Streng gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:33

DaniBanani schreef:
Ellen: bedankt voor de site, ga hem morgen of maandag op mijn gemak eens doorlezen!

Vero: maar er staan in de Bijbel toch ook twee scheppingsverhalen, over Adam en Eva? En ook teksten die doelen op homoseksualiteit, ik weet dat er teksten zijn waarin vrij letterlijk staat dat het niet mag, maar zoals hierboven gezegd, Jezus zegt ook dat anders zijn mag. En zo zullen er vast meer bijbelteksten zijn die elkaar enigszins tegenspreken of waarmee je aan hetzelfde onderwerp een verschillende uitleg kan geven. Hoe zie jij dat dan?

2 scheppingsverhalen?

Er zijn inderdaad teksten die doelen op homoseksualiteit. Ik zit niet in dat schuitje, weet ook niet wat ik zou doen als ik wel lesbisch was. Over andere homo's maak ik me niet zo druk. In de Bijbel staat namelijk ook dat ik niet mag oordelen over andere mensen, dus ik heb daar ook geen mening over :) Ga ook niet anders met die mensen om.

Er is overigens wel een duidelijk verschil tussen de wetten en regels uit het oude testament en het nieuwe testament ;) Soms spreken die elkaar idd wat tegen, maar Jezus legt in het NT duidelijk uit waarom.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:38

Yamcha schreef:
Over de hel: ik heb daar eens over na zitten denken, en ik bedacht me dat ik het eigenlijk een afschuwelijk idee zou vinden als de hel niet zou bestaan. Een soort alverzoening zou min of meer onverteerbaar zijn, dan zouden mensen als Josef Fritzl, die afschuwelijke dingen hebben gedaan, en geen greintje spijt of berouw lijken te hebben, geen greintje schuldgevoel..... die zouden dan er voor altijd mee wegkomen.......

Ik vraag me oprecht af of het zo is dat die Fritzl geen spijt, berouw of schuldgevoel heeft. Ik meen me te herinneren dat hij zelfs heeft gezegd "ik ben een monster". Ik heb echt geen idee hoe iemand tot zulke gruweldaden kan komen, mij lijkt dat zo iemand wel een hel op aarde moet hebben gehad om zo 'van God los' te komen. Hitler heeft bijvoorbeeld niet voor niets zelfmoord gepleegd. Ik ben hoe dan ook blij dat wij als mensen geen oordeel hoeven te vellen.

Anoniem

Re: Streng gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:40

Ik ook :j Ik ben blij dat God dat doet, ik zit zovaak verkeerd joh.......

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:44

Maar als er een hel bestaat is het werk van God eigenlijk mislukt.
Iedereen zou dan eigenlijk in de hel moeten komen, er is niemand die altijd goed is.
Een moordenaar kun je aanwijzen, dat is makkelijk, maar dat wil niet zeggen dat iemand die niet zulke extreme dingen heeft gedaan, beter is.
Ik werk in de zorg en heb mensen meegemaakt die ervan overtuigd waren in de hel te komen, bang waren om dood te gaan. Die hadden letterlijk een doodsstrijd hierdoor.
Daarom kan ik me niet plaatsen in een geloof die zegt dat er een hel bestaat.

Sommige andere vormen van hedendaags geloof, noem ik het maar, is voornamelijk gericht op Jezus.
Veel halleluja en blijheid en zingen. Ministry (handen op leggen, genezingen bijvoorbeeld), spreken in Tongentaal, het kan allemaal.
Kent iemand toevallig de New Wine avonden en zomerweek?
Hier ben ik wel eens geweest en vond het wel een hele ervaring maar ook wel eng.

Het is totaal het tegenovergestelde van de zware gemeenten hier. Toch hebben ze allebei hun leer uit dezelfde bijbel gehaald.
Dan denk ik: hoe kan dat nu, wie zit er het dichtste bij de waarheid.
Het lijkt wel of de beide tegenstellingen dezelfde teksten gebruiken om er hun eigen draai aan te geven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:48

mika11 schreef:
Maar als er een hel bestaat is het werk van God eigenlijk mislukt.
Iedereen zou dan eigenlijk in de hel moeten komen, er is niemand die altijd goed is.
Een moordenaar kun je aanwijzen, dat is makkelijk, maar dat wil niet zeggen dat iemand die niet zulke extreme dingen heeft gedaan, beter is.
Ik werk in de zorg en heb mensen meegemaakt die ervan overtuigd waren in de hel te komen, bang waren om dood te gaan. Die hadden letterlijk een doodsstrijd hierdoor.
Daarom kan ik me niet plaatsen in een geloof die zegt dat er een hel bestaat.

