en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:15

randalinpony schreef:
2; Dat heb ik volgens mij al beschreven, zie ook de posts van HC: door ze als volwaardige mensen met recht op zelfbeschikking te behandelen.

Hieraan dus.

Wij kunnen die mensen niet op deze manier helpen. Natuurlijk kunnen wij deze vrouwen als volwaardige mensen met recht op zelfbeschikking behandelen. Probleem is alleen, dat ze die zelfbeschikking niet hebben, ook niet in óns land. Die vrouwen worden onderdrukt en daar kunnen wij niets aan doen.

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:22

Tempus schreef:
ja, als je naar sommige landen reist moet je van ongesluierde mannen ook een sluier dragen.
Ik ben van mening dat als je verhuisd naar een land je je wel mag aanpassen aan de gebruiken van dat land. Kan je dat niet dan keer je je maar om en ga je terug. ( en dat is een mening die die Marokkaanse vrouw met mij deelt).

Dus omdat je in sommige landen als vrouw een sluier moet dragen moet dat hier in Nederland dan maar verboden worden? :=

Nederland is nog altijd een land met vrijheid van godsdienst en daar moeten we trots op zijn. Als we nu beginnen met sluiers te verbieden, wat is dan het volgende? Alle moslims een ster op? Aparte scholen? 'Gothics' zijn ook angstaanjagend, moeten die dan ook maar verboden worden? Iemand met brandwonden in het gezicht, die moet dan ook maar binnen blijven omdat iemand er wel eens aanstoot aan zou nemen? Relaties mogen niet meer omdat de een wel eens de ander zou gaan onderdrukken?

Gelukkig hebben jij en ik niets te zeggen over de leefwijze van een ander.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:31

Helaas heb ik een goede vriendin gehad op de middelbare school (marokkaans meisje) en helaas werd het haar WEL DEGELIJK opgedrongen dat ze een hoofddoekje moest dragen.
Verder wilde ze na de Havo de Pabo gaan doen om later les te gaan geven aan kinderen. Dit mocht ook niet, omdat de eerste week studie een kamp was om elkaar te leren kennen. Dan zouden jongen en meisjes daar slapen en ook al zou ze bij meisjes op een kamer komen.. het gebeurde niet. De week was verplicht.
Zij is uiteindelijk na school vrij snel getrouwd en is nooit meer gaan studeren.
Ze mocht overigens wel nee zeggen als mannen met haar wilden trouwen. Ze is dus echt met iemand getrouwd die ze leuk vond :D .
Op de middelbare school mochten we nooit iets leuks doen.. ze moest meteen naar huis. Omdat ik haar hielp met wiskunde, was ik de enige vriendin die weleens thuis mocht komen. Het kon namelijk een slechte invloed hebben (alsof ze de rest niet sprak op school??). Haar moeder was een schat van een mens overigens.
Hier in Amsterdam zie ik ook weleens heeeel jonge meisjes met hoofddoek op. Vind ik niet kunnen. Als iemand er zelf voor kiest op (semi) volwassen leeftijd, vind ik dat een ander verhaal.

phormicola schreef:
Het staat wel verkeerd ;)

Ik heb er totaal geen moeite mee, ik hoef niet iedereen te zien, het is vaak toch niet zo plezant :')

Ik heb veel moslimse meisjes in mijn vriendenkring gehad en wat ik heb geleerd is dat het de vrouw vrij staat :j Zo had ik een Marokkaanse vriendin die geen hoofddoek droeg, haar moeder wel en haar zussen ook. Zij vond het niet nodig en dat was prima, ook volgens haar vader :+

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:01

Snor schreef:
Tempus schreef:
ja, als je naar sommige landen reist moet je van ongesluierde mannen ook een sluier dragen.
Ik ben van mening dat als je verhuisd naar een land je je wel mag aanpassen aan de gebruiken van dat land. Kan je dat niet dan keer je je maar om en ga je terug. ( en dat is een mening die die Marokkaanse vrouw met mij deelt).

Dus omdat je in sommige landen als vrouw een sluier moet dragen moet dat hier in Nederland dan maar verboden worden? :=

Nederland is nog altijd een land met vrijheid van godsdienst en daar moeten we trots op zijn. Als we nu beginnen met sluiers te verbieden, wat is dan het volgende? Alle moslims een ster op? Aparte scholen? 'Gothics' zijn ook angstaanjagend, moeten die dan ook maar verboden worden? Iemand met brandwonden in het gezicht, die moet dan ook maar binnen blijven omdat iemand er wel eens aanstoot aan zou nemen? Relaties mogen niet meer omdat de een wel eens de ander zou gaan onderdrukken?

