Keith Bakker onder vuur.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Keith Bakker onder vuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:56

Polivy, in gezinshuizen woon je met je cliënten in huis.
Een soort van gezinssituatie dan, maar dan in een hulpverleningssetting.

Ja klopt, hij heeft zichzelf in een hele kwetsbare positie gebracht :j
Dat weet hij ook, maar ja het hoe en waarom heeft hij wel goed uitgelegd vind ik.

Maar ja, in dit werk ben je als hulpverlener vaak heel kwetsbaar.
Er zijn veel meer situaties dat cliënten (niet alleen vrouwelijke) aantijgingen kunnen doen (en dit dus ook helaas te vaak doen). Bijv. een 1 op 1 verlof met een hulpverlener.
Een weekend als enige jongere aanwezig zijn in het huis/leefgroep omdat de rest van de jongeren op weekendverlof is.
Etc. etc.

(maar goed, dit is misschien een beetje offtopic ;) )

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:00

Ik vind trouwens in een thuissituatie van de hulpverlener en binnen de hulpverleningssituatie anders. De thuissituatie is toch een heel stuk persoonlijker. Maar het blijft heel lastig.

En ja, hij heeft het naar mijn mening ook wel goed uitgelegd. Alleen was het niet heel verstandig. Maar wat ie ook zegt: eigenwijs :D

Ik las trouwens op wikipedia dat hij nu naar Engeland ging om daar te werken?

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:26

huh? dat lees ik nu ook idd, wat raar joh! omdat hij de huur niet kon betalen... zou wel jammer zijn :(
dat zou dan helemaal het einde betekenen voor Family Matters ben ik bang

Citaat:
In september 2010 kwam er een abrupt einde aan Bakkers directeurschap bij Smith & Jones. Directe aanleiding was een huurconflict over zijn kliniek dat hij had met huurbaas De Eerste Steen, maar er knelden al langer zaken op het gebied van leidinggeven. Hij legde de schuld van het vermeende falen bij zichzelf. "Ik ben een organisatorische ramp", zo verklaarde hij. Een en ander zou te maken hebben met perfectionisme en een te snelle groei van de verslaafdenopvang. Er zal nog wel beperkte opvang van bepaalde groepen zijn (eerder al was de hulp aan alcohol- en drugsverslaafden gesloten), maar op een andere locatie en onder een andere leiding. Bakker zelf gaat werken in een nieuwe verslavingskliniek van de Priory Group in Londen, zij het niet langer als directeur

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:28

Dat huurconflict weet wel vanuit de pers, maar dat van dat Priory Group niet. Ga toch eens googlen.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:18

Ik ben blij dat er iemand is zo als Keith (van uitgaand dat hij onschuldig is!!!), ik heb in reguliere hulpverlening gelopen en toen ik hulp het meeste nodig had was er niemand die er voor mij was. En nu ik er zelf half ben uit geklommen is er ineens wel plaats voor mij. En toen was het eigenlijk al te laat..

Dus het is super goed dat er zo iemand er is!

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:50

priory ging niet door dat is het enige wat ik weer

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:51

Mooi gebaar nestle! Mooi om die verhalen te lezen! Keith zal zich zowiezo gesteund voelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:55

Keith Bakker schreef:
"Ik heb honderden cliënten, die niet allemaal geestelijk even stabiel zijn. Tegen dit soort verhalen kan ik me daarom moeilijk verweren."

Als hij dit echt gezegd heeft, dan is dat het meteen het bewijs dat hij een ongelooflijke creep is. En zo ziet hij er ook met dat gluiperige smoelwerk.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 01:57

Lovely schreef:
Keith Bakker schreef:
"Ik heb honderden cliënten, die niet allemaal geestelijk even stabiel zijn. Tegen dit soort verhalen kan ik me daarom moeilijk verweren."

Als hij dit echt gezegd heeft, dan is dat het meteen het bewijs dat hij een ongelooflijke creep is. En zo ziet hij er ook met dat gluiperige smoelwerk.