Als je Jezus hebt, heb je de weg, de waarheid en het leven. Dan kun je naar de hemel :) Wie er in de hel komt, geen idee. Mag God over oordelen. Maar volgens mij is het wel lastig om zonder Jezus naar de hemel te gaan, want Jezus is de weg. Maar hoe het precies zit weet ik ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:52

Waarom is het werk van God dan mislukt?
God heeft zijn Zoon naar de aarde gestuurd om de straf te dragen voor wat mensen willens en wetens verkeerd hebben gedaan, en het is aan jou of je dat offer wilt aanvaarden of niet. En als je dat aanvaardt, wordt alles wat je verkeerd hebt gedaan vergeven (als je daar echt spijt van hebt, en beseft dat het verkeerd was) en ben je voor God net zo onschuldig als toen je pas geboren was.

Wat het hedendaags geloof en de zware kerken betreft: ik denk dat het allebei een beetje is. Het leven is niet alleen blij, bij, mijn hartje is zo blij, maar het is ook niet alleen maar moeite en verdriet en ellende.
Toch wil ik nog weleens naar een New Wine avond, ik heb dat nog nooit meegemaakt, en ben erg benieuwd hoe dat is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:59

Als er geen hel is, ben je na je dood gewoon dood, tenzij je naar de hemel gaat :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:06

Ik ben zelfs een paar jaar geleden een hele week naar de zomerweek New Wine geweest in Biddinghuizen.
Het is echt een hele ervaring, ik kan het je wel aanraden.
Voor mij was het allemaal best schokkend want ik had nog nooit zulke dingen gezien en meegemaakt.
Mensen die genezen werden, mensen die in een soort roes kwamen en aan het huilen waren, ministry.
Ik kende het allemaal niet en vond het best heftig.
Toch heb ik toen wel een goede week gehad.
Daarna ben ik wel weer een tijd trouw geweest met het naar de kerk gaan en met het geloof bezig zijn.
Maar sinds 3 jaar ben ik weer terug op de Veluwe, waar ik dus ben opgegroeid, en sindsdien ben ik nooit meer geweest.
Het zal er wel mee te maken hebben dat ik de hoedjes en de zwarte rokken weer zie op zondag.
Best jammer eigenlijk, want nu ik er weer aan denk, was ik er toen echt mee bezig en dat is nu helemaal weg.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:08

sallandval schreef:
Mee eens. Ik een documentaire zag ik eens een stel jongeren die allemaal een armbandje hadden met WWJD erop. Dat stond voor What Would Jesus Do? Als ze het dan even niet meer wisten haalden ze inspiratie om het juiste te doen uit dat armbandje. Dat vond ik echt een prachtig initiatief!

Zijn een poosje heel erg in geweest, een paar jaar geleden :j Ik heb er ook een paar gehad. Volgens mij heb ik ze nog wel ergens liggen :)

Harvest_Moon schreef:
Een gelovige kennis van mij zei een keer dat iemand niet met Jezus, maar met Allah moest schelden. Daar begreep ik echt niks van, als snap ik wel dat schelden met Jezus hem persoonlijker raakt...

Ik denk dat je überhaupt niet met dat soort zaken moet schelden, evenmin als met allerlei ziekten. Niet chic :n en heel vaak kwetsend.

Harvest_Moon schreef:
Overigens, Hemel en Hel is imo heel erg zwart wit. Wordt er in de Bijbel ook gesproken over een soort middenweg? :)

Nee, een middenweg ben ik nog nooit tegengekomen - ik zou zeggen integendeel, de Bijbel is vrij zwart-wit.

verootjoo schreef:
2 scheppingsverhalen?

