Ritueel slachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Re: Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:44

Eet smakelijk, je niet halal bio industrie vlees ;), een leven vol angst, stress, leed, ruimtegebrek, wat een gezeur over halal vlees... Als je vlees eet, of het halal of niet is, weet je dat er een moord gepleegd is op een dier. De moord duurt maar enkele seconden misschien minuten, waar het om gaat is de totale duur van het leven van een dier. Wat dus veel walgelijker is dan het slachten is het leven van het dier opzich. Daar hoor je niemand over. Geen halal eten, maar wel een burger bij de mac halen zeker?

Het is niet goed te praten hoe er met dieren om wordt gegaan, het drama van de 'halal' slachting is maar een heel klein onderwerp, wat uitgelicht worden, omdat het een hype is te zeggen dat moslims, joden, christen slecht zijn en in de middeleeuwen leven wat hen religie en gebruiken betreft. Wat mij betreft heb je pas recht van spreken als je enkel biologisch vlees eet, of vegetariër bent.

De PVV wil bijvoorbeeld halal slachten verbieden, maar stimuleert de bio-industrie om hier miljoenen dieren meer te martelen en deze dan te exporteren naar China, wij Nederlanders zijn expert in bio-industrie, daar moeten we trots op zijn, 'not'. Maar toch wordt er keer op keer een topic over halal slachten geopend en nauwelijks over de genocide die bio-industrie heet. Verbeter de wereld begin bij jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:45

Kanelly schreef:
Lieve Famke....ik ben niet tegen de bio-industrie, ik vind het allemaal prima.
Ik eet alles, drink alles, zoals ik in het begin van het topic al aangaf.. I couldn't care less.

En dat ik niet weet hoe het er aan toe gaat... tot een paar jaar geleden (iets met verhuizen en uit huis gaan), heb ik zelf regelmatig aan de klossen gehangen, staartjes afgebrand, tandjes geslepen etc.

Dus relax. Ik weet hoe het er aan toe gaat.

Als het jouw allemaal geen bal uitmaakt, waarom kom je hier dan? Als het jouw niet kan schelen of een dier uit de bio industrie komt of in de bergen heeft gelopen, waarom ahmer je er bij anderen dan op. Volgens mij ben jij de enige in het topic, die het geen ruk kan schelen hoe een dier leeft en hoe het aan zijn einde komt.
Ritueel slachten vind ik niet kunnen, het gebeurt vaak door amateurs, gewoon in de achtertuin, maar om dat ik ritueel slachten vreselijk vind, wil niet zeggen dat ik dan maar pro bio industrie ben. Of voor het onverdoofd castreren. Het topic gaat daar alleen niet over.
Ik zelf eet alleen maar puur biologisch vlees, van dieren waarvan ik weet dat ze het top hebben gehad en waar en door wie ze geslacht zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:46

Daphna schreef:
Eet smakelijk, je niet halal bio industrie vlees ;), een leven vol angst, stress, leed, ruimtegebrek, wat een gezeur over halal vlees... Als je vlees eet, of het halal of niet is, weet je dat er een moord gepleegd is op een dier. De moord duurt maar enkele seconden misschien minuten, waar het om gaat is de totale duur van het leven van een dier. Wat dus veel walgelijker is dan het slachten is het leven van het dier opzich. Daar hoor je niemand over. Geen halal eten, maar wel een burger bij de mac halen zeker?

Het is niet goed te praten hoe er met dieren om wordt gegaan, het drama van de 'halal' slachting is maar een heel klein onderwerp, wat uitgelicht worden, omdat het een hype is te zeggen dat moslims, joden, christen slecht zijn en in de middeleeuwen leven wat hen religie en gebruiken betreft. Wat mij betreft heb je pas recht van spreken als je enkel biologisch vlees eet, of vegetariër bent.

