Sahar: blijven of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Sahar: blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:09

Smurffie, je ontwijkt mijn vraag :) Vind jij dat Sahar terug gestuurd moet worden, terwijl ze een behoorlijk grote kans loopt daar om het leven gebracht te worden?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:10

blijven en verder moeten ze niet zeiken

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:11

Vrouwen worden in haar thuisland als stront behandelt en hebben nauwelijks rechten
had gelezen dat ze mocht blijven dus in dit geval een goede zaak

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:12

Je hebt helemaal gelijk, Mick75.

En, het is voor veel mensen moeilijk om je vaderland en vaak familieleden achter te laten.
Ik denk, dat mensen zich daar vaak in vergissen.

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:13

mick75 schreef:
Ik begrijp werkelijk waar niet dat wij, Nederlanders, zoveel rechten menen te ontlenen aan het stukje grond waarop we toevallig geboren zijn, en die rechten aan iemand die op een ander stukje aarde geboren is willen ontzeggen...

Grenzen zijn kunstmatig, in het leven geroepen om grote groepen mensen te onderdrukken. Niet om wat voor andere reden dan ook! Het is absurd om rechten te ontlenen aan het gegeven dat je op het "juiste" stukje grond geboren bent.

Dus wij Nederlanders moeten dan alles maar bekostigen voor de mensen die beslissen om hier te komen wonen? Als het zo zou werken zat heel Afrika hier. Al die mensen binnenhalen kost super veel geld. En dat is er niet. Dan moet je keuzes maken! Voor sommige mensen heel vervelend maar het is niet anders.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:15

Heino schreef:
Smurffie, je ontwijkt mijn vraag :) Vind jij dat Sahar terug gestuurd moet worden, terwijl ze een behoorlijk grote kans loopt daar om het leven gebracht te worden?

Waarom heeft ze de kans om om het leven gebracht te worden? ze zal zich aan de normen en waarden van het land moeten houden ;) maar dat is een last die haar ouders haar gegeven hebben. Niet de nederlandse overheid ;)

Dus ja. En dan mag ze haar ouders erop aankijken dat die haar hier hebben op laten groeien met alleen de nederlandse normen en waarde terwijl ze helemaal geen zekerheid hadden. Dat hadden ze de kinderen moeten vertellen ;) en bij moeten scholen voor het geval dat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:16

Ik ben het met je eens dat er keuzes gemaakt moeten worden, maar als je hier soms de berichten lees, mag er niemand Nederland in (en een heleboel eruit).

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:20

Ja soms is dat ook nodig! We hebben het al veel te ver laten komen! Helaas. Ik ben geen racist maar een klein landje als Nederland zit vol. We zitten in een crisis en moeten zelf hard genoeg werken om onze boontjes te doppen! We kunnen het gewoon niet betalen en overal voor op draaien! Als mensen binnenkomen kunnen ze niks zelf bekostigen, nemen snel een paar kinders. Dan is het moeilijker uitzetten. Er moeten beslissingen gemaakt worden. Het word tijd.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:21

Electra63 schreef:
Ik ben het met je eens dat er keuzes gemaakt moeten worden, maar als je hier soms de berichten lees, mag er niemand Nederland in (en een heleboel eruit).

Omdat we te makkelijk mensen binnen hebben gelaten ja ;) en ik moet zeggen dat er hier in de buurt wijken zijn waar ik me buitenlander voel omdat ik de taal niet spreek ;) (tot zelfs in de supermarkten aan toe....)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:23

Ja, ik weet dat veel bokkers dat hebben (en veel Nederlanders).
Ik heb dat gelukkig niet.

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:24

smurffie schreef:
Electra63 schreef:

Omdat we te makkelijk mensen binnen hebben gelaten ja ;) en ik moet zeggen dat er hier in de buurt wijken zijn waar ik me buitenlander voel omdat ik de taal niet spreek ;) (tot zelfs in de supermarkten aan toe....)