Dat vind ik wel een beetje een harde opmerking en ik begrijp hem ook niet helemaal. Zegt hij hiermee nu echt iets raars?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:00

Lovely schreef:
Keith Bakker schreef:

Waarom dat? Hij noemt het toch gewoon zoals het is? Vind jouw opmerking dan ook echt nergens op slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:02

Hoezo Lovely? Verklaar je nader? Hoezo is dat bewijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:02

Ja, ik vind dat je als hulpverlener de verantwoordelijkheid niet zo van je af mag schuiven. Bovendien ben ik toch sneller geneigd om eerst de slachtoffer versie goed te onderzoeken voordat er met dit soort opmerkingen wat gedaan wordt. Waar rook is, is vuur, ook bij wankele types denk ik. Ik ben trouwens absoluut geen fan van Keith Bakker, ik heb het altijd een engerd en een selfkicker gevonden. Het zou mij niets verbazen als de beschuldigingen waar zijn, om het dan maar voorzichtig uit te drukken.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:03

Lovely schreef:
Keith Bakker schreef:

Hoezo dat dan ?
Het is waar dat niet iedereen geestelijk even stabiel binnen komt ..
Anders kom je er ook niet

+ dat hij niet weet wie het zijn dus hoe kan je het dan onderzoeken ..
Alleen JVDH weet wie het zijn

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:05

Maar ik ga slapen heb voor vandaag genoeg mijn kant van het verhaal laten zien denk ik !

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:07

Lovely schreef:
Ja, ik vind dat je als hulpverlener de verantwoordelijkheid niet zo van je af mag schuiven. Bovendien ben ik toch sneller geneigd om eerst de slachtoffer versie goed te onderzoeken voordat er met dit soort opmerkingen wat gedaan wordt. Waar rook is, is vuur, ook bij wankele types denk ik. Ik ben trouwens absoluut geen fan van Keith Bakker, ik heb het altijd een engerd en een selfkicker gevonden. Het zou mij niets verbazen als de beschuldigingen waar zijn, om het dan maar voorzichtig uit te drukken.

Volgens mij schuift hij het niet van zich af. Integendeel. Ga de uitzending van P&W eens kijken. En die opmerking zoals jij die aanhaalt is volgens mij alleen maar de waarheid. Er zijn gewoon niet allemaal heel stabiele mensen in zo'n kliniek (anders bestond de kliniek tenslotte ook niet zou je zeggen :D). En veel van de personen die daar binnen komen zijn volgens mij ontzettend manipulatief (heb ik bv Nestle zien zeggen in haar topic, maar ook bijvoorbeeld van anderen gelezen in de link die zij hier neerzette). Dat zijn gewoon feiten die er liggen. Waarom kan hij ze niet zo noemen dan volgens jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:11

Omdat hij als hulpverlener weet dat die clienten kwetsbaar zijn en dan blijf je er van af. Ik heb een kleine beetje lichte allergie tegen hulpverleners (al dan niet zelf benoemd) die zich niet kunnen beheersen met hun clienten, vooral niet als het kinderen betreft. Het gaat hier namelijk altijd om een machts- en autoriteitsprobleem dat veroorzaakt wordt door een gebrek aan leiding en aandacht. De client is volgens mij altijd het slachtoffer in zulke gevallen en niet de hulpverlener.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:15

Er is niet eens bewezen dat hij aan die cliënten heeft gezeten!!! Er ligt geen enkel bewijs op tafel en jij hebt je oordeel al klaar over deze man, op basis van uiterlijk en een vaag verhaal zonder enig bewijsmateriaal. Dat is pas sterk :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:20

Hij nam ze toch mee naar huis? Daarmee ga je ook al over een grens als je het mij vraagt. Wat heeft een client is hemelsnaam bij je thuis te zoeken als het voor een behandelprogramma in een kliniek is opgenomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:25

Ik zie ook nergens dat hij het van zich afschuift?
Zoals hij het daar zegt, is het helaas zo...

