Maximum leeftijd voor een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:00

Ik ben 22 en ben voor het eerst moeder geworden met mijn 19de levensjaar. Geen seconde spijt van gehad, en voel me zeer vereerd al op zo'n jonge leeftijd moeder te mogen zijn. Wij hebben het toevallig gisteravond gehad over onze kinderwens, en besloten na ons trouwen in september voor een 2de te gaan. Ik geef onszelf maximaal 3 jaar de tijd (zonder medische poespas) als het dan niet gelukt is, dan is het simpelweg jammer.
Na mijn 25ste wil ik geen kinderen meer, mijn vriend niet na zijn 30ste. En voor mij gelden ook medische bezwaren zodra ik de 25 gepasseerd ben (vanwege een zwangerschapsvergiftiging en de kans op herhaling).

Ik vind voor zowel man als vrouw +- 30 jaar echt de max. Puur vanwege de leeftijdsverschillen met je kind en bijbehorende gezondheidsrisico's (syndroom van down o.a.)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:01

Oh ja en dat steeds van: dan heeft het kind geen opas en omas, nou die heb ik zo ook al niet gehad. Mijn oma overleed toen ze eind dertig was, mijn andere opa overleed ook toen ik jong was op jongere leeftijd...en verder heb ik een oma gehad die geen oma oma was. Dus dat zijn echt flut redenen om aan te dragen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:02

Pinda_Dipje schreef:
Ik ben 22 en ben voor het eerst moeder geworden met mijn 19de levensjaar. Geen seconde spijt van gehad, en voel me zeer vereerd al op zo'n jonge leeftijd moeder te mogen zijn. Wij hebben het toevallig gisteravond gehad over onze kinderwens, en besloten na ons trouwen in september voor een 2de te gaan. Ik geef onszelf maximaal 3 jaar de tijd (zonder medische poespas) als het dan niet gelukt is, dan is het simpelweg jammer.
Na mijn 25ste wil ik geen kinderen meer, mijn vriend niet na zijn 30ste. En voor mij gelden ook medische bezwaren zodra ik de 25 gepasseerd ben (vanwege een zwangerschapsvergiftiging en de kans op herhaling).

Ik vind voor zowel man als vrouw +- 30 jaar echt de max. Puur vanwege de leeftijdsverschillen met je kind en bijbehorende gezondheidsrisico's (syndroom van down o.a.)

Dus jij vindt dat alle mensen die 30 zijn geweest en nog geen fatsoenlijke stabiele relatie hadden daarvoor uberhaupt geen poging moeten wagen?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:08

Pinda_Dipje schreef:

Dit vind ik wel hard om te zeggen van je. Zoals ik al eerder aangaf wat als het je niet gegunt is snel zwanger te worden?
Stel je hebt een enorme kinderwens maar het wil gewoon niet, hebt meerdere miskramen en je bent inmiddels de 30 gepasseerd, zou je dna je kinderwens zo uit het raam gooien?

Mijn moeder en ik schelen 37 jaar en ik merk er helemaal niets van, we gaan nog steeds samen shoppen, kijken onze series samen (Grey's anatomy, Glee) en hebben dezelfde vreselijk slechte humor :) Dus uit eigen ervaring kan ik al zeggen dat het wel mee zal vallen met die leeftijdverschillen, ik houd mijn mams en ook mijn paps jong :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:08

Nou, ik voel me na sommige verhalen ineens een stokoude moeder, hoor, als 40er met een prachtige dochter van bijna 6. :D
Jeetje, wat doe ik haar aan met mijn leeftijd? :+
Hou toch effe op, zeg!!! :D

Met 19 moeder zijn? Nou, ik ben heeeeeel blij dat ik mijn opleiding af heb gemaakt, hele goede banen heb gehad en heb genoten van mijn leven zonder kinderen. En nu, nu geniet ik van mijn meissie en weet ik precies wie ik ben en wat ik kan, juist door mijn levenservaring. ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:13

Wendy schreef:
Er worden soms wel heel makkelijk conclusies getrokken. Zelf heb ik trouwens geen kinderwens, maar ik heb er geen moeite mee als mensen pas laat aan kinderen beginnen. Oke, de vrouw van 62 is wel erg laat, maar goed.