Gelukkig hebben jij en ik niets te zeggen over de leefwijze van een ander.

Dit vind ik een smakeloze vergelijking. Iemand met brandwonden heeft niet gekozen om brandwonden te hebben. Iemand met een niqaab/ hoofddoek (what ever) om heeft, heeft daar wel voor gekozen. Zo zul je het ongetwijfeld niet bedoelen maar hier neem ik dus aanstoot aan.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:25

wij hoofddoekdragende zijn echt geen normale mensen hoor, we zijn ge.. wat denken jullie nou haha :P
hhersenspoeld, onderdruk, onee,.. we komen zelfs van een andere planeet!!

hellup hellup, we willen gered worden!!

pf, bokt is niets veranderd in mijn afwezigheid ....

Citaat:
Wij kunnen die mensen niet op deze manier helpen. Natuurlijk kunnen wij deze vrouwen als volwaardige mensen met recht op zelfbeschikking behandelen. Probleem is alleen, dat ze die zelfbeschikking niet hebben, ook niet in óns land. Die vrouwen worden onderdrukt en daar kunnen wij niets aan doen.

dat is klare taal!!!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:58

Nu ga jij beweren dat alle meisjes en vrouwen hier zelf voor kiezen en genoeg te vertellen hebben thuis?
Helaas heb ik bij meerdere vriendinnen anders gezien..
Ken ook wel vrouwen die ervoor kiezen en redelijk vrij zijn.
Mijn ene vriendinnetje van de middelbare school mocht niet eens bij ons thuis komen, mee naar de bios en laten we het maar helemaal niet hebben over zwemmen in een zwembad... |(
Niet bij iedereen zal het zo gaan, maar (enige) onderdrukking bij velen kun je niet ontkennen naar mijn idee.

jameyskatje schreef:
wij hoofddoekdragende zijn echt geen normale mensen hoor, we zijn ge.. wat denken jullie nou haha :P
hhersenspoeld, onderdruk, onee,.. we komen zelfs van een andere planeet!!

hellup hellup, we willen gered worden!!

pf, bokt is niets veranderd in mijn afwezigheid ....

Citaat:

dat is klare taal!!!

LauraM

Re: en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:06

Vind een totaal gesluierde vrouw(met een gaasje bij haar ogen) eigenlijk niet kunnen ik bedoel je moet je kunnen legitimeren. Je kunt zo niet zien met wie je te maken hebt (kunnen makkelijk een overval plegen). En ik heb eigenlijk ook wel medelijden met ze de meeste hebben geen gelijke rechten en daar mag nu wel eens voor op gekomen worden! Want wie wil er nou als een spook bijlopen?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:14

als spook erbij lopen willen die vrouwen denk ik ook niet maar moeten het door hun geloof/cultuur/partner/familie.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:15

Misschien hard om te zeggen, maar ik denk dat de meesten hier uberhaupt nog nooit een burka hebben gezien 'in real life', laat staan dat ze met zo'n vrouw hebben gesproken. Ik zie vooral veel vooroordelen voorbij komen, die klakkeloos worden overgenomen van het gros dat maar roept dat deze vrouwen onderdrukt worden, en niets mogen etc... Het ligt allemaal een stuk genuanceerder.. Ja, er zijn vrouwen die onderdrukt worden (ik denk niet meer of minder dan de 'NL' vrouw, maar dat terzijde) maar er zijn veel vrouwen die hier zelf voor kiezen. Ik KEN ze, ik heb ze gesproken..
Maar goed, deze vooroordelen zijn zo hardnekkig, het is bijna nutteloos om er nog op in te gaan. jammer..