Als ik alleen met een cliënt op kamer of in de badkamer ben...kan de cliënt ook zo tegen een collega van mij zeggen dat ik weet ik het wat heb gedaan.
En dan is het zijn/haar woord tegen het mijne....

En die kans is met bepaalde cliënten (bepaalde problematieken) heel reeël.
Cliënt die beperkingen van je heeft gekregen, terugvalt in behandeling, conflict met je heeft gehad, cliënt red het niet meer om bij je te manipuleren etc.
Ja, dan kan je al snel dit soort zaken krijgen.

En waarom hij ze mee naar huis nam, heeft hij ook duidelijk uitgelegd in P&W.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:28

Hij schuift de beschuldiging af op hun labiliteit, en gaat niet in op het feit dat hij zelf aanleiding heeft gegeven voor de beschuldiging. Zijn uitspraak is voor mij van dezelfe orde als verklaren dat die lui toch al niet sporen :?.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:32

Eens met Lovely. En ik zie eigenlijk ook best een groot verschil in professionaliteit tussen 'alleen met een cliënt op kamer of in de badkamer' en een client mee naar huis nemen.

Ik weet ook niet wat er wel/niet gebeurd is, ik heb nog geen bewijzen gezien. Ik kan alleen zeggen dat het me niet direct zou verbazen als het wel waar blijkt te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:35

Er is een verschil in setting ja, niet in situatie.
Feit blijft dat je 1 op 1 met een cliënt bent.

Keith zijn kliniek is uniek in Nl., verreweg de meeste behandelingen vinden plaats in (semi) residentiële settingen en toch zijn de beschuldigingen iets wat veel voorkomt.
Dus alle hulpverleners roepen het over zichzelf af of geven zelf de aanleiding zodra ze 1 op 1 met een client zijn?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:41

Er zit naar mijn idee ook een groot verschil tussen met een verpleegkundige alleen op een kamer zijn of met je therapeut mee naar huis. En ja, in bv het hostel had één verpleegkundige ook slaapdienst, maar dat is toch nog iets heel anders al dat ik bij die verpleegkundige thuis zal slapen?

Ter bescherming en voorkoming van dit is er gewoon een bepaalde afstand nodig en ik vind het schandalig dat je clienten bij je thuis laat slapen.

Ik zie dat jij in de psychiatrie werk, neem je ook clienten mee naar huis? Nee toch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:47

Kanelly schreef:
Er is een verschil in setting ja, niet in situatie.
Feit blijft dat je 1 op 1 met een cliënt bent.

Uhm,
1 op 1 op een kliniek lijkt mij heel iets anders dan 1 op 1 op iemands priveterrein. Bij iemand thuis zijn, alleen met die therepeut is heel iets anders dan in een gemeenschappelijke ruimte op een kliniek; vooral ook voor de labiele types die zet je dan zomaar neer in een vreemde omgeving waar andere regels gelden :?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 02:48

Ja psychiatrie en zo veel meer ;) (ook met meiden waar Keith bijv. mee werkt)

Nee, ik neem ze niet mee naar huis. Omdat wij dat niet mogen.
Keith heeft niet met deze protocollen te maken, hij is hoogstwaarschijnlijk (gelukkig) ook niet HKZ gecertificeerd.

Maar een cliënt kan míj ook beschuldigen van misbruik.
En dan.... zijn/haar woord tegen het mijne....
Alleen wordt er bij mij alleen ophef over gemaakt binnen de instelling, want ik kom niet met m'n kop op tv.
Pas als er aangifte wordt gedaan, onderzoek is gedaan en ik schuldig bevonden ben, dan pas zal ik in de media komen. (en ik krijg een klein artikeltje op de 2e of 3e pagina, geen dikgedrukte schreeuwende kop in de Televaag)