Je kunt er zeker niet vanuit gaan dat het kind van die vrouw al jong geen moeder meer zal hebben, mensen worden immers steeds ouder, en worden ook steeds gezonder oud.

Mijn eigen vader is al overleden op zijn 43e. Ik was toen 15 jaar.
Mijn opa was 47 jaar toen mijn moeder geboren werd en zelfs 49 toen zijn jongste zoon geboren werd. Mijn oma was trouwens 10 jaar jonger, maar voor die tijd waren ze toch best uitzonderlijk. Maar alle kleinkinderen hebben hun opa en oma bewust gekend. Mijn opa is uiteindelijk 96 jaar oud geworden, mijn oma 85. Ik was 21 toen zij overleden.
Mijn moeder heeft het trouwens nooit als een probleem ervaren dat ze zulke relatief oude ouders had. Ze hadden modernere denkbeelden dan veel mensen die 10 of 20 jaar jonger waren dan zijzelf.

Het is allemaal heel afhankelijk van de situatie volgens mij, er zijn voor mij geen uitspraken te doen die op dit gebied voor iedereen van toepassing zijn.

AMEN! Ik heb na mijn eerste een kindje én een eilijder verloren. Je wil niet weten wat ik allemaal te horen heb gekregen! Van 'blij zijn dat ik nog leef' tot 'blij zijn dat ik er tenminste één heb'. Allemaal heel makkelijk gezegd, maar o zo pijnlijk als je droomt van meer dan één kind. Daarom geef ik al aan dat het mijn persoonlijke grenzen zijn. Ieder moet het voor zich weten. Voor mij persoonlijk is 30 echt max.
En idd als je ouder bent en je loopt verhoogt risico is dat niet alleen voor jezelf een zware concequentie, maar ook voor de maatschappij. Ik vind dat je dat als je bewust kiest om laat zwanger te worden wel moet meenemen in de overwegingsfactor. Je zal maar 2 gezonde kids hebben en de 3e wordt een kindje met met een afwijking. Down is natuurlijk erg, maar inmiddels enigszins te overzien, maar er zijn ook ergere dingen. Realiseer je dan wel dat je je 2 oudste kinderen daar levenslang mee opzadelt. Wíl je dat? Dat is vergelijkbaar met de vraag: Wil ik de maatschappij hier mee opzadelen? Dat mag best een vraag zijn op een bepaalde leeftijd. Net als de vraag: Wil ik een vrouw in dienst die nog zo laat aan kinderen begint. Realiseer je als vrouw, dat je dan voor de maatschappij ook afgeschreven wordt. Als je tijdelijk je werk onderbreekt, kom je nooit meer aan de bak. En ik ben nog niet eens oud! Maar ik weet het al uit ervaring.

idefix4

Re: Maximum leeftijd voor een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:15

En laat ik eens eerlijk zijn: Ik ken ook moeders die met 18 al moeder waren en dat zijn ook voorbeeldige moeders. Op dat vlak is moeder zijn ook een kunst en niet leeftijdgebonden. Als je maar grenzeloos van je kinderen houdt is dat voor het kind al voldoende.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:20

idefix4 schreef:
Als je maar grenzeloos van je kinderen houdt is dat voor het kind al voldoende.

Tuurlijk niet :+ Basisbehoeften zijn eten en drinken, een dak boven je hoofd, kleding, scholing, en daarna komen ook nog de uitjes en pleziertjes. Noem mij een moeder van 18 die dat zelfstandig (!) kan voorzien?

Wat me opvalt is dat veel jonge dames hier het idee hebben dat je bij 35 oud bent! Gelukkig niet zeg, het leven houdt niet op midden 30 :D Daarbij lijkt 35 op je 20e nog héél ver weg, maar geloof mij, je wordt op een ochtend wakker en denkt 'waar zijn al die jaren gebleven'?

