'Leven als een gekooid dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:10

@Kanelly
Hij heeft helaas wel meer schade veroorzaakt dan een auto beschadigen.
Er zijn personeelsleden in de ziektenwet gekomen omdat hij ze eventjes had "neergelegd".

MiSz_SaNdY

Re: 'Leven als een gekooid dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:29

pff wat een moeilijke kwestie dit zeg jeetje.
voor alle partijen overigens want niemand die het ooit goed doet in zo'n geval.
heb veel respect voor mensen die hier dagelijks mee moeten werken.
ik denk niet dat het tuigje de oplossing is maar ik heb hier niet voor geleerd of gestudeert.
wel denk ik dat alle partijen eens flink met elkaar om de tafel moeten hoe nu verder.
er moet hiervoor een andere oplossing zijn dan iemand 3 jaar aan een muur vastbinden en ik denk dat er te weinig gezocht is naar een oplossing hiervoor

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:51

Moeilijke kwesties, absoluut, maar geen reden om iemand als een valse hond aan te lijnen in een kamer waar niks is al drie jaar lang.

Ik werk ook in de zorg met mensen met een verstandelijke beperking en ja, het is moeilijk en vooral omgaan met agressie is heftig, maar toch moeten er andere oplossingen zijn voor zo'n jongen; seriemoordenaars en verkrachters hebben een beter leven dan hij, het kan dus wel in Nederland, waarom dan niet bij mensen als Brandon.

Het antwoord waarom dit gebeurt op deze manier ligt in mijn ogen grotendeels bij de politiek, diezelfde partijen (althans de meeste) die nu 'geschokt reageren' zijn dezelfde partijen die gaan bezuinigen op zorg. Het antwoord ligt ook bij ons als stemgerechtigden, die op partijen stemmen die op zorg willen bezuinigen, omdat dat toevallig voor onze eigen beurs beter uitkomt. Echt diep triest deze situatie(s) en ik hoop dat er voor deze jongen en andere mensen die in een vergelijkbare situatie zitten een passende oplossing komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:06

Brainless schreef:
@Kanelly
Hij heeft helaas wel meer schade veroorzaakt dan een auto beschadigen.
Er zijn personeelsleden in de ziektenwet gekomen omdat hij ze eventjes had "neergelegd".

Tja, ik ook meerdere keren. Dat is met bepaalde doelgroepen risico van het vak.

En bij Brandon is dan de vraag, hoe kwam dat?
Waren de medewerkers incapabel? Waar was Brandons veiligheid?
Kan me namelijk niet voorstellen dat deze jongen niet te fixeren en in een holding te krijgen is.

En dat soort escalaties mogen i.m.o. geen reden zijn om iemand vast te ketenen.

En is dat inside information Brainless? Of heb ik niet goed opgelet tijdens de uitzending?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:12

Ik heb weinig zin om per pb gesprekken te gaan voeren(diegene die stuurt weet het zelf wel).
IK VIND niet dat hij beter af is dood.
Als je zulke uitspraken doet,post dat dan openbaar.

En dat je weet waar je het over hebt,dat is zeer spijtig en ik gun geen enkele hulpverlener dat hij/zij gewond raakt tijdens het uitvoeren van zijn of haar werk.
dat vooropgesteld.
Maar IK ben van MENING dat hij niet vastgebonden hoort te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:19

@Kanelly
Je hebt pb

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:39

Suuszels schreef:
Tot 3 jaar terug woonde hij thuis? tot zijn 15e, ik snap best dat hij moeite heeft om dan in een instelling te komen en daar zich aan te passen aan de hulpverleners, maar ik denk zeker niet dat hij zo extreem is. Iedereen met een verstandelijke beperking KAN onvoorspelbaar reageren.. Of het nou agressie is, weglopen, schreeuwen..

Ik wil zelf ook niet speculeren, maar weet je wel zeker dat hij vanuit huis geplaatst is en toen maar gelijk in s´Heerenloo geplaatst is zoals hij er nu bij zit? Ik ben naïef en ik denk dat er zeker wel vanuit mag gegaan worden dat er een traject aan vooraf is gegaan (totdat feiten dit zullen weerleggen in ieder geval).

