Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:21

verootjoo schreef:
Wat is nog het meest jammer vindt, is dat mensen bij zoiets te horen gelijk uit hun slof schieten, omdat het 'slecht' is en 'zielig' zonder dat ze zich ergens in verdiepen. In het waarom, en in de fysieke/ mentale verschillen met ouderen en jongeren.

Het is een verandering, andere manier van werken door nieuwe inzichten. Dit geeft weerstand en is begrijpelijk, ook mensen zijn "gewoontedieren". Er zijn al genoeg testfases geweest, nu kijken hoe het over zeg 5 jaar gaat.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:22

humm als ik sommige reactie's lees mogen onze bewoners niet mopperen hihi die zijn bij ons dan verwend wel hebben we een douche lijst 1 x per week (meer zodat de bedden dan ook verschoont worden) maar mochten ze de douche vaker nodig hebben dan kan dat ook werken wij met papieren washandjes maar dat is meer om het ergste(poep) weg te halen en dan lekker wassen met water en sop..dit dan met gewone washandjes...

maar aan de andere kant hebben wij ook mensen die een hekel hebben aan douchen enz oke hun keus niks moet alles mag...

maar nu met de zzp's veranderd er wel een heleboel voor ze maar wij niet gaan gewoon verder zoals we deden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:23

steenbok1980 schreef:
verootjoo schreef:
Wat is nog het meest jammer vindt, is dat mensen bij zoiets te horen gelijk uit hun slof schieten, omdat het 'slecht' is en 'zielig' zonder dat ze zich ergens in verdiepen. In het waarom, en in de fysieke/ mentale verschillen met ouderen en jongeren.

Het is een verandering, andere manier van werken door nieuwe inzichten. Dit geeft weerstand en is begrijpelijk, ook mensen zijn "gewoontedieren". Er zijn al genoeg testfases geweest, nu kijken hoe het over zeg 5 jaar gaat.

idd... Ik vind het erger als er niet naar gekeken wordt, en bewoners continu overprikkeld raken door het vele douchen, geen energie meer over hebben voor belangrijke dingen, zoals eten en drinken omdat ze na het douchen zo moe zijn dat ze gelijk weer in slaap vallen.

DendroFleur

Re: Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:02

De vriendin van mijn collega werkt ook bij dementen en ik schrik als ik hoor hoe het er daar aan toe gaat. De mensen worden als dingen behandeld, allemaal gevoerd, mogen niets zelf doen.
Dan besef ik dat we geluk hebben met de gesloten afdeling waar mijn moeder woont (toevallig ook in Bergen op Zoom). Ze heeft Alzheimer maar woont in een groep met 10 personen. Ieder heeft een eigen kamer met douche, wc en keuken. In de eigen kamer kan gewoon en kast, bankstel en bed.
Er is een gezamelijke woonkamer waar mijn moeder het liefste is. Ik heb nooit gemerkt dat er iemand stonk, ze is niet continent dus hoeft ook niet standaard een luier om. Een enkele keer heeft ze ongewassen haar maar meestal zit het gewoon goed. Een stagaire vond het leuk om op vrijdag lekker te tutten en opeens had mijn moeder dus nagellak.
Verder wordt er gewoon aan tafel gegeten. Bewoners helpen met tafel dekken en afruimen. Ze krijgen wel brood en beleg op het bord maar smeren bijna allemaal zelf hun brood en drinken ook zelfstandig. Een enkeling (volgens mij is hij laatst overleden) moest wel geholpen worden.
Als er iemand opeens onrustig wordt, lopen ze rustig mee naar de wc. Met een grap en grol gaan ze dan naar de wc op de eigen kamer.
Mijn moeder is nog jong (62) en waarschijnlijk hierdoor erg onrustig. De verzorgers denken nu dat een plaatvervangend tehuis mogelijk beter zou zijn maar wij zijn bang dat de zorg daar minder is en als er dinge aan haar worden gevraagd die ze niet begrijpt, dan gaat ze in de negatieve stand. Dan wordt ze dwars.