DiantaM

Re: Maximum leeftijd voor een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:24

Pff wat irriteer ik me aan sommige reacties. Vooral die van pinda_dipje. Fijn dat jij wel op je tienerleeftijd de mogelijkheid had om een kind te krijgen. Dat is dus niet bij iedereen zo.

Ik scheel ook bijna 40 jaar met mijn moeder, maar dat ziet niemand er aan af hoor. Leeftijdsverschil is absoluut niet van belang bij een relatie ouder-kind.

Maar om even ontopic te gaan: de overgang is er inderdaad niet voor niets. Die leeftijd houd ik dan ook aan als bovengrens. (Behoudens de gevallen die vroegtijdig in de overgang komen)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:30

Goh, ik vind als je boven de 30 komt met je eerste kind dat je zelf onnodige risico gaat lopen voor je kind, zeker als je al een hele tijd een ´stabiele´ relatie heb.
Ik ken echt mensen die eerst aan zichzelf denken en dan is zij opeens 30 en denkt; oh f ik moet ook nog even kinderen krijgen. Vervolgens komt de ooievaar niet 1,2,3 aangewaaid en zitten ze onder grote druk. Zo werkt het dus niet. Het komt als het komt.
Ik werd met mijn 20e onverwacht ongewenst zwanger. De vader was nogal labiel en heeft mij als zwangere laten stikken. Ik heb door de stress een miskraam gehad. Dat wilde ik daarna in mijn stabiele relatie niet. Ik ben gestopt met de pil en dacht; als het komt, dan komt het. Ik was direct in 1x zwanger.tja, dat geluk is niet voor iedereen weggelegd. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het gaat. En dan met je 62e......kunstmatig, ook fraai hoor, meestal komen er dan nog meer als 1 ook. Tweelingen en meerlingen zijn niet onbekend bij behandeling.
Vind die vrouw niet helemaal goed bij haar hoofd. Als ik naar mijn schoonmoeder kijk van 73, die kan al moeilijk voor mijn dochter van 5 jaar zorgen, moet je nagaan als die vrouw 73 is en een kind van 11 heeft. Dan kan het kind de moeder gaan verzorgen zeker???
Mijn moeder was 20 toen de eerste kwam, ik kwam 3 jaar later :D

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:34

Toch jammer dat niemand mijn vraag beantwoord, zeker de mensen die 30 als bovengrens houden.
Wat nu als je al sinds begin 20 bezig bent, maar het wil niet en je krijgt steeds miskramen, moet je dan maar stoppen met proberen ondanks je grote kinderwens zodra je 30 bent?

Edit: teveel typo's in 1 post haha
Laatst bijgewerkt door Suuskipje op 16-02-11 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:35

Moet zeggen dat het wel heel makkelijk is om een max leeftijd te noemen wanneer je zelf nog jong bent.
Zelf had ik vroegah geen echte kinderwens en dacht ik ook dat als ik voor kinderen zou gaan dit voor mijn 30ste moest zijn.
Ben er immiddels achter dat het leven niet te sturen is en de tijd byzonder hard kan gaan :Y)
Er zijn meerdere belangrijke factoren die mee spelen.
Zo vind ik een stabiele leefomgeving in veel gevallen nog wel belangrijker is dan de leeftijd van de ouders, al vind ik 62 jaar zwáár overdreven.
Zelf merk ik iig dat ik op 20 jarige leeftijd echt nog een kind was, ookal had ik wel veel verantwoordelijkheidsgevoel en is er veel gebeurd van mijn 20ste tot mijn 30ste
Laatst bijgewerkt door superwoman op 16-02-11 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:36

Suuskipje, je wéét niet wat je doet en voelt als je er middenin zit. De reacties die je zou krijgen zijn dan ook een soort sprookjesantwoorden..

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:41

Chubby schreef:
Suuskipje, je wéét niet wat je doet en voelt als je er middenin zit. De reacties die je zou krijgen zijn dan ook een soort sprookjesantwoorden..

