Miryamk schreef:Ik heb echt nooit gemerkt dat mensen teveel energie verbruiken tijdens een wasbeurt met water en zeep. Lijkt me erg sterk, zolang je er maar voor zorgt dat de mensen niet nat in hun blote kont zitten wachten op je. Kwestie van leren lijkt me. Kleine stukjes, beetje bij beetje en rustig aan (oh nee, daar scheelt het juist aan in die tehuizen..) Dat mensen niet iedere dag willen douchen is natuurlijk prima, zo lang het hun eigen keus is.
Jammer dat je het niet merkt, dat geeft niet, hebben meer mensen last van. Anders hadden de fysio's en ergo's natuurlijk weinig te doen

Maar goed dat wij het wel merken zo kunnen adviseren.
Energieverbruik is namelijk te meten. En als je dat doet, weet je precies waar er veel energie naar toe gaat, waar weinig, en kun je zo een prima advies geven hoe je mensen het beste de dag door laat komen, zonder dat al hun energie al verspild is aan wassen/douchen. Het is nu eenmaal een feit dat dat veel, en voor veel ouderen té veel, energie kost, en dit makkelijk op te lossen is door te wassen met doekjes. De hygiëne is onderzocht, en niet aantoonbaar minder dan met de douche.
Wat is nog het meest jammer vindt, is dat mensen bij zoiets te horen gelijk uit hun slof schieten, omdat het 'slecht' is en 'zielig' zonder dat ze zich ergens in verdiepen. In het waarom, en in de fysieke/ mentale verschillen met ouderen en jongeren.