Het personeel vind dat er weinig extra dingen kunnen worden gedaan omdat daar veel vrijwilligers voor nodig zijn. Toch hangt er altijd een weekplanning waarbij vrijwel iedere dag een activiteit ingepland staat. Varierend van carnavalsavond, tot balspelletjes, ijssnoeperij etc. Ook wordt er bij speciale dagen de huiskamer versiert.

Wij vinden dat er dus veel aandacht is voor het personeel. Meestal zijn ze met twee man. Maar als er bezoek is gebeurd het dat ze vragen of we even willen oppassen zodat ze iets op een andere afdeling kunnen halen. Koffie en eten wordt wel apart gedaan. Kan me dat ook voorstellen, je moet toch even van de afdeling af.

Was er vorige week zaterdag en toen zat mijn moeder aan een advokaatje slagroom. Blijkt dus de borreldag te zijn.

Heb het met een verzorgster nog over gehad dat het zo triest is dat jonge meiden in de verzorging gaan en dan denken dat minimale zorg normaal is. Eigenlijk zouden ze een keer bij een ander centrum mee moeten kunnen kijken.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:10

@DendroFleur zo als jij het beschijft gaat het bij ons ook al zijn er nu bezuinigenig dat het iets minder word maar de borrel blijft en niet eens 1 avond per week maar als ze willen elke avond een borrel wij zijn ook kleinschalig en thuis situatie word na gebootst dus wat thuis gebeurt gebeurt bij ons ook als dit alles mogelijk is wel met aanpassingen natuurlijk maar de gewoontes enz van bewoners houden we zo veel mogelijk in stand.
et is niet overal zo slecht als benoemd word
h

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:22

Daarom vind ik het zo stuitend dat het al bijna als normaal wordt beschouwd. We waren eerder bij een ander huis te kijken en daar stond de wasruimte inderdaad vol met allerlei rolstoelen. Mooi bewijs dat die niet werd gebruikt. Daarbij waren het echte gevangeniskamertjes. Via een pedicure zijn we op dit bejaarden/verzorgingstehuis gewezen.
We hadden eerder thuiszorg voor mijn vader en daar gekozen voor Privazorg. Vier mensen die beurtelings dienst hadden, veel aandacht, je kon ze altijd bellen en gingen rustig met een arts in discussie als er iets niet goed ging. Het kost iets meer maar ik kom nu ook rond zonder de erfenis dus was het geen probleem om extra te betalen voor de privezorg.Daarbij wisten we dat het bij mijn vader over weken ging. Maar toen hebben we al overlegd over hoe het met mijn moeder verder moest. Toen het dus niet meer ging, lag er al een rapport en kon ze met twee weken in een gesloten afdeling. Net voor de strenge winter van 2009 gelukkig.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:16

DendroFleur schreef:
Heb het met een verzorgster nog over gehad dat het zo triest is dat jonge meiden in de verzorging gaan en dan denken dat minimale zorg normaal is. Eigenlijk zouden ze een keer bij een ander centrum mee moeten kunnen kijken.

Er is inderdaad een groot verschil tussen alle instellingen in ons land. Gelukkig kan dit steeds beter vergeleken worden en is er veel info op internet te vinden. De kwaliteit van zorg en de beleving hiervan hangt ook zeker af van het personeel. Motivatie is soms ver te zoeken, jammer hoor, maar wel begrijpelijk. Er is veel veranderd, bezuinigd en dit gaat nog wel even door. Er moet dus slimmer gewerkt worden en verzorgend wassen is dus een voorbeeld. (andere discussie, maar volgens mij wordt de grote zak met geld niet juist verdeeld, bestuurders, management enz enz)
Maar als er echt "conflicten/ wantoestanden" zijn, is het moeilijk om je er in je eentje iets aan te doen, dan heb je echt al je collega`s uit je team nodig om te zeggen: baas, tot hier en niet verder, dit kan niet. En daar gaat het volgens mij mis. Juist mensen in de zorg denken vaak: ach, we redden het wel, doen het wel, het is niet anders. Zo zonde, er haken hierdoor zo veel goede medewerkser af die juist zo hard nodig zijn!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:09