Lante schreef:
Moeilijke kwesties, absoluut, maar geen reden om iemand als een valse hond aan te lijnen in een kamer waar niks is al drie jaar lang.

De kamer helemaal volstoppen met decoratie/ voorwerpen/ schilderijtjes aan de muur etc. binnen handbereik lijkt me ook niet echt aan te raden. Ook als bescherming voor zichzelf. Ik vermoed dat die jongen nog meer vertrekken heeft trouwens, of zal hij op de beelden die je nu ziet op diezelfde plek snachts op de grond moeten slapen?

Het roept mij ook ontzettend veel vragen op. En ik heb ook zeker mijn mening erover, maar ik weet wel zeker dat het niet zo zwart-wit is zoals het nu bij menigeen door de media voorgespiegeld wordt.

Terecht dat er op dit onderwerp eens goed ingezoomd wordt. Hier moet niet makkelijk over gedacht worden! Maar zoals nu de media en politiek etc. erop duiken (en dus ook de rest van Nederland) en ieder al zijn mening klaar heeft vraag ik me af of dat veel zin heeft.

Maar we zullen het zien en hopelijk denk ik verkeerd en brengt het allemaal wel veel goeds!

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:40

Sorry als ik er in het topic overheen gelezen heb.
Ik las een stuk van iemand on the inside,dat er vorig jaar een appartement speciaal gebouwd/verbouwd is voor Brandon annex 1 miljoen euro,er zou een soort van kooiconstructie gebouwd zijn,zodat Brandon toch naar buiten kon.
Verder staat er dat Brandon alleen vast zou hebben gezeten op de zogenoemde contactmomenten.
Kamer waar hij nu zit,zou een voormalige plaats zijn,nadat hij zijn appartement helemaal aan gort heeft geslagen/gesloopt.
Hij heeft blijkbaar de hele keuken aan diggelen geslagen en zou met het metalen aanrechtblad de raam hebben willen inslaan,dat lukte niet,raam bleef heel,maar wel het kozijn uit zijn sponning,dus kon hij alsnog ontsnappen.
Kan het volgens mij niet helemaal meer volgen,want kan helaas op deze pc de uitzending niet terug kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:47

Ik vraag me af of hij ook medicatie krijgt?
(ga ik eigenlijk wel vanuit, maar toch...)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:05

ik denk dat brandon inderdaad veel meer op zijn kerfstok heeft.
Wat word er toch simpel gedacht tegenwoordig..
mensen blazen hier hoog van de toren en met alle respect hoor,maar geloven jullie nu serieus dat mensen hier uit dit topic deze knul weleens kunnen helpen en alle andere professionals die erbij zijn gehaald die niet..

Er steekt veel meer achter dit verhaal wat echt niet in de media zal komen..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:33

Media belicht meestal alles éénzijdig, zodat er een 'sterk' verhaal naar buiten gebracht wordt.

Ik geloof ook niet dat de beelden die gister uitgezonden zijn het hele verhaal omvatten...de media laat vaak relevante dingen weg juist om te kunnen shockeren

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:43

Citaat:
mensen blazen hier hoog van de toren en met alle respect hoor,maar geloven jullie nu serieus dat mensen hier uit dit topic deze knul weleens kunnen helpen en alle andere professionals die erbij zijn gehaald die niet..

Ja dat geloof ik echt :o Ik weet hoe verschillend de woonvormen kunnen zijn en de stijl die de woonvorm heeft krijgt ook dat 'soort' mensen van buitenaf, is mijn mening. En niet iedere professionals zijn 'goed' in dit soort jongeren maar wel in andere aspecten.

Moet de serie nog kijken maar vraag me sterk af hoe hij voor zijn 15e was. Heb zelf op zmlk school stage gelopen waar ook een jongen zat ivb aanvallen leraren en bekrassen auto's. En ja deze jongen moesten we af en toe ook op de 'grond' leggen om rustig te krijgen waar ik voor hoop dat het toen baat heeft gehad. (toen ik wegging was het niet meer nodig)

Citaat:
En ja agressie komt veel voor, ja helaas maar voor sommige mensen is dat de enige manier waarop ze zich enigszins kunnen uiten.