Daarom vind ik niet dat je kan zeggen dat je voor je 30e je kindjes wil hebben gekregen ;)
Dat is dan ook een sprookjesantwoord en eigenlijk he is het best beledigend naar de mensen toe die na hun 30e kinderen ehbben gekregen. De een als keus de ander omdat het eerder niet lukte.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:41

Precies wat ik bedoel ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:52

IMO zijn er een beetje 2 stromingen, mensen die vroeg klaar zijn met hun studies en daardoor eerder toezijn aan de ''volgende fase'' in hun leven. Die vinden na hun 30e laat.

De andere stroming gaat langer door en komt daardoor later in die fase en vind 35-40 acceptabel.

Ik voel me niet beledigd door de 1e, ben blij dat ik tot de 2e groep behoor.

Over het moeilijk zwanger raken... Als jij al op je 30e fanatiek bezig bent en het is op je 36e nog niet voor elkaar, dan vind ik dat een heel ander verhaal worden, dan wanneer iemand pas op zn 40e gaat kijken of ze zwanger geraken kan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:07

idefix4 schreef:
En laat ik eens eerlijk zijn: Ik ken ook moeders die met 18 al moeder waren en dat zijn ook voorbeeldige moeders. Op dat vlak is moeder zijn ook een kunst en niet leeftijdgebonden. Als je maar grenzeloos van je kinderen houdt is dat voor het kind al voldoende.

Nou, die ken ik dus niet, eerlijk gezegd.
Maar goed, een goede moeder zijn is een gave. En dat heb je of dat heb je niet. Daarnaast zijn er meerdere factoren belangrijk, zoals je kind een stabiele thuisbasis geven, het kunnen onderhouden, naast de liefde, de warmte, de geborgenheid, het kunnen opvoeden. Kijk je wel eens programma's als Spoorloos? Daarin zie ik genoeg moeders die zielsveel van hun kindjes hielden, maar die er niet voor konden zorgen en ze af hebben moeten staan. Wat een verdriet, wat een ellende........ Ik denk dat je nooit te licht moet denken over het moederschap. Niet als je te jong bent (er gaat nog zoveel in je leven gebeuren als je 18, 19, 20 bent) en ook niet als je te oud bent (zoals die 62-jarige, want hoe lang heb je dan nog feitelijk?).

Ik vind tussen de 30 en 40 echt niet te oud, mits je, zeker na je 36e, wel rekening houdt met mogelijke gevaren. Denk dat je arts/verloskundige daar ook wel rekening mee houdt, hoor. ;)

Moet ook wel lachen om al die mensen die denken dat je boven de 30 al 'afgedaan' bent ofzo. Haha, nou, wacht eerst maar eens tot je zelf die leeftijd hebt, dan zul je zien dat er nog een wereld voor je open gaat. ;)

Ik was 33 toen ik binnen een maand zwanger raakte, gepland en wel. En 34 toen ze geboren werd. Het is dat ik geen kinderen meer wil, maar anders had ik er daarna rustig nog eens voor gegaan. Ben nu 40 en zou ik nu nog een kind willen, zou ik het ook nog doen. Is niet aan de orde, want ik wil het niet, maar ja, mijn leeftijd zou me niet tegen houden in elk geval.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:11

Zal eens tegen mijn ouders zeggen dat ik er nooit had mogen komen, ze waren immers al halverwege de 40 toen ik er als nakometje per ongeluk bij kwam. Ze zijn inmiddels de 70 gepasseerd en ja, de jaren beginnen te tellen, maar ik blijf mezelf gelukkig prijzen met mijn hartelijke, lieve, energieke en bij tijd en wijlen ouderwetse ouders. Ze hebben me maar wel mooi gemaakt tot wie ik ben. Daar heeft leeftijd helemaal niets mee te maken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:14

Suuskipje schreef:
Toch jammer dat niemand mijn vraag beantwoord, zeker de mensen die 30 als bovengrens houden.
Wat nu als je al sinds begin 20 bezig bent, maar het wil niet en je krijgt steeds miskramen, moet je dan maar stoppen met proberen ondanks je grote kinderwens zodra je 30 bent?

Edit: teveel typo's in 1 post haha

Of als je pas op je 33e je vaste partner bent tegen gekomen ;-). Niet iedereen heeft het geluk om voor haar 30e echte liefde te ontmoeten...