Jennasilver schreef:
Jaantsje als je ervoor kan kiezen je ouders thuis te verzorgen, dus als je de tijd, geduld en plek heb dan zou ik in elk geval niet mijn ouders daarheen laten gaan. Mijn ouders komen zowiezo bij mij als ze zichzelf niet meer kunnen verzorgen. Mijn schoonouders b.v mogen wegrotten in zo'n tehuis( maar dat is een ander topic). Ik vind het heel jammer dat verzorgend/verpleegend personeel gedwongen wordt zo te werken. Zo wordt je absoluut niet opgeleid en het is vaak de liefde/ roeping die je voelt om voor dit mooi beroep te kiezen. Ik heb in Aruba goede herinneringen aan het verzorgen van de bejaarden( daarna besloot ik ook verpleegkundige te worden) , maar toen ik Nederland werkte ging ik met tegenzin naar mijn werk. En dan had je soms een vrouwtje die speciaal keek of ik kwam werken omdat ze van mij wel de douche in mocht ook was het niet woensdag.

Je hebt helemaal gelijk Jennasilver alleen had ik geen keus, geen ruimte en totaal geen ervaring met verzorging.
Heb er echt bovenop gezeten maar het hielp niets, had medelijden met het personeel wat op die manier hun werk moest doen.
Ik kreeg gister te horen dat de omstandigheden om te werken nog steeds slechter worden, mijn antwoord was "kan het dan nog slechter? ". Kan hier echt niet bij met mijn verstand, je laat deze mensen die afhankelijk zijn van hulp gewoon creperen. De meeste dieren hebben tot hun dood een beter leven.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:14

verootjoo schreef:
Tja... Ik werk zelf ook in een verpleeghuis, dus misschien kijk ik het van de andere kant van de medaille, en het kan altijd beter, MAAR:

- van SWAB's, want zo heten ze, is aangetoond dat het beter is voor de huid van de oudere mens, en ook voor de energieverdeling.
- wassen met water en zeep is kouder voor de mensen, wat enorm veel energie kost om zich weer op te warmen.
- oudere mensen hebben minder energie dan jongere mensen, en douchen kost veel energie voor de mensen.
- ouderen willen vaak ook niet elke dag douchen, de meeste zijn gewend om 1x per week te douchen en willen niet vaker. Elke dag douchen is echt van onze generatie.

Als mensen wel elke dag willen douchen, kan dat gewoon. Douchen kost namelijk nog het minste tijd :=

Erg jammer dat er gelijk overal het slechte van in wordt gezien....

In sommige gevallen zul je gelijk hebben, het gaat niet voor ieder mens op. Er zijn er genoeg die het heerlijk vinden om gewoon gewassen te worden en waar die doekjes een straf voor zijn.
Mijn vader zat op een groep die hulp nodig hadden, veel konden ze zelf niet meer. Als ik dan zie dat ze bijna hele dagen alleen op een stoel zitten en hun beweging die hard nodig was niet kregen dan begrijp ik wel dat op den duur een douche een hele inspanning wordt. Op een gegevend moment kunnen ze zelfs niet meer alleen uit een stoel komen.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:14

Ik kreeg een geweldig goed idee toegestuurd.

Laten we onze bejaarden in de gevangenis zetten en de criminelen in een verzorgingshuis!

Op deze manier hebben de bejaarden toegang tot douches , hobby's en wandelingetjes . Ze krijgen dan ongelimiteerd gratis medicijnen, medische- en tandheelkundige behandelingen , rolstoelen enz.
Bovendien krijgen ze geld in plaats van te moeten betalen ?

Ze worden constant via videocamera's in de gaten gehouden dus ze kunnen direct geholpen worden als ze vallen of hulp nodig hebben . Hun beddengoed wordt twee maal per week gewassen en al hun kleding wordt gewassen en gestreken naar hen terug gebracht. Een surveillant checkt elke 20 minuten hoe het met ze gaat en brengt maaltijden en hapjes naar hun cel. Ze kunnen familiebezoek ontvangen in een vertrek dat speciaal hiervoor ontworpen is?

