Verbod op voedselreclames voor <12 jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:37

joostvangestel schreef:
Ik vind het nogal banaal om voedselreclame te gaan verbieden. Richt je dan eerder op wát voor voedsel. Frisdrank is ronduit slecht, of er nou suiker of aspartaam in zit.

Frisdrank is een breed begrip en helemaal niet altijd slecht. Hangt er gewoon vanaf wat erin zit.
Stevia zou prima zoetstof zijn maar ja, daar verdient de pharma industrie niets aan dus... was eerst een tijd een ´verboden´ gewas en komt nu onduidelijke vertragingen tegen bij de goedkeuringsprodures.
Het zaad is inmiddels wel te koop dus je kan het zelf wel zelfs in de vensterbank kweken voor eigen gebruik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:04

joostvangestel schreef:
Wat schoolgewoontes betreft, ik kan alleen maar jaloers zijn op het Finse systeem, waar kinderen op school gewoon een warme maaltijd voorgeschoteld krijgen als deel van het program. Dat scheelt een hoop in de zin tot snoepen.

Dat is hier in Portugal ook zo. En thuis eet men weer warm.
Maar helaas is een schoolmaaltijd niet per definitie een verantwoorde maaltijd (zie bv Jamie Olivers programmas over schoolmaaltijden in Engeland).
Hier draaien de maaltijden om de proteinen (dus het vlees of de vis) en groenten vind je in de vorm van een blaadje sla als je geluk hebt en gefrituurde aardappel... Zelfs in de restuarants. Toen ik naar het noorden verhuisde heb ik voor het eerst een aantal restuarants ontdekt waar ze groenten serveerden.
Ik moet zeggen dat ze hier niet dik zijn, dus dat vlees eten op zich is geen probleem, maar geen groenten eten is ongezond en darmkanker staat hier (dus) op nr 1 van dodelijke ziektes.

De kinderen van de nieuwe generatie zijn echter wel meer te dik en dat komt vooral omdat men de laatste 5-6 jaar hier veel meer snack een frisdrank keuzes heeft én idd reclames in de kinderprogrammas op kinderen gericht. Ik zie dus wel degelijk een rechtstreeks verband! Maar óók met dat veel tijd voor de TV zitten en computeren, wat ook maar de laatste jaren mogelijk is.
Daarbij kunnen ze hier ook niet echt opvoeden en dat geeft ook zo zijn weerklank. :(

Maar het zou idd wel helpen als men eens begon op school wat gezonds voor te zetten.
Maar het moet altijd een dubbele aanpak zijn met gezonde voeding én beweging promoten als je onnodig te dik worden echt wilt aanpakken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:34

Lusitana schreef:
joostvangestel schreef:
Wat schoolgewoontes betreft, ik kan alleen maar jaloers zijn op het Finse systeem, waar kinderen op school gewoon een warme maaltijd voorgeschoteld krijgen als deel van het program. Dat scheelt een hoop in de zin tot snoepen.

Dat is hier in Portugal ook zo. En thuis eet men weer warm.

Hier ook.

Hij gaat daar echter niet heen want inderdaad is de maaltijd thuis beter, leert hij tafelmanieren en een extra maaltijd heeft hij niet nodig.

Wat hier erg goed is dat ze op maadag en vrijdag verplicht een bepaalde gezonde lunch mee moeten nemen. Onze zoon is enige die nog geen misser(s) achter zijn naam heeft *\o/*
De andere drie dagen krijgt híj uiteraard even gezond mee, bijna de hele rest van de klas echter .... het ´gezonde´ snoepgoed van de reclames; lekker makkelijk en de kinderen willen het graag want zien het op de tv.

Anoniem

Re: Verbod op voedselreclames voor <12 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:26

Nahja een kind mag toch ook wel eens een keer ongezond lunchen?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:33

Asyaa schreef:
Pentax schreef:
Gewoon een verbod op alle voedselreclames voor alle leeftijden, chocorepen bij de kassa en andere manipulerende geintjes.
Willen ze je dan toch iets aansmeren, leg dan sporttijdschriften bij de kassa, en maak reclame voor sportverenigingen.

Afbeelding

Omdat sommige ouders niet genoeg ruggengraat hebben om tegen hun kinderen nee te zeggen moet voor de hele bevolking alles worden aangepast en verboden?

_/-\o_ _/-\o_

Het lijkt me tijd worden dat ouders weer eens gaan opvoeden ipv proberen het beste vriend/vriendinnetje van zoon of dochter te blijven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:41

Rebeccaa schreef:
Nahja een kind mag toch ook wel eens een keer ongezond lunchen?

Ja waarom niet. Daar gaat het toch helemaal niet om?
Het is erg als het systematisch gebeurd omdat men niet meer goed weet wat gezond is. Of dat het systematisch gebeurd uit gemakzucht en desinteresse.

Waarom Korea er bij gehaald is, snap ik niet.
Er is een groot verschil tussen totale censuur en onmondig houden van een heel volk en het leven in een vrij land en het weglaten van op kinderen gerichtte ongezond voedsel reclame of die aan banden te leggen of bv meer voorlichting voorbij te laten komen.

De reclame commissie haalt sowieso tig reclames per jaar er uit die gewoon niet kúnnen. Zoals een "lolly zonder vet" getoond door Daphne Dekkers, lekker dun. Kom nou toch een lolly is 100% suiker en kleurstof, natuurlijk geen vet, maar daarom niet gezond en helpend om slank te blijven!
Een reclame zal toch op zijn minst niet zooo misleidend mogen zijn.