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:38

Suuskipje schreef:
Dit vind ik wel hard om te zeggen van je. Zoals ik al eerder aangaf wat als het je niet gegunt is snel zwanger te worden?
Stel je hebt een enorme kinderwens maar het wil gewoon niet, hebt meerdere miskramen en je bent inmiddels de 30 gepasseerd, zou je dna je kinderwens zo uit het raam gooien?

Ik scheel met mijn ouders ook 35 en 36 jaar, dus spreek eveneens uit ervaring. Met mijn moeder ga ik ook shoppen, naar de paarden etc. Dessalniettemin merk ik een overduidelijk verschil tussen jonge ouders, en oudere ouders. Iets wat mij erg tegenstaat. Uiteindelijk heb ik het dus zeker niet als mega positief ervaren.
Ik was een nakomertje, maar mijn moeder zegt achteraf ook dat het mijn broers allemaal veel gemakkelijker was. Makkelijke zwangerschap, makkelijke bevalling, makkelijke kraamtijd, minder complicaties en minder risico's. Zij voelde een overduidelijk verschil tussen moeder worden op haar 23ste en toen ze 35 was. En dat is iets wat ik van veel meer ouders heb gehoord, wat mij tot de conclusie heeft gebracht dit zelf nooit te willen. :')

In mijn ogen zijn er teveel ouders die te lang hun eigen leven leiden, want studie zus, wereldreis zo, sociaal leven bla, carriere zo... Dik huis, dikke auto, zekerheden blabla. En dan zijn ze 34 en komen ze tot de heldere conclusie "Goh oh ja, kinderen... Voortplanting zou ook fijn zijn". Ja sorry met alle respect, die mensen begrijp ik gewoon niet.
Evenals mensen die wel genoeg kansen hebben tot het vinden van een goede relatie, maar het af houden omdat het op dat moment te tijdrovend is... werk, studie, 'die man komt later wel'. Tsja prioriteiten..

Om je vraag te beantwoorden of ik zelf een punt zou zetten achter mijn kinderwens als het niet lukt? Ja. Zou ik een medisch traject overwegen (ivf, icsi etc.)? Nooit.
Nu zal ik zonder twijfel het argument aangedragen krijgen 'Maar jij hebt al een kind, dus jij hebt dat verlangen niet'.. Niet waar. Ik heb een nieuwe partner (nog kinderloos) met een erg grote kinderwens, ik wil niets liever dan onze liefde óók bezegelen. Maar als het ons niet gegund is, dan is het stomweg 'jammer'. Dan zijn er wel andere manieren.
Op jongere leeftijd kan ik me goed voorstellen dat je nog in de medische malle molen stapt als het niet lukt, op latere leeftijd begrijp ik het verlangen naar een kind absoluut... Maar ben ik iets nuchterder (en harder) en denk ik in de meeste gevallen "Tsja... Was er dan eerder aan begonnen, dan had je je eigen kansen wellicht vergroot".

Ik vind max. 30jaar een hele mooie, acceptabele leeftijd. Enkele uitzonderingen daargelaten. :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:43

Suuskipje schreef:
Chubby schreef:

Daarom vind ik niet dat je kan zeggen dat je voor je 30e je kindjes wil hebben gekregen ;)
Dat is dan ook een sprookjesantwoord en eigenlijk he is het best beledigend naar de mensen toe die na hun 30e kinderen ehbben gekregen. De een als keus de ander omdat het eerder niet lukte.