Ze hebben toegang tot een bibliotheek , de sportzaal 'n geestelijke raadgever , het zwembad en mogen een opleiding volgen. Eenvoudige kleding, schoenen, slippers en hulp zijn gratis voorhanden. Privékamers voor allen met een tuin waar oefeningen gedaan kunnen worden. Elke bejaarde heeft de beschikking over een computer , 'n TV , 'n radio en dagelijkse telefoongesprekken ?

Een bestuur met managers is aangesteld om klachten in behandeling te nemen en de surveillanten moeten zich aan een strenge code , hoe de bejaarden te behandelen, houden...

Terwijl aan de andere kant?

De criminelen koud eten krijgen en worden alleen gelaten zonder dat er naar hen wordt omgekeken . De lichten gaan om negen uur 's avonds uit en douchen kan eens per week?

Ze wonen in een kleine kamer, betalen 750 euro per maand en hebben geen enkele hoop er ooit nog uit te komen?

Zet je toch wel even aan het denken niet?

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:15

vond dit hierboven wel een toepasselijke texst voor dit onderwerp..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:20

ik werk inmiddels zo'n 14 jaar in de zorg,heb slechte dingen gezien maar ook veel goede.
Gelukkig word er bij ons niet zo erg bezuinigd,ik durf zelfs te beweren dat de mensen het hier erg goed hebben.Wij staan overdags met twee op 8 clienten,wil iemand douchen word deze gedouched,wil iemand niet ook ok ;-)
Wij wassen nog wel met water en zeep,ik kan me de magnetron washandjes idd nog herinneren van mijn vorige werk waar we regelmatig onderbezet stonden en dan idd die dingen moesten gebruiken of als het water weer eens afgesloten werd :+
Gelukkig is het overigens niet overal slecht :-) wij hebben zelfs 4 sterren en eerlijk is eerlijk ben er ook trots op :-) heb weleens anders gewerkt :+

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:20

ship
Deze tekst is al heel lang in de roulatie, het is te gek voor woorden dat er werkelijk niets wordt gedaan om de berdoefende omstandigheden van ouderen en personeel aan te pakken. Dit om voor beide partijen weer met plezier te gaan werken en oudjes die met plezier hun laatste jaren kunnen doorbrengen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:24

timokyana schreef:
ik werk inmiddels zo'n 14 jaar in de zorg,heb slechte dingen gezien maar ook veel goede.
Gelukkig word er bij ons niet zo erg bezuinigd,ik durf zelfs te beweren dat de mensen het hier erg goed hebben.Wij staan overdags met twee op 8 clienten,wil iemand douchen word deze gedouched,wil iemand niet ook ok ;-)
Wij wassen nog wel met water en zeep,ik kan me de magnetron washandjes idd nog herinneren van mijn vorige werk waar we regelmatig onderbezet stonden en dan idd die dingen moesten gebruiken of als het water weer eens afgesloten werd :+
Gelukkig is het overigens niet overal slecht :-) wij hebben zelfs 4 sterren en eerlijk is eerlijk ben er ook trots op :-) heb weleens anders gewerkt :+

Persoonlijk zeggen die sterren mij helemaal niets, er worden onderzoeken gehouden in tehuizen maar de mensen die de lijsten moeten invullen zorgen er wel voor dat dit niet gebeurd door mensen die krities zijn. mijn eigen ervaring.
Ook worden er voorvallen onder het kleed geveegt, mag vooral niet bekent worden.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:26

jaantsje schreef:
ship
Deze tekst is al heel lang in de roulatie, het is te gek voor woorden dat er werkelijk niets wordt gedaan om de berdoefende omstandigheden van ouderen en personeel aan te pakken. Dit om voor beide partijen weer met plezier te gaan werken en oudjes die met plezier hun laatste jaren kunnen doorbrengen.