Het is in mijn ogen de kunst, passie en doel om de persoon in kwestie op een andere manier te laten omgaan met agressie zodat het beter kan functioneren.

Mijn vader heeft de herhaling vanacht kunnen opnemen dus ga nog kijken!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:56

tyleysmiley schreef:
Ik las een stuk van iemand on the inside,dat er vorig jaar een appartement speciaal gebouwd/verbouwd is voor Brandon annex 1 miljoen euro,er zou een soort van kooiconstructie gebouwd zijn,zodat Brandon toch naar buiten kon.
Verder staat er dat Brandon alleen vast zou hebben gezeten op de zogenoemde contactmomenten.
Kamer waar hij nu zit,zou een voormalige plaats zijn,nadat hij zijn appartement helemaal aan gort heeft geslagen/gesloopt.
Hij heeft blijkbaar de hele keuken aan diggelen geslagen en zou met het metalen aanrechtblad de raam hebben willen inslaan,dat lukte niet,raam bleef heel,maar wel het kozijn uit zijn sponning,dus kon hij alsnog ontsnappen.
Kan het volgens mij niet helemaal meer volgen,want kan helaas op deze pc de uitzending niet terug kijken.

Tyleysmiley, stond het in dit topic over dat appartement?

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:08

Er zijn sinds dat ik er vanochtend een stuk over in de krant las twee dingen vooral door mijn hoofd geschoten. 1. Als Brandon überhaupt al medicatie krijgt, dan kan dat toch niet de juiste of juiste hoeveelheid medicatie zijn? 2. Die knul (sorry, ben een ouwe doos inmiddels :P) heeft van zijn 15e tot zijn 18e vast opgesloten gezeten aan een ketting, niet buiten geweest, geen tv gezien, geen 'sociale contacten' gehad of wat. Volgens mij heeft hij daar onherstelbare schade van opgelopen, je gehele puberteit alleen en opgesloten?
Wat er ook mis gaat of is gegaan, dit kan niet, dit is geen oplossing voor wie dan ook. Enorm sneu, zielig zelfs.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:10

er stond overigens wel een tv op zijn kamer,alleen dan achter een scherm :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:31

timokyana schreef:
ik denk dat brandon inderdaad veel meer op zijn kerfstok heeft.
Wat word er toch simpel gedacht tegenwoordig..

Er steekt veel meer achter dit verhaal wat echt niet in de media zal komen..

Heeft niks met hoog van de toren blazen te maken, Brandon is niet de eerste, enige en zeker niet de laatste lastige cliënt.
Werken met dit soort jongens (meiden)/ volwassenen, is mijn werk.
(en zo van meerderen in dit topic)

En nee, ik kan er niet bij dat wij cliënten begeleiden die bijv. tijdelijk 3 op 1 begeleiding krijgen (vanwege de onvoorspelbaarheid en agressie) en dat deze jongen zoiets niet kan krijgen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:36

Van een ander forum:

Citaat:
Hij zit niet drie jaar vast, hij zit enkel vast op het moment dat zijn begeleiding bij hem in zijn kamer komt tijdens de contactmomenten.

Vorig jaar zomer is er voor hem een nieuw appartement gebouwd, met een kooiconstructie buiten zodat hij gewoon naar buiten kon.
Alles kwam uit gevangenissen en zou compleet "hufter-proof" zijn. Kosten voor dit appartement: 1 miljoen euro.
Brandon kwam op een vrijdagavond in zijn nieuwe appartement. Zaterdag ochtend vloog de hele keuken naar buiten.
Kookplaat, kastjes, deur naar slaapkamer, metalen aanrechtblad.
Dit metalen aanrechtblad pakte hij later om ermee tegen een raam te beuken. Net zo lang als nodig was. Het glas brak niet maar het hele raamkozijn vloog er na een uurtje beuken uit.
En zo was meneer weer ontsnapt.