We hebben het veel te ver laten komen. Nu is er iemand die daar wat aan wil doen (voor onze toekomst) die word gezien als de boosdoener. Als het zo doorgaat is dit over een paar jaar een Islamitisch land en GEEN Nederland. Sommige mensen schijnen dat niet te begrijpen. Sommige mensen zijn dan de dupe van het beleid (in hun ogen) Ik vind eht de schuld van de ouders. Hun wisten dat dit er aan zat te komen en hadden veel eerder hun biezen moeten pakken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:29

Ik denk dat wij verschillende ideeën hebben over de toekomst. :D
En ik ben zeker niet bang, dat wij over een paar jaar een islamitisch land zijn.

En dat mensen hun biezen moeten pakken, vind ik erg kortzichtig.
Zou jij terug gaan naar Afghanistan waar een oorlog is?

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:31

Ze zijn al een poosje uit geprocedeerd dit komt niet ineens uit de lucht vallen hoor! En als er een poos terug al is gezegd dat ze terug kunnen omdat er nu geen oorlog is dan moeten ze idd terug.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:34

Volgens mij is het in Afghanistan al tientallen jaren niet veilig en nu ook nog niet.
Je zal maar de pech hebben, om daar geboren te zijn.

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:35

Ja. Zo hebben anderen miljoenen mensen ook pech.. Moet je die dan ook binnenhalen?

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:36

Of moet iedereen uit Afghanistan gezellig naar Nederland komen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:40

Nee, je kan niet iedereen binnenhalen en helpen, maar je kan in ieder geval begrip tonen, dat mensen hun vaderland ontvluchten als het daar niet veilig is. En uitspraken als biezen pakken e.d. vind ik keihard.

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:44

Dat is het misschien ook. Maar deze uitspraak komt niet uit de lucht vallen. En moet je je erbij neerleggen. Ze hebben het zelf super lang gerekt ( De procedures moeten 100x sneller als je het mij vraagt ) Natuurlijk is hun verhaal schrijnend maar zo zijn er nog veel meer. Allemaal heel erg maar het is niet anders. Wij kunnen ook niet alles oplossen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:49

Cin_penotti schreef:
Of moet iedereen uit Afghanistan gezellig naar Nederland komen?

Dat zou wellicht goedkoper zijn dan er kansloze missies naar toe sturen, maar daar is opeens wel geld voor, veel meer dan die vluchtelingen hier kosten

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:57

Wie zijn "we" die het zover hebben laten komen?

Ik vind het werkelijk schrikbarend dat er mensen zijn die menen rechten te ontlenen aan het stukje grond waarop ze zijn geboren, zonder zich ook maar een moment druk te maken over mensen die per ongeluk niet op een vergelijkbaar stukje grond zijn geboren. Die er geen moeite mee hebben mensen weg te sturen naar landen waarvan ze de cultuur, normen, waarden en gebruiken niet kennen alleen omdat hun ouders per ongeluk op een verkeerde plaats zijn geboren en de gore moed hebben gehad om huis, haard en familie te verlaten op zoek naar een plek waar zij het mogelijk beter zouden kunnen krijgen, of simpelweg op zoek naar een plek waar ze niet vermoord zullen worden. Ik dacht altijd dat er nog zoiets was als mensenrechten, blijkbaar is dat voor sommigen een vreemd en vies woord.

Probeer je eens in te leven in zo iemand als Sahar. Hoe zou jij het vinden om plotseling te horen te krijgen dat je binnen een paar weken je hele wereld, je hele veiligheid, alles waar je je thuis en veilig voelt, dient te verlaten om terug te gaan naar een land dat in oorlog verkeert, waar mensenrechten minder waard zijn dan het leven van een willekeurige bioindustrie-kip en waar je tot overmaat van ramp niemand kent, de taal niet beheerst en omdat je van het verkeerde geslacht bent ook nog eens niet eens zonder begeleiding de deur uit mag stappen of ook maar iets mag doen. Zelfs iets vanzelfsprekends als boodschappen doen is daar een flinke onderneming voor een vrouw die zorgvuldig gepland moet worden. Hoe zouden die mensen die Sahar terug wensen dat vinden? Probeer het eens, je in haar in te leven. Empathie is geen slechte eigenschap, heus waar. Je gaat er echt niet dood aan en je verliest er ook geen zuurverdiend inkomen aan. Het ergste wat kan gebeuren is dat je een leuker mens voor anderen word. Is dat echt zo'n ramp?

