Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Re: Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:33

Ik vind ''geef jezelf een schop onder je kont en doe er wat aan'' ook te ver gaan, maar ik ben zeker van mening dat je jezelf op een gegeven moment wel bij elkaar zal moeten rapen en ermee aan de slag moet gaan. Want wie niets doet bereikt ook niets. ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:34

Ayasha schreef:
maar wat heeft een 14/15 jarige nu al om depressief over te zijn? Een serieus dipje, okee, maar depressief? :?
Zo ernstig dat je aan de pillen moet op je 14?

Kinderen kunnen ook kanker krijgen op jonge leeftijd, dus zo vreemd is het niet!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:36

JuliaMaria schreef:
Ik vind ''geef jezelf een schop onder je kont en doe er wat aan'' ook te ver gaan, maar ik ben zeker van mening dat je jezelf op een gegeven moment wel bij elkaar zal moeten rapen en ermee aan de slag moet gaan. Want wie niets doet bereikt ook niets. ;)

Duhhh, en juist als je depressief bent kún je dat niet. Snap dat dan.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:36

[/quote]
Ieder persoon met een depressie is anders. Een vriendin van mij was ook depressief, maar zat nog wel op fora. Kon ook af en toe nog lachen. Helaas is ze wel overleden. Dus ik vind het een beetje kortzichtig om te stellen dat mensen die nog op een forum meekletsen niet depressief zijn.[/quote]
maar wat heeft een 14/15 jarige nu al om depressief over te zijn? Een serieus dipje, okee, maar depressief? :?
Zo ernstig dat je aan de pillen moet op je 14?[/quote]
Wat denk je dat er in Amsterdam zal gebeuren met de slachtoffers, familie , collega's en ga zo maar verder?
Als deze mensen geen goede begeleiding krijgen dan komt er een tijd dat het als een wervelwind eruit komt en dan heb je de poppen aan het dansen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:38

Sorry, ging iets fout, bericht is op Ayasha

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:43

JuliaMaria schreef:

:') Dus wel die schop onder de kont.

Als je niets doet, bereik je ook niets, klopt wel. Maar soms ligt die bal niet direct bij een patiënt, maar eerder bij de behandeling. Men laat zich meeslepen door de behandeling om uiteindelijk handvatten te creëren waar je jezelf aan omhoog kunt trekken. Soms komen die een tijd niet. Het heeft vaak ook gewoon tijd nodig. Alles moet tegenwoordig maar vlug vlug vlug, maar dat moet men niet willen. Vooral omstanders niet.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:46

Klopt helemaal, in de meeste gevallen is het ook niet van de ene op de andere dag.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:48

dejavu schreef:
Het moet op een gegeven moment wel klaar zijn, anders is jouw bestaan nogal belastend voor anderen. :(:) Jij noemt het een ik-gerichte samenleving, maar buiten dat individualisme, bevinden we ons natuurlijk ook in een prestatiegerichte samenleving. Niet erg, zolang het goed gaat. Maar als je buiten het schip valt en jouw rol even passief wordt in de samenleving, vindt er geen prestatie plaats en beland je in het bakje 'oninteressant'. Heel erg naar, maar zo zijn de kaarten wel geschud. Sterkte trouwens. Ook voor jou komt er weer een fijne tijd; geluk en verdriet wisselen elkaar af. Iedere akelige dag brengt jou een stap verder naar een fijne dag.

Gelukkig ben ik meer niet dan wel depressief hoor ;)
Ik trek in me in zulke periodes ook erg terug, mede ook omdat je er andere niet mee lastig wilt vallen en eerlijk gezegd heb ik dan niet eens de energie om mensen om me heen te hebben.
Ik ben dan eigenlijk niemand tot last......
Enkel blijf ik het dan nog steeds moeilijk vinden als ik dan een tijdje bijvoorbeeld niet naar mijn paardjes kan en dat dat niet begrepen word....alsof ik gewoon geen zin heb om bij mijn dieren te zijn en dat steekt.
want mijn dieren zijn juist mijn alles.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel....kan soms een beetje warrig er staan omdat het vaak zo lastig uit te leggen is.
En ik geniet heel erg van mijn goede tijden hoor!!
zeker weten, juist dan besef ik weer des te meer wat ik het goed heb met een lieve man, fijne dieren en mijn paarden aan de rand van de Veluwe ;)