De PVV wil bijvoorbeeld halal slachten verbieden, maar stimuleert de bio-industrie om hier miljoenen dieren meer te martelen en deze dan te exporteren naar China, wij Nederlanders zijn expert in bio-industrie, daar moeten we trots op zijn, 'not'. Maar toch wordt er keer op keer een topic over halal slachten geopend en nauwelijks over de genocide die bio-industrie heet. Verbeter de wereld begin bij jezelf.

Waarom ga je er van uit dat men hier standaard maar bio industrievlees eet. Omdat je tegen halal bent, ben je daar gelijk maar voor, dan ben je maar gelijk voor een leven vol angst. Beetje kortzichtig, vind je ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:53

Tja Mindim, de neuzen hoeven toch niet allemaal dezelfde kant op te staan?

Ik (en meerderen) nu vragen ons bepaalde dingen af, als er zo tegen ritueel slachten geageerd wordt...waarom niet tegen andere dingen.
Maar goed, die vergelijking mag inmiddels ook al niet meer gemaakt worden...
Ik beweer nergens dat ik er geen 'ruk' om geef hoe een dier leeft, ik ageer enkel niet tegen de bio industrie of ritueel slachten.
Dat kan ik voor mezelf niet goedpraten namelijk, uitvallen over ritueel slachten, maar ondertussen wel gewoon vlees eten, naar de Mac gaan, in het buitenland eten e.d. Want die zaken wil ik allemaal niet laten...en ik weet hoe het er aan toe kan gaan. Maar het ene afkeuren en met de rest vrolijk doorgaan, nee zo hypocriet wil ik niet zijn.
Dus vandaar dat ik het gewoon accepteer zoals het er is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-10 02:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:58

Mindim schreef:
Waarom ga je er van uit dat men hier standaard maar bio industrievlees eet. Omdat je tegen halal bent, ben je daar gelijk maar voor, dan ben je maar gelijk voor een leven vol angst. Beetje kortzichtig, vind je ook niet?

Ik ben heel blij te lezen dat dit bij jou niet het geval is, en het zal zeker voor anderen ook gelden. Maar vooralsnog eet het grootste gedeelte van de bevolking, en ook zeker dierenliefhebbers graag bio industrievlees. Mac, Burger King, Kentucky, Snackbars, je ziet ze overal, naar mijn weten is er maar een biologische fast food zaak. Misschien vinden deze mensen het wel 'zielug', maar een echte life style verandering hebben ze er niet voorover.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:20

Kanelly schreef:
Waar ik me vooral aan stoor, dat het weer op een hetze begint te lijken.

Ik stoor me vooral aan dit soort dingen:
Agenten eten allemaal halal

Het wordt ons gewoon door de strot geduwd, dan mogen we toch op zijn minst kritisch zijn?

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:27

Ik vind het walgelijk deze praktijken!!! Dierenmishandeling!!! onontwikkelde potdoeken!!! :r
Heb hier geen woorden voor en het maakt me zoooooooo zooooooooooooo boos....bah vreselijk!!!!!
Jakkes, hoop dat dit ooit stopt....anders moeten we de rollen eens omdraaien....

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 04:04

_Hackney_ schreef:
Ik vind het walgelijk deze praktijken!!! Dierenmishandeling!!! onontwikkelde potdoeken!!! :r
Heb hier geen woorden voor en het maakt me zoooooooo zooooooooooooo boos....bah vreselijk!!!!!
Jakkes, hoop dat dit ooit stopt....anders moeten we de rollen eens omdraaien....

Wat bedoel je precies met de onderste zin?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 04:08

Film aanrader: Emmas Glück

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:29

Lusitana schreef:
Focussed schreef:
Dat er ook nog eens bij: Wie heeft dan in godshemelsnaam bedacht dat zo'n beest zo lang moet lijden? Dit is imo geen "interpretatie gevoelige keuze" waarbij je de tekst in een geloofsboek naar eigen believe kan interpreteren. Ik bedoel: Snel en pijnloos staat toch vrij haaks op de keel doorsnijden en minuten laten doodbloeden bij kennis...

