Langstudeerboete verlengd naar 2 jaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:18

_Cathalijne schreef:
Ik vind het wel spijtig dat de master niet meer vergoed wordt.. Zeker in het geval van studies als geneeskunde, diergeneeskunde etc. Ik wil zelf graag een summa of ako master gaan doen (moet welliswaar nog beginnen met studeren, maar daar heb ik op het moment mijn zinnen op gezet). Die master duurt 4 jaar waarin je enerzijds wordt op geleidt tot arts, en anderzijds tot klinisch onderzoeker. Studielast per week is ongeveer 40 uur. Daar kun je best nog wel naast werken, maar een fulltime baan lijkt me dan toch echt onmogelijk. Vooral omdat je op gegeven moment ook 2 jaar co-schappen moet gaan lopen.

Je krijgt geen stufi meer voor je master, dat is toch net wat anders ;) Een master wordt voor een groot deel alsnog wel door de staat betaald :j

om maar weer even Engeland erbij te halen (daar zit ik nu eenmaal net iets beter in). Daar is lenen voor een studie vrij normaal: ik zal het zelf ook moeten doen om daar te kunnen studeren. Daar hebben ze echter een rekening dat je pas terug gaat betalen als je een bepaald bedrag per jaar verdiend, en wat je afbetaald is afhankelijk van je inkomen. Dat vind ik wel een goede regeling :j
Lenen voor mijn studie vind ik niet zo erg, dat zie ik als investeren in mijn toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:22

Dat werkt hier net zo hoor. Je hoeft pas terug te betalen aan DUO als je een baan hebt, en als je erg weinig verdient betaal je het minimum terug (ik dacht 45 p/m), hoe hoog je schuld ook is, en als je na verloop van tijd nog geen beter betaalde baan hebt wordt de rest je kwijtgescholden...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-10 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:26

Citaat:
''Het geld dat we bezuinigen investeren we weer in het onderwijs''

Waar blijven die extra inversteringen dan? Beetje hypocriet dat Rutte dit zo stelt, gezien hij niks anders doet dan ordinair bezuinigen op het onderwijs.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:16

Ffortuna schreef:
Dat werkt hier net zo hoor. Je hoeft pas terug te betalen aan DUO als je een baan hebt, en als je erg weinig verdient betaal je het minimum terug (ik dacht 45 p/m), hoe hoog je schuld ook is, en als je na verloop van tijd nog geen beter betaalde baan hebt wordt de rest je kwijtgescholden...

En wat vinden ze weinig verdienen?

Als ik 600,- p.m zou verdienen dan ga ik bv geen 300,- terugbetalen.
Hebben ze niet soort overzichten?

Anoniem

Re: Langstudeerboete verlengd naar 2 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:23

Moet je even op de website kijken... ik heb de info ook daar vandaan, n.a.v. de bezuinigingen ben ik me in gaan lezen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:29

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 16:50

Zoals ik het nu dus begrijp krijg je 1 jaar voor je bachelor en 1 jaar voor je master en gaan ze dit dus ook splitsen. Op het moment dat je dus je bachelor gehaald hebt, zou in theorie al je vertraging die je in je bachelor opgelopen hebt (of daarvoor omdat je studie keuze switch hebt gedaan) verder wegvallen, en krijg je een nieuwe master tijd + 1 jaar.

Dit zou voor veel mensen veel positiever uitvallen.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:16

Dat is goed nieuws voor mij, mijn master haal ik namelijk goed binnen de marges :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:17

Waar heb je dat gevonden Shiloh? De plannen waren eerst namelijk om beide op een hoop te gooien :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 15:27

Dat weet ik niet Heino, dat is wat ik van iedereen hoor. Heb er zelf nog geen bron van gelezen oid. Maar het zou wel logischer zijn, aangezien ze officieel bachelor als een diploma zien. (Zelfs de studentendecaan redeneerde op die manier afgelopen donderdag)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:48

Hmm ok, ben benieuwd. In het concept regeerakkoord worden bachelor en master namelijk op één hoop gegooid en mag je totaal max 2 jaar uitlopen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 02:41

Zou opzich wel raar zijn. Ik bedoel, mensen die 1,5 jaar langer over hun bachelor doen, hun bachelor halen en dan beslissen niet door te gaan. Ga je die mensen dwingen om achteraf nog voor een half jaar boete te betalen?