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:51

Ik ben het dus wel eens met de "schop onder de kont" methode.
Ik zit al vanaf jongs af aan in de psychische wereld, slik vanaf jongs af aan medicijnen en heb verschillende diagnoses gehad.
De laatste conclusie was: depressie
Maar als je al 4 andere diagnoses hebt gehad geloof je daar ook niet meer in.
De psychische wereld kun je letterlijk in verzuipen.
Op jonge leeftijd heb ik zoveel mensen en instellingen gezien, en uiteindelijk lag het grootste probleem bij mijn ouders, die de opvoeding van 2 jonge kinderen nooit aangekund hebben.
Dingen die je vroeger zelf niet geleerd hebt, kun je ook niet doorgeven aan je kinderen.
Tijdens mijn pubertijd zat ik onder de slaappillen en andere rotzooi, op m'n 17e kreeg ik in de kliniek 7 pillen per dag!
Allemaal op basis van een diagnose van mensen die daar dan voor geleerd hebben.
Pas op m'n 19e ging het bergopwaarts doordat ik begeleid ging wonen bij 1 van de beste organisaties van Nederland.
Deze mensen hebben mij ontzettend vooruit geholpen en me vaak genoeg een schop onder me reet gegeven.
Je kan wel lekker in je depressie blijven hangen en roepen "ja maar ik heb een depressie"
Nee! doorgaan, niet binnen blijven zitten en niks gaan doen.
Dat heb ik ook jaren gedaan, ik werd nooit uitgedaagd, want ik had een depressie dus doe maar rustig aan.
Door die instelling heb ik dus nooit iets bereikt, heb geen diploma, ben werkloos etc etc.
En ja iedereen heeft het wel is moeilijk, ik ook, maar of ik dan gelijk een depressie moet hebben?
Nee, lijkt me niet.
Er zijn zat mensen die elke dag weer moeten vechten om op te staan, om overeind te blijven gedurende de dag.
Daar ben ik er ook 1 van.
Maar ik heb geleerd dat ik moet vechten, het leven is te kort om down thuis te gaan hangen.
Mensen met een depressie moeten gestimuleerd worden, bezig houden en je talenten ontdekken.
Niet volstoppen met pillen en dan maar met rust laten.
Mij hebben die medicijnen me niet veel gebracht, alleen het feit dat ik niet weet wie ik ben.
Voor alle mensen met een depressie wil ik zeggen dat het leven heel zwaar, klote en moeilijk kan zijn.
Iedereen heeft dit ook mensen zonder een depressie.
Schrijf elke dag 1 ding op wat je goed heb gedaan, of wat goed ging.
Blijf onder de mensen!
En zoek hulp, niet per definitie door pillen te slikken maar elke week een gesprek met een psycholoog kan al heel erg helpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:52

jaantsje schreef:
Wat denk je dat er in Amsterdam zal gebeuren met de slachtoffers, familie , collega's en ga zo maar verder?
Als deze mensen geen goede begeleiding krijgen dan komt er een tijd dat het als een wervelwind eruit komt en dan heb je de poppen aan het dansen.

Ik heb geen idee wat er in Amsterdam gebeurt is dus ik kan je ook niet antwoorden. :=

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:54

In de meeste gevallen word dat onbegrip ook nog bevestigd en dat vind ik heel kwalijk.
Wat is er mis mee om een ander te helpen? Dit zie je ook vaak bij mensen die kanker hebben, goeie vrienden blijven opeens weg.
Ik had vroeger een baas die des duivels was als er iemand ziek was, hij werd later zelf ziek en weet nu uit eigen ervaring wat het is.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:55

Ayasha schreef:
jaantsje schreef:

Ik heb geen idee wat er in Amsterdam gebeurt is dus ik kan je ook niet antwoorden. :=

Ik bedoel die grote zedenzaak.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:56

Ayasha schreef:

Wat een rare opmerking!! Ik liep vanaf mijn 15e bij een pyscholoog en er was serieus wel wat aan de hand.

14/15 jarige mensen; pesten, geweld, sexueel misbruik, niet jezelf in je eigen lijf thuis horen, verstoord zelfbeeld; denk aan een eetstoornis???
Dat zijn problemen waar OOK hele jonge mensen mee kunne lopen..