Alle boeken die richtlijnen zijn in geloven worden vrij geinterpreteerd naar de keuze van de gebruiker, helaas. Breek me de bek niet open.

Ook dat joodse kosjer eten is totaal uit de hand gelopen met twee keukens.
Waar het om ging is dat er kruisbesmetting bestaat, maar als jij je mes even onder de hete kraan schoonmaakt tussen de producten snijden door, is het echt wel schoon.
Dat moslims geen varkensvlees eten is omdat het zonder koelkast nu eenmaal in een mum van tijd onder de maden zit.
De richtlijnen zijn eeuwen geleden gemaakt, en kunnen gemakkelijk aangepast naar moderne tijden. Want het heeft weinig met God of Allah of wie/wat dan ook te maken. De richtlijnen zijn om hygiënisch en "goed" te overleven.
We hoeven helemaal niet "een hogere" tevreden te stellen met het doden van dieren al of niet op een bepaalde manier. Of het al of niet eten van bepaalde dieren, of het bereiden op een bepaalde manier. Daar waren die richtlijnen niet voor. Die waren simpelweg om rotten van vlees en kruisbesmetting te voorkomen... De hele hocus-pocus eromheen is in de meeste boeken later toegevoegd. Of zelfs totaal bedacht.

Zo had ik het ook begrepen en ik heb het er uitgebreid met joodse kennissen (niet practiserend) over gehad. Maar als we proberen deze manier van slachten uit te bannen uit NL kan dat niet, want "wij" willen graag dat deze mensen zich hier thuis voelen. Net zoals dat politiekorps dat zich aanpast aan elkaar (lees=NL past zich aan aan -in dit geval- islam) door alleen nog maar halal broodjes te halen. Ik vind deze manier van slachten walgelijk en het is vrij eenvoudig om het per direct te verbieden. Dan maar geen export naar MO, net zoals beren hier niet meer gecastreerd worden en het vlees in Dld daardoor niet meer welkom is.
Wat mij ook erg stoort is dat wij vaak halal geslacht vlees eten zonder dat wij het weten. Een keurmerk zou wel op zijn plek zijn.

En voor diegene die beweert dat het geen moslims zijn die op deze manier geslacht vlees willen hebben: Ga jij ze dat vertellen? Onze slachthuizen en kaasfabrieken lopen over van islamieten uit het MO die hier controleren of een product wel halal genoeg is om te importeren. En dan wordt niet naar de leefwijze van het dier gekeken, maar naar de manier van slachten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:08

kanniet schreef:
Maar als we proberen deze manier van slachten uit te bannen uit NL kan dat niet, want "wij" willen graag dat deze mensen zich hier thuis voelen. Net zoals dat politiekorps dat zich aanpast aan elkaar (lees=NL past zich aan aan -in dit geval- islam) door alleen nog maar halal broodjes te halen.

Wat ik zei, Nederland profileert zich niet genoeg als land en wordt nu gewoon gebruikt naar goeddunken en de gastvrijheid wordt uitgebuit.
Portugal is ook gastvrij. Je kunt overal binnenkomen en mee eten en als je geen vlees eet (ik lust dus echt niet wat ze hier eten aan vlees, maar bewonder wel het feit dat ze tenminste het hele beest gebruiken) vinden ze wel iets voor je dat je wel lust. Je kunt elkaar best tegemoed komen zonder nou je eigen gewoontes op te dringen aan je gast (land).

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:11

van die achterlijke nederlanse ''regeltjes'' wordt idd gewoon gebruikt gemaakt.
ik zeg niet dat alle mensen zich maar aan moeten passen aan nederland, en met klompen en 'n tulp in de hand rond moeten lopen maar ik vind 't te gek voor woorden dat er altijd maar alles aan moslims aangepast moet worden terwijl d'r net zoveel niet moslims zijn die dat maar moeten accepteren.
kom op zeg, wij staan bekent als het land met de dikke uitkering 8)7