Hierdoor is hij weer terug gebracht naar zijn oude kamer op het klooster waar je hier de beelden van ziet.
quote:
Hij heeft meer dan een kamer. Hij heeft een aparte woon en slaapkamer. Hiertussen zit een gang waarin meerdere magneet deuren zitten.

Vragen zoals over wassen zijn vrij simpel. Hij krijgt de sleutel van zijn "tuigje" door een luikje aangereikt. Hij kan zichzelf dan losmaken en doen wat hij moet doen.
Hierna maakt hij zelf zijn "tuigje" weer vast en pas als alles vast zit komt de begeleider weer bij hem naar binnen.

Citaat:
De reden dat alles zo leeg is is dat Brandon constant uit wil breken. Hij krijgt het voor elkaar om schroeven uit de muur te krijgen met zijn vingers. Met deze schroef maakt hij een lamp los, gooit het peertje tegen het brandalarm zodat het kleine wolkje gas wat hierbij vrij komt het brandalarm doet afgaan.
Als het brandalarm afgaat vliegen automatisch alle deuren open en kan meneer vanaf de eerste verdieping (waar dit alles gesitueerd is) gewoon naar buiten.
Het punt is wel dat als hij eenmaal buiten is hij het geheel niet meer overziet en angstig wordt.
Komt nog bij dat meneer te boek staat als levensbedreigend en op het moment dat het nodig is en hij zit niet met een tuigje aan de muur mag je met minder dan 6 (!) man niet naar binnen.
Uit meerdere persoonlijke ervaringen kan ik je vertellen dat 6 man niet genoeg is om de situatie onder controle te houden als hij het flink in zijn kop heeft.

Stemming makkerij hier zonder dat mensen de situatie kennen...

Lastig hoor, als je hem met 6 man niet onder controle kan houden. Veiligheid van het personeel gaat voor alles vind ik.

Edit: en over medicatie
Citaat:
Hij krijgt een hoeveelheid medicatie die jou en mij waarschijnlijk plat zou leggen. In de hiervoor beschreven situatie met zijn nieuwe appartement is de oproeparts geweest om hem een flinke dosis te injecteren waarvan hij minimaal 6 uur onderuit zou zijn omdat we het met 8 mensen (4 begeleiders en 4 agenten) niet redden tegen hem.
Na een uurtje was hij alweer vrolijk tegen de deuren van de isoleercel aan het schoppen waar hij op dat moment even verbleef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:46

Tja, is ook geen uitzondering dat je met z'n 5-en of 6-en op de grond ligt met iemand ;)
Je hebt er sowieso minimaal 3 nodig en meestal 4 of 5.
En op veel plekken staan er sowieso 10/12 man om je heen als je alarm drukt, kan je kiezen :D

Maar met z'n 6-en naar binnen, oké ik kan er niet over oordelen, want ik ben er nooit bij geweest, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat vreselijk bedreigend is voor hem.
Er zijn zat clienten bij wie die back up nodig hebt, maar dan gaan nummer 1 en 2 naar binnen en de overigen staan buiten gezichtsveld te wachten.

Kan me voorstellen dat de stukken hierboven, van het andere forum, voor 'leken' heel heftig klinken, maar voor degenen die met deze doelgroepen werken is het echt geen bijzonderheid.

Agenten erbij, is ook geen uitzondering.
Niet dat dat altijd lekker werkt, soms is het wel nodig om acties met helm en schild uit te voeren, dan is het wel prettig als de heren komen in hun kekke pakjes :+

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:51

Het geeft wel heel goed weer hoe enorm sterk iemand kan zijn, dat 4 agenten en 4 hulpverleners het eigenlijk niet redden om hem in bedwang te houden. Niet zomaar een beetje een lastige jongen die een keer een auto bekrast, iemand die als hij wil iemand zo hard tegen de muur kan smijten dat de hulpverlener met een hersenbloeding op de grond ligt voordat de rest van het team dat aan de andere kant van de deur staat te wachten binnen is.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:59

Bovenstaand stukje van Odetteke geeft meer duidelijkheid in de zaak.
Zelf werk ik ook in de gehandicaptenzorg en heb ook van dichtbij meegemaakt hoe jongens en meiden van puberleeftijd om kunnen slaan in een beest en op dat moment levensbedreigend zijn..