Wat de ouders betreft, als die niet beter weten, omdat er gewoon niet genoeg over te vinden is wat nou wél gezond is, bv en je belaagd wordt met reclames die voor doen komen alsof iets gezond is. Hoe kun je dan de keus maken voor gezonder voedsel voor zetten?

Ja, mee eens dat ouders meer ruggegraat moeten hebben als een kind ergens om zeurt, maar er is natuurlijk wel meer aan de hand dan alleen dát.
Waarom hebben die ouders geen ruggegraat? Wellicht omdat ze zelf ook zo "opgevoed" zijn. Er zijn ouders die gewoon niet weten wat gezond is omdat ze zelf al van de "patatgeneratie" zijn...
Om gewoontes te doorbreken, is er soms gewoon hulp nodig van buiten af.
En het niet meer continue belagen met reclames van ongezonde voedingsmiddelen die doen alsof het wél gezond is, of in balans brengen met reclames van dingen die wel echt gezond zijn, lijkt mij een prima steuntje in de rug.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:58

Lusitana schreef:
Waarom Korea er bij gehaald is, snap ik niet.
Er is een groot verschil tussen totale censuur en onmondig houden van een heel volk en het leven in een vrij land en het weglaten van op kinderen gerichtte ongezond voedsel reclame of die aan banden te leggen of bv meer voorlichting voorbij te laten komen.

...en daarbij staat dat op hetzelfde Bokt waar je niet eens een foto van rijden zonder potje op kan plaatsen zonder tig pennyreacties _O-

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:27

er is al veel censuur voor tieners. Zo is alcoholreclame voor een bepaalde tijd al verboden op TV en als we naar Canada kijken (over het algemeen toch wel een "vrij" land, dan is het zelfs verboden om pakjes sigaretten open en bloot op de schappen te leggen, want iemand zou ze wel eens kunnen zien (je kan ook te ver gaan).

Korea vergelijken met voedelreclames is m.i. dus ook wel erg uit de bocht.

Maar wat is de lijn tussen verbieden van reclame of verbieden van het product zelf? In de beste vorm van een reclame heeft een reclame een voorlichtende funktie. Zoiets van "u heeft een behoefte, die kunnen wij vervullen".

Het probleem met veel reclame is dat veel reclames ronduit misleiden over de behoefte die vervuld wordt. Ja, in een suikerlolly zit geen vet, maar je maakt er wel veel vet mee aan als je al die suiker binnenkrijgt. De misleiding zit hem dus in wat er NIET verteld wordt. Het product wordt als gezond afgeschilderd, maar is helemaal niet zo gezond als wat de reclame afgeeft. En hoewel de reclame correct is (er zit geen vet in) is de boodschap dat het zogenaamd gezond zou zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:59

Het probleem is natuurlijk dat ook gezond voedsel in toenemende mate geproduceerd wordt met ongezonde ingredienten.

Vlees, bewerkt vlees bevat tegenwoordig in de meest gevallen een vorm van suiker... ík vraag niet om suikers in mijn hamburger maar ik krijg ze toch. Brood, sauzen, allerlei kant en klaar maaltijden.. Het is goedkoper produceren en suiker is ook nog eens een prima conserveringsmiddel. Zit er geen suiker in, dan wel aspartaam, smaakversterkers...
Kijk maar eens voor de grap eens wat er allemaal in de producten zit die je normaal bij de supermarkt haalt.

In veel vetarme producten zitten trouwens stoffen waar je minstens zo dik van wordt, bijvoorbeeld koolhydraten... suikers dus.

Dat suikerziekte hard op weg is ook in Nederland volksvijand nr 1 te worden, is niet verwonderlijk. Het heeft alles met ons eetpatroon te maken, en de frequentie van beroertes en hartfalen is ook te relateren aan met name ons suikerverbruik.

Zo, nu ga ik even een koekje eten. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:02

Ik eet dus ook geen kant en klaar maaltijden, maar koop gewoon groenten, peulvruchten en noten en bereid die. Nou ja, zo af en toe zondig ik met een diepvries pizza.
Vlees kun je hier zo van een homp laten snijden, gehakt draaien ze van wat je aanwijst, waar je bij staat...
Brood is hier nog eerlijk, het is na een dag of twee echt wel hard. Maisbrood is hier niet geel...want maismeel is wit.

Naast suiker zijn er ook veel producten die enorm veel zout bevatten. Dat merk je pas als je zelf met weing of geen zout kookt...

Ik moet etiketten lezen, vanwege overgevoeligheid voor met name suiker en lactose (ook een suiker) en wordt daar echt niet vrolijk van. Vandaar dat ik gewoonlijk maar geen bereid voedsel koop.

Een en ander heeft te maken met de grote vraag naar "snel klaar". Maar verse groenten kunnen ook heel snel op tafel staan. Ik sta nooit meer dan 20 minuten in de keuken en dat is inclusief schoonmaken en snijden...
En verse groenten zijn, hier althans, echt niet duurder dan verpakt.

En ik heb een zak vuil per twee weken...

En voor de goede orde, ik ben straat arm. Ik weet niet of groenten in Nederland zo duur zijn, maar hier is verpakt 2-4 keer zo duur als vers.