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:27

Wat ik al zei, hier hebben we de asielzoekerscentra nooit vol en er zijn er maar twee, in buurland Spanje kunnen ze de stroom haast niet verwerken.
De laatste asielzoekers die we hadden waren alleen hier aangekomen omdat de motor van het bootje het had opgegeven en toen zijn ze afgedreven, want ze waren op weg naar Spanje....(ook al weer maanden geleden).
Men weet in het buitenland exact welk land het gunstigste voor ze is.
Ik sprak hier engelsen die me meer over de nederlandse wetten konden vertellen dan ik zelf wist... Wat drugsbeleid betrefd, niet mijn interesse, maar wel die van de mensen die daarvoor naar Nederland gaan dus.
Dat is even een zijstraatje, maar wat ik bedoel is dat ik denk dat de regering niet echt in de gaten heeft welke boodschap ze uitdragen.

Het gekke is dat de islam helemaal niet zo'n raar geloof is, er zijn er alleen te veel die er een rare slinger aan geven. En dat is inclusief de mensen die een hekel aan moslims hebben.
Beetje als hooligans die zeggen voor hun club te vechten. Denk je echt dat Ajax wil dat je met Feyenoorders vecht? Het is maar hoe je dingen opvat.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-12-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:34

Ik ben het helemaal met je eens Lusitana, jij zegt precies wat ik denk.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:36

Kanelly schreef:
Het stoort me omdat dit ene 'makkelijk' punt is om mensen mee te raken.
Wat bloed, spartelende diertjes, iets met moslims en hoppeta.

Zo'n dier heeft misschien pijn, ja. 30-80 seconden.
Wat maakt de gemiddelde koe voor helse pijnen door tijdens het afkalven?
Wat voor helse pijnen maakt de big door als zijn staartje er onverdoofd wordt afgebrand?
Duurt wel ff langer hoor dan die 30-80 seconden.

En ik weet geen cijfers, maar ik durf op zich zo wel te zeggen, dat díe aantallen cijfermatig stukken hoger liggen dan die 200.000 dieren die per jaar in Nederland halal of kosher geslacht worden.

Maar ja, iets met export, economie enzo, dat soort belangen hè...

:\ is dat niet een beetje naief? Dus omdat een koe en big pijn moeten lijden (wat ook niet zou mogen) moeten deze dieren dat ook maar?
Wij willen elk dier pijnvrij. Blijkbaar maakt dat voor jou dus niets uit of een dier lijdt of niet..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:48

Zoals ik al vaker zei, je moet ERGENS beginnen tegen dierenleed....

Het ter sprake brengen is al iets...

Alles dan maar verzachten met voorbeelden van ander leed, is lekker makkelijk!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:50

Waar ik nou benieuwd naar ben en misschien kan iemand mij dit vertellen, is hoe mag er dan WEL ritueel worden geslacht volgens de regels. Hoe worden de dieren dan wel pijnloos en snel geslacht?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:57

Dat wordt hier en daar wel genoemd in dit topic en bedwelmen mag dus ook. Daarbij, ze zouden het dus ook gewoon met een pin(schot) kunen slachten zoals we in slachthuizen slachten. Daar laat men ook de dieren echt wel uitbloeden. Het met een mes slachten gebeurt omdat ten tijden dat de richtlijn werd opgesteld er geen andere manier bestond...
Het is dom om het niet aan te passen. In Nederland slachtte men vroeger ook gewoon met een mes (en voor de bloedworst werd het bloed dus ook uit een gillend langzaam doodgaand varken opgevangen), maar als methodes verbeteren mag je daar heus in mee. Er staat nergens in de Koran dat vooruitgang verboden is. ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:06

idd Lusitana, het is een beetje achtergebleven. vroeger hadden ze de schietmachine's niet, nu wel. en er staat nergens dat ze die niet mogen gebruiken. volgens mij(en neem me niet kwalijk als 't niet zo is) gaat 't meer om 't gebed voor het slachten als de manier waarop, vroeger hadden ze namelijk geen andere manier. oke, op de oertijden na dan. maar ik denk niet dat mensen nou met zelfgemaakte speren door nederland gaan jagen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:08

Ik bedoelde eigenlijk, er is iemand in dit topic die er duidelijk meer vanaf weet(zelf moslima?) en misschien kan die me vertellen hoe er dan wel precies geslacht mag worden, dus hoe die verdoving/bedwelming dan gaat, wat er gebruikt wordt, in hoeverre het dier dan weg is als het de keel doorgesneden wordt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:09

Je mag een dier dus bedwelmen --> kopschot
En daarna verbloeden, zoals we dus altijd doen.