Toch kan je je misschien afvragen waarom hij altijd wil uitbreken.. ik zou het ook willen als ik vastgeketend zou zitten.. Het is lastig en moeilijk als hij de buitensituatie niet aan kan en angstig word.. misschien is hiermee te 'trainen'? ik geef maar een suggestie..

Ik vind bovenal dat personeel en andere mensen uit een levensbedreigende situatie moeten blijven en dat het veilig moet blijven voor iedereen.. Maar ook vind ik dat er goed gekeken moet worden naar een passende situatie voor deze Brandon.. waarschijnlijk op deze manier zal hij het negatieve en onvoorspelbare gedrag alleen maar meer ontwikkelen door de geringe tot geen bewegingsvrijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:01

Klopt Odetteke :j
En daar is hij zeker niet de enige in....maar de rest zit niet vast in een tuigje aan de muur en krijgen gewoon frisse lucht.
Dus als het bij andere van deze gevallen wel kan, waarom kan het bij hem dan niet?

Hebben ze wel alles geprobeerd?
Of vinden ze een RM en het CCE 'alles'?

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:12

Hij zit niet de hele dag vast aan dat tuigje. Hij zit wel de hele dag in die kamer, hier kan hij gewoon vrij bewegen maar als iemand de kamer moet betreden dan gebeurt dit pas als hij eerst zichzelf heeft vastgemaakt. Dat werd gister iig verteld op tv. Verder vind ik dit heel erg, maar ik geloof wel dat er een grondige reden voor is waarom hij op deze manier behandeld word. precies weten wat hij allemaal heeft aangericht dat weten wij ook niet natuurlijk.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:16

Hoe groot is die kamer eigenlijk; kan ik niet zo gauw terug vinden.

Ik geloof ook wel dat er een grondige reden is voor deze manier van behandelen, anders word het niet zo maar goedgekeurd door de inspectie.. ik vraag me wel af of er echt geen andere mogelijkheid is om dingen misschien op te bouwen naar weer iets positiefs..
hij is namelijk 'nog maar' 18...

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:22

In Nederland wordt er niet zomaar op deze manier omgesprongen met mensen. Dat heeft vaak een hele goede reden en ik ben er "blij" om. Zie toch graag dat mijn vriend gewoon weer thuiskomt van zijn werk en niet dat ik hem moet opzoeken in een ziekenhuis. Geen enkele job en zeker de banen in de zorg niet, betalen genoeg om jezelf als boksbal te laten gebruiken. En vergis je niet. Vaak zitten tussen de behandelaars van de clienten en de mensen die dagelijks met de clienten te maken hebben, 3 etages. Letterlijk.

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:46

Hier een een heel stuk over Brandon van 4 jaar geleden met foto's erij. Toen kwam hij nog wel buiten en ging hij nog naar dagbesteding, maar goed hij is nu weer 4 jaar ouder én sterker.
Het stuk geeft in ieder geval wel aan dat het hier gaat om een gevalletje ultra-gestoord...

http://www.geenstijl.nl/archives/images ... ossier.pdf

Uit het stuk blijkt ook dat hij alles wat in zijn kamer staat sloopt. Ik snap wel dat hij nu zo'n kale kamer heeft. Als hij continue alles sloopt, hoe lang wil je dan doorgaan met steeds alles opnieuw inrichten?

Verder is er te lezen dat hij continue probeert om weg te lopen (en daar ook heel vaak in slaagt wanneer hij buiten komt) en daarbij een gevaar vormt voor zichezelf en anderen! Als als hij wegloopt en intussen iemand vermoord?? Dan schreeuwen we allemaal in koor: waarom zat deze man niet vast?
Ik kan me niet voorstellen dat ze iemand zo'n leven laten leiden wanneer het ook anders zou kunnen (met de door de overheid beschikbaar gestelde financiële middelen uiteraard).