Sommige mensen van 14/15 jaar hebben meer negatieve dingen meegemaakt dan sommige volwassen mensen, dus vind dit echt een misplaatste opmerking.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:59

Jordy,

Dat er bij jou een akelige behandeling heeft plaatsgevonden, betekent niet dat dit voor iedereen geldt. Ik denk dat juist het merendeel van doktoren en psychologen juist zeggen dat je iets moet gaan doen en (waar mogelijk) deels blijven werken.

Voor jou heeft die schop onder de kont misschien geholpen, maar dit geldt niet voor iedereen, he? Sommigen (zo ook uit het programma van gisteren) leggen de lat al zo hoog voor zichzelf. Laat die druk van 'trap jezelf onder je hol', dan even achterwege.

Ayasha - Kinderen in de puberteit leven in een tijd waarin bijvoorbeeld de sociale druk heel hoog ligt. Het lijkt me juist logisch dat kinderen een depressie krijgen in zo'n tijd. Niet iedereen gaat daar goed mee om.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:01

Ik denk ook dat de lat te hoog ligt maar niet bij alle gevallen. Persoonlijke ervaringen die nooit verwerkt zijn kunnen een grote inpact hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:05

jaantsje schreef:
Ik denk ook dat de lat te hoog ligt maar niet bij alle gevallen. Persoonlijke ervaringen die nooit verwerkt zijn kunnen een grote inpact hebben.

Of allebei. Want als je iets meemaakt waar je onzeker van wordt leg je de lat juist hoger van jezelf. En als je dan "faalt" gaat die lat nog weer omhoog. Enz.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:08

Klopt helemaal, je moet sterk zijn en vooral niets laten blijken en dat kan je fataal worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:14

Maar dat je niets mag laten blijken betekent natuurlijk niet dat je niets mag voelen. En daar gaat 't dus dan mis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:15

Frozenstar schreef:
Ayasha schreef:

Wat een rare opmerking!! Ik liep vanaf mijn 15e bij een pyscholoog en er was serieus wel wat aan de hand.

14/15 jarige mensen; pesten, geweld, sexueel misbruik, niet jezelf in je eigen lijf thuis horen, verstoord zelfbeeld; denk aan een eetstoornis???
Dat zijn problemen waar OOK hele jonge mensen mee kunne lopen..

Sommige mensen van 14/15 jaar hebben meer negatieve dingen meegemaakt dan sommige volwassen mensen, dus vind dit echt een misplaatste opmerking.

Dat weet ik. Maar dan is het IMO aan jezelf hoe je daarin staat. Niks misplaatst aan. Een deel jongeren hebben geen psycholoog nodig maar een gigantische schop onder hun kont. Ik vind dat de jeugd van tegenwoordig veel te makkelijk naar pillen grijpt. En ja, ik geloof heus dat er tussen zitten die echt niet meer kunnen, en voor die mensen vind ik het doodzonde dat een groot deel maar lijkt te spelen met deze zeer ernstige ziekte. :n Als je depressief wordt van pesten, wat ga je dan de rest van je leven doen?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:17

dejavu schreef:
JuliaMaria schreef:

:') Dus wel die schop onder de kont.

Als je niets doet, bereik je ook niets, klopt wel. Maar soms ligt die bal niet direct bij een patiënt, maar eerder bij de behandeling. Men laat zich meeslepen door de behandeling om uiteindelijk handvatten te creëren waar je jezelf aan omhoog kunt trekken. Soms komen die een tijd niet. Het heeft vaak ook gewoon tijd nodig. Alles moet tegenwoordig maar vlug vlug vlug, maar dat moet men niet willen. Vooral omstanders niet.

Helemaal niet, als je jezelf een schop onder je kont geeft pak je het overhaast aan. Als je eerst alle puzzelstukjes weer bij elkaar zoekt en zo aan jezelf gaat werken dan gaat het niet te snel en kun je ''op je gemak'' de problemen op gaan lossen. In plaats van te overhaasten en daardoor alles in de soep te laten lopen (en zodoende een driedubbele terugval te krijgen).
Natuurlijk ligt het ook vaak aan de behandeling, maar ik heb het over mensen die nog niet op het punt zijn om zich ertoe te zetten om uberhaupt iets te laten behandelen (en ondertussen misschien wel doormodderen met antidepressiva omdat dat een makkelijke ''oplossing'' lijkt).

