joostvangestel schreef:Wat schoolgewoontes betreft, ik kan alleen maar jaloers zijn op het Finse systeem, waar kinderen op school gewoon een warme maaltijd voorgeschoteld krijgen als deel van het program. Dat scheelt een hoop in de zin tot snoepen.
Dat is hier in Portugal ook zo. En thuis eet men weer warm.
Maar helaas is een schoolmaaltijd niet per definitie een verantwoorde maaltijd (zie bv Jamie Olivers programmas over schoolmaaltijden in Engeland).
Hier draaien de maaltijden om de proteinen (dus het vlees of de vis) en groenten vind je in de vorm van een blaadje sla als je geluk hebt en gefrituurde aardappel... Zelfs in de restuarants. Toen ik naar het noorden verhuisde heb ik voor het eerst een aantal restuarants ontdekt waar ze groenten serveerden.
Ik moet zeggen dat ze hier niet dik zijn, dus dat vlees eten op zich is geen probleem, maar geen groenten eten is ongezond en darmkanker staat hier (dus) op nr 1 van dodelijke ziektes.
De kinderen van de nieuwe generatie zijn echter wel meer te dik en dat komt vooral omdat men de laatste 5-6 jaar hier veel meer snack een frisdrank keuzes heeft én idd reclames in de kinderprogrammas op kinderen gericht. Ik zie dus wel degelijk een rechtstreeks verband! Maar óók met dat veel tijd voor de TV zitten en computeren, wat ook maar de laatste jaren mogelijk is.
Daarbij kunnen ze hier ook niet echt opvoeden en dat geeft ook zo zijn weerklank.
Maar het zou idd wel helpen als men eens begon op school wat gezonds voor te zetten.
Maar het moet altijd een dubbele aanpak zijn met gezonde voeding én beweging promoten als je onnodig te dik worden echt wilt aanpakken.