Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:Toen ik in de 6e van de lagere school zat, voor de meesten hier geboren waren, was het normaal dat de jongens en meisjes in het fiersenhok ´zoenden´.
Hoe ver dat ging was een reslutaat van het spanningsveld tussen nieuwsgierighied, drang, lef en opvoeding dat het niet de bedoeling was.
Dit laatste is een product van culturele opvattingen. Zonder die rem hadden we gewipt als konijnen.
De meiden waen maar wát onder de indruk van de jongens van de middelbare school verderop die op hun brommer na schooltijd menig meiske tot onze stinkende jaloezie ´naar huis brachten´.
Ik kan me twee meisjes herinneren die voor langere tijd weg waren ´logeren bij haar oma´.
Dat was een heel nette katholieke school.
Nederland is er terecht trots p dat het aantal ´ongewenste´ tienerzwangerschapen zo laag is.
Het mag echter niet verward worden met een opvatting dat tienersex, met name door jonge tienermeiskes, abnormaal is. Dat is het níet. Het is normaal gedrag van jonge mensjesdieren.
Culturele normen en waarden mag je niet verwarren met absolute eigenschappen van de mens.
stienmasjien schreef:Dat dit gebeurt is zowieso niet goed te praten, de familie zou beter zijn verantwoordelijkheid opnemen in plaats van het te gaan promoten.
Het mag dan wel cultureel bepaald zijn maar zoiets kan gewoon niet gezond zijn voor een kind, zowel lichamelijk als mentaal.
Abiola schreef:Op jou katholieke school werden gerust ook lieve jongetjes onzedelijk betast, ook niet nomaal...D
Huertecilla schreef:stienmasjien schreef:Dat dit gebeurt is zowieso niet goed te praten, de familie zou beter zijn verantwoordelijkheid opnemen in plaats van het te gaan promoten.
Het mag dan wel cultureel bepaald zijn maar zoiets kan gewoon niet gezond zijn voor een kind, zowel lichamelijk als mentaal.
Hoe kán die familie in vredesnaam iets anders vinden dan hun cultureel bepaalde opvattingen zijn?
Over gezond gesproken is het baren van een eerste kind als de moeder in de dertig is, nog minder goed.
stienmasjien schreef:Dat dit gebeurt is zowieso niet goed te praten, de familie zou beter zijn verantwoordelijkheid opnemen in plaats van het te gaan promoten.
Lusitana schreef:Bij zigeuners zijn mensen van 10 geen kinderen meer en voor hetzelfde geld is ze volgende week 11...
Abiola, wie zegt dat er sprake is van misbruik? Ze hadden een relatie, stonden op het punt van verloven... Ook heel normaal bij zigeuners.
Ik zou al ik jullie was maar eerste een beetje meer verdiepen in zigeuners ipv de eigen maatlat van waarden en normen gebruiken.
Huertecilla schreef:stienmasjien schreef:Dat dit gebeurt is zowieso niet goed te praten, de familie zou beter zijn verantwoordelijkheid opnemen in plaats van het te gaan promoten.
Hoe kán die familie in vredesnaam iets anders vinden dan hun cultureel bepaalde opvattingen zijn?
Over gezond gesproken is het baren van een eerste kind als de moeder in de dertig is, nog minder goed.
PERENBOOMPIE schreef:Lusitana schreef:Bij zigeuners zijn mensen van 10 geen kinderen meer en voor hetzelfde geld is ze volgende week 11...
Abiola, wie zegt dat er sprake is van misbruik? Ze hadden een relatie, stonden op het punt van verloven... Ook heel normaal bij zigeuners.
Ik zou al ik jullie was maar eerste een beetje meer verdiepen in zigeuners ipv de eigen maatlat van waarden en normen gebruiken.
Ze worden liever geen zigeuners genoemd,dat is in hun ogen een scheldnaam!
Nou volgens hun eigen maatstaven en normen mogen ze ook geen sex hebben voor het huwelijk!
Abiola schreef:Een kind dien je in bescherming te nemen, en kan op die leeftijd nog niet zulke grote beslissingen nemen.
Abiola schreef:Ik vind kind niet zo'n rekbaar begrip.
jameyskatje schreef:in sommige delen van de wereld worden vrouwen/meisjes eerder ongesteld. biologisch gezien, als je ongesteld bent ben je vruchtbaar en kan je kinderen krijgen. hier in het westen beginnen we er vaak pas met ons 25e aan te denken, omdat wij tegenwoordig andere prioriteiten hebben zoals studeren, werken, reizen. de rol van de vrouw is veranderd en haar biologische klokken veranderen ook. maar bv in india is dit de normaalste zaak van de wereld, dat mannen op hun 13e vader worden en meisjes op hun 10e moeder. voor ons klinkt dat volkomen abnormaal, maar bij hun is dat normaal. normaal is slechts wat je gewend bent. 1500 jaar geleden werden veel meisjes al op 7-9 jarige leeftijd ongesteld. het schijnt ook dat vrouwen rond de evenaar eerder volwassen zijn dan in koudere landen.