We bedoelen volgensmij precies hetzelfde hoor........... Denk dat je iets te snel op me gereageerd hebt. ;)

Hestejente: Rustig maar, ik weet dondersgoed wat een depressie is (misschien moet je even in mijn profiel kijken wat voor studie ik doe ;) ) maar met zo'n instelling komt iemand er nooit bovenop. Uiteindelijk zal er toch hulp moeten komen, en daarvoor zal diegene zichzelf langzaamaan bij elkaar moeten rapen, iets wat een langdurig proces is. Je kunt wel depressief zijn, maar als je depressief bent kun je nog prima nadenken en weet je zelf dus ook dat er verandering moet komen. De stap er naar toe is heel zwaar maar dat is wel de belangrijkste stap die gemaakt moet worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:29

En het probleem met zo'n depressie is dus dat je te veel nadenkt. Op een verkeerde manier.

Wat jij studeert boeit me verder niet eigenlijk maar ik wil wel doen of ik interesse heb hoor. Ik ben anglist, en jij? :Y)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:31

JuliaMaria - Ik denk dat ik te snel op 'plaatsen' heb gedrukt. Ik ga mee met jouw post, welke een mooie aanvulling is op jouw eerdere post die ik verkeerd heb opgevat. :)

Ayasha schreef:
Dat weet ik. Maar dan is het IMO aan jezelf hoe je daarin staat. Niks misplaatst aan. Een deel jongeren hebben geen psycholoog nodig maar een gigantische schop onder hun kont. Ik vind dat de jeugd van tegenwoordig veel te makkelijk naar pillen grijpt. En ja, ik geloof heus dat er tussen zitten die echt niet meer kunnen, en voor die mensen vind ik het doodzonde dat een groot deel maar lijkt te spelen met deze zeer ernstige ziekte. :n Als je depressief wordt van pesten, wat ga je dan de rest van je leven doen?

Poeh, heel terecht schrijf je 'IMO'. Misschien moet je het eens IAO (in andermans ogen) proberen te belichten. Depressiviteit is echt geen uitzondering bij jongeren. Een tijd waarin sociale druk en hormonale veranderingen heel veel met je doen, zonder daar grip op te hebben. Hierdoor kun je je die houding van 'laat maar waaien' niet aanmeten. Na hulp eventueel wel, maar zo in je eentje lukt dat niet iedereen. En voordat er hulp aan bod komt, zit je misschien wel in een Dikke Dip/depressie. Als je depressief wordt van pesten, heb je gewoon een verdomd rotleven voor dat moment. Impact van pesten moet je niet onderschatten. Zijn er cijfers bekend van de jeugd van tegenwoordig en hun medicijngebruik? (Ik sta voor de klas, maar ik ken er geen een.)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:31

@julia:
Als je goed depressief bent kan je juist niet meer logisch/rationeel/gestructureerd nadenken. Dan heb je namelijk vaak last van dwanggedachten die elke minuut van de dag een stuk of 30 keer herhaalt worden in jouw hoofd.
Vaak is het zelfs geeneens meer mogelijk om een klein stukje krant te lezen of een film te volgen, omdat je concentratievermogen tot het nulpunt is gedaald.
Een depressie is vaak een soort van kortsluiting in de hersenen waardoor vele functies uit kunnen vallen.

Wordt hier toch wel een beetje gefrustreerd over mensen die zeggen ‘vakkennis’ of wat dan ook te hebben maar blijkbaar geen idee hebben wat een echte depressie inhoudt en wat het kan veroorzaken.
Blijkbaar ben je nog lang niet uitgeleerd.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:37

Als je depressief wordt van pesten, wat ga je dan de rest van je leven doen?
Deze opmerking van Ayasha daar kan ik me behoorlijk kwaad om maken.
Hoe oud ben je? Wat heb jij in je leven meegemaakt dat je dit hier zo neerzet?
Weet je wel hoeveel mensen zelfmoord plegen door pestgedrag?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:46

Ayasha schreef:

Als je depressief wordt van pesten?? Weet je wel hoe vér pesten kan gaan?

En de jeugd tegenwoordig te makkelijk naar pillen grijpt, ze moeten die echt eerst voorgeschreven krijgen hoor :j
En hoever kan je ergens 'volwassen' in staan als je 14/15 bent..? Het is normaal dat je dan hulp nodig hebt daarbij!