Het hart klopt dan dus nog, dus komt al het bloed er netjes af.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:10

Okee bedankt! Weet iemand waarom dit dan niet gebeurt?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:11

Mindfields schreef:
Okee bedankt! Weet iemand waarom dit dan niet gebeurt?

Daar heb ik geen idee van

Jamaiskatje(ofzo :P ) had het een paar pages terug allemaal precies uitgelegd :

jameyskatje schreef:
1 reactie van mijn kant.

Wat jullie op de docu zien is GEEN rituele slacht en ook GEEN islamitische slacht.

het is een barbaarse slacht die God verboden heeft, die uitgevoerd is door mensen die zich moslim noemen en waarschijnlijk geen kennis hebben en/of alleen aan geld denken.

want bij een correcte islamitische slacht mag ten 1e het dier niet eens uit de bioindustrie komen, daarbij zjn er dan heeeel veeel regels en voorwaarden waar men aan moet voldoen zodat de dieren niet lijden, direct hersendood zijn en niet in hu emoties worden geschaad. dit alles kan je teruglezen op de site in mijn profiel over dierenrechten bij voorbaat.

mensen doen slechte dingen.

maar dit zijn GEEN praktijken die de Islam onderwijst en zo heeft God het NIET bedoeld.

overigens,. heeel veel moslims eten geen (nep)halalvlees meer. om dus deze redenen. heel veel moslims komen al in opstand, dit merk ik in de islamitische gemeenschap, men is er echt klaar mee. geleerden bemoeien zich er ook mee gelukkig. helaas zijn dit de praktiserende moslims die hun geloof dus well serieus nemen, en helaas zijn er meer niet-praktiserende moslims in nederland die het allemaal niets kan schelen..

JA een verdoving is wel toegestaan. een bedwelming dan wel. maar alleen op een diervriendelijke manier uiteraard.
dus JA er moet wat veranderen. absoluut.
en JA ik ben moslim
en NEE ik eet geen nephalalvlees omdat het halalvlees in nederland dus eigenlijk HARAM is, verboden om te consumeren.
NEE dit is geen islamitische praktijk, maar een praktijk van mensen :(

topics van een islamitisch forum:
(ik heb hier overigens zelf ook in gereageerd. ik ben benieuwd of jullie kunnen ontdekken welke gebruiker ik ben haha)
voor of tegen ritueel slachten
alleen biologisch vlees is halal
de waarde van het halal-label

ik ben overigens zelf een onderzoek gestart wat betreft de vleesmogelijkheden in nederland. ik heb contact met verschillende slachthuizen en leveranciers. ik bestel mijn vlees nu bij http://www.groenemoslims.nl en een bepaalde winkel hier in de buurt omdat ik weet dat zij zorg dragen voor de wetten van de Islam en daarbij dus ook het dierenwelzijn.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:13

Dank je, ik had dat al gelezen en vond toch niet het gehele antwoord op mijn vraag, maar die is zojuist wel gegeven, dat er dus inderdaad een kopschot gegeven mag worden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:15

Mindfields schreef:
Dank je, ik had dat al gelezen en vond toch niet het gehele antwoord op mijn vraag, maar die is zojuist wel gegeven, dat er dus inderdaad een kopschot gegeven mag worden.

Dan is de vraag : Wáárom doen islamieten dit niet??
Dit scheelt zoveel dierenleed!

Heeft het met geld te maken?
Met tijd?