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:18

Vooroordelen prima neemt het feit niet weg dat een burka intimiderend kan werken en dat het ook niet in het straatbeeld past. Zoals al eerder gezegd door anderen je mag ook geen helm of bivakmuts in het tankstation dragen dus ook geen burka want op die manier kun je iemand niet 123 identificeren.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:26

Nou ik woon dan nu wel met de Veluwe in mijn achtertuin, maar heb 10 jaar in Rotterdam zuid gewoond, dus vaak genoeg deze vrouwen gezien.....althans, ik neem dan maar aan dat het vrouwen zijn want je ziet ze niet.
als je ziet hoe wij al regels krijgen op gelegt voor het maken van pasfoto op je paspoort....
En idd....hier op her durp kom ik ze gelukkig niet tegen.
A, omdat ik het intimiderent vind en B omdat ik toch altijd medelijden ook voelde voor deze personen.
En dat gevoel kan niemand bij me weg nemen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:31

Nee dat komt waarschijnlijk omdat je nooit contact hebt gelegd met deze vrouwen -weet ik niet, dat denk ik?- En onbekend maakt onbemind. Als je deze vrouwen gewoon eens zou spreken, zou je zien dat ze net zoals jij en ik zijn, vrouwen met gevoel, hersenen, humor, liefde, en dan weet ik 100% zeker dat dat meteen een ander gevoel met zich meebrengt. Alleen dragen zij vanuit hun geloof een burka, DAT is een deel van hun identiteit..

Ik wil wel eerlijk zeggen dat ik best begrip kan opbrengen voor 'je moet je kunnen identificeren dus is een burka niet gewenst'. (ik ben wel tegen een verbod) maar het begrijpen, ja dat doe ik heus wel...
Maar andere redenen die worden genoemd, nee, daar kan ik weinig begrip voor opbrengen, alleen al omdat de meesten niet eens weten waarover ze praten.. (mijn mening hoor)

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:35

Als je even puur naar de openings post van Ts kijkt zie je dat ze contact heeft proberen te leggen door te vragen of het kind ook een snoepje mocht/ wou hier werd nee opgezegd. Geen bedankje of iets dergelijks alleen maar nee. Lijkt me dan niet zo makkelijk contact maken. Nou wil ik niet zeggen dat alle burka/ niqaab draagsters zo zijn maar ik denk dat je met het merendeel niet zo gemakkelijk contact zou kunnen leggen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:38

In Rotterdam vond ik altijd een sfeertje hangen van ieder voor zich.
Zo kwam ik nadat ik al twee jaar op een flat woonde voor de eerste keer mijn directe buurman in het trappenhuis tegen.
al die jaren vond ik het een vreselijke plek om te wonen (Rotterdam op zich) en heb ook nooit zo het gevoel gehad daar zo maar eens iemand aan te spreken.
Domweg door het afstandelijke gevoel wat er van uit ging.
Heel anders dan waar ik nu woon.
Dus idd heb je gelijk, ik heb nooit zomaar zo'n burka aangesproken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 01:57

Ik dus wel ik dacht niets te verliezen. en bij mij in de straat niet eens in de binnenstad ik zie ze regelmatig, de vrouw eronder leek me heel aardig dat wel maar ik vraag me af of er niet heel veel het toch moeten van huize uit of dat het er zo in is geslopen dat het daarom toch maar gedaan word. Ik bedoel gewoontes ik ben er zelf ook gevoelig voor. maar soms voel ik gewoon dat het niet klopt wel een hoofddoek en oorbellen en make up dat is voor mij dan niet geloofwaardig. en las je het echt letterlijk bekijkt het is maar een stukje stof waarom moet je dat dragen.en voor wie in feite

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 02:21

http://comments.wordpress.com/2006/12/2 ... hoofddoek/
lees hier eens. Er zijn er precies vele die zich a) oftewel maar half aan hun geloof houden ( door wel hoofddoek te dragen maar ook te sminken enz
b) er zijn er ook heel wat die niet eens weten waarom het moet. Gewoon omdat Hij het opdraagd.

Waarom moet het dan?

Ik zal blij zijn als het boerka verbod in Belgie van kracht is.
Laatst bijgewerkt door Tempus op 01-12-10 02:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 02:24

Hier was nog iemand die zei dat ze in hun thuisland steeds minder de hoofddoek dragen. Zijn het dan de radicalen die hier komen wonen?
Of waarom dragen ze hier dan meer een hoofddoek als daar? ( nu ik ben nog nooit ergens in een moslimland op vakantie geweest dus ik weet niet of het waar is dat het in die landen steeds minder vaak gedragen wordt, maar ik heb het hier ook ergens gelezen. )

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 07:53

CtjeLief schreef:
Misschien hard om te zeggen, maar ik denk dat de meesten hier uberhaupt nog nooit een burka hebben gezien 'in real life', laat staan dat ze met zo'n vrouw hebben gesproken. Ik zie vooral veel vooroordelen voorbij komen, die klakkeloos worden overgenomen van het gros dat maar roept dat deze vrouwen onderdrukt worden, en niets mogen etc... Het ligt allemaal een stuk genuanceerder.. Ja, er zijn vrouwen die onderdrukt worden (ik denk niet meer of minder dan de 'NL' vrouw, maar dat terzijde) maar er zijn veel vrouwen die hier zelf voor kiezen. Ik KEN ze, ik heb ze gesproken..
Maar goed, deze vooroordelen zijn zo hardnekkig, het is bijna nutteloos om er nog op in te gaan. jammer..

Ik heb ze wel gezien, maar niet aangesproken...Waarom, net zoals ik op de vorige pagina zei: Ik vind het niet prettig met zulke mensen te communiceren omdat delen van het gezicht en de hals verdekt blijven die de communicatie non-verbaal ondersteunen. Net zo min praat ik graag met iemand die zijn zonnebril op houdt, ik vind dat haast onbeschoft.

Maar ik heb voor de rest wel mensen aangesproken. Ik moet toegeven dat ik er enigsinds toe gedwongen werd door school voor het vak "Interculturele communicatie", maar ik heb er geen moeite mee gehad en er kwamen vaak heel erg leuke gesprekken uit. En heb een hoop woordjes geleerd :D Maar of ik hiervoor iemand met een burka aan had gesproken....Nee, ik denk het niet. Het was misschien interessant geweest, dat geef ik toe, maar daar had ik me waarschijnlijk wel onprettig bij gevoeld.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 07:58

Ik heb niet heel het topic gelezen, maar ben zelf wel een moslimmeisje.

Van mijn vader hoef ìk geen hoofddoek op, maar is het gewoon om jezelf te bedekken/beschermen tegen de mannen. (wat ik ook begrijp, want in mijn klas zijn ze vreselijk, als er een meisje met hoofddoek zou zitten werd die niet aangeraakt)
Mijn vader heeft me wel ooit verteld dat de Burka eigenlijk niet mag, maar dat mensen dat gewoon deden. Dus sowieso een eigen keuze. Maar hoofddoeken zie je niet veel meer hoor. ;) Vooral bij de streng gelovigen en de ouderen :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 08:05

CtjeLief schreef:
Nee dat komt waarschijnlijk omdat je nooit contact hebt gelegd met deze vrouwen -weet ik niet, dat denk ik?- En onbekend maakt onbemind. Als je deze vrouwen gewoon eens zou spreken, zou je zien dat ze net zoals jij en ik zijn, vrouwen met gevoel, hersenen, humor, liefde, en dan weet ik 100% zeker dat dat meteen een ander gevoel met zich meebrengt. Alleen dragen zij vanuit hun geloof een burka, DAT is een deel van hun identiteit..

Ik heb ze niet zelf gesproken, wél meerdere boeken gelezen, geschreven door vrouwen die over hun leven vertelden en er uiteindelijk uit ontsnapt zijn. Heel veel vrouwen (ik denk zelfs de meesten, als ik de schrijfsters mag geloven) zijn inderdaad gewoon maar mensen zoals jij en ik, met gevoel, hersenen en liefde. Helaas zien de mannen het niet zo. Die zien hun vrouwen als minderwaardig, zij zijn de baas en zíj bepalen dat de niqaab aan moet. Voor de vrouwen heeft het weinig met geloof te maken, meer een plicht die ze opgelegd wordt door hun man.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:46

CtjeLief schreef:

Gebrek aan kennis. De meningen zijn daarom behoorlijk loos. Vooroordelen al helemaal.

Deze groep krijgt subjectieve info welke hun angsten voedt en zo holt er een massa met lieden die op persoonlijke politiek macht uit zijn aan.
Dat is een nadeel van vrijheid van meningsuiting en democratie.

Zo is er in de VS nu een líjst aan wetten en presidentiële besluiten die ongrondwettelijk zijn. Bang gemaakt over terrorsime terwijl er in in drie weken meer verkeersslchtoffer vallen dan alle erbij sleepbare van 911.
Door de bangmakerij denken de meest VS burgers echt dat hun soldaten in Iraq de VS beschermen. Geen wonder dat de VS als boeman gezien wordt. Dat ís ze ook. En zo zijn er weer argumenetn om de angst te voeden. Nóg weer een ´veiligheids´wet en minder vrijheid voor de VS burger...
De onafhankelijkheidsverklaring, de lijst van rechten, is een oud vod papier.

In NL speelt dit nóg niet doch het enige wat in de politiek telt is maatschappelijk draagvlak. Zodra er genoeg volk denkt dat ze beschermd moet worden; hoppa stuk vrijheid weg.
Denk vooral niet zelf na en dan kan je er op wáchten. NL is een christelijk bolwerk met een forse extreem christelijke groep die sinds de tachtigjarige oorlog onevenredige macht heeft.

Het is minder onschuldig dan menigeen hier lijkt te niet-denken.
Mouwen verplicht bij endurance omdat veluwnaars opgewonden raken van stukjes blote vrouwenschouders te paard is al realiteit :)*
Dat is EXACT hetzelfde; inleveren van vrijheid.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:57

Maar hoe denken de posters hierboven, dat het verbieden van hoofddoekjes meisjes/vrouwen die thuis onderdrukt worden, precies gaat helpen?

Je verbiedt een symbool maar aan de onderliggende problematiek verander je NIETS. Denk je echt dat vaders stoppen met dochters thuishouden, fatsoenlijke scholing onthouden, en uithuwelijken, omdat de hoofddoek verboden wordt?

En in het kielzog beknot je ook nog al die vrouwen en meisjes die hun hoofd wél vrijwillig bedekken, in hun rechten.

Ik vind dit net zoiets als het huwelijk verbieden, omdat een aantal vrouwen (en mannen...) binnen het huwelijk wordt mishandeld.

Overigens heb ik geen pasklare oplossing voor de problematiek die bij een deel van de moslimbevolking speelt. Zoals ik overigens ook geen pasklare oplossing heb voor alle autochtone vrouwen en kinderen die worden mishandeld in dit land... door hun Nederlandse partners en ouders.

Maar ik vraag me af wie dat wel heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:18

randalinpony schreef:
Overigens heb ik geen pasklare oplossing voor de problematiek die bij een deel van de moslimbevolking speelt. Zoals ik overigens ook geen pasklare oplossing heb voor alle autochtone vrouwen en kinderen die worden mishandeld in dit land... door hun Nederlandse partners en ouders.

Maar ik vraag me af wie dat wel heeft.

Zoals ik al schreef is dit geen probleem van specifiek de moslim-bevolking of wat dan ook allochtoon.
Ook in andere bevolkingsgroepen is er een grote weerstand tegen aangifte doen bij schending van de mensenrechten.
Er wordt bv maar weinig aangifte gedaan van seksueel misbruik in eigen kring. Daar kan alleen maar door drempelverlaging en voorlichting wat aan verbeterd worden.
Waardeoordelen roepen zijn drempelverhógend want polariserend.
Anti-hoofddoekjes verhard de mening erover en maakt dus het probleem gróter :)*
Speelt in de kaart van de, alle!, politieke extremisten.

Ondertussen nog steeds geen :)* opgegaan over het verbod op normale schouderloze shirts in de openbare ruimte als je endurance wil rijden? Iedereen die lid is van de KNHS heeft zich daarmee akkoord verklaard....

Ben benieuwd hoe dat ligt bij met een hoofddoekje onder je cap op wedstrijd verschijnen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:49

Huertecilla schreef:
Ondertussen nog steeds geen :)* opgegaan over het verbod op normale schouderloze shirts in de openbare ruimte als je endurance wil rijden? Iedereen die lid is van de KNHS heeft zich daarmee akkoord verklaard....

Terecht, als je valt lig je anders helemaal open. Komen mensen in bikinitopje een wedstrijd rijden ofzo.
Ik snap niet wat dit ermee te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door Nic op 01-12-10 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:52

Enyaa schreef:
Ik heb niet heel het topic gelezen, maar ben zelf wel een moslimmeisje.

Van mijn vader hoef ìk geen hoofddoek op, maar is het gewoon om jezelf te bedekken/beschermen tegen de mannen. (wat ik ook begrijp, want in mijn klas zijn ze vreselijk, als er een meisje met hoofddoek zou zitten werd die niet aangeraakt)
Mijn vader heeft me wel ooit verteld dat de Burka eigenlijk niet mag, maar dat mensen dat gewoon deden. Dus sowieso een eigen keuze. Maar hoofddoeken zie je niet veel meer hoor. ;) Vooral bij de streng gelovigen en de ouderen :D

Als een burka eigenlijk niet mag, waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan over een eventueel verbod?