En ga eens in op het feit dat de politietrainers die Nederland daar naartoe wil sturen perse in stenen barakken moeten slapen voor de veiligheid, en om hun veiligheid te garanderen (wat zowiezo onmogelijk is) een complete, tot de tanden gewapende legermacht meestuurt. Dat is niet omdat het daar allemaal zo goed gaat en zo geweldig is en je je daar wel red als je je maar aanpast. Dat is omdat het daar gewoon oorlog is! Maar een 14- jarig meisje daar naartoe schoppen is geen probleem, hadden haar ouders maar niet aan kinderen moeten beginnen... Werkelijk, ik heb er geen woorden voor! Sinds wanneer is een kind verantwoordelijk voor de daden van haar ouders?

Nee, dit is geen oproep om iedereen maar binnen te laten, whatever that may be. Ik ben groot voorstander van het opvangen van mensen in de eigen regio. Omdat dat voor de massa's het meest menswaardig is, je haalt ze dan zo min mogelijk weg uit hun vertrouwde omgeving. Precies om dezelfde argumenten eigenlijk als waarom ik vind dat Sahar en haar familie hier zouden moeten blijven.

Feitelijk is het maar een fractie van mensen die daadwerkelijk de koe bij de horens vat en daadwerkelijk de verre, onzekere reis naar een volledig andere wereld begint. Kijk eens naar de vluchtelingenkampen in die regio's, sommigen bestaan uit letterlijk miljoenen vluchtelingen! Dat zijn er meer als Amsterdam aan inwoners telt! Deze mensen zouden beloond moeten worden voor hun moed in plaats van als crimineel behandeld te worden. Het feit dat ze willen vluchten in de eerste instantie zegt al dat ze bereid zijn verregaande aanpassingen te doen aan hun levensstijl. Geef ze dan ook die kans en blokkeer ze niet net zolang totdat ze murw geslagen zijn en volledig passief afwachten, omdat ze dat in de voorgaande jaren geleerd hebben. Hierbij heb ik het niet over huwelijksmigratie, dat is een ander verhaal en daaraan mogen best eisen gesteld worden in de huidige omstandigheden, maar over echte vluchtelingen. En dat is het meerendeel. Ga maar eens praten in een asielzoekerscentrum, luister eens naar de verhalen van die mensen. Leer van ze. Het zijn heus mensen, echt. En er valt mee te praten, hoewel het soms wat moeite kost wegens taalverschillen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:00

Electra63 @ mag ik je uitnodigen in de randstad? ik voel me niet veilig in mijn eigen land omdat hun gewend zijn wapens te mogen dragen in hun vaderland. Waarom zouden ze de dingen die ze wel aanstaan van hun land laten varen? juist doen ze niet ;)
Ik ben er zeer bang voor dat als we nu niks doen we binnen een paar jaar een islamitisch land zijn ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:02

smurffie schreef:
Electra63 @ mag ik je uitnodigen in de randstad? ik voel me niet veilig in mijn eigen land omdat hun gewend zijn wapens te mogen dragen in hun vaderland. Waarom zouden ze de dingen die ze wel aanstaan van hun land laten varen? juist doen ze niet ;)
Ik ben er zeer bang voor dat als we nu niks doen we binnen een paar jaar een islamitisch land zijn ;)

Haha, ik ben een geboren Rotterdammert en ik woon er nog steeds met veel plezier.
En ik ben zeker niet bang, dat wij een islamitisch land worden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:23

vraag me heel serrieus af hoe je dat doet ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:29

Ik ben een Amsterdammer van geboorte, heb er tot een paar jaar geleden gewoond, in de meest beruchte buurt wat betreft vuurwapens en ander geweld: De Bijlmermeer. In een hoogbouwflat, eentje die tot niet zo heel lang geleden als de slechtste en gevaarlijkste flat van de Bijlmer werd beschouwd. In mijn uppie, als vrouw zijnde en niet erg groot of breed van postuur. En ik zou er zo weer terugkeren als de persoonlijke omstandigheden zo waren.