:j Een korte en een uitgebreidere :)
1e: Gen 1:1 - 2:4a
2e: Gen 2:4b - 2:25

En op de opmerking van Mika over het werk van God dat mislukt zou zijn, hoef ik geen antwoord meer te geven, dat hebben al twee mensen gedaan :)

@Mika; is er in jouw omgeving geen leuke jeugdgroep o.i.d. te vinden waar je naartoe zou kunnen gaan? In veel gevallen genaamd Rock Solid of Solid Friends, bijvoorbeeld? Captain's Club/LEF! ? Aangezien je zelf aangeeft dat je het jammer vindt dat je er niks meer mee doet :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:11

Blue_Eyes schreef:
Harvest_Moon schreef:
Een gelovige kennis van mij zei een keer dat iemand niet met Jezus, maar met Allah moest schelden. Daar begreep ik echt niks van, als snap ik wel dat schelden met Jezus hem persoonlijker raakt...

Ik denk dat je überhaupt niet met dat soort zaken moet schelden, evenmin als met allerlei ziekten. Niet chic :n en heel vaak kwetsend.

Waarom zou je überhaupt willen schelden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:12

Precies :j
Ik denk wel dat het voor sommige mensen kan opluchten soms om een krachtterm te gebruiken - maar dan wat mij betreft toch liever niet met zoiets :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:22

verootjoo schreef:
ik ben zelf nooit zo van hele eigen interpretaties aan het geloof geven. In de Bijbel staat alles precies beschreven over het geloof, ik ben van mening dat dat de belangrijkste leidraad moet zijn in ons leven. In de Bijbel wordt ook verteld over de duivel. Ik zou niet weten waarom we dan zelf mogen bedenken waarom hij niet zou bestaan. Jezus waarschuwt ons ervoor ;)

Ik denk dat wanneer je dingen letterlijk gaat nemen, je vergeet dat de Bijbel is opgeschreven door mensen, en mensen zijn per definitie niet objectief. De Bijbel is dus ook een werk dat geïnterpreteerd is. Ik vind het zelf belangrijk dat altijd in m'n achterhoofd te hebben, gezien ik zelf tekstschrijver van beroep ben weet ik donders goed dat je soms best iets verkeerd of anders kunt opschrijven dan de oorspronkelijke bedoeling was. Dat kan met de Bijbel net zo goed het geval zijn dus die slag om de arm wil ik zeker wel bewaren. Helemaal gezien de Bijbel natuurlijk ook nog eens is vertaald, en vertalingen zijn zeker ook niet altijd even goed.

Ik vind het zelf te makkelijk, om de Bijbel maar letterlijk te volgen. Voel me dan zo'n schaap, dat niet na wil denken over hoe het bedoeld zal zijn. Veel dat in de Bijbel staat is niet letterlijk bedoeld, maar figuurlijk. Dat kwam ook terug in de verhalen van Jezus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:27

Als het figuurlijk bedoeld is staat het er altijd bij. De meeste regels zijn gewoon letterlijk te nemen imo :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 12:40

Blue_Eyes schreef:
:j Een korte en een uitgebreidere :)
1e: Gen 1:1 - 2:4a
2e: Gen 2:4b - 2:25

En ik heb voor mijn studie beide moeten lezen, en daar leek uit naar voren te komen dat bij de één man en vrouw gelijkwaardig zijn geschapen, en bij de ander eerst de man en uit zijn rib de vrouw. Vandaar dat ik deze ook aanhaalde, omdat dit elkaar dus ook tegenspreekt dan.

Is de Bijbel niet sowieso afhankelijk van interpretatie? Jij interpreteert het letterlijk, anderen figuurlijk; maar wat jij doet is dan ook interpretatie toch? Kijk maar eens naar iets simpels als Bokt: soms wordt iets heel negatief of aanvallend opgevat, terwijl de ander dat niet zo bedoelde. Geschreven tekst is altijd interpretatie -zeg ik als literatuurstudent-, dat begint al met 'waar leg je de klemtoon in een zin'.

Ik ben trouwens nog steeds benieuwd naar jullie mening over mijn eerdere vraag: in hoeverre is het mijn eigen verantwoordelijkheid dat ik ongelovig ben, en in hoeverre ben ik daarin afhankelijk geweest van opvoeding en maatschappij? Ik zou best wíllen geloven namelijk, maar ben gewoon niet in staat om alles wat ik heb geleerd zomaar te vergeten..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:52

Hola, ik interpreteer maar weinig letterlijk ;) Als linguist probeer ik juist te kijken naar de literatuursoorten; wat is hoe bedoeld? Daniël bijvoorbeeld wordt door veel mensen gezien als een profeet, maar het is verzetsliteratuur uit de Babylonische ballingschap. Dat is al een heel andere manier van kijken :)

Ja, als zodanig is de Bijbel interpretatieafhankelijk; daarom zijn er ook zoveel verschillende stromingen. Echter, de bottom line, waar het echt om gaat, die is niet mis te verstaan.

