlei theorieen bijgesleept terwijl er nog helemaal niets zeker is.
Laten we het nou gewoon afwachten ipv te gaan speculeren. Daar is niemand bij gebaat.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:11

Gaaaaaaaaaan we weer :n

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:11

vreselijk dat dit gebeurd, maar wat ik ook vreselijk vindt, is dat mensen foto's gaan maken zoals nu dus te zien is op nos, hoe iemand daar ligt naast zijn auto.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:12

Marlinda schreef:
Of is dit een raar idee van mij?

Minimaal een sprong naar conclusie op basis van vrijwel nul informatie.

Het is ´gewoon´ heel erg. HEEL erg voor de betrokkenen. Net zo erg als voor alle mensen in extreme geweldssituaties waar dan ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:14

leandrotje schreef:
vreselijk dat dit gebeurd, maar wat ik ook vreselijk vindt, is dat mensen foto's gaan maken zoals nu dus te zien is op nos, hoe iemand daar ligt naast zijn auto.....

Als er niemand naar zou kijken, iedeeen gelijk een ander kanaal kiest, die krant niet koopt, die clip niet bekijkt op youtube, zou dat aasgieren niet gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-04-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:15

Het was niet mijn bedoeling om te speculeren :n Het was een gedachte die bij me opkwam toen ik dat hoorde. Je gaat bij zoiets vreselijks toch al snel nadenken over hoe iemand tot zo'n daad komt... Ik wel tenminste.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:16

Verschrikkelijk. Niet voor te stellen dat dit in Nederland gebeurd. :n

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:16

Echt afschuwelijk!!