Ik heb daar, op persoonlijke zaken na die al van voor dat ik daar woonde speelden, niet echt slechte ervaringen gehad. In elk geval niet slechter dan waar ik nu woon, in een volgens de statistieken veiligste buurten van het land. Ik durfde daar gewoon midden in de nacht alleen over straat en heb niets meegemaakt dat echt eng was. Geen geweld, nog nooit een vuurwapen van dichtbij gezien anders dan in de huls van een agent. Geen vechtpartijen, hoewel soms wel een dreigende sfeer. Maar dat is er in mijn huidige buurt ook! En daar zijn weinig allochtonen, slechts fanatieke Hollandse voetbalfans die wel eens een slokkie teveel drinken en een jointje teveel roken. Maar hier wil je liever niet over straat na bepaalde voetbalwedstrijden en in de Bijlmer hoefde je niet daarover na te denken. En ik hoor, in real life, best veel berichten van mensen die op maneges in de Bijlmer hebben gereden en ook nooit slechte ervaringen hebben gehad anders dan van de kinderboerderij, die gerund werd door een rasechte Hollander, oud politieagent en zelfbenoemd autoriteit. Welke? Dat is bekend bij de dierenbescherming. Ook in de Bijlmer zitten hele goede kinderboerderijen. Oja, het de varkens van die kinderboerderijen zijn stuk voor stuk onvoorstelbaar oud geworden, ver boven wat algemeen aanvaard is voor "vrije" varkens... Zegt ook wel iets.

Van Islamisering, op welke wijze dan ook, heb ik nooit iets gemerkt anders dan op TV. Ook Hollanders kunnen crimineel zijn, ook Hollanders kunnen de boel flink frustreren, ook Hollanders kunnen wapens dragen, brand stichten en berovingen plegen. Wapens zijn nou eenmaal beschikbaar voor wie perse wil, en via internet steeds makkelijker. In mijn jeugd, toch een tijdje terug, had ik ook vriendjes die met een gaspistool rondsjouwden en dat was toen een stuk spectaculairder dan nu, de duiven uit de dakgoot van de overburen schoten en daarbij wel eens een ruit raakten en vond dat stoer, in buurten waar toen zeker geen allochtoon te vinden was, laat staan een vermeende Moslim. Nu vind ik dat kinderlijk gedrag en keur het zeker af. Ben nu pacifist, dus tegen elke vorm van geweld. Die vriendjes waren trouwens stuk voor stuk blank en voorzien van blond haar en blauwe ogen en met de meest Hollandse achternamen denkbaar. En stuk voor stuk afkomstig uit zogenaamde "goede" buurten, met (destijds) alleen maar koopwoningen en zeker in die tijd dus voorzien van genoeg financiele middelen.

Maar het beeld van een "zwart" of "getint" iemand die iets uitvreet blijft nou eenmaal langer hangen en word ook nog eens constant op TV bevestigd in programma's als "opsporing verzocht", dus het moet wel zo zijn dat zwarten en getinte mensen levensgevaarlijk zijn. Makkelijk, zo'n wereldbeeld. Soms zou ik willen dat ik zo simpel kon denken. Helaas, ik kan dat niet en zoek de nuance. De andere kant die er altijd is. Niet elke zwartharige krullenkop met haakneus is Moslim, niet elke blonde jongen met blauwe ogen is een schatje. Maar die zwartharige krullenkop blijft wel langer in het geheugen hangen omdat ie afwijkt van de Nederlandse norm.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:30

smurffie schreef:
vraag me heel serrieus af hoe je dat doet ;)

Ze laat zich niet onnodig bang maken en geniet van de multi culti wijk waar ze woont, mijn zoon woont daar ook en je kan er zo lekker en gevarieerd eten in de buurt en de buren lopen niet langs je heen, maar groeten je en zijn aardig.
Dat is natuurlijk wel een schok voor iemand die alleen tussen Nederlanders woont