Man en vrouw zijn gelijkwaardig geschapen inderdaad - sterker nog: het verhaal is eigenlijk zo, als je goed leest, dat God maar één soort mens schiep in eerste instantie: 'God schiep de mens; man en vrouw schiep hij hen.' En dit alles naar Zijn beeld - wat dus ook inhoudt dat God zowel mannelijk als vrouwelijk is. Later wordt het mannelijke en het vrouwelijke gescheiden, door de rib uit de mens te halen en daar 'een beeld van te kleien' dat de vrouw werd. Er is een oud Joods verhaal dat aangeeft waarom die rib; niet uit de voeten, zodat de man de vrouw kon overheersen, niet uit zijn hoofd, zodat zij hem kon overheersen, maar uit de rib, dicht bij zijn hart, zodat ze zij aan zij en op gelijke hoogte met elkaar konden en kunnen staan; op voet van gelijkwaardigheid.

Wat betreft je laatste vraag: ja, het is je eigen verantwoordelijkheid. Dat was het ook van mij, en ik ben ook, uit een ongelovige, zelfs anti-gelovige familie en met een VWO-achtergrond, tot geloof gekomen. Nee, dat werd niet geaccepteerd op school of thuis, maar ik deed het toch.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:02

DaniBanani:
ik heb altijd geleerd vroeger in de kerk:
Zodra je van God en Jezus hebt gehoord, weet je dus dat Hij bestaat.
Als je dan kiest om er niet in te geloven is dat je eigen verantwoording en ben je eigenlijk al verloren.

Ik vind het zelf heel eng klinken, dat vond ik als kind al.
Of het zo in elkaar zit, weet ik niet.

Soms hoorde ik ook wel eens een ander verhaal:
Iemand geloofde heel zijn leven niet, ook al had hij van God gehoord.
Hij zondigde, leefde tegen al Gods ge/verboden in.
Maar op het moment van zijn overlijden, kwam God toch weer bij hem en de man kreeg spijt van zijn leven en vroeg vergiffenis aan God. De man kwam na zijn overlijden in de Hemel omdat God hem vergeven had.

Ik vind dit onderwerp zelf ook heel moeilijk en daarom ben ik ook wel benieuwd wat anderen hier over weten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:39

Blue_Eyes schreef:
Man en vrouw zijn gelijkwaardig geschapen inderdaad - sterker nog: het verhaal is eigenlijk zo, als je goed leest, dat God maar één soort mens schiep in eerste instantie: 'God schiep de mens; man en vrouw schiep hij hen.' En dit alles naar Zijn beeld - wat dus ook inhoudt dat God zowel mannelijk als vrouwelijk is. Later wordt het mannelijke en het vrouwelijke gescheiden, door de rib uit de mens te halen en daar 'een beeld van te kleien' dat de vrouw werd. Er is een oud Joods verhaal dat aangeeft waarom die rib; niet uit de voeten, zodat de man de vrouw kon overheersen, niet uit zijn hoofd, zodat zij hem kon overheersen, maar uit de rib, dicht bij zijn hart, zodat ze zij aan zij en op gelijke hoogte met elkaar konden en kunnen staan; op voet van gelijkwaardigheid.

Dit vind ik toch behoorlijk letterlijk. Ik lees hem in ieder geval ook zo. Met niet letterlijk nemen bedoel ik meer dat mensen twijfelen aan de waarheid van de Bijbel. Dat mensen denken dat God een metafoor is voor iets, en Jezus ook, en alles in de Bijbel een metafoor is.

Ik neem de Bijbel als waarheid, en geloof dat Jezus werkelijk is geboren, gekruisigd, begraven en weer opgestaan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:52

Nouja, verhalen van mensen die drie dagen overleven in de maag van een walvis op een plek waar alleen al simpelweg nooit walvissen hebben kunnen bestaan. En van boten met alle dieren (dat is dus ong. 1750.000 soorten x 2).... dat is toch erg moeilijk letterlijk te nemen voor mij.

Bovendien is het heel logisch dat in een tijd waar mensen verhalen met een moraal vertelden, juist om de moraal door te geven, dit ook de manier is waarop ze dingen bedoelden. Wat niet betekent dat helemaal niets letterlijk bedoeld is. Maar dan nog heb je altijd te maken met de imperfecties van menselijke waarneming + de imperfecties van menselijke gesproken taal + de imperfecties van geschreven taal + de imperfecties van elke vertaling = niet meer te achterhalen hoe het precies zit.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:07

Er staat ook geen 'walvis' in de Bijbel :) Er staat overal 'grote vis'. Ook wat betreft Jona is het trouwens de vraag of dat een waargebeurd verhaal is; er zijn aanwijzingen dat het een soort gelijkenis betreft.

Wat betreft dat laatste kon je gelijk hebben - deels zal dat zeker zo zijn.

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:03

Blue_Eyes schreef:
Harvest_Moon schreef:
Overigens, Hemel en Hel is imo heel erg zwart wit. Wordt er in de Bijbel ook gesproken over een soort middenweg? :)

Nee, een middenweg ben ik nog nooit tegengekomen - ik zou zeggen integendeel, de Bijbel is vrij zwart-wit.

Maar wat gebeurd er na de dood dan met mensen die in hun leven wel zonden hebben begaan, maar niet hele ergen? :)

verootjoo schreef:
Harvest_Moon schreef:
Ik heb weleens gehoord dat het overbrengen van hun ideologie door Christenen gezien wordt als naastenliefde. Wie niet geloofd komt immers niet in de hemel, dus help je iemand wanneer je probeert hem of haar van jouw geloof the overtuigen :) Misschien dat sommigen het zo zien?

Ik zou het idd heel fijn vinden als anderen God en Zijn liefde ook leren kennen ;)

Wat ik me afvraag, op wat voor manier ervaar jij God's liefde dan? Ik kan me wel voorstellen dat je een gevoel van verbondenheid ervaart met bijvoorbeeld de mensen waarmee je naar de kerk gaat, maar ervaar je ook echt de liefde van God zelf? :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:30

verootjoo schreef:

Dit vind ik toch behoorlijk letterlijk. Ik lees hem in ieder geval ook zo. Met niet letterlijk nemen bedoel ik meer dat mensen twijfelen aan de waarheid van de Bijbel. Dat mensen denken dat God een metafoor is voor iets, en Jezus ook, en alles in de Bijbel een metafoor is.

Ik neem de Bijbel als waarheid, en geloof dat Jezus werkelijk is geboren, gekruisigd, begraven en weer opgestaan.[/quote]

De Bijbel kan wel een waar verhaal zijn maar ik neem het niet letterlijk van A tot Z.
Het zal wel komen door hoe en waar ik opgevoed ben, maar ik heb er juist nare ervaringen mee.
Het met de vinger wijzen naar elkaar met de Bijbel in de hand.
Daar gaat het geloof helemaal niet om. Ik heb het idee dat hier in de omgeving veel mensen helemaal niet geloven maar alleen maar bang zijn. Bang voor God, bang voor de andere mensen in de kerk. Bang voor wat er met hun zal gebeuren na hun dood, en wat andere mensen over hun zeggen.
Toen ik hier 3 jaar geleden weer kwam wonen, kon ik werken in het plaatselijke verzorgingshuis.
Van vroeger uit was dit een huis waar je alleen kon wonen en werken als je tot een bepaalde gemeente behoorde.
Veel regels en gebruiken gelden er nu nog, ook al zijn de regels dat je tot een bepaalde gemeente moet behoren verdwenen.
Ik heb het er nog geen jaar uitgehouden want ik paste er totaal niet tussen. Het was zo'n besloten gemeenschap van collega's, dat je er gewoon niet tussen komt, als je niet net zo bent als zij. Het feit dat ik hier geboren ben en opgevoed, was de reden dat ik er wel aangenomen was. Maar toen ik er eenmaal werkte en men erachter kwam dat ik heel lang in het westen heb gewoond en heel andere opvattingen had, kwam ik er gewoonweg niet meer tussen en werd ik eigenlijk 'geboycot'.
Nou, dan kan het wel zo'n Christelijk huis zijn, maar voor mij heeft dit met geloof niks te maken.
Nu werk ik in een verpleeghuis in een groter dorp hier in de buurt, waar het wat moderner is, en dat gaat gelukkig prima.

Wat de Bijbel betreft, vooral van het Oude Testament, zijn het verhalen die eerst eeuwenlang van mond op mond zijn gegaan, voordat ze opgeschreven zijn. Ik kan me niet voorstellen dat het dan nog precies klopt. En nadat ze opgeschreven zijn, zijn ze nog vele malen vertaald en gewijzigd, voordat het de Bijbel is geworden die het nu is.
Ik heb dan wel geleerd vroeger dat God zelf de woorden heeft opgeschreven via die mensen, maar dat kan ik me gewoon niet voorstellen.

Het gaat volgens mij het meest om wat de Bijbel bedoelt, wat het de mens wil leren.
En dat lees je tussen de regels door. Het Oude Testament werkt toe naar de tijd dat Jezus op aarde komt.
In het Nieuwe Testament wordt dit dan vervuld en leert Jezus de mens hoe hij moet leven en hoe met elkaar omgaan.
Het gaat er volgens mij helemaal niet om dat je de Bijbel van A tot Z kent en jezelf verplicht elk jaar de Bijbel een keer gelezen te hebben. Dat kun je wel allemaal doen maar je wordt er echt niet 'geloviger' van.
Het gaat er volgens mij ook niet om of alle verhalen uit het Oude Testament waar zijn of niet.
Het gaat erom wat je zelf leert van het verhaal en wat je ermee doet.
Het gaat niet om het uiterlijk vertoon: jezelf in de kerk laten zien, laten zien aan andere mensen hoe gelovig je bent etc., bepaalde kleding en haardracht waaraan andere mensen kunnen zien hoe gelovig je wel niet bent, elke dag bidden voor en na het bidden, allerlei rituelen opvoeren waardoor je een beter mens zou worden.
Dat kun je wel doen maar dat wil niet zeggen dat je dan ook echt gelooft.

Voor mij is een 'ware gelovige' iemand die niet oordeelt over andere mensen, iemand die eenvoudig is zonder uiterlijk vertoon, iemand die andere mensen helpt en iemand die leeft vanuit het woord van God zoals het is bedoeld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:05

dat ben ik helemaal met je eens :)

Al moet ik zeggen dat kleding en haardracht bij mij wel in meer of mindere mate wel gelinkt zijn aan het geloof. Ik zorg altijd dat ik er niet als een sloerie bij loop (à la dames in de dop), heb nooit een groot decollete of te korte rokjes. Alhoewel dat ook gewoon fatsoensnormen zijn imo.

En idd gaat het er niet om dat je de Bijbel door en door kent, maar dat je weet hoe je een relatie met God kan bouwen en hoe je een goede christen kan worden; heb God lief boven alles, en je naaste als jezelf. Dan ben je al een heel eind. Want je naaste liefhebben als jezelf... dat is nog een hele opgave!

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:08

Ik zal jullie eerlijk vertellen dat ik een hekel heb aan elke vorm van religie en alles wat daarbij hoort.
Vooral het veroordelende wanneer je iets "fout" doet. Als iemand abortus wil doen, laat diegene dat lekker doen.
I do not care for your standards..
En even over het feit dat SGP geen vrouwen in hun partij willen: Normaal ben ik verre van feministisch en geef ook gewoon toe dat mannen fysiek superieur zijn aan vrouwen, maar laten we heel eerlijk zijn... Als "negerzoen" al discriminerend is, is het weigeren van vrouwen al helemaal over de top...

Daarnaast vind ik het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat mensen die een laag uitgesneden hals hebben meteen er als een sloerie bij lopen, ik vind dat het wel leuk kan staan... Hoewel je er dan geen hotpants oid bij moet doen.. Iedereen is toch wel eens in z'n bikini naar het zwembad gefietst (door het dorp heen), is dat ook hoerig?

Ik snap gewoon niet waarom mensen in god geloven. Voor mij is het zó duidelijk dat er geen god bestaat, en als hij wel bestaat, moet het wel de grootste sadist ooit zijn.. Anders zouden al die arme kinderen in Afrika ook nooit in zulke ermbarmelijke omstandigheden leven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:32

@ xStelmaria; het wás een leuk, respectvol gesprek, tot deze post. :\ Wie veroordeelt er nu wie?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:50

Gewoon negeren die post :=
Blue_Eyes schreef:
Harvest_Moon schreef:

De Roomsen geloven toch in het vagevuur. Als je daar terecht komt kunnen je familieleden bidden voor je komst in de hemel. Is er een Roomse in dit topic die dit kan bevestigen?