Hoezo beledigend?
Iedereen maakt zijn eigen keuze, en dat staat een ieder vrij. Er zit echter wel een verschil in mensen die er stomweg pas na hun 30ste aan beginnen (bewust) of mensen die al vanaf hun 25ste bezig zijn, en bij wie het stomweg niet lukt. In de laatste categorie zou ik echter ook niet doorgaan tot mijn 37ste hoor, maar begrijp ik het echt wel wanneer je super blij bent als het op je 34ste alsnog lukt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:45

1Boefje schreef:
Goh, ik vind als je boven de 30 komt met je eerste kind dat je zelf onnodige risico gaat lopen voor je kind, zeker als je al een hele tijd een ´stabiele´ relatie heb.
Ik ken echt mensen die eerst aan zichzelf denken en dan is zij opeens 30 en denkt; oh f ik moet ook nog even kinderen krijgen. Vervolgens komt de ooievaar niet 1,2,3 aangewaaid en zitten ze onder grote druk. Zo werkt het dus niet. Het komt als het komt

Er zijn ook heel veel vrouwen die pas rond die leeftijd moedergevoelens krijgen. Die denken niet 'oh ik moet nog even', die hebben daarvoor gewoon nooit het gevoel gehad.

Kortzichtige reacties in het topic

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:48

1Boefje schreef:
Ik ken echt mensen die eerst aan zichzelf denken en dan is zij opeens 30 en denkt; oh f ik moet ook nog even kinderen krijgen.

En wat is hier op tegen? Een vrouw is geen konijn die op de wereld gezet is om kinderen te produceren. Gelukkig leven we in een land waar je zelf de beslissing kunt nemen, wel of geen kinderen, en ook wanneer. Ik heb daarom de keuze gemaakt van geen kinderen. Ze komen als ik er klaar voor ben, komt dat moment niet, dan komen ze niet. Lukt het niet als ik het graag wil, dan ben ik blij dat er allerlei kunstgrepen mogelijk zijn om mogelijk toch je wens te vervullen.
Een moeder van 40 is echt niet oud. Ik ben nu 32 en blij dat ik nog geen koters heb. Als ik nu al moeder zou zijn, dan zou ik volgens de huidige normen geen goede moeder zijn (tja, moedergevoelens heb ik op dit moment niet). Maar als ik wel moeder wordt, als bewuste keuze, dan zal ik een goede moeder zijn, ongeacht m'n leeftijd. Ik zal proberen om m'n kinderen niets te kort te laten komen.
Laatst bijgewerkt door germie op 16-02-11 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:50

@pindadipje: dus als jij nooit een vaste relatie hebt gehad (kunnen krijgen) in je 'jonge' jaren en eindelijk op je 33e toch eindelijk na vele hobbels het geluk van de liefde hebt mogen ontmoeten dan zou jij niet meer aan kinderen beginnen met je partner? Omdat je dan te oud bent?

(PS ik heb (voor alsnog) geen kinderwens, maar stel dat ik die wel had gehad dan was ik in jouw mening te oud geweest?).

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:03

laetitia schreef:
@pindadipje: dus als jij nooit een vaste relatie hebt gehad (kunnen krijgen) in je 'jonge' jaren en eindelijk op je 33e toch eindelijk na vele hobbels het geluk van de liefde hebt mogen ontmoeten dan zou jij niet meer aan kinderen beginnen met je partner? Omdat je dan te oud bent?

(PS ik heb (voor alsnog) geen kinderwens, maar stel dat ik die wel had gehad dan was ik in jouw mening te oud geweest?).

Yep, dan zou ik mijn moedergevoelens eerder loslaten in de vorm van een pleeggezin (met wat oudere kindjes) of wellicht zelfs adoptie overwegen of in mijn jongere jaren bewust alleenstaand moederschap hebben overwogen, kortom met een zaaddonor. Als ik pas na mijn 30ste de man van mijn dromen had leren kennen, waren kinderen voor mij echt niet meer bespreekbaar geweest.

Momenteel speelt bij ons thuis in principe hetzelfde, om praktische redenen (mijn studie o.a.) hebben we overwogen pas over 3 jaar voor een 2de te gaan. Ik ben dan echter +- 26, maar vanuit principe en om medische redenen vind ik dat voor mezelf te oud. Om die reden hebben wij onze prioriteiten verlegd, en geven we onszelf vanaf september +- 2 jaar de tijd. Is het dan nog niet gelukt? Dan is het heel jammer, en prijzen we onszelf gelukkig met 1 kindje. En zijn we bereid te kijken naar andere vormen van gezinsuitbreiding.