jah klopt maar hij blijft goed en de werkelijkheid zo is het wel...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:33

sterren zeggen me ook niets,al blijkt wel dat de werkgever aan een aantal strenge eissen voldoet.
Ik kom van een zeer slecht aangeschreven verpleeghuis,ben in een dorp gaan werken en er ging een wereld voor me open.mensen kregen hier wat ze vroegen,direct op afroep.Alles aangepast op de wensen van de client.had het nog nooit meegemaakt.De complimenten van familie dat hun moeder of vader zo opbloeid sinds ze hier zijn,de tevreden bewoners etc zegt mij ook meer als die sterren ;-)
op mijn vorige werk had ik vaak het gevoel dat je tekort deed,dat heb ik hier gelukkig niet meer!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:36

Is er dan geen mogelijkheid dat mantelzorgers (familie) de handen ineen slaan en zorgen voor een extra douchebeurt? Tenminste, dat zou ik doen als mijn ouders daar terecht komen, wat ik het liefst wil proberen te vermijden.

Als familie heb je toch ook zorg over voor je ouders? Als een verpleegtehuis daar op gaat bezuinigen dan zijn er toch in die trant oplossingen? Ik vind wel dat familie wat actiever mag zijn in deze.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:38

Er zullen vast uitzonderingen zijn maar het zijn er zo weinig. Als ik in mijn eigen omgeving zie en hoor daar wordt ik echt niet goed van. Je kunt en mag dat toch nooit en tenimmer accepteren?
Waarom sluiten mensen hun ogen hiervoor? Het kan iedereen overkomen. Heb wel met familieleden gesproken maar och, alles ging toch goed? Tot je ze later weer tegenkomt als hun familielid is overleden en dan komen de verhalen los. Doe dit als ze er nog zijn, mijn mening.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:39

LuvdaTossa schreef:
Is er dan geen mogelijkheid dat mantelzorgers (familie) de handen ineen slaan en zorgen voor een extra douchebeurt? Tenminste, dat zou ik doen als mijn ouders daar terecht komen, wat ik het liefst wil proberen te vermijden.

Als familie heb je toch ook zorg over voor je ouders? Als een verpleegtehuis daar op gaat bezuinigen dan zijn er toch in die trant oplossingen? Ik vind wel dat familie wat actiever mag zijn in deze.

Heb jij ooit in zo'n situatie gezeten?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:40

jaantsje schreef:
In sommige gevallen zul je gelijk hebben, het gaat niet voor ieder mens op. Er zijn er genoeg die het heerlijk vinden om gewoon gewassen te worden en waar die doekjes een straf voor zijn.
Mijn vader zat op een groep die hulp nodig hadden, veel konden ze zelf niet meer. Als ik dan zie dat ze bijna hele dagen alleen op een stoel zitten en hun beweging die hard nodig was niet kregen dan begrijp ik wel dat op den duur een douche een hele inspanning wordt. Op een gegevend moment kunnen ze zelfs niet meer alleen uit een stoel komen.

bij ons krijgen de bewoners dan wel beweging, jammer genoeg krijgen wij van de staat per PG bewoner 25 minuten per week voor fysio, en moeten we dus goed kijken wie wel extra fysio nodig heeft en wie niet.
Ik kan me voorstellen, en dat hoor ik ook heel vaak, dat mensen denken dat sinds hun vader in het verpleeghuis woont hij ineens enorm snel achteruit gaat.
Bedenk echter erbij dat voor je uberhaupt echt iets gaat merken van beginnende dementieverschijnselen, er al voor ong. 70% aan schade in de hersenen is. Met andere woorden, in het begin kunnen de hersenen het nog bolwerken, en kan je vader dementieverschijnselen nog enigszins verdoezelen. (hoewel je ze wel kan tackelen met testen, en als je gespecialiseerd erin bent, kun je beginsymptomen goed herkennen)
Op het moment dat iemand dan definitief wordt opgenomen in een verpleeghuis is de hersenschade vaak al 80%. Dan zie je echt zware verschijnselen en gaat men ook fysiek snel achteruit. Dit was dus van binnen allang aan de gang, soms zelfs al een jaar of 10. De hersenen kunnen zo'n schade niet meer compenseren, en dan komt alles naar buiten. Daardoor lijkt het vaak alsof mensen pas in het verpleeghuis enorm achteruit gaan. Heel begrijpelijk, dat dat gedacht wordt, maar niet reëel :)

Soms kun je er tegenop trainen met de bewoners, door ze fit te houden, en transfers vaak te repeteren en uit te voeren. Soms is het dweilen met de kraan open, of wíl een bewoner niet met je mee oefenen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:45

verootjoo
Het was niet alleen mijn vader, het ging zo'n beetje om de hele groep die daar zat.
Ik kwam vaak aanwaaien en als ik dan binnenkwam was er bijvoorbeeld niemand op de groep.
Wat ook wel gebeurde was dat er maar 1 was en die was dan blij dat ik er was kon ze bijv. even snel naar de wc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:46

jaantsje schreef:
verootjoo
Het was niet alleen mijn vader, het ging zo'n beetje om de hele groep die daar zat.
Ik kwam vaak aanwaaien en als ik dan binnenkwam was er bijvoorbeeld niemand op de groep.
Wat ook wel gebeurde was dat er maar 1 was en die was dan blij dat ik er was kon ze bijv. even snel naar de wc.

dat is wel bijzonder... Als het echt zo slecht was, was ik gaan kijken naar een ander huis. Er zijn zat hele goede huizen. ;)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:50

Onze vader is in oktober 2008 overleden dus die heeft rust.
Een ander tehuis? Ze vallen hier ( geloof 5 stuks ) allemaal onder dezelfde instelling.
Dan heb je niet zoveel keus. Verder vind ik dat alle mensen recht hebben op een humane behandeling.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:54

verootjoo schreef:
Miryamk schreef:
Ik heb echt nooit gemerkt dat mensen teveel energie verbruiken tijdens een wasbeurt met water en zeep. Lijkt me erg sterk, zolang je er maar voor zorgt dat de mensen niet nat in hun blote kont zitten wachten op je. Kwestie van leren lijkt me. Kleine stukjes, beetje bij beetje en rustig aan (oh nee, daar scheelt het juist aan in die tehuizen..) Dat mensen niet iedere dag willen douchen is natuurlijk prima, zo lang het hun eigen keus is.

Jammer dat je het niet merkt, dat geeft niet, hebben meer mensen last van. Anders hadden de fysio's en ergo's natuurlijk weinig te doen ;) Maar goed dat wij het wel merken zo kunnen adviseren.
Energieverbruik is namelijk te meten. En als je dat doet, weet je precies waar er veel energie naar toe gaat, waar weinig, en kun je zo een prima advies geven hoe je mensen het beste de dag door laat komen, zonder dat al hun energie al verspild is aan wassen/douchen. Het is nu eenmaal een feit dat dat veel, en voor veel ouderen té veel, energie kost, en dit makkelijk op te lossen is door te wassen met doekjes. De hygiëne is onderzocht, en niet aantoonbaar minder dan met de douche.

Jeetje wat kleinerend zeg... :roll:
Ik blijf erbij dat het gejaag van verzorgenden veel energie neemt van de clienten. Daarbij had ik het over wasbeurten en niet over douchebeurten, die uiteraard meer energie nemen van de mensen.
Zo, ik ga hier verder ook geen energie meer aan verspillen. Dat geef ik liever aan mijn (tevreden) clienten. ;)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:54

jaantsje schreef:
LuvdaTossa schreef:

Heb jij ooit in zo'n situatie gezeten?

Ja bij mijn beide grootouders :j

Alleen die zijn door een zorgende familie nooit in zo'n tehuis gekomen. Alleen één van mijn grootvaders voor revalidatie van een gebroken heup, toen ging er ook een rooster door de familie heen van bezoek en wassen met water en zeep. Toen was het al minimaal (10jr geleden).

Al mijn grootouders zijn in hun eigen huis gestorven, met behulp van mantelzorg van familie en kennissen. Dat is iets wat ongelovelijk fijn is geweest voor hen. Dat zou ik ook absoluut voor mijn ouders willen als ze zo oud zijn. Echt waar, één keer in de week douchen :n Dat zou ik ze echt niet aan willen doen.
Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 18-01-11 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt