Tienjarig meisje baart kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jizzie

Re: Tienjarig meisje baart kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:53

jemig... ik moet er toch niet aandenken....
ik heb er eigenlijk geen woorden voor....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 00:37

Huertecilla schreef:
Toen ik in de 6e van de lagere school zat, voor de meesten hier geboren waren :o , was het normaal dat de jongens en meisjes in het fiersenhok ´zoenden´.
Hoe ver dat ging was een reslutaat van het spanningsveld tussen nieuwsgierighied, drang, lef en opvoeding dat het niet de bedoeling was.
Dit laatste is een product van culturele opvattingen. Zonder die rem hadden we gewipt als konijnen.
De meiden waen maar wát onder de indruk van de jongens van de middelbare school verderop die op hun brommer na schooltijd menig meiske tot onze stinkende jaloezie ´naar huis brachten´.
Ik kan me twee meisjes herinneren die voor langere tijd weg waren ´logeren bij haar oma´.
Dat was een heel nette katholieke school.

Nederland is er terecht trots p dat het aantal ´ongewenste´ tienerzwangerschapen zo laag is.
Het mag echter niet verward worden met een opvatting dat tienersex, met name door jonge tienermeiskes, abnormaal is. Dat is het níet. Het is normaal gedrag van jonge mensjesdieren.
Culturele normen en waarden mag je niet verwarren met absolute eigenschappen van de mens.

Haha, gesproken als een echte kerel. Het is niet normaal dat meisjes van vijf, of tien, of vijftien, moeder worden. Dat het gebeurd is natuurlijk kei sneu. Op jou katholieke school werden gerust ook lieve jongetjes onzedelijk betast, ook niet nomaal...Dat jonge meisjes vanaf een jaar of dertien hun sexualiteit onderzoeken, ala, maar om daar als oudere jongen (man) misbruik van te maken is een no go in mijn ogen.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 00:51

Dat dit gebeurt is zowieso niet goed te praten, de familie zou beter zijn verantwoordelijkheid opnemen in plaats van het te gaan promoten.
Het mag dan wel cultureel bepaald zijn maar zoiets kan gewoon niet gezond zijn voor een kind, zowel lichamelijk als mentaal. :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:07

Abiola schreef:
Haha, gesproken als een echte kerel.

Bedankt voor het illustreren van de diepgang van jouw denken en argumenten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:09

stienmasjien schreef:
Dat dit gebeurt is zowieso niet goed te praten, de familie zou beter zijn verantwoordelijkheid opnemen in plaats van het te gaan promoten.
Het mag dan wel cultureel bepaald zijn maar zoiets kan gewoon niet gezond zijn voor een kind, zowel lichamelijk als mentaal. :n

Hoe kán die familie in vredesnaam iets anders vinden dan hun cultureel bepaalde opvattingen zijn?

Over gezond gesproken is het baren van een eerste kind als de moeder in de dertig is, nog minder goed.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:18

Abiola schreef:
Op jou katholieke school werden gerust ook lieve jongetjes onzedelijk betast, ook niet nomaal...D

...en nóg maar weeer een vooroordeel op basis van onbenul.
´Katholieke school´ zegt alleen iets over de religieuze grondslag van het onderwijs.
Daar liepen geen priesters en verder staat priester niet gelijk aan wat jij aanneemt.

Ondertussen wórdt het meisje met een trauma opgezadeld door goedebedoelde bemoeizucht en verandert er verder NIETS.
Het meiske blijft uiteraard in haar familie, de baby wordt gewoon in de familie opgenomen. Alleen loopt het meiske een schuldcomplex op....

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:12

Huertecilla schreef:
stienmasjien schreef:

Hoe kán die familie in vredesnaam iets anders vinden dan hun cultureel bepaalde opvattingen zijn?

Over gezond gesproken is het baren van een eerste kind als de moeder in de dertig is, nog minder goed.

Nou, ik snap heus wel dat het in de cultuur zit en ook wat je aangaf als voorbeeld van je school klopt helemaal.
Maar het lijkt me sterk dat die kinderen op 10 jaar al volledig (seksueel) rijp zijn, dan beginnen sommigen pas te menstrueren, meestal zelfs later.
Overigens zeg ik niet dat je op je 30e nog een kind moet baren, als je er mentaal klaar voor bent mag je voor mijn part zoveel kinderen maken als je wil.
Maar in mijn inziens is een kind van 10 dat dus nog niet. :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:18

Wow, echt bizar arm kind! Erg sneu :=

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:53

Bij zigeuners zijn mensen van 10 geen kinderen meer en voor hetzelfde geld is ze volgende week 11...

Abiola, wie zegt dat er sprake is van misbruik? Ze hadden een relatie, stonden op het punt van verloven... Ook heel normaal bij zigeuners.

Ik zou al ik jullie was maar eerste een beetje meer verdiepen in zigeuners ipv de eigen maatlat van waarden en normen gebruiken.

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:56

Is het wel waar ?!!

Want laatst in Engeland was er ook een jochie van 12 pa geworden en meisje van 15 moeder.
Maar achteraf was dit grootte leugen!
Na dna testen etc was gebleken dat ze hadden gelogen voor de centjes geloof ik

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 03:14

stienmasjien schreef:

Nou hier ben ik het volledig mee eens,een kind van tien is zelf nog niet eens volgroeid,zowel mentaal als lichamelijk niet,ook al heeft het een vroege menstruatie in welke cultuur dan ook!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 03:20

Lusitana schreef:
Bij zigeuners zijn mensen van 10 geen kinderen meer en voor hetzelfde geld is ze volgende week 11...

Abiola, wie zegt dat er sprake is van misbruik? Ze hadden een relatie, stonden op het punt van verloven... Ook heel normaal bij zigeuners.

Ik zou al ik jullie was maar eerste een beetje meer verdiepen in zigeuners ipv de eigen maatlat van waarden en normen gebruiken.

Ze worden liever geen zigeuners genoemd,dat is in hun ogen een scheldnaam!
Nou volgens hun eigen maatstaven en normen mogen ze ook geen sex hebben voor het huwelijk! :+

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 03:34

Huertecilla schreef:
stienmasjien schreef:

Over gezond gesproken is het baren van een eerste kind als de moeder in de dertig is, nog minder goed
.

Minder goed dan bij een 10jarige??!
En wat is in jou ogen minder goed?
Minder goed voor het lichaam,minder goed voor de geest of minder goed voor de pasgeborene betreffende opvoeding,verzorging en het meegeven van een stukje levenservaring,.?!

Niet dat dat belangrijk is in sommigen culturen,die leven in een commune heel de dag bij elkaar in groepen,hoeven zich niet te scholen of aan te passen aan andere culturen,hoeven geen carrière te maken om te overleven en voor de kost te zorgen,maar pakken gewoon wat ze nodig hebben en planten zich voort,wordt het wat te heet aan de voetzolen dan trekken ze verder,that's it.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:08

PERENBOOMPIE schreef:
Lusitana schreef:

Ze worden liever geen zigeuners genoemd,dat is in hun ogen een scheldnaam!
Nou volgens hun eigen maatstaven en normen mogen ze ook geen sex hebben voor het huwelijk! :+

We hadden het ook over Romani, maar het is niet voor iedereen duidelijk dat het zigeuners zijn. Dat is dus even een verduidelijking.

En sex voor het huwelijk mag idd niet, maar dat mag in andere geloven ook niet en daar hebben zich maar weinig door laten tegenhouden.

Verder ga ik niet in op de manier waarop je ze negatief portreteert.

Het gaat er uiteindelijk om dat een kalenderleeftijd niks zegt over de persoon en zijn wensen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:39

Dat ben ik echt niet met je eens. Een kind dien je in bescherming te nemen, en kan op die leeftijd nog niet zulke grote beslissingen nemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:52

Abiola schreef:
Een kind dien je in bescherming te nemen, en kan op die leeftijd nog niet zulke grote beslissingen nemen.

´Kind´ is een rekbaar begrip. Een meiske wat menstrueert is vruchtbaar en dat is wat de natuur betreft het enige criterium.
De rest is subjectief en cultuur.

Het nemen van een bewuste beslissing door het betrefende setje jongeren is ook weer niet zo zwart-wit. Lang niet ieder individu zelfs in onze maatschappij ´neemt´ beslissingen en menigeen doet maar wat.
Een ander groot aantal besluit juist níet en komt zo op de defaultwaarde uit, doet dus ook maar wat.
Het nemen van een bewuste beslissing houdt een relatieve afweging in. Bijvoorbeeld een afweging tussen nieuwsgierigheid, drang/behoefte, lef en aangeleerde normen en waardes.
Daaruit kan je zó zien dat wat politiek correct is, ZELDEN het reslutaat van die individuele beslissing zal zijn.

Nederland kan terecht trots zijn op het lage aantal ´ongewenste´tienerzwangerschappen.
Het is verstandig om in te blijven inzien dat dit gekomen is door een ruimdenkende benadering van het onderwerp.
Bijvoorbeeld door het HEEL vroeg beginnen met sexueel voorlichten en het laagdrempelig verstrekken van anti-conceptiemiddelen aan jongeren zonder naar een identificatie/leeftijd te vragen :)*

In de VS is 18 de heilige, totaal onrealistische, leeftijd en het voorspelbare resultaat is dat geen westers land zoveel ongewenste tienerzwangerschappen heeft als diezelfde VS.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 14:57

Ik vind kind niet zo'n rekbaar begrip. Ik neem aan dat jij ook wel weet dat er bij die hele jonge meiden bijvoorbeeld incontinentie op kan treden na de bevalling, gewoon omdat het lichaam nog niet volgroeid is? En hoe zit het dan met jongens? Zodra ze hun eerste zaadlozing gehad hebben, zijn het echte kerels en mogen ze dus met een geweer de straat op? Ik ben van mening dat je ze moet beschermen, en sexueel voorlichten op vroege leeftijd hoort daar gewoon bij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:08

Abiola schreef:
Ik vind kind niet zo'n rekbaar begrip.

Ok, je hebt me overtuigd. Ik ook niet.

Het kriterium is ???
Geslachtrijpheid?
18 jaar?
Psychlogisch onderzoek van elk individu?
Dat laatste is erg grappig: moeten jongeren elkaar naar hun vergunning om te wippen vragen *\o/*

Overigens, dat psychologisch onderzoek is dan zowel wat de criteria als de resultaten betreft ...... cultureel afhankelijk :=
Meiskes en jochies in de Kongo kunnen onmogelijk volgens dezelfde maatlat gemeten worden en ook zullen ze door hun leefomstadigheden anders in scoren.
Wat nu met een 12 jarig Kongolees meiske wat in NL aankomt met een dikke buik?
Welke norm??

Het ligt niet zwart-wit.
Zelfs in NL is de wét enorm flexibel voor de eigen inwoners en dan nog geeft ze de rechterlijke macht grote ruimte voor uitzonderingen. Dat is helemaal goed.
Kun je nagaan hoe flexibel dat voor jongeren uit andere culturen moet worden ´toegepast´.

Het geval hier in zuidelijk Spanje is én zi¡onder meer extreem én een typisch geval van te snel te hard aan de grote klok bengelen door goedbedoelende en ook bemoeizieke hulpverleners.
Het resultaat is dat men er nu mee in de maag zit. Men kan er eigenlijk niets mee, moet er nu politiek wel wat mee en het arme kind is opgezadeld met een probleem waar ze zich voordien niet van bewust was.

Erg ongelukkig. Men zal er hier zeker wat van leren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:34

Bron: http://rijksbegroting.minfin.nl/algemee ... 37531.html

´Op grond van artikel 31 lid 1 van Boek 1 BW moeten de aanstaande echtgenoten beiden de leeftijd van 18 jaren hebben bereikt. Hierop bestaat een tweetal uitzonderingen die in lid 2 en lid 3 zijn neergelegd. Als eerste (lid 2) bestaat het huwelijksbeletsel niet wanneer de aanstaande echtgenoten de leeftijd van 16 jaren hebben bereikt en de vrouw een verklaring van een arts overlegt dat zij zwanger is, dan wel haar kind reeds ter wereld heeft gebracht. Ten tweede (lid 3) kan de Minister van Justitie wegens gewichtige redenen ontheffing verlenen van de minimumleeftijd van 18 jaar. Gewichtige redenen zijn in uitzonderingsgevallen aanwezig zoals indien een van beide personen ernstig ziek is zonder kans op genezing en zij wensen te trouwen of als de aanstaande echtgenoten bijna de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en zij binnenkort voor langere tijd Nederland verlaten. Hierbij wordt een minimumleeftijd van 15 jaar aangehouden.´

Sinds 2000 (t/m 2008) er 98 verzoeken tot ontheffing zijn ingediend. Daarvan 2 jonger dan 15 jaar.

Er ligt een advies bij om de ondergrens op te trekken en strikter te zijn met 18 jaar, ook voor erkenning van in het buitenland afgesloten huwelijken.

Dat is een voortvloeisel van ´hogere moraal´ die ontkent dat de normen in de werkelijke wereld van jonge mensen niet zo absoluut zijn en dat is gewoon niet goed want leidt tot heel fout en schijnheilig puritiens extremisme zoals in de VS al gemeengoed is.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:46

Die kunnen over 16 jaar samen op stap. :') :+

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:58

Aan de ene kant vind ik met dit soort vraagstukken dat onze maatschappij teveel regels oplegt ''hoe er geleefd moet worden'' en als mensen zich niet aan deze regels houden gaat er een enorme shock door de omgeving.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel af te vragen in hoeverre die kinderen bewust zijn wat ze hebben gedaan, naar mijn idee dringt dat nog helemaal niet tot ze door, en hoe het gaat uitpakken voor het kind.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:13

Waar leid jij aan af dat het niet tot ze door dringt? Ik zie dat nl niet in de berichtgeving terug. Let wel ik lees hier de kranten, geen hollandse.
Ze woonden samen en waren verloofd voordat de ze naar Spanje vertrok met haar familie. Ze waren van plan te trouwen.
Vader, die was achter gebleven, wist trouwens van niks tot het zieknehuis contact met hem zocht. De bevalling is via de natuurlijke weg verlopen en de moeder was volgens het ziekenhuis zeer kalm. Zoon woog 2,9 kilo.
Er zit sociale hulp op omdat het neem ik aan in die gevallen verplicht is vanuit het ziekenhuis, niet omdat daar om gevraagd is.
Ze trouwen regelmatig met 12-13 jaar, en ze zijn dus maar een paar jaar jonger maar hebben vast wel voorbeelden in de familie. Het kind zal het dus ook niet vreemd vinden om een jonge moeder en oma te hebben en zelf ook gewoon weer jong kinderen krijgen.
Wel is het zodat er gekeken wordt of de condities in huis in orde zijn om een kind groot te brengen, maar ja, dat is dan ook weer naar de norm van een burger, en niet naar hun eigen normen.

In 2008, het laatste jaar dat geboortes van minderjarigen apart werd geregistreerd, waren er in Andalusië (waar deze ook geboren werd) 48 babies geboren uit moeders van jonger dan 15. In hetzelfde jaar werden daar 4585 babies geborenuit moeders jonger dan 18. Om het even in perspectief te zien dan niet gelijk is aan het Hollandse laat kinderen krijgen.

Ik heb trouwens net een hele serie updates gevonden in de [i]Diario de Sevilla[i] en de laatste is dat ze wellicht terug gaan naar Romenië en dat ze daarin niet gestopt kunnen worden.

Een andere is ook wel interessant: Het Romeense consulaat bevestigd niet dat het om een tienjarige gaat en de mensen uit de buurt twijfelen er sterk aan (ze denken dat ze ouder is).
In de buurt zijn de mensen verdeeld in het okee vinden omdat het bij hen normaal is, en dezelfde afkeer die je hier op bokt vindt.

Moeder heet Olimpia.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:12

in sommige delen van de wereld worden vrouwen/meisjes eerder ongesteld. biologisch gezien, als je ongesteld bent ben je vruchtbaar en kan je kinderen krijgen. hier in het westen beginnen we er vaak pas met ons 25e aan te denken, omdat wij tegenwoordig andere prioriteiten hebben zoals studeren, werken, reizen. de rol van de vrouw is veranderd en haar biologische klokken veranderen ook. maar bv in india is dit de normaalste zaak van de wereld, dat mannen op hun 13e vader worden en meisjes op hun 10e moeder. voor ons klinkt dat volkomen abnormaal, maar bij hun is dat normaal. normaal is slechts wat je gewend bent. 1500 jaar geleden werden veel meisjes al op 7-9 jarige leeftijd ongesteld. het schijnt ook dat vrouwen rond de evenaar eerder volwassen zijn dan in koudere landen.

waar in het artikel staat dat het kind ongewenst is? wat weten wij verder over het leven van die vader en moeder? ik vind dat er hard geoordeeld wordt. natuurlijk, het is sensationeel nieuws, maar wat weten we nou echt? de leeftijd? ik zie tegenwoordig meisjes van 12 in de stad lopen alsof ze al 24 zijn, dus leeftijd zegt mij weinig. het gaat om de persoon zelf.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 19:25

jameyskatje schreef:
in sommige delen van de wereld worden vrouwen/meisjes eerder ongesteld. biologisch gezien, als je ongesteld bent ben je vruchtbaar en kan je kinderen krijgen. hier in het westen beginnen we er vaak pas met ons 25e aan te denken, omdat wij tegenwoordig andere prioriteiten hebben zoals studeren, werken, reizen. de rol van de vrouw is veranderd en haar biologische klokken veranderen ook. maar bv in india is dit de normaalste zaak van de wereld, dat mannen op hun 13e vader worden en meisjes op hun 10e moeder. voor ons klinkt dat volkomen abnormaal, maar bij hun is dat normaal. normaal is slechts wat je gewend bent. 1500 jaar geleden werden veel meisjes al op 7-9 jarige leeftijd ongesteld. het schijnt ook dat vrouwen rond de evenaar eerder volwassen zijn dan in koudere landen.

Het kinderhuwelijk is verboden in India, dus het lijkt me niet "normaal", dan hadden ze dat huwelijk ook niet verboden. En ik wil eigenlijk wel graag een bron zien van die vroege vruchtbaarheid in andere delen van de wereld :o

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:40

google, bieb, studeren, een bioloog aanspreken. kennis